Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Eka kertaa kokeilin sitruunahappoa ruosteen poistoon. Kyllä ne pussihousut tietää :-D Pistin likoomaan yön yli kaikki pultit, ruuvit, mutterit ym pienosat pieniin lasipurkkeihin sekä parit spacerit, pyöränpultit ja yhden surkeessa kunnossa olleen lämpötila-anturin isompaan sankoon. Lähtötilanne oli monessa tapauksessa aika toivottoman näköinen etenkin noiden spacereiden ja lämpötila-anturin osalta, mutta niin vain lähti ruosteet niistäkin. Jumiutuneiden klemmareiden kierteetkin alkoi taas toimimaan kuin uutena.
Itse olenhuomannu että happokylvyn jälkeen se metallipinta on sitten entistä herkempi ruostumaan. Kaveri kertoi että pitäisi käsitellä jollain aineella kylvyn jälkeen, jotta ei ruostuisi niin helposti, mutta en nyt muista millä.......

Apteekissa tykkäävät meikäläisestä, kun käyn aina välillä ostamassa niiden sitruunahappovaraston tyhjäksi. :D

Myös vaikeammin saatavaa fosforihappoa on tullut kokeiltua.... muuten sama homma kuin sitruunalla, mutta käsittelyaika on paljon lyhyempi. Tosin pari 33:n klipsiä aikanaan hävisivät liemeen kokonaan ... *hups* :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tsav »

Sitruunahappo kannattaa ostaa Agrimarketista (tai vastaavasta). Myyvät 5kg ämpärissä. Kysy sikojen ripulilääkettä.

Hassua, ettei minulla ole ruostuneet hapotuksen jälkeen. Itse pesen osat juoksevan veden alla teräsharjalla hapotuksen jälkeen. Ja sitten perusteellinen kuivaus. Toki aika nopeasti on tullut maalattua. Yleensä epoksi, joskus happoväri ja epoksi ja joskus valurautamaali.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ruostuminen johtuu ihan siitä, että ruosteen jäljiltä pinta on röpelöinen ja huokoinen, ja reagoi herkästi kosteuden kanssa. Toisaalta pidempään hapossa uitettu kappale tuntuu passivoituvan jossain määrin, ja vastustaa siten ruostetta.

Karkaistu teräs (jouset, klipsit) kärsii pahasti hapotuksesta, paksummat kappaleet haurastuu, ohuemmat saattaa kadota kokonaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Selvisi sitten sekin, miksi bensiini ei saapunut suuttimille asti.
Seuraavaksi pökkään pihalle ja hiekkapuhallan pohjan.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No eipä ihme et bensa haisi. :) Pohjan kunto näyttää aika tutulta... Mut eiks toi pitänyt kuittien mukaan olla ruostesuojattu? Ei siltä oikeen näytä.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Purin jytkystä tavaraa konehuoneesta pois.
Huomenna jatkuu.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri.

Jostain syystä on ilmeisesti hyvä idea katkaista mm. radiolta jatkuva sähkö tunnin kuluttua auton sammuttamisesta. Tästä johtuen Pioneer tuppasi hukkaamaan osan asetuksistaan. En mitenkään jaksanut lähteä vetämään akulta asti uutta piuhaa, joten tein hienon diodikytkennän, jolla lainataan muistivirta toisesta suunnasta silloin, kun radion virallinen jatkuva virta on pimeänä. Meni varmaan tunti pujotellessa piuhaa keskikonsolista sulakerasialle, vaikka jälkimmäinen sijaitsee hanskalokeron takana. On meinaan hitusen vituke purkaa pääsyä riittävän pitkälle, että piuhan saisi vain laitettua paikoilleen.

Ryöstin muistivirran sulakehaaroittimella kompassilta (jota minulla ei ole). Nyt vaan toivon että kompassi tarvii oikeasti jatkuvaa virtaa, että homma on bueno. Jos ei tarvi, riittää onneksi sulakehaaroittimen siirtely sulakepaikasta toiseen, kunnes löytyy Se Oikea.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Siivoilin ja leivoin muffinsseja :-D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Oli tuossa pelti kiinni jo kohtuuttoman ajan niin tuli tehtyä pielavetiset, vaijerin rungon lyhennys ja uusi "nippa", lisäksi hätäkatkaisija mekanismin pettäessä :drinking:

Kuva

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Audi A6:n "normaali öljynvaihto-huolto".......Ei vaadi muuta kun keulan purkamisen, tuhat stefaa uusiks, venakopan tiivisteet, tulpat, öljyt, suodattimet, paaaaljon osien painepesua, vähintään viisi paininta uusiks, kiristimien laahaimet yms yms........Ja Alfoista/vast. :roll: väittävät et ovat vaikeita ja kalliita huoltaa....Täydellistä paskapuhetta!.......Näitä Vaggilaisia ihan sit jokusen (A4, S3, S4, A6, S6, S8....) nähneenä ja touhunneena voin sanoa.....
Liitteet
002.jpg
harrastamista....
(97.52 KiB) Tiedosto ladattu 3856 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tuo kuvan tilanne tunnetaan VAG-piireissä termillä "keula huoltoasennossa". :lol:
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

JUURI NÄIN.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

:shock:
..ammattina autoslalom..

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^^^
Häh? Kai tuossa oikeasti tehtiin joku etupään täyshuolto? Ei kai edes Audissa??

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Hyvin vähän piireissä tuttuja, hyvin vähän itse tekemisissä.

Silti huolto/korjaustoimenpiteissä olevat Audit muistuttavat useammin tuota, kuin "perinteistä" öljynvaihtohuoltoa... Ainakin niistä, mitä itse olen päässyt näkemään =P

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Jos kuvaa katsoo oikein tarkkaan, niin siitä näyttäisi puuttuvan jotain pikkuhiluja, kuten jakoremmi sekä apulaitehihna. Eli eiköhän tuossa ole vähän muutakin tehty kuin öljyt vaihdettu. Keulan saattaminen tuohon tilaan on kuitenkin tiettävästi ns. inhimillinen rasti, kyseessä on kuitenkin suunniteltu proseduuri.

Meinasin vaihtaa hallin piuhan mutta ei sitä olekaan syöty. Joku aikaisempi omistaja (tai tehdas?) on päällystänyt sen teipillä, joka on pykinyt. Piuha on siellä sisällä ihan siisti. Löysin kuitenkin pari 1+ohm maapistettä, jotka saivat osa kerrallaan teräsharjaa, CRC:n Oxide Cleaneria sekä CRC:n Contact Protectoria.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Polforea kirjoitti:^^Jos kuvaa katsoo oikein tarkkaan, niin siitä näyttäisi puuttuvan jotain pikkuhiluja, kuten jakoremmi sekä apulaitehihna. Eli eiköhän tuossa ole vähän muutakin tehty kuin öljyt vaihdettu. Keulan saattaminen tuohon tilaan on kuitenkin tiettävästi ns. inhimillinen rasti, kyseessä on kuitenkin suunniteltu proseduuri.
Kyllä tämä on juurikin näin......Suunniteltuun toimintaan on vaan lisättävä melkoinen määrä "lisätoimintaa" yllätysten vuoksi......Keulan purku on siis välttämättömyys. Pointti lähinnä se et 270tkm ajettu quattro A6 vaatii VÄHINTÄÄNKIN yhtä paljon rakkautta kuin vastaava Alfa, ellei jopa tuplasti enemmän?! Audi on vaan joskus hyväksytty piireihin niin että tämäkin savotta kuitataan osastolla "normaalia huoltoa" ja sitten joku 166 Busson jakopää joka maksaa teetettynä jotkut 800e(?) , katkaisee ns. kamelin selän.....Tämän työn hintaa liikkeessä en uskalla edes arvailla. (kyseessä n. 5000e auto)
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

pitkämies kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Tämän työn hintaa liikkeessä en uskalla edes arvailla. (kyseessä n. 5000e auto)
naapurin sedän A6 allroadin (2001) V6 Bi-Turbo koneeseen tehtynä jakopää + vesipumppu olis marmorilla ollut 3700e töineen...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sä taisit tehdä sen vähän halvemmalla ;-)
Abarth 500 Esseesse

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Lauantaina tuli saatettua loppuun jytkyn yhdistetty jakopää-/vesipumppu-/termari-/kytkinsylinterit-huolto/remontti.
Muutama päivä siinä meni, kun joka osan putsaili ja puunaili.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Paljonkos tuollaisen diudin jakopääremppa sitten ottaa aikaa?

Eilen tuli pestyä vm. -63 kompressorin isoimmat osat. Uudet männänrenkaat tilasin Kreikasta, muuten tuo ei uutta osaa tiivisteiden lisäksi taida tarvita:
https://onedrive.live.com/?cid=52cdcf07 ... mPHVWc3jDc
Jännä rakenne, kun ei ole yhtään laakeria, vaan kaikki teräs/valurauta-pinnalla. Kiertokangen alasilmän halkaisija peräti 90mm. Paljonkohan tuollaiselle saisi maksimissaan laittaa kierroksia?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Huuhtelin 33:en jäähdytysjärjestelmän ja laitoin puhdistusaineen vaikuttamaan. Huomenna kokeilen paikkausaineen toimivuutta, jos se tilkitsis lämppärin kennon vuodon. Kennon vaihto vaikuttaisi helpolta hommalta verrattuna moneen muuhun autoon.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

alfa 156 v6 kirjoitti:
pitkämies kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Tämän työn hintaa liikkeessä en uskalla edes arvailla. (kyseessä n. 5000e auto)
naapurin sedän A6 allroadin (2001) V6 Bi-Turbo koneeseen tehtynä jakopää + vesipumppu olis marmorilla ollut 3700e töineen...
Kuvaavaa! Jotain tämmöistä ehkä tämänkin remontin osilta siis. Työn hinta lienee kauhistuttava kun tunteja menee ja menee ja menee.....+ sitten ne kaikki "yllätykset".......Ehkä päästäis johonkin auton ostohintaa vastaan lukemaan!? :crazyeyes: Todella pelottavaa...
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

pitkämies kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
pitkämies kirjoitti:
naapurin sedän A6 allroadin (2001) V6 Bi-Turbo koneeseen tehtynä jakopää + vesipumppu olis marmorilla ollut 3700e töineen...
Kuvaavaa! Jotain tämmöistä ehkä tämänkin remontin osilta siis. Työn hinta lienee kauhistuttava kun tunteja menee ja menee ja menee.....+ sitten ne kaikki "yllätykset".......Ehkä päästäis johonkin auton ostohintaa vastaan lukemaan!? :crazyeyes: Todella pelottavaa...
Mulla on ollut aikanaan ihan vastaava Audi ja jakopään + vesipumpun vaihto ammattilaiselta joka oikeilla työkaluilla tietää mitä tekee ei vie tosiaankaan kovin montaa tuntia. Kusetuslisä on hyvin suuri. Siinä on biturbo-lisä koska Audilla olettavat että kyseisten kamppeiden omistajilla on paljon enemmän millä mällätä kun tehottomampien versioiden.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Monet teistä ovat 156 tupakkaluukkujen valoja uusinut niin piti sitten ittekkin. Alkusarjalaisessa todella kivuton toimenpide, ihan OEM ei tullut kun lamput olivat 12v/1.2A ja 12v/0.03A ja nyt kumpikin on 12v/1.2A :lol: Mielenkiintoinen tuo vihreä kondomi mikä oli vedetty toisen polttimon päälle, ehjänä siirtyi onneksi uuteen.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mitä teit tänään 20 asteen pakkasessa kuumeisena ja flunssaisena K-Kaupan parkkiksella?
-Vaihdoin rouvan 147:aan uuden akun. :fist:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Mokomakin kirjoitti:Monet teistä ovat 156 tupakkaluukkujen valoja uusinut niin piti sitten ittekkin. Alkusarjalaisessa todella kivuton toimenpide, ihan OEM ei tullut kun lamput olivat 12v/1.2A ja 12v/0.03A ja nyt kumpikin on 12v/1.2A :lol: Mielenkiintoinen tuo vihreä kondomi mikä oli vedetty toisen polttimon päälle, ehjänä siirtyi onneksi uuteen.
Heh, tuli itsekkin tänään tutkittua notta millainen valaistus siellä on. Ja polttimokaupoille pitäisi mennä.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Tänään valuharjoittelussa oli vuorossa lost foam -menetelmän kokeilu (http://en.wikipedia.org/wiki/Lost-foam_casting). Ajatuksena oli tehdä styroksista malli joka haudataan hiekkaan ja joka palaa pois kun sula alumiini kaadetaan päälle. Kohteeksi otin hiekan tiivistystyökalun myöhempiä valuja varten. Ensiksi tein pikaisen version kuumalankaleikkurista käyttämällä vaneria, mig-lankaa ja 156:sen johtosarjasta purettuja johtoja. Virtalähteenä toimi akkulaturi. Tuli hieno :lol:

Kuva

Muotoilin kuumalankaleikkurilla karkean version työkalusta ja hioin sen hieman paremmaksi

Kuva

Kuva

Hautasin styroksimallin hiekkapuhallushiekkaan joka tuntui paremminkin juoksuhiekalta. Olin täysin varma että tästä kokeilusta ei tule mitään, hiekka romahtaa välittömästi kun styroksi alkaa sulamaan. Ajattelin kuitenkin kokeilla ihan huvin vuoksi.

Kuva

Koitin kaataa sulan hitaasti että styroksi ehtii palaa pois. Kaadoin kuitenkin hieman liian nopeasti ja päälle laittamani hedelmätölkki tuli täyteen, lopetin kaadon ja samalla sula valahti alaspäin. Kaadoin purkin vielä uudestaan täyteen vaikka olin varma että nyt valu meni viimeistään mönkään. Annoin valun jäähtyä vartin ja kuinka ollakkaan hiekasta nousi ainakin reilusti yli odotusten onnistunut kokeilukappale :grab:

Kuva

Jos olisin kaatanut aavistuksen hitaammin muotti olisi ehtinyt täyttyä, nyt kapeaan päähän jäi selvä katkos.

Kuva

Aivan riittävän hyvä tuosta tuli silti käyttötarkoitukseensa ja oppipahan taas jotain uutta :wink:

Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noi valuhommat on kyllä makeita. Tätä menoahan alat valamaan omat työkalusi loppuvuodesta jo ;)

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja _rico »

Vielä juodaan aamukahvia, mutta kohta alkaa ylätukivarsijumppa, pyyhkijöiden moottorin vaihto, toisen sumarin uusiminen, öljyjen + suodattimen vaihto ja miljoonan pikkujutun korjailu :P

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Aquatica kirjoitti:Noi valuhommat on kyllä makeita. Tätä menoahan alat valamaan omat työkalusi loppuvuodesta jo ;)
Mä kanssa joskus vuonna nakki ja kypärä (n. 30v.) sitten kokeilin koulussa valamista. Tein ritsaan pistoolikahvan :) Hyvä tuli, en vaan saanut mistään tehtyä kahvan ja kumin väliin sitä haarukkaa. On se kahva vieläkin tallessa, voisi koittaa jostain tehdä sopivat osat että saisi härvelin valmiiksi. Myös kahvan puumalli on tallella, sillä tehtiin valuhiekkaan muotti valua varten.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Valuhommat on kyllä mukavia tehdä. Varmaan suurin syy on siinä että saa kokeilla uusia juttuja ja tuloksen näkee nopeasti.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kävin kattomassa et kaikkee pitäis tehdä. Niinku esmes rampit et saa jatkossa auton ajettua pohjapanssari ja öljypohja ehjänä sisään. :?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Vaihdoin kaverin passattiin tulpat.vanhat oli pikimustat boschin perus kynttilät.Uudet denson iridiumit joissa kierrettä oli melkein sentin enemmän kun vanhoissa tulpissa.Kävin läheisessä Fixus liikkeessä tulppien kanssa kysymässä että kummatkohan sinne nyt kuuluu kun pelkäsin ettei ne pidemmät densot sinne sovi.Kuitenkin katalogien mukaan densot oli oikeet ja edellinen vaihtaja laittanu jotkut aivan väärät tulpat sinne.Densot siis paikalleen ja nätisti käy.Kulkee kuulemma aivan erilailla ja kulutusmittari näyttää n.2l pienempiä lukemia mitä aiemmin.Ko moottoria montaa eri versiota ja kaikissa eri tulpat..
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin vaikeata loppuviimeeksi oli ohittaa Cobran häläri ja ajonesto, että pistin 2 hyppylankaa paikoilleen. Tuon jälkeen suoraan tulille kaikilla pytyillä nätimmin kuin pitkään aikaan. Pitää joskus sipistellä vähän kauniimpi ratkaisu, mutta tuo näköjään riittää siihen että toimii.

Edit: jätetään kuva pois, ettei pahat ihmiset löydä ja ryövää autoja sen perusteella. Joku saattaa vielä luottaakin antiikkiseen Cobraansa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Ei tallissa mut tallin vieressä pihalla. Asensin takaäänenvaimentajalle uudet kannatinkumit. Ajokolina väheni 8)
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Raitisilmasuodatin vaihdettu, kiinnitetty sen päällä oleva muovikaukalo paremmin, putsattu vedenpoistoja ja sisäsiivottu koko auto. Löytyi takakontistakin hieno tavaraverkko jonka taakse meni sopivasti työkalupakki 8)

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Tein syrjähypyn ranskalaisiin. Kävin noutamassa Ilmajoelta 1.9td Xsaran josta olisi tarkoitus siirtää moottori kansivikaiseen Peugeot Boxeriin. Jos on tarvetta muille osille niin nyt lähtisi halvalla :wink:

Kuva

Kuva

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja AAW »

Operaatio pallonivelten vaihto, kun mikää muu ei auttanut niin koko osa irti ohjausvaihteesta ja prässiin että sai vanhan irti :evil: .
Viimeksi muokannut AAW, 27 Tammi 2015, 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Tallia taas raivailtu, ja traktorista nappasin hydepumpun irti.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Avasin mielenkiinnosta 164:n taaimmaisen venttiilikopan tarkistaakseni nokkapukkien kierteiden kunnon kun kesällä korkkasi etummaisesta kannesta pari pulttia naputuksen saattelemana. Sama homma takakannessa. Lukkopalojen kohdilta ainakin kaksi pulttia nostanut kierteen mukanaan :( No hyvä että tarkistin ettei isompia vaurioita pääse tapahtumaan... Ärripurri
Liitteet
P1010115.jpg
(237.54 KiB) Tiedosto ladattu 4946 kertaa
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ulkotallissa törpin Bemarin radion vihdoin paikoilleen asti ja hipistelin vähän piuhareittejä. Sen jälkeen jaksoin vielä ruuvata hanskalokeron takaisin kiinni (irti vielä radion kaapeloinnilta.. :D) ja vielä sisäpöhöttimen telineen repsikan jalkatilan yläpohjaan. Tuon jälkeen törpin lisää vaimennusmattoa kiinni takaluukkuun. Nyt peräkontin paitsi uskaltaa avata pakkasella, kehtaa sulkea julkisella paikalla, kun kiinnilaitosta kuuluu vain hillitty, asiallinen "thumps" - enää ei peltipinta resonoi noin vähästä.

Lopetettuani Bemarin ropaamisen kömmin talliin ja kävin sittenkin nyppäämässä TVR:stä sytkäpäätteen irti, vaikka meinasin että en ala sitä etsimään. Eilinen vilkaisu mainioon opukseen nimittäin kertoi, että sytkäpääte onkin tuo naurettavan kokoinen musta möykky virranjakajan kyljessä. Huomenna sitten pyörähtämään Karaasilla ennen kepaasia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Alfetta oli melkein viikon ulkona kun tallia tarvittiin muuhun tarkoitukseen (159 ropaamista).
Onneksi löytyi sopivat talvipyörätkin nurkista. Värikin lähes sopiva :-D
Laitoin auton tänään käymään ja ajelin n. kilometrin lenkin. On se kyllä hieno vehje jäiselläkin tiellä. Pitkää luisua menee hyvin vaivattomasti.
Liitteet
alfettaBBB333Ulkona_small.jpg
(68.5 KiB) Tiedosto ladattu 4826 kertaa

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Pösöös toimii ny lämppäri, mittariston ja keskikonsolin valot, ohjaustehostin. Kyllä siitä vielä auto tulee.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Alfaan pieni välihuolto, öljynvaihto ja uusi ilmansuodatin.
Kilometrejä tällä hetkellä reilu 61 tkm ja matka jatkuu! :-D
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Hoffa
Viestit: 47
Liittynyt: 15 Tammi 2015, 11:27
Car(s): Alfa-Romeo 159 SW 2,2 JTS - 2007

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Hoffa »

Vaihdoin molemmat solenoidit nokka-akseleihin. Tilasin eBaysta GMn omat (taisi olla Buickiin tarkoitetut) - hintaa tuli 36€ postikuluineen Magneti Marellien 120€ sijaan. Josko nyt vihdoinkin loppuisi tuo vikavalon palaminen ja sen nokka-akselin asentotunnistimen koodin herjaaminen :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Tuskin loppuu, ellet ole venynyttä jakoketjua jo vaihtanut?

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Lueskelin vikakoodeja phase1 156sesta.
-ABS Koodi 09 (front left speed sensor in OC) vissiin siis kuskinpuolen sensori pimeenä :C
-Airbag Koodit 0B ja 0C (Driver/passenger belt pretenssioner) Korjaantuuko tuo siis räpläämällä ne penkin alla olevat liittimet?

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Turtle Waxin sarjalla umpiot Pösön kuntoon.
Liitteet
Lampputöitä.jpg
(164.81 KiB) Tiedosto ladattu 4367 kertaa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuva

Sain romut lopultaan sinne talliin sisään, vaikkei se yllättäen taas käynyt niin kuin leffoissa. Hämis kyllä livahti liukkaasti uuteen luolaansa mutta tuo monta vuotta seissyt Seiskavitska teetti vähän enemmän jumppaa.

Akku oli luonnollisesti kuollut joskus muinoin eikä lataamisestakaan innostunut joten kaapeleilla käyntiin. Ensimmäiseen liikkeellepääsy-yritykseen auto luonnollisesti sammui, ja uudelleenkäynnistystä seurasi jännä fiitsöri: Heti käykkiskaapeleiden kytkennän jälkeen startti innostui pyörimään vaikkei avain ollut edes virtalukossa. Tuossa jumpatessa auto sammui noin X kertaa ja jokusen ensimmäisen apuvirtasession aikana se alkoi starttailla itsestään. Ehkä siellä oli solenoidi jumissa taijotain koska ryttyily loppui jossain vaiheessa.

Suurin osa jarruista irtosi miehekkään pamauksen saattelemana mutta ainakin toinen takajarru vastusti tiukasti, mikä oli hiukan hankala juttu kesärenkailla ja lumisella ja jäisellä pihalla. Pihassa on vielä parin kuution kasa kivituhkaa joten periaatteessa siitä saisi hiekoitusmatskua vaikka miten, käytännössä ei koska kasa on luonnollisesti umpijäässä. Kaasua ei siirrellessä saanut antaa paljoa jottei pito karkaa, ja vähän vähemmän kaasutellessa kone sammui ja päästiin taas kaapelihommiin. Pihakiveykset ovat vielä "jos joskus on rahaa" -listalla joten talliin on tällä hetkellä kymmenen senttiä kynnystä, mikä haloilla loivennettunakin teki heikon vetopidon kanssa omat murheensa.

Kun sain auton nokan lopulta suunnilleen oviaukolle asti syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo. No Seiskavitosessahan noita jouluvaloja kuuluukin syttyillä. Vaan lämpömittarikin näytti aika reiluja lukemia, ja pienen hetken päästä myös lämpöjen merkkivalo syttyi. Pelit seis ja paisaria tarkistamaan. Onhan täällä nestettä, avataas vähän korkkia... ja kaikki neste katoaa pulputuksen saattelemana johonkin syylärin syövereihin. Hieno homma, pääseekö kohta konettakin avaamaan?

Lisää nestettä pannuun ja lämmöt normaaleiksi. Autokin suostui lopulta könyämään sisään. Tuossa pimeässä ja lumisateessa turatessa tuli kyllä taas mieleen että ihan siksikö tätä harrastelen kun se on niin kivaa ja hauskaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin