Fiat Croma?
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Fiat Croma?
Onkos täällä kellään kokemusta tuommoisista? Perillisen takia tarvittaisi isompi auto, 156 ja vaunut on perin toimimaton yhdistelmä. Cromat näkyy olevan varsin ostajaystävällisissa hinnoissa. Minkälaisia nuo on käytössä?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Fiat Croma?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Fiat Croma?
Fiat-forumin puolella tosiaan on säie aiheesta.
Täällä ainakin Late on Stetsoniaan Cromassakin lepuuttanut.
Omat kokemukset rajoittuvat vuokra-käyttöön, mielestäni oikein näppärä peli rauhalliseksi perhevankkuriksi.
Naurettava Saab-virtalukko lähinnä ainoa ärsyttävä piirre.
-Tazio
Täällä ainakin Late on Stetsoniaan Cromassakin lepuuttanut.
Omat kokemukset rajoittuvat vuokra-käyttöön, mielestäni oikein näppärä peli rauhalliseksi perhevankkuriksi.
Naurettava Saab-virtalukko lähinnä ainoa ärsyttävä piirre.
-Tazio
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Fiat Croma?
Meillä on moinen ollut muutaman vuoden ajossa. 1.9 16v jtdm automaatilla. Alustajumppaa hieman tukivarsia+jouset vaihdettu, vetarit vaihdettu myyjän piikkiin ja laturi vaihdettu) Mittarissa tällä hetkellä karvan alta 120tkm, joista itselle kertynyt n. puolet. Eipä tuota vaihtaa ole ollut ajatus vielä pariin vuoteen. Autohan on käytännössä sama kuin C-Vectra tai Saab 9-3. Osat pitkälti samoja.
Bensakoneista suosittelen 1.8:a tai sitten dieseliä. Isompi bensakone kovin janoinen...
Bensakoneista suosittelen 1.8:a tai sitten dieseliä. Isompi bensakone kovin janoinen...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Fiat Croma?
Fiatforumilla on myynti-ilmoitus myös busso-koneisesta Cromasta, tietysti Tipo4-koppaisena:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=4&t=36803
Taisi olla ainoa Fiat, jossa busso oli tehdasasennuksena?
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=4&t=36803
Taisi olla ainoa Fiat, jossa busso oli tehdasasennuksena?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Fiat Croma?
^
Taisi olla
-Tazio
Taisi olla
-Tazio
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Fiat Croma?
Vuosina 2006-2011 oli 2,2 avtomat. Oli janoinen, mutta ajotavalla oli merkitystä. Havaitut viat:Oikea etujousi katkesi 7.1.2011 ja kaikki takatukivarret meni vaihtoon helmikuussa 2011. Vaihdoin sen tohon TBihin maaliskuussa.
Re: Fiat Croma?
Ja alkupään bisnesvarustelussa taisi olla nahkapenkit, ja muutenkin paremmin varusteltu kuin tuo ooppelin alle kaksilitrainen.
Mulla oli samaan aikaan 2.2 vectra sportti ja tuossahan oli sama kone (mitä siis ajoin) ja jotenkin se tuntui ei niin pirteältä kuin pallosalamassa.
Kuume oli kyllä kova vaihtaa.... mutta väliraha, tai oikeastaan sen suuruus sai kääntymään eri vaihtoehtoon varsinkin kun hyvitys oli lähemmäs 5 k euroa parempi naapuriliikkeessä, ja pihaan tuli reilu 10t ajettu farkku stilo ja välirahaakin meni paaaaaljon vähemmän.
Mulla oli samaan aikaan 2.2 vectra sportti ja tuossahan oli sama kone (mitä siis ajoin) ja jotenkin se tuntui ei niin pirteältä kuin pallosalamassa.
Kuume oli kyllä kova vaihtaa.... mutta väliraha, tai oikeastaan sen suuruus sai kääntymään eri vaihtoehtoon varsinkin kun hyvitys oli lähemmäs 5 k euroa parempi naapuriliikkeessä, ja pihaan tuli reilu 10t ajettu farkku stilo ja välirahaakin meni paaaaaljon vähemmän.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Fiat Croma?
Joo bisnismiäsversiossa oli varusteita kyllä. Kuskinpukki oli nahkaisena liukas, mutta kyllä siinä istui helposti 7 h putkeen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Fiat Croma?
No ei tuolle ainakaan täysteilausta tullut
Veli oli sitä mieltä että kamalan näköinen laite, mutta ei kai tuo nyt ruma ole, vähän ehkä valju.
Veli oli sitä mieltä että kamalan näköinen laite, mutta ei kai tuo nyt ruma ole, vähän ehkä valju.
Re: Fiat Croma?
Meillä oli 2.2 kiisseli vaimolla muutama vuosi sitten. Ihan perushyvä pulkka se on, takajousi oli meilläkin poikki. Kulutus oli hieman yläkanttiin.
Siihen aikaan varaosien saanti oli hieman niin ja näin, en osaa sanoa nykytilanteesta.
Siihen aikaan varaosien saanti oli hieman niin ja näin, en osaa sanoa nykytilanteesta.
Makaroonia jo vuodesta -98
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Fiat Croma?
^^No onhan se nyt ruma
Meillä on bisnes versio ja tykkään. Automaattivaihde, -ilmastointi, parkkitutka, cruise ja ihan ok stereot ja oikein subbari + ne nahkat on ihan jees.
Mutta rumahan se on kyllä. Takapenkillä hyvät tilat ja kontti myös ok kokoinen.
Meillä on bisnes versio ja tykkään. Automaattivaihde, -ilmastointi, parkkitutka, cruise ja ihan ok stereot ja oikein subbari + ne nahkat on ihan jees.
Mutta rumahan se on kyllä. Takapenkillä hyvät tilat ja kontti myös ok kokoinen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Fiat Croma?
^
Ruma? Oikeasti? Ei tuo minusta mitenkään ruma ole. Katsokaapa sitä tarkkaan ja verratkaa nykyaikaisiin farkku/tilavessoihin.
Tuo hillitty muoto on kestänyt yllättävän hyvin ajanhammasta jos minulta kysytään
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Ruma? Oikeasti? Ei tuo minusta mitenkään ruma ole. Katsokaapa sitä tarkkaan ja verratkaa nykyaikaisiin farkku/tilavessoihin.
Tuo hillitty muoto on kestänyt yllättävän hyvin ajanhammasta jos minulta kysytään
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Fiat Croma?
En minäkään sitä rumana pitänyt. Möhköhän se on ja tosiaan unohdin kehua tiloja, sori siitä.
Takajakkaralle mahduin itse ihan hyvin, kun kuskinpuk...anteeksi olohuoneen sohva oli taka-asennossa - tosin olen varreltani kovin vähäinen, noin 180 cm. Konttiin mahtui viisihenkisen perheen kamat kahden viikon campingia varten, paitsi pelastusliivejä oli pakattava verhon päälle. Kickdown oli hauska, mutta motarille vähän hidas. Opin sitten painamaan lapun lattiaan ennen kuin laitoin vilkun päälle.
Etujousen odotusaika oli kaksi vaiko kolme viikkoa silloin 2011, kolme viikkoa auto oli pajalla, mutta takalokarin oli lokaali sekoboltsi peruuttanut portista tullessaan kasaan ja se taisi pidentää aikaa. Saavutus sinänsä, osua liikkuvaan kohteeseen sokkona takaperin ja vielä jouluaattona. Fiksu pajahan olisi maalannut sen lokarin jousta odottaessaan. Kai.
Takajakkaralle mahduin itse ihan hyvin, kun kuskinpuk...anteeksi olohuoneen sohva oli taka-asennossa - tosin olen varreltani kovin vähäinen, noin 180 cm. Konttiin mahtui viisihenkisen perheen kamat kahden viikon campingia varten, paitsi pelastusliivejä oli pakattava verhon päälle. Kickdown oli hauska, mutta motarille vähän hidas. Opin sitten painamaan lapun lattiaan ennen kuin laitoin vilkun päälle.
Etujousen odotusaika oli kaksi vaiko kolme viikkoa silloin 2011, kolme viikkoa auto oli pajalla, mutta takalokarin oli lokaali sekoboltsi peruuttanut portista tullessaan kasaan ja se taisi pidentää aikaa. Saavutus sinänsä, osua liikkuvaan kohteeseen sokkona takaperin ja vielä jouluaattona. Fiksu pajahan olisi maalannut sen lokarin jousta odottaessaan. Kai.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Fiat Croma?
Se on oikeasti ihan linjakas, mutta joltain nurkalta katsottuna näyttää välillä ihme pullukalta. Eihän se nyt rumempi ainakaan ole kuin muutkaan vastaavat tötteröt . Kyllä sillä kiva ajella on. Faceliftiversio näyttää minusta paremmalta. Osia en ole joutunut odottelemaan isommin, paitsi niitä mitä on itse tullut ulkomailta tilattua.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: Fiat Croma?
Onko näissä M32-laatikko?
Re: Fiat Croma?
^1.9 dieselissä ainakin.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Fiat Croma?
Jaha. No voi vittu
Re: Fiat Croma?
Mut saahan sitä toimivalla vaihdelaatikollakin ettei oo pakko sillä väkisin runnottavalla ottaa. Silloin ei ole (tupaöljyssä) niitä kaksoismassa(- ja kytkin)murheitakaan...
Ulkonäkö ei kyllä noissa oikeen herätä omistushaluja, valitettavasti. Aika hyvin asioista perillä olevat tahot on kyllä ohjeistanut että varsinkin rahaan nähden erinomaisen käyttöauton noista saisi. Takaluukun lukko on vissiin kanssa yksi vikapaikka. Ja mitä tuollaista joskus uutena tuli kokeiltua niin ei siitä kovin paljon huonoa sanottavaa löytynyt (pl. se virtalukko ).
Ulkonäkö ei kyllä noissa oikeen herätä omistushaluja, valitettavasti. Aika hyvin asioista perillä olevat tahot on kyllä ohjeistanut että varsinkin rahaan nähden erinomaisen käyttöauton noista saisi. Takaluukun lukko on vissiin kanssa yksi vikapaikka. Ja mitä tuollaista joskus uutena tuli kokeiltua niin ei siitä kovin paljon huonoa sanottavaa löytynyt (pl. se virtalukko ).
Viimeksi muokannut -HH-, 16 Joulu 2015, 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Fiat Croma?
Mikä siinä virtiksessä on vikana. Helpompi se siinä on kuin kojelaudassa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Fiat Croma?
Jos mä vaan hommaan 159:n, eipähän tarvitse ainakaan ulkonäköä puolustella
Vaan niissäkin on M32-roskalaatikoita
Vaan niissäkin on M32-roskalaatikoita
Re: Fiat Croma?
Niin tuosta toisen foorumin puolella vähän tarinointia niin tuli katsottua että ne laakerit (olikos poskilaakerit sitten oikea nimi niille) maksaa ~80e yhteensä ja jos käsitin oikein niin ne voi vaihtaa purkamatta askia pois. Lootasta vaan pääty auki niin siinähän ne nököttää heti näkysällä.Tuomas K kirjoitti:Jos mä vaan hommaan 159:n, eipähän tarvitse ainakaan ulkonäköä puolustella
Vaan niissäkin on M32-roskalaatikoita
Itse maksoin tossa maanantaina käsirahan tosta vaasan yksilöstä näkemättä edes autoa ja siihen on vaihdettu aski. Sitä en sitten tajunnut entiseltä omistajalta kysyä että mikä oli siihen syy, kaipa se jollotus sitten Perjantaina näen sitten tarviiko purkaa kauppa vai pääsenkö ajamalla autolla kotiin.
Re: Fiat Croma?
Väärässä paikassa se on kun ei oo paatuntu saabisti...h_lauri kirjoitti:Mikä siinä virtiksessä on vikana. Helpompi se siinä on kuin kojelaudassa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Fiat Croma?
Joo, saahan ne vaihdettua noinkin helposti, mutta syy hajoamiseen lienee väärässä välyksessä eikä noita välyksiä oikein pysty kotikonsteilla säätämään. No, jotkut on vaan arvalla vaihtaneet shimmin ohuemmaksi ja on ne ainakin jonkun aikaa kestäneet.Vode kirjoitti:Niin tuosta toisen foorumin puolella vähän tarinointia niin tuli katsottua että ne laakerit (olikos poskilaakerit sitten oikea nimi niille) maksaa ~80e yhteensä ja jos käsitin oikein niin ne voi vaihtaa purkamatta askia pois. Lootasta vaan pääty auki niin siinähän ne nököttää heti näkysällä.Tuomas K kirjoitti:Jos mä vaan hommaan 159:n, eipähän tarvitse ainakaan ulkonäköä puolustella
Vaan niissäkin on M32-roskalaatikoita
Joo, ihmettelin myös tuota laatikon vaihtoa, mutta tuo laakerivikahan sen selittäisi. Tuossa yksilössä on aika hieno sisustus kermanahkoineen.Vode kirjoitti:Itse maksoin tossa maanantaina käsirahan tosta vaasan yksilöstä näkemättä edes autoa ja siihen on vaihdettu aski. Sitä en sitten tajunnut entiseltä omistajalta kysyä että mikä oli siihen syy, kaipa se jollotus sitten Perjantaina näen sitten tarviiko purkaa kauppa vai pääsenkö ajamalla autolla kotiin.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Fiat Croma?
En mäkään o paatunut, laiska ojentelemaan oikeaa kättä kylläkin. -liike on tutumpi.-HH- kirjoitti:Väärässä paikassa se on kun ei oo paatuntu saabisti...h_lauri kirjoitti:Mikä siinä virtiksessä on vikana. Helpompi se siinä on kuin kojelaudassa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Fiat Croma?
Tullenee tuon auton hankinta eteen. Croma ollut yhtenä vaihtoehtona. Ensin tuntui että diesel mutta nyt tuntuu että pelkoa persuuksissa, vauhtipyörä, vaihteisto ja ruiskupumppu. Noin ainakin aluksi.
Onko nuo kuinka yleisiä ongelmia? Ja muita tutkittavia kohteita.
Onko nuo kuinka yleisiä ongelmia? Ja muita tutkittavia kohteita.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Fiat Croma?
Etujouset. Takapään kaikki tukivarret. Kestoikä mulla noin kolme vuotta.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Fiat Croma?
Croma automaatilla ja diselillä nousi yhtenä vaihtoehtona vaimon seuraavaksi. Miten moinen automaattina 1,9 koneella mahtaisi toimia ja kuinka pitkään? Joku 150 000 ajettu luultavasti. Ja kenen automaatti noissa on, uskaltaiskohan sellaisella vetää asuntovaunua.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Re: Fiat Croma?
Sama.Aisinin loota, ku 159 , volvon v70,s80 dieselit 2.4 siis
Sitten xc90 v8 käyttää tätä myös...
Saabbi, ooppeli jne , missä 1.9 fiuden dieseliä kiinni..
Sitten xc90 v8 käyttää tätä myös...
Saabbi, ooppeli jne , missä 1.9 fiuden dieseliä kiinni..
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Fiat Croma?
Itselläni on Diesel-tomaatti ja sen osalta (eikä nyt muutenkaan kauheasti). Mittarissa tosin vasta 120tkm, joista itse tullut ajettua n. 70tkm.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Fiat Croma?
Ok, eli ihan toimiva automaagi. Josta monikin lie eri mieltä, mutta kuitenkin yleinen ja korjattavissa oleva kampe. Pidetään Croma vaihtoehtona edelleen.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Re: Fiat Croma?
^En sitten tiedä että onko Croma automaatissa sitten vaihteistoöljyn lauhdutinta kuten muissa vehkeisssä. Noita Aisineita on ollut lauhduttimella ja ilman mutta esim Volvoissa se lauhdutin lähestulkoon aina on mikä taas tarkoittaa sitä että se aski kestää paremmin, jopa siis vankkureiden vetämistä. Mutta noin yleisesti se tomaatti sopii kyllä Cromaan paremmin kuin se manuaali. Itsellä on kovalla laatikolla 150hp dieseli ja olen kyllä jälkeenpäin harmitellut että se mehumaija olisi ollut auton ajotyyliin paljon paremin sopiva.
- Käärmelada
- Viestit: 36
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 13:40
- Car(s): Lancia Kappa 3.0 V6 150kW 1995, Ex. Alfa 156 2.0 JTS 122kW 2004 (FL), Ex. monta muuta italoa.
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Fiat Croma?
Mulla on Croma ollut kuusi vuotta ja 130tkm. Kokonaisuudessaan takana on 240tkm. Hieman kaksijakoiset fiilikset tuosta autosta on. Moottori on hyvä ja kori on tilava, mutta olen omistanut paljon parempiakin Fiatteja kulujen näkökulmasta.
Ylläpito on ollut todella kallista. Normaalien huoltojen lisäksi takapään puslia/tukivarsia on saanut uusia kolmesti, etualatukivarren, etuylätukilaakerit pariin otteeseen. Kaksi laturia (joiden vaihto on keskityöläs), ilmastoinnin kompura, hehkut, pari akkua ja etupyörän laakereita kottikärryllinen. Koiranluita eteen ja taaksekin kerran. Joskus etupyörän laakeri on pitänyt vaihtaa itsensä vuoksi ja toisinaan abs-anturin, joka on napaan integroitu. Osia saa kuitenkin helposti, koska C-vectrassa samat palikat alustassa.
Hinnoilla, joilla nämä nykyään liikkuvat saa paljon vastinetta, mutta jos on tarkka ajettavuudesta ja kolinoista niin jonkin verran pitää varata alustabudjettia. Kyseessä on raskas auto. Croman kanssa temuaminen on ollut vähän kuin Alfan kanssa eläisi. Hieman enemmän tuo jatkuva korjaaminen Croman kohdalla harmittaa, kun kyseessä on kuitenkin käyttöauto.
Tekniikkaharmit ovat tulleet pieninä pisaroina, mutta koko ajan. Sillä ne on tullut korjattuakin, kun aina on vain "pientä". Rehellisesti sanoen välillä Croma on tuntunut enemmän käyttöharrasteelta kuin käyttöautolta.
"Tyyppiominaisuus" on mielestäni alustakomponenttien vajaamitoitus. Laturit vaikuttaisivat olevan myös jostain syystä monelle kulutustavaraa.
Ylläpito on ollut todella kallista. Normaalien huoltojen lisäksi takapään puslia/tukivarsia on saanut uusia kolmesti, etualatukivarren, etuylätukilaakerit pariin otteeseen. Kaksi laturia (joiden vaihto on keskityöläs), ilmastoinnin kompura, hehkut, pari akkua ja etupyörän laakereita kottikärryllinen. Koiranluita eteen ja taaksekin kerran. Joskus etupyörän laakeri on pitänyt vaihtaa itsensä vuoksi ja toisinaan abs-anturin, joka on napaan integroitu. Osia saa kuitenkin helposti, koska C-vectrassa samat palikat alustassa.
Hinnoilla, joilla nämä nykyään liikkuvat saa paljon vastinetta, mutta jos on tarkka ajettavuudesta ja kolinoista niin jonkin verran pitää varata alustabudjettia. Kyseessä on raskas auto. Croman kanssa temuaminen on ollut vähän kuin Alfan kanssa eläisi. Hieman enemmän tuo jatkuva korjaaminen Croman kohdalla harmittaa, kun kyseessä on kuitenkin käyttöauto.
Tekniikkaharmit ovat tulleet pieninä pisaroina, mutta koko ajan. Sillä ne on tullut korjattuakin, kun aina on vain "pientä". Rehellisesti sanoen välillä Croma on tuntunut enemmän käyttöharrasteelta kuin käyttöautolta.
"Tyyppiominaisuus" on mielestäni alustakomponenttien vajaamitoitus. Laturit vaikuttaisivat olevan myös jostain syystä monelle kulutustavaraa.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Fiat Croma?
Jeps, kiitos kaikille. Päädyttiin kuitenkin Miniin, tila kun ei ollut enää mikään välttämätön, ja vaimo on Miniä jo vuosia haikaillut. Ostettiin Cooper D. Automaatista tingittiin, 6 vaihdetta tuli
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Fiat Croma?
Croma dieselillä ja automaatilla pohdinnassa.
Käärmeladan viesti ei ole kovin kannustava, vaikka eihän nuo mahdottomia hommia ole.
Lähinnä katsellut FL-malleja, olisikohan niissä alustan palikat mitoitettu paremmin vai onko pelkästään nimensä mukainen kasvojen kohotus samoilla palikoilla?
Käärmeladan viesti ei ole kovin kannustava, vaikka eihän nuo mahdottomia hommia ole.
Lähinnä katsellut FL-malleja, olisikohan niissä alustan palikat mitoitettu paremmin vai onko pelkästään nimensä mukainen kasvojen kohotus samoilla palikoilla?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Käärmelada
- Viestit: 36
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 13:40
- Car(s): Lancia Kappa 3.0 V6 150kW 1995, Ex. Alfa 156 2.0 JTS 122kW 2004 (FL), Ex. monta muuta italoa.
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Fiat Croma?
Albertolli: myin Croman pois reilu viikko sitten, kun ohjausvaihde porsi. Eihän tuokaan iso ja kallis homma olisi ollut, mutta mitta tuli täyteen. Meni onneksi Fiat harrastajalle, joka laittaa kuntoon.
Uudemmatkin ovat alustan osalta samoilla komponenteilla. Joka tapauksessa jos ostaisin vielä joskus Croman, niin ehdottomasti automaatin. Se sopii auton luonteeseen.
Uudemmatkin ovat alustan osalta samoilla komponenteilla. Joka tapauksessa jos ostaisin vielä joskus Croman, niin ehdottomasti automaatin. Se sopii auton luonteeseen.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Fiat Croma?
Automaatti sopii niihin olohuoneen sohva -jakkaroihin.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
- Käärmelada
- Viestit: 36
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 13:40
- Car(s): Lancia Kappa 3.0 V6 150kW 1995, Ex. Alfa 156 2.0 JTS 122kW 2004 (FL), Ex. monta muuta italoa.
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Fiat Croma?
En muista tarkkaa lukemaa, mutta jotain päälle 240 oli. Edellistä viestiä kirjoitettaessa oli muutaman tonnin vajaa 240.
Re: Fiat Croma?
En mä kyllä ihan täysin käärmeladan kauhukuvia Cromasta allekirjoita. Tokihan ne alustan puslat on vähän alimitoitettuja ehkä, tohon omaan alatukivarret on vaihdettu kaksi kertaa ja iskarit kerran. Autolla on nyt 223tkm mittarissa. Toki nyt olen tilaamassa satsin taas alatukivarsia kun vasemmanpuoleinen, takimmainen pusla alaa olla tien päässä mutta eiköhän niillä päästä taas se rontti 100tkm. Samalla vaihdan ekaa kertaa auton historiassa takajouset kun ovat aika kuoleentuneet. Koiranluita varmaankin menee tiuhempaan mutta toisaalta, aika sama. 2kpl maksaa 15e ja vaihtoon menee 15min niin mitä väliä. Muilta osin ihan normaali auto jossa pitää vaihtaa kuluvia osia. Enemmän mä 156:n alustan palikoita vaihtelin aikanaan vaikka ajoin sillä vähemmän. 156:ssa vielä joutuu vaihtaamaan sen ylätukivarrenkin tai ainakin rasvaamaan niitä kirottuja puslia jatkuvasti ja 156:n takapää on yhtä hurja tikkukasa jonka tukivarsien puslia saa joskus vaihdella. Cromaankin löytyy powerflexiä, sinistä ja mustaa, jos tykkää ettei OEM kestä tai oo tarpeiks jämäkkä.
Mutta jos nyt pääsisin valitsemaan niin automaattina kyllä ottaisin sen dieselin ehdottomasti. Se jos mikä on kaduttanut näin jälkeenpäin vaikka muuten tykkään tosi paljon Cromasta. Semmonen herraskainen, hiljainen ja mukava pitkänmatkan taivaltaja. 150hp kiisseli vielä ottaa matkavauhdin aika ripeään ja ohitukset on vaivattomia. Seuraava kärry voisikin olla facelift Croma 2.4JTDm:llä.
Mutta jos nyt pääsisin valitsemaan niin automaattina kyllä ottaisin sen dieselin ehdottomasti. Se jos mikä on kaduttanut näin jälkeenpäin vaikka muuten tykkään tosi paljon Cromasta. Semmonen herraskainen, hiljainen ja mukava pitkänmatkan taivaltaja. 150hp kiisseli vielä ottaa matkavauhdin aika ripeään ja ohitukset on vaivattomia. Seuraava kärry voisikin olla facelift Croma 2.4JTDm:llä.
Re: Fiat Croma?
Niin ja mun autoon ei ole latureita eikä kompuraa vaihdettu kertaakaan. Hehkut on vaihdettu kerran, öö 10tkm sitten mut kaipa ne yli 200tkm ajettuna onkin jo vaihtokamaa. Turbon kestosta ei mitään havaintoa mut sama kikkarehan se on (kai) kuin muissakin 150hp 1.9JTDm koneissa. Se on tässä mulla suurin pelko perberissä että kuinka pitkälti se vielä kestää. Mut eipä sekään näytä olevan saksanmaalla kuin ~250e, siis huollettu/korjattu vanha.