RiTo kirjoitti:Ihmettelin miksi juuri hankittu käymätön V6 ei meinaa liikkua työntämällä tallia kohden. Komeesti tuli hinaustangon perässä kotipihalla, perillä kohtuullisen voimakas kumin haju vähän ihmetytti mutta ei silloin vielä soittanut kelloja. Onneksi ei ehtinyt ihan mennä puhki asti
Huh.
Hyvin ajoitettu tsekkaus, ei varmaan montaa kilometriä olis kestänyt... Tuo on kyllä ns. persiistä
RiTo kirjoitti:Ihmettelin miksi juuri hankittu käymätön V6 ei meinaa liikkua työntämällä tallia kohden. Komeesti tuli hinaustangon perässä kotipihalla, perillä kohtuullisen voimakas kumin haju vähän ihmetytti mutta ei silloin vielä soittanut kelloja. Onneksi ei ehtinyt ihan mennä puhki asti
Myyjän pihassa tuo liikkui vielä ihan hyvin työntelemällä, joten jossain vaiheessa ~40km kotimatkaa se on ilmeisesti pettänyt. Reippaan puolen vuoden seisonta oli ilmeisesti liikaa. Ei kyllä yhtään tuntunut 2.4 voimakoneen perässä eikä toisessa päässä ollut kaverikaan valitellut mitään
Reilusti balsamia haavoille tuli kun käymättömyyden syyksi paljastui rikkinäinen eculle virtaa tarjoileva rele. Pärähti vaihdolla käyntiin, mahdollisia vikapaikkoja tuli kuitenkin mietittyä jakoremmistä lähtien
Kaverin kanssa vuokrattiin tekstiilipesuri puokkiin, oman kaluston penkit on nyt pesty.
156 "plyyssi" penkit ei visuaalisesti paljon muuttunu mutta paljon niistä tuli likaa.
Viime viikonloppuna askarreltu hinaustanko. Päissä 50x4 ja keskellä 60x4 putkea, 1300kg bilteman kuulakytkin ja toiseen päähän sovitettu 156:n silmukka jossa vielä pusla tasoittamassa menoa. Pituutta vähän yli 3m, mahtuu takakonttiin ja köyteen verrattuna todella hieno vetää
Tuli hommattua yhdeltä foorumistilta 2.5L v6 busson lohko hilppeineen ... kunhan ostin.. joten, Siitä tuli rakennettua pöytä laseineen ja valoineen, pitää kyllä myöntää että lopputulos yllätti minutkin! Pöytän rakentamiseen meni ~3viikkoa, hauskaa ja mukavaa oli vietellä iltaa autotallissa ja rakennella, kyllä siinä muutama rakentelu olut meni. Kertokaa ihmeessä oma mielipide pöydän onnistumisessa ja muuten vaan ilmeestä! Tässä on linkki juutupe videoon missä enemmän videota ja kuvamateriaalia! https://www.youtube.com/watch?v=7Tl61B3 ... e=youtu.be
Alekschuk kirjoitti:Tuli hommattua yhdeltä foorumistilta 2.5L v6 busson lohko hilppeineen ... kunhan ostin.. joten, Siitä tuli rakennettua pöytä laseineen ja valoineen, pitää kyllä myöntää että lopputulos yllätti minutkin! Pöytän rakentamiseen meni ~3viikkoa, hauskaa ja mukavaa oli vietellä iltaa autotallissa ja rakennella, kyllä siinä muutama rakentelu olut meni. Kertokaa ihmeessä oma mielipide pöydän onnistumisessa ja muuten vaan ilmeestä! Tässä on linkki juutupe videoon missä enemmän videota ja kuvamateriaalia! https://www.youtube.com/watch?v=7Tl61B3 ... e=youtu.be
Vaihtelin emännän Mazdaan mittarivaloja ja aloin samalla tutkimaan miksi tupakinsytyttimelle ei tule virtaa.
Oli yllätys, että virtaliittimen ja pohjan väliin oli integroitu johdonpätkällä toteutettu sulake. Hetken aikaa sai ihmetellä, kun liittimeen tulee virta mutta pistorasian pohjalta sitä ei löydy.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Tulinasennettua busso alfaan ragazzonin suora keskiputki (ilman äänenvaimenninta) ja ragazzonin biscione takapömpeli. Myöskin moottorin ylätuki ja poikkituki. Aikaa meni parisentuntia yhteensä. Hauskaa oli.
Eilen johdotin suuttimet ja pulttasin trumpettioktetin sijoillensa. Tänään jatkoin pulttaamalla plenumin kannen paikoilleen, kasaamalla jäähdytysjärjestelmän, johdottamalla tepsin, hallin ja lämpöanturin sekä kippaamalla jäähdytysjärjestelmän lähes täyteen (loppui glykoli kesken, huomenna kaupasta lisää). Pahasti näyttää siltä, että veekasi on kuin onkin tällä viikolla tulilla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Futuurissa;
Tänään (ja huomenna ja ylihuomenna ja yliylihuomenna...) aikomukseni on vaihtaa 159:n paperisuotimet ja jottai turhaa sipistelyä. Sit huoltaa yks mitsu (olio + etc). Sitikkaan etujarruhuolto - palat ja toispuolen liukutapit ryyditettynä 2xmäntähullolla ja nesteillä, takaalta normi putsaus (talvi yllätti autoilijan (pikkujouluviikonloppuna) - normisti jarrusipistelyt renkaanvaihtohuollossa). Sit vectran vuoshuolto automaattilootan oliovaihdolla - täs pitäs naapurin setä olla kaverina (voisin olla joojoomies ja juua kaljaa). Porukoitten c5 (sitikka) tulee ensviikolla takatukivarsilaakerihuoltoon lisättynä muulla huollolla. Sit pitäs paskarrella työkalutaulut tallis loppuun ja muutoinki järjestellä tallia/koko taloa. Eli romujen uudelleen organisointia, varsinki tota huonetta mis koria lukuun ottamatta gtv6 on. Ja lopuks gtv6-raato siirtää takas lämpöseen talliin ja toivoa, et ei näihi meän ja naapurin käyttökulkineisiin tuu mitään isompaa.
Fiude saa oottaa naapurin tallis oliopohjan uudelleentiivistystä keväthuoltoon asti.
Jos vaik 10% sais noist tehtyä viikon aikana, olisin tyytyväinen itseeni. Mut sehä täs o hienoa, ku ei ole pakko...
Hitsasin varttikutosen helmakoteloita seitsemän tuntia, samalla sitten tuli auto vahattua ja aurauskulmat säädettyä Nyt on taas leimaa tämä vuosi, ensi vuosi ja hieman seuraavaakin !
Jouluattona pesin pari autoa ja eilen kiristin Gtv:en etummaiset apulaitehihnat.
Helppohan ne on pukissa laittaa, mutta voimayksikön ollessa paikoillaan on ahdasta.
Alekschuk kirjoitti:Tulinasennettua busso alfaan ragazzonin suora keskiputki (ilman äänenvaimenninta) ja ragazzonin biscione takapömpeli. Myöskin moottorin ylätuki ja poikkituki. Aikaa meni parisentuntia yhteensä. Hauskaa oli.
A. Mitäs katsastusinssi sanoo kun keskiputkessa ei ole äänenvaimenninta. Itsellä sama setuppi tosin sen äänenvaimentimen kanssa ja ei voi olla kuin tyytyväinen
B. Mistäs löytyi poikkituki? Ja kuva siitä olis kiva.
Tänään pitäisi tehdä sama homma kaverin endurolle. Tosin nyt pääsee käyttämään uutta (eli käytettyä) Sicen rengaskonetta kun siihen mahtuu 22":n vanteet ulkokiinnityksellä. Vanhaan kun sai vain 18".
Maunu kirjoitti:Tänään pitäisi tehdä sama homma kaverin endurolle. Tosin nyt pääsee käyttämään uutta (eli käytettyä) Sicen rengaskonetta kun siihen mahtuu 22":n vanteet ulkokiinnityksellä. Vanhaan kun sai vain 18".
Laitoitko talkkia sisäkumin ja renkaan väliin?
Mä suosin solukumeja. Ei viitti keskeytellä tyhjien renkaiden takia.
Mä vääntelen noita ihan Rabacondan pukilla. On helvetin hyvä.
Mun mielestä ne rengaskoneen kynnet vaan hankaloittaa hommaa.
Purin loppuunajetut novitecin tolpat irti. Vaihdoin kaikki takatukivarret. Ruuvasin bilstein/eibach tolpat taakse.
Huomenna jos ruuvailis em. tolpat myös eteen ja poikkituen konehuoneeseen.
Uusi lambda-anturikin oottelee paketissa.
Alekschuk kirjoitti:Tulinasennettua busso alfaan ragazzonin suora keskiputki (ilman äänenvaimenninta) ja ragazzonin biscione takapömpeli. Myöskin moottorin ylätuki ja poikkituki. Aikaa meni parisentuntia yhteensä. Hauskaa oli.
A. Mitäs katsastusinssi sanoo kun keskiputkessa ei ole äänenvaimenninta. Itsellä sama setuppi tosin sen äänenvaimentimen kanssa ja ei voi olla kuin tyytyväinen
B. Mistäs löytyi poikkituki? Ja kuva siitä olis kiva.
Mulla ei ollut alkuperäisessä keskiputkessakaan äänenvaimenninta eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia katsastusmiehen kanssa.
Ihan hiljainen auto sillä kuitenkin oli, vasta takapöntön vaihto toi ääntä.
Maunu kirjoitti:Tänään pitäisi tehdä sama homma kaverin endurolle. Tosin nyt pääsee käyttämään uutta (eli käytettyä) Sicen rengaskonetta kun siihen mahtuu 22":n vanteet ulkokiinnityksellä. Vanhaan kun sai vain 18".
Laitoitko talkkia sisäkumin ja renkaan väliin?
Mä suosin solukumeja. Ei viitti keskeytellä tyhjien renkaiden takia.
Mä vääntelen noita ihan Rabacondan pukilla. On helvetin hyvä.
Mun mielestä ne rengaskoneen kynnet vaan hankaloittaa hommaa.
Homma onnistui ihan hyvin uudella rengaskoneella. Tosin eturenkaan kanssa sai vähän tapella, kun on sen verran kapea ettei meinaa saada väännettyä asennuspään päälle.
Pirun jäykät oli kaverin Michelin renkaat. Trelleborgin piikkirengas oli mukavampi asentaa.
En kyllä voi tajuta miten joku saa solukumin asennettua paikoilleen. Tosin ei ole koskaan sellaista nähnyt enkä asentamista yrittänyt.
Kaveri sanoi ettei niillä saa ajaa katukäytössä. Voiko tosiaan olla näin?
Eilen ihmeteltiin 156:sen jakohihnan suunnalta tulevaa kitinää. Vaikea paikantaa mistä kohtaa se tulee, ääni on sellainen epätasainen kitinä. Onneksi VR kulkee pikku pakkasesta huolimatta
En kyllä voi tajuta miten joku saa solukumin asennettua paikoilleen. Tosin ei ole koskaan sellaista nähnyt enkä asentamista yrittänyt.
Kaveri sanoi ettei niillä saa ajaa katukäytössä. Voiko tosiaan olla näin?
Onhan se alkuun vähän haasteellista.
Poiskin sen voi ottaa monella tavalla, yksi hemmo käytti rälläkkää....
Kunnon työvälineet ja oikeat työtavat niin homma toimii. Ite kiroan noiden sisärenkaiden asennusta, solut menee nykyyään niin paljon helpommin.
"Jos rengashommissa täytyy käyttää voimaa jotain on pielessä." Sanoi eräs maailmanmestari.
Tarkastelin avaimien mukana tullutta ruskeaa avaimenperää jossa komeilee nappi ja takapuolella teksti "Meta Systems". Ostohetkestä asti luullut että kyseessä on vain varashälyttimen kaukosäädin, ja koska kyseinen nappi ei ole sen kummempaa toimintoa saanut koskaan aikaan, ei ole ollut hirveämpää motivaatiota sitä tutkia.
Nyt toista kuukautta pakkasilla ovien avaaminen vie n.10 - 15 minuuttia kun lukot ovat jäässä (joka ikinen päivä). Toinen mokoma menee 15 minuutin ajon jälkeen kun haluaisi ovet lukkoon.
Tutkiskelin netin ihmeellisestä maailmasta kyseisen muriskon tarinaa ja huomasin että kyseinen systeemi saattaa olla kytketty keskuslukitukseen. Lukkojen rimpuilun takia ajattelin antaa vielä yhden mahdollisuuden ja avasin namiskan. Kuminen painonappi oli "sulanut/mössääntynyt" avainkotelon sisään eikä jännitemittarilla saanut mitään selkeää dataa ulos, vaikka patterissa oli poffot kohillaan. Putsailin mönjät väleistä pois ja joka kerta kun nappasin pienen mustan möntin piirilevyn juotosten päältä pois niin nappia painamalla alkoi +/- napojen jännite nousemaan. Aikani tuusasin ja tuusasin ja tuusaamisen ohessa huitaisin nappia ohimennen ja huomsasin silmäkulmasta että vilkut välähti. Kasailin namiskan ja avot, mulla on kaukosäädetty keskuslukko. Ei siihen menny kun 4 kuukautta että sai motivaation ees paneutua tohonkin seikkaan.
Nyt on muikeeta rämpytellä ovia auki ja kiinni kun ei tarvii sytkärillä kärventää lukkoa & avainta.
Pitäisi itekkin touhuta Suzukin eturenkaan kanssa tässä talven mittaan. Tietääkö joku onko tubeless-renkaat pienemmällä halkaisijalla kuin sisärenkaille tarkoitetut ja saakohan sisärengasversioita edes mistään.
Hommasin viime kesäksi samanlaisen wanhahkolla kuviolla tehdyn Metzelerin kuin edellinenkin tuossa -78 vuoden valuvanteessa. kolme ammattilaista sitä koitti saada nousemaan vanteelle siinä onnistumatta, viimosin teki tasapainotuksen kun oli enää yhdestä kohtaa vähän vajaa, josko se nousis loput ajossa.
Sain sen lopulta ite sitkeällä rasvauksella ja yrittämisellä ainakin likimain nousemaan reunaviivasta päätellen, mutta silti se pomputti 50-60 vauhdeissa. En sitä jaksanut kesän mittaan enää sen enempää katsella jos vaikka paranis itsestään (mitä ei tapahtunut) ja nyt pitäisi tsekata että onko siinä kuoppa ja johtuukohan se siitä ettei vieläkään ole vanteella tuosta kohtaa vai ottiko itteensä kun sitä kolme päivää hakattiin ja yritettiin saada nousemaan. Oli siis aivan liian tiukka. Vai jäikö sitten painotus pieleen. Vai pitääkö ostaa suosiolla uusi rengas mutta mistä tietäisi onko joku sovitteeltaan väljempi? Olikohan koko 100/90/19 tai sinnepäin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Ryubiken kirjoitti:Aikani tuusasin ja tuusasin ja tuusaamisen ohessa huitaisin nappia ohimennen ja huomsasin silmäkulmasta että vilkut välähti. Kasailin namiskan ja avot, mulla on kaukosäädetty keskuslukko. Ei siihen menny kun 4 kuukautta että sai motivaation ees paneutua tohonkin seikkaan.
Seuraavan kerran kun avaat tuon mutikan, niin liimaa se nappula piirilevyyn. Nappula on kiinni vain ja ainoastaan juotoksistaan, jotka joustaa ja taipuu vähintään aina jos nappia onnistuu painamaan vähänkään vinoon. Juotokset kun ei yleisesti ottaen tykkää joustaa, vaan mieluummin murtuu, niin lopputulos on arvattavissa. Eli ei muuta kuin ärmättiä hetipitiliimaa kolmanneksi pyöräksi nappulan ja piirilevyn yhteiseloon, niin juotokset ehkä kestävät pidempään ja ovat helpommin korjattavissa, kun ei nappula juokse alta pois.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Pientä kuukautisvuotoa havaittu, joten ylävesiletkun Ricambi kertakäyttöklemmari lähti kierrätykseen kun oli jo märkä letkunsuu....(ilmeisesti muovinen letkumutka supistuu pakkasessa ajon jälkeen ja lirauttaa hiukan liian löysän klemmarin alta....muutakaan keksi moiselle pikkutiputtelulle??)....Samalla tuli uusittu yksi hieman epäilyttävä letkunpätkä termostaattikotelon alta ja parit klemmarit samaan syssyyn.......
Taitanut Hän vihastua minulle kun ei ilmeisesti ole viimeiseen pariin viikkoon hierottu tarpeeksi?? Jaa miten niin? No, aina kun Hän on pahalla päällä niin ajotietokone puhuu Italiaa....Normaalistihan tuo keskustelee Saksaksi!
Rakentelin kaverin Grale-projektiin kardaanin. Onneks oli palikat valmiina, niin ei tarvinnut muuta kuin koota.
Oli tosin jo viimeiset. Täytyy tehdä taas "settejä" valmiiksi jossain vaiheessa.
Aihioita jäi sentään vielä 5kpl, vaikken ottanutkaan vanhaa vaihdossa.
159:iin vaihtui kuskinoven rajoitin, eipä naksu enää. Oli muuten todella helppo vaihdettava
Jälkikäteen tuli mieleen että millähän tuota kannattaisi öljytä/rasvata?