Navigaattori 156:een

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Morre
Viestit: 258
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Morre »

Tervepä taas pitkästä aikaa :)

Osaiskos joku viksumpi suositella navigaattoria 156:een. Minen tiedä navigaattoreista mitään, mutta olen hyvä eksymään.
Mitä olisi hyvä ottaa huomioon navin hankinnassa?
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Monza »

Nykyään näissä kannattaa varmaan katsoa, että hintaan kuuluu elinikäiset karttapäivitykset. Jos aikoo sijoittaa vähän enemmän fyrkkaa, niin malli jossa on oma teline on kätevä. Ei siis tarvitse irrottaa sitä usbiliitintä jokakerta kun asentaa/poistaa navia tuulilasista. Kalleimmissa malleissa on myös tietyö ja ruuhkatiedotteita, millä nyt Suomessa ei juuri mitään tee, mutta keskieuroopassa jo kätevä varuste. Jos vielä kauemmaksi lähtee, niin pitää olla muistikortille paikka, mihin voi asentaa erillisiä karttoja. Jos haluaa nopeuskameravaroituksia, niin kannattaa tsekata kuuluuko niiden päivitykset hintaan. Tässä nyt jotain alkuun.

Taloudesta löytyy Garmineita lähemmäs kymmenen, joten ne ovat tulleet tutuksi. Nuvi 3490:stä olen tykännyt, siinä on esim. kaistaopastusta ja havainnollistavia kuvia pääteiden isoista risteyksistä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja itse käytän Android-puhelinta navigaattorina. Ääniohjaukset ja kaikki, perille on päässyt. Telineen saanee muutamalla kympillä kaupasta, mutta toki se on aika säätöä aina laitella puhelinta tuohon johonkin jne. Toimii silti :)

Muuten aika lailla kaikki oleellinen tuli yllä Monzan toimesta mainittuakin.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Macela »

Aquatica kirjoitti:Ja itse käytän Android-puhelinta navigaattorina. Ääniohjaukset ja kaikki, perille on päässyt. Telineen saanee muutamalla kympillä kaupasta, mutta toki se on aika säätöä aina laitella puhelinta tuohon johonkin jne. Toimii silti :)

Muuten aika lailla kaikki oleellinen tuli yllä Monzan toimesta mainittuakin.
Itsellä Android -luurista navigaattorina vähä toisenlaisia kokemuksia. Moneen otteeseen todennu että aivan susi ainakin LG L90:ssä toi maps. No jossain valtateillä ja haja-asutusalueilla se pelaa mutta vähänkin suurempaa kaupunkia ja enempi risteyksiä niin toi on ihan sekasin, vaihtelee reittiä keskenkaiken ja muutenkin pyörii ilman mitää tolkkua, teki mieli heittää koko luuri ikkunasta pihalle kun en löytäny perille. Tainno löysin kun soitin kaverille ja kuvailin missä olen ja se kerto reittiohjeet. :evil:

Nokia 808 oli edellisenä luurina navigaattorina (Nokia Maps luonnollisesti) ja toimi erittäin hyvin ihan missä vaan (Suomessa), ja oon jatkossakin käyttäny tota navigaattorina.
Noni

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kyllä tuolla pärjännyt aivan murheitta ihan Helsingin keskustassakin. Eikä kyllä kertaakaan vaihdellut reittiä mihinkään suuntaan sitten sen ajan, kun oli beta-vaiheessa erillisenä sovelluksena. Silloin se teki kyllä tuota hyppimistä, arpomista ja kaikkea muuta "vänkää" niin paljon, ettei aina ollut edes käyttökelpoinen.
Tästä kuitenkin on vuosia jo aikaa :lol:
Ei kai tuo puhelinkohtaista voi olla? Ellei sitten GPS ole syyllinen tms?

Jos sillä mitään merkitystä, niin Sonyn Xperialla itse vedellyt navimenoa.
Ja onhan tuo hyvä huomio, ettei mikään kaikille sovi :D

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onneksi Android on lähinnä käyttis, joten sille on monia sovelluksia. Google Mapsiin Androidilla olen minäkin pettynyt joka kerta kokeillessani (no, edellisestä kerrasta taitaa olla aikaa vuosi tai pari, kevättä se oli), mutta Be-On-Road on vienyt hyvin perille jopa ilmaisilla OSM-pohjaisilla (=harrastajatekoisilla) kartoilla. Sygic -nimistä maksullista softaa on moni myös kehunut, en ole kokeillut.

Mitä navigaattoreihin tulee, niin itse ennen ostoa kokeilisin miten käyttölogiikka osuu omaan päähän. Ikävää laitetta ei tule käytettyä, koska se on ikävä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Androidiin saa nykyisin ilmaiseksi myös Nokian Windows-luureista tutun Here-sovelluksen. Mun mielestä vallan mainio kännykkänavi. Itse käytän kuitenkin mieluiten ihan "oikeeta" navigaattoria. Tomtomiin olen ollut tyytyväinen ja nykyisinhän niihin saa yleensä elinikäiset karttapäivityksetkin mukaan.

Itselläni useimmiten välttää jopa 166:n oma navigaattori. On niin mukava ääni sillä tädillä, joka lukee opasteita. "Pliiiis meik ö liigal juutöön". :wink:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Morre
Viestit: 258
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Morre »

Kiitoksia!

Mä en puhelinta (tai tablettia) mieluusti tähän hommaan valjasta. Jotenkin en osaa luottaa siihen, ettei ohjelma kaadu tai joku muu sovellus tule siihen häröilemään. Androidin jotain navisovellusta olen käyttännyt joskus lähinnä kun olen liikkeellä jalkaisin.

Pääseekö liikkeissä kokeilemaan sitä käyttöliittymää? Tai siis miten navia voi kokeilla ilman, että sen kanssa on liikkellä? :-D
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Monza »

Arvelinkin, että täällä aletaan keskustelemaan puhelimista ja navi appseista "navigaattoreina". Käytän toki niitä itsekin lähinnä vieraissa kaupungeissa jalkamiehenä. Toimivat, joku paremmin, joku huonommin, mutta oikeiden navigaattorien kanssa niillä on aika vähän tekemistä.

Oikean navigaattorin etuja:

1. Se ei ole riippuvainen matkapuhelinverkoista ja datasiirrosta
2. Kartta on valmiiksi ladattu sen muistiin ja karttadataa ei tarvitse siirtää verkon yli. Datasiirto esim. ulkomailla on huomattavan kallista jos se ylipäätään toimii ja jos toimii niin riittääkö kaistaa lataamaan karttaa.
3. Oikeassa navigaattorissa on herkkä GPS vastaanotin ja se ei taaskaan ole riippuvainen matkapuhelinverkkojen assisted GPS toiminteesta, joka monella puhelimelle on välttämätön, että ne ylipäänsä löytäisivät satelliittifixin järkevässä ajassa.
4. Oikea navigaattori vain navigoi, sillä ei samaan aikaa puhuta, someteta, kuunnella spotifyta jne.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tuohon on pakko kommentoida sen verran, että ainakin Be-On-Road ja Sygic tukee karttojen tallennusta, eli toimii myös off-linessä eikä siis vaadi puhelinverkkoa/internettiä pysyäkseen kartalla (joskin Be-On-Road ainakin joskus käynnistäessä halusi nähdä internetin, vaikkei sieltä sitten oikein mitään hakenutkaan). Vastapuolisena etuna noiden kartat on helppo päivittää suoraan internetistä, ei tarvitse tietokonetta hommaan niinkuin ainakin joillakin ns. irtonaveilla. Myös jokainen käyttämäni puhelin on ulkomailla löytänyt satelliittisignaalit pääsääntöisesti ihan hienosti ilman A-GPS:ää (näissä toki on varmaan eroja).

Se on toki totta, että erikseen navigointiin suunniteltu laite on kokonaisuudessaan siihen suunniteltu ja käytönkin kannalta dedikoitu, joten kokonaisuutena todennäköisesti hommaan parempi, eikä hypi silmille kun softa X haluaa päivittyä tai kertoa että nyt tuli viesti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
SMa
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Syys 2013, 09:26
Car(s): Brera -08

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja SMa »

Omassa käytössä on Android versio TomTomista ja kokemukset on hyvät. Maksoi koko Euroopan kartoilla pari vuotta sitten noin 70e. On kuitenkin toiminut hyvin ja kartat on tarkkoja. Hyvä testi oli reissu Kreetalle ja takaisin. Varsovassa oli tietöitä mitkä eivät olleet päivittynyt kartalle ja reitti oli sanoisinko mielenkiintoinen. Myöskin Belgradissa reititys poikkesi E75 opastuksista. Ainoa kerta koko reissulla kun navi hukkasi sijainnin kokonaan oli keskellä Pireusta melko lähellä satamaa. Siinä häviää reitti kartalta kun navi ei tiedä missä risteyksessä ollaan. Hetken päästä sijainti löytyi ja reitti satamaan palasi näyttöön.

Navi toimii offline tilassa eli datayhteyttä ei tarvita käytön aikana. Ainakin silloin Serbian ja Makedonian datahinnat oli kympin luokkaa per siirretty mega. Ilmaisille online navigoinneille olisi tullut hintaa. Offline kartat on isoja (~4Gb) ja päivitysten lataaminen kestää...

Hyvän navin ominaisuutena on ainakin reissuilla laitteen POI hakemisto. Riittää kun tietää hotelllin tai muun kohteen nimen ja hakee sen laitteesta niin ei tarvitse tietää eikä näpytellä osoitetta. Eikä joka paikalla ole edes osoitetta tai jos on niin kukaan ei tiedä sitä. Hakemistosta löytyi esimerkiksi Kreetalta Water City Aqua Park ja kun tökkäsi sen kohteeksi niin homma on siinä. Samoin bensa-asemat löytyy hakemistosta ja ne saa näkyviin navigointi näkymään.

Olen käyttänyt tätä TomTomia kuvan Samsungilla ja nyt Nexus 5:lla. Molemmissa on toiminut ilman ongelmia.

Tökkään tähän vielä (huonon) kuvan Kreikasta kotimatkalta. Päivätaivalta Makedonian läpi Serbiaan on jäljellä melkein 700km ja aikaa menee vielä yli seitsemän tuntia. Seuraavaan risteykseen 366km.
Liitteet
navi.jpg
(149.1 KiB) Tiedosto ladattu 3023 kertaa

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Monza »

Tuo on totta, että puhelinnavi löytää todennäköisesti enemmän POI:ta online, kuin navi offline hakemistosta. Mutta silloinkin pitää varautua datalaskuun ulkomailla, kun puhelin päivittää samalla muutaman muunkin jutun ja hups mega tuli ladattua.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Savo »

Jakke kirjoitti:Androidiin saa nykyisin ilmaiseksi myös Nokian Windows-luureista tutun Here-sovelluksen. Mun mielestä vallan mainio kännykkänavi. Itse käytän kuitenkin mieluiten ihan "oikeeta" navigaattoria. Tomtomiin olen ollut tyytyväinen ja nykyisinhän niihin saa yleensä elinikäiset karttapäivityksetkin mukaan.

Itselläni useimmiten välttää jopa 166:n oma navigaattori. On niin mukava ääni sillä tädillä, joka lukee opasteita. "Pliiiis meik ö liigal juutöön". :wink:
Mikäs vuosimalli sun 166:nen on? Mun 2000 vuosimallissa ei kyllä oo Suomen karttaa.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Google Maps toimii myös varsin hyvin offline tilassa. Käy vaan ennen reissua Wifi:llä reitin läpi, niin sitten se on käytettävissä ilman wifiä ja mobiilidataa. Tämä tuli juuri reissulla todettua hyväksi vaihtoehdoksi kun vuokra-autossa ei pyynnöstä huolimatta ollutkaan navigaattoria.

OT: Google Mapsin ukolla (=Google Earth) pääsee ainakin USA katsomaan myös liikeiden sisälle. Kokeilin Orlandon Fiat/Alfa myymälää ja hyvin siellä sisälläkin pystyi 'kävelemään'.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Itseasiassa Google Mapsissa senkun täppää sopivasta alueesta ja "lataa kartta Offline-käyttöä varten", muistaakseni. Ihan jostain todella simppelistä toimenpiteestä oli kyse. Latasin mm. koko eteläsuomen kartan, kun sitä täällä päin tarvitsee useimmiten "nopeasti" (esim. jumissa jossain Helsingissä, pitäisi johonkin päästä ja datayhteys on kuitenkin luotettavuudeltaan just sitä mitä sattuu tulemaan).

Tuossa on toki rajoituksia, ainakin parin sekunnin kaivannalla:
Valitse alue (eli se, mitä ruudussa näkyy), hakukentän vieressä olevaa valikkonappia -> tallenna kartta. Myöskin jotain kikkakolmosia yms. voi tehdä tuon suhteen, mutten ole tutkinut enempiä.

Mutta onhan se totta, että esim. 6" navigaattoriksi alunperin suunniteltu laite toimii navigaattorina perusoletukseltaan paremmin, kuin 5" puhelin, jossa nyt sattuu navi olemaan kylkiäisenä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tom Tom (en muista edes mikä malli, kuitenkin perusmall lähinnä ) Euroopan kartoilla ikuisellla päivityksellä oli pari vuotta sitten noin satkun hintainen.... toimii kuin sinisten junien vessa :wink:
Ja aina kiinni käyttövalmiina kojelaudassa... toisin kuin kännynavit.
Myös robottikamerat voi päivittää tällä...

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Minulla on jostain syystä isompi luotto Garminiin kuin TomTom:iin. Meidän taloudessa TomTom, äidille ostin synttärilahjaks pari vuotta sitten Garminin.
TomTomissa on hieman parempi käyttöliittymä (osaltaan varmasti tottumiskysymys), ja yhdenaikaista dataa saa kerralla enemmän ruudulle. Tosin kartta sitten Tompassa saattaa sekoilla joillakin syrjäisemmällä tiellä. Ainakin Pohjois-Karjalan suunnalla Tohmajärvi - Kiihtelysvaara - Tuupovaara -välillä parinkymmenen kilometrin navi luulee että ajan viisikymmentä metriä metsän puolella, jolloin se sitten jatkuvasti äityy neuvomaan että käänny seuraavasta risteyksestä niin pääset takaisin tielle. En tiedä onko navikartan ja tosielämän sauma sitten missään muualla yhtä repsottava kuin tuolla korpitaipaleella.
Garminin ajonäyttö sitten miellyttää muuten silmää enemmän, ja matka-ajan arvio on lähes eksakti. Kouvola-Ilomantsi -väli tulee suhteellisen usein suhautettua, niin Tompan yltiönegatiivisesta arviosta saan kirittyä tuolla noin 360:n kilometrin matkalla suurinpiirtein kolme varttia pois Garminin ollessa, kuten edellä sanoin, lähes eksakti. Ihan normaalilla ajolla, ei oo Kimin jalkoja tai Vatasen käsiä. Tosin ällöflegmaattinen Microsoft-Sam -ääni on Garminissa ärsyttävä.
Itse valitsisin noista kahdesta Garminin, tosin huomioon on otettava että kumpikaan ei ole malliston "high-end"-päätä ja ovat jo useamman vuoden vanhoja laitteita, tosin ajoittain päivitettyjä. Ja onhan niitä muitakin.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Monza »

Lienee makuasia tykkääkö TomTomista tai Garminista. Mulle kun on sattunut noita Garmineita kerääntymään, niin käyttöliittymä on tullut tutuksi. Vanhempaan mopoon on zūmo 220 ja gessussa BMW Motorrad Navigator V (by Garmin). Maastoon GPSMAP 62s. Poit ja reitit siirtyilee Garminin PC tooleilla kätevästi laitteesta toiseen. Kartanlataukset toki kestää, kun siirrettävää voi olla 2-4 GB, mutta sieltä ne alas tulee valvomatta. Päivityksiä tulee mielestäni 4 kertaa vuodessa. Noi moponavigaattorit toimii autossakin, jos haluaa yhdellä laitteella pärjätä. Ovat myös robustimpia ja vedenpitäviä, eli satunnaiseen venekäyttöönkin käypiä ainakin plotterin back-upiksi. Niissä on myös jokunen tunti akkua käsikäyttöön, mitä Garminin autonavigaattoreissa taas ei juurikaan ole.

Kritiikkiä Garmin saa puheopastuksesta, eli se ei aina riittävän tarkasti mätsää käännöksissä. Usein on vähän ennakossa, eli karttaa pitää myös vilkaista ennenkuin tempaisee käännöksen ensimmäisestä mahdollisesta.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Vode »

Itse nykyään käytän työajossa lähes pelkästään kännynavia ja Google Mapsiä vaikka autossa on navigaattorikin (jonka tosin otin pois tuulilasia rumentamasta). Kännynavi on käytössäni paljon nopeampi käyttää kuin mikään muu koska laitan työmenot outlookin kalenterimerkinnöiksi jotka synkkautuu puhelimeen. Sitten kun tulee aika lähteä tapaamiseen/keikalle niin google now hätyyttelee puhelimessa että nyt pitäis jo mennä jos autolla ajattelit lähteä ja notifikaatiosta saa suoraan avattua navigoinnin kohteeseen käyntiin. Eli yhdellä valinnalla luurin hälystä mulla on jo navigointi käynnissä ennen kuin istun edes autossa. Puhelimen heittää suoraan telineeseen jossa on langaton lataus eikä tarvi sohlata johtojenkaan kanssa. Vielä kun on luurissa ja mankassa bluetooth niin opastus tulee auton kaiuttimista joka vaimentaa soitossa olevan musiikin aina kun tarvetta on.

Tuonkin voi viedä uusilla automankoilla potenssiin kaksi jos soittimessa on SPP tuki jolloin puhelinta ei tarvitse edes ottaa taskusta pois ja karttanäkymä siirtyy puhelimesta langattomasti mankkaan. Muista kännynaveista Nokia Here on asennettuna luuriin, on ihan muuten pätevä mutta tuo integraatio puuttuu mikä on taas android/google maps/google now puolella omaa luokkaa.

Avatar
Morre
Viestit: 258
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Morre »

No niin. Sellainen perus Tomtom tuli hommattua ja ensimmäinen reissu suunnistettua. Oikein kätevä kaveri ja perille päästiin. Paluumatkalla käännyin yhdestä kohtaa väärin, mutta äkkiä tuo laski uuden reitin eikä mutkaa tullut juuri lainkaan.

Sitä jäin pohtimaan, että mistä tuo ottaa nopeusrajoitukset? Esim. tie 52:lla navi näytti rajoitukseksi monessa paikkaa 100 km/h, kun taas liikennemerkki näytti 80 km/h. Luotin enemmän jälkimmäiseen noista.
Kartat päivitin ensitöikseni ennen reissuun lähtöä.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^ Onko tiellä jo oikeasti kesärajoitukset käytössä? Ei ainakaan nuo pekka perusmallit ota huomioon kesä- tai talviaikaa muuten kuin kellossa. Haluaa siis todennäköisesti ajaa kesärajoituksilla.
Voi olla myös karttapäivityksen vika, jos ko. päivitys ei oo ajan tasalla. Meidän TomTomiin on jäänyt päivitys kun yhdellä pätkällä oli pitempikestoinen tietyö joskus. Niillä kohdilla sitten pimputtaa että sais hidastaakin, vaikka tierajoitusten mukaan ajelisikin. Pitäis taas kun kehtais...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Monza »

Garmin:kaan ei tiedä milloin tienpitäjä päättää kesä/talvi nopeuksista. Tuskin mikään offline navigaattori hinnasta riippumatta tätä osaakaan. Näyttää aina sitä kesänopeutta.

Esim. tuollainen kelien mukaan vaihtuvien nopeusrajoitusten tietäminen olisi selkeästi online navigaattorien juttu.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Savo kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Androidiin saa nykyisin ilmaiseksi myös Nokian Windows-luureista tutun Here-sovelluksen. Mun mielestä vallan mainio kännykkänavi. Itse käytän kuitenkin mieluiten ihan "oikeeta" navigaattoria. Tomtomiin olen ollut tyytyväinen ja nykyisinhän niihin saa yleensä elinikäiset karttapäivityksetkin mukaan.

Itselläni useimmiten välttää jopa 166:n oma navigaattori. On niin mukava ääni sillä tädillä, joka lukee opasteita. "Pliiiis meik ö liigal juutöön". :wink:
Mikäs vuosimalli sun 166:nen on? Mun 2000 vuosimallissa ei kyllä oo Suomen karttaa.
-99. Kartta on vuodelta 2011, sisältäen Pohjoismaat.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Monza »

Kännynavien käyttäjille, HERE näyttää olevan taas saatavilla myös iOS alustalle. Heren suurin etu lienee se, että siinä voi aidosti ladata karttoja maittain muistiin, eli ei tarvitse kikkailla minkään "blokkien" kanssa. Sitäkin tuli aikoinaan harrastettua Magellan eXploristin kanssa, kun euroopan kartta tuli DVD:llä ja siitä pystyi sitten siirtämään muistaakseni max. 64 MB blokkeja eXploristin SD kortille. Niitä blokkeja piti sitten rakentaa melko paljon, että reitti kattoi härmästä Italiaan. Tämä aikaan ennenkuin oli oikeita moponaveja.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Navigaattori 156:een

Viesti Kirjoittaja Savo »

Jakke kirjoitti:
Savo kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Androidiin saa nykyisin ilmaiseksi myös Nokian Windows-luureista tutun Here-sovelluksen. Mun mielestä vallan mainio kännykkänavi. Itse käytän kuitenkin mieluiten ihan "oikeeta" navigaattoria. Tomtomiin olen ollut tyytyväinen ja nykyisinhän niihin saa yleensä elinikäiset karttapäivityksetkin mukaan.

Itselläni useimmiten välttää jopa 166:n oma navigaattori. On niin mukava ääni sillä tädillä, joka lukee opasteita. "Pliiiis meik ö liigal juutöön". :wink:
Mikäs vuosimalli sun 166:nen on? Mun 2000 vuosimallissa ei kyllä oo Suomen karttaa.
-99. Kartta on vuodelta 2011, sisältäen Pohjoismaat.
Mistähän sellaisen sais?

Vastaa Viestiin