Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivistys?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivistys?

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Yksi talvirengas vähän vajuttaa ja tuli jo haettua motonetistä paikkaussetti teeseitsemiehen tyyliin. Mutta saippuavesi paljasti, että ei se kulutuspinnassa kuplikaan, vaan renkaan ja vanteen väli. Onko kukaan onnistunut itse polkemaan tuota auki, jotain tiivistystä väliin ja kompuralla takas jne...
:)
Aina pitää itte yrittää jotain.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

On aika paljon yksilökohtaista miten lujaa kumi on kiinni vanteessa. Jollain isolla rengasraudalla/sorkkaraudalla voi kokeilla. Kun kumi on irti vanteesta tarpeeksi isolta alueelta niin vanteen/kumin reunan tasoitus on aika helppoa. Kannattaa olla tällöin huolellinen irtoavien roskien putsaamisesta puhdistusta tehdessä. Vähän rasvaa väliin ennen täyttöä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Ei siinä mitään väännintä tarvi. Jos harrastusta riittää, niin tunkilla vois koittaa painaa reunan irti, sit puhdistus ja takaisin kiinni, ite oon joskus muinoin ruosteiseen peltivanteen reunaan sutaissut pikkuisen alustamassaa, tiivistyi hyvin. Helpommalla pääset kun otat pyörän irti ja poikkeat reengasliikkeessä painattamassa vuotavan reunan irti, tuskin ottavat ees rahaa jollet sitä vitosta kahvikassaan tyrkytä... Takaisin menee ihan kun laittaa painetta, parilla kolmella kilolla pitää nousta, muuten liian vähän liukastetta. Ja jollain pitää saada venttiilin sielu irti ja takas.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Rengasliike ei tietenkään tule kyseeseen, vaikka laittaisivat ilmaiseksi, koska tämä on autoharrastus.
:-D
Ja asia nyt ei ole kovin akuutti, kun kyseessä on melkein koko talven seisova Alfa, jonka talvirenkailla ei juurikaan ajeta. Periaatteessahan sitä ei tiedä, vaikka tiivistyis ihan ajamalla, jostain sellaistakin luin. Jos vaikka kävis rengasraudankin ostamassa ja jotain vaseliinia ja kokeilis.

Miksi venttiilin sielu pitäisi irti saada?

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

jyrkip kirjoitti:Ei siinä mitään väännintä tarvi. Jos harrastusta riittää, niin tunkilla vois koittaa painaa reunan irti, sit puhdistus ja takaisin kiinni, ite oon joskus muinoin ruosteiseen peltivanteen reunaan sutaissut pikkuisen alustamassaa, tiivistyi hyvin. Helpommalla pääset kun otat pyörän irti ja poikkeat reengasliikkeessä painattamassa vuotavan reunan irti, tuskin ottavat ees rahaa jollet sitä vitosta kahvikassaan tyrkytä... Takaisin menee ihan kun laittaa painetta, parilla kolmella kilolla pitää nousta, muuten liian vähän liukastetta. Ja jollain pitää saada venttiilin sielu irti ja takas.
En itseasiassa näpytellyt tuota edellistä viestiäni mutulla, vaan olen tehnyt paljon töitä rengasliikkeissä. Ja ei, minua ei liikuta vaikka itsekin olisit.
Toisinaan rengas on 'palanut' vanteeseen hyvin tiukkaan kiinni. Renkaan edellinen irroitusaika ja rasvan määrä on suurimmat vaikuttajat.
Neljä baria on oikea nostopaine, voi se tietysti vähemmälläkin nousta. (vaikea nähdä silmällä)
Venttiilin sielun kun irroittaa niin pääsee helpommalla tyhjennyksessä ja täytössä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Joo, en epäillytkään että mutulla. Rengaskoneen painimellahan tuo on ihan pala kakkua.

Edelleenkään en keksi tässä kyseessäolevassa hommassa mitään käyttöä rengasraudalle tai muulle vääntimelle, tarkoitukseen kun riittää että saa vuotavan reunan painettua irralleen vanteen keskelle. Ja se on varsin haastavaa vaihtoehtovälineillä. Joskus saattaa jopa jäädä tekemättä, kun on liimautunut vanteeseen, ainakin minulla on tunne että korkeamman nopeusluokan kesäkumit on välillä ihan possutiukassa, talvirenkaat saattaa jopa lähteä polkemalla. Sielu pitää saada irti jottei se pieni paine joka syntyy renkaan sisään kun sitä painellaan irti hankaloita jo muutenkin hankalaa hommaa ja täytössä taas virtaa ilma nopeammin venttiilin läpi ja helpottaa tiivistymistä vanteelle. Itse en enää viitsisi noilla lankuilla ja tunkeilla irroittaa rengasta, sen takia tuli jo vuosia sitten hankittua rengaskone tallille :mrgreen: . Joskus muinoin noita tuli irroiteltua milloin mitenkin.

Ja jos vasta neljässä baarissa pamahtaa vanteelle on liukasteessa säästelty, mutta tosiaan pitäisi joku nelisen käyttää jotta varmasti asettuu kunnolla vanteelle. Liukkarina ei pitäisi käyttää vaseliinia, kumi ei välttämäti tykkää, mutta tuskin on aitoa haittaa vaikka sinne jonkun vaseliinin ruikkaisikin.

Talvirengashan tässä oli kyseessä, voi tosiaan onnistua jopa polkemalla mutta epätodennäköistä.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja palkus »

No joo, se olake pistää aika hyvin vastaan siellä jalkaosan takana. :-D Sitten kun sörkkii jollain rengasraudalla ja/tai tylsälläkin meisselilla siitä liitoskohdasta, niin tulee pitämään vielä huonommin. :) Sitten mitään vaseliineja parane sinne sijoitella, taas pitää huonommin kun menee kumi paskaksi. Saippuavedellä vanteelle, eikä mitään vaseliineja. Eikä myöskään mitään kumiystävällisiä,kuivamattomia "silikoonivaseliineja", joilla jää pysyvästi liukkaaksi. Vanha kummi nousee paikoilleen fairyvedellä jo kohtuu pienilläkin paineilla ~3-3,5bar siten miten nousee. Vanhan renkaan jalkaosat on jo muotoutuneet/kovettuneet korjaamattomaan malliinsa.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja willez »

Otat pyörän irti ja viisi euroa taskuun ja meet rengasliikkeeseen käymään. Kumi pois vanteelta ja käy teräsharjalla reunan läpi molemmilta puolilta ja kumi takasin. Lähes joka kerta tulee näin kuntoon. Nokialaiset nousee jo 2-2,5bar nurkilla (50-70 rofiiliset) :-D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja palkus »

^joskus ei noussut oikein mitenkään, oli semmonen lisäpykellys siinä jalassa. Tai nousi, mutta jollain pikkupaineella (alta 5bar) jäi hömppäämään puoli tuumaa. :-D

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

willez kirjoitti:Otat pyörän irti ja viisi euroa taskuun ja meet rengasliikkeeseen käymään. Kumi pois vanteelta ja käy teräsharjalla reunan läpi molemmilta puolilta ja kumi takasin. Lähes joka kerta tulee näin kuntoon. Nokialaiset nousee jo 2-2,5bar nurkilla (50-70 rofiiliset) :-D
Mut tossa joutuu tasapainottamaan jos molemmat puolet irroittaa. Tai ei välttämättä jos saa samaan asentoon... Alle kahden baarin nousee useinkin käytetty kummi kun on kunnolla liukkaria, mulla jotain siihen tarkoitukseen tehtyä, saippuaa todennäköisesti.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja willez »

stoichiometric kirjoitti:^joskus ei noussut oikein mitenkään, oli semmonen lisäpykellys siinä jalassa.
Varmaan nokialla tehtyä sutta ollu :lol: Pietarista tulee se laatu :-D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja palkus »

^se oli/on semmonen "innovaatio" 8) :lol:
Viimeksi muokannut palkus, 08 Joulu 2014, 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

willez kirjoitti:Otat pyörän irti ja viisi euroa taskuun ja meet rengasliikkeeseen käymään. Kumi pois vanteelta ja käy teräsharjalla reunan läpi molemmilta puolilta ja kumi takasin. Lähes joka kerta tulee näin kuntoon. Nokialaiset nousee jo 2-2,5bar nurkilla (50-70 rofiiliset) :-D
Mä en kyllä nyt sorru niin epäurheilijamaiseen tekoon, että kävisin rengasliikkeessä.
8)

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuli ihan mieleen touhut ensmäisellä autolla, juur tuoreella kortilla( fiat 128 8) sisärenkaalliset pyörät). Kumi tyhjäksi juur, kun oli kiiru reisuun-> sisärengas helekuttiin, vanha tubelessventtiili ylmääräisestä vanteesta paikkaansa ja rengas takaisin vanteelle->kovaa ajoa. No lähtihän se sitten vanteelta ajossa jonkun päivän päästä hiekkatiellä->vanteen reuna vähän haukkas kurvissa->128 kylelleen ojaan. :-D

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

https://www.youtube.com/watch?v=xi3ddZZON34

Isolla ruuvipuristimella se onnistuu, kunhan laittaa vanteen suojaksi jotain ettei tule naarmuja.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tuosta vaseliinin sopivuudesta tahi sopimattomuudesta;
Saippuavesi toimii. Se ei myöskään tuhoa rengasta. Rasvanpoiston oleellisuudesta en tiedä, mutta jotain ihan saippuaa (mietoa) tuo varsinainen "vannerasvakin" on; se haisee, tuntuu ja jopa maistuu saippualle (joskus lentänyt muru tai kaksi suuhun :lol:)

Ja aika harvoin renkaat nousseet alta 3barin, vaikka kuinka olisi luikasta... On niin kiinni gummista ja vanteen muodosta, että nouseeko. Esimerkkinä bemarin runflatit kyllä nousi, jo 1-1.5barin kohdalla mut yritäppä laittaa jotain matalaprofiilista Hakka Blackia tai Contin viikkaria... Ei onnistu. Myös nuo Dunlopin sporttibluresponset on sellasia, että hyvin usein menee yli kolmen barin ennenku nousevat. Olen päättänyt tän johtuvan jäykästä rungosta, mitä nyt en pahana pidä? :mrgreen: Faktatietoa ei tietenkään ole syistä tai seurauksista, kun ei sitä kukaan muukaan tuntunut tietävän :D

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaan ja vanteen väli vuotaa, onnistuisko itse tiivist

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Itse kun puhuin tuolla renkaan nousemisesta vanteelle tarkoitin sen nousemista kokonaan oikeaan asentoon vanteelle. Se että rengas näyttää äkkiseltään nousseen kokonaan vanteelle tarvitsee vielä yleensä sen parisen baria lisäpainetta että se asettuu kunnolla. Stoichio kun puhui siitä että vanhat renkaat ovat jo niin muotoutuneet ettei tarvitse 4 barin painetta niin voi yleensä olla näin, en ole niin kiinnittänyt huomiota, mutta varmuudeksi on hyvä nostaa ainakin neljällä barilla. On vaikea nähdä silmällä onko rengas asettunut kunnolla vai ei.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin