Yleinen avautumis-ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään menin Lahteen junalla, menomatka 4,60 e ja takaisin tullessa olisin ostanut lipun luukulta, odotin reilun 10 min. edelläni oli kaksi asiakasta. Lippu olisi maksanut nyt 5,10 ja viereiseltä R-kioskilta sen saa kuulemma 4,60. Enää en jäänyt jonottamaan vaan hyppäsin junaan, ettei tarvitse tuntia odottaa seuraavaa lähtöä. Junasta ostettuna 5,10 e ja kuulemmä 50snt. kalliimpi on lippu niillä lähtöpaikoilla missä lipunmyynti. Elikä palvelusta joutuu näköjään maksamaan, taidampa ajella jatkossa omalla autolla!

Samalla ihmettelin Helsingin rautatieaseman lipunmyyntitouhua, sielä on oltava ainakin tuntia ennen junan lähtöä, jotta saisi lipun luukulta ajoissa, uskomatonta nyhräämistä. Lippuautomaatit sentään toimivat sujuvasti ja niistä lippu kannattaakin ostaa, jos ei halua jonottaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

VMTD kirjoitti:Samalla ihmettelin Helsingin rautatieaseman lipunmyyntitouhua, sielä on oltava ainakin tuntia ennen junan lähtöä, jotta saisi lipun luukulta ajoissa, uskomatonta nyhräämistä. Lippuautomaatit sentään toimivat sujuvasti ja niistä lippu kannattaakin ostaa, jos ei halua jonottaa.
Lippuautomaatit toimivat sujuvasti? :crazyeyes: Et ole kyllä ainakaan VR:n automaatteja käyttänyt. Nämä käyttöliittymäsuunnittelun varoittavat esimerkit tekee mieli kiertää kaukaa... Nuo suututtavat joka kerta, kun niitä yrittää käyttää. Ja kun joku kuitenkin kysyy miksi, niin:
- Näyttö on liian matalalla keskipituiselle ihmiselle
- Kosketusnäytön toiminta ei ole vieläkään auennut. Sitä saa hivellä, sivellä, takoa ja maanitella, jotta kosketus tunnistuisi. Matkustajamäärän plus- ja miinuspainikkeet tosin ottavat herkästi painalluksen kahtena.
- Miksi korttiautomaatissa on oma suhruinen näyttönsä lipan alle piilotettuna? (Joo, tiedän kyllä teknisen syyn erilliseen näyttöön, mutta se ei ole hyvä syy - eikä selitä sitä, miksi näytön nähdäkseen pitää kumartua)
- Miksi matkustajamäärän oletus on 0? Yleensä ostan vähintään yhden lipun.
- Yritäpä joskus ostaa lippu Espoosta Helsinkiin. Siinä pääsee aika pitkälle, ennen kuin automaatti totetaa "Palaa alkuun ja valitse HSL". Just. Eri operaattorin lippu. Automaatti tietää, mikä lippu minun pitäisi ostaa, mutta ei voi vaihtaa lipputyyppiä, vaan käskee palata alkuun ja takoa valintani uudestaan.
- Automaatista ei voi ostaa lippua lemmikkiosastoon. Tähän on varmaan joku ihan käsittämättömän hyvä syy.
Järkiautoilija

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

VR:n automaatti! Hyi saatttn. Tytär oli menossa Turkuun, rantarata oli remontissa, en tiennyt. Ostin lipun automaatin oletusasetuksilla eli pikaostolla. Ihmettelin kylää hintaa, lastenlippu yli 20 egee. Lipussa luki "Espoo-Pasila-Toijala-Turku". Joo vein tytön Ikean pysäkille. Voi olla, että seuraavaan VR:n asiakkuuteemme menee tuhat vuotta. Pois lukien paikallisliikenne.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

VMTD kirjoitti: Samalla ihmettelin Helsingin rautatieaseman lipunmyyntitouhua, sielä on oltava ainakin tuntia ennen junan lähtöä, jotta saisi lipun luukulta ajoissa, uskomatonta nyhräämistä.
Pankkien jo 10+ vuotta sitten toteuttamaa esimerkkiähän tässä seurataan. Tunnin jonotukseen on syytä varautua, jos pankin tiskille pitää mennä. Ensin ihmiset koulutettiin käyttämään maksupäätteitä ja sitten nekin karsittiin ... eli netin kautta asia pitää hoitaa. Tosin ei ne nettipankkienkaan käyttöliittymät suuremmin anna aihetta hurraamiseen. Se on ihme, miten ylivoimaisesti selkeintä käyttö oli, kun oli vaan telnet-yhteys ... ja silti saatiin ascii grafiikalla loihdittua ihan perinteisen pankkisiirtolipun näköinen lomake. Nykyään saman asian hoitamiseen tarvitaan valtaisa webbisivu, mitä pitää rullailla ylös alas.

Toimii junalippujenkin kanssa - lipun saa kännykkään ja/tai sen voi printata itse.

Samaa menettelyä voin suositella lämpimästi myös leffalippujen kanssa. Ei tarvi raahautua paikalle kolmea varttia etukäteen, töpöttää vartti jonossa ja sen jälkeen pitää vielä tappaa aikaa puolen tunnin verran.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Marutei »

2.5 vuotiasta poikaani siteeraten: S**t***n S**t***n S**t**a! (Mistä lie oppinut?) :roll:

Joku kolhaissut parkkihallissa oikein kunnolla ovella kylkeen. Terävä lommo suoraan siihen kyljen terävään linjaan. (Kahvojen kanssa samalla korkeudella oleva viiva.) Vaikka onkin pieni, niin näkyy 100m päähän kun rikkoo sen linjan. :evil:

:bad-words: :bad-words:

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nimenomaan se asemalla oleva automaatti saa kyllä kehuja, toiminta nopeaa ja moitteetonta, sen kolme kertaa minkä niitä olen käyttänyt viimeisen kolmen kuukauden aikana. Jos nyt tarvitsee hieman polvia koukistaa niin onneksi ne taipuu vielä, eikä ole edes tarvetta tekoniveliin.

Kännykkälippu voisi olla kyllä näppärä, sellaisella olen kerran mennyt metrolla itikseen.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

500:n takaluukun lukko herkesi toimettomaksi. Takaluukkuun pääsee näppärästi lukontappokytkimellä tavaratilasta. Onneksi penkit sentään helposti kääntyy nurin. Vikana ei muuten ollutkaan lumi ja jää, vaan joku muu juttu. Bonuksena toimimaton keskuslukko, käyttökelvoton kontti ja varasystävälliset avoimet ovet... Mikä näitä vaivaa!!! :bad-words:

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jos se meni johonkin "jätä auto huoltoon" -tilaan? "Takapaksiini teillä pojat ei ole MITÄÄN asiaa."
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^ tossahan on hyvä ajatus lähteä ratkomaan ongelmia!

Tai sitten tää 500 on kunnollista vaimoainesta, eikä tykkää ottaa enää takaa... :lol: Voihan toki olla johtosarja murtunut pakkasella jne. mutta harmittaa kun tollanen pikkuseikka haittaa niin paljon käytettävyyttä.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Nostin kulkineen ylös, jotta olisin saanut varmistuksen ylätukivarsien vaihtokunnolle. Ylätukivarrethan oli vielä terhakkaat, mutta ISKARIT TAAS PASKANA , P*RKELE. :bad-words:
Kestihän nuot sprot-kit paskat taas melkein vuoden. :evil: Mitkäs olis semmoset viimesen pääle heavy duty vaimentimet, alkaa jo vähän kyrsimään. :eggface:

Koni sport?

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

En tiedä mikä tauti iski, mutta ihan hirvee saab 900 kuume on päällä! :lol: Lääkettä tohon sais aika halvalla

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Vaiva tunnetaan yleisesti nimellä saabismi. Lääkitys ei vaikuta kallilta, mutta en tiedä ketään joka ei olisi joutunut nostamaan annostusta sen kerran aloitettuaan.
Järkiautoilija

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Isola kirjoitti:^Vaiva tunnetaan yleisesti nimellä saabismi. Lääkitys ei vaikuta kallilta, mutta en tiedä ketään joka ei olisi joutunut nostamaan annostusta sen kerran aloitettuaan.
Pelkkä koeajokin vois lievittää oireita :-D Kertaakaan en oo moisella ajanu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tykkäät projekteista, olisi yksi muuten loistava 9000 tarjolla; siinä on vaan puristukset kadonneet yhdestä pytystä... Appiukkoehdokkaan auto, joka piti saada väliaikarassiksi. Olis viinallakävyä 2litranen turbo ja kaikki perusherkut, kuten toimiva automaagi-ilmastointi, tuore leima, tuliterät kesärenkaat, hyvät talvirenkaat... ;)

YV:llä lisää, jos innostaa :D

Sehän on siis nyt ihan ajokunnossakin.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Yksi nolla liikaa kuitenkin?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tarjolla oleva on tosiaan tonnari, mutta onhan siinä autoa enemmän ku tarpeeksi ;)

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Naapurilla on Saab 900, sitä viimeistä korimallia. Jotenkin se on minuakin parin vuoden aikana alkanut viehättää, kun sitä päivittäin joutuu lähietäisyydeltä katselemaan. Seisoo nääs tuossa parkkiksella 166:n vierellä. Kolmiovisena ja punainen tai musta, kiitos.

EDIT: Niin ja turbohan siinä pitäis olla!
Viimeksi muokannut Jakke, 22 Tammi 2015, 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hieman samoilla linjoilla Jonzanin kanssa, sillä erolla että mua houkuttaisi pitkästä aikaa ankanpyrstö-99, mielellään ilman takaovia ja 80-luvun versiona. Parasta, jos on jo valmiiksi turbotettu :D. Aika paljon samaa kuin 900:ssa, etenkin ajotuntumassa, mutta mielestäni vieläkin persoonallisempi olemukseltaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Mun edellisen työpaikan kolleegalla on tommonen punainen 900 aero, ollut hiljasessa myynnissä. Kovasti on puhunut sen turbosta ja kuinka alfa jäis aina toiseks :)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No ei se vakiona mihinkään mee :P. 175hv ja 273Nm on ollu kovia lukemia vuonna '84, mutta kun tuossa vuodenvaihteessa T16 -satkun koeajoin, niin onhan se nykymittapuulla (ainakin mun) laiska. Tasainen puurtaja T16 kyllä on, luonteeltaan sellainen letkeä menijä. Ehkä se 2.2 viisysille voisi silti pärjätä, kun taitaa olla 300-400kg kevyempi :D (satkun omamassa alle 1300kg, tosin siinä ei ole kuskia mukana)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Polforea kirjoitti:Hieman samoilla linjoilla Jonzanin kanssa, sillä erolla että mua houkuttaisi pitkästä aikaa ankanpyrstö-99, mielellään ilman takaovia ja 80-luvun versiona. Parasta, jos on jo valmiiksi turbotettu :D. Aika paljon samaa kuin 900:ssa, etenkin ajotuntumassa, mutta mielestäni vieläkin persoonallisempi olemukseltaan.
Selkeesti epidemian tunnusmerkkejä ilmassa! Täytyy lopettaa nettiauton selaaminen ettei pahene. Kaverin muija on ajellu 900kaasari saabilla nelisen vuotta kesät talvet. Hattua täytyy nostaa! Välillä ku se on suostunu kuskiks lähtemään, ni oon ehottomasti vaatinu saabin alle :-D

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

DHL laittanut 6:30 viestiä, että pitäisi valita toimitustapa 8:30 mennessä. Heräsin 8:54 ja vastasin viestiin, katotaan mitä tulee. Saapa nähdä, kannattiko maksaa extraa tästä kuljetuksesta. :lol:

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

:bad-words: satanan takat ja energiapihit talot... laitoin roihut, katoin et lähti kunnol palaa, menin keittiöön vääntää pojille leipää ja paistettuu munaa ja havahdun palovaroittimen huutoon, kunnon roihut on sammunu ja kaikki savut puski olkkariin, pojat nappas kengät koipiin ja painelivat ulos huutaamaan, "me kuollaan kaikki", minä tuuletan kämppää ja naapurin akka kyselee jotta ootko leipomassa... Vittu!
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai se energiapiheys takan lämmitystä haittaa kunhan ilmanvaihto on oikein säädetty. Just pistin pöntön tulille, meidän takasta ei meinaa saada edes puun tuoksua ulos eli on jo vähän liiankin kliininen setti.

Onko teillä ilmanvaihtokoneessa takkakytkintä jolla talon saisi ylipaineistettua siksi aikaa että hormi lämpenee ja alkaa vetää? Auttaa kummasti siinä lämmityksen alkuvaiheessa.
- Epäkelpokeräilijä -

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^olisko ollut käänteinen ilmiö takkakytkimelle? ... eli wanhan liiton LTO sulatus pistämällä tulopuhallin seis. Taitaa vielä joissain koneissa ohittaa takkakytkimen, niin tulee kivoja ylläreitä, kun pakkasta on tarpeeksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Isekin tehnyt joskus tuon saman. Sytyttänyt takan ja alkanut tekemään ruokaa. Liesituuletinta vähän aikaa päällä pidettyäni tuli muksut sanomaan, että "takka höyryää".

Nykyisin muistaa olla käyttämättä liesituuletinta takan syttymisvaiheessa.
Senza cuore saremmo solo macchine

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuostakohan se johtuu, että monasti telkussa kun näkyy takka, niin se takan etupuoli luukkujen yläpuolelta on ihan musta. Tai sitten ei vaan osata.. Ikinä en ole saanut sillälailla savuttamaan että pinnat mustuisi.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

stoichiometric kirjoitti:Nostin kulkineen ylös, jotta olisin saanut varmistuksen ylätukivarsien vaihtokunnolle. Ylätukivarrethan oli vielä terhakkaat, mutta ISKARIT TAAS PASKANA , P*RKELE. :bad-words:
Kestihän nuot sprot-kit paskat taas melkein vuoden. :evil: Mitkäs olis semmoset viimesen pääle heavy duty vaimentimet, alkaa jo vähän kyrsimään. :eggface:

Koni sport?
Mulla on siinä toisessa farkussa ihan punaiset, ja tykkään kyllä.
Mukavan pehmeät kaupungissa, ja jäykistyvät 80 maissa selvästi.
Nuo sportit taitaa olla ne keltaiset säädettävät, lienevät vielä paremmat ja saa säädettyä piloille asti :) .

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

sämpy kirjoitti:Tuostakohan se johtuu, että monasti telkussa kun näkyy takka, niin se takan etupuoli luukkujen yläpuolelta on ihan musta. Tai sitten ei vaan osata.. Ikinä en ole saanut sillälailla savuttamaan että pinnat mustuisi.
Et vaan oo yrittäny tarpeeksi...

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Takka sytytetetään aina ns:kesä asennossa,ja annetaan kunnolla syttyä,ja lämmetä ennen kuin käännetään "talviasentoon".Samoin kun puita lisätään,niin siksi aikaa suora vedolle.Ei savuta kuin savustin,ja palaa puhtaasti
Viimeksi muokannut alfa164, 22 Tammi 2015, 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

A Bart kirjoitti:Mulla on siinä toisessa farkussa ihan punaiset, ja tykkään kyllä.
Mukavan pehmeät kaupungissa, ja jäykistyvät 80 maissa selvästi.
Nuo sportit taitaa olla ne keltaiset säädettävät, lienevät vielä paremmat ja saa säädettyä piloille asti :) .
Kyllähän punasetkin, mutta taidan hommata nuot keltaset. Saa säädettyä vaimennusta pienemmälle, vois kestävyys parantua. :silly:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

sämpy kirjoitti:Ikinä en ole saanut sillälailla savuttamaan että pinnat mustuisi.
Nössö :mrgreen:
alfa164 kirjoitti:Takka sytytetetään aina ns:kesä asennossa,ja annetaan kunnolla syttyä,ja lämmetä ennen kuin käännetään "talviasentoon".Samoin kun puita lisätään,niin siksi aikaa suora vedolle.Ei savuta kuin savustin,ja palaa puhtaasti
Edellyttää ns. kesäpellin olemassaoloa, siinä tapauksessa toki näppärä keino.

Ilman kesäpeltiä varaava takka houkutellaan tulille vähitellen kohentamalla - alkuun ihan kynsitulet, vähitellen isompaa kunnes muurissa on sen verran lämpöä että lähtee vetämään ihan itekseen sen enempiä houkuttelematta. Jos samassa piipussa on paremmin vetäviä tulipesiä, niitä voi käyttää apuna. Esim. meikäläisen tönössä kannattaa laittaa eka tulet yläkerran porilaiseen ja vasta, kun siellä on pari pesällistä polttanut muutaman tunnin välein, alkaa houkuttelemaan olkkarin takkaa tulille. Helpottaa meinaan jälkimmäistä hommaa ihan sillai pikkusen.

Tästä puheenollen, laitanpa pienet iltatulet.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja -HH- »

stoichiometric kirjoitti:
A Bart kirjoitti:Mulla on siinä toisessa farkussa ihan punaiset, ja tykkään kyllä.
Mukavan pehmeät kaupungissa, ja jäykistyvät 80 maissa selvästi.
Nuo sportit taitaa olla ne keltaiset säädettävät, lienevät vielä paremmat ja saa säädettyä piloille asti :) .
Kyllähän punasetkin, mutta taidan hommata nuot keltaset. Saa säädettyä vaimennusta pienemmälle, vois kestävyys parantua. :silly:
Molemmat punaiset ja keltaiset on säädettävissä, Streetit taas ei ei. Punaisen säätö vähän hankalempaa kuin keltaisissa (niistäkin vanhemmista osa on samalla mallilla - varsi sisään ja kääntö, mutta ei liity 156:seen) . Mutta perusasennosta ne menee vaan tiukemmaksi, ei niitä varsinaisesti löysemmäksi saa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

alfa164 kirjoitti:Takka sytytetetään aina ns:kesä asennossa,ja annetaan kunnolla syttyä,ja lämmetä ennen kuin käännetään "talviasentoon".Samoin kun puita lisätään,niin siksi aikaa suora vedolle.Ei savuta kuin savustin,ja palaa puhtaasti
Näin tulee toimittua. Ei mustu takan pintakaan puita lisättäessä. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Meillä on 15m korkea savupiippu niin vetää aina, kesäpeltiin ei ole koskettu kuin uutena testimielessä. Ihan sama mikä keli on.
Abarth 500 Esseesse

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

-HH- kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:
A Bart kirjoitti:Mulla on siinä toisessa farkussa ihan punaiset, ja tykkään kyllä.
Mukavan pehmeät kaupungissa, ja jäykistyvät 80 maissa selvästi.
Nuo sportit taitaa olla ne keltaiset säädettävät, lienevät vielä paremmat ja saa säädettyä piloille asti :) .
Kyllähän punasetkin, mutta taidan hommata nuot keltaset. Saa säädettyä vaimennusta pienemmälle, vois kestävyys parantua. :silly:
Molemmat punaiset ja keltaiset on säädettävissä, Streetit taas ei ei. Punaisen säätö vähän hankalempaa kuin keltaisissa (niistäkin vanhemmista osa on samalla mallilla - varsi sisään ja kääntö, mutta ei liity 156:seen) . Mutta perusasennosta ne menee vaan tiukemmaksi, ei niitä varsinaisesti löysemmäksi saa.
No perhana, olisko nuo streetit sitten punaiset?
Samanlaiset ainakin kun siellä olikin (paitsi väri)

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin siis punaisten (Special-D) säätö on niin että varsi pohjaan ja sit kääntämään, siis myös 156:ssa. Mut kuten odottaa sopii silloin jousen pitää olla pois paikaltaan että varren saa pohjaan :-D

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Koni Str.t on oranssi.
Kuva
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

tarttee semmoset keltaset sitten. Onkosta varsi kuinka paksu, meneekö orggis pohjaanlyötikumilla+suojalla?

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ikkunan avaaminen sytytysvaiheessa hoitaa liiat alipaineet talon sisältä pois. Meilläkin on piipulla sen verran mittaa, ettei tuota tarvitse tehdä, kuin syksyn ensimmäisillä lämmityksillä. Leivinuuniin puita lisätessä kannattaa kyllä avata suoraveto, muuten tahtoo savu tuoksahtaa.

Kellarisauna on oma lukunsa, sieltä on savupeltiin ruostunut reikä, ja kerran unohdin avata koko pellin, kun pistin tulet. Ainoa vaikutus oli, että sauna lämpeni paljon hitaammin, kunnes huomasi pellin avata. :mrgreen: Siellä joutuu muutenkin rajottamaan vetoa, ettei vedä klapeja kiukaasta piippuun.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Huhhuh kyl on blondin aivoille liian vaikeeta ja siis muita blondeja aliarvioimatta niin nimenomaan tämän yksilön.... ohjetta on jos jonkunlaista :shock: Eikait se sähköllä lämmittäminen niin paljoo maksa, josko jättäs tulileikit sen osaaville, nim. täällä käryää edelleen :bad-words:
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Guenevere
Viestit: 670
Liittynyt: 28 Maalis 2012, 23:06
Car(s): Exät:
166 2.0 V6 Turbo 2000
155 2.0 8V 1995 ja
147 2.0 T.S 2007
Paikkakunta: Tervakoski

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Guenevere »

EmmiMaria kirjoitti:Huhhuh kyl on blondin aivoille liian vaikeeta ja siis muita blondeja aliarvioimatta niin nimenomaan tämän yksilön.... ohjetta on jos jonkunlaista :shock: Eikait se sähköllä lämmittäminen niin paljoo maksa, josko jättäs tulileikit sen osaaville, nim. täällä käryää edelleen :bad-words:
Maksaa se, törkeästi :evil:. Mä ainakin lämmitän puilla mahdollisimman paljon.
Never regret anything that made you smile.

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Mikä tämä kesäpelti oikein on? Ekaa kertaa tollaisesta kuulen..

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kesäpellillä ohitetaan tulipesän varauskierto. Varaavassa tulipesässähän palokaasut (kansankielellä savu) nousee ensin tulipesästä ylöspäin, laskeutuu alas yleensä ns. poskikanavia pitkin eli tulipesän vierestä ja menee vasta sitten hormiin. Tuon kierron aikana palokaasuista siis siirtyy lämpöä muuriin, joka sitten nimensä mukaisesti varaa sen. Haittapuolena on heikompi veto, jos koko muuri on kylmä.

Kesäpelti kesäasennossa (eli auki) päästää siis palokaasut suoraan tulipesästä lähtevästä, ylös menevästä kanavasta hormiin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tärkeintähän on saada heti alkuun paperilla ja tuohella kunnon roihu, että pistää piipussa olevan ilman liikkeelle. Ei ole niin nuukaa kuinka se sytyttää itse puut, ne kyllä syttyy sitten perässä kun saadaan vaan ilma liikkeelle. Hiljakseen kytevä notski vaan kerää pesän täyteen savua eikä siellä pala edes tulitikku enää.
Saunaa sytyttelen pienhiukkastenmaksimointiperiaatteella, eli reunoille pari isoa puuta ja niitten väliseen kanjoniin pohjalle sytykkeitä ja tuikkaan ne tuleen, sitten asettelen niiden päälle pikkupuita ristiin että jää raot, joitten läpi sytykkeet loimottelee. Varmasti syttyy.
Takkaan taas ladon puut vaakasuoraan päät luukkuun päin, keskelle pienempää puuta niin että puitten väliin jää sopivasti rakoja. Rakoihin vähän pahvia ja tuohta palamaan että syntyy kunnon palokanjonit, joista tuli leviää pinon päälle.
Ekaan pesälliseen kannattaa napauttaa kirveellä muutama pienempi puusäle, ettei heti kannon puolikasta. Munakennot on parhaimpia sytykkeitä, vessapaperirullat kans kohtuuhyviä.
Pariin vuoteen en ole jaksanut omasta (piskuisesta) metsästä puita kaadella, kun saan polttokuivaa koivuhalkoa läheltä 40€ pinomotti.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

ei ole mitään kesäpeltejä :-D Toholla ensin nuohousluukusta ja pesä täyteen koivua ja toholla perään. 0X Syttyny on kivuttomasti, eikä ole mökkikään vielä palanut. :drinking:

AnttiM
Viestit: 65
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Akku.


onneksi naapuri ja Lancia Kappa pelasti aamun

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ottaa rauhallisesti, vuolee kiehiset ja sytyttää. Riittävästi ilmaa palotapahtumalle ja vedonsäädin hormiin varsinkin hyvillä/pitkillä piipuilla ni palaa tasasemmin kelistä riippumatta.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Ei oo mullakaan viimevuostuhannen pönttöuuneissa, pihasaunassa ei ole peltejä olleskaan.
Edit: Typot

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ei meillä ainakaan ole tuossa varaavassa vuolukivisessä mitään kesäpeltejä. Vetää kyllä hyvin muuten, mutta puita lisätessä saattaa tulla vähän savunhajua tupaan jos ei ole nopea.

Sytytys on tullut hoidettua Utemanin sytytyspaloilla niin ei tarvitse paperituhkalla täyttää takan sisäposkia ja piippua.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Lukittu