Autonosturin hankinta.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Rasvis kirjoitti:Onkos muuten herroilla vinkkiä miten nosturin tolpat saisi asennettua suoraan? Tallissa on öljynerotuskaivo ja sinne pieni kaato joten joku kiilausviritys pitäisi keksiä. Mitään korilaattoja ei kannattane levyn alle viritellä, voi tulla aika raju pintapaine lattiaan sen korilaatan kohdalle.
Simmilevyillä, mukana voi tulla, ei tarvitse olla mitään "O" muotoisia, "U" muotoiset kelpaa. Laitetaan kiilapulttien alle, laserilla suoraksi, ei edes ole vaikeaa, kun tolpat on niin korkeita.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse tein tuon niin että tein pohjalätkistä kopiot, malleilla oli hyvä tehdä tolppien suuntaus. Selvitin mikä pultinreijistä on lattialla ylimpänä, ko.reiän poraus, kierretanko kiinni betoniin massalla. Tietysti reiän imurointi ja pi-puhallus kunnolla. Tavara on kaksikomponentista ja useammalla valmistajalla löytyy. Kiinnitysvoima on on ainakin paperilla vakuuttava eikä betoniin tule kiilapulttien jännitystä. Kun tavara kuivunut, nostin toisen kaverin avustuksella tolpan pystyyn, tietysti että kierretanko napsahtaa kohdilleen. Saattaa nousta yksinkin, en ole kokeillut pelkän tolpan painoa. Minullahan tuo tuli kasattuna mutta käyttämättömänä. Nosturi oli mennyt väärälle työmaalla ja olivat sen siellä kasanneet. Moottori, nostovarret yms. lisäsivät painoa.
Nyt tekee linjaus tarkistuksen, sitten suoristus, shimmeillä. Poraus ja liimalla loput kierretangot kiinni. Lopuksi tein ympärille matalan kehikon ja valutin altaan täyteen juotosbetonia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kiitos vinkeistä, eiköhän homma noilla ideoilla hoidu.
- Epäkelpokeräilijä -

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

sämpy kirjoitti:lähikorjaamo kauppas vaihtoon menevää ehjää nosturia 500€, joutuu ehkä ostamaan vaikkei ole sijoituspaikkaankaan..
Jäänyt varanosturiksi kun ruuvina ja aika järeenä on turhan hidas, tulee sähköhydrauli tilalle. Nissanin vanha, nostaa järeemmänkin pakettiauton.

Pitääköhän valaa joku järeempi H-betonipalkki nosturia varten ja laittaa murskepohja ja iso teltta päälle, näin alkuun?
Jos et päätä ostaa niin mua kiinnostais... kilauta jos itse passaat hankinnan

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuva

Tuli sitten kumminkin IKH:n nosturi talliin. Olin katsonut leveyksiä väärin, tämähän on hyvinkin tarkkaan samanlevyinen kuin Launch TLT235.

Kasaamisesta sen verran että shimmit ja betoniankkurit tulivat mukana. Ohje väitti ankkureiden olevan halkaisijaltaan 20 milliä ja niille tarvittavan poranterän 19 milliä. Satuin kuitenkin mittaamaan ankkurit ennen asennuksen aloittamista ja nuohan olivatkin 18-millisiä, mallia joissa ankkurin keskeltä juntataan ankkurin sisään kartiomallinen piikki jonka olisi tarkoitus levittää pää niin että pötikkä pysyy lattiassa kiinni. Noissa ei ollut mitään asennusohjetta eikä koodia jolla sellaista olisi voinut hakea enkä löytänyt miltään suomalaisilta maahantuojilta edes sinne päin samannäköisiä, joten kysyin IKH:lta minkä kokoisella terällä ne reijät pitäisi kairata. Vastaus oli että samankokoisella kuin ankkurin halkaisija on.

Muuten hyvä mutta vastaus oli ilmeisen väärä, kiilatappeja kun ei millään saanut hakattua perille asti. Nosturin asennusohjeen mukainen 19-millinen poranterä taas näyttää olevan mallia yksisarvinen. Ainoa sellaista listoillaan pitävä toimittaja jonka löysin on Meltex, ja heidän kommenttinsa oli "tällaista ei näköjään ole koskaan kukaan tilannut". En sitten tilannut minäkään vaan sen sijaan Sormatin 20-milliset ankkurit joihin sentään on asennusohjeetkin olemassa.

Nosturin asennusohje on muutenkin mallia suuntaa-antava. Hydraulinippeleiden asennuksesta ei ole hääppöistä ohjeistusta ja mielestäni mukana tulevilla helyillä ei asiallista asennusta pysty tekemään. Pumpulta lähtevän linjan kierteeseen sipaisin tilapäisesti putkiteippiä, saa nähdä muuttuuko tuo ajan kanssa lopulliseksi asennukseksi... Myöskään ylärajakytkimen asentamisesta ei ohjeessa puhuta mitään. Sikäli ymmärrettävää ettei tuotakaan taida saada järkevästi toimimaan ilman kevyttä kustomointia. Sähköjen osalta vehkeeseen kyllä tulee suojamaadoitus mutta se maadoittaa vain muovisen ohjauskotelon sisällä olevan muuntajan rungon ja teoriassa hydraulipumpun rungon. Teoriassa siksi, että maalattu ruuvi maalattua pumpun runkoa vasten ilman mitään tähtiprikkaa saattaa johtaa sähköä huononpuoleisesti. Nosturin tolppaan ei tule mitään maadoitusta. Hitsausten toleranssi vähemmän merkitsevissä osissa on aikamoinen, jigi ei taida olla tuttu sana. Nostokelkat ja -varret kylläkin ovat ihan siistiä työtä.

Vähän maistuu siltä että tuli hankittua harrastenosturi. Nyt saa autojen lisäksi siis harrastaa myös nosturia. Eiköhän tuosta pienellä puuhastelulla ihan kelpoinen tule mutta ymmärrän jos ammattimaiset nosturiasentajat eivät tällaisista vehkeistä innostu. Ihan tukevalta tuo sentään tuntuu henkilöautoa nostettaessa ja niin pitäisikin kun kapasiteettia on valmistajan mukaan 4,5 tonnin vehkeisiin asti.

Kuva

Ja sitten ongelma. Nosturin pitäisi varmaan nostaa niin ylös että lukkokieleke lukittuu kelkan alareunaan? Eipä nosta, ja toisaalta ei nosta myöskään niin korkealle että rajakytkin voisi pysäyttää noston. Äänestä päätellen rauta törmää rautaan eikä kyse siis luultavasti ole ilmasta systeemissä. Mitään törmäävää en katselemalla löytänyt joten mahdollisesti sylintereissä loppuu matka kesken. Männät eivät ala-asennossa näytä menevän ihan sisään asti joten nostoketjua lyhentämällä vehkeen ehkä saisi nostamaan jokusen sentin ylemmäs. Mutta voikohan ketjua keskeltä katkaista? Sitä on nyt vähän vaikea päistä lyhentää kun nosturi on kasassa ja pystyssä, ennen pystyttämistä ne päätkin olisi vielä saanut näkyviin.

Monesta sentistä ei homma ole kiinni mutta kun kelkka ei ihan nouse reunaan lukittumiseen asti pitää sitä laskea noin kymmenen senttiä että päästään yhtä pykälää alempaan lukkoreikään asti. Ja siinä kohtaa ei auton alla enää oikein tahdo mahtua seisomaan suorana.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mielenkiintoinen idea, mutta miten tuo toimii (mikä tekee sen nostoliikkeen, joku ruuvi noissa pitkittäisissä alaputkissa?)
http://www.mstone.fi/tuotteet.html?id=40/204
Joku tuon tyylinen voisi omassa käytössä (ahdas talli, tai kesäisin autokatos) olla pätevä. Näyttää kyllä hurjalta noin pieni värkki nostamassa koko autoa...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Kyllä tuollaisella 916 Gtv V6 nousee niin ylös, että moottorin saa alakautta pois.
Idea on, että nosto tapahtuu jomman kumman akselin renkaat maassa.
Hankalan mallinen yksin siirrellä, mutta onnistuu. Kovalla ja tasaisella auttavan pienet renkaat.
Löytynee vähän halvemmalla muualta.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tuli jo viime kesänä hankittua käytetty 2-pilarinosturi. Nyt vasta olen sitä paikalleen laittamassa ja kiroamassa lattian epätasaisuutta. Tyhmiä kysymyksia nosturin asentaneille. Haittaako pieni heitto alustan suoruudessa? Näyttäisi tuo H mallinen nosturin alusta olevan noin sentin vinossa pituussuunnassa ja ei ihan joka kohdasta kosketa lattiaan. Nosturin mukana tuli kyllä metallilaattoja, mutta tuntuu, että niiden kanssa menee vain tuo jalustan lattiaa vasten istuminen huonommaksi :)
Suoraan vaan suoraa

Gommi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Gommi »

mutt kirjoitti:Mielenkiintoinen idea, mutta miten tuo toimii (mikä tekee sen nostoliikkeen, joku ruuvi noissa pitkittäisissä alaputkissa?)
http://www.mstone.fi/tuotteet.html?id=40/204
Joku tuon tyylinen voisi omassa käytössä (ahdas talli, tai kesäisin autokatos) olla pätevä. Näyttää kyllä hurjalta noin pieni värkki nostamassa koko autoa...
kyllä tuosta itselleni ollut paljon apua. Tosin koskaan en ole koittanut nostaa koko autoa, vaan joko etu- tai takapää kerrallaan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/200 ... WA0000.jpg

Tuollanen tuli alakautta nätimmin, kun ylhäältä :D

Tosiaan nostoliikkeen tekee todella pitkä kierretanko jossa tiheähkö kierre. Pyöritellään käytännössä poralla, hurjalle tulee mukana väkisinväännettävä kampi.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Garmund kirjoitti:Tuli jo viime kesänä hankittua käytetty 2-pilarinosturi. Nyt vasta olen sitä paikalleen laittamassa ja kiroamassa lattian epätasaisuutta. Tyhmiä kysymyksia nosturin asentaneille. Haittaako pieni heitto alustan suoruudessa? Näyttäisi tuo H mallinen nosturin alusta olevan noin sentin vinossa pituussuunnassa ja ei ihan joka kohdasta kosketa lattiaan. Nosturin mukana tuli kyllä metallilaattoja, mutta tuntuu, että niiden kanssa menee vain tuo jalustan lattiaa vasten istuminen huonommaksi :)
Olettaisin että suoruus on todella tärkeä. Jos tolppa vinossa niin tolppien välinen etäisyys muuttuu ylös/alas suunnassa. Nostotassut on alustassa suht jämäkästi kiinni niin jostain täytyy tuolloin luistaa, taipua tai kääntyä. Itse pistin kiiloilla suoraan, tein rimoista altaan tolppien alle ja täytin sen altaan juotoslaastilla tms. betonilla. Selitin tilanteen rautakaupan tiskillä, ne valitsi tuotteen. Tuote oli kuitenkin tuollaiseen asentamiseen yms. tarkoitettu. Ihan vesimäistä ja juoksevaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Rasvis kirjoitti:Onkos muuten herroilla vinkkiä miten nosturin tolpat saisi asennettua suoraan? Tallissa on öljynerotuskaivo ja sinne pieni kaato joten joku kiilausviritys pitäisi keksiä. Mitään korilaattoja ei kannattane levyn alle viritellä, voi tulla aika raju pintapaine lattiaan sen korilaatan kohdalle.
Minä tekisin jalkojen alle pienet valut, vaikka ihan upottais rautaa latttian pinnan alle ja oikaisee juotosbetonilla

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

http://www.overdrive.fi/forum/threads/v ... 2c.306823/
Itse tuli nosturini Launch TLT235SBA katsottua. Löytyy nuo lukitukset varsien kääntymisen estämiseen. Pultit oli merkattu 8.8, kaikki kireällä ja pari irroitin niin ei ollut merkkejä siirtymisestä. Toki olisi parempi olla tuo 10mm pultti. Täytyy mittailla pystyykö laittamaan ja tietysti tuolloin ei jää yhtään säätövaraa, joten poraus pitäisi olla just eikä melkein. Ymmärrän kyllä ongelman ja että se voisi olla paremmin mutta jos nostopiste on autossa on tukeva ja suora niin tuon yhden nostovarren kääntyminen nostossa tuntuu aika ihmeelliseltä. Toki myös nostimen pylväät pitää olla tarkalleen pystyssä muuten nosto rasittaa aina tuota lukitusta (pylväiden etäisyys toisistaan siis muuttuisi noston aikana).
Muita raportissa löytyneitä epäkohtia en osaa tulkita/etsiä omasta nostimesta. Pikaiseltaan kai tärkeät kohteet on tuo sähköturvallisuus, hydrauliikka ja hitsaukset/materiaali.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 03 Syys 2017, 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Oli kyllä odotettavissa, varmasti lisää tapauksia tulossa noiden kinkkinostimien kanssa :roll:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Omaa ostosta vakuuttelin hinnalla, käyttömäärällä ja tyyppikilven mukaan isolla turvavälillä siihen mitä nostelen.
https://www.elekma.com/tlt235sba#
max.3500kg ja autot max.1500kg.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Omaa ostosta vakuuttelin hinnalla, käyttömäärällä ja tyyppikilven mukaan isolla turvavälillä siihen mitä nostelen.
https://www.elekma.com/tlt235sba#
max.3500kg ja autot max.1500kg.
Launch on sieltä paremmasta päästä kyllä, tiivisteet on olleet melkoista kuraa jossain vaiheessa ja samoin muu hydrauliikka mutta muuten kasaamisen laatu ollut vastaantulleissa ihan ok. Eli hitsaus saumat osuneet jopa metallien liitoskohtaan ja migissä on ollut kaasuakin :lol:

Mekaaninen lukitus on ihan must noiden kinkkien kanssa, toki linkin tapauksessa siitäkään ei apua ole kyllä :|

Itse hankin käytetyn merkkinostimen, maksaa saman kuin kinkki mutta on paljon turvallisempi olo alla ja osia saa jos tarvitsee.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

https://www.turkulainen.fi/artikkeli/76 ... nostin-voi

Olkaa varovaisia noiden kinkkinostimien kanssa... Taas vedetty osa markkinoilta tuota kuraa..

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Henkkoht. en suostuisi menemään tuollaisen kiinalaisen paskarautahimmelin varassa olevan auton alle. CE-merkintä ei takaa mitään. Käytetty Stenhøj tms. täytyy etsiä, jos saa aikaiseksi pykätä korkeamman tallin; muussa tapauksessa jatketaan AC:n tunkilla.
Operating at the speed of dark

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kiinalainenhan on sen verta ovela, että on kehittänyt myös oman merkintänsä: China Engineering. Arvaatteko mikä on lyhennys ja millaisella fontilla jne. Joku saattaisi vaikka sekoittaa. Kaksipilaria olen itsekin haaveillut, mutta ei toistaiseksi ole ollut kovin korkealla hankintaprioriteetissä. Ponni kuitenkin on niin pärjää kivasti ja tuo on koko lailla turvallinen kunhan sulkee sen aina käytön jälkeen.

Edit: Muistin väärin. Se olikin China Export: https://smcaeg.zendesk.com/hc/en-us/art ... na-Export-
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olisi kiva tietää tarkalleen, miksi nuo on poistettu.

Ja lista muista. Tukeshan varotteli kiinalaisia valaisimia käyttämästä myös. Sit kun itse jutun luki, niin syynä oli huonot tai kokonaan puuttuvat ohjeet! Teknisesti ne oli siis täysin päteviä vehkeitä, mut ei ollu kummankaan kotimaisen (tai edes englannin kotimaisen) kielistä ohjekirjaa, niin siitä vakavat moitteet.

Nuo maininnat lukoista ja hydrauliikan laadusta ja liian korkeaksi ilmoitetusta nostokyvystä on ihan aiheellisia jo - mutta mitäs ne muut?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Noniinno, varoittelu ja takaisinveto on ihan vähän eri asia.... Tuskin takaisinvetoa käyttöohjeen puuttumattomuudesta sentään nostolaitteessakaan :roll:

Tukesin sivuiltahan saa lisää infoa jos viitsii katsoa, esimerkkinä tuo Torin -brändätty kinkki:

http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=9041

Vaaran laji: Muut ulkoiset vammat, Puristuminen, Sähköisku

Eli ihan fyysisiä riskejä tarjoaa tuo nostinmalli käyttäjälleen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No niinpä näkyy... En vaan itse sokeana nähnyt mitään...
Mut meinasin siis sitä, kun viime vuonna oli kauhea "kuolemanvaara" kiinalaisista valaisimista, kun puuttui ohjeet.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Matalanostimen hankinta mielessä.. mitäs raati sanoo tästä? https://www.elekma.com/matalanostin-launch-tlt-330-a
Tossa kiehtois se että siltojen väli jää vapaaksi mutta onko noissa vaara että nousevat/laskevat eri tahtiin kun eivät ole mekaanisesti yhteydessä? Googlettelin kyllä että sylinterit olis jotenkin ristiin kytketty mutta teknisistä tiedoista en mainintaa löytänyt. Tietääkö joku miten lukot noissa toimii, onko vain yläasennossa lukko vai voiko lukita eri korkeuksiin?
Olisko jollain käyttökokemuksia tän tyyppisistä mitkä ei ole mekaanisesti yhteydessä, pysyykö hyvin paikallaan kun ajaa yli vai pitääkö pultata lattiaan? Tossa linkin videossa ei ole pultattu mutta korvakkeet siinä näyttäs olevan.
Palstatoveri "jalitjammilla" taisi tälläinen tallissa olla?

Avatar
Elefant
Viestit: 72
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Elefant »

meillä on joku tämmöinen vannetukun nostin. https://www.vannetukku.fi/siirrettv-sak ... 55312.html Hyvä on tähän asti ollut. Äskettäin lähti 164 moottori pois alakautta apurunkoineen.

Avatar
Elefant
Viestit: 72
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Niin ja vielä meillä on autokatoksessa filmivanerien päällä liikuteltavissa, ja voidaan lukita eri korkeuksille

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Launchi kiinnostaisi itseänikin, varsinkin valovirralla pelittävänä - onko noista valovirtavehkeistä mihinkään?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Hydrauliikka sen noston tekee, joten sinänsä sama onko hydrauliikkapumppua pyörittävä sähkömoottori yksi vai kolmivaiheinen.

Veikkaisin että noi erillisillä silloilla olevat ei pysy paikallaan jos ei pulttaa lattiaan. Itsellä on kiinteillä linkeillä oleva kumimattojen päällä ja se kyllä pysyy paikoillaan ilman pulttausta. Ei ne tangot siellä alhaalla häiritse käytännössä juurikaan. Ramppien sivuetäisyyttä ei tietysti pysty säätämään.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tiige kirjoitti:^Hydrauliikka sen noston tekee, joten sinänsä sama onko hydrauliikkapumppua pyörittävä sähkömoottori yksi vai kolmivaiheinen.

Veikkaisin että noi erillisillä silloilla olevat ei pysy paikallaan jos ei pulttaa lattiaan. Itsellä on kiinteillä linkeillä oleva kumimattojen päällä ja se kyllä pysyy paikoillaan ilman pulttausta. Ei ne tangot siellä alhaalla häiritse käytännössä juurikaan. Ramppien sivuetäisyyttä ei tietysti pysty säätämään.
Jees. Muistaakseni kiinneillä silloilla olevia oli myös valovirtana. Nyt kun saisi pressutallin kasaan ja varsinaisen tallin tyhjäksi ja lattian tasaiseksi ja ja.. :drinking:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

fahlsjy kirjoitti:Matalanostimen hankinta mielessä.. mitäs raati sanoo tästä? https://www.elekma.com/matalanostin-launch-tlt-330-a
Tossa kiehtois se että siltojen väli jää vapaaksi mutta onko noissa vaara että nousevat/laskevat eri tahtiin kun eivät ole mekaanisesti yhteydessä? Googlettelin kyllä että sylinterit olis jotenkin ristiin kytketty mutta teknisistä tiedoista en mainintaa löytänyt. Tietääkö joku miten lukot noissa toimii, onko vain yläasennossa lukko vai voiko lukita eri korkeuksiin?
Olisko jollain käyttökokemuksia tän tyyppisistä mitkä ei ole mekaanisesti yhteydessä, pysyykö hyvin paikallaan kun ajaa yli vai pitääkö pultata lattiaan? Tossa linkin videossa ei ole pultattu mutta korvakkeet siinä näyttäs olevan.
Palstatoveri "jalitjammilla" taisi tälläinen tallissa olla?
Joo, lisägoogletteluiden jälkeen olen siinä käsityksessä että tossa linkin häristimessä ei olis lukkoja koska on 2 sylinteriä/nostin ristiin kytketynä ja siten siis ei tarvitse niitä? Olenko ymmärtänyt oikein?
Hintaluokkahan tossa linkin nostimessa on n.2500€, näitähän saa alkaen 1500€ kahdella sylinterillä, mekaanisilla lukoilla ja yhdyskiskoilla, onko lisäpanostuksen arvoinen laite?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Saatan olla nössö, mutta jättäisin lukottomat muille. vaikka sylintereitä olisi kuinka.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

No vähän varovaisena sitähän mäkin tässä yritän kysellä että onko noi oikeesti ilman mekaanisia lukkoja vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kyllä nuo master-slave -rakenteen laitteet ylhäällä pysyy ilman lukkojakin. Aika moni asia saa mennä vikaan ennen kuin alas tulee... Siellä on pilottiventtiiliä ja kuristinta tuota alastuloa estämässä tuon sylinterirakenteen lisäksi. Ja jos tulee alas, niin silloinkin hitaasti... Se on toki sanottava, että noita kamppeita korjatessa pitää tietää mitä tekee ja mitä komponentteja korvaa ja minkälaisilla. Usein tulee korjaamokentässä vastaan "itse tein ja säästin" -tyylisiä korjauksia joissa on vaihdettu esim. hydrauliletkuja ja samalla tietämättä nuo kuristimet jätetty pois, ne kun on monesti jonkun letkunpätkän nipassa...

KL
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja KL »

[quote="fahlsjy"][quote="fahlsjy"]Matalanostimen hankinta mielessä.. mitäs raati sanoo tästä? https://www.elekma.com/matalanostin-launch-tlt-330-a

Mulla on ihan saman näköinen Elekmasta hankittu, mutta sininen, joka on ollut jo vuosia käytössä. Siinä on kylläkin paineilmalla vapautettavat lukot, joka asennusvaiheessa tuli yllätyksenä. Siis se paineilman tarve.
Tuon linkatun tiedoissa mainitaan, ettei tarvitse paineilmaa. Luulisi lukot silti olevan. Soittamalla varmaan selviää.
Olen ollut ihan tyytyväinen. Ei tosin lähes kolmen tonnin pakettiautoa nosta lupauksesta huolimatta.

KL
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja KL »

Tuossa vielä kuva systeemistä. Tosin vain kiinanrautaa, joten välttelen kyllä alla pyörimistä.
Liitteet
Lukitus.jpg
(93.75 KiB) Tiedosto ladattu 2707 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

alfa 156 v6 kirjoitti:Kyllä nuo master-slave -rakenteen laitteet ylhäällä pysyy ilman lukkojakin. Aika moni asia saa mennä vikaan ennen kuin alas tulee... Siellä on pilottiventtiiliä ja kuristinta tuota alastuloa estämässä tuon sylinterirakenteen lisäksi. Ja jos tulee alas, niin silloinkin hitaasti...
En epäile hetkeäkään, etteikö noin voisi tehdä luotettavaa ja asiallista nosturia. Kuitenkin ilman huolto-ohjelmaa ja kotikäytössä arvostan KISS-henkistä, yksinkertaista toteutusta, jossa tilanteen näkee fyysisesti omalla silmälllä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

KL kirjoitti:
fahlsjy kirjoitti:
fahlsjy kirjoitti:Matalanostimen hankinta mielessä.. mitäs raati sanoo tästä? https://www.elekma.com/matalanostin-launch-tlt-330-a

Mulla on ihan saman näköinen Elekmasta hankittu, mutta sininen, joka on ollut jo vuosia käytössä. Siinä on kylläkin paineilmalla vapautettavat lukot, joka asennusvaiheessa tuli yllätyksenä. Siis se paineilman tarve.
Tuon linkatun tiedoissa mainitaan, ettei tarvitse paineilmaa. Luulisi lukot silti olevan. Soittamalla varmaan selviää.
Olen ollut ihan tyytyväinen. Ei tosin lähes kolmen tonnin pakettiautoa nosta lupauksesta huolimatta.
Jep, soittelinkin tuosta eikä tosiaan mekaanisia lukkoja ole. Tosin luotto tuntui olevan kova ettei niitä tässä mallissa tarvikkaan… varaosiakin kuulemma tarvittaessa saa ja tiivisteitä yms. on ihan hyllyssäkin.
Ja olivat sitä mieltä että olis hyvä pultata lattiaan kiinni vaikka esittelyvideossa ei ole niin tehty. Ja mulla kun on se lattialämmitys tallissa :shock:

En vielä tilannu...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Autonosturin hankinta.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Korjaamoilla moisia ristiinkytkettyjä nähnyt paljon. Samoin katsastuskonttoreilla on ajosiltana samalla idealla toimivia vehkeitä (nopeutta vaaditaan, joten lukot pois).

En ole kuullut, että yksikään oikein huollettuna olisi alas tullut vauhdilla. Muutaman tiedän hiljaa laskeneen. Ruuvivehkeissä sitten voipi kierteet korkata ikävästi, ja sit onkin jumissa ns. perkeleesti.

Kiinanvehkeet on kiinanvehkeitä, niiden alle en menis vaikka olis triplalukot :silly:

Vastaa Viestiin