Laadukas Tee-se-itse -halli?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

vrahikai
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182

Laadukas Tee-se-itse -halli?

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Tervehdys,

Katsotaanpas, jos saisi jotain keskustelua aikaiseksi aiheesta, joka on itseäni kovasti mietityttänyt jo jonkin aikaa.

Minulla on perinteinen kaupunkilaisen autofriikin ongelma. Minulla ei oikein ole paikkaa missä autoani harrastaa! Mitään ei ole kiva tehdä kadunvarressa, varsinkaan mitään mikä vaatisi auton alle menoa. Jos saan jostain kalliin autohallipaikan, niin eihän sielläkään sitten mitään voi tehdä. Sähköt vielä ehkä saa pitkällä roikalla jostain, mutta esim. paineilmasta on aivan turha haaveilla, säännötkin kieltävät kaikki paitsi ihan pienimmät huoltotoimet.

No ainahan voi mennä tee-se-itse -halliin (ei niin)lähihuoltamolle ison tien varteen. Siellä tosin on minuuttiveloitus, huonot valot, ei työkaluja ja paikka on likainen, öljyinen ja luotaantyöntävä. Ei kannata tehdä mitään sellaista, minkä aikataulua ei minuutin tarkkuudella tiedä etukäteen, koska muuten tulee kalliiksi. Todella kalliiksi tulee, jos remontin aikana ilmenee jotain yllättävää ja pitää lähteä taksilla hakemaan varaosia liikkeestä(tai parista) kaupungin toiselta laidalta. Kuinka moni näistä autohommista lopulta oikeasti on sellainen, mitä voi noissa minuuttiveloitteisissa paikoissa tehdä???

Minne ihmiset oikeasti menevät harrastamaan autojaan? ...No, toki on henkilöitä, joilla on mahdollisuus tehdä omia järjestelyjä ja varustaa omaa autotallia/hallia/firman tiloja/mökkiä tms. niin, että siellä on mahdollisuudet tehdä yhtä sun toista. Jotkut porukalla vuokraavat tilat, hankkivat työkalut ja laitteet. Jotkut jopa varta vasten rakennuttavat talonsa niin, että niistä löytyy ammattitason tilat harrastaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Mutta entä se suuri enemmistö kaupunkilaisista, jolla ei ole resursseja, taloja, latoja, firmaa (tai halua) omien tilojen ja työkalujen hankintaan? Heille ei oikein ole paikkaa mihin mennä, vai onko?

1: Onko jossain firmaa josta voit vuokrata itsellesi laadukkaat ja siistit tilat ja muut edellytykset harrasteauton pitämiseen ja laittamiseen?
2: Kiinnostaisiko sinua tälläinen palvelu jos sellainen olisi?
3: Paljonko olisit tälläisestä palvelusta valmis maksamaan (eur/pv tai eur/kk)?

Kaikenlainen pohdinta ja ideointi aiheesta olisi enemmän kuin tervetullutta, kiitos.

Valitettavasti kaikilla ei ole varaa tähän:
Kuva

Albertolli

Re: Laadukas Tee-se-itse -halli?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tuosta näin mainoksen joskus, tarkempaa tietoa ei ole:
http://talliosake.fi/
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

UupunutRomeo
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Njaa.

Taitaa kaupunkilaisen tallittoman harrastajan olla taloudellisesti järkevintä ulkoistaa harrastuksen haittapuolet eli "ropaaminen & ärräpäät". Pelkkää muutamien kertojen (pakoputki, öljynvaihto jne.) juttuja varten ei kannata osakkuuksia ostella talleista ellei lompakon keventämiselle ole pakottavaa tarvetta.

Itse tilanteessasi sijoittaisin enemmän harrasteajoneuvon toimintavarmuuteen jättäen roplaamistarpeen vähemmälle...uudempi kalusto siis.

:-D

vrahikai

Albertolli kirjoitti:Tuosta näin mainoksen joskus, tarkempaa tietoa ei ole:
http://talliosake.fi/
Onpas mielenkiintoinen konsepti. En ollut tuosta kuullut aiemmin, kiitos vinkistä. Tuossakin toki vaan on se sama esittämäni ongelma, että entä jos ei vaan ole sitä muutamaa kymmentätuhatta käteistä jota heittää harrastukseen heti alkuunsa? Entä jos vaan haluaisi käyttää viikonlopun siihen, että vaihtaa jarrulevyt ja palat kesäkinneriinsä?

vrahikai

UupunutRomeo kirjoitti:Njaa.

Taitaa kaupunkilaisen tallittoman harrastajan olla taloudellisesti järkevintä ulkoistaa harrastuksen haittapuolet eli "ropaaminen & ärräpäät". Pelkkää muutamien kertojen (pakoputki, öljynvaihto jne.) juttuja varten ei kannata osakkuuksia ostella talleista ellei lompakon keventämiselle ole pakottavaa tarvetta.

Itse tilanteessasi sijoittaisin enemmän harrasteajoneuvon toimintavarmuuteen jättäen roplaamistarpeen vähemmälle...uudempi kalusto siis.

:-D
Täysin samaa mieltä. Itse olen suurimman osan remonteista teettänyt ammattilaisilla, siinäkin on omat puolensa. Mutta kun... jotain olisi kiva tehdä itsekin. Se on vähän niinkuin se autoharrastamisen ideakin, ainakin minulle. Itse haluaisin ropata autoani, vaikka se olisi juuri kaupasta rullattu. Aina pitää vähän jotain ruuvailla irti ja "parannella". :wink:

Ja nimenomaan, muutamien satunnnaisten kertojen vuoksi ei haluaisi sitoa pääomaa mihinkään osakkeisiin ja omistusosuuksiin. Mutta kun ei ole mitään vaihtoehtoa. On vain ammattikorjaamot, joissa olet täysin irti itse toimenpiteistä ja saat osallistua lähinnä vain maksamiseen, tai sitten on se kadunvarsi.

155TS

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Tällainen näköjään löytyy espoosta http://www.custom-garage.fi/Etusivu.html
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

vrahikai

^Toi on hyvä, mennään jo enemmän siihen suuntaan mitä haen takaa. Hyvä löytö, onko näitä lisää?

Missä te ihmiset työskentelette noiden hienojen projektiautojenne kanssa? Onko kaikilla omakotitalo ja kahden auton talli?

Rasvis
Spiderman
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

vrahikai kirjoitti:Missä te ihmiset työskentelette noiden hienojen projektiautojenne kanssa? Onko kaikilla omakotitalo ja kahden auton talli?
Hienoista en tiedä mutta omia vessoja on käpistelty vuokratallissa. Nurmijärvellä maksaa 40 neliön talli 220 euroa kuussa, tuon saa lämpimäksi jos raaskii omaan sähkölaskuun lämmittää mutta pysyy plussalla ilman lämmitystäkin. Talliin asti ei vettä ei tule eikä lattiakaivoa ole mutta viereisen rakennuksen seinässä on vesiposti. Mielestäni melko kallista mutta jos jotain aikoo rakennella niin ei taida muutenkaan onnistua.

Oma talli valmistuu toivon mukaan ensi talveksi, saisi sitten vuokrat poikki tuosta nykyisestä. Siitä siis vapautunee kortteeri jollekin tarvitsevalle.
- Epäkelpokeräilijä -

Pasi
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ainahan ne tallit maksaa.... ja yleensä maltaita....

Yhdessä kimppatallissa ollut mukana 100€/kk ja ahtaat olivat tilat kun piti tunkea täyteen autoja että sai vuokrat maksettua hallin omistajalle. Siellä oli tosin viereisen kalliolouhintayrityksen ISO kompressori käytössä ja hitsailut yms. sai tehdä sisällä.

Veikkaampa että noi talliosakkeet maksaa muutaman (10?) harraste-alfan hinnan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Isola
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte

Viesti Kirjoittaja Isola »

Harrastetalliajatuksen tappaa usein tehokkaasti vuokratilan hinta. Tallikäyttöön sopivan, lämpimän tilan käypä verollinen vuokrataso on täällä Tampereen reunamilla kympin tienoilla kuussa neliöltä. Jotta tallissa mahtuisi tekemään yhtään mitään, sitä tilaa tarvitaan usempia kymmeniä neliöitä per auto. Varsinkin, kun joka pilttuulle ei kuitenkaan ole omaa ovea, tilaa tärvääntyy jo pelkkiin ajoväyliin.

Varsinainen ongelma tulee sitten siinä, kuka ottaa kimppatallin vuokrasopimuksen nimiinsä ja vastaa siitä vuokrasta, joka jo pienellä sadan neliön tilalla on se 1000 e/kk. Tähän nähden 15 e tuntihinta Juhakon linkkaamassa hallissa alkaa tuntua halvalta, jos siellä ei nyt ihan päivittäin pyöri.

Joskus olen TI-hallia käyttänyt, kun asuin lähellä sellaista. Ongelmahan on siinä, että koskaan ei voi tietää, onko siellä vapaata. Aikaa kun ei voi varata, niin täytyy käydä vain katsomassa ja kysymässä. Mikäs siinä jos tosiaan asuu vieressä, mutta kun matkaa tulee 30 km suuntaansa, niin... Ajanvaraus taas ei ole hyvä vaihtoehto sekään, kun sitten se raato pitäisi tosiaan saada pois nosturilta tietyllä kellonlyömällä. Pari pakoputken vaihtoa olen TI-hallissa tehnyt ja se sopii siellä tehtäväksi, kun pultteja on herkistelty etukäteen. Kovin paljon isompaan operaatioon ei minuuttiveloituksella viitsi lähteä.
Järkiautoilija

Satakuusnelonen
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Tee-itse-halli, 28000€

Rakennuta halli, 50000€ (lonkalta heitetty tarjous)

molemmissa siis 140 neliöö tilaa, vuokraten 1400€/kk?

valitsin tuon ensimmäisen vaihtoehdon ja lyhennän sitä 400€/kk, viidessä vuodessa oma.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

h_lauri
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Alkuperäinen avaaja pohti asiaa kaupunkilaisen näkökulmasta. Voi olla hiukan kallista esimerkiksi stadista ostaa ensin tontti, jolle autotallin saisi rakentaa (ilman omakoti- tai rivitaloa). :wink:

UupunutRomeo

h_lauri kirjoitti:^Alkuperäinen avaaja pohti asiaa kaupunkilaisen näkökulmasta. Voi olla hiukan kallista esimerkiksi stadista ostaa ensin tontti, jolle autotallin saisi rakentaa (ilman omakoti- tai rivitaloa). :wink:
Miettisin just samaa, lie Neitsytpolulle Eiraan saa rakennuslupaakaan ?

Aloittajan ongelmaan takaisin.
Itse pohdin aikanaan samaa asiaa rata-ajon suhteen ja päätynyt siihen että kalustoksi uudehko tehokas coupe johon asennuttaa alustasarjat ja lastut pajoilla...saa itse keskittyä ajamiseen radalla ja autosta nauttimiseen. Voi olla että on tullut liikaa ropattua aikanaan autoja.....?

Rasvis
Spiderman
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ennen talonrakennukseen ryhtymistä pyörittelin ajatusta josko kannattaisi ostaa tontti jostain teollisuusalueelta, raken(nut)taa halli ja alkaa vuokrata siitä kopperoita auto- ja miksei muillekin harrastajille. Tuo tilojen tarve kun tuntuu olevan yleinen ongelma ja toisaalta tarjolla olevien vuokratilojen hintataso aika korkea kun otetaan huomioon ettei sen tarvitse missään ratikkareitin varrella sijaita eikä varustelun suhteenkaan yleensä edellytetä pihakiveystä ja parkettilattiaa.

Kaupungissa asuvan täytyy käytännössä kuitenkin lähteä rassaamaan autoa johonkin muualle kuin kävelymatkan päähän joten tuskin se on kynnyskysymys vaikka matkaa olisi esimerkiksi kymmenen kilometriä. Onhan noita taloyhtiöiden autotallejakin vuokrattavana mutta niissä ei kai yleensä a) mahdu ja b) saa tehdä juuri muuta kuin säilyttää autoa.
- Epäkelpokeräilijä -

Satakuusnelonen
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

h_lauri kirjoitti:^Alkuperäinen avaaja pohti asiaa kaupunkilaisen näkökulmasta. Voi olla hiukan kallista esimerkiksi stadista ostaa ensin tontti, jolle autotallin saisi rakentaa (ilman omakoti- tai rivitaloa). :wink:
Ihan totta kyllä. Minulle kaupattiin suunnittelu vaiheessa läheisen kaupungin puolesta tonttiakin, muistaakseni täällä syrjäseudulla olis saanut 1€/m2

Ontopic: Kimppatalli taitaisi olla se kustannustehokkain vaihtoehto, toki siellä saattaa auto hajota muiden tallilaisten toimesta.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

UupunutRomeo

Satakuusnelonen kirjoitti: täällä syrjäseudulla olis saanut 1€/m2.
Pks 1000€/rm2.

EmmiMaria
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Meitä 4 samassa tallissa 150m2 on sähköö, vettä, vessa, nosturi ja kilkkeet ja hilppeet 100e per perse plus sähkö n. 50e/kk, ahdasta on kun sisällä kaks pitkäaikaista (ikuista) projektia mut nosturille pääsee kun haluaa ja jos mitään tekemistä ei oo niin saa siellä kulutettuu p:n jauhantaan aikaa ja muksut tykkää ihmetellä naapuritallien möreä-äänisiä pyöriä sekä jenkkejä. Just oli naapuritallis paikka vapaana....
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Albertolli

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tuntuu hassulta kun sivuilla ei ollut ainuttakaan kuvaa tiloista.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

-TTY-
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Lainataanpa ketjua:
Löytyykö Kouvolan alueelta/Kymenlaaksosta nosturilla varustettuja TI-halleja? Korialaisen työkonefirman montulla on tullut käytyä, mutta joissakin tapauksissa nosturi nyt vaan olisi parempi vaihtoehto.
Oli muuten melko tarkka paikka pohjan korkeuden suhteen. Montun reunarautojen ja 166:n väliin ei olisi Hesaria saanut mahdutettua, Aku Ankan ehkä jos on poistanut mainokset välistä :shock:
E: Nyt siis kyse juuri tällaisista €/aikayksikkö perusteista halleista pikku toimenpiteitä varten.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Tiige
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

-TTY- kirjoitti:Lainataanpa ketjua:
Löytyykö Kouvolan alueelta/Kymenlaaksosta nosturilla varustettuja TI-halleja? Korialaisen työkonefirman montulla on tullut käytyä, mutta joissakin tapauksissa nosturi nyt vaan olisi parempi vaihtoehto.
Oli muuten melko tarkka paikka pohjan korkeuden suhteen. Montun reunarautojen ja 166:n väliin ei olisi Hesaria saanut mahdutettua, Aku Ankan ehkä jos on poistanut mainokset välistä :shock:
Kerran kävin lambdan tuolla vaihtamassa 156:een. Monttuun kömpiessä huomasin keulan olevan kevennetty alumiinisesta pohjapanssarista. :lol: Olihan se matala auto, mutta on siellä kyllä tosi korkeat reunat montussa.

Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata. Kiltatien nesteellä oli nosturi aikoinaan, mutta ei sitä ole siellä ollut ~10 vuoteen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

-TTY-
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Tiige kirjoitti:Kiltatien nesteellä oli nosturi aikoinaan, mutta ei sitä ole siellä ollut ~10 vuoteen.
Juu, huomasin. Hetikohta kun olin sisään ajanut. Voisihan siellä katolla lukea vaikka PI-halli, hämäsi ikävästi kun kuvittelin kyseisen paikan olevan jotain muuta. Enpähän ole aikaisemmin maksanut seitsemää euroa ikkunoiden pesusta :lol: Kova jätkä olisi tietty saattanut vaikka kysyä että onhan teillä nyt ihan varmasti nosturi?
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Vastaa Viestiin