Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ No laitapas ne linkit niistä löytämistäsi uutisista joissa joku muu automerkki on kärähtänyt samanlaisesta ohjelmallisesta manipuloinnista. kiitos. Joe ei nyt kuitenkaan mutuilulla mennä.

Sitä en kiistä etteikö noi ilmoitetut kulutuslukemat olisi merkillä kuin merkillä alakanttiin ilmoitetut. Mutta keinoissa millä siihen on päästy on enemmän vaihtelua, toiset törkeämpiä kuin toiset.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mitä autolehtiä tulee selailtua, niin koeajolenkkien kulutus on lähimpänä kaupunkikulutusta.
Eli karkeasti yleistäen normin kaupunkikulutus ~ keskikulutus normaalikäytössä.
^^Giulietassasi siis toteuma +4 dl.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos mittaustapa on standardi ja etukäteen tiedossa, olisi tyhmää jättää tuote optimoimatta mittausta ajatellen.
VMP

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tämä.

Volkkari on tosiaan ilmeisesti ensimmäinen (ainoa?), kuka kärähtänyt suoranaisesta _huijaamisesta_.
Softan asetukset muuttuu sen perusteella, onko testiolosuhteet vaiko normaalit olosuhteet.

TIETTÄVÄSTI yleisesti ollut niin, että softa on optimoitu testiä ajatellen. Mitä vähemmän optimoitu testiä varten, sen "parempi" se on oikeassa ajossa - mutta kalliimpi päästöjen vuoks. Jne.
Esim. ns. superautot ei varmasti ole optimoitu testiä varten. Nekin voitaisiin, jos oikeasti haluttaisiin. Käytännössä tuleva Giulia vaikuttaa olevan "semisuperauto", jossa on ainakin jonkin verran testiin optimoitu kun päästöt alta 200g/km...

Eli ero tässä tapauksessa:
VW on epäiltynä siitä, että on kaksi eri softaa (käytännössä). Toinen on testisofta, toinen on normisofta. Normisofta on "hyvä ja kiva ajaa" kun testisofta on "perse ajaa, mutta päästöt pienet" -> hinta halvempi.

Muut:
Yksi softa, jossa testiolosuhteet on optimoitu - heikentää livemaailman suorituskykyä, mutta kaventanee eroa testiolosuhteiden ja todellisen ajon välillä.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti: Muut:
Yksi softa, jossa testiolosuhteet on optimoitu - heikentää livemaailman suorituskykyä, mutta kaventanee eroa testiolosuhteiden ja todellisen ajon välillä.
Siis kaikki huijaa. Kaikilla on käytössä softa, joka päästötestin kaltaisessa tilanteessa toimii vähän eri tavalla kuin muussa ajossa.

Edit: Ja ne keinot... en usko, että kannattaa tehdä softaa tyyliin "ahaa, kaasupoljonta pidetään 15 % painettuna = nyt lie testi käynnissä, otanpa käyttöön perseilysoftan, joka säästää bensaa vähentämällä tehoa". Ja sitten polkimen ollessa painettuna 13 tai 17 % auto pelaa normaalisti?

Kiihdytyksethän tehdään testissä kovin hitaasti ja vakiokiihtyvyydellä, tarkasti määrättyjen ramppien mukaan. Plus vaihdot juuri tietyssä nopeudessa ja tietyllä kellonlyömällä (johtuen vakioidusta kiihtyvyydestä). Tästä sen testin tunnistaa, mutta tunnistusohjelman pitää olla suht monimutkainen = ihan tarkoituksella tehty.

Ja mitäpä huijauksia voidaan tehdä? Tällaisilla lähtisin itse liikkeelle:
- käytetään renkaina kitkarenkaita, kiinalaisia mustia ja melkein pyöreitä, ihan mitä vaan, millä on alhainen vierintävastus
- rengaspaineena soppeli 3 bar
- tankissa bensaa 2 l ja kaikki nesteet alarajalla (painoa pois)
- auton tunnistaessa testiohjelman tiputetaan latausjännite alas -> ei laturista kuormaa moottorille, koko testi ajetaan akun varassa
- akkujännitteen valvonta pois päältä, sammutusautomatiikkaa käytetään joka välissä, vaikka akku ottaisikin kipeetä
- jos laturin toimintaa ei voi peukaloida, niin sitten tiputetaan ainakin kaikki lisälämmittimet, ohjaustehostin ja ABS pois päältä ... testi ajetaan rullilla, joten moinen ei haittaa

Edit2: ja nykyautoissahan pellin alta löytyy 100-120 A laturi. Kertaa 14,4 V = 1,4-1,7 kW. Sähkötehoa. Laturin akselia pitää veivata n. 2 kW teholla, koska hyötysuhde ei ole 100 %. Moottoria kuormitetaan vieläkin enemmän, koska kiilahihnavälityskin vaatii osansa. Aletaan olla samoissa tehoissa, mitä tarvitaan auton liikutteluun alhaisilla nopeuksilla.

Pelkästään moottorinohjausta peukaloimalla tätä ei tehdä. Jos olisi olemassa hattutemppu, mikä pienentää kulutusta 30 % = parantaa hyötysuhdetta yli 40 %, tämä olisi käytössä aina ja kaikkialla. Vaikka käyttöominaisuudet vähän kärsisikin.
Viimeksi muokannut insinörtti, 19 Syys 2015, 13:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Siis tietenkin.

Mutta tekstistä ja muista lähteistä päätellen volkkarilla on kaksi erillistä softaa. Eikä yksi ja sama softa, joka on vaan optimoitu tietyssä tilanteessa toimivaan tietyllä tapaa.
Koska jos softa vaan optimoidaan tiettyyn tilanteeseen paremmaksi, se toimii muuallakin - mutta huonommin.
Jos softa tehdään vain yhtä tilannetta varten, se ei oikeasti toimi lainkaan muualla. Tässä tiettävästi se ero. Ainakin jenkkien väittämän perusteella.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:^ No laitapas ne linkit niistä löytämistäsi uutisista joissa joku muu automerkki on kärähtänyt samanlaisesta ohjelmallisesta manipuloinnista. kiitos. Joe ei nyt kuitenkaan mutuilulla mennä.

Sitä en kiistä etteikö noi ilmoitetut kulutuslukemat olisi merkillä kuin merkillä alakanttiin ilmoitetut. Mutta keinoissa millä siihen on päästy on enemmän vaihtelua, toiset törkeämpiä kuin toiset.
No Hyundai ja Kia:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 415285/304
VAG:n tapauksessa kyse ei kuitenkaan ole kulutusmittauksissa, vaan päästömittauksissa huijaamisesta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

mattijus kirjoitti:Jos mittaustapa on standardi ja etukäteen tiedossa, olisi tyhmää jättää tuote optimoimatta mittausta ajatellen.
Jep, paperilla jos näytetään kilpailijoita huonommalta, niin autot jää varastoon, ja verottaja rankaisee auton ostavia. Mullahan tuossa Lybrassa on bigfootin kokoinen hiilidioksidijalanjälki paperilla (238g/km), mutta käytännön kulutus jää varsin helposti alle ilmoitetun. 2000-luvun alussa kun italialaiset ei vielä olleet heränneet tuohon mittaustilanteiden optimointiin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

No nyt pääsi johtajat selittelemään ekotekoja ja teknistä etumatkaa :-D
http://www.iltalehti.fi/autot/2015092120392279_au.shtml

Oisko muuten kellään ko. konsernin AEB koneen jakohihnan vaihto-ohjeita Elsasta tai autodatasta?
Jakoremmistä oli poistunut pari hammasta eikä mahda jako olla enää ihan 100% kohdallaan.
Ajoitusmerkit on aika suurpiirteiset ja siksi tarttis löytää ohjeet miten ko. myllyn ajoitus laitetaan oikeaoppisesti kohdalleen.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ehdottaisin, että kaikilta VW:n huijausdieselin ostaneilta peritään maksamatta jäänyt autovero jälkikäteen, todellisten päästöjen mukaan. 8) Perään vois sitten heittää vaikka veropetossyytettä yms.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jakke kirjoitti:Ehdottaisin, että kaikilta VW:n huijausdieselin ostaneilta peritään maksamatta jäänyt autovero jälkikäteen, todellisten päästöjen mukaan. 8) Perään vois sitten heittää vaikka veropetossyytettä yms.

Taitaa Ameriikan Yhdysvalloissa perittävä osuus olla suurinpiirtein $0 :lol:
VMP

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

mattijus kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Ehdottaisin, että kaikilta VW:n huijausdieselin ostaneilta peritään maksamatta jäänyt autovero jälkikäteen, todellisten päästöjen mukaan. 8) Perään vois sitten heittää vaikka veropetossyytettä yms.

Taitaa Ameriikan Yhdysvalloissa perittävä osuus olla suurinpiirtein $0 :lol:
Tjaah että euroversiot on rehellisellä softalla? No höh ja heh.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Muiden merkkien murheista ja vieläpä VW:stä puheen ollen: Naapurin sedän Passatista tipahti moottori hidastetöyssyn yli kävelyvauhtia ajaessa. Kyseessä siis vm. 2009 bensavehje. Ei se ihan tielle pudonnut, mutta sellaisen 10cm alaspäin kuitenkin. Kolme pulttia poikki. Huoltomiehen mukaan kyseessä ns. tyyppivika. :shock:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Niinkuin sekin, että jonkin kolhvin öljypohja ruostui, koska sitä ei ollut vahattu säännöllisesti. Sukupolvea en muista, oisko jokin 90-luvun? ...tai urbaanilegenda, volsuthan ovat niin lähellä premiumia kuin olla voi.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Suomen verottaja kiinnostui jo aiheesta

Kalliiksi on huijaus käymässä, puoleenpäivään mennessä pörssikurssista oli sulanut jo 20% (~15 miljardia €) ja vetänyt muidenkin saksalaismerkkien osakkeet alamäkeen.

Huijaukset koskee ilmeisesti vain VAG:n 2-litraisia dieselmoottoreita. Kalifornian päästörajoitukset on olleet kautta aikojen maailman tiukimmat - sen takiahan Alfoihinkin aikoinaan asennettiin Spica-ruiskut webereiden sijaan USA:n vientimärkkinoille. EU-mittaukset on löperömpiä kuin USA:n ja etenkin Kalifornian. mutta olisko VAG: Moon moottorinohjauksessa eri softa EU:n ja USA:n markkinoille? Moottorit on kuitenkin varmaan ihan samat.


Muuten, mitenhän TM kommentoi Das Auton viimeisiä edesottamuksia tulevissa numeroissaan..eipä oo nettiversiossa katsottu asiaa uutisoinnin arvoiseksi vielä.
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 21 Syys 2015, 15:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Suomen verottja kiinnostui jo aiheesta
Haa! Verokarhu lukee selvästikin alfabbs:ää 8)
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Suomen verottja kiinnostui jo aiheesta

Kalliiksi on huijaus käymässä, puoleenpäivään mennessä pörssikurssista oli sulanut jo 20% (~15 miljardia €) ja vetänyt muidenkin saksalaismerkkien osakkeet alamäkeen.

Huijaukset koskee ilmeisesti vain VAG:n 2-litraisia dieselmoottoreita. Kalifornian päästörajoitukset on olleet kautta aikojen maailman tiukimmat - sen takiahan Alfoihinkin aikoinaan asennettiin Spica-ruiskut webereiden sijaan USA:n vientimärkkinoille. EU-mittaukset on löperömpiä kuin USA:n ja etenkin Kalifornian. mutta olisko VAG: Moon moottorinohjauksessa eri softa EU:n ja USA_n markkinoille? Moottorit on kuitenkin varmaan ihan samat.


Muuten, mitenhän TM kommentoi Das Auton viimeisiä edesottamuksia tulevissa numeroissaan..eipä oo nettiversiossa katsottu asiaa uutisoinnin arvoiseksi vielä.
Minusta tässä on kyseessä puhtaasti kauppapoliittinen liike jolla teknisesti edistyksellisiä mootoreita rakentamaan kyvytön Yhdysvaltain autoteollisuuskapitalisti hyökkää viattoman saksalaisinsinöörin kimppuun.

-Tazio

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^^ Tai ainakin Helsingin uutisten toimittaja.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JA ei pidä unohtaa, että eikös Jenkeissä katsota nimenomaan NOxeja, kun täällä se on CO2? Siinä on aika mittava ero mittaustavassakin jo.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tazio kirjoitti:
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Suomen verottja kiinnostui jo aiheesta

Kalliiksi on huijaus käymässä, puoleenpäivään mennessä pörssikurssista oli sulanut jo 20% (~15 miljardia €) ja vetänyt muidenkin saksalaismerkkien osakkeet alamäkeen.

Huijaukset koskee ilmeisesti vain VAG:n 2-litraisia dieselmoottoreita. Kalifornian päästörajoitukset on olleet kautta aikojen maailman tiukimmat - sen takiahan Alfoihinkin aikoinaan asennettiin Spica-ruiskut webereiden sijaan USA:n vientimärkkinoille. EU-mittaukset on löperömpiä kuin USA:n ja etenkin Kalifornian. mutta olisko VAG: Moon moottorinohjauksessa eri softa EU:n ja USA_n markkinoille? Moottorit on kuitenkin varmaan ihan samat.


Muuten, mitenhän TM kommentoi Das Auton viimeisiä edesottamuksia tulevissa numeroissaan..eipä oo nettiversiossa katsottu asiaa uutisoinnin arvoiseksi vielä.
Minusta tässä on kyseessä puhtaasti kauppapoliittinen liike jolla teknisesti edistyksellisiä mootoreita rakentamaan kyvytön Yhdysvaltain autoteollisuuskapitalisti hyökkää viattoman saksalaisinsinöörin kimppuun.

-Tazio
Samaa mieltä. Japsit Toyota etunenässä kärsineet samasta monissa eri yhteyksissä. Viime aikoina vähemmän kun USA:ssa valmistetaan kohta enemmän Toyotia kuin emämaassa... :roll:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
ORBITA
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Tässä tämä VAGmaailman juttu. http://tekniikanmaailma.fi/autot/volksw ... sa-usassa/

Dieselin puhtaus onkin vain ohjelman pätkä moottorinohjauslaatikossa ja kukahan kärähtää seuraavaksi? Alfa/Fiat ei jenkkeihin dieseleitä ole myynyt, niin ei tarvetta optimoinnille?

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Jiitee kirjoitti:
Tazio kirjoitti:
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Suomen verottja kiinnostui jo aiheesta

Kalliiksi on huijaus käymässä, puoleenpäivään mennessä pörssikurssista oli sulanut jo 20% (~15 miljardia €) ja vetänyt muidenkin saksalaismerkkien osakkeet alamäkeen.

Huijaukset koskee ilmeisesti vain VAG:n 2-litraisia dieselmoottoreita. Kalifornian päästörajoitukset on olleet kautta aikojen maailman tiukimmat - sen takiahan Alfoihinkin aikoinaan asennettiin Spica-ruiskut webereiden sijaan USA:n vientimärkkinoille. EU-mittaukset on löperömpiä kuin USA:n ja etenkin Kalifornian. mutta olisko VAG: Moon moottorinohjauksessa eri softa EU:n ja USA_n markkinoille? Moottorit on kuitenkin varmaan ihan samat.


Muuten, mitenhän TM kommentoi Das Auton viimeisiä edesottamuksia tulevissa numeroissaan..eipä oo nettiversiossa katsottu asiaa uutisoinnin arvoiseksi vielä.
Minusta tässä on kyseessä puhtaasti kauppapoliittinen liike jolla teknisesti edistyksellisiä mootoreita rakentamaan kyvytön Yhdysvaltain autoteollisuuskapitalisti hyökkää viattoman saksalaisinsinöörin kimppuun.

-Tazio
Samaa mieltä. Japsit Toyota etunenässä kärsineet samasta monissa eri yhteyksissä. Viime aikoina vähemmän kun USA:ssa valmistetaan kohta enemmän Toyotia kuin emämaassa... :roll:

JT

Oiskohan JT aika säätää sarkasmitutka? :)

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^mulla viimeinen intiaani kanootissa soitti kelloja kohdasta: "teknisesti edistyksellisiä moottoreita rakentamaan kyvytön" :wink:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ nahh... ei tarvitse :wink:

Kauppapolitiikkaahan jenkit aina ovat osanneet harjoittaa omien, isojen sisämarkkinoiden tukemiseksi.
Miettikäähän Suomi-firmojen kohtaloa ( Enso, Nokia). Toki oliko ko. firmoilla tuotteet ja strategiat kunnossa niin se on toinen juttu.
Ja auton moottorit ja USA... V8 ja Tesla-sähkömylly... ei kovin hyvä CV
Mutta esim. lentokonemoottoreita jenkit osaavat tehdä. Samoin avaruustekniikkaa.

Riiselit ovat jenkeille kova pala, koska maa on niin pitkään elänyt gasolla....Saksa ja Italia ovat
eittämättä reilusti edelllä riisseliteknologiassa vrt. rapakon takaiseen tuotantoon.

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Jiitee kirjoitti:
Riiselit ovat jenkeille kova pala, koska maa on niin pitkään elänyt gasolla....Saksa ja Italia ovat
eittämättä reilusti edelllä riisseliteknologiassa vrt. rapakon takaiseen tuotantoon.

jt
Cummins?
Detroit Diesel?
Dmax?
Catepillar?

Ehkä olisi joskus syytä lukea muutakin kuin Toyota-viestiä :)

-Tazio

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tai Käytännön Kia-mies lehteä. :)
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Amerikkalainen V8 on palkkatöillä itseään ja perhettään elättävän ihmisen lippu oikeisiin murinoihin.
Pirun hienoja koneita jo vaikka kuinka helkkarin kauan. Vaikka itsellä N* käsiin levisikin, silti tätä mieltä (edellinen omistaja laiminlyönyt huollot täysin perusteellisesti ja konsistentisti - alumiinilohkossa jäähdytysnesteet pitää vaihtaa säännöllisesti).

Nyt on tosiaan hankala ymmärtää argumenttia tai sen perusteluja amerikkalaisten taidottomuudesta internal combustion enginen rakentamisessa...

(Referenssiksi, kaksi Toyotan pikkunelikkoa myös levinnyt syliini, Celicasta pienillä kilsoilla männätappi poikki ja kiertokanki romuksi sekä kiertokangen laakerit, samalla kansi otti osumaa - suht hintava remppa syntyi tästä...)

Noista paholaisenmehua litkivistä laitteista sen enempää osaa sanoa. Mutta ei toi oma Bimmeri nyt hirveesti luottoa herättele: joka kerta kun käynnistän, niin kuuntelen että joko on ketju venähtänyt (ei vielä - kop kop puuta)!

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vito »

Tazio kirjoitti:Dmax
Duramax/D-max koneisiin tietotaito ostettiin Isuzulta ja olikohan ainoastaan 4,5l omaa tuotantoa ja jota ei vieläkään ole saatu markkinoille :wink:
http://duramaxhub.com/45-duramax.html

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Vito kirjoitti:
Tazio kirjoitti:Dmax
Duramax/D-max koneisiin tietotaito ostettiin Isuzulta ja olikohan ainoastaan 4,5l omaa tuotantoa ja jota ei vieläkään ole saatu markkinoille :wink:
http://duramaxhub.com/45-duramax.html
Virkistpäpä muistiani: Kenen kanssa se Isuzu onkaan ollut yhteistyössä vuodesta 1971? Jatkokysymys: mihinköhän suuntaan tekninen osaaminen on tuossa yhteistyössä valunut? Korean poika joka siihen asti on rakentanut lisenssi Wolseleyta ja Hillman Minxia on opettanut jänkkiä miten rakennetaan dieselkoneita?
Eihän esim. GM:n nakuilla ollut tuohon päivään mennessä voitettu kuin kaksi maailmansotaa :)

EDIT: ja niin tai näin. Joka tapauksessa väite, ettei väärällä puolella Atlantia olisi diesel-osaamista on IMO kohtalaisen älytön. Taattua Toyota-viesti ja Vaginan Maailma kamaa.

EDIT II: Iski pieni epäilys. Eiös ainakin ns. Liberty truck ja Dodgen light truck WWI:ssa olleet bensakoneita?
Late ja muut militäärihistoria-miehet nyt apuun!
Eli voipi hyvin olla, että hunnit saivat pataan kipinäsytytteisten voimin. Näin ollen väitteeni jänkkien diesel-historiasta tuossa edempänä saattaa olla hieman liioiteltu. Sovitaan, että luin sen Chevy-magazinesta :)


-Tazio
Viimeksi muokannut Tazio, 22 Syys 2015, 12:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ja osaaminen levisi Oldsmobile Delta 88:ssa? Sikäli kuin muistan ei ollut mikään jymymenestys? Joo en tunne autoalaa(kaan) yhtään.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

h_lauri kirjoitti:Ja osaaminen levisi Oldsmobile Delta 88:ssa? Sikäli kuin muistan ei ollut mikään jymymenestys? Joo en tunne autoalaa(kaan) yhtään.
Joo, ei ollut ei. Tosin faktat kertovat, että kone itsessään ei ollut mikään täysi susi. Taisi olla suunnilleen samaa sarjaa kuin muut aikalaisensa (MB:n padat poislukien) noin kestävyyden kannalta. Etenkin suht. nopeaan tulleen DX-päivityksen jälkeen.

Käytöominaisuuksiltaanhan tuo oli sen 10 vuotta euro-dieseleitä edellä.
Se kaikkien tietämä totuus, että tuo on 350 bensalohko ei muuten myöskään pidä paikkaansa.

Maine meni kiistämättä heti kättelyssä, Oldsmobile-miehestä Jänkeissä ei tullut diesel-miestä. Vielä vähemmän Cadillac-miehestä. Suomessa taksiäijäthän rikkoivat noita tahallaan, siis oikeasti tahallaan, kun maahantuoja yritti pelastaa tilannetta sen enempää kyselemättä.

Toinen ongelma taisi olla lasahtavat automaattilaatikot, härmä-versio kun ei ollut tarkoitettu tyhjäkäytettäväksi tuntitolkulla kopin nurkalla. Siihen olisi build-sheetistä käsittääkseni löytynyt ratkaisu, mutta kuka se nyt noita varusteita ja optioita tilaillessaan lukee ;)

-Tazio

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tazio kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:
Riiselit ovat jenkeille kova pala, koska maa on niin pitkään elänyt gasolla....Saksa ja Italia ovat
eittämättä reilusti edelllä riisseliteknologiassa vrt. rapakon takaiseen tuotantoon.

jt
Cummins?
Detroit Diesel?
Dmax?
Catepillar?

Ehkä olisi joskus syytä lukea muutakin kuin Toyota-viestiä :)

-Tazio
Eikös me puhuttu henkilöautoista tässä lähinnä.
Ja Toyotia on tällä hetkellä perheellä 0 kpl... :wink:

Ja jos dieselhenkilöautoa , varsinkin tuoreehkoa katselisin, niin suuntaisin katseeni
ei Toyotaan eikä Kiaan vaan auton syntysijoille päin Benz-leiriin...
tosin nyt ei ole mitään tarvetta , sen verran hienosti Alfa-JTD pelittää.

Jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jaacco
Viestit: 305
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): sähköauto

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Hienoa tässä olisi jos tämän myötä vihdoin euroopassakin pantaisiin dieseleiden karmealle saastutukselle stoppi. On ollut ihan käsittämätöntä miten korruptoituneet EU-virkamiehet ovat lakaisseet vuodesta toiseen typen oksidipäästöt maton alle autoteollisuuden lobbareiden voitelemina. Amerikassa tämä(kin) on paremmin.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

jaacco kirjoitti:Hienoa tässä olisi jos tämän myötä vihdoin euroopassakin pantaisiin dieseleiden karmealle saastutukselle stoppi. On ollut ihan käsittämätöntä miten korruptoituneet EU-virkamiehet ovat lakaisseet vuodesta toiseen typen oksidipäästöt maton alle autoteollisuuden lobbareiden voitelemina. Amerikassa tämä(kin) on paremmin.
Eihän se nyt noin ole! Johan tässäkin ketjussa on todettu, että tässähän on kyseessä vain kauppapoliittinen veto jolla moottoreita rakentamaan kykenemättömät amerikkalaiset suojaavat kotimarkkinoitaan. Käytännössähän tämä tapahtuu rankaisemalla ylivoimaista tekniikkaa tuottavia valmistajia ihmeellisin tekosyin

-Tazio

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

VAGin kurssi tipahti sellaiset ~15% lisää eiliseen nähden. Monta kymmentä miljardia firmasta nyt suli parissa päivässä?

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiinni jäämiseen johtaneessa yksityisessä testissä oli 2 Kansanautoa ja 1 Bimmeri X5. Kyseessä oli eurooppalainen firma, joka USA:ssa julkaistujen moottoripäästötietojen innoittamana lähti testaamaan autoja, tarkoituksena markkinoida EU alueelle puhtaampaa autoilua! (Siis ituhipit asialla, agendana edistää kyseisten Volkkareiden euroopan myyntiä, verrokkina hirmupäästöinen Bimmeri.) Noh, Bimmeri osui ilmoitettuihin typenoksidin arvoihin, Volkkarit ylitti 35-50 kertaisesti, rasituksesta riippuen.
ituhipit kauhistui, siis jo vuonna 2014 tapahtui tämä. Ilmoitti viranomaisille, jotka kuullustelivat VAGinaattoreita. Nämä selittelivät kaikenlaista aikansa, kunnes kolonialistit ilmoittivat ettei näillä spekseillä myydä Volkkaria 2016 siirtokunnissa! Myönsi sitten Volkkari tilanteen. Tähän on tultu.
Liitteet
Donnerwetter.jpg
(29.49 KiB) Tiedosto ladattu 1814 kertaa

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Shuttle kirjoitti:VAGin kurssi tipahti sellaiset ~15% lisää eiliseen nähden. Monta kymmentä miljardia firmasta nyt suli parissa päivässä?
Vuoden alusta tultu huimaa kyytiä alaspäin.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Shuttle kirjoitti:VAGin kurssi tipahti sellaiset ~15% lisää eiliseen nähden. Monta kymmentä miljardia firmasta nyt suli parissa päivässä?
Täytyy kyllä myöntää, että en olisi ikinä arvannut miten vakavat seuraamukset moisella kikkailulla on volsulle.
Jotenkin pitänyt itsestään selvyytenä ettei autojen ekoilu imagon rakentamiseen suhtauduttaisi näin vakavasti.
Kai sitä sitten ihan oikeasti kuvitellaan, että jotkut numerot paperilla pelastaa ilmastonmuutokselta.

Jos noita päästöjä oikeasti haluaisi joku pienentää niin eiköhän uuden ekoauton pitäisi painaa 200kg sen sijaan, että painoa on liki 2 tonnia ja renkaat muistuttaisi enneminkin fillarin kumeja kuin painoteloja :lol:

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Vainio kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntää, että en olisi ikinä arvannut miten vakavat seuraamukset moisella kikkailulla on volsulle.
Jotenkin pitänyt itsestään selvyytenä ettei autojen ekoilu imagon rakentamiseen suhtauduttaisi näin vakavasti.
Kai sitä sitten ihan oikeasti kuvitellaan, että jotkut numerot paperilla pelastaa ilmastonmuutokselta.
Voi olla, että näin se ylivoimaista osaamistaan esittelevä saksalaisinsinöörikin ajatteli :)

Tuostahan tässä ei ole ollenkaan kyse. Kyse on siitä, että on tietoisesti _huiputettu_ valtion instanssia.
Ei 'kaunnisteltu' jotain päästömäärää tai pelastettu puita markkinoinnilla. Tästä ei pääse yli juottamalla eu-virkamiehiä, VAG Mailman toimittajia ja toistamalla teknistä etumatkaa markkinoinnissa.

Pörssiarvosta suli eilen 20%, tänään on sulanut toinen 20%, saa nähdä jatkuuko lasku vielä huomennakin.
Toivon, että arvosta häviäisi vaikka pyöreät 80% Oppisivat varmaaan olemaan ja tämä panisi myös mahdolliset muut ketkut siivoamaan äkkiä pesänsä kuntoon.

Joka tapauksessa Audi-miehen päivät Volkkarin johdossa lienevät luetut ja lisää lunta tulee tupaan kun noita ensimmäisiä joukkokanteita ryhdytään puimaan.

Vaikka lienenkin alfabbs:n virallinen VAG-fan boy on kyyti nyt Wolfsburgissa niin kylmää, että melkein sääliksi käy. Mutta sitä saa mitä tilaa.

-Tazio

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Kaippa sitä painetta moisen hässäkän luomiseen on tultava isommaltakin joukolta. Varsinkin ameriikassa.
Pelkistä valtion virkamiehistä olisi selvinnyt juottamalla, syöttämällä ja ******malla :-D

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Vainio kirjoitti:^Kaippa sitä painetta moisen hässäkän luomiseen on tultava isommaltakin joukolta. Varsinkin ameriikassa.
Pelkistä valtion virkamiehistä olisi selvinnyt juottamalla, syöttämällä ja ******malla :-D
Ongelma lienee se, että toisin kuin koto germaniassa VW ei satu omistamaan USA:n tai Kalifornian hallituksia :) :)

Mutta noinhan se vapaassa markkinataloudessa menee. Yrityksen arvo perustuu oletettuun tuottoon. Olettu tuotto perustuu vanhaan näyttöön ja luottoon tulevasta.

Silmään kuseminen ei ole hyvä tapa kasvattaa luottamusta.

-Tazio

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

http://www.theguardian.com/business/liv ... iness-live

Kappas , Sipilän Jussikin päässyt tässä valittamaan "huiputtavaa" virka-Audiaan Merkelille.... :wink:
kaikkiaan mielenkiintoinen keitos.

Jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Tazio kirjoitti:
Vainio kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntää, että en olisi ikinä arvannut miten vakavat seuraamukset moisella kikkailulla on volsulle.
Jotenkin pitänyt itsestään selvyytenä ettei autojen ekoilu imagon rakentamiseen suhtauduttaisi näin vakavasti.
Kai sitä sitten ihan oikeasti kuvitellaan, että jotkut numerot paperilla pelastaa ilmastonmuutokselta.
Joka tapauksessa Audi-miehen päivät Volkkarin johdossa lienevät luetut ja lisää lunta tulee tupaan kun noita ensimmäisiä joukkokanteita ryhdytään puimaan.

-Tazio
Isäni toteaa noista Audeista aina kun tulee merkki puheeksi: hän muistaa Audit aina savuttavina autoina.
Ei se väärässä ole...
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Taitaa lähteä Boschinkin pörssikurssi sulamaan kun tänään on paljastunut että softat oli tilattu Boschilta VW-speksien mukaisesti. Kellehän muille Bosch on toimittanut samaa softaa..

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

No niin, uskovainen "ferrariexpertti" Arto Lehkamokin on sit näiden VW-uutisten myötä päivittänyt profetioitaan :roll:

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Ei koske Suomea tai Eurooppaa taisi VW Auton edustaja eilen medialle todeta.
Hups

Further internal investigations conducted to date have established that the relevant engine management software is also installed in other Volkswagen Group vehicles with diesel engines. For the majority of these engines the software does not have any effect.

Discrepancies relate to vehicles with Type EA 189 engines, involving some eleven million vehicles worldwide. A noticeable deviation between bench test results and actual road use was established solely for this type of engine. Volkswagen is working intensely to eliminate these deviations through technical measures.


-Tazio

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Huhu tekniseltä rintamalta kertoo, että tuo ominaisuus ei rajoitu ko. malliin eikä edes ko. merkkiin. Popcornit esiin, nyt saa jännityksellä odottaa että jääkö asia tähän vai aletaanko autoja tutkimaan vähän isommalla haravalla...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Polforea kirjoitti:Huhu tekniseltä rintamalta kertoo, että tuo ominaisuus ei rajoitu ko. malliin eikä edes ko. merkkiin. Popcornit esiin, nyt saa jännityksellä odottaa että jääkö asia tähän vai aletaanko autoja tutkimaan vähän isommalla haravalla...
FGA on jo Guardianin mukaan antanut lausunnon jonka mukaan eivät huijaa.

US-Italian carmaker Fiat Chrysler has said it does not use any defeat devices in its vehicles.

Bimmer läpäisi Kaliforniassa, joten sanoisin, että ovat puhtain jauhoin liikenteessä. Märssy? Ranskalaiset? Japani/Korea? Aika näyttää.

Joku analysti veikkasi, että diesel-henkilöauton taru päättyi tähän. Voi muuten pitää paikkansa, Lontoossa ja Pariisisa on jo suunittelilla kieltoja nakuille. Satavarmasti tämä sotku ei ainakaan noita suunnitelmia rauhoita. Saattaa olla lorun loppu, koska Das Auto/Vorsprung durch Teknik

-Tazio

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Eikös auto-unionin helppo tämä ole hoitaa. Takasinkutsu vain ja tuo dyno-asetus pysyvästi päälle. :-D Sitten vain selitys päälle, että oli vahingossa jääny kolmansien maiden highPower ohjelma sinne vahingossa. Parille keskijohdon jannulle kenkää ja pari miljardia korvauksia jenkkilään.
Mitäköhän siinä "ei mitään vikaa"-huoltokutsussa mahdettiin muuten tehdä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tazio kirjoitti:Märssy? Ranskalaiset? Japani/Korea? Aika näyttää.
Kaveri, joka sattuneesta syystä tuntee aika hyvin erinäisiä moottorinohjauksia, puhui että kyseinen toiminto on moottorinohjausjärjestelmän ominaisuus. Samaista moottorinohjausjärjestelmää on käytetty paitsi mainitsemissasi, myös monissa muissa merkeissä. Sitä en tiedä, kuinka laajasti ja vahvasti kyseinen ominaisuus on käytössä, mutta jotenkin tuntuu siltä, että jos isosti aletaan haravoimaan, ei tuo löydös tosiaan jää ainoaksi.

Jaa niin, BMW:ltä puhtaat paperit sai ymmärtääkseni yksi auto. Eli käytännössä yhden mallin yhden tekniikkapaketin yksi versio. En menisi vielä takuuseen siitä, että bimmerikään selviää virheettömänä voittajana asiasta. Mutta katsotaan mitä käy, nyt flektiin on osunut vasta yksi pökäle, katsotaan osuuko lisää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin