Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lineaan, öv+s, vaihteisto öljyt, tehostin öljyt. Rvs, vaihteistoon. Loppuihin kun tulee hyllyyn. Etuiskareiden yläpään laakerit. Samalla katkenneen jousen löydös. Ruostesuojausta. Toinen etusumari. Linea oli ekaa kertaa nosturilla, siis omassa tallissa. Ihan ok vaikutelma jäi. Onhan se kaikessa säästömalli mutta perushelppoa korjattavaa.
Ja joo, kattoterassikausi avattu.
Ja joo, kattoterassikausi avattu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mr Muscle käsittelyn turbolle. Pakopuolelle ko. ainetta. Puoli tuntia vaikutusta ja vnt-tangon heiluttelua. Kasaan ja koeajolle. Tuntuu, että koneen käytös muuttui smootimmaksi ja vetää paremmin alakierroksilla.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihteistoöljynvaihdon, samalla löysin väljän etuylätukivarren
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Säädin 75:n käsijarrun ja vaihdoin jarrunesteet paremmin lämpöä sietäviin. Samalla valmistauduin sunnuntaihin vaihtamalla tripla-kasit alle ja säätämällä vakaajaa löysemmälle. Camberit säädettiin jo aikaisemmin hiukan pakkaselle. Saas nähdä, millaiset vaikutukset noilla on ajettavuuteen.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
156 2,4 20V JTD M-jet laturin vaihtoa. V**** v**** v****, sain vanhan jo irti, vaan vielä kun sais sen pois koneen takaa. Täytynee irroittaa vielä vetari, ainakin. Helpompiakin laturin vaihtoja kai on...
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Itse teetätin laturinvaihdon 10v:hen, osin tuosta johtuen . Ymmärtääkseni melko lailla identtinen paikka, eli vetari pitää irrottaa. Riittää kuulemma, kun vetarin kannakkeen ottaa pois ja vetäsee vetarin pois laatikosta, eli lattialle asti ei tarvitsis saada kai.
PS.
Mistä ostit laturin, teho? merkki? hinta?
Itse teetätin laturinvaihdon 10v:hen, osin tuosta johtuen . Ymmärtääkseni melko lailla identtinen paikka, eli vetari pitää irrottaa. Riittää kuulemma, kun vetarin kannakkeen ottaa pois ja vetäsee vetarin pois laatikosta, eli lattialle asti ei tarvitsis saada kai.
PS.
Mistä ostit laturin, teho? merkki? hinta?
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joo, vetari irti laatikosta ja lisäksi pakoputki. Silti ihan possuahdas. Otin Ebayn halvimman, merkitön 120A. 150 rahteineen. Jos olisin arvannut mikä jumppa ton vaihtamisessa on olisin ehkä päätynyt johonkin laadukkaampaan . Jatkuu huomenna, uusi on jo liki paikkaansa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Huoltovuoron sai Evon takajarrut. Levyt TRW, palat alkuperäisosat.Puhallusta, passivointia ja maalausta siihen lisäksi.
Nyt on mekaaninen puoli valmis. Seuraavaksi sisähommiin.
Nyt on mekaaninen puoli valmis. Seuraavaksi sisähommiin.
- Liitteet
-
- Lancia Delta Evoluzione 099.jpg
- (109.95 KiB) Tiedosto ladattu 4106 kertaa
-
- Lancia Delta Evoluzione 105.jpg
- (113.8 KiB) Tiedosto ladattu 4106 kertaa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kaunista kuten aina.
Satulat on ilmeisesti sinkitty ja kromatoitu uudelleen? Spiiderin satuloille tehtiin sama homma mutta kylvettäjältä meinasi palaa käpy kun valun huokosista erittyi liemeen jotain smäidää joka sotki prosessin. Olikohan tuo vain joku 70-luvun valujen ominaisuus vai tapahtuuko tuota uudemmissakin?
Satulat on ilmeisesti sinkitty ja kromatoitu uudelleen? Spiiderin satuloille tehtiin sama homma mutta kylvettäjältä meinasi palaa käpy kun valun huokosista erittyi liemeen jotain smäidää joka sotki prosessin. Olikohan tuo vain joku 70-luvun valujen ominaisuus vai tapahtuuko tuota uudemmissakin?
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Kiitos.
Sylinteriosaa en käyttänyt passivoinnissa koska en katsonut tarpeelliseksi purkaa käsijarrumekaanismia.Painoin ainoastaan männän ulos, putsasin rasvasin ja takas.
Sylinteriosio oli muutenkin pesun jäljiltä senverran siisti että päädyin maalaamaan sen hieman saman sävyisellä harmaalla kuin mitä nuo etu Brembotkin ovat alunperin.Pohjille suihkaisin varoiksi hieman sinkkisprayta, sitten base ja lakka.
Tuon runko osan joka pultataan olkavarteen käytin keltapassivoinnissa.Myös siihen vedin lakan päälle.
Kyllä valuosien passivointi on yhä edelleenkin sellaista lottoamista että koskaan ei voi tietää etukäteen millainen lopputulos on odotettavissa,vaikka miten huolella olisit suorittanut puhdistuksen ym. esivalmistelun.
Valujen koostumuksissa ym. on niin paljon eroja. Toiset onnistuu ihan täydellisesti,toiset taas kiehuu ja kuohuu niin että ovat aivan hirveitä.
No ehkä hieman paremmalla prosentilla on uudemmat osat onnistuneet kuin esim. 70-luvun valut.
Sylinteriosaa en käyttänyt passivoinnissa koska en katsonut tarpeelliseksi purkaa käsijarrumekaanismia.Painoin ainoastaan männän ulos, putsasin rasvasin ja takas.
Sylinteriosio oli muutenkin pesun jäljiltä senverran siisti että päädyin maalaamaan sen hieman saman sävyisellä harmaalla kuin mitä nuo etu Brembotkin ovat alunperin.Pohjille suihkaisin varoiksi hieman sinkkisprayta, sitten base ja lakka.
Tuon runko osan joka pultataan olkavarteen käytin keltapassivoinnissa.Myös siihen vedin lakan päälle.
Kyllä valuosien passivointi on yhä edelleenkin sellaista lottoamista että koskaan ei voi tietää etukäteen millainen lopputulos on odotettavissa,vaikka miten huolella olisit suorittanut puhdistuksen ym. esivalmistelun.
Valujen koostumuksissa ym. on niin paljon eroja. Toiset onnistuu ihan täydellisesti,toiset taas kiehuu ja kuohuu niin että ovat aivan hirveitä.
No ehkä hieman paremmalla prosentilla on uudemmat osat onnistuneet kuin esim. 70-luvun valut.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Mitä teit tänään tallissa?
vaihdoin 166seen ylätukivarren. ei kun leimaa hakemaan. siitä ja pienestä helman ruostevauriosta nassahti.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En tallissa, mut hallissa. Kesä-auto sai vuorostaan rakkautta. Parisen tuntia aikaa, shampoota ja kultaista AutoGlymiä loppusilaukseksi. Valkoiset vanteet on sitten niin maan v*ttumaiset saada puhtaaksi, jokaista erikseen hankasin eivätkä edes oikeasti puhtaiksi tulleet. Pitäisi käyttää varmaan jokainen irti ja puunata jossain pesuhuoneessa.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
JTD:n laturinvaihto loppuun. Jösses mikä työmaa. Hävisi samalla tyhjäkäynnillä ajoittain vaivannut apulaiteremmin vikinä, vanhan laturin vapaakytkin oli jumissa, eli yhtä puuta. Uusi laturi säikäytti alkuun, latausjannite lähti nousuun vasta jonkun hetken päästä käynnistyksestä.
JTS:n vikakoodinluku, keksi aamulla antaa MCSF:n ja vikatilan, kiersi paritonnia. P1680 (muistaakseni) kaasuläpästä ja pari muuta 2.lambdasta. Kuittailin pois ja tein ECU-resetin.
JTS:n vikakoodinluku, keksi aamulla antaa MCSF:n ja vikatilan, kiersi paritonnia. P1680 (muistaakseni) kaasuläpästä ja pari muuta 2.lambdasta. Kuittailin pois ja tein ECU-resetin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Itselläni on Delco Remyn laturi nyt (uusi) ja siinä on sama, n. 7s kestää, ennen kuin jännite nousee. Onkos sulla tuossa sellaista, että valot himmenee vilkun tahtiin? Itselläni on, enkä muista oliko jo ennen - sinänsä ei niin väliä, mutta ehkä tuo kertoo halvasta jännitteentasauksesta tai jostain
Itselläni on Delco Remyn laturi nyt (uusi) ja siinä on sama, n. 7s kestää, ennen kuin jännite nousee. Onkos sulla tuossa sellaista, että valot himmenee vilkun tahtiin? Itselläni on, enkä muista oliko jo ennen - sinänsä ei niin väliä, mutta ehkä tuo kertoo halvasta jännitteentasauksesta tai jostain
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ennen ei ole ainakaan ollut vilkkuvia valoja, nyt en tiedä vielä. JTD on seisonnassa liiallisen automäärän vuoksi vielä hetken .
Kiva tietää että tuo hidas herääminen on ominaisuus, alkoi otsa turpoamaan kun sain tulille ja jännite ei heti noussut. Toi mun lie aito Kiinalainen, Günther oli repinyt valmistajatarran pois ja laittanut omansa tilalle, ei mitään arvoja tms. koko laturissa. No, toivottavasti tomii riittävän kauan. Alkuperäinen Denso, made in italy, pääsi noin kymmenen vuoden ja 260tkm suoritukseen ennen kuin muuttui lämmityslaitteeksi, kuumeni heti eikä ladannut, latausvalon kyllä sammutti.
Kiva tietää että tuo hidas herääminen on ominaisuus, alkoi otsa turpoamaan kun sain tulille ja jännite ei heti noussut. Toi mun lie aito Kiinalainen, Günther oli repinyt valmistajatarran pois ja laittanut omansa tilalle, ei mitään arvoja tms. koko laturissa. No, toivottavasti tomii riittävän kauan. Alkuperäinen Denso, made in italy, pääsi noin kymmenen vuoden ja 260tkm suoritukseen ennen kuin muuttui lämmityslaitteeksi, kuumeni heti eikä ladannut, latausvalon kyllä sammutti.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En mä mitään ominaisuudesta tiedä, mielestäni ei kuulu asiaan - mutta ehkä se kestää? Vanha Denso kesti itselläni sen 240tkm/14v, joten vois olettaa uuden kestävän ainakin vuoden-kaks tai viisikin.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuo kertoo ylimääräisestä kontaktiresistanssista josssain. Vilkkujen ottama teho on siinä määrin pieni, että akku riittää tasaamaan sen täysin eikä lataussäätimellä ole osuutta asiaan. Ongelma on valojen ja vilkkujen yhteisellä piirin osalla jossakin akun ja ajovalojen välillä. Tyypillisesti maadoituksessa.Aquatica kirjoitti:Onkos sulla tuossa sellaista, että valot himmenee vilkun tahtiin? Itselläni on, enkä muista oliko jo ennen - sinänsä ei niin väliä, mutta ehkä tuo kertoo halvasta jännitteentasauksesta tai jostain
Järkiautoilija
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Hieman oudolta tuntuu, kun en ennen laturivaihtoa huomannut tuota ja sen jälkeen kiinnitin asiaan huomiota. Eikä akun ja valojen väliin kyllä ole koskettu.
Mutta eipä nuo maapisteiden tarkastukset pahasta olisi muutenkaan...
Hieman oudolta tuntuu, kun en ennen laturivaihtoa huomannut tuota ja sen jälkeen kiinnitin asiaan huomiota. Eikä akun ja valojen väliin kyllä ole koskettu.
Mutta eipä nuo maapisteiden tarkastukset pahasta olisi muutenkaan...
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Aloitin siistit sisähommat.
- Liitteet
-
- Lancia Delta Evoluzione 121.jpg
- (112.5 KiB) Tiedosto ladattu 3613 kertaa
-
- Lancia Delta Evoluzione 124.jpg
- (147.69 KiB) Tiedosto ladattu 3613 kertaa
-
- Lancia Delta Evoluzione 128.jpg
- Todiste siitä että auto on ollut Japanissa :)
- (58.2 KiB) Tiedosto ladattu 3613 kertaa
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Aloittelin laturin vaihtoa, mutta kiinnostus vs työmaa oli sen vertta epäsuhtainen, että hanskat tipahti.
No, tulee tässä nyt vähän totuteltua tulevaisuuteen, kun aina ajon jälkeen lataukseen. Ei kovinkaan ruusuiselta vaikuta.
No, tulee tässä nyt vähän totuteltua tulevaisuuteen, kun aina ajon jälkeen lataukseen. Ei kovinkaan ruusuiselta vaikuta.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En tallissa, vaan pihalla kun ei tallilla ole siunattu.
Mahdottomasta tuli mahdollista ja 156 2,5v6 FC3 (katit pakosarjassa) tuli vaihdettua startti irroittamatta moottoria. Ainakin ulkomaiset sivustot kertovat, että se ei onnistu. Täytyy kyllä myöntää, että jos välineet olisi olleet saatavilla, moottorin olisi irroittanut ja asentanut lyhyemmässä ajassa.
Pääkohdat:
-moottorin takatuki irti
- pakoputket irti molemmat pakosarjoista
- lämpöpellit pois. Ylempi lämpöpelti tulee pois yläkautta ja alempi alakautta.
- taaempi pakosarja irti mutta ei pois (se ei vaan millään mahdu)
- startti kivasti sieltä välistä yläkautta, tunkkaamalla kone takaisin yläasentoon.
- sen verran viritystä, että alemman lämpöpellin laitoin kahtia ennen paikalleen laittoa, ja liitin taas yhteen(sovituksella) kun oli paikallaan. Sen sai kyllä pois repimällä pihdeillä, mutta takaisin se ei vain taipunut.
Lisäksi joutui tietenkin irroittelemaan kaikkea pientä, kuten vesiletkuja, lambdan, öljynsuodattimen jne.
Joka ikinen pultti oli tautisen ruosteessa ja tappeli vastaan ettei mitään rajaa. Ehdottomasti pahin autohomma ikinä mitä olen tehnyt, ja on näitä tullut jo 25 vuotta tehtyä.
No posetiivisena puolena, startti tosiaan oli rikki (ei ollut ihan sata varmaa hommaa aloittaessa), ja auto sai leiman katsastusinsinööriltä. Se kun jäi leimaamatta startin takia viime vuonna, kun ei sitä sinne saanut vietyä.
Mahdottomasta tuli mahdollista ja 156 2,5v6 FC3 (katit pakosarjassa) tuli vaihdettua startti irroittamatta moottoria. Ainakin ulkomaiset sivustot kertovat, että se ei onnistu. Täytyy kyllä myöntää, että jos välineet olisi olleet saatavilla, moottorin olisi irroittanut ja asentanut lyhyemmässä ajassa.
Pääkohdat:
-moottorin takatuki irti
- pakoputket irti molemmat pakosarjoista
- lämpöpellit pois. Ylempi lämpöpelti tulee pois yläkautta ja alempi alakautta.
- taaempi pakosarja irti mutta ei pois (se ei vaan millään mahdu)
- startti kivasti sieltä välistä yläkautta, tunkkaamalla kone takaisin yläasentoon.
- sen verran viritystä, että alemman lämpöpellin laitoin kahtia ennen paikalleen laittoa, ja liitin taas yhteen(sovituksella) kun oli paikallaan. Sen sai kyllä pois repimällä pihdeillä, mutta takaisin se ei vain taipunut.
Lisäksi joutui tietenkin irroittelemaan kaikkea pientä, kuten vesiletkuja, lambdan, öljynsuodattimen jne.
Joka ikinen pultti oli tautisen ruosteessa ja tappeli vastaan ettei mitään rajaa. Ehdottomasti pahin autohomma ikinä mitä olen tehnyt, ja on näitä tullut jo 25 vuotta tehtyä.
No posetiivisena puolena, startti tosiaan oli rikki (ei ollut ihan sata varmaa hommaa aloittaessa), ja auto sai leiman katsastusinsinööriltä. Se kun jäi leimaamatta startin takia viime vuonna, kun ei sitä sinne saanut vietyä.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Suunnittelua...
- Liitteet
-
- Lancia Delta Evoluzione 130.jpg
- (91.62 KiB) Tiedosto ladattu 3415 kertaa
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Oho, nyt on aika Pro meininkiä
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin uuden LCD-näytön GTA:han, nyt kelpaa MCSF-varoituksen loistaa
"No smoke => no power => no hope"
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Mitä teit tänään tallissa?
^
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Availin pultteja, irrotin akun ja akkutelineen, poistin osan pakoputkea ja pyrin availemaan apurungon pultteja ymv.
Oikea mekaanikko sitten teki, siellä missä minä yritin.
Sain mä nyt pienen taistelun ja avunhuudon jälkeen vaihdettua toisenpuolen vetarin suojakumit, pärkeleen vetarirasva. Se on kauheeta kamaa.
Saldona kuitenkin: 2kpl katkennutta pakoputken pulttia (takaputken ja keskiputken liitos. Siis ne ainoat ruosteettomat JA PUHTAAT pultit), 1kpl katkenneita pinnapultteja apurungon takaosasta (kahden mutterin kiinnitys
Tämä vaati tekijämiestä
Minä ja pyssy hävittiin, mutta tekijämies ja pitkä varsi ja paljon voimaa voitti. Kauhealla rutkeella se läks.
No, huomenna jatkamaan.
PS.
10v JTD:n vaihteiston pää todellakin hankautuu sisälokariin.
On jo aika ilosesti kulunut pois matskua >_< Onneksi ei reikää ole...
Oikea mekaanikko sitten teki, siellä missä minä yritin.
Sain mä nyt pienen taistelun ja avunhuudon jälkeen vaihdettua toisenpuolen vetarin suojakumit, pärkeleen vetarirasva. Se on kauheeta kamaa.
Saldona kuitenkin: 2kpl katkennutta pakoputken pulttia (takaputken ja keskiputken liitos. Siis ne ainoat ruosteettomat JA PUHTAAT pultit), 1kpl katkenneita pinnapultteja apurungon takaosasta (kahden mutterin kiinnitys
Tämä vaati tekijämiestä
Minä ja pyssy hävittiin, mutta tekijämies ja pitkä varsi ja paljon voimaa voitti. Kauhealla rutkeella se läks.
No, huomenna jatkamaan.
PS.
10v JTD:n vaihteiston pää todellakin hankautuu sisälokariin.
On jo aika ilosesti kulunut pois matskua >_< Onneksi ei reikää ole...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei vaihteisto runkoon osu. Vaan siihen sisälokarin muoviin, joka on parilla ruuvilla kiinni - se "huoltoluukku".
Tuo vikahan on yleinen noissa bussoissa?
Mut on ne kannatinkumitkin ihan loppu, harmi kun ei budjetti antanut periksi uusia niitä... Kunhan ne joskus saa, vaihtoon menee kaikki. Nyt pitää keksiä joku patentti tuohon, ehkä mä putsaan vaihteiston päädyn, jotain 2K-liimaa ja kumimattoa päälle?
Tuo vikahan on yleinen noissa bussoissa?
Mut on ne kannatinkumitkin ihan loppu, harmi kun ei budjetti antanut periksi uusia niitä... Kunhan ne joskus saa, vaihtoon menee kaikki. Nyt pitää keksiä joku patentti tuohon, ehkä mä putsaan vaihteiston päädyn, jotain 2K-liimaa ja kumimattoa päälle?
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tällä ja edellisviikolla... Jarrusatulat punasiksi, kesävanteet mustaksi foliateckillä, ralliraita konepeltiin teipillä. Ainakin pari heppaa tuli heti lisää Seuraavana varmaan tarttis jatkaa raitaa katonkautta taakse asti. Vaikkei ehkä shelbyraidat alfoihin kuulukkaan? No pari martinin tarraa takapuskuriin korvatkoon ton tyylivirheen. Vaimo katteli kättenijälkiä ja totes että kohta ei tossa kehtaa enää kyydissäkään olla.... Laitetaan lähestyvän 50 kympin villityksen piikkiin tämä harrastus
Sellanen huomio tosta foliatech maalista että. Halvalla ei hyvää saa nimittäin aattelin säästää ja ostin robbarista mastonin rubber maalia koska se on paljon halvempaa kun foliatech. Joo mutta totuus on se että yhellä pullolla foliateckiä maalaa just ja just 4 vannetta,, mastonilla ehkä pääsis 2 tekemään. Neronleimauksena suihkutin ekaks mastonia pohjalle ja sitte foliateckiä päälle.. Ei ollu hyvä idea, Pinnasta ei tullut niin hyvää ja kiiltävää kuin pelkällä foliatekillä pinnoitetut 2 viimistä vannetta. Suosittelen foliateckiä vaikka se onkin kalliinoloista, on se myös paksumpaa ja riittosampaa ja lopputulema on hyvä.
Sellanen huomio tosta foliatech maalista että. Halvalla ei hyvää saa nimittäin aattelin säästää ja ostin robbarista mastonin rubber maalia koska se on paljon halvempaa kun foliatech. Joo mutta totuus on se että yhellä pullolla foliateckiä maalaa just ja just 4 vannetta,, mastonilla ehkä pääsis 2 tekemään. Neronleimauksena suihkutin ekaks mastonia pohjalle ja sitte foliateckiä päälle.. Ei ollu hyvä idea, Pinnasta ei tullut niin hyvää ja kiiltävää kuin pelkällä foliatekillä pinnoitetut 2 viimistä vannetta. Suosittelen foliateckiä vaikka se onkin kalliinoloista, on se myös paksumpaa ja riittosampaa ja lopputulema on hyvä.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mazda 6 vm.-04, mätä! Leikattu auki, siivoaminen seuraavana vuorossa, illaksi kiinni. Ellei löydy lisää
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Melkoinen syrjähyppy Jotta saat tuon anteeks niin ainakin yks Ducato pitää hitsata kasaanAlfissimo kirjoitti:Mazda 6 vm.-04
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vakaajan pauke loppui viimmein etupäässä uuden vaidon myötä. Jarrunesteet tuli vaihdettua pihalla, mutta oikein TRW EPS 5.1.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
LöytyiAlfissimo kirjoitti:Ellei löydy lisää...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei kohta enää riitä Ducaton harsiminen katumusharjoitukseksiAlfissimo kirjoitti:LöytyiAlfissimo kirjoitti:Ellei löydy lisää...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sun ei oikeastaan pitäisi koskea kuin muoviin (ei Opelin).Alfissimo kirjoitti:Löytyi
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Olen aistivinani eräänlaista, hmmm..., joo, sitä se on, vittuilevaa sävyä .
Ei se masa sitten tänään kasaantunut kuitenkaan. Takapäässä, helmakotelossa ja myös sisälokasuojassa on hassun hauska ruostepotero suunniteltu tehtaalta asti. Kaivamisen lopputuloksena koko nurkka oli auki siten, että piti rakentaa uusiksi korin, pohjalevyn ja pintapeltien liitos uudestaan, kun alkuperäiset eivät olleet enää toisissaan kiinni. Oman aikansa sai kulumaan, myös sisälokasuojan yhdistämisessä takaisin pohjalevyyn ja aloittamalla helmakotelon uudelleen rakentamista. Ei enää jaksanut tänään, joten huomenna jatkuu.
Ei se masa sitten tänään kasaantunut kuitenkaan. Takapäässä, helmakotelossa ja myös sisälokasuojassa on hassun hauska ruostepotero suunniteltu tehtaalta asti. Kaivamisen lopputuloksena koko nurkka oli auki siten, että piti rakentaa uusiksi korin, pohjalevyn ja pintapeltien liitos uudestaan, kun alkuperäiset eivät olleet enää toisissaan kiinni. Oman aikansa sai kulumaan, myös sisälokasuojan yhdistämisessä takaisin pohjalevyyn ja aloittamalla helmakotelon uudelleen rakentamista. Ei enää jaksanut tänään, joten huomenna jatkuu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuon ikäinen Mazda 6:nen voi olla aivan loputtoman mätä ja näyttää päällepäin vielä sellaiselta jota automyyjä kuvailisi sanoilla. " Yksi omistaja, huolellisesta yksityiskäytöstä, täysi huolto-kirja.......Alfissimo kirjoitti:Olen aistivinani eräänlaista, hmmm..., joo, sitä se on, vittuilevaa sävyä .
Ei se masa sitten tänään kasaantunut kuitenkaan. Takapäässä, helmakotelossa ja myös sisälokasuojassa on hassun hauska ruostepotero suunniteltu tehtaalta asti. Kaivamisen lopputuloksena koko nurkka oli auki siten, että piti rakentaa uusiksi korin, pohjalevyn ja pintapeltien liitos uudestaan, kun alkuperäiset eivät olleet enää toisissaan kiinni. Oman aikansa sai kulumaan, myös sisälokasuojan yhdistämisessä takaisin pohjalevyyn ja aloittamalla helmakotelon uudelleen rakentamista. Ei enää jaksanut tänään, joten huomenna jatkuu.
Kokemusta on. Koita jaksaa........
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Muuten ^ historiakuvaus osuu, mutta toinen omistaja, mutta melkein uudesta. Malliesimerkki sanonnasta "moni kakku päältä kaunis". Ollut siis yleisellä tasolla hyvällä pidolla ja päällepäin hyvin siisti yksilö, kunhan ei olisi nostokohta karannut renkaita vaihtaessa...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Punto Cabriolle annettu huomiota. Vaihtui tulpat, öljyt + suodatin, ja tuli säädettyä ikkunoita, kun ei olleet enää yhteensopivia katon kanssa (tuppasi katon reuna jäämään lasin väliin ovia sulkiessa. 20-vuotiaassa Fiatissa tietysti nuo säätöruuvit oli paikoin umpiruosteessa ja jumissa, mistä tuli oma lisähommansa. Samalla tuli suihkittua oviin kotelosuojaa - ehkä turhaan, kun ei niissä mitään ruostetta noiden ruuvien lisäksi ollut, ja näkyvät olevan sinkityt, joten tuskin heti tulisikaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Konttorihommat tuli tehtyä loppuun.
- Liitteet
-
- Lancia Delta Evoluzione 131.jpg
- (122.82 KiB) Tiedosto ladattu 2612 kertaa
-
- Lancia Delta Evoluzione 133.jpg
- (112.12 KiB) Tiedosto ladattu 2612 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Toiset tykkää, toiset ei.
No alkuperäinen virheetön kojelauta on kyllä tallessa, joten jos joskus mieli muuttuu niin sen voi taas vaihtaa takaisin.
Aika pirun jumppa vaan oli..Kädet täynnä nirhaumia ja pieniä haavoja.
Poisotto on paljon helpompaa kuin takaisin laitto.
Muutenkin autoon tehdyt/tehtävät muutokset toteutetaan sillä mielellä että on helpohko tarvittaessa muuttaa taas takaisin alkuperäiseksi.
No alkuperäinen virheetön kojelauta on kyllä tallessa, joten jos joskus mieli muuttuu niin sen voi taas vaihtaa takaisin.
Aika pirun jumppa vaan oli..Kädet täynnä nirhaumia ja pieniä haavoja.
Poisotto on paljon helpompaa kuin takaisin laitto.
Muutenkin autoon tehdyt/tehtävät muutokset toteutetaan sillä mielellä että on helpohko tarvittaessa muuttaa taas takaisin alkuperäiseksi.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tästä onkin kokemusta. Flavian valurautaista vesipumpun hihnapyörää putsasin ensin tavanomaisesti sitruunahapossa, ja kun oli puhdas ruosteista, aloitin sinkityksen, vaikka maalihan siihen lopuksi oli kuitenkin tarkoitus tulla pintaan. Suolahapossa peittaaminen alkoikin tuottaa jonkunmoista porinaa ja pintaan alkoi nousta runsaasti mustaa töhnää - ilmeisesti valuraudan hiiltä? Ei siihen kummoinen pinnanlaatukaan tullut, mutta kuten sanottu, mustalla maalillahan se peittyi, kuten aikoinaan tehtaalta lähtiessäkin.Pele kirjoitti:Kyllä valuosien passivointi on yhä edelleenkin sellaista lottoamista että koskaan ei voi tietää etukäteen millainen lopputulos on odotettavissa,vaikka miten huolella olisit suorittanut puhdistuksen ym. esivalmistelun.
Valujen koostumuksissa ym. on niin paljon eroja. Toiset onnistuu ihan täydellisesti,toiset taas kiehuu ja kuohuu niin että ovat aivan hirveitä.
No ehkä hieman paremmalla prosentilla on uudemmat osat onnistuneet kuin esim. 70-luvun valut.
Nuo Dunlopin jarrusylinterit on myöskin alunperin olleet sinkitty, mutta taidan ihan suosiolla maalata ne. Muutenkin olisi vähän ongelmallista niiden pinnoittaminen, kun pitäisi säätöpinnit suojata jotenkin, ei niitä kotikonstein taida saada ehjinä irtikään.
Eilen tehty viimeinen hitsaus valmiiksi, eli se aiemmissa kuvissa näkynyt takahelman ruostereikä leikattu pois ja laitettu ehjä pelti + tina päälle. Nyt pitäisi löytää hiekkapuhaltaja, kun ei omat laitteet ihan riitä tuon pohjan puhallukseen (ei kokonaan, mutta niiltä osin, kun tarvitsee.)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Maalari maalaa sinistä ja punaista.......Paitsi ettei kumpaakaan ja maalari en ole. Noh josko tuo peilinkuori näyttäisi nyt asialliselta eikä kamalalta. Juu Juu irrotan sen ja maalaan kunnolla sitten JOSKUS ....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kasasin alakerran loppuun... Ja vaihdoin öljyt. Ja totesin oudon äänen kadonneen.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Valohoito paras hoitoAquatica kirjoitti:Kasasin alakerran loppuun... Ja vaihdoin öljyt. Ja totesin oudon äänen kadonneen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Sanopa muuta
PS.
Mistä vetoa, että nyt n. 24h myöhemmin naputtaa kun lähtee liikenteeseen?
Sanopa muuta
PS.
Mistä vetoa, että nyt n. 24h myöhemmin naputtaa kun lähtee liikenteeseen?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
eilen rakentelin hyllyjä, n. 18 jm 50 cm syvää. melkein täynnä jo, eikä talli oo juuri siistimmän näköinen tänään siirsin työpöydät paikalleen, vielä pitäis työkalukaappi ripustaa seinälle ja ruuvata reikäreinää muutama levy paikalleen. Kai se tuosta pikku hiljaa selkiää
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Totesin että 156:n etupään rutina taitaakin tulla alapallonivelestä, vaikkei siihen remontissa varsinaisesti kajottukaan. En jaksanut alkaa purkamaan kun kumikin näytti prässätyltä, tuikkasin kylmästi ruiskulla vaseliinia suojakumin läpi. Hevosneula, 1,2mm. Puristimet oli kätevät, sai jättää puoleksi tunniksi täyttymään.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.