Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Neljä vanhaa potkurisotilaskonetta lensivät horisontissa Raumalla! Taisivat olla matkalla Jämiltä etelään (Ruotsiin?). Upea näky ilta-auringossa.

(Olisiko pitänyt laittaa bongaus-ketjuun?)

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JontteB »

^Varmaan Klemm trio ja Bycker Jungmann. Hieno show taas Jämillä. Keli ei vaan oikein suosinut. Mulla oli taas Lantikka sotilasajoneuvorivissä.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

peksu kirjoitti:No, ylläolevan tekstin löysin Moottori-lehden sivuilta eli ennen vuotta 2013 tehdyissä autoissa ei mittaristosta tarvitse selvitä mitkä valot palavat...
Minun mielestäni tilenne ei ole muuttunut yhtään minnekään, vaan tekstejä on ehkä kirjoitettu selkeämmiksi (syystäkin). Lainattujen tekstien perusteella takavalojen ei edelleenkään ole pakko palaa. Saavat palaa - tässä on merkittävin muutos, koska alkup. direktiivi näytti suorastaan kieltävän moisen. Aiheesta kirjoiteltiin paljon 2011 tjsp. ja suomalaiset virkamehet yllättivät joustavuudellaan - myös takavalojen palaminen sallittiin. Noihin aikoihin puitiin myös jälkiasennusten vaatimuksia liittyen juuri siihen, mitä valoja saa/ei saa palaa samanaikaisesti + mistä kuski tietää, missä mennään.

Minun ymmärtääkseni aina on vaadittu, että kuljettajalle annetaan indikointi siitä, 1) palaako takavalot ja 2) onko lähivalot päällä. Mutta indikointiin kelpaa, valitettavasti, myös kryptinen ratkaisu. Esim jos mittarivalot palavat vain takavalojen palaessa, tämä riittää indikoinniksi. Ja lähivalojen palamisen kaikki hiffaa esim. siitä, että ajotietokoneen näytölle ilmaantuu manuaalisen korkeudensäädön asetusarvo.

Vaan eipä edes selkeät symbolit autta, kun (ei jos vaan kun) kuski on idiootti. Niinkuin valtaosa näiden kaskaiden yms. kuskeista on. Ainoat valot, mitä osataan käyttää, ovat sumuvalot! Ne laitetaan päälle, koska ne tekevät kaskaasta matalan ja urheilullisen näköisen! Tällä on tosin sellainen sivuvaikutus, että takavalotkin syttyy... Mutta onhan siellä aina joukossa muutama poikkeusyksilö, jotka eivät polta sumuvaloja päivin öin ja ne ajelee sitten moottoritiellä, pimeällä ja vesisateessa, perse pimeänä.

Jonkinlaista korjausta tilanteeseen olisi saatu vaatimalla hämäräkytkimellä ohjattu valoautomatiikka pakolliseksi. Nyt vaaditaan pelkkä hämäräkytkin + sen perusteella annettu indikonti. Eli auto sanoo "pimpili pom" ja siitä kuski ymmärtää laittaa lähivalot päälle :roll:

Vaan kun ei se hämäräkytkinkään aina riitä. Joskus pitäisi taakse saada valoa tien pinnasta nousevan vesisumun tai lumen vuoksi, vaikka on kuinka valoisaa. Tämä on paha rasti. Käsittääkseni japseissa on yritetty jopa helpottaa takasumuvalon kytkimen löytymistä yhdistämällä se etusumuvalojen kytkimeen, josta kasvainkuskit vaistomaisesti laittavat "ajovalot" päälle, mutta tämäkään ei ole auttanut...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Takasumuvalonhan voisi yhdistää sadetunnistimeen. Toki se vaatis sit pakolliseks sen sadetunnistimen ja auttais vaan vesisateella. Ehkä joku kehittää jonkun induktiosysteemin tms. auton pohjaan, mikä mittaa lumen/veden/vastaavan roiskemäärää ja toimii sen mukaan?

Ja tuo pimpelipompelipompelipimpelipompompompompompom-ääntely muuten voi hyvinkin toimia. Kunhan se on just tuollasta ku mainitsin ja niin kovalla volyymilla, ettei edes aivokuollut idiootti kestä sitä kuunnella.

Itse näkisin ratkaisuna huollossa ohjelmoitavan systeemin. Joka olis lain määräämä alueittain. Eli pohjosessa, missä on pimeätäkin aika paljon, ne valot ois aina pakko palaa. Ainakin perseessä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikö tuossa nyt vaan riittäisi, että siitä valojen käyttämättömyydestä (esim. suuntavalot) vaan rankaistaisiin?
VMP

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ulkoistamalla vastuu autolle ajetaan tieltä ulos kuin se yksi kilvanajaja siellä Korsikalla. Samalla levitetään ihmisille ajatusta, että "kyllä joku muu tämänkin hoitaa". Sama vika on uutisissa, joissa sanotaan liukkaan kelin aiheuttaneen sitä sun tätä.

Vastuun ulkoistaminen ihmisen päästä pois on pahin mahdollinen asia, mitä yhteiskunnalle voidaan tehdä.

Sori ootee, innostuin taas.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Valot päälle niin autossa kun kuskin päässäkin. Varsinkin jos on sellanen tunne ettei eteen oikeen näe, ei luulis olevan hankalaa päätellä mistä johtuu vaikkei sitä erikseen kerrota?

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mattijus kirjoitti:Eikö tuossa nyt vaan riittäisi, että siitä valojen käyttämättömyydestä (esim. suuntavalot) vaan rankaistaisiin?
Nyt ollaan taas asian ytimessä. Liikennevalvonta = sakotetaan ylinopeuksista. Ehkä joskus myös punaisia päin ajamisesta - punaiset valot ovat niitä harvoja sääntöjä, mitä taviskuskit vielä noudattaa.

Olen joskus nähnyt, miten poliisit ei piittaa pätkääkään täysin ilman valoja kaatosateessa ajavista autoista. Vaikka kyseessä oli nopeusratsia eli siellä oli pysäytyspaikka ja rahastajat passissa odottamassa.

Muutaman kerran olen meinannut vaihtaa kaistaa valottoman auton kylkeen. Sitä on niin tottunut siihen, että pimeällä ajovalojen heijastus näkyy peilistä, jos joku on takanurkan kohdalla. Eikä ole montaa päivää, kun meinasin lähetä ohittamaan rekkaa. Sade + rekan nostama vesisumu vähän haittasivat näkyvyyttä, mutta vastaantulijoiden ajovalot tai päiväajovalot näkyivät silti parin kilometrin päästäkin. Mutta pelkät parkit päällä ajavan ääliön harmaa auto pääsi paljon lähemmäksi ennen havaituksi tulemistaan. Tässä se vika on - ei riitä, että itse näkee muut. Ääliöillä logiikka on sama kuin sontiaismolottajalla eli jos näen sinut, niin sinäkin varmaan minut... vaikka sinulla on valot päällä ja minulla ei.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Takasumuvalonhan voisi yhdistää sadetunnistimeen.
Sitten touhu olisi kuin 80/90-lukujen vaihteessa, jolloin takasumuvalot yleistyivät. Kun taivaalta tuli tippakin vettä, laitettin takasumuvalo päälle. Myös ja erityisesti silloin, kun kontattiin keskustan ruuhkassa. "Kivaa" oli seistä liikennevaloissa, takasumuvalo(j)a tuijottaen. Niissä kun usein on käytetty "haaleampaa" muovia eli ovat selvästi jarruvaloja kirkkaammat, vaikka polttimona onkin se sama 21 W.

Taisi olla vähän elvistelyä mukana tässä touhussa. Kuten etusumuvalojen kanssa. Bemarithan sai mainetta siiitä, että sumuvalot palaa aina&kaikkialla. Sitten riemu repesi, kun moinen hienous tuli tavisten ulottuville. Maaseudulla (lue:Urjalan suunnalla, missä kesämökkini on) kaikki kynnelle kykenevät polttavat sumuvaloja, "hähää, minun vm 2005 autossani tällaiset on ja sinun vm 1995 autosasi ei ole". PKS sumuvaloja käyttävät enää ... miten tämän nyt kauniisti sanoisi ... ei ehkä ihan parhaiten ajan hermolla olevat. Eli tyypillisimin sumuvalot kuumottaa halvoissa katumaastureissa & tojoissa (Yaris + Avensis) ja parhaat päivänsä nähneissä pösöissä.

Takavalot (+lähivalot) voisi hyvin ohjata päälle sadetunnistimella, joten harmittaakin, ettei Giuliettaan moista toimintoa ole ohjelmoitu. Mutta takasumuvaloa ei aina tarvi, vaikka sataakin. Toisaalta sateen jäljiltä märästä tienpinnansta nouseva vesisumu tai lumipölly talvella saattaa edellyttää takasumuvalon käyttöä. Tällaista älyä ei taida ihan helpolla saada autoon - pitäisi olla jokin tutka mittaamassa näkyvyyttä auton takana. Kuskihan voi takasumuvalon tarpeen päätellä a) näkyvyydestä taaksepäin b) siitä, miten hyvin edellä ajavat näkyvät.

Automaation puuttuessa pitäisi siis kuskin itse tarttua ohjaksiin. Mikä tuntuu olevan liikaa pyydetty nykyaikana.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No, tuo on totta. Järkevämpäähän se tosiaan olis takavaloihin kytkeä.
Ja kamerallahan tuon näkyvyyden vois mitata, jos on peruutuskamera niin sillä? Toki sit kun linssi likanen ni.. Joo. Ei se helppoa tai varmaa tapaa taida olla koskaan tulossakaan.

Mutta sanon, että joka ikiselle pitäisi nuijia vaikka simulaattorissa tjsp. päähän, että KÄYTÄ NYT NIITÄ STST VALOJA!
Eli kirjallisissa hylkyä tjsp. jos ei tajua tai opi.
Joo, maksais rahaa.

Mutta onko raha ihmisen elämää tärkeempi?

Avatar
Alfisti_61
Viestit: 134
Liittynyt: 14 Loka 2003, 02:58
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfisti_61 »

:bad-words: :bad-words: :bad-words: Jo toinen kerta viikon sisällä kun rekkakuski meinaa tulla päälle! Ensin vanhalla lahdentiellä, Mäntsälän pohjoisessa liittymässä täysperävaunu tulee motarilta aivan sumeilematta eteen niin että jouduin pysähtymään. Sitten tänään Tuusulantiellä pohjoiseen ajettaessa tuli Kehä I liittymästä rekka sumeilematta kohti kylkeä. Vasen kaista autoja täynnä, ei siis tilaa väistää, takana letka melkein puskurissa kiinni, luovi siinä sitten niin ettei satu vahinkoa. Kyllähän mun pitäis etupuskuriin uusi maali saada, mutta on tuo täysperävaunu vs 156 hieman liian epäsuhtainen pari. Mistä nämä ns teiden ammattilaiset oikein saavat ajokorttinsa? Aamiaismuropaketistako????

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

http://www.hs.fi/kotimaa/a1437878152229

Liikennevalot ovat olleet pois käytöstä perjantaista saakka, mutta nyt vasta rysähti. Etuajo-oikeuttaan ei kukaan vaikuta tunnistavan vaan arvelevat olevansa väistämisvelvollisia. Siitä sitä sillisalaatti syntyykin, kun kaikki vain seisovat paikoillaan, kunnes joku keksii hyökätä jostain rakosesta liikkeelle käämi käryten. Turuntietä ajavat saavat siis posotella vapaasti ja muilla on stop-/kolmiomerkki.
Tuo merkki on valitettavasti sellainen vaihtuvaa sorttia oleva, josta ei sivustapäin katsottuna voi päätellä yhtään mitään. Sellainen normaali peltilätkä olisi aikalailla selkeämpi ja varmaankin halvempikin.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Maanataina olin salatupakilla duunis parkkipaikalla yhden aikaan ku alko kuulumaan sireenejä. Joku wannabebomberi veti kyykymopolla perässään mopopoliisi ja jonki matkan perästä seuras tunnukseton paku ja hlömalli. Olisko laitilan keskustassa (3km duunista) ollu barrikaadit valmiina, ku koulun kohdalla ratsiaa pitivät. 225 oli poika tutkaan vetäny. Siinä se mopo loju koulun pysäkillä poikain potkittavana jokusen päivän.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ajelin tänään Turku-Helsinki motaria 120km/h mittarissa ja vanha Primera meni ohi :shock: Sen perässä oli myös iso traileri :shock: :shock: :shock:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jossain kansan syvissä riveissä elää käsitys, että 80 rajoitus koskee vain asuntovaunuja ja muita perävaunuja vain silloin, kun niissä on lasti päällä ja että tyhjällä saisi ajaa rajoituksen mukaan :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mä liimasin viimesimmän kärryttelyreissun jälkeen kärryn perään sellaisen keltapohjaisen ison 80-tarran. Siinä määrin yllätyksen tuntuu ihmisille motarilla tulevan tuo edellä menevän yhdistelmän rajoitus, että kokeillaan josko tuollainen muistutus vähän auttaisi tilannetta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tossa joskus viimevuonna rauma-laitilavälillä ohituskaistalla cruise päällä ajaessani, meni olumppiavolkkari ohi naisen ajamana. Sil oli pieni tyhjä peräkärri peräs, kyl sen kärrin renkaat välil oli tiessä kiinni. Pomppi parikyt senttiä puolelta toiselle. Neppasin cruisen pois ja jätin reiluhkon turvavälin, bööna jäi edelläajavan taakse kaistan loputtua kesken. 100 rajoitus tol pätkällä liki koko matkan. Siinä 100 nopeuden tietämillä kärri onneks pomppi vähemmän, eikä ainakaan laitilaan mennessä tapahtunut vahinkoa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Moottoritiellä ajaminen vaikuttaisi olevan vaikeaa, vaikka sen luulisin olevan helpoin paikka ajaa:
-usein näkee peräkärryn vetäjiä, joilla tosiaan rajoitukset hukassa tai mittari ei toimi. Näitä on jopa aika iso prosenttiosuus.
-joillain pakettiautoilla saa ajaa 120 km/h +turvamarginaalit, näitänkin on ilmeisesti myyty paljon.
-moottoriteitä ei koske nopeusmuutokset tai niitä ei huomata tai ei ymmärretä. Eli mennään vuoroin yli- ja alinopeutta
-rampilta yritetään liittyä 50-80 km/h nopeudella henkilöautolla, eihän se onnistu pieneen rakoon.
-rampilta liittyjä on unohtanut sen ohiajetun kolmiomerkin. Ja kun tullaan 80 km/h, niin kaista loppuu helposti kesken (Rekoille yms. annan tilaa vaihtamalla kasitaa laittomasti)
-sateella ei ymmärretä veden nousevan renkaiden mukana ylös, vaikka juuri on ajettu persiissä. Ei vaikka takaa ei tulisi ketään ja ohituskaistalla olisi tilaa. Tapahtuu myös kuivalla kelillä, onko se liian kuumottavaa ajaa ohituskaistaa?
-sumuvalot: voiko motarilla ajaa niin hiljaa (normiolosuhteissa), että niistä on jotain hyötyä?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kesälomareissulla motarilla 130 lasissa todellista nopeutta. Huomioni kiinnittyi edellä ajavaan. Katumaasturi jolla perässä iso kuomullinen peräkärri... siis samaa nopeutta. Oli pakko kiihdyttää rinnalle katsomaan kuka on tuo rohkea? Ratissa kolmekymppinen mies puhui kännykkään. Kovin mitä olen vähään aikaan nähnyt :shock: Kärri ei juuri pomppinut, en tiedä oliko painava kuorma sitten.

Joo, tiedän, rikoin itsekin lakia :oops:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Hauskin hinuri on mun kilsoilla ollut se lahdentietä noin 140 km/h körötellyt hevosharrastaja, jolla oli metwurstiaihio kyydissä.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo sehänon kiva kun lähtee lapasesesta kärry niin joku saa muutamansadan kilon pollen lasista sisään.

Omat kokemukset tänään kehä III, ajan vasenta kaistaa ja ohitan muita, prätkä hiillostaa hanurissa joten ajattelin että annettaan mennä ohi. Yritin sitte palailla oikealle ja eikös tää persenaama hiillosta kiinni oikeassa takakulmassa ja oitis oikealta ohi, toki vasemmalla kaistalla. Astetta kovempi jantteri, selässä luki street fighter.

Teki saman sitte monelle muullekin...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Taistelee kadulla tasan niin kauan, kunnes joku paappa on huomaamatta oikealta ohittelevaa ja jyrää alle. Siinä sitten taas ihmetellään syyllistä...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sillä erotuksella, että kehä III:lla, kuten lähes kaikilla muillakin kaksikaistaisilla saa mennä ohi myös oikealta, joten sinne oikealle on syytä kuikuilla kaistanvaihtotilanteessa, kun siellä voi ja saa kulkuneuvo olla. Lakipykälä tosin ilmeisesti sanoo, että pitäisi ajaa oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa, mutta moottoritie on käsittääkseni ainoa, missä tuo oikealta OHITTAMINEN on kielletty.

jkk:n tapauksessa tosin ohituksen marginaalikin oli melko pieni, mikäli meni ohi samaa kaistaa käyttäen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niin tarkoitin samaa kaistaa käyttäen,

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Näin minäkin sen luin. On kyllä harrastukset hemmolla, jos tuollainen käytös tuntuu hyvältä idealta. Oikeastaan vähän tylsä kirjoittaakin, kun ei sellaista oikeasti edes kävisi mielessä, mutta onhan tuolla liikenteessä noita hulluja, joille voi herätä ajatuksia vähän "hipaista" koulutusmielessä ja siinä käy äkkiä huonosti.

Josta tuli mieleen tämä Helsingin tapaus, jossa autoilija polttanut proppunsa tappaen pyöräilijän :( :evil: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Finest kirjoitti: -joillain pakettiautoilla saa ajaa 120 km/h +turvamarginaalit, näitänkin on ilmeisesti myyty paljon.
Sivistysmaissa saakin, Byroslaviassa ei.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Nyt kun on tässä kesän mittaan tullut seurattua maaseudun liikennettä esim.54:lla ei voi muuta todeta kuin sen, että hulluja riittää joka lähtöön. Oikeastaan voisi sanoa näin, että nykyautot on liian hyviä. Ne kulkee liian paljon liian nopeasti ja niitä ajavat kuljettajat, jotka eivät tiedosta riskejä. Tai nää niitä, tai osaa niitä ennakoida tai oikeastaan eivät ymmärrä niitä.
Ohituksia sellasissa paikoissa sellasilla tavoilla, että poliisi puuttuisi niihin varmasti.

Yksi parhaista oli sellanen Wolkkari kuski, joka otti meidät 100kmh alueella kiinni ohitettuaan ensiksi ensimmäisen auton. Väliä oli noin 200m siihen siinä vaiheessa. Tuo otti meidät siis kiinni heittämällä, jarrutti aika voimaakkaasti että vastaan tuleva auto ehtii alta pois ja sitten miljoonaa ohi ja kuitenkin se seuraava auto oli sen 200m päässä josta se ei sitten ohi päässytkään vastaantulevan liikenteen takia.
Mietin jälkeenpäin, että varmaan oli 150kmh vauhtia, että sai meidät kiinni ennen sen suoran päässä olevaa loivaa vasentamutkaa....
NO huvinsa kullakin.

Viikonpuheen aihe taitaa kuitenkin olla tämä Meilahdessa tapahtunut fillaristin tahallinen surma, harkitusti tehty julma temppu, joka maksoi ihmishengen.
Luettuani näitä silminäkijä juttuja lehdistä ; ei voi muuta todeta kuin sen, että kortti pois loppuelämäksi ja maksimi tuomio. Täysin harkittu teko, päästää toinen valoissa lähtemään edelle, sitten koukata ja ajaa päin. Jokainen aikuinen kuitenkin tietää mitä siitä seuraa kun autolla kaadat pyöräilijän.

Kyllä muakin joskus ihmetyttää, että pitää Manskulla ajaa fillarilla kun yksi katu vasemmalle tai oikealle (suunnasta riippuen) on pyöräkaista ilman kuoleman riskiä ja joka alkaa Ruskeasuolta ja loppuun Postitalolle....

Pahin fillaristi juttu mitä mulla on ollut ; Finlandia talon kohdalla ajettiin auton kanssa suht vierekkäin. Henkilöauto oli vasemmalla kaistalla mun takapyörien kohdalla (bussi kyseessä) ja minä ajoin tietenkin oikeaa kaistaa sen noin 40kmh. Kun tajusin peiliä katsoessa, että meidän välissä ajaa polkupyörä.
Onneksi näin sen, ja väistin ja hiljensin. Onneksi se ei osunut..... Kävi kuitenkin ilmi, että tuo fillaristi taisi olla pilleripöllyssä, kun hän ajoi joka risteyksen Tullipuomille asti punasiin sen enempää hiljentämättä.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ruotsissa tuli käytyä vähän aikaa sitten, eli paatilla Tukholmaan, ja siellä ja Norrköpingin alueella ajelua. Huomioita verrattuna rapakon tämän puolen liikenteeseen:
- Suojatien käyttäjille annetaan erittäin hyvin tietä, Audit mukaanlukien. Vain yksi tapaus sattui kohdalle, että tietä jätettiin antamatta (hiljennettiin, muttei pysähdytty), ja se oli harmaa Avensis - liekö kiire pois ratin takaa? :mrgreen:
- Nopeusrajoitukset on moottoriteitä lukuunottamatta korkeampia, kuin vastaavilla teillä olisi täällä.
- Pikkuteiden kunto ei ole niin paljoa meikäläisiä parempi, kuin voisi kuvitella. Päätiet oli kyllä aivan eri luokkaa.
- Nopeusrajoituksia paikalliset tulkitsee vähintään yhtä liberaalisti, kuin täällä. GPS-nopeutta kun oli rajoitus+5km/h, niin ei ollut enää tien tukkona, mutta ohittajia kyllä riitti.
- Kaistan vaihto on ruotsalaisille yksityisasia, josta ei kerrota vilkulla muille mitään.

Autokanta oli toki uudempaa, mutta ei mitenkään huikeaa eroa ollut täkäläiseen, näin omin silmin katsottuna. Jostain se selvästi täkäläistä parempi liikenneturvallisuus kuitenkin tulee.

Italobongaukset poislukien pakut, matkailuautot ja raskas liikenne: 2 Lanciaa, 4 Alfaa ja 5-6 Fiatia. Siinä kaikki, eli siellä ei saapasmaan tuotteita ostella sitäkään vähää, mitä täällä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään Martinlaaksontiellä siinä Laajaniityntien risteyksessä vanhan ostarin kohdalla oli kyllä hetki hiljasta.
Hämeenlinnantielle päin ajatteassa eli bussiterminaalin suuntaan ajaettaessa; risteyksessä on suojatie jakajineen ja heti pysäkki suojatien jälkeen.

Henkilöauto hiljentää ja hiljentää ; alan katsomaan että mitä se nyt tekee oikeasti.
Pysähtyi suojatien eteen pysäkin eteen eli ei edes pysäkille vaan tien reunaan josta pysäkin kaista alkaa; suojatien eteen ja päästi matkustajan ulos. Samaan aikaan teini ajoi mopolla pysähymättä siitä ja eräs toinenkin auto, vaikka tällä Passatilla oli 1m suojatiehen puskurin välissä. Pysäkillä ei ollut bussia, eikä koko suoralla ollut busseja.

Aika.........sanotaan nyt näin että ei ollut sen Volkkarin kuljettaja ihan niitä kynttilä ihmisiä. Ei nää näköjään ajattele yhtään mitään. Ei niiku yhtään mitään. Tyhjä pysäkki, ei busseja; ja ei voi ajaa sinne pysäkille.
Mielummin aiheutettaan hengen vaara jalankulkijoille tekemällä tollanen älytön aivopierutemppu.

Itse meinaa olin jalankulkijana, onneksi en ollut juuri sillon tietä ylittämässä. Satuin vaan näkemään tämän "paremman luokan autoilijan" tempauksen. Ihan varmaan kun meet kysymään niin "kyllä mä ajaa osaan..tiien kaiken..." joo.....HUOH.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Asia, joka itseä korpeaa suunnattomasti :( . Kehtaako kukaan tunnustaa näkyvänsä ihan pätkän viime sekunneilla? http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 2_v0.shtml
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Alfissimo kirjoitti:Asia, joka itseä korpeaa suunnattomasti :( . Kehtaako kukaan tunnustaa näkyvänsä ihan pätkän viime sekunneilla? http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 2_v0.shtml
Yhtä paljon korpeaa ihmiset jotka ei "uskalla" pysähtyä suojatielle, kun joku voi vaikka ajaa sukkana ohi.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

159 jarrut heikkoa tekoa? :bad-words:

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Katselin tänään kun Tukholmankadulla aamuruuhkassa piikkiskootteri kuski räpläsi ajaesaan kännykkää. Siis jonossa...samalla kun ajoi....
Voi sitä elämänsä noinkin päättää tietenkin...........

Onko se puhelin oikeasti noin tärkeä juttu?! :-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

GreenThing kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Asia, joka itseä korpeaa suunnattomasti :( . Kehtaako kukaan tunnustaa näkyvänsä ihan pätkän viime sekunneilla? http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 2_v0.shtml
Yhtä paljon korpeaa ihmiset jotka ei "uskalla" pysähtyä suojatielle, kun joku voi vaikka ajaa sukkana ohi.
Jooh tää on joka päivästä. Pistää kyllä hiljaseksi toi homma.
Liikaa vauhtia, ei ajatella mitään ja vaan ajetaan. Sitä se on. Jalankulkija ei saa vaaraa aiheuttaa mutta jos hän on jo puolessa välissä tiellä, ja vielä mennään kenkien vierestä ohi niin ei siinä kamalasti kysellä......
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toivon joskus vastaavaan joutuvani jalankulkijana. Haluan päästä potkasemaan jonkun idiootin kylkipeltejä.
Ihan vaan siksi, että SE tekee väärin ja jos ei muuten ymmärrä, niin peltisepän kautta sitten.
Joojoo, toisen omaisuuden vahingoittaminen jne. mutta silti. Mieluummin omaisuus ku henki, eiks ni?

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Oikein toivot!? Toivottavasti tulee nenä kipeeks.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olis se sen arvoista.

Nimimerkillä: kerran suojatiellä auton alle jäänyt.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Joskus kun lastenvaunuja työntelin vastaavissa tilanteissa, mieleen tuli lastata rattaa kivillä ja jättää kersa kotiin. Saa käyttää.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mie ja miu eukkoin ollaa kans jääty auton alle suojatiellä. Ollaan opittu niisttä jottai.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tarina kertoo Lahdessa yhden kaverin päästäneen vanhan polkupyörän pysähtymättömän auton konepellille. Taluttaja just ehti väistämään, mutta pyörä "lipesi" näpeistä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Toivon joskus vastaavaan joutuvani jalankulkijana. Haluan päästä potkasemaan jonkun idiootin kylkipeltejä.
Ihan vaan siksi, että SE tekee väärin ja jos ei muuten ymmärrä, niin peltisepän kautta sitten.
Joojoo, toisen omaisuuden vahingoittaminen jne. mutta silti. Mieluummin omaisuus ku henki, eiks ni?
Mutta tässähän nyt on se, että tässä haetaan vaan tekosyytä ja tavalllaan oikeutusta sille että saisit jollain tavalla konfliktin aikaan. Näin minä tän nään. Tekis niinkun mieli potkia autoja mutta tarvittaisiin jokin "syy" siihen ensin. Jotain kanavaa ilmeisesti omaa frustraatiota purkamaan. Nimittäin kyllähän liikenteessä aina tapahtuu jotain johon voi tarttua. Jos haluaa. Kaikkihan siellä joskus jotain väärin tekee. Sinä et ilmeisesti. Mutta minusta olisi itsetutkiskelun paikka jos pitää etsiä tai oikein toivoa syytä että saisi toimintaa aikaan. Tämän tiedän kun olen itse kärsinyt järjettömästä liikenneraivosta. Ajattelin että on pakko lopettaa ajaminen kohta kokonaan tai joku kuolee. Kyllä sitä on joutunut miettimään että miksi se pipo on valmiiks niin kireällä. Ja olen minäkin meinannut auton alle jäädä, eiköhän meistä suurin osa. Asenteet on mädät, ei mahda mitään. Muita ei voi tuolla muuttaa, pakko on ollut vaan itsestä ensin lähteä pohtimaan.

Ja muut vastaavat kommentit hienon automerkin suomalaisella foorumilla kyllä minua ainakin vähän hävettää. Täälläkin varmaan vierailee aika paljon kaikkia autokiinnostuneita. Saa sitä toki suunsa puhtaaksi puhua, ei siinä! Ja siitä vaan kivikärryä auton alle tai vastaavaa. Kannattaa toivoa ettei mene väärän auton alle. Siinä ei poliisikaan juuri turvaa ja maisemaa on paras vaihtaa.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Alan olla enemmän ja enemmän sitä mieltä, että liikenteessä on uusi todellinen vaara tämä kännykkä häslääminen.
En halua ees miettiä, jos katsot 50kmh nopeudessa puhelinta 3 sekunttia, mitä kaupungissa voi edessä siinä välissä tapahtua.

Hyvä esimerkki on jo se, että 40 ja 50kmh ajavat autot alkaa jarruttamaan samassa kohdassa. 40kmh pysähtyy ; 50kmh ajava menee ohi 37kmh.
Siihen vielä 2-3 sekunnin kännykkä viive, kun katse viimein tielle löytää ja aivot kertoo, että jarruta ja päivitätkin Facebookkiin viikon tekemisiä.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi....sen jälkeen...
MItäköhän tähän tarvitaan, että ihmiset oikeasti tajuaa tuon. Perheelliset ukot lapset takapenkillä aamuruuhkassa räplää puhelinta ajaessaan jonossa, liikkuvassa autossa. Tai se Mersu kuski joka piti Ipädiä ratin päällä iltapäivä ruuhkassa ja ne lukemattomat muut tapaukset mitä olen tässä 2-3v aikana nähnyt.

Yhtä yleisempi ongelma ja hengen vaarallinen.
Polisii on tässä asiassa todellakin oikeassa.!
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tuomon kirjoitti:
Toivon joskus vastaavaan joutuvani jalankulkijana. Haluan päästä potkasemaan jonkun idiootin kylkipeltejä.
Ihan vaan siksi, että SE tekee väärin ja jos ei muuten ymmärrä, niin peltisepän kautta sitten.
Joojoo, toisen omaisuuden vahingoittaminen jne. mutta silti. Mieluummin omaisuus ku henki, eiks ni?
Mutta tässähän nyt on se, että tässä haetaan vaan tekosyytä ja tavalllaan oikeutusta sille että saisit jollain tavalla konfliktin aikaan. Näin minä tän nään. Tekis niinkun mieli potkia autoja mutta tarvittaisiin jokin "syy" siihen ensin. .
Kyllä muakin eilen hatutti kun kävelin parkkipaikan vieressä olevaa jalankulkutietä talomme pihalle, jossa on kanttikvi erotuksena parkkipaikan alueesta. Kiia kuski änkemällä tunki sen keulan sinne jalkakäytävälle ja suoraan sanoen pakotti mut pysähtymään jalankulkijana ja väistämään, että hän saa just sillon just sillä hetkellä sen helvetin Kiian keulan kierrättämään parkkiruutuun juuri sen jalankulkijan kohdalla. Odottaahan ei voinut, ei. Ei todellakaan. Kaikki oli kiinni siitä sekunnista, että HÄN ajaa ja pakottaa jalankulkijan jalankulkutiellä väistämään sen takia, että ei vaan voi väistää jalankulkijaa, joka kulkee laillisesti siinä missä hänet on määrätty lain mukaan kulkemaan ja silti pitää väistää ylimielistä Kiia kuskia. Jos en olisi väistänyt ; keula ois osunut mua molemiin polviin ihan kirjaimellisesti. KOPS.
Katsoin sitä ukkoa suoraan silmiin ja ukko katsoi mua ja vaan jatkoi ja pakotti mut väistämään.

Kyllä siinä herne menee nenään aika monella. Silti olen oppinut työnikin kautta, että on parempi olla hiljaa vaan. Säästyy monelta todella turhalta harmilta kun ei mene avautumaan. Pahimmillaan sieltä saa turpaa, kun menee asiaa valaisemaan. Parempi antaa olla, eipä alennu siihen samalle tasolle tollasen idiootin kanssa.
Taas kerran, ovat niin prkelene hyviä ajamaan, mutta todellisuudessa ei ole hajuakaan mistään asiasta. On tullut huomattua.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tuomon kirjoitti:Kaikkihan siellä joskus jotain väärin tekee.
Se on aivan eri juttu, jos mokaa havainnointivirheen tms. takia kuin että ihan kylmän viileesti päättää ajaa, isomman oikeudella, miten itseä huvittaa. Vaikka sitten jalankulkijan yli.

Itseänikin harmittaa yhä jo ikiaikoija sitten sattunut tapaus. Sehän on aina ollut niin, että autoilijat kiihdyttää nähdessään suojatielle astumassa olevan jalankulkijan, jotta se jalankulkija varmasti ymmärtää, kenellä on etuajo-oikeus. Mutta tässä tilanteessa olin jo saapastelemassa keskellä tietä. Enkä ollut yksin, ympärilläni oli puolenkymmentä muuta. Yksi ämmä vaan painoi kaasua... muut loikki minne sattui ja itsekin jouduin ottamaan askeleen taakse. Siinä samalla tuli mieleen, että voisin huitasta siltä ainakin pelin irti, niin ehkä olisi sitten päässyt kasvotusten asiaa puimaan. En huitaissut, mikä vieläkin harmittaa.

Eihän tuo tietenkään ole ainutkertainen esitys kuskista, joka olisi oikeasti ajanut päälle. Tuo vain on ainoa tähän mennessä näkemäni, joka oli valmis vaikka mankeloimaan 5 kpl jalankulkijoita. Suojatiellä. 40 km/h rajoitusalueella.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@ tuomon

Iso ero sillä, että haluaa konfliktia ja sillä, että idiootin urpoillessa pääsee kerrankin antamaan takasin. Eli jos olen suojatiellä ja esim. insinörtin tapauksen tyylinen "mankeloidaan kaikki kerralla" tulee, niin aivan varmasti rykäsen peilin matkaan - potkasen kylkeen - tai jotain muuta vastaavaa, jos ja kun joskus tilaisuus tulee. Kerran on ollut tilaisuus, jota en käyttänyt. Samantapanen tapaus muuten ku insinörtillä.

Sama kuin se, että jos ajan jollakin romuautolla 2-kaistasta tietä ja pysähdyn suojatien eteen, ja näen vasemmalta puolelta jonkun tulevan vauhdilla ilman aikomustakaan pysähtyä? Ovi auki. Haluan nähdä, mitä se ääliö tekee. Ajaako päälle? Ajaako perään? Tajuaako pysähty? Tuleeko huutamaan?
Toivoisin kahta viimeistä. Koska voisi huutaa pari liikennesääntöä, tai oikeastaan tieliikennelakiin liittyvää yksinkertaista faktaa suojatien eteen pysähtyneen auton aiheuttamasta muutoksesta läpiajoon.
Vielä parempi, jos sieltä tulee joku esim. lastenrattaiden kanssa niin, että hra. tai rouva. idiootti hiffaa, että olis hyvin voinu jyrätä k.o tyypit jos ei ois pysähtyny...

Odotan tässäkin vain tilaisuutta, ei ole näkynyt :( Ei-romuautolla ei viitsi moista tehdä.

Perimmäisesti tää homma johtuu ihan vaan asenteista; kun on välinpitämättömiä, pitää olla raaka. Jos joku ei välitä pätkääkään liikennesäännöistä, se (huom, ei hän) voi kuitenkin välittää autostaan - aika monesti jopa näin on tuntunut ainakin puheiden perusteella olevan...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tosta suojatien suojaamisesta. Mä yleensä, jos liikennetilanne sallii, blokkaan suojatien kääntyessäni vasemmalle, mikäli vastaantuleva auto on kääntymässä oikealle ja pyörätiellä on edestä päin lähestyvä pyöräilijä.

Ihan vaan siksi, koska oikealle kääntyvät eivät juuri koskaan viitsi tsiigata, tuleeko pyörätien jatkeelle samaan suuntaan, mutta suoraan jatkavaa pyöräilijää.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^ mol.fi, onko liikennepoliisin paikkoja vapaana?

rykäset peilin ja potkaset kyljen, tod näk, autoilija ehkä saa sakon, sinä maksat peilin, kyljen oikomiset ja maalauksen ja saat vahingonteosta/ ilkivallasta merkinnän tietoihisi, aiheuttaen lisää harmia tulevaisuudessa. joten, go for it! :roll:

en puolustele yhtään noita suojatie sääntöjen rikkojia, täysiä mulkkuja ovat ja ohan se kuin giljotiini jos sieltä toinen auto pyyhkäsee päälle. eikä luulis olevan hankalaa ymmärtää yksinkertaista sääntöä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
"Hups, se ajo päälle ja reaktio".

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Moottoritie, rajoitus 100 km/h ja kolme kaistaa samaan suuntaan. Kaikilla kaistoilla vähäinen liikennevirta kulkee 90 km/h. Katu, rajoitus 50 km/h ja kaksi kaistaa samaan suuntaan. Oikealla kaistalla pieni autojono kulkee 40 km/h, vasemmalla kaistalla yksinäinen hiase ajaa samaa neljää kymppiä.

Eihän se rajoitus mikään vähimmäisnopeus tietenkään ole, mutta jos ei ole mihinkään kiire, niin olisko mitään jos ei jäätäis siihen vasemmalle haaveilemaan?

Ja tulipa taas todettua miksi aikoinaan vaihdoin työmatka-ajossa Lahdentieltä Tuusulantielle. Lahdentiellä ei osata ajaa. Ei mitään ennakointia kellään, sinkoillaan viime tingassa kaistalta toselle, hillitöntä haitariliikettä koko ajan.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Havainnut tasan saman. Mikä siinä Lahden tiessä on? :|

Vastaa Viestiin