Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

mattijus kirjoitti:Ihmettelen vaan edelleen miksi noita pysäkkejä ei rakenneta siten, että siitä voisi mennä turvallisesti ohi bussin ollessa pysäkillä.
JOo Lauttasaaressa on monta miinapaikkaa. Juuri tuo mistä kerroin. Ja monta muuta, suojatie jonka jälkeen on pysäkki. Eli kun bussilla pysähdyt, olet kuin seinä sinne suojatielle. Auton perä siis suojatiessä kiinni. Ja harvapa siinä hiljentää yhtään kun siitä vastaan ajelee.

Niitä miina paikkoja on joka puolella tosin. Mutta se pistää aina miettimään, että miksi niitä tehdään.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Isola kirjoitti:^Tamperelaisen virkamieskannan mukaan siksi, että se suosisi yksityisautoilua. (Älä kysy miten, en minä tiedä.)
Noin maalaisjärjellä sen bussipysäkin sijoittaminen suojatien eteen on puhtaasti älytöntä. Se nyt ei ole ihan yksi kerta, kun olen nähnyt pysäkiltä lähtevän bussin yrittävän keilata juuri bussista poistuneen matkustajan. Itse jos joutuisin sijoittelemaan bussipysäkkiä ja suojatietä lähekkäin, niin pistäisin sen suojatien bussin perän puolelle eli ennen pysäkkiä, mutta se ei kai vain käy mitenkään päinsä. Mitä siitä nyt tulisi, jos liikenteessä ei olisi näkemäesteitä "luomassa turvallisuutta"?
Juuri näin. Eikä siinä mitään, mutta osa jopa ihan aika vanhoista teineistäkin juoksee sen keulan edestä katsomatta yhtään tuleeko autoja. Siis suojatielle juoksevat keulan edestä. Yleensä, sielä Järvenperässä; yleensä siitä ajetaan autolla ohi, olit sitten 1m päässä suojatiestä tai 10m päässä. SIllä ei ole merkitystä, koska nää ohittajat ei tajua sitä riskiä ollenkaan.
NIillä ei niin sanotusti käy ees mielessä, että sieltä vois joku tulla jousten alle keulan takaa. SEn kerroo mulle ihan suoraan se nopeus millä se bussi ohitetaan tossa tilanteessa. Osa ajaa niin lujaa, että ne ei ehdi ees jarrulle mennä kun on jo osuttu....

Ainoa asia mitä tässä voin itse tehdä, on jättää sinne suojatielle se 10m näkyvyyttä, nippa nappa pysäkkialue riittää keskiovien suhteen. Mutta sekään ei takaa sitä, että lapsi ei juoksisi poikittain tielle keulan edestä kohti suojatietä.
Vaikka koittaisin minimoida sen asian niin, että en päästäisi etuovesta ulos ketään; silti ainakin tämä yksi nuorehko yläaste ikänen likka; on kerennyt juosten keskiovilta keulan edestä juoksemaan tielle kun olen saanut ne ovet kiinni. Kummallakaan kerralla hän ei katsonut tuleeko autoja ohi. Kuulokkeet korvissa ei varmasti ainakaan asiaa paranna.

Tuntuu karseelta todistaa tollasia tilanteita; koska tiedän etten voi tehdä yhtään mitään sen tytön hyväksi, JOS palaset loksahtaa kohdalleen liian nätisti. Ei siinä enää ole aikaa torvea painella, se on 2 sekunttia ja se on sitten siinä.

Yleensäkin se kysymys; miten nää ohittajat voi oikeasti luottaa siihen, että lapsi tajuaa olla juoksematta tollatavalla?

Ja jos tossa tilanteessa jonkun yli ajat; siinä ei ole mitään selittettävää. Tasan niin kauan kun ohitat vastaantulevaa kaistaa käyttäen bussin tolla tavalla; ja sieltä joku lapsi juoksee keulan eteen ja vammautuu; siinä ei ole mitään selitettävää. Ei mitään. Ei ees MUT..sanaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

S_A kirjoitti: Ja jos tossa tilanteessa jonkun yli ajat; siinä ei ole mitään selittettävää. Tasan niin kauan kun ohitat vastaantulevaa kaistaa käyttäen bussin tolla tavalla; ja sieltä joku lapsi juoksee keulan eteen ja vammautuu; siinä ei ole mitään selitettävää. Ei mitään. Ei ees MUT..sanaa.
Anteeksi nyt, mutta miksi väität minun tekevän tuollaista? :shock: Jos kritisoin huonoa liikennesuunittelua, ei siitä voi päätellä yhtään mitään tavastani ohittaa bussia. Totta on tietysti se, että täysin riippumatta suojatien sijainnista joku voi aina rynnätä ylittämään tietä sieltä bussin keulan edestä. Siinä tilanteessa taas auttaisi, jos bussin ohittamiseen olisi tilaa käytettävissä riittävästi - ihan sillä omalla kaistalla. Jokainen metri lisää tuo kummasti marginaalia.
Järkiautoilija

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Se on sinä-passiivi, niin kuin vormulakuskeila. Kukaan suomalainen ei sitä käytä. ;-)

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Farina »

mattijus kirjoitti:Ihmettelen vaan edelleen miksi noita pysäkkejä ei rakenneta siten, että siitä voisi mennä turvallisesti ohi bussin ollessa pysäkillä.
Isola kirjoitti:^Tamperelaisen virkamieskannan mukaan siksi, että se suosisi yksityisautoilua. (Älä kysy miten, en minä tiedä.)
Hyvä esimerkki Tampereelta on ruuhkainen Nuolialantie Härmälän läpi. Ensin kaupunki rakensi osan bussipysäkeistä siten, että bussit pysäyttävät koko liikenteen pysäkillä ollessaan. Sitten joku suunnitteluinsinööri selitti lehdessä, että sen on tarkoituksella, koska liikenne halutaan ohjata Sarankulmankadun kautta Ilmailunkadulle. No, eipä aikaakaan kun mahtavan joukkoliikenneuudistuksen johdosta osa linjoista alkoi liikennöidä Ilmailunkadun kautta ja pysäkit olivat toki keskellä tietä, bussien pysäyttäessä liikenteen aina pysäkillä ollessaan. Eli molemmat pääväylät Hatanpäältä Pirkkalaan saatiin blokattua busseilla. Mahtavaa suunnittelua. Laitoin ystävällishenkistä postia kaupungille asiasta, ehkä joku muukin. Pysäkit ilmestyivät sentään Ilmailunkadulle kohtuullisen pian.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Isola kirjoitti:
S_A kirjoitti: Ja jos tossa tilanteessa jonkun yli ajat; siinä ei ole mitään selittettävää. Tasan niin kauan kun ohitat vastaantulevaa kaistaa käyttäen bussin tolla tavalla; ja sieltä joku lapsi juoksee keulan eteen ja vammautuu; siinä ei ole mitään selitettävää. Ei mitään. Ei ees MUT..sanaa.
Anteeksi nyt, mutta miksi väität minun tekevän tuollaista? :shock: Jos kritisoin huonoa liikennesuunittelua, ei siitä voi päätellä yhtään mitään tavastani ohittaa bussia. Totta on tietysti se, että täysin riippumatta suojatien sijainnista joku voi aina rynnätä ylittämään tietä sieltä bussin keulan edestä. Siinä tilanteessa taas auttaisi, jos bussin ohittamiseen olisi tilaa käytettävissä riittävästi - ihan sillä omalla kaistalla. Jokainen metri lisää tuo kummasti marginaalia.
Äääh kirjotin väärin ton. Tätä se on kun liian myöhään illalla kirjottaa. Tarkotin yleisesti näitä ohittajia. Että jos ne ajaa.
Yritin kirjoittaa siis, että "jos nämä ajavat jonkun yli." eli olisi pitänyt kirjoittaa "jos siinä jonkun yli ajaa".

Sinua en tarkottanut. Pahottelut väärinkäsityksestä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tässä kun sattuneesta syystä on pari päivää tullut liikuttua lähinnä kävellen kaupungilla, niin liikenne on toiminut melko hienosti. Suojatien kohdatessa tilaa on löytynyt heti ja myös kevyt liikenne on luovinut toistensa lomitse varsin sulavasti, eikä silmiin ole osunut edes autosta-autoon -öykkäröintejä. Mahtavaa!
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

Pitkästä aikaa tuli Helsingin keskustassa käytyä, vahingossa kylläkin, kun sen ois voinu välttää. Ainoa avautumisen aihe löyty Lahden päästä. Joku Bemaristi oli pysähtynyt moottoritien ulosmenorampille (ei ilmeisesti tiennyt mennäkkö Nastolaan vai Lahteen?). Tulipahan todettua ABS:ien toimivuus puhtaalla asfaltilla. Tai no olihan se suolasta märkä ja onneks on vähän pientareella pelivaraa.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Mulla on menossa kahden viikon kokeilu kahden viikon Poliisin lisääntyneen valvovan silmän kunniaksi.

Ajan prikulleen nopeusrajoituksia (GPS) ja toimin teiden ritarina muutenkin. Annan jalankulkijoille tietä melkein omilla vihreillä ja toisille autoilijoillekin, karrikoituna siis olen todella mukavaa miestä kaikille. Annoin telakan rannassa vastapuolelta omaan ajosuuntaani (oikealle) vilkuttavalle poliisimaijallekin tietä, vilkauttamalla valoja ja huitomalla kärpäsiä (eli viittilöimällä kädellä "ole hyvä"). Kiihdyttelen kuten kolmelitraisella kutosdieselillä kuuluukin, tooodella rauhallisesti ruuhkissa liikennevaloista, en työnnä edelläolevan perään jne. Annan tilaa reilusti kaistan vaihtajille (kaistabingikset you know) pidän erittäin reiluja turvavälejä moottoritiellä enkä ohita edes alinopeutta ajelevia missään tilanteessa. Moottoritiellä käytä vain oikeaa kaistaa ja ajan mahdollisuuksien mukaan rekan perässä 80-90kmh nopeutta.

Tulokset.

Jalankulkijat kiittää ylittelemällä suojatiettömissä paikoissa kun huomaavat "epävarman" kuljettajan. Osa kiittää kyllä ihan hienosti suojateiden kohdalla (jostain ihmeestä muuten varsinkin koululaiset pikku taaperot :shock: ). Kanssa autoilijat (JOPA NAISET) kiittävät elekielellä, keskisormella ja vittumaisilla ilmeillä pyyhkiessään vasenta lokasuojaa hipoen quuseskoilla ja äksvitosilla ohi torvisoittokunnan säestyksellä. Poliisi josta edellä kirjoitin kiitti parhaiten, ei ottanut avokätistä hyväntahdonelettäni vaan kääntyi heti perääni, pysäytti minut parin sadan metrin jälkeen rannan Nesteen huoltamolle ja....puhallutti, tarkisti kaikki tiedot autoa myöden. Kysyin syytä moiseen....."no tarkistettiin vaan kun oli niin rauhalliset liikkeet ajosuorituksessa".

MITÄ VITTUA :crazyeyes:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei se liika rauhallisuuskaan ole liikenteessä hyväksi, tekee pahaa liikenteen sujuvuudelle jos joku ajaa selvästi muita rauhallisemmin.

Ajo voi olla harkitsevaa ja muut huomioon ottavaa olematta korostetun hidasta.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Tuomas K kirjoitti:Ei se liika rauhallisuuskaan ole liikenteessä hyväksi, tekee pahaa liikenteen sujuvuudelle jos joku ajaa selvästi muita rauhallisemmin.

Ajo voi olla harkitsevaa ja muut huomioon ottavaa olematta korostetun hidasta.
Sovitaan että kirjoitukseeni on piiloteltu rivien väliin asioita ja jotkin asiat on huonosti sarkastisia.
En aja korostetusti hiljaa, ajan esim. Eirassa 30kmh kohdalla 30kmh....useimmat ajavat 60kmh. Ai mistä tiedän, siinä on nopeusnäyttö joka vilkkuu punaisella nopeutesi :lol: .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllähän tuosta pientä sarkasmia saattaa aistia.

Se on kyllä valitettavasti totta että liikenteessä aiheuttaa muissa autoilijoissa toisinaan agressioita jo rajoitusten mukaan ajaminen, 50 km/h kolmen kympin alueella on saavutettu etu.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eilen ajelin Hämeenlinnasta Lahteen ja ensimmäisenä jonossa meni transiitti n. 60-65 nopeutta, mutta kaikki ajettiin kiltisti perässä Hämeenlinnasta kaupungin laidalta Lammin kaupunginosan liittymään. Kellään ei ilmeisesti ollut kiire, rajoitushan oli 80.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Äsken ajeli joku tuoreehko Yaris tuolla Lahden motarilla tsadiin päin.
Vauhtia sen 140-150kmh.
Ei siinä mitenkään muuten mitään, mutta kun ajeli vielä pimeän aikaan suola/kurapöllyssä pelkillä päiväajovaloilla...
Ja perässäkään ei tuikun tuikkua...
Kyllä sille porukka valoja vilkutteli, mutta ei mitään vaikutusta.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

NÄä on kyllä aika kylmääviä pätkiä katsoa.
https://www.youtube.com/watch?v=U65t-8NDMkk

Harva tuola oikeasti tajuaa nopeuden merkityksen.
Kaksi autoa. Toinen 40kmh ja toinen 50kmh. Kumpikin alottaa täys jarrutuksen ABS:llä samaan aikaan. Kun 40kmh jarrutuksen aloittanut auto on pysähtynyt, kuinka paljon on vielä nopeutta autolla, joka ajoi 50kmh???
Helppohan tämä on laskea, mutta silti se yllättää.

TÄstä syystä Myyrmäessäkin on nopeusrajotus alueellisesti nyt 40kmh. Harmi vaan, että kovin moni ei niitä ole huomannut (vielä koska ei ole tiemerkintöjä) ja toiseksi ajaa tietäen yli 50 kirkkaasti.

Tänään taas Kulloonmäen pysäkillä mietiskelin näitä paikallisia. Pysähtyvät bussin taakse ensiksi, paikassa jossa ei ole syvennettyä pysäkkiä. No eihän sielä voi odottaa. Sekuntti meni jo aikaa tässä aamu 9 aikaan. Joten kiihdyttäen ohi sitten vaan 30 alueella.

Minä lupaan, että tämmönen henkilö ei ehdi ees koskea jarruun, JOS sielä joku juoksee keulan edestä eteen. Vaikka hän selittäisi olevansa Suomen paras, keskivertoa paljon parempi, jalka aina jarrulla, ABSt hoitaa ja uus auto on turvallinen; niin hän ei ehdi koskea siihen jarruun ennen osumaa.
EI taatusti ehdi. Ei varmasti. 1,4sekunttia kun on se ragointi aika paremmallakin kuljettajalla.....

No näköjään tää riski on ottamisen arvoinen. NOpeammin perillä. Seuraavissa valoissa siis Aurorankodilla.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ja tuo 40km/h rajoitus on tuomassa turvaa esim. tällaisella tienpätkällä:
https://goo.gl/maps/OmSDB
VMP

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

mattijus kirjoitti:Ja tuo 40km/h rajoitus on tuomassa turvaa esim. tällaisella tienpätkällä:
https://goo.gl/maps/OmSDB
NO tossakin on ammattikoulu, ulkoilureitin suojatien ylitys ja silleen. Ei se syyttä siinäkään ole. Rajatorpantiellä voi ehkä sitä vähän ihmetelläkin Vapaalan risteyksen jälkeen, mentäessä Vihdintielle päin, mutta muualla täysin asiaa. AIvan täysin asiaa.

10kmh nopeuden aletamisella vammautumisen riski puolituu melkeenpä. Siinä missä 40kmh ajanut auto on pysähtynyt, 50kmh ajava auto ohittaa pysähtyneen auton 37kmh nopeudella. Ja nyt ei ole kyseessä todellakaan facebookkia selaava kiireinen autoilija, jolla kestää keksiä se tilanne ensiksi 2 sekunttia ja sitten alkaa jarruttamaan.

Joten ihan syystä ne on tiputettu, harmi vaan että suurin osa kokee olevansa niin hyviä, ettei niitä tartte noudattaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuosta kun katsoo just toiseen suuntaan, näkee suojatien, jota varten on ihan omat liikennevalot. Jos ihmiset osais ajaa katsoen muutakin kuin liikennevaloja ja rajoitusta (+10), se suojatie ei tarttisi liikennevaloja ja 40 rajoitus voisi alkaa vasta siinä ammattikoulun tienoossa ja liikenne olisi sujuvampaa sekä jalankulkijoille että autoilijoille.

Jostain syystä näin ei ole.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ulkoilureitin suojatiellä on liikennevalot ja siihen aikaan kun itse tuosta ajan niin amattikoululle tuntuu porukkaa menevän moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla. Lisäksi pätkällä on hyvä näkyvyys toisin kuin esim. Jönsaksentiellä parannusten jälkeen (aikaisemmin sekin oli fiksumpi).

Seuraavaksi tulee varmaan töyssyjä sekä bussipysäkkejä joista ei saa mentyä ohi.


Edit: Ammattikoulun risteys, näyttää ruuhkaakin pukkaavan.
https://goo.gl/maps/k4b0Y

Edit2: Tulipahan tällainen muinaismuistokin mieleen. Kuusjärven kaupan kohdalla oli 60km/h rajoitus, kaipa nykytrendin mukaan tuossakin on 40:
https://goo.gl/maps/KEOt4
VMP

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tuon S_A:n linkkaaman videon, noista jalankulkia+auto onnettomuuksista katsottuani, pelottavan näköisiä nuo Venäjän(?) suojatiet. 4 ja olikohan 6 kaistaisenkin vilkasliikenteisen tien yli suojatie ilman keskikoroketta tai liikennevaloja. Tuntuvat ihan surmanloukuilta, kun ainakin, mitä olen noita kolarivideoita katsellut, ennakoiva ajaminen ei taida kuulua kovinkaan monen kuljettajan ajotyyliin tuollapäin. Ja muutenkin näkee niissä autoilijoita pysähtelevän ihan randomisti, tohon vielä kuin lisää sen että autoilijat eivät ala hidastamaan, mielestäni, ennen kuin itse näkevät syyn hidastaa, kauempana edellä/viereisellä kaistalla menijöiden jarruvalot eivät sitä ole :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

GreenThing kirjoitti:Äsken ajeli joku tuoreehko Yaris tuolla Lahden motarilla tsadiin päin.
Vauhtia sen 140-150kmh.
Ei siinä mitenkään muuten mitään, mutta kun ajeli vielä pimeän aikaan suola/kurapöllyssä pelkillä päiväajovaloilla...
Ja perässäkään ei tuikun tuikkua...
Kyllä sille porukka valoja vilkutteli, mutta ei mitään vaikutusta.

Varmaan jossain mömmöissä.... :?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo toi Louhelantie on vähän sellanen, siinä on se ulkoilualue molemminpuolin ja sitten on tätä nuorisoliikennettä sinne koululle. Ennenhän se oli 50kmh siihen mäkeen asti, koulun jälkeen alkoi 40kmh, mutta nyt on koko suora.

Ton videon linkitin vähän sen takia vaan, että miten karseelta se näyttää kun jonkun yli ajaa. Nopeuksien takia osaksi. Jaksaa tosiaan aina hämmästyttää, että jengi ottaa noita riskejä. Ja kun näissä videoissa näkee selvästi mitä siitä seuraa. Niitä riskejä ottavat kaikki ja jalankulkijat. Loikitaan mistä sattuu sen takia, että bussi tai spora on pysäkillä. Autolijat taas eivät seuraa, havannoi liikennettä ja osa ei tajua mitään. Ajetaan suojateistä ohi vaikka pitäisi pysähtyä.

Ja just nää syventämättömällä pysäkillä olevan bussin ohittajat mua mietiyttää ihan oikeasti. Pahimmat niistä ohittajista on ajaneet rekkaa tai jäteautoa. Miten ne uskaltaa tehdä sen. Mistä ne tietää, ettei sieltä kukaan juokse keulan edestä. Kun se voi juosta auton takaakin, vaikket edes bussia ohita vaan ajat sitä vastaan. Näin menehtyi hiljattain joku teini ikäinen jossain Keski-Suomessa tai jossain, oli joussut bussin takaa tielle ja betoniauton eteen.

Autoilijat; Räplätään kännykkää niin ettei poliisi näe, siinä oikealla kädellä ratin vieressä reiden nurkilla. IPäd näyttä ratissa, eräs kollega oli nähnty sellasen kiinnitettynä ratin keskiöön. Navigaattori on vielä pieni haitta verrattuna nyky SOMEn käyttäjiin auton ratissa. Ja eräs iso, yleistynyt mutta vielä mediassa huomioitta oleva selkeän riskin liikenteeseen tuova asia on uusien autojen isot kosketusnäytöt kojelaudassa.

Omassa autossa on sellanen; kiesus kuustoista miten paljon se vie huomiota, yli 50% kirkkaasti menee siihen, että vaikka vaan koitat soittaa jonnekin. Koitat hosua niihin näppäimiin ja osut ohi, joudut peruuttamaan ja taas ettiä sen peruutusnäppäimen ja sitten uuksi, pieni töyssy ja taas sama juttu.

Ennakointi, ennakointi ja ennakointi. Riskien ymmärtäminen ja tiedostaminen, liikenteen havannointi ja tilanteiden lukeminen ennen kun ne syntyy edes. Monelta ihan hakusessa, niin jalankulkijoilta kuin autoilijoiltakin. Ja vaikka miten ennakoit, silti näitä voi sattua.

No se tästä Aaltosen saarnasta taas. Nää on näitä pohdintoja ratin takaa-osaston juttuja. Harmi, etten voi vaikuttaa mitenkään näillä ajatuksilla mihinkään. No jos joku ees jaksaa puoleen väliin lukea, niin hyvä. :D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Satakympillä hesaan päin, siinä Petaksen ja Viherlaakson välillä on nyppylä, jonka jälkeen pysäkki. Pysäkiltä on lähdössä dösa (siis vilkku päällä ja liikkeellä). kun nyppylän takaa tulee kartanovolvo, oisko ollu 740. Jätkä painaa kaasua ja siirtyy keskiviivan päälle. No minähän olin tulossa vastaan enkä moista osannut odottaa, jolloin väistö oikealle jäi vähän sinne päin tehdyksi. Volvisti stondaa jarrupolkimen päällä ja onnistuu jotenkin olemaan osumatta mihinkään.

Joo en tie kuin ei sitä nyppylää ole TVH höylännyt matalammaksi jo 70-luvulla, aiemmin, kun siitä pääsi suoraan Vanhalta Turuntieltä jatkamaan sinne Lagunan suuntaan, se oli vielä vaarallisempi. Risteyksestä länteen päin tsiigatessa sen nyppylän taakse mahtuu henkilöauto.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

En tiedä miten nykyään, 05, kun itse suoritin ajokortin, ei muistaakseni pahemmin puhuttu kännykän/navin yms räpläämisen aiheuttamasta häiriöstä ajamiseen. (tai nimenomaan vain puhuttiin ja sitäkin vähän.)


Olisi hyvä, kun kaikki häiriöt ja muiden hölmöilyjen vaarat näytettäisiin kouriintuntuvasti. Esim:
Puoliso ajoi vasta pari vuotta sitten korttinsa. Hänellä kakkosvaiheessa oli autonkaatosimulaattori, missä pistettin istumaan autoon turvavöihin ja auto käännettin telineessä ympäri. Hyvä esimerki turvavyön hyödyistä. Vielä kun pystyivät jotenkin pistämään jokaisen kokemaan, miltä tuntuu pienikin äkkipysähdys ilman turvavyötä.

Saman tyylinen olisi hyvä noihin huomion kiinnittymisiin ajon aikana. Esim joku väistö-/jarrutuskoe, missä sen joutuisi tekemän yllätten jossain kohtaa rataa. Tuo, kun tehtäisiin pelkästään ajamiseen keskittyen ja toisella kertaa käskettäisiin esim kirjoittamaan tekstari/räpläämään radiota samalla, kun ajaa. Voisin auttaa paremmin ymmärtämään, miksi se on niin tärkeää keskittyä kunnolla ajamiseen.

Omakohtaisia huomioita, muutaman suomen huonoin kuski jakson katsomisen jälkeen ärsyttää epävarmasti, aaltoilevasti ja hitaasti ajajat vähemmän, kuin ennen. Tajuaa paremmin, miksi jotkut ajavat hiljaa liikenteessä, kun näki miten esim tarpeeksi vanha ja vähän ajava koki sen ajamisen. Ymmärsi, että joillekin hyvässä kelissäkin se heille turvallisen tuntuinen vauhti voi olla vähemmän, kuin rajoitus. Eikä se saa miuta vaatimaan heiltä korttia pois, kunhan nämä ymmärtävät oman epävarmuutensa/taitojensa rajat ja ajavat sen mukaan/mukaisissa paikoissa. (Oma asiansa on se missä se heikko ajaminen menee millä tahansa nopeudella vaaralliseksi itselle/muille.)
Suoraan vaan suoraa

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

S_A kirjoitti:NO tossakin on ammattikoulu, ulkoilureitin suojatien ylitys ja silleen. Ei se syyttä siinäkään ole.
Onhan se siinä syystä, huonosta syystä. Ei tuollaisella pätkällä pitäisi olla mitään tarvetta köröttää 40 km/h. Mutta...
  • - etelästä (kuvan suunnasta) tultaessa kerkiää perus kasvainkuski kelaamaan mittariin passelin 60 km/h, mikä takaa etuajo-oikeuden jalankulkijoihin nähden siinä ammattikoulun kohdalla

    - Vaskivuorentien kupeessa on painonapilla ohjatuilla valoilla turvattu suojatie, mutta toiminta on sitä normaalia kyykytystä "paina nappia ja laske kahteen sataan" -> valtaosa kulkijoista (etenkin polkupyörät) painelee punaisia päin .... ehkä tässä on napsahtanut pariin otteeseen?

    - ammattikoulun risteyksen jälkeen Norotien/Haltijantien risteys on täysin pimeä - kadut on valaistu, risteys ei, lisäksi risteys on sopivasti kumpareen reunalla, jolloin mahd. vastaantulevien autojen valot häikäisevät -> jää kyllä heijastimettomat (muunlaisia ei olekaan) jalankulkijat näkemättä
Huonoa liikennesuunnittelua tässä aika pitkälti paikataan rajoitusta tiputtamalla. Muualla maailmassa suojateiden kohdalle laitetaan tuplasti tehokkaampi katuvalaistus. Meillä suojatiet laitetaan pimeipään mahdolliseen paikkaan. Ja se ainoa katuvalo just puun kohdalle, jotta se on lehvästön peitossa ainakin alkusyksyn...

Järkevämpi paikka 40 rajoituksen alkuun olisi tosiaan Norotien riesteys (missä se ennen olikin) tai ammattikoulun liittymä. Ja sama tosiaan Rajatorpantiellä. Siellä on kevyelle liikenteelle alikulkutunneli + suojatieden kohdalla valot -> silti pitää mataa 40 lasissa. Koska joku paukapää joskus juossut pusikosta auton eteen...?

Kyllä tässä auttamatta tulee sitten tätä, että jengi pitää rajoituksia järjettöminä -> ajellaan sitten niissäkin paikoissa, missä 30/40 on oikeasti asiallinen rajoitus, 50-70 lasissa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Venäjällä on noussut pieni kansanliike vastustamaan noita kävelyteillä ajavia jononohittajia. Youtubesta löytyy Stop a Douchebag -kanava, jossa videoita aktiivien toimista.

https://www.youtube.com/watch?v=BHJxIwvFIGY

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

h_lauri kirjoitti:Satakympillä hesaan päin, siinä Petaksen ja Viherlaakson välillä on nyppylä, jonka jälkeen pysäkki. Pysäkiltä on lähdössä dösa (siis vilkku päällä ja liikkeellä). kun nyppylän takaa tulee kartanovolvo, oisko ollu 740. Jätkä painaa kaasua ja siirtyy keskiviivan päälle. No minähän olin tulossa vastaan enkä moista osannut odottaa, jolloin väistö oikealle jäi vähän sinne päin tehdyksi. Volvisti stondaa jarrupolkimen päällä ja onnistuu jotenkin olemaan osumatta mihinkään.

Joo en tie kuin ei sitä nyppylää ole TVH höylännyt matalammaksi jo 70-luvulla, aiemmin, kun siitä pääsi suoraan Vanhalta Turuntieltä jatkamaan sinne Lagunan suuntaan, se oli vielä vaarallisempi. Risteyksestä länteen päin tsiigatessa sen nyppylän taakse mahtuu henkilöauto.
Joo tiedän pysäkin varsin hyvin. Ei se nyt mitenkään paha paikka ole Espoon Keskukseen päin. Näkyvyyttä on sinne mäen nypylle mentäessä Espoon Keskukseen ihan hyvin. Jos siinä etenkin rajotuksen mukaan ajaa ja vähän silmiä käyttää, niin ei siinä ole mitään ongelmaa havaita linja-auton lähtemistä pysäkiltä.
Kokonaan eri asia on sitten se, että kiinnostaako sen havainnointi tai tilaa antaminen kuten tässä mainitussa tapauksessa Volvo kuljettajalla ei ollut aikeitakaan väistää ennen kun oli pakko ja vaaratilanne oli jo aika punasella muiden osapuolien kanssa. Se on tätä asenne touhua. MINÄ VIELÄ EHDIN, EN VARMASTI VÄISTÄ. AInoa asia mitä näille tällätavalla ajatteliville tulee mieleen on se, että ohi. Kaasua ja ohi. Vaikka kaasun helläämisellä koko vaaratilanne jäisi tapahtumatta ja parhaissa tapauksissa jarrua ei edes paljoa tarvittaisi edes.
MUTTA Ohi pitää päästä. HInnalla millä hyvänsä.

Toiseen suuntaan sama pysäkki onkin sitten paljon hauskempi. Suuntana siis Leppävaara, pysäkki on mäen nypyn jälkeen joka ilmeisesti tässä on ollut kyseessä. Siinä pitää olla tarkkana, osa tietää kyllä sen pysäkin nyppylän jälkeen mutta eivät ennakoi sitä nopeutta tiputtamalla ja sitten kun palaset on mukavasti kohdallaan niin tulee näitä "ohi ja kiertämällä naapurin puolelta" tilanteita.
Se on huomattavasti vaikeampi paikka etenkin E26:lla kun joudut vielä heti seuraavasta kääntymään sinne Lagunalle.
Mutta taas ennakoimalla ja edes nipin napin rajotusten mukaan ajamalla ja turvaväliä pitämällä ei siinäkään mitään draamaa pitäisi olla. JOS....

Oli tossa joskus tapaus, jossa oli vastaavanlainen tilanne sillä erotuksella, että takaa tuli kevytmoottoripyörä. Sen kuljettaja ajatteli juuri näin; Ohi ja happea hellaan, kunnes sieltä tulikin auto. No bussin keulaahan se osui siihen etupyörän nurkille kun joutui väistämään tyhjästä ilmestynyttä autoa pimeällä. Sen kuljettaja vammatui aika pahasti ja silleensä. Aluksi siinä haukuttiin bussinkuljettaja tämän nuoren kuljettajan vanhempien toimesta, mutta poliisi tuli siinä sitten väliin toteamaan, että "tähän onnettomuuten on vain yksi syyllinen ja se on teidän poikanne.". Ja se huuto loppu siihen.
LInja-autonkuljettaja oli lähtenyt pysäkiltä, mutta todennut että nyt tulee paha tilanne, pysähtynyt keula kaistalle jolloin oli tullut osuma siitä kevytmoottoripyörästä. Eli muistaakseni bussi oli ollut paikallaan siinä kohtaa kun osuma tuli.

Ennakointi.....Ja miettiminen riskit...niiden ymmärtäminen.....Monella hakusessa asenteellisestikin jo.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Garmund kirjoitti:En tiedä miten nykyään, 05, kun itse suoritin ajokortin, ei muistaakseni pahemmin puhuttu kännykän/navin yms räpläämisen aiheuttamasta häiriöstä ajamiseen. (tai nimenomaan vain puhuttiin ja sitäkin vähän.)


Olisi hyvä, kun kaikki häiriöt ja muiden hölmöilyjen vaarat näytettäisiin kouriintuntuvasti. Esim:
Puoliso ajoi vasta pari vuotta sitten korttinsa. Hänellä kakkosvaiheessa oli autonkaatosimulaattori, missä pistettin istumaan autoon turvavöihin ja auto käännettin telineessä ympäri. Hyvä esimerki turvavyön hyödyistä. Vielä kun pystyivät jotenkin pistämään jokaisen kokemaan, miltä tuntuu pienikin äkkipysähdys ilman turvavyötä.

Saman tyylinen olisi hyvä noihin huomion kiinnittymisiin ajon aikana. Esim joku väistö-/jarrutuskoe, missä sen joutuisi tekemän yllätten jossain kohtaa rataa. Tuo, kun tehtäisiin pelkästään ajamiseen keskittyen ja toisella kertaa käskettäisiin esim kirjoittamaan tekstari/räpläämään radiota samalla, kun ajaa. Voisin auttaa paremmin ymmärtämään, miksi se on niin tärkeää keskittyä kunnolla ajamiseen.

Omakohtaisia huomioita, muutaman suomen huonoin kuski jakson katsomisen jälkeen ärsyttää epävarmasti, aaltoilevasti ja hitaasti ajajat vähemmän, kuin ennen. Tajuaa paremmin, miksi jotkut ajavat hiljaa liikenteessä, kun näki miten esim tarpeeksi vanha ja vähän ajava koki sen ajamisen. Ymmärsi, että joillekin hyvässä kelissäkin se heille turvallisen tuntuinen vauhti voi olla vähemmän, kuin rajoitus. Eikä se saa miuta vaatimaan heiltä korttia pois, kunhan nämä ymmärtävät oman epävarmuutensa/taitojensa rajat ja ajavat sen mukaan/mukaisissa paikoissa. (Oma asiansa on se missä se heikko ajaminen menee millä tahansa nopeudella vaaralliseksi itselle/muille.)
Joo lisää koulutusta. Ihan jokaiselle autokoulussa ja vaikka kerran viiteen vuoteen kaikille pakollinen ennakoivan ajamisen kurssi näiden tilanteiden muodossa. Ammattikuljettajille se on pakollista, mutta tietääkö moni perus autoilija näitä faktoja? JOko radalla tai teoriana, rata olosouhteet opettavat 1000 kertaa enemmän, mutta teoriankin ymmärtäminen luokkahuoneessa auttaa kummasti pohtimaan.

Jokainen meistä on kuitenkin aikuinen tuola henkilöautolla ajaessa. Mopoauton kuljettajilta voi vielä olettaa ja PITÄISI Jokaisen ennakoida, että sielä ajaa 15v nuori, jolla ei ole välttämättä mitään käsitystä siitä millasten asioiden kanssa on tekemisissä. Tarkotan ajamiseen tulevia tilanteita ja reagointeja ja tekemisiä. Mutta aikuiset ajavat henkilöautoja, ja jokaisen tulisi ymmärtää jo ihan itsestään selvänä asiana se, että ajaessa ei lueta FBtä tai Tvtitteriä. Se sekuntti voi maksaa aika paljon jos sen väärässä paikassa tekee.

Uusien autojen kohdalla ilmeisesti koitetaan kehittää näitä näyttöjä paremmiksi ja mun mielestä osan niistä toiminnoista pitäisi blokata pois jos auto liikkuu. Ilmastoinnin säätimet esim. pois kosketusnäytön alta, niin asiat helpottuu kummasti.

Samaa mieltä olen siitä, että liian varovainen ajaminen on riski. Mitä hiljempaa kuin rajotus, sen riskialttiimpaa se on. Olosuhteet pitää huomoioida, ei voi ajaa rajotusten mukaan jos keli ei anna myöten.
Itse jouduin tuossa soittamaan 112:teen eräs päivä kun vanhempi pariskunta kääntyi Ison Omenan nurkilla eteen ajamaan. 20kmh tunnissa 40-50 alueella. Jarruvalot vilkku ja ajo oli kaistalla puolelta toiselle ajamista. Sain sen sitten kiinni Matinkylässä uudelleen; 50 alueella 25-30kmh jarruvalot hetki hetkeltä päällä ja ajo hyvin hapuilevaa. Totesin siinä, että ei tässä muu autoa. LInja-autolla peitin näkyvyyden taakse kokonaan, en tiedä tiesikö sielä takana ajavat, että mun edessä on sellanen kuljettaja joka ei todennäkösesti osaa tehdä mitään jos joku ajaa ohi ja ei ehdikään kunnolla, koska ei tiennyt siitä mun edessä olevasta autosta ja siksi tulee kiire vastaan tulevan liikenteen takia.

En tiedä sitten mitä poliisi teki, mutta kerroin minne auto meni parkkiin ja silleen, toivottavasti keskustelivat asiasta vähän pariskunnan kanssa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

insinörtti kirjoitti:
S_A kirjoitti:NO tossakin on ammattikoulu, ulkoilureitin suojatien ylitys ja silleen. Ei se syyttä siinäkään ole.
Kyllä tässä auttamatta tulee sitten tätä, että jengi pitää rajoituksia järjettöminä -> ajellaan sitten niissäkin paikoissa, missä 30/40 on oikeasti asiallinen rajoitus, 50-70 lasissa.
JOo no jos tälläsiä riskejä ottaa, niin joku päivä se kortti lähtee. Toivottavsati tapa ketään sitä ennen.
Kyllä nää aika usein on näitä "todella hyviä omasta mielestään ajavia henkilöitä". Yksi kerran jossain kirjotti, että hän ajaa aina jalka jarrulla niin reagointiaika no niin nopea, että ehtii heti jarrulle ja ei satu mitään ja autokin on niin hyvä ku on nää järjestelmät. No joo.....saahan sitä luulla kaikkea.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itselleni ei ole ongelma matkustaa kuskin paikalla rajoitusten mukaan, vireystila on.

Olen joskus sanonut, että autokouluun pitäisi pistää pari lisävaihetta, ensimmäisessä lisävaiheessa ajettaisiin takavetotaunuksella Ahvenistoa ympäri ja toisessa sitten jakeluautoa Helsingissä.
VMP

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Sillo ko ma ajoin inssii ni vitsailtiin parista tyypistä, et niille autokoulu kaksvuotiseks. Nythän se lähes on, tosin valtaosa ajasta opetellaan etänä ilman opetusta.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

S_A kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:Kyllä tässä auttamatta tulee sitten tätä, että jengi pitää rajoituksia järjettöminä -> ajellaan sitten niissäkin paikoissa, missä 30/40 on oikeasti asiallinen rajoitus, 50-70 lasissa.
JOo no jos tälläsiä riskejä ottaa, niin joku päivä se kortti lähtee.
Niin, joku voi menettää korttinsa. Voittaahan joku lotossakin melkein joka viikko. Todennäköisyys lienee samaa luokkaa.

En ole itse ikinä nähnyt nopeus- enkä muutakaan liikennevalvontaa harjoitettavan kotinurkillani. Muutama tutka on kehäteillä nähty, samoin peltipoliisit ovat isoilla väylillä (pl. ne muutamat Helsingin keskustassa). Poliisi on itsekin ilmoittanut, ettei ruuhka-aikoina harrasteta liikennevalvontaa, koska se haittaisi liikennettä.

Seuraus: ruuhka huippujen aikana ruuhka huolehtii nopeuksien rajoittamisesta, mutta pahimman huipun edellä ja jäljessä on voimassa viidakon lait. Esim. Kehä I itäpäässä & Mestarintunnelin kohdalla on aika harvassa ne autot, joilla ei ajoittain nouse nopeus 20-30 yli rajoituksen.

Kun valtaosa toimii näin & ne autot ovat just näitä kansanautoja (Skodat yms. etunenässä), niin ei voi välttyä ajatukselta, että nämä ovat just niitä osaavia ja turvallisia kuljettajia, jotka kahvipöydissä ja yleisönosastoilla valittaa liikennekurin rapautumisesta ja hirveistä kaahareista.

Kas kun näiltä onnistuu myös alinopeuden ajaminen ihan yhtälailla .... on monta sellaistakin paikkaa (esim Kehä I Hämeenlinnanväylän ylityksen kohdalla), missä valtaosa köröttää rajoitus -10. Sama maanteiden satasen alueilla. Kaahareita ovat luonnollisesti kaikki, jotka näissä paikoissa ajavat ~rajoituksen mukaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Tulipa eilen (taas kerran) huomattua, että jos tahtoo nähdä yliajon niin yksi erittäin tehokas tapa on pysähtyä jalkakäytävän eteen antamaan esteetön kulku kävelijälle tiellä jossa on kaksi kaistaa vierekkäin. Viimeksi tosiaan eilen illalla, kaupungintalon ja Salpakeskuksen kohdalla, teiden ritarina tällä kertaa valkoista VW Up!:ia kuljettava p****pää. Ihan et saanut osumaan mutta parempaa onnea ensi kerralla :fist:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ tässä olis juttua toisesta paskapäästä suojteihin liittyen

http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1425097783161.html

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Meneeköhän nää ihmiset paniikkiin kun ne sitten söheltäessään osuu johonkin?

Manskulla oli tossa pari vuotta sitten suojatiellä yliajo, jossa se nais kuski meni sen verran pahaan shokkiin, ettei ees autosta osannut ulos tulla saati siirtää autoa pois kaistalta virkavallan tultua paikalle.
Ehkä siinä käy sitten niin.

Näitä asioita kun pitäs vähän miettiä, tänäänkin oli monta tilannetta, että "ohi vaan" mutta mitäs sitten oikeasti kun mietitään, että JOS joku jää alle, niin meneekö siinä kovaltakin mieheltä vedet pöksyihin ja aletaan änkyttämään ja silleensä....

Ja näistä Audeista, se on muuten jännä, että mikään Audi kuskin tekemä temppu ei enää yllätä. Yksi tuli tossa kävelytieltä suojatien kautta autotielle. Ilmeisesti ei jaksanut kiertää aamulla 5 aikaan Myyrmäen urheilukentän valojen kautta (se Hespurker risteys), vaan oikasi siitä kävelytien suojatien kautta sen urheilukentän kupeesta autotielle....
Noh...Audilla voi aina tehdä kaikenlaisia juttuja.

JOku sanoi täällä, että provoan näitä Audeja, mutta ihan ite ne ajaa niin kuin ne ajaa. Kyllä se silmään pistää ihan autoista tietämättömälläkin, että jos Q7:lla pistät haisemaan ja annat palaa. Kyllä sen ihmiset näkee.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ajelin eilen Vanhaa Turuntietä tarkoituksenani jatkaa Työväen Akatemian ohi - suomeksi siis suoraan, jolloin vilkkua ei tarvitse käyttää. Vastaan oli tulossa Volvo, joka oli kääntymässä Asematielle. Jostain syystä kuski koetti ajaa päin...väliä jäi ehkä 40 cm. Kyseessä on ihan selkeä T-risteys, joten ei olisi pitänyt olla yllätys, jos ilman vilkkua tuleva kaveri ei käännykään oikealle.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

h_lauri kirjoitti:Ajelin eilen Vanhaa Turuntietä tarkoituksenani jatkaa Työväen Akatemian ohi - suomeksi siis suoraan, jolloin vilkkua ei tarvitse käyttää. Vastaan oli tulossa Volvo, joka oli kääntymässä Asematielle. Jostain syystä kuski koetti ajaa päin...väliä jäi ehkä 40 cm. Kyseessä on ihan selkeä T-risteys, joten ei olisi pitänyt olla yllätys, jos ilman vilkkua tuleva kaveri ei käännykään oikealle.
Kyllä se nykypäivänä on
VMP

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

mattijus kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Ajelin eilen Vanhaa Turuntietä tarkoituksenani jatkaa Työväen Akatemian ohi - suomeksi siis suoraan, jolloin vilkkua ei tarvitse käyttää. Vastaan oli tulossa Volvo, joka oli kääntymässä Asematielle. Jostain syystä kuski koetti ajaa päin...väliä jäi ehkä 40 cm. Kyseessä on ihan selkeä T-risteys, joten ei olisi pitänyt olla yllätys, jos ilman vilkkua tuleva kaveri ei käännykään oikealle.
Kyllä se nykypäivänä on
No joo, tuossa risteyksessä kovin harva vilkuttaa oikealle sinne kääntyessään. Toisaalta aika moni vilkuttaa siin kohdassa vasemmalle, vaikka ajaa suoraan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

-TTY- kirjoitti:Tulipa eilen (taas kerran) huomattua, että jos tahtoo nähdä yliajon niin yksi erittäin tehokas tapa on pysähtyä jalkakäytävän eteen antamaan esteetön kulku kävelijälle tiellä jossa on kaksi kaistaa vierekkäin.
Tämä on erittäin totta. Uskomattoman huonosti ihmiset tuon tietävät.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Helevata, että voi olla vaikeaa autoilijoiden enemmistölle nämä liittymis- ja erkanemiskaistat. Tänään tuli yhden päivän aikana kaikki perseilyvaihtoehdot eteen.

#1. Tulen itse moottoritien liittymiskaistaa ja tähtään moottoritietä ajavan Punton taakse. Moottoritielle siirryttyäni totean Punton tulevan peffa edellä vastaan, vaikka oma nopeuteni oli tällä hetkellä 95. No, vasemmalle kaistalle ja pientä kiihdytystä -> Puntokin löytää "yllättäen" kaasupolkimensa. 110 = mennään rinta rinnan tasatahtiin, 115 (todellista nopeutta) -> nyt pääsen pikku hiljaa ohi.

Asiaankuuluvasti se Punto tippuu ohituksen jälkeen kyydistä ja häviää pian näkyvistä, vaikka laskin oman nopeuteni satasen pintaan...

Kyllä, aina pitää olla valmis ajamaan kilpaa, vaikka muutoin tyytyisikin ajamaan rajoitus -10!

#2. Tojoloota junnaa liittymiskaistalla max. 60 km/h ilman pienintäkään yritystä kiihdyttämiseen (rajoitus 80). Vilkku kyllä tikuttaa vasemmalle, joten suunnitelmana on selkeästi poukata juuri meikäläisen keulan eteen periaattella "kolmion takaa tulevalla on etuajo-oikeus".

No, tämä samainen liittymiskaista = seuraavan liittymän erkanemiskaista, joten tojon lähtiessä puskemaan kaistaviivan päälle vaihdoin itse kaistaa tojon taakse. Seuraus: tojokuski panikoi, hyvä tulppaus melkein epäonnistui -> takaisin oikealle ja jarrua.

Kannattaisiko siirtyä julkisten käyttäjäksi, jos ei polla kestä yli kuutta kymppiä ajella 80 -alueella? Vai onko näissä kaasupolkimessa vain 1 asento? Kun samaiset kuskit saattaa päästellä sitä kuutta kymppiä myös neljänkympin alueella...

#3. Siirryn itse erkanemiskaistalle & napsautan vakionopeussäätimen pois päältä. Monessa paikassa pelkkä moottorijarrutus hidastaa vauhtia tarpeeksi ts ei ole tarvetta jarrua polkea puhumattakaan siitä, että pitäisi jo ennen erkanemiskaistaa alkaa jarruttelemaan.

Niin, siis erkanemiskaistalle ~80 nopeudella ja rupean siinä sitten saavuttamaan pääväylällä selvästi alle rajoituksen ajavaa autoa .... joka "yllättäen" juuri erkanemiskaistan alkaessa kääntyä pääväylästä erilleen pistäänkin vilkun päälle ja tempaisee eteeni.

Tällä kertaa mallisuorituksen tarjosi olympiavolkkari (Q5), mutta kaikkihan tämä osaa = tempaus ei enää edes yllätä. Näinkö nykyään autokoulussa opetetaan ts. pitää hidastaa 80->50 jo siinä pääväylällä, mutta kaistan vaihto tehdään viime hetkellä. "Seepraraidoituksen" ylittämisesta ja vilkuttomuudesta saanee lisäpisteitä?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
:mrgreen:

Tosiaan meillä autokoulussa oli meininki se, että kiihdytyskaista (liittymisväylä) on nimenomaan sitä varten, että saadaan se nopeus tasattua pääväylän kanssa.
Noottia tuli, jos ei antanut TSI-skoodalle kenkää 60kmh pätkältä mennessä moottoritielle (120 rajoitus) kiihdytyskaistalla. Paitsi tietysti, jos motari veti 40kmh niin piti hidastella...
Kyllä vanha ukko oikeen takomalla päähän takoi, että se liittymisväylä on nimenomaa sitä varten, että tasataan nopeus joko siihen sallittuun TAI muun liikenteen tahtiin. Muut vaihtoehdot ei käyneet, mikäli olosuhteet ei sitä vaatinut.

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

JOku sanoi täällä, että provoan näitä Audeja, mutta ihan ite ne ajaa niin kuin ne ajaa. Kyllä se silmään pistää ihan autoista tietämättömälläkin, että jos Q7:lla pistät haisemaan ja annat palaa.
Ei jumalauta, eihän se ole kuin yksi Suomen suosituimmista merkeistä :) . Eiköhän sinne mahdu aika montaa lajia ajelijaa ratin taakse.
Kyllä sen ihmiset näkee.
No kylä varmaan niin! Kun on lasit silmillä kateudesta vihreet. En muuta keksi.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kateudesta vihreä mille? jollekki tusina ritsalle vai?

sori ot.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tuomon kirjoitti:
JOku sanoi täällä, että provoan näitä Audeja, mutta ihan ite ne ajaa niin kuin ne ajaa. Kyllä se silmään pistää ihan autoista tietämättömälläkin, että jos Q7:lla pistät haisemaan ja annat palaa.
Ei jumalauta, eihän se ole kuin yksi Suomen suosituimmista merkeistä :) . Eiköhän sinne mahdu aika montaa lajia ajelijaa ratin taakse.
Kyllä sen ihmiset näkee.
No kylä varmaan niin! Kun on lasit silmillä kateudesta vihreet. En muuta keksi.
Niin no jos olet sitä mieltä niin olet.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Sunnuntaina Jättijaon parkkipaikalla Skodillakisti vahvisti tuntemuksiani heitä kohtaan ihmisryhmänä:
Kävelemme ostosten kanssa Alkon päädyn ovista ulos. Ostoskärryssä 1,5v poika, minä työnnän, vieressä kävelee polvileikkauksesta palautuva vaimoni sauvoinensa. Etenemme siis verkkaisesti. Samaan aikaan lastausalueelle parkkeerannut herrasmies peruuttaa mustan Oktaviansa (oli joku "sporttimalli" - ihan mustat vanteetkin oli lisävarustelistalta ruksinut) ruudusta ulos ja ryhtyy hönkimään ovien suuntaan. Mielenosoituksellisesti ajaa aivan meihin kiinni ja mulkoilee elämää hienommasta Skodastansa siirtymistämme. Koukaa raivokkaasti takaamme ja samalla ruiskii tuulilasiinsa pesunestettä saaden suihkulla osuman meihin kaikkiin, myös pieneen poikaani. Viittoilin gentlemannia pysähtymään ja keskustelemaan mielipahastansa kanssani, mutta ei halunnut setä jäädä juttua vääntämään...
Aika harvassa on mustat uuden korin VR (vai mikä sen viagra mallin kirjainyhdistelmä nyt on) möktaaviat, mustilla vanteilla (tää oli sedan). Pidän silmät auki enkä unohda.
- Jos joku tietää missä auto majailee, kerrohan ihmeessä! On kuskille asiaa.

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tänään viedessäni autoa huoltoon, kaikki tiellä liikkujat olivat mielestäni liikkeellän ihan mukavan upeissa ja muut huomioonottavissa tunnelmissa. Ilmeisesti Pertti Kurikan Nimipäivien jumaltason suoritus lauantaina nostatti niin positiiviset fiilikset ihmisten mieliin, että liikenteessäkin homma toimi ja luisti.

Oikein leppoisa aamu auton ratissa. Lisää tällaista.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse kiihdytin ökybemarini röyhkeästi kiihdytyskaistalta muiden eteen kun eivät halunneet jättää tilaa liittyä muulla tavalla. Pahoittelut kaikille. :(
VMP

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

^Noinhan toi menee. Itse en pääsääntöisesti siirrä etuajoikeuttani väistämisvelvolliselle, joten raivokiihdytykset ovat tuttu näky.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei niitä välejä olisi silti tarvinnut kiinni ajaa :mrgreen:
VMP

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Mitenkään tuohon mattijus:n tapaukseen kantaa ottamatta...

Noi kiihdytyskaistat ja motarille liittymiset on kyllä hämmentävän monelle kanssaihmiselle se maailman vaikein asia. Useimmiten kun motaria ajan, niin on vakkari päällä, eli nopeus melko tasaista, ennakoitavaa ja rajoitusten mukaista. Silti lähes joka reissulla saa havainnoida ihmeellistä arvontaa, hampaat irvessä kiihdytystä sekä käsien ja muiden ulokkeiden heiluntaa, kun ei missään nimessä voi ainakaan taakse jäädä. Hämmentävän epäselvää tuntuu monelle olevan se, että kyllä moottoritielle liittyvän tulee sovittaa vauhtinsa ja menonsa tiellä sillä hetkellä olevan liikenteen mukaiseksi, eikä toisinpäin. Tarvittavat ohittelut ja muut omaan kulkuun vaikuttavat valinnat ehtii kyllä sitten tekemään sen liikenteeseen liittymisen jälkeenkin. :roll:

Vastaa Viestiin