Oon ylitöissä. Tulin duuniin kuivassa kelissä 14.00. Himaan pitäis lähteä 05.00. Keli on hieman muuttunut, ja Puntossa kesäkumit.
Jee! Vasemman jalan jarruttelua pääsee taas pitkästä aikaa harrastamaan!
Kuukauden nyt on tullut hengattua jälkikasvun kanssa. On se vaan niin hienon huikeaa seurata tuota pientä elämää. Ei hitto tekis mieli millään lähteä duuniin.
Taloyhtiön autotallipaikka. Tuli haetta viime keskiviikkona "keskimääräinen jonotusaika 2 vuotta". Tänään lappu, että heti ois vapautunut yksi, tervetuloa. Oujee!
Sain vihdoin aikaiseksi vaihtaa isän Saabakseen tallin nurkassa jo hetken aikaa odottaneen uuden pakoputkiston. Homma sujui paljon helpommin mitä etukäteen pelkäsin ja osien istuvuudesta täytyy antaa täysi kymppi Ainoastaan kannatusrautojen päitä piti hieman siistiä ja ahtimen laipan kohdalla olisi saanut olla vaikka 5mm pidempi suora osuus...
Viime viikolla syttyi palamaan "check engine" valo.
Varailin kiltisti aikaa huoltoon peläten tulevaa laskua.
Olisi varmaankin pitänyt ottaa kehoitus kirjaimellisesti. Tänään avasin konepellin ja totesin vain että moottori on paikallaan. Valo poistui...
No kyllä nää nykyautot on selvästi fiksuja.
Tulee mieleen eräs Fiat Stilon omistaja, jonka auto alkoi sekoilemaan. Tuumi että koska autossa on tietokone, niin kohdellaan sitä kuin tietokonetta. Auto parkkiin, ulos autosta, ovet lukkoon, ovet auki, takaisin autoon ja käyntiin. Hoplaa, taas toimii!
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
sämpy kirjoitti:No kyllä nää nykyautot on selvästi fiksuja.
Tämä havainto on jo parinkymmenen vuoden takaa. Silloin oli busseissa vielä lälläripuhelimet tms. millä pidettiin yhteyttä varikolle. Härveli olikin usein päällä, mutta sieltä ei yleensä kuulunut kuin varikon päästä annetut ohjeet - vissiin paljon tehokkaampi lähetin siellä päässä.
Eneivei, eräänä päivänä oli varikon ohjeistuksesta päätelle joku bussi jumiutunut päätepysäkille - jarrut eivät suostuneet aukeamaan. Varikolta varmistettiin useampaan kertaan, että onhan moottori käynnissä, käsijarru pois päältä ja ajovaihde päällä. Lopulta varikko ohjeisti kuskia etsimään pääkytkimen ja pistämään virrat poikki 10 s ajaksi. Radioliikenteeseen tuli pitempi tauko, minkä jälkeen varikko antoi viimesen ohjeensa "hyvää matkaa"!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Eilen tuli vuokranantajalta "Vuokrankorotusilmoitus"; jossa vuokraa EI korotettu
En tiedä, oliko korottamatta jättämisellä syytä vai ei, mutta alle kuukausi sitten tänne muutettiin ja asunnonvälittäjät sanoi pyrkivänsä saamaan vuokranantajan pysymään hinnassaan... Toisaalta sijoittajathan nuo loppupeleissä taitaa näissäkin taloussa päättää. Kivaa se on silti, että hinta pysy
Me kun asuttiin vuokralla itäisessä helsingissä, niin vuokra nousi ensimmäisenä vuonna 20€, toisena vuonna 20€, kolmantena 20€, neljäntenä 20€ ja viidentenä 50€ .... tässä vaiheessa sitten päätettiin muuttaa helsingistä helvettiin ja majailtiin se 7kk hyvinkäällä, josta tuli äkkilähtö kun ensimmäinen vuokrankorotus oli 100€/kk!!!
Eli 6 vuoden aikana, vuokra nousi 230€ = 2760€/v ..... miettikääpä sitä
Ja tuskin ne ovat senkään jälkeen laskeneet kertaakaan.... Sensijaan tämän oman kuukausierät tippuivat juuri kun korko oli tullut alaspäin viimekaudesta
Niin jos puhutaan suomen kilpailukyvystä, niin tuoltahan pitkälti syy löytyy. Eli asuminen on niin kallista ettei minimipalkalla pysty sitä tekemään.
Jos asuminen olisi puolta halvempaa voitaisiin niitä palkkojakin leikata. Mitenkäs se Suomi sijoittuikaan, asumiskustannusten osuudessa ihmisten tuloihin
Ehkä pitäisi hommata jokin sijoitusasunto, tuntuu olevan yhä kannattavaa. Tosin vielä tällä hetkellä pitäisi ottaa lainaa mutta sehän on halpaa. Ja oikeastaan sijoittaminen onkin ainoa järkevä syy lainan ottamiseen.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Maanantaina aamulla 75:sen lukot jäässä, jouduin menemään GTA:lla töihin. Tiistaina 75:sen lukot sulatettuna ja öljyttynä, pääsin sillä töihin! Alfistilla on aina kivaa. Työkaveri kyseli kerran, miksi alfisteilla on yleensä useampi Alfa, vastasin: Aina niistä joku toimii, niin että pääsee liikkeelle.
ristojärvelä kirjoitti:Maanantaina aamulla 75:sen lukot jäässä, jouduin menemään GTA:lla töihin. Tiistaina 75:sen lukot sulatettuna ja öljyttynä, pääsin sillä töihin! Alfistilla on aina kivaa. Työkaveri kyseli kerran, miksi alfisteilla on yleensä useampi Alfa, vastasin: Aina niistä joku toimii, niin että pääsee liikkeelle.
Loppukesästä harkitsin ostavani seiskafemmaan talvikumit ja pitäväni sen ajossa talven yli, mutta sille ei saanut leimaa ja jäi korjaaminen ensi vuodelle. Ensin meinasi harmittaa, mutta kun muisteli sitä kun edellisen 75:n lukot jäätyi toistuvasti auki niin ehkä tuokin oli vain auton tapa kertoa ettei niin perusta talviajosta
Nyt on oikeasti saanut opintoja edistettyä. Hyvällä tsägällä vuosi jäljellä, vähän riippuen kuinka jaksaa opparin vääntää. Lisäaikaa tuli haettua tänään..
Kivaa 1:
Helmikuusta Toukokuun loppuun pitäisi olla takuuvarma työpaikka, laskeskelin notta nettona joku 1300 kuussa... Helpottaa ihmeesti tämän nykyisen ~750euron tilalle
Kivaa 2:
Joululahja hankittu, ehkä oli jo aikakin... Paistopäivä 3114, eli elokuun puolivälin tienoissa paistetut 205/60R15 91V kesänakkiset
Vanha ja uusi... Huomaa ero
Uusi vanteella
Kesää odotellessa, mutta tulisi ensin se kunnon lumipallotalvi!
Ja mitä vanhoista oli jäljellä, aika tasan:
Edessä 2,25mm... 2,35mm
Takana 2,30mm... 2,50mm
Ja piti rajussakin vesisateessa ja syvässäkin lammikossa vielä auton kiltisti tiessä
^
Moottoritienopeuksissa testattu ominaisuudet. Toki alkuun varoen, mutta syvät urat VT6:lla ja VT5:llä "ei tuntunut missään". Myöskään nelostiellä Lahti-Kerava-välillä ei mitään ongelmaa "kolmosluokan" kaatosateessa. Liikenneympyrään pystyi sateella ajamaan n. 40kmh mittarinopeutta ilman, että lähti irti. Samaan ympyrään Energy savereilla (käytännössä uudet) ei päässyt edes kolmeakymppiä samankokoisella autolla, vaikkakin eri autolla.
Ja nastarenkailla kuivalla kelillä ei tasan mitään asiaa yrittää ees 35kmh samaa ympyrää ajella, samalla autolla.... Liukkaalla, lumisella tai jäisellä voi vielä puolittaa nopeuden jos haluaa tiellä pysyä
h_lauri kirjoitti:^^Oliko nopeutta paljonkin yli 30 km/h?
Omissa kesärenkaissa oli kun talvinakit tuli alle jotain 1.2 mm pintaa ja takana melkein sliksit. Hyvin piti eikä perä heitellyt. Joten tuohan on vielä ruhtinaallisesti...
Kävin äsken viemässä 32" taulutelkkarin yhdelle naiselle, sai lapselleen oman tv:n. Ei kauaa tarvinnut FB:n lahjoitetaan ryhmässä "kaupata", tulipahan joulun hyvä työ tehtyä.
Mitä pienempi, kapeempi ja korkeempi sitä parempi renkula. Tuntuu tulevansa kusetetuks vääntää samalla hinnalla 14" ja 18" renkuloita. paineanturit samaan hintaan ja kalibrointi.
Kohta saa suoraan kaupasta sopivia renkaita T-fordiin ja muihin mobiileihin. Mittaristotkin siirtyneet pikkuhiljaa siihen kojelaudan keskelle. Tuleekohan kohta ekologiasyistä meriheinää penkkeihin. Jäykät taka-akselithan teki jo paluun.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Juu ja mummo ankan patteriautot ovat tehneet myös paluun. Tasa-arvoisimmat voi sitten pöristellä duracell autoilla ruuhkasuomen ydikeskustassa, muiden asuessa slummissa siinä lähellä. Slummilaiset pääsee välillä tienaamaankin, kun käyvät työntämässä akkuihin vähän lisää imatraa.
Vaikka ikävästi tuo tuskin maassa pysyy, niin on se vaan kiva herätä vaaleaan aamuun kun lunta on satanut. Hirmuisesti valoisampaa ja ei ollenkaan niin ankeata katsoa ulos nyt, kun vertaa aikaisempiin vesisadeaamuihin. <3
Tyttöjeni koripallopeliin (aikuisten peli) mentiin aamupäivällä, niin parkkipaikalta koulun takaa sisään mennessä tuli pihaan joku vastustajan pelaaja, jonka Puntossa oli kuskin pyyhkijänsulka 90 asteen kulmassa lasia vasten. Kävinpä laittamassa irronneen pyyhkijän paikalleen ennen pelin alkua.
Mainitsin asiasta kyseiselle pelaajalle, ettei ihmettele "itsestään korjaantunutta" autoaan, niin sainpa kyllä paljon kivaa palautetta koko joukkueelta, että siitä tulleella hyvällä mielellä pärjää taas jonkun aikaa .
Alkoi joululoma/graduvapaa. Ammatillisen puolen opinnot ohi, ei tarvitse hetkeen Satakuntaan palata. Enää reilu puoli vuotta akateemisia jäljellä. Saa Alfakin hieman levätä nyt kun ei tuu enää seitsemääpuoltasataa mittariin viikossa.