Joo toi Louhelantie on vähän sellanen, siinä on se ulkoilualue molemminpuolin ja sitten on tätä nuorisoliikennettä sinne koululle. Ennenhän se oli 50kmh siihen mäkeen asti, koulun jälkeen alkoi 40kmh, mutta nyt on koko suora.
Ton videon linkitin vähän sen takia vaan, että miten karseelta se näyttää kun jonkun yli ajaa. Nopeuksien takia osaksi. Jaksaa tosiaan aina hämmästyttää, että jengi ottaa noita riskejä. Ja kun näissä videoissa näkee selvästi mitä siitä seuraa. Niitä riskejä ottavat kaikki ja jalankulkijat. Loikitaan mistä sattuu sen takia, että bussi tai spora on pysäkillä. Autolijat taas eivät seuraa, havannoi liikennettä ja osa ei tajua mitään. Ajetaan suojateistä ohi vaikka pitäisi pysähtyä.
Ja just nää syventämättömällä pysäkillä olevan bussin ohittajat mua mietiyttää ihan oikeasti. Pahimmat niistä ohittajista on ajaneet rekkaa tai jäteautoa. Miten ne uskaltaa tehdä sen. Mistä ne tietää, ettei sieltä kukaan juokse keulan edestä. Kun se voi juosta auton takaakin, vaikket edes bussia ohita vaan ajat sitä vastaan. Näin menehtyi hiljattain joku teini ikäinen jossain Keski-Suomessa tai jossain, oli joussut bussin takaa tielle ja betoniauton eteen.
Autoilijat; Räplätään kännykkää niin ettei poliisi näe, siinä oikealla kädellä ratin vieressä reiden nurkilla. IPäd näyttä ratissa, eräs kollega oli nähnty sellasen kiinnitettynä ratin keskiöön. Navigaattori on vielä pieni haitta verrattuna nyky SOMEn käyttäjiin auton ratissa. Ja eräs iso, yleistynyt mutta vielä mediassa huomioitta oleva selkeän riskin liikenteeseen tuova asia on uusien autojen isot kosketusnäytöt kojelaudassa.
Omassa autossa on sellanen; kiesus kuustoista miten paljon se vie huomiota, yli 50% kirkkaasti menee siihen, että vaikka vaan koitat soittaa jonnekin. Koitat hosua niihin näppäimiin ja osut ohi, joudut peruuttamaan ja taas ettiä sen peruutusnäppäimen ja sitten uuksi, pieni töyssy ja taas sama juttu.
Ennakointi, ennakointi ja ennakointi. Riskien ymmärtäminen ja tiedostaminen, liikenteen havannointi ja tilanteiden lukeminen ennen kun ne syntyy edes. Monelta ihan hakusessa, niin jalankulkijoilta kuin autoilijoiltakin. Ja vaikka miten ennakoit, silti näitä voi sattua.
No se tästä Aaltosen saarnasta taas. Nää on näitä pohdintoja ratin takaa-osaston juttuja. Harmi, etten voi vaikuttaa mitenkään näillä ajatuksilla mihinkään. No jos joku ees jaksaa puoleen väliin lukea, niin hyvä.
