Kuten Mike Brewer sanoisi, "I've just bought miself an Alfa Romeo"
Nyt pitää vaan löytää sisäinen Edd China.
Eli vastoin hyviä ohjeita ostin nettiautotopikissa mainitun 156 2.0JTS SW alfan, ja tietenkin illalla sysipimeässä sumussa ja tihkusateessa ja autokin oli ollut reilu viikon käytöstäpoistettuna joten koejajo rajoittui pieneen kylätien pätkään. Magnifico!
No juu mutta moottoria lukuunottamatta voi olla aika hyvä yksilö, pohja tuli katseltua aika tarkkaan, kuskin helmassa kantin takana muutaman sentin matkalla pintaruostetta ja lattiapelleissä parissa sormenpään kokoisessa paikassa sama homma. Eli putsaus ja suojaus pitäisi riittää. Ruuveissa ja muissa hiluissa taikka akselistoissa ei näkynyt enemmälti ruostetta, itseasiassa hämmästyttävän siisti. Myös tankinpannat näytti hyviltä. Maalipinta myös eikä näkynyt kolarijälkiä. Jarrulevyt hyvässä kunnossa eikä moottori-ABS-Airbag muisteista löytynyt vikakoodeja. Ei oikein onnistunut ajon aikana moottorin hörimän ilmamäärän katsominen koneelta, mutta 1-2 vaihteilla tuntui että 6000rpm jälkeen vinkui vaan entistä hereämmin. Missähän se punaraja mahtoikaan olla tai paljonko vauhtia siinä kylätiellä, ei kerennyt katsomaan.
Mitään nestevuotoja en nähnyt, pakosarjan päältä menevä vesikanava näytti ok:lta.
Mutta jotain huonoakin, ajotietokonenäytössä on jokin komponenttivika, kun menee hiukan sameaksi lämmettyään ja pahimpana moottorin sivuääni.. JTS jess!
Öljykorkin kautta kurkin niitä paria nokkaa mitkä näkyy, on muuten pahuksen terävät rampit noissa ja aika iso välys kun kulumajälki alkaa ihan nokan kärjestä. Niin niistä aivan kärjistä oli pinnote kulunut aika pahan näköisesti, ehkä enemmän kuin kiillottunut. Vielä ei mielestäni ollut nokkamateriaali alkanut kulumaan mutta ei paljoa puutu. Liekö normaalia ja koska alkaa nokka madaltumaan. Pitää avata koppa ja katsoa muut nokat. Briteissä maksaa nokat n. 850 puntaa, mutta ei kerrota onko ne vanhaa vai uutta mallia ja pitääkö noitten kanssa saada ecu uudelleenohjelmoitua.
No luulen että ääni ei lähtenyt noista. Tyhjäkäynnillä ihan äänetön ja muutenkin pelaa hyvin, parissa tonnissa alkaa kuulumaan hiukan epätahtinen/epäsäännöllinen kalina/naputus joka kuuluu tuosta ylöspäin kun kaasua lisätään. Tasakaasulla hiukan hiljenee ja kaasua kevennettäessä häviää.
Ajoituksenmuunnin? Ajossa ei ääntä kuulu hyttiin, ainoastaan paikallaan vapaalla kierrättäessä kun on ovi auki sen kuulee mutta on se aika kova.
Huoltokirjan mukaan merkkihuollossa käynyt ja AutoMilanossakin jonkun kerran, pitäisi olla aina käytetty 10W-60 öljyjä joten öljynvaihdolla tuskin korjaantuu.
Jos on ajoituksenmuunnin niin mikä on paras ratkaisu? Nokkahihnalla on nyt ajettu 25tkm, uskaltaako tuolla ajaa kevääseen vai onko parempi pistää heti remonttiin. No ne nokat katson varmaan joka tapauksessa, jos niihin pääsee hyvin käsiksi. Jos pitää tehdä moottoriin täysremppa niin sitten pitää. Koneita nää vaan on. Ja konehuoneessa näyttäisi olevan kohtuullisesti tilaa, ainakin Lancia Integraleeni verrattuna.
Niin tämähän on eka alfani, noitten 30 Lancian/Fiatin/Ivecon kaveriksi toivon mukaan hyvään harrastekotiin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Kyllä mä epäilen vahvasti että lopultakin se gtv ois ajankohtainen. Kunhan vaan saa rahoituksen kuntoon. Tällälailla koko kesän lorvailleena on lompsa harmittavaisen tyhjä.
Tossa kuvassa oleva tunkki on samallainen,kuin esim.105 Berliinassa ja oikein käytettynä toimii ihan hyvin.Ostamani halpa on pieni korjaamotunkki Kiinan kamaa 2 tonnin.
Nämä hallitunkit poistettiin markkinoilta. Ne maksoivat noin 20 euroa.
- TamForce hydraulinen hallitunkki LC22001, kll1307005155, HFJ-2, 127-330 mm, 2000 kg
- AWD hallitunkki AWD009002, 135- 330 mm, 2000 kg
- Rautakesko hallinosturi TA820012/500656284, PO 4502214624, PD 12/2013, 135-330 mm, 2000 kg
- Motonet hallitunkki 2 T, 820033RD003263A, 140-330 mm, ITEM:80-7522
- Motoral hallinosturi Mplus 2000 kg, 2013007965, 50644020, 135-330 mm Tämän saksitunkin yritys keräsi pois ostajilta. Se maksoi 80 euroa.
- Biltema, sähkökäyttöinen saksitunkki, Art. 15-367, 13,5 V
Ostin kanssa yhdessä vaiheessa Biltemasta halvan tunkin vaikka kunnollinen pitikin ostaa. Ihan positiivinen yllätys kyllä tämä, ja väittäisin että rahoille taisi saada tällä kertaa ainakin kohtuullisesti vastinetta vaikka odotukset ei olleet korkealla. Vaan tällä hetkellä tunkin painolla on paljon merkitystä joten AC jäi lopulta ostamatta, Bahcon alumiinitunkki vaikutti myös aika asialliselta mutta kun alkuperästä ei oikeen saanut varmuutta niin totesin että tosiaan jätetään hyvän osto myöhäisempää ja ostetaan tällä kertaan vaan se halpa reissutunkiksi.
berliina kirjoitti:Tossa kuvassa oleva tunkki on samallainen,kuin esim.105 Berliinassa ja oikein käytettynä toimii ihan hyvin.Ostamani halpa on pieni korjaamotunkki Kiinan kamaa 2 tonnin.
Eikös ykköskoppaesrotissa ollut saman näköinen kuin linkin kuvassa? Mulla tosin on muistikuva, että kampi pyörähti vain puoli kierrosta kerrallaan, koska auton kylki otti vastaan? Ja joo, mulla on jokin Tarjousladon kakstonnari-Kraft pyörillä. Toistaiseksi on toiminut.
-HH- kirjoitti:Ostin kanssa yhdessä vaiheessa Biltemasta halvan tunkin vaikka kunnollinen pitikin ostaa. Ihan positiivinen yllätys kyllä tämä, ja väittäisin että rahoille taisi saada tällä kertaa ainakin kohtuullisesti vastinetta vaikka odotukset ei olleet korkealla. Vaan tällä hetkellä tunkin painolla on paljon merkitystä joten AC jäi lopulta ostamatta, Bahcon alumiinitunkki vaikutti myös aika asialliselta mutta kun alkuperästä ei oikeen saanut varmuutta niin totesin että tosiaan jätetään hyvän osto myöhäisempää ja ostetaan tällä kertaan vaan se halpa reissutunkiksi.
Tuo mitä ostit on jo sen hintainen että voi jotain laatua odottaakin, noilla oikeasti halvoilla ei nouse kuin verenpaine.
Itsekin olisi pitänyt investoida alumiinitunkkiin kun ostin isomman hallitunkin pari vuotta sitten, mutta se tuntui turhan kalliilta satunnaiseen harrastekäyttöön joten tuli ostettua iso terästunkki. Painaa vaan aivan tolkuttomasti eli olisi pitänyt vaan maksaa siitä köykämiinistä...
^^Pöh, halppis tuo on. Ei tolla hintaa voi odottaa todellakaan automaattisesti laatua. Ja tuntuu että tän päivän tunkkien (ei noiden rimpuloiden joita hallitunkiksi saisi edes kutsua) hinnat on äkkiä kakssataa, satkuun taida saada oikeen mitään. Bahcot oli aika kohtuullisesti hinnoiteltuja mutta tosiaankaan 50kg:n tunkki ei kuulu siihen sarjaan jota nostelee auton takaluukkuun suht säännöllisestikin, ja laatu on mulle vähän kysymysmerkki. Parin sadan tunkin sijaan olisin sitten sijoittanut ennemmin AC:n kakstonniseen, varma valinta ja oikeesti laadukas kampe. Mun mielestä aika kilpailukykyisesti hinnoiteltu noihin kiinalaisiin kaikenmaailman mega* verrattuna joista laadukaimpien hinta tuntui olevan äkkiä sen 250e, ja siltikin työnjälki näyttää ihan kuralta ja vasta kokeiltaessa näkee pitääkö autoin ylhäällä vai pitääkö se käydä heti vaihtamassa... Oliskos Bahcon kevytmiinitunkki ollut joku 350e kanssa. Monessa noissa kiinalaisessa kevytmiinitunkissa on se hauska ominaisuus että varsi pomppaa aina pystyy - todella kiva ominaisuus kun joku kerta se lyö kivan oveen...
-HH- kirjoitti:^^Pöh, halppis tuo on. Ei tolla hintaa voi odottaa todellakaan automaattisesti laatua.
Sanoinkin että "jotain laatua voi odottaa", mikä lienee oikeutettu ajatus ostettaessa tuotetta jolla saman firman halvinta vaihtoehtoa saa yhden itselle ja yhdeksälle lähimmälle ystävälle Isojen poikien työkalut on toki eri hintaluokissa.
Mä ostin just ton 17€ tunkin.Noita Kiinan tunkkeja pitää käsitellä niin , että ottaa tyhjat pois kun painaa vartta.Kaverilla hajos melko nopeasti kun ei sitä 2 sentin tyhjää ottanut pois vaan hakkas nostaessa täysillä.Tiivisteet levis.On mulla isompi hallitunkki,mutta siinä on nostolautanen niin iso,että 166:sen helmamuovi irtoaa.
Tuomas K kirjoitti:
Sanoinkin että "jotain laatua voi odottaa", mikä lienee oikeutettu ajatus ostettaessa tuotetta jolla saman firman halvinta vaihtoehtoa saa yhden itselle ja yhdeksälle lähimmälle ystävälle Isojen poikien työkalut on toki eri hintaluokissa.
Niin no joo, jotain laatua, vaikka sitten huonompaakin... Aiemmin pikkasen parempi ja isompi noista pellistä prässätyistä ja kokoonpultatuista oli, taisi olla joku Arvidsonin kauppaama malli, ja se 2 vuoden jälkeen alkoi vuotamaan öljyjä pihalle. Varaosia siihen ei saanut kun se kävi maahantuojalla, ja takuu ummessa joten piti itse se avata. Männänvarrentiiviste oli ainakin o-rengas, mahtoiko olla männäntiivisteetkin jos oikeen muistan. Tuon sisuskaluille naureskeltiin silloin entisellä duunipaikalla ja vaihtamalla o-renkaat piti se taas hetken. Lopulta tuntui että se leviää käsiin joten piti ostaa jotain tilalle. Tää alkais varmaan kuulua työkaluketjuun...
Ettei mee kokonaan OT niin 10kg tapettiliimaa ja bilhelwatan metrinen aluviivain tuli viimeksi hankittua.
Tuommoinen Bilteman 17€ tunkki (silloin taisi maksaa 16€) on ollut ahkerassa käytössä jo vuosia, eikä muuta moitittavaa ole ollut, kuin että öljyt menee pakkasessa niin vaseliiniksi, että lakkaa toimimasta. Siihen auttaisi öljyjen vaihto, mutta niin auttaa lämpimässä tallissa säilytyskin. Mulle välttää oikein hyvin, vaikka kuinka olisi halpisrimpula. On tuota oikeasti rasitettukin, kun kuistia nostelin. Varmasti oli enemmän painoa, kuin speksattuna, eikä se siitä levinnyt.
Ja viimeisin hankinta on muutama kappale käytettyjä 33:n runkolaakereita.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Näissä biltemalaisissa on vissiin tasapaino paremmin hanskassa kuin osassa noita rimpuloissa? Olikos se viime syksynä kun yhteen Golffiin vaihdoin renkaita tuollaisella vastaavalla niin edestä kun renkaita vaihtoi tunkissa oli takapään pyörät oli irti lattiasta - ei kovin vakuuttanut... Ja siis kulma kerralla, ei mitään koko etupää ylös.
Bilteman halpistunkki mullakin jo varmaan 6-7 vuotta ollu käytössä. Kätevän kevyt & pienikokoinen ja tosiaan mahtuu hyvin myös 166:n nostopaikkoihin. Parivuotta sitten ostin siihen vielä Motonetistä sellaisen kumisen pehmusteen, niin ei tarvii aina etsiä jotain puupalikkaa tms. suojaksi nostaessa. Kevyt käsitellä ja hyvin on kestänyt. 25 asteen pakkasessa ei toki toimi, mutta en toimi minäkään.
Nythän oli lehdessä joku lista "hengenvaarallisista tunkeista". En tiedä, oliko tuo siellä listalla, mutta ei kait kukaan niin pöljä olekaan, etta ryömis auton alle pelkkään tunkkiin luottaen.
Noi kaikki ~20e "hallitunkit" jotka nostaa sen 300mm häthätään on aika vaarallisia mutta sanoisin silti että ne on lähes aina turvallisempia kuin auton mukana tulevat tunkit. Aikoinaan ostin biltemasta semmosen oranssin 2,5t tunkin joka nostaa jotain 500mm ja painaa ihan simona. On tukevarakenteinen ja kestää. Hintaa en kyllä muista, olisikohan ollut jotain 99e tai jotain mutta enää sitä ei näköjään ole kataloogissa. Tyytyväinen olen ollu.
Tuli hommattua 2 kpl Iphone 6 plus:saa. Yksi minulle ja yksi muijalle ei ole aikaisempaa kokemusta applen tuotteista, tämän saisi naitettua myös auton audiosysteemiin jolloin onnistuisi sovellusten esim. navigointi käyttö auton näytöltä.
Asics Gel lenkkarit edellisten 11v palvelleiden tilalle. Ihan noin päteviä kenkiä en alkujaan mennyt hakemaan, mutta oli pakko ostaa, kun 129€ lappuhinnan kengät viidellä kympillä sai mukaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-TTY- kirjoitti:Rengasteline talliin. Ei ehkä tarpeellisimmasta päästä ostoksia mutku halvalla sai...
Lidlistä 14,99 tai jotain? Mulla on semmoinen, on se ihan kiva.
Juu, just semmoinen. Eilen kotiin tultua ensitöikseni kasailin eikä tuo ainakaan välitöntä epäluottamusta herättänyt.
Tämän päivän hankinnat: Ö-suodatin ja kymmenen litraa Valvolinea.
Jakohihnan, kiristimen ja vesipumpun tilasin.
Tämä jäi harkintaan, onko kelleen tuttu?: http://www.ebay.co.uk/itm/Torque-Fast-R ... 5d34956329
Hintaa ei jäisi kovasti enempää verrattuna vakioon Valeoon, LUKiin tai Sachsiin.