Moottoririkot jakopään takia.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Jakopään porsuminen

Rivi 4.cyl hihnalla, jakopää pettänyt.
8
10%
Rivi 4.cyl hihnalla, jakopää kestänyt.
21
25%
6.cyl 164:seen asti. Jakopää pettänyt.
1
1%
6.cyl 164:seen asti. Jakopää kestänyt.
9
11%
6.cyl 156:sta eteenpäin. Jakopää pettänyt.
3
4%
6.cyl 156:sta eteenpäin. Jakopää kestänyt.
14
17%
Boxer, jakopää pettänyt.
2
2%
Boxer, jakopää kestänyt.
9
11%
Rivi 4.cyl ketjulla. Jakopää pettänyt.
1
1%
Rivi 4.cyl ketjulla. Jakopää kestänyt.
16
19%
 
Ääniä yhteensä: 84

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Moottoririkot jakopään takia.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo jakopää tuntuu olevan ongelma. Moneltako todella on mennyt se. Ja monellako kestänyt. :?


ps.saisiko äänestystä niin että voi äänestää useampaa? Eli esim. itsellä kestänyt boxeri,ketju nelonen ja vanha remmi kutonen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no ainakaan meikäläisellä ei ole ollut mitään ongelmia noissa 12 v kutosissa jakopäänsuhteen ja luulen että ongelmat pysyvät jatkossakin poissa kunhan muistaa huoltaa myös kiristimen remminvaihdon yhteydessä..

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Minulla kestänyt sekä vanha TS, että nyt V6 (kopkopkoputtaa puuta).
Remmi menee vaihtoon keväämmällä, nyt on täynnä n. 50tkm.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Remmit ovat kestäneet. 75:n 1.6TC tosin syttynyt palamaan ja vienyt koko kasan lunastukseen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottoririkot jakopään takia.

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:saisiko äänestystä niin että voi äänestää useampaa?
Ei tietääkseni.

Mulla on ollut erittäin lähellä hihnavaurio, ohjainrulla sökö, hihna hypännyt jne. Q4:ssa, mutta ei voinut kuin katsoa peiliin.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Kiristintä ja remmiä on vaihdettu, mutta ei kestänyt niin ei kestänyt. Hampaat irtosivat...
Viimeksi muokannut Roach, 23 Maalis 2005, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kaikki 3 Alfaa on kestäny ketjut ja hihnat. Olisi muuten mielenkiintoista tietää
onko noissa mennyt itse hihna vai kiristin/rulla. Löytyykö kestävämpää hihnamerkkiä?
Viimeksi muokannut V6, 23 Maalis 2005, 15:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla on nipussa pysyneet (Alfan koneista) 1.6 TC, 2.0 TS 8v, 3.0 12v ja 1.8 TS 16v.

Ainoa, jossa on ollut hihnamurheita oli 16-venttiilinen bokseri, mutta siinäkin oli hihna valmiiksi hypännyt jonkun aikaisemman omistajan toimesta. Jälkeen päin on vaikea sanoa mikä sen oli aiheuttanut, saattaapa olla vaikka asennusvirhe, hihnat olivat kuitenkin ehjät.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no juu onahn noita ketjukoneita ollut itselläkin ja mitään moitittavaa ei ole yhdessäkään ollut..siis melko idiiotinvarmoja laitteita sen suhteen..

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ei ole ollut murheita Alffoissani. 155:sta poistin tasapainoitusakseleiden hinan jotta ei siitä tule murheita. Samalla vaihdoin uuden hihnan ja kiristimen (uusi versio kiristimestä) sellaisen asian huomasin että vanhan kiristimen säätö oli mettässä (kiristettynä viisari pitää olla keskellä) viisari oli nollassa. Tuolla kiristimellä oli ajettu n. 10 tkm kun sen turvallisuussyistä vaihdoin.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
garfield
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 12:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja garfield »

Toistaiseksi 2.0TS:ssä on kestänyt. Hihnat/hilut vaihdettiin juuri. Aikaa välissä oli noin 3 vuotta ja kilometrejä noin 17000 :o . Jakopään hihnan kiristin oli aivan viimeisillään Kuva.
Saab, Escort, Lada, Orion, 740GL, 945, AR Sprint QV, V70, V70 2.5T. V70 D5 ja AR 156 2.0TS käytössä.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Ollut 3 kpl 156:sta yhteensä 150 tkm, ei hihnaongelmia.....

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Tällä hetkellä alla 12V V6, toistaiseksi on jakopää kestänyt.
Edellisessä (1.7 ie boxeri) ei myöskään ollu mitään. Ajallaan vaihdatin kiltisti remmit Milanossa siihen. Nykyiseen ei mun aikana ole vielä remmiä tarvinut vaihtaa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tuohon pitäisi saada reilusti lisää vastauksia, jotta siitä saisi jotain osviittaa mikä kestää ja mikä ei. Lisäksi hajonneiden joukossa voi olla "yli" kilometreille ajettuja tai väärin asennettuja hihnoja/kiristimiä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kenellähän on ketju porsinut? Jos olisi kutonen ymmärtäisin mikäli joukossa on VR6 golffin omistajia :P
tuohon pitäisi saada reilusti lisää vastauksia, jotta siitä saisi jotain osviittaa mikä kestää ja mikä ei
Kyllä siitä varmaan saa jotain osviittaa, mutta tuskin kertoo sen enempää kuin että toisista koneista on mennyt ja toisista ei, ei niinkään että 37% kaikista Alfan koneista hajoo jakopää.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jännä homma tuon ketjun kanssa..mielestäni ei pääse hajoamaan kuin jos kiristin on ollut totaalisen löysällä jolloin ketju pääsee hyppäämään kovilla kieroksilla tai sitten ketju on vain ajettu ihan loppuun..
omakohtaiseen kokemukseen perustuen ei ketju hypännyt pikkukieroksilla vaikka kiristin ei pitänytkään..

voipi olla että ketju on kiristetty liian lujalle jolloin liitoskohta ei ole kestänytkään..mutta tiedäppä häntä sitten..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Rolle kirjoitti:
Kyllä siitä varmaan saa jotain osviittaa, mutta tuskin kertoo sen enempää kuin että toisista koneista on mennyt ja toisista ei, ei niinkään että 37% kaikista Alfan koneista hajoo jakopää.
no saa siitä sellaisen tiedon että voi hajota tai sitten ei , mutta mitään muuta iloa tuosta ei vielä ole ,)
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tää ois parempi kun vois vastata useampaan kohtaan. Täällä varmaan jo yli 1000 Alfaa niin hieman saa suuntaa määristä ja todennäköisyyksistä. Itsellä jäi vaikkapa tuolla GM:llä vaivaamaan kuinka useat GM:n 1.6 16v koneet katkaisivat hihnansa. Kuitenkin niitä oli kokoajan 1-2 työn alla....mutta kun niitä oli liikenteessäkin sitten satoja. Ja tämähän on onneksi yleistä löpinää puolella.
Ketjun katkeaminen varmasti harvinaista. Itsellä uusiminen ollut mielessä jo 200tkm. :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Njoo olkoot vaikka kymmenen tuhatta Alfaa mutta jos pari sataa vastaa niin.. :?

mikkilj
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 08:17
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkilj »

Nuita fiudeja kun on ollu muuan kipale, joissa on hihnaa ja essonbaarissa valittavat samaa että hihnat ei kestä. Vielää (koputtaen puuta) ei ole hihnoja katkeillu. Tosin niit' on kyllä vaihdettukkin reilusti alle 60mm välein. Se hihna kun ei fiudeen maksa mitään ja vaihtokin menee osaavalta kaverilta varttituntiin (on kellotettu aika)

Alfassa on sitten wanha kunnon ketju, jonka luulisi kestävän hiukka paremmin.

- J

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Lisäsin tuonne yhden porsineen jakopään Boxer koneessa... tosin siitä ei voine syyttää konetta eikä hihnaa, kun kilpatilanteessa turbo Unon kanssa tuli kiskastuu kolmosvaihde vitosen sijaan ja mittarissa oli 190 + km/h :?

Muissa on pysynyt hihnat ja ketjut paikallaan.
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Näköjään jollain porsinut rivinelikon ketjujakopääkin.. eli en luotaisi tuohon äänestyksen tulokseen ihan kybällä 8)
- Alfaholic -

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Rolle kirjoitti:Kenellähän on ketju porsinut? Jos olisi kutonen ymmärtäisin mikäli joukossa on VR6 golffin omistajia :P
Mulla on pettänyt 6-sylinterisen ameriikanpelin ketjujakopää. Tosin fiiberinen (liekö termi oikein?) hammaspyörä muuttui hampaattomaksi. Ketju ei katkennut. Koneen venttiilit ja männät eivät kohdanneet, eli vahinko oli pieni. Jotain iloa lo-tech jutuistakin.

Tessun ketju on pysynyt ehjänä ja äänestin sen mukaan. Eli ääni ei ole minun.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikös tuonti 164:ssa mennyt jakopäätä? Vielä ei ole kukaan ilmoittanut. :? Kaikki mukaan galluptalkoisiin. :lol:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

155:stä (2.0 16V) porsinut hihna edellisellä omistajalla 70 tkm kohdalla (vaihtoväli muutettu 120 tkm -> 60 tkm juuri samoihin aikoihin, korjattu autoliikkeen laskuun). Bokserissa hihnat ja kiristäjät vaihdettu ajallaan ja hyvin on pysynyt nipussa.
Äänestin bokserin mukaan koska sillä on tullut ajeltua kauemmin (5 v. / 100 tkm vs. alle 1 v. / 13 tkm 155:llä).

Vastaa Viestiin