Aquatica kirjoitti:^
Lämpötilaa pitää laskea, tai muuten alkaa olla vähän ongelmaa.
Jos on kovempi lämpötila JA paine, hiukkaspäästöt lisääntyy. Sitten tulee EGR, joka jäähdyttää palotilaa -> hiukkaspäästöt laskee -> DPF suodattaa lokkia isompia nokareita -> urea putsaa pienempää.
Toki tuossa on se, että vieläkin ne läpi pääsevät on aina vaan haitallisempia, kun ovat jo niin mahdottoman pieniä.
Käytännössä tuo siis jossain vaiheessa aiheuttaa sen, että NOx-mitattavilla päästöillä mennään rajaan, jota on vaikea enää alittaa.
Edelleen on puurot ja vellit sekaisin. Kommentoin kyllä itsekin huti, kun ensin puhuttiin bensakoneiden normikulutuksista ja tässä yhteydessä "päästöt" tarkoittavat vain ja ainoastaan CO2 päästöjä. Itseasiassa polttoaineenkulutuskin määritetään mittaamalla CO2 -päästöjen määrä.
Hiukkaset ovat tulosta epätäydellisestä palamisesta ja ne ovat tavallaan palamatonta polttoainetta. Siis jo ihan kulutuksenkin kannalta kannattaa välttää hiukkasten tupruttelua maailmalle.
Se todellinen dieselien piinaaja on typpioksidi. Typpioksidia muodostuu ihan itsekseen korkeassa lämpötilassa ja paineessa. Lähtöaineena ilman typpi. Tässä on paha ristiriita kulutuksen ja CO2 päästöjen ja jopa hiukkaspäästöjen kanssa. Dieselissä hyötysuhdetta saa parannettua nostamalla puristussuhdetta. Myös ilmaylimäärän kasvattaminen lie eduksi. Molemmista tempuista vaan on seurauksena kovat typpioksidipäästöt. Nykydieseleissä typpioksidipäästöjen kurissapitäminen pakottaa tinkimään ahtopaineista/puristuksista -> pakokaasujen puhdistustekniikka nostaa kulutusta. Myös EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys liittyy tähän. Myöskin urean liittyy nimenomaan NOx päästöjen neutralointiin. Hiukkaset eivät enää ole mikään ongelma, tämä on jo ratkaistu hiukkasloukuilla (joista sitten omat, uudet ongelmansa).
Typpioksidille ON päästörajat, mutta tämä onkin absoluuttinen raja - jos raja-arvo ylittyy, niin auto ei kelpaa myyntiin. CO2:lle ei puolestaan ole raja-arvoa, mutta korkeista päästöistä sakotetaan verotuksessa.
Eli nyt on tosissaan ihan selkeä tilaus huijaukselle. Rajoitetaan ahtopaineita, käytetään pakokaasujen takaisinkierrätystä ym. testitilanteessa -> auto menee liput liehuen päästötestistä läpi. Normiajossa viitataan kintaalla NOx päästöille, jolloin voidaan surutta nostella ahtopaineita ym -> kulutus pienenee ja/tai ajettavuus paranee (kun moottorista saadaan enemmän vääntöä/tehoa).
Mutta, silti. En näe, että moista varten pitää kahta eri ohjelmaa kirjoittaa. Tällainen olisi helppoa havaitakin. Eihän tähänkään huijaukseen tarvita kuin sopivasti valitut parametrit. Ihan varmasti ahtopaineen maksimiarvot ym. riippuvat jo muutoinkin monesta tekijästä (ulkoilman lämpötila, jäähdytysnesteen lämpötila jne) joten tehdään näihin karttoihin vain sopivat viilaukset, jotka "ihan sattumalta" johtavat siihen, että päästötestiä muistuttavassa tilanteessa nyt vaan sattuu olemaan vähän tiukemmat raja-arvot käytössä -> voi olla käytännössä mahdotonta hahmottaa, mistä on kyse, vaikka koko ohjelmiston saisi paperille printattuna käsiinsä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.