En löytänyt haulla sopivaa viestiketjua, niin pistin uuden pystyyn.
Suosituksia tiedonlähteiksi harrasteiden kunnossapitämiseen, fyysistä ja netistä löytyvää kirjallisuutta. On suotavaa heitellä tähän keskusteluun kirjasuosituksia ja mielipiteitä opusten hyödyllisyydestä. Vaikka myös tietoa "hyvä omistaa" työkalusta auton (esim moottorin kasaukseen) korjukseen liittyen.
Autonhuoltotietoutta: Kirjallisuutta, työkalusuosituksia.
Valvoja: Moderators
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Autonhuoltotietoutta: Kirjallisuutta, työkalusuosituksia.
Suoraan vaan suoraa
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Autonhuoltotietoutta: Kirjallisuutta, työkalusuosituksia
Onko porukalla tiedossa kirjoja auton, lähinnä moottorin purkamisen ja kasaamisen avuksi.
Miulla olisi kohta edessä 155Q4:seen moottorin kunnostus. Ainakin kansiremppa ja kiertokangen laakerien vaihto.
En ole ennen muuta kuin pienkoneiden moottoreiden kanssa vähän askarrellut, joten kaipaisin vähän kirjallisuutta laajentaakseni tietämystäni moottoreiden kasauksesta.
Kaipaan siis suosituksia hyvistä moottorinkunnostuskirjoista, jottei tartte ihan jokaiseen asiaan kysyä neuvoa Keltsiltä
.
Miulla olisi kohta edessä 155Q4:seen moottorin kunnostus. Ainakin kansiremppa ja kiertokangen laakerien vaihto.
En ole ennen muuta kuin pienkoneiden moottoreiden kanssa vähän askarrellut, joten kaipaisin vähän kirjallisuutta laajentaakseni tietämystäni moottoreiden kasauksesta.
Kaipaan siis suosituksia hyvistä moottorinkunnostuskirjoista, jottei tartte ihan jokaiseen asiaan kysyä neuvoa Keltsiltä

Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Autonhuoltotietoutta: Kirjallisuutta, työkalusuosituksia
Ihan vaan Haynesin korjausoppaista oon varmaan omat vähät tietoni ammentanut. Ja tietty V8 lehden tekniikkapalstalta joskus 80-luvulla.
Edelleenkin tarttee joskus Haynesia kurkata kun ei kaikkea muista ulkoa.
Tosin niissäkin on monasti niin, että joku ongelmakohta, vaikka pultti tai kiinnike joka on kyseisessä mallissa aina jumissa, niin siellä sanotaan vaan että avaa pultti. Ei ole mitään vinkkejä miten se käytännössä avataan tai juminut laakeri tai stefa irrotetaan.
Moottorikoneistamoista on kanssa saanut hyviä vinkkejä osia hakiessa.
Muuten tahtoo olla niin, että useimmilla on vähän omanlaisensa tapa tehdä asioita, missä kohtaa käytetään minkäkinlaista tiivisteliimaa vai käytetäänkö mitään ja tehdäänkö kasausvoitelut öljysekoituksella vai asennusrasvalla jne.
Kantapään kautta oppeja vol.1:
-paksuihin kuten korkkitiivisteisiin ei koskaan kovettumatonta tiivisteliimaa kuten hylomar blue. Öljy tekee itselleen reitin tiivisteliiman läpi kun tiiviste elää. Kovettuvaa silikonia tai tiivistetervaa (aviation n.o3)
-stefat, venttiilivarren kumit ym. Etsi aina ulkokehälle sopiva työkalu jolla naputat uuden stefan SUORANA paikoilleen. Käytä vaikka tunti sopivan renkulan etsintään, sen sijaan että käytät puoli päivää uuden stefan ostoon.
-putsaa kierretapilla ja pakalla kaikki kierteet jotka näyttää epäilyttäviltä. Kannenpulttien kierteet pitää aina putsata pohjaan asti. Sen sijaan että kasaat moottorin ja tappelet jumivien kierteiden kanssa hankalissa väleissä.
-Jos pultti on jumissa, älä käytä räikkää vaan kiinteää vääntövartta ja heiluttele vaikka sadasosamilli kerrallaa edes-takaisin kunnes alkaa tuntua pieni välys. Sitten irroitusöljyä ja milli kerrallaan edes-takaisin auki. Tai kaasupolttimella lämpöä jos mahd. Käytä tähän vaikka tunti, sen sijaan että poraat päivän katkennutta pulttia pois ja koitat kohdistaa irtokierrettä tilalle.
Edelleenkin tarttee joskus Haynesia kurkata kun ei kaikkea muista ulkoa.
Tosin niissäkin on monasti niin, että joku ongelmakohta, vaikka pultti tai kiinnike joka on kyseisessä mallissa aina jumissa, niin siellä sanotaan vaan että avaa pultti. Ei ole mitään vinkkejä miten se käytännössä avataan tai juminut laakeri tai stefa irrotetaan.
Moottorikoneistamoista on kanssa saanut hyviä vinkkejä osia hakiessa.
Muuten tahtoo olla niin, että useimmilla on vähän omanlaisensa tapa tehdä asioita, missä kohtaa käytetään minkäkinlaista tiivisteliimaa vai käytetäänkö mitään ja tehdäänkö kasausvoitelut öljysekoituksella vai asennusrasvalla jne.
Kantapään kautta oppeja vol.1:
-paksuihin kuten korkkitiivisteisiin ei koskaan kovettumatonta tiivisteliimaa kuten hylomar blue. Öljy tekee itselleen reitin tiivisteliiman läpi kun tiiviste elää. Kovettuvaa silikonia tai tiivistetervaa (aviation n.o3)
-stefat, venttiilivarren kumit ym. Etsi aina ulkokehälle sopiva työkalu jolla naputat uuden stefan SUORANA paikoilleen. Käytä vaikka tunti sopivan renkulan etsintään, sen sijaan että käytät puoli päivää uuden stefan ostoon.
-putsaa kierretapilla ja pakalla kaikki kierteet jotka näyttää epäilyttäviltä. Kannenpulttien kierteet pitää aina putsata pohjaan asti. Sen sijaan että kasaat moottorin ja tappelet jumivien kierteiden kanssa hankalissa väleissä.
-Jos pultti on jumissa, älä käytä räikkää vaan kiinteää vääntövartta ja heiluttele vaikka sadasosamilli kerrallaa edes-takaisin kunnes alkaa tuntua pieni välys. Sitten irroitusöljyä ja milli kerrallaan edes-takaisin auki. Tai kaasupolttimella lämpöä jos mahd. Käytä tähän vaikka tunti, sen sijaan että poraat päivän katkennutta pulttia pois ja koitat kohdistaa irtokierrettä tilalle.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Autonhuoltotietoutta: Kirjallisuutta, työkalusuosituksia
^^ jostain korjaamokäsikirja, näet välykset ja momentit, sekä muuta pikkutietoa.
Uudet runkolaakerit myös?
Kasasin RedLinen assembly lubella. Sekoittuu moottoriöljyyn ja pysyy paremmin pinnoilla. Löytyy Motonetistä.
Uudet runkolaakerit myös?
Kasasin RedLinen assembly lubella. Sekoittuu moottoriöljyyn ja pysyy paremmin pinnoilla. Löytyy Motonetistä.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Autonhuoltotietoutta: Kirjallisuutta, työkalusuosituksia
Kiitoksia neuvoista ja ehdotuksista, mitä kannattaa vaihtaa. Huoltomanuaali löytyy pdf:nä.
Suoraan vaan suoraa