Ihanaa jutskaa täällä
Unohdinkin laittaa viestiä siitä, että laittakaapa omia kiulujanne tänne. Vaikka ihan speksien kanssa, koska saattaa olla isolle yleisölle tuntemattomia vehkeitä. Parhaan A-luokan avauksia oli jätkien jagget ja Porschet

Lisää näitä! Tuo Jaguaari kyllä ansaitsee kaikki kehut, niin hieno on. Itse pyrin tällä hetkellä maksimoimaan harrastepelin käytön kesäisin, mutta ymmärrän kyllä että tuollaista kaunokaista jo sateelta hiukan suojellaankin

Porsche 968 toisaalta ansaitsee jokaisen mahdollisen ajetun kilometrin, koska sitä vartenhan se on tehty. Eikös tuo club sport ole jo oikeasti harvinainen malli??
-TTY- kirjoitti:S_A kirjoitti:20 tonttuakin riittää.
Ja aika paljon vähempikin. Väittäisin että esim. Toyotan MR2 mutkatiellä nostaa suupielet korviin paatuneellakin japsi-vihaajalla. Nimenomaan 1.gen on sellainen laite jonka haluaisin joskus tyypätä, 2.gen:iä oon joskus saanut lainata mut se on 90-lukulaisena moderni

Enkä tuosta ruskeastakaan aikanaan kovin montaa kiloeuroa köyhtynyt...
Kyllä, seuraava mantra olikin se, että "järkevästi" kun ostaa niin pääsee suht pienellä summalla. Järkevällä tarkoitan sitä, että tietää mitä tahtoo ja ottaa pikkaisen selvää markkinoista/automalleista. Eli vaatii pikkaisen harrastamista jo ennen auton ostoa. Eli ei sinällään kauhean raskasta työtä kun joutuu hienoja kuvia ja tarinoita eri autoista lukemaan/katselemaan
MR2 on kyllä oikeasti kiehtova auto jonka saa tällä hetkellä erittäin järkevään hintaan. Painosanalla tällä hetkellä, mk1:sen hinnat on jo jyrkässä nousussa. (mutta siltikkin vielä järkevissä hinnoissa.) Autossa on kyllä tehty paljon uhrauksia urheilullisuuden eteen, joten mikään jokapojan kippo se ei ole. Viimeisimmässä versiossa pojat unohti takakontinkin autosta... Yleisesti ottaen Toyota/Mazda/Honda on merkkeinä sellaisia, että ne uskaltaa tehdä urheiluautoistaan oikeasti urheilullisia, joten harraste ja käyttöpelien erot on aika valtavia näillä merkeillä.
Tässä on oma lista niistä autoista joissa eurot ja exotiikka kohtaa tällä hetkellä pirun hyvin:
- Lotus Espirit ja alkupään Eliset
- Porschen 924&944
- Alfa GTV (vai mikä se takavetoinen 80-luvun ihanuus onkaan)
- Toyota MR2 (kaikki generaatiot mutta kiehtovin taitaa olla mk1)
- Mazda RX8 (moderni joo, mutta erikoinen)
- Opel Speedster (joka olikin tuolla jo mainittu useaan otteeseen)
- BMW 1502 ja 2002 (nämä on vielä käsittämättömän edukkaita)
Kuten varmaan huomasitte, noiden vehkeiden ikä/haluttavuus on aika optimi ostohommia ajatellen. Voisin meinaan veikata, että vanhempana jokaisen noiden autojen arvostus (ja rahallinen arvokin) nousee, joten säästää silkkaa rahaa jos tässä vuoden parin sisällä ne ostaa. Se on kuulkaas miesmatematiikkaa se.
Rajatapauksena voisin vielä lisätä Toyota Supran ja Mazda RX7:skan jos tässä lähiaikoina hommaa. Näiden hinnat on noussut huomattavasti jo pitemmän aikaa, mutta edelleen saattaa euroopasta löytyä järkevän hintaisia autoja. RX7 on kuulemma jopa urheiluautoksi todella hieno ajaa ja arvostus autoa kohtaan nousee koko ajan. Ja on se kaunis auto, vaikka onkin moderni. Itse en osaa sen enempää tästä autosta sanoa, muuta kuin sen että kuumottaa.
Supra on taas 2+2 paikkaisena ja painavampana autona enemmän GT henkinen, mutta rehellisesti sanottuna nykyajan kermaperseet pitää tätäkin autoa oikeasti epämukavana. Sen lisäksi ajettavuus on enempi lähellä urheiluautoa kuin GT:tä, joten vertailut samanikäisiin Porscheihin ei ehkä ole kaukaa haettu. Painoa ei ole niin paljoa kuin yleisesti kuvitellaan ja paino onneksi on siellä oikeassa kohtaa: keskellä autoa ja matalalla. GT86 ei ole ensimmäinen Toyota jossa on keskitytty painopisteen saamiseksi oikeaan kohtaan. Vapari manuaali tarjoaa aikalailla identtisen suorituskyvyn 968 Porschen kanssa ja turbo-version menohalut voi itse valita lompakon paksuuden mukaan. Itseäni ei suoraan kovaa kiinnosta, mutta pikkaisen piristetty vapaasti hengittävä suora kutonen ajettavassa korissa on itseäni puhutteleva juttu. Tässä on minun kottero
Vinkkinä S_A:lle, Goodwoodista voisin lukea enemmänkin juttua.