Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

LVA
Viestit: 214
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 t-jet 155, Supra SZ-R, BMW e91

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

lerppu kirjoitti:Koeajettua:
2014 320d farkku automaatilla, veto takapyörillä. 26 tkm ajeltuna kokeilin.
Mustan värinen Bemari on hiukan koulukiusaajan näköinen ulkoa, sama jatkuu sisällä. Mutta materiaalit laadukkaita ja selkeästi muotoilu seuraavaa sukupolvea verrattuna oma X1.
Ajoon: Onpas hyvä aski tämä 8-lovinen (X1 vielä vanhaa 6-lovista)! Diesel myös pirusti sivistyneemmän ääninen (2014 oli ilmeisesti tähän 2 litraiseen maailmanpannuun jonkinlainen kasvojenkohotus). Ja lähtee! Huomaan tykkääväni tästä.
Alusta on tarkka mutta mukavampi kuin X1. Rengaistus on 16", joka auttanee sopivuudessa vanhenevan miehen mieltymyksiin - käyttöautoa ajatellen! Ohjaus ei vetele ja uraherkkyys loistaa poissaolollaan. Tämä on hyvä!
Ääntä kabiiniin kuuluu maltillisesti, mutta jostain syystä enemmän kuin X1. Hyvin lyhyt miinus. Moottori kuitenkin hiljainen ja ei niin nokivasara, joten äänimaailma kokonaisuutena plussalla. Apropos: pelonsekaisesti jenkkapeli laulamaan... BMW professional audio - okei, tämä on siedettävä. Business audio ei ole. Ei muitakaan dealbrakereita.

Summaten: autokaupan tekeminen jatkuu tänään.

EDIT: Ja kaupat tehty, huomenna luovutus. Sinne meni Giulietta, sain satasen enemmän vaihdossa kuin täällä siitä pyysin! :mrgreen:
Onneksi olkoon uudesta autosta!

Eikö olekkin edelleen mukavuus ja ajettavuustekijät perinteisen farmarin etuja verrattuna katumaastureihin? Itse ainakin tein tuollaisen huomion kun koeajeltiin erilaisia möhköjä, pl lexus mukavuudessa luonnollisesti. Takaveto rulez, ei tarvitse kärsiä vetelystä...

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Onnittelut Lerpulle hienosta valinnasta! -tykkään.
Tuli tuossa koeponnistettua kovasti täälläkin tunteita herättävä ocu RS ja nyt karvalakki-manu-dieselinä.

Miellyttää:
Ei kallistele mutkissa.
Nopea ja aika tunnokas ohjaus.
Menee aavistuksen paremmin kuin 2,0 TDI.
Kohtalainen vetoalue dieseliksi.
Varustelu-hintasuhde aika kohdillaan.
Tilat.

Harmittaa:
Liian kova alusta.
Rengasmelu.
Odotuksiin nähden vaisu suorituskyky.
Harmaus.

Vähän jäi nyt valju maku ja joskus aiemmin koeajettu 1,8 TSI tarjosi paljon parempaa kyytiä niin kiihtyvyyden kuin melutason suhteenkin.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

HANU kirjoitti:
Ciancarlo kirjoitti:Yhtään en epäile jäsen Hanun ammattitaitoa, mutta silti vilpittömästi kysyn: onko se Maserati GT:n laatikko todella niin huono? Vai vertaatko nyt juurikin RS5:n laatikkoon?

Tuo Masen malli on minunkin mielestäni todella upeannäköinen auto.
Täsmennetään.
Tarkoitan normaalia ajoa, jota oma arkinen ajoni on. Kaupunkiajoa ja hidasta taajama ajoa.
Aski ei ole pikkuajossa jouhea. Sama asia pätee Porschen mahtavaan PDK-vaihteistoon. Kaupungissa ihan perseestä, mutta kun annetaan vehkeitten laulaa niin aski on Super. Audi RS5 on arkiajossa kuin mikä tahansa auto, mutta tarvittaessa niin hullu peli että sarvet nousee päähän.......
AutoItalia 240 February 2016 kertoo näin sinänsä vanhemmasta GranSportista. Tämän perusteella arvioin, että ehkä HANU näistä jotain ymmärtää.
Liitteet
Vaihteisto.jpg
(71.13 KiB) Tiedosto ladattu 8843 kertaa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

glideslope kirjoitti:ocu RS ja nyt karvalakki-manu-dieselinä.
Harmittaa:
Rengasmelu.
Tuo on vähän yllättävää, eikös nykyisen OcTiiviTaavin melutaso pitäisi olla luokkansa alhaisin? Ja Leon/Golf sekä 308 sen suhteen lähimpinä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

RS-Octavian alla lienee 225/40-18 -renkaat ja ne vielä varsin jäykkärunkoista sorttia. Näin keväällä asfaltti on karkeaa ja meteliä riittää siitäkin syystä.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Rasvis kirjoitti:Tuo on vähän yllättävää, eikös nykyisen OcTiiviTaavin melutaso pitäisi olla luokkansa alhaisin? Ja Leon/Golf sekä 308 sen suhteen lähimpinä?
Olen myös ihmetellyt, kun autolehdissä on hehkutettu Octavian hiljaisuutta. Omassa RS:ssä on rengasmelua ainakin korvakuulolta pikkasen liikaa, vaikka alla pyörii maltilliset 17" vanteille viritetyt renkaat. Toisaalta rengasvalinnalla on ilmeisesti normaalia isompi rooli melun lähteenä. Autolehtien testissä alla varmaa pyörineet 16" vanteille viritetyt "Suomi-renkaat". Ei tuo Ocun rengasmelu silti ole niin infernaalista, kun esim. edellisen mallisessa Leon FR:ssä tai Focus ST:ssä. Kummallakaan näistä ei Lapin matkaa ilman Peltoreita voinut edes miettiä. Oculla toi meni ihan mukavasti. Uusimman mallisessa Focus ST:llä en ole ajanut, mutta TM:n sportti-diesel-farmaritestissä annettiin ymmärtää että mekkalaa on ainakin Ocua enemmän.

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Rasvis kirjoitti:
glideslope kirjoitti:ocu RS ja nyt karvalakki-manu-dieselinä.
Harmittaa:
Rengasmelu.
Tuo on vähän yllättävää, eikös nykyisen OcTiiviTaavin melutaso pitäisi olla luokkansa alhaisin? Ja Leon/Golf sekä 308 sen suhteen lähimpinä?
Osa tuosta metelistä menee varmasti kevätkarkean asfaltin piikkiin. Kyseisessä yksilössä oli alla 18´renkaat, joiden merkkiä ei tullut tarkastettua.
Ei tuo melu sieltä pahimmasta päästä ollut, -ehkä vain tarttui korostetusti korvaan muuten suht hiljasesta ympäristöstä. Vaikuttimena voi olla myös oma Passat sedan, joka 16´tassuilla on jo aika hiljainen.
En ole Focus ST:llä ajanut, mutta lukemani perusteella juttu on näin, miten Farina kertoo.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitokset täällä autostani onnitelleille. Myönnetään heti kärkeen että Alfaa on ikävä - mutta samaan hengenvetoon todettava, että Giuliettasta luopuminen oli helpompaa kuin aikaisemmista merkin yksilöistä.

Viikonlopun 3-sarjan ajeluiden jäljiltä lisäarvio mokomaa kukaties harkitseville:
- Yllättävin ominaisuus on pehmeys. Bimmeri on mukava. Pehmeämpi laite kuin mitä minulla on hetkeen ollut. Tarkka ajaa ja suorituskykyinen, kyllä, mutta ihan kärkeen tunnelmassa nousee mukavuuspainotus. Tämä on itselleni yllätys!
Laatu on myös läsnä. Kaikki käyttöauton tarpeet tällä ruksii. Niille jotka jännitystä elämäänsä etsivät, älkää pysähtykö kolmossarjan farkun kohdalla. On tylsä.

Autoista nauttiminen on osaltani nyt holdissa, hetken aikaa ainakin vain siirrytään paikasta toiseen. Kenties vielä joskus koittaa aika, jolloin voi taas "saapua" autolla paikkoihin. Ja katsoa autoa siitä pois kävellessä. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Auto tulipunainen
kalliit nahkaistuimet
malli männävuotinen
tahdonko tän, minä tiedä en

...eli 159 TBi Centennary ajeltu. Taisi olla toinen kerta kuin ajan 159:llä, ja ensimmäinen bensaturbolla.

Auto on kaunis kuin puolen kuun palkka. Ovenkahvat, luonnonväriset lehmäpenkit niskatukibrodeerauksilla, tumma alumiini(?)paneeli ja pikkumittarit keskikonsolissa. Detaljit ylipäänsä ovat jotain ihan muuta kuin mihin olen tavallisten kuolevaisten hintaluokassa tottunut. Harmi että kuskinpukki ei tunnu yhtä hyvältä kuin näyttää, sivutuki jää laimeaksi. Tuntuu jostain syystä olevan merkille ominainen juttu.

Sen sijaan aikaisempien mallien ominaisuuksiin ei ole kuulunut että auto ei kuulosta miltään. Downsizing on kuohinnut italian oriista ruunan, o tempora o mores. Hyvä työhevonen tuo sentään on ja jaksaa kiskoa rekeä käyttökierroksilla aika vikkelästikin, mutta en voi väittää ettenkö kaipaisi Busson latinouhoa ihan riippumatta siitä kummalla pannulla pääsee vilkkaammin sadan kilometrin tuntikyytiin.

Ohjaus on OK mutta mielestäni ei yhtä terävä kuin E9x-Penarissa johon Alfaa on luontevaa verrata. Centennaryssa on ilmeisesti TI:n vieterit ja joku on rullannut alle 19" pallot joiden vannesuojat ovat jo vähän nähneet pikitietä, joten kevätkarkealla kestopäällysteellä rengasjyrinää riittää. Meno ei sentään ole ihan niin tärskyttävää kun etukäteen pelkäsin joten sisäelimiä ei lenkin jälkeen tarvinnut järjestellä uudelleen. Suhteellisen suoraankin olisi polle arvatenkin menossa jos rengastus olisi vähän kohtuullisempi.

Farmariautossa huvittavia yksityiskohtia ovat takakontin reipas nostokynnys ja luukku jota ei saa avattua kuin kaukosäätimellä. Ei paljon kiinnosta, sanoo Luigi Romeo. Ja eiköhän ne olekin toiset autot joilla on tarkoitus viedä kaloja torille.

Minä nyt tässä arvon ryhdynkö tuollaiseen. Jos vastaus on "kyllä" niin syy on lähinnä että se vaan näyttää niin hyvältä.




Ja sitten katsotaan kuka heittää ensimmäisen kiven!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Täh? Sedaniin tuli 2009 takaluukun logoon nappi, jolla kontti avautuu. Eikö farkussa muka oo?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Yritin sitä logoa skäbälöidä sillä ajatuksella että tästä se varmaan aukeaa, mutta kiinteältä vaikutti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Janne »

Olipa loistava analyysi Rasvikselta! Monta kohtaa kykenen itsekin allekirjoittamaan, entisenä Tbi omistajana. Yksi on nuo mitättömät sivutuet penkeissä. Useissa tavisautoissakin voi sanoa että tukea on. 159:ssä tukea saa vasta Ti-jakkaroissa. Takapöntöt vois tosiaan edes pikkasen hörpöttää - niin tunnistais että mikä auto on kyseessä. Nyt sitä ei käyntiäänen perusteella tee. Aikoinaan omistamani 1.8 superikin kuulosti joltain ja sukulaisetkin totesi että kylläpä on Alfassa hieno käyntiääni.

Yksi taisi vielä jäädä listaamatta, ja itse olen vasta 155:n myötä huomannut, nimittäin laatikon välitykset. Ne on menny ainakin tuossa 159:ssä, ihan päin peetä. Se ykkönen on pakollinen, mutta toisaalta lähes käyttökelvoton. Kyllä meikä tykkää että ei tarvi heti nykästä kakkospykälää pesään kun autossa renkaat heilahtaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Aa-haa! Maajussimallien takaluukkukisa BMW F31 vs. AR 159 Centennary. Alfan luukun lukko aukeaa, jos kaukosäätimessä patterit. Bemarin luukku aukeaa (haluttuun, säädettävään kulmaan) sähkömaagisesti jalkaa puskurin alta näyttämällä. Voittaako BMW - tämä on mieltymysten painotuskysymys. Rehellisesti olen sitä mieltä että voittajana tässä kisassa Alfa!

Baijerilaisen moottoripajan 2 litran diesel modernissa asussa naitettuna 8-pykäläiseen mehumaijaan on hämmentävän taloudellinen. Pelkässä kaupunkiliikenteessä pyöriteltynä ostohetkestä tähän päivään (ajotyylini ei ole mallia "endurance") kulutus 6.2 litraa/100 km. En ole saanut yhtäkään härpätintä aikaisemmin alle 8 litran (27 autoyksilöä käsien kautta mennyt). Nyt tarvii vaan yrittää siis enemmän, jotta pääsee speksiin!

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tulipa koeajettua vm.2012 159 1.8 tbi 60tkm ja päälimmäinen tunne on pettymys.

Jos vertaan 156 2.5:een:
ei mitään ääniä
ohjaus jäykempi, mutta hieman epätarkempi
vaihteisto jäykähkö
busso tuntuu nopeammalta ja tehtaan mukaan onkin

Sisusta on tyylikäs ja ulkoa auto näyttää melkein yhtä hyvältä kuin 156 FL.
Auto on noin uusi,vähän ajettu ja silti ohjaustehostin vinkui ja kytkimen pääsylinterissä varmaan häikkää (narinaa ja erilainen vaste eri kohdissa) :)

En löydä mitään syytä miksi ostaisin kyseisen auton. 2.4 diesel tuntuu paljon paremmalta ja onkin mielestäni paras vaihtoehto 159:iin.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Polforea kirjoitti:Täh? Sedaniin tuli 2009 takaluukun logoon nappi, jolla kontti avautuu. Eikö farkussa muka oo?
Kyllä tuossa mun dieselveturissa (2011) ainakin on, mutta ei ole kokemusta kuin tästä yksilöstä, joten en tiedä mistä alkaen pitäisi olla.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Rasvis, onko sillä toisaalta väliä miten se takaluukku aukeaa jos se on käytettävyydeltään ja kooltaan sellaista luokka, että soveltuu tavaroiden kuljettamiseen yhtä hyvin kuin Panda?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eipä isommalti. Ruuma omituisuuksineen ei tässä kohtaa ole mikään dealbreaker, lähinnä huvittuneena noteerasin.

Näissä on ilmeisesti Kenraali Moottorin M32-vaihteisto? Hajoaako viimeisetkin vuosikerrat vielä käsiin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Käväsin koejaan 166 2,5v6 vm2000 6 vaihteinen.
En nyt kyllä osaa mitenkään erityisen hyvää raporttia laittaa.
Eka ajokokemus bussolla. Lähinnä kaupunkialueella max 70km/h rajoitus. Tuntui kyllä ihan tarpeeksi hyvin liikahtavan. Koneen ääni ei kuulunut sisään maltillisilla kierroksilla oikeastaan ollenkaan, en sitä kautta osannut kuulla sopivaa vaihdetta. Joutui lunttaamaan kierroslukumittarista. En nyt tuota miinuksena sanoisi.
Onko noilla bussoilla mahdollista edes yrittää ajaa taloudellisesti? Tuntui, että lähes joka kiihdytyksessä kierrokset käväs yli 4k välillä 5k :D

On se kyllä kaunis auto niin sisältä, kuin päältäkin.
Taitaa noissakin olla vakio ruostepaikat, konepelti keskeltä scudeton ympäriltä, takaovien takareunan kohdalla oleva sauma oli pintaruosteessa ja takakaarissa muutama ruostetäplä.
Kiva ajaa ja sopivan jämäkkä kyyti. Vähän outo oli kyllä tuon kokoista autoa ajaa kaupungissa, mistä ei kuitenkaan mitenkään erityisen hyvin näe ulos.

Penkki tuntui, oikeastaan vielä paremmalta, kuin 156. Takapenkillä, ainakin tämmöiselle pätkälle(172cm) hyvin tilaa istua mukavati, varmaan pitkääkin matkaa.
Hiljaisuudesta en osaa niin sanoa, vähän vanhat ja kuluneet kesärenkaat. Rengasäänet kuuluivat sisälle, mutta eivät mitenkään erityisen kovin.

Etujarru vinku hitaissa nopeuksissa. Pala vähän jumittaa?

Hyvin myyjä kyllä kertoi rehellisesti auton kunnosta plussat ja miinukset. MM. näytti noi ruostekohdat.

Kyllähän tuommoinen omistamisen halua herätti.
Pitää kyllä käydä koeajaa 156 samalla koneella, että tuntee paremmin erot.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kyllä bussollakin voi ajaa "taloudellisesti". Työmatkaa kun tuommoisella (vai tuolla?) ajelin niin pitkälti alle kympissä oli tankkauksista mitattu kulutus. Samaa mieltä penkeistä, mukavat istua pitkääkin matkaa, niin edessä kuin takanakin.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Taisi olla tuolla :)
Jäi ihmetyttämään, kyllä vähän, että kuinka muutama vuosi sitten ylimaalatussa autossa on jo ruostekukkaa. Tekisi mieli kysyä maalarilta, että tuliko oikaistua josssain kohtaa... Lisäksi ovien alatiiviste raapinut kynnyksiin jäljet. Muuten kyllä hyvin pidetyn oloinen. Kuskin penkkikin hyvässä kunnossa.

Oishan tuon 166 kokoinen auto itselle, ainakin nykyisen tarpeen kohdalla 95% ajasta turhan iso. Mutku... :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Nyt kävin sitten ajamassa 156 samaisella 2.5 V6:sella.
-Istu kyllä omiin hyppysiin pienempi ja jotenkin pirteempi auto paremmin. (Tietenkin olen myös tottunut 156:lla ajamiseen)
-Nyt ymmärrän mitä tarkoitetaan, kun puhutaan 166:sta parempilaatuisena.
320t km ajettu 166 ei mitään ylimääräisiä natinoita ja jonkun verran hiljaisempi, vaikka kuluneet renkaat alla. Myös parempi penkki ja mukavampi alusta. (156 oli madallettu)
-Molemmissa näkyy kyllä autojen ikä. Vaikkakin pohjasta ja osittain muutenkin maalipinnalta paremmat, kuin oma uudempi jts. Sisusta molemmissa ihan hyvässä kunnossa. Kuljettajankin penkki kilometreihin nähden.
- vanhassa 2,5 156 parempi jarrutuntuma, kuin jts. Ei niin tehostettu, vaikka alkuun tuntui oudolta "eikö tää pysähdy". Kaasu sitten taas tuntuikin herkemmältä.

Pitää käydä vielä koeajamassa toinenkin 166.
Sinänsä himottaa 166, vaikkakin 156 tuntui omaan käteen "istuvammalta" ja vaikka en tarvitse sitä lisätilaa, mitä ei kuitenkaan oikeasti ole, kun ei takapenkki kaadu.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ja nyt jotain aivan muuta.

Opel Ampera 2013. En ole koskaan ajanut sähköllä liikkuvalla autolla joten patteri-Ooppeli saa luvan paikata yleissivistystä. Tällainen on uutena maksanut lähemmäs viisikymppiä mutta näitä näköjään rahdataan autoliikkeidenkin toimesta melko paljon keski-Euroopasta. Usein vielä hyvin vähän ajettuina, ja koeajokappaleen taulussakin nököttää vajaa 30 tkm. Tämän saisi lunastaa noin 27 tuhannen sijoituksella, eli arvonalenema on ollut "sopiva".

Pallosalama ei ole puhdas sähköauto vaan vehkeen nokalla on myös perinteinen tärpättimoottori. Tarkoitus ei ole kuitenkaan yleisempien hybridien malliin ajaa bensalla maantiellä ja sähköllä kaupungissa vaan ladata tötterö töpselistä ja ajella akuilla, ja akkujen hyytyessä jauhaa lisää sähköä bensalla. Kone osaa myös kytkeytyä suoraan voimansiirtoon jeesimään kun vauhtia on tarpeeksi ja kuormitus on suuri, mutta ilmeisesti tuo tapahtuu lähinnä moottoritienopeuksissa kiihdytellessä. Pelkällä sähköllä toimintasäteen pitäisi olla kesäkelillä noin 60 kilometriä, talvella jonkin verran vähemmän. Akkupaketin ja koko hybridihässäkän takuu on kahdeksan vuotta ja akkujen laskennallinen elinikä yli tuplaten pidempi, joten niille ei pitäisi tulla vaihtotarvetta ennen kuin auto alkaa muutenkin olla valmis. Vaan kuka sitä varmaksi tietää vielä tässä vaiheessa?

Auto on ulkoa päin ihan päräyttävän näköinen neliovinen luukkuperä, joku voisi väittää muotoa vaikkapa urheilullisesti. Jostain syystä melkein kaikki myynnissä olevat yksilöt ovat saaneet ylleen siemennesteenvalkoisen sävyn vaikka ihan värejäkin olisi ollut uutena valittavana. Tai jospa vain nämä on päätetty myydä pois...? Mielenkiintoisia detaljeita löytyy nykyautoksi suhteellisen paljon, yhtenä niistä alumiinivanteet jotka matkivat pölykapseleita jotka matkivat alumiinivanteita.

Konttorista löytyy paikat neljälle, jakkaroiden väliin lattian alle sijoitettu akkupaketti on syönyt takapenkin keskipaikan. En osaa tuota suurena murheena pitää sillä harvempaan autoon sitä muutenkaan hyvällä omallatunnolla sijoittaa kolmea jeppeä taakse. Oman auton sikaosasto on joka tapauksessa miehitetty kahdella turvaistuimella joten kolmas paikka jää pois ihan luonnostaan. Jakkarat on kääräisty mustiin naudanvuotiin ja ihan laadukkaan oloisiin sellaisiin, mutta olisi kiva tietää kenen idea on ollut tehdä esimerkiksi takaovipaneelit kokonaisuudessaan halvimmasta kiiltävästä rypylämuovista mitä markkinoilta löytyy. Siis ei edes pientä kaistaletta nahkaa, kangasta tms. Viidenkympin autossa! Myös takaistuinten välinen keskikonsoli voisi materiaalinsa perusteella olla lainassa Suzuki Altosta. Kojelaudan perusmateriaali on puolikelvollisen näköistä mutta ilmastointia, navigaattoria ja muita härpäkkeitä komentava paneeli on keksitty maalata kiiltäväksi samoin kuin etuovipaneelien keskikohdat. Kuka päästi tuningteron irti? En varsinaisesti tykkää myöskään perinteisen mittariston korvaamisesta telkkarilla, mutta tällaisessa vehkeessä se on kuitenkin jotenkin ymmärrettävää kun niitä perinteisiä mittaroitavia asioita kuten moottorin pyörintänopeutta, veden lämpötilaa tai öljynpainetta ei juuri tarvitse kytätä.

Takakonttikin autosta löytyy, koko on jotakuinkin perhehätspäkkien pienemmästä päästä. Hattuhyllyn virkaa toimittaa humoristinen näkösuojarätti joka ripustellaan purjerenkaista koukkuihin. Nostokynnys on suurehko joten lastenvaunujen roudaamiseen on olemassa näppärämpiäkin vehkeitä.

Starttinapin painaminen pukkaa kaiuttimista jonkinnäköistä startrek-ääntelyä. Ilmeisesti mölyn tarkoitus on indikoida että nyt voitaisiin mennä, sähkömoottorihan ei varsinaisesti käynnisty ennen kuin sen käsketään tyrkätä autoa eteenpäin. Vaihdevalitsin D-asentoon ja häristin lipuu eteenpäin kuin perinteinen automaatti mutta ilman minkäänlaista ääntä, ihan niin kuin se lähtisi loivassa rinteessä valumaan. Tätä valumista voi kuitenkin säädellä polkimella ja ratilla ja hyvin voikin, sillä polkimen takana on koko ajan 370 Nm viiveettömästi ja portaattomasti valmiina käyttöön. Vaikka voimavarat eivät periaatteessa ole ylitsevuotavat niin niiden annostelu on niin lineaarista ja nättiä että luotsaaminen on huomattavan näppärän tuntuista. Voiko autolla ajaminen olla näin helppoa? Maantiellä oikean nilkan suoristaminen ei varsinaisesti murjo selkänojaa mutkalle mutta melko kepeästi silti edelleen mennään. Alusta on mukavan tuntuinen ja yllättäen kärkkäämpi ramppiin murjominen aiheuttaa suupieliin nykimistä. Tämähän tarraa hienosti! Massaa on yli 1700 kiloa mutta ilmeisesti akkupaketin sijoittaminen alas ja keskelle autoa aikaansaa mutkassa huomattavan luottavaisen tunteen. Rengasmelua on jonkin verran, missäpä ei, juuri muuta ei sitten kuulukaan. Kaikki-tai-ei-mitään-riivaaminen herättää bensakoneenkin jeesaamaan, nätisti ilman nykäystä, ja saa sen nostamaan CVT:mäiset vakiokierrokset. Opelin pikkuvapari on sen verran hyvin eristetty ettei tapahtumaan tule juuri kiinnittäneeksi huomiota jos ei erikseen yritä kuunnella.

Hittolainen. Huomaan tykkääväni Ämpäristä. Ja kun löpökulujen pitäisi työmatka-ajossa pudota murto-osaan nykyisestä, niin voisikohan tässä olla yhtä aikaa jotain järkeä ja jotain hauskaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Kiitos hyvästä ja hauskasta rapsasta! Olen nimittäin itsekin katsellut tuota köyhän miehen teslaa "sillä silmällä", mutta koeajomahdollisuudet ovat vähän kiven alla...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Täälläkin ehkä työajot lisääntyy ja sähköauto voisi kiinnostaa, tesla ei kuulu buduun ikävä kyllä. Ois kiva testata bemun i3:sta ja mersun b250e:tä, niitä ei vaan kovin paljoa ole tarjolla. Nissan leafin sais kyllä testattavaksi helposti, mutta se ei ihan noiden kanssa samalla tavalla innosta. Pitää ehkä kuiten se nisukka ensin koeajaa, kun kokeiltavaksi asti tarjolla niitä sentään on.

Gusse
Viestit: 682
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Kiitos Rasvikselle rapparista. Itsekin miettinyt Giulietan vaihtoa hybriidiin ja katsellutkin niitä viime kuukaudet ja kiinnostavin tuntuu olevan juurikin Ampera. Insightia joskus jo kokeilinkin, mutta se tuntui rimpulalta ja ei vakuuttanut.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Insight ja edellisen inkarnaation Prius koeponnistettu vuosia takaperin. Aivan kamalia. Ainoa hauska piirre on pienten nopeuksien stealth-mode. Hauska kuulla että modernimmat laitteet ovat jo kelvollisia. Tästä nyt puheena olevasta Chevrolet Boltista tosin esittelyhetkenä maailman autolehdistö ehti jo innostuakin - hyvänä pitivät!

Miksipä ei. Toisaalta menee tuo efficient dynamics niin pienellä että siksipä ei...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Edellisen korimallin Priuksessa olen joskus istunut kyydissä ja siitä fiilis oli yksinkertainen ei-ikinä-mulle.

Koska Bolt/Amperan kohdallakin lopulliset käyttökulut riippuvat jyrkästi jäännösarvosta sitten joskus eikä lopullisesta rahansäästöstä ole takeita, on hommaan lähdettävä sillä ajatuksella tykkääkö itse häristimestä vai ei. Nyt pääsee vastaamaan että kyllä. Jos aamuisin autoon istuessa suussa maistuisi oksennus niin hankkimatta jäisi, ihan sama vaikka ajossa bensa tankissa lisääntyisi.

Täydellisessä maailmassa Ööppeliin voisi ruksia DS5:n konttorin. Eikä minun tarvitsisi marraskuisena aamuna lastata kiukuttelevia muksuja turvaistuimiin päiväkotiin roudattavaksi vaan kruisailisin rantabulevardia pitkin palmun alle hörppimään kookospähkinädrinksua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Täydellisessä maailmassapa hyvinnii. Ajaisin orkkis Duettolla katto alhaalla Basse Cornichea päämäärättömästi. Karderoobin virkaa toimittaisi valikoima liian tuikkoja Lacosten tennisasuja 80-luvulta. Hikinauha otsalta ei poistuisi konsanaan ja ranteissakin sellaisia voisi pitää (a la Björn Borg), kunhan Rolexille jäisi tilaa. Belle Epoque!

Mutta joka aamu aloitetaan kuskaamalla muksu Malmille (!!!) yksityiseen tarhaan (oi voi) kanssaihmisten paheksuvien silmien alla. ("Sika ajaa Bemarilla - saa nöyrästi päästää minut kulkemaan tästä tien yli fattaan, vaikka suojatie on tuolla risteyksessä. Kakkiainen vaan minunkin elämiseni maksaa. Ihan oikein sille ettei sen kakara saa kaupungilta tarhapaikkaa! Menen sitten dokaamaan siihen tarhan liepeille neljältä ja huutelemaan sen vaimolle törkeyksiä ja pelottelemaan sen lasta.")

Meni vähän avautumisen puolelle. Asiaan:
Amperalla virtaa arkeen, kuullostaa perustellulta ja hyvältä - erikoisempi auto myös kuin vaikkapa tämä viimeisin hankintani! Jonka suhteen olen havainnut että risoo miten usein tulee vastaan musta farkku kolmossarjalainen. Olenko laumasielu, kamalaa...

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuossa työmatkani loppupäässä tulee musta Ampera vastaan joka päivä ja jotenkin sen muotoilu ei herätä minkäänlaista yökkäysreaktiota, toisin kuin lähes mikä tahansa muu noista valtamerkkien maailmanpelastusautoista. Muotoilu siis omasta mielestäni juuri sopivan erottuvaa 8)

Muutaman viime viikon ajan työmatkan alkupäässä on ruvennut tulemaan juuri tuollainen siemennesteenvalkoinen Ampera ja ei tuo väri siihen minunkaan mielestä oikein istu...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

siemennesteenvalkoinen
Selkeästi kyseessä on väri saksalaisesta värikartasta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

:-D Eikös Opelin slogani oo "Wir leben Autos"... Että rapatessa roiskuu.. :lol:

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Minulle Amperan muotokielestä on aina tullut mieleen Subaru SVX, mikä ei välttämättä ole huono juttu.
Sitäkin sai sp... kermanvalkoisena.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Slovenia - Italia- Unkari matkalle saatiin Ljubljanan lentokentän Avantcar:ista kuukauden ikäinen Opel Meriva Turbo.

Vuokraamon nuori nainen esitteli autosta tärkeimmät asiat; ei naarmuja, varoituskolmion sijainti ( :shock: :mrgreen: ), vararenkaan korvaavan korjauspaketin, tankin täyttöaukon ja että kulkee 95:lla.

Ensivaikutelma Opelista oli ihan ok; tilava sisältä ja ne hassut kaappariovet takana. Viikon aikana ei kyllä keksitty niistä muuta selkeää etua tavallisiin oviin kuin sen, että säästi pari askelta jos laittoi tavaraa takapenkille, kun oven sai avattua samalta seisomalta kuin etuoven. Takapenkillä istuva joutui ovea sulkiessaan käyttämään outoa liikerataa kädellään; ehkä siihen tottuisi pitemmässä käytössä?
Ovien aukeamiskulma oli todella kiitettävä; sekä etu- että takaovet avautuivat käytännössä 90 astetta. Takaluukku aukesi ylös laiskanlaisesti; pari kertaa melkein kumautin otsani luukkuun, kun se ei noussutkaan oletetulla vauhdilla.

Tavaratila oli selkeä ja riittävän iso normaalikäyttöön; kaksi Samsoniten kabiinikokoista laukkua mahtui poikittain. Pituusuuntaan laittaessa väliin mahtui iso kassi ja korkeussuunnassakin tilaa oli ihan mukavasti.

Kuljettajan paikalle istuessa huomasi, että penkit ovat huomiota herättävän korkealla lattiasta. Takapenkkiä sai liikuteltua pituussuunnassa kahdessa eri osassa.

Ensituntumalta kuskinpenkki oli hyvä ja jopa riittävän iso istuinosa, mutta pitempään ajaessa huomasi, että hyvän ajoasennon löytäminen ei tahtonut onnistua millään. Joko penkki oli liian ylhäällä lattiasta (korkeussäätö oli, mutta ainakin tällaisella 173 cm pätkälle käytännössä turha) tai ratti huonossa asennossa, vaikka siinä olikin laajat pituus- ja korkeussäädöt. Kuljettajanpenkin selkänojan tuki oli laimea ja istuinosan etureuna painoi reisiä liikaa, jos penkkiä vähänkin nosti ylöspäin. Ratti (nahkaa) oli käteen hyvä ja siinä olevilla napeilla vakionopeussäätimen käyttö todella helppoa pienen opettelun jälkeen. Vaihdekepin liikkeet oli "lonksahtelevan" täsmälliset, mutta varsin pitkät. Kytkin/vaihteisto toimi hyvin yhteen ja autoa oli helppo ajaa siltä osin.

Keskikonsolissa olikin sitten sellainen nappulaviidakko, että ilman ohjekirjaa meni hermot. Radiossa oli säädetty taajuudet kammojumputukseksi ja 1500 km ja 5 päivää ei riittänyt siihen, että olisin saanut säädettyä taajuudet järkeviksi. Myös ilmastointilaitteen käyttö oli vaikeaa; puhaltimen nopeutta säädeltiin painelemalla nappeja, joissa sitten paloi enemmän tai vähemmän valoja. Automaatti-ilmastointi kyllä oli päällä, mutta takatalven +1 astetta ja räntä/raesade sai ikkunat huurtumaan, jos ei käsin säädellyt toimintoja.

Ajo-ominaisuudet oli ihan ok tuollaiseksi kaapiksi; tosin 130 vauhti tuulisella säällä todella sai tuntemaan, että ajetaan lujaa... suoraan meno oli huojuvaa ja ohjauksen tunnottomuus keskialueella ei asiaa helpottanut. Pysäköintitilanteissa ohjaus oli suorastaan omituisen raskas; maantiellä taas tunnottomuus häiritsi jonkin verran. Ehkä 45-sarjan renkaat 3 barin paineilla ei ollut paras mahdollinen ratkaisu Opeliin.

Moottorina Merivassa oli 1,4 litran ja 120 hv bensaturbo, joka ei ollut mitenkään erityisen vähäruokainen. Bensaa paloi reissussa 7,5 l/100 km; pienimmillään meni Ljubljana - Tarvisio - Udine väli n. 6 l/100 km, mutta moottoritieajo 130:iä oli myrkkyä kulutukselle. Voimaa oli ihan kohtuullisesti; ekana päivänä tosin sain kaksi kertaa auton sammumaan lähdössä, kun kone ei ottanutkaan kierroksia odottamallani nopeudella.
Alfan MA-moottoriin verrattuna Opelin turbokoneen käytös oli kyllä ihan antiikkista. Vääntöä oli odotetusti eli vuoristoajokin oli sujuvaa ja jouheampaakin kuin Alfalla, mutta se taas johtui siitä, että voimaa ei tullut poljin pohjassakaan mitään mainittavaa määrää. Yli 4000 kierroksen kone alkoi lähinnä laittaa vastaan ja 5000 rpm tuntui jo koneen rääkkäykseltä; niin kovin se alkoi ahdistua. Ihan kuin olisi dieselillä ajanut. Alfa vetää rajoittimeen asti innolla eikä puudu lainkaan; tuo käytösero näiden moottoreiden välillä oli kyllä järkyttävän suuri.

Varmaan ihan hyvä auto keskiverto pikkuperheelliselle, jolle hyvät tilat ovat etusijalla. Moottori oli lievä pettymys, ajo-ominaisuudet lähinnä odotusten mukaiset.

Yhteenveto Merivasta lyhyesti:
+ tilava
+ hyvä varustelu (esim. etu- ja takatutkat, automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin)
+ helppo ajaa
+ yleinen mukavuus; kantava mutta silti mukava jousitus ja kohtuuhiljainen (Suomen karkeat tiet varmaan muuttaa tilanteen)
+ vakionopeussäätimen käyttö

- mittojen arviointi vaikeaa; kuskin paikalle ei näy etupää ja takatolpat todella paksut. Etupenkit ovat poikkeuksellisen edessä eli kuljettaja istuu normaalia edempänä
- moottori varauksin
- huojunta tuulisella kelillä
- keskikonsolin nappulaviidakko

Ei vaihtoehto Alfalle...

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Pääsin jo joku hetki sitten tommosen Tesla S:n rattiin muutamaksi minuutiksi. Ei voi paljoa muuta sanoa kuin, että "voi prkle". Omistajan mukaan toi reilun 2t:n painoinen möhkäle kiihtyis vielä sekunnin tai kaksi kovempaa, jos siihen iskisi jonkun ohjelmistopäivityksen. Se ilmavaivainen polttomoottorin pörinä tosta puuttuu, mutta kai senkin sais kaijuttimista raikaamaan halutessaan.

Saatanallinen kiima Model 3:a kohtaan tosta lyhyestä keikasta kyllä jäi.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koppasin duunireissulla sunnuntai-iltana Sixtin tiskiltä Ford Focuksen avaimen. Köpöttelin parkkihalliin, etsin sinisen ovaalin ja tuikkasin tulille.

Pikkudieselin tuttu, hieman koliseva käyntiääni sekä yhtä tuttu tärinä löysi tiensä maailmaan ja viihdehässäkän heräiltyä talviuniltaan aloin parkkiruudussa tökkiä kohdeosoitetta laitteen uumeniin. Viihdehässäkän viihteellisyys karisi nopeammin kuin talviunenpöpperönsä, kun tökkimisnäytöllinen, epäresponsiivinen ja käyttöliittymältään epälooginen laite on aivan kauhee. Ja tätäkö pitäis kyetä käyttämään sokkona ajaessa? Huhhuh. Mutta en antanut sen häiritä liikaa vaan sivuutin täysin navigaattorin nerokkaan vinkin kääntyä heti ekana väärään suuntaan (onneksi reitti on pääosin tuttu) ja painelin rampista moottoritielle.

Positiivisena yllätyksenä moottori vetää rajoittimelle asti melko tasaisesti, vaikkakin rauhallisesti - no, eipä tämä mikään ST-malli olekaan. Mittarin neula nousee 180km/h tienooseen kohtuu helposti, joskin GPS näyttää tuossa kohtaa n. 170km/h. Siitä eteenpäin kiihtyvyys on verkkaisempaa, mutta neula nousee kyllä yli kahdensadan ja myös GPS näyttää 195-198km/h lukemia. Parin huntin vauhdissa perusmallin alusta alkaa tuntua hieman pehmeältä, mutta vielä ihan ajettavalta. Tiukka jarrutus 180km/h vauhdista lukitsee hetkeksi oikean etupyörän ja auto tärähtää sen mukaisesti, mutta helpottaa nopeasti ja meno pysyy hallussa. Sinsheimin jälkeen rajoituksen taas helpotettua löytyy matkaan alamäki ja ilmeisesti myötätuuli ja lukema GPS:n ruudulla kipuaa aina 212km/h asti. Alustan pehmeys pysyy samoilla tasoilla kuin aiemminkin, mutta välttämättä ihan kauheasti enempää tähän kotiloon ei vauhtia enää haluaisi kelata. Mainittakoon, että tässä vauhdissa Focus kuitenkin on vielä vakaamman tuntuinen kuin ensimmäisen korimallin facefistin A-mersu oli 160km/h vauhdissa. Focus on myös sisämeluisin auto, jolla olen noita baanoja ajanut.

Mutta vaikka lappu lattiassa moottoritiellä ajaminen on yksi hauskimmista asioita mitä Saksassa voi tehdä, kaikki hyvä loppuu aikanaan. Päästyäni tarpeeksi lähelle matkakohdetta pudottelin moottoritieltä alas ja sompailin kaupunkiin. Keskustassa Focus on aika normaali auto, sellainen perusketterä pyöriteltävä. Navigaattori on edelleen aivan kauhea eikä sen ääntä saa säädettyä helposti. Karttaa piti vilkuilla jatkuvasti, kun en jaksanut valikoista äänensäätöä etsiä. Start-stopissa on pieni viive käynnistymisessä, mutta ei kovin paha.

Keskiviikkoiltapäivänä olinkin sitten lähdössä takaisin. Kaivelin rekisteriotteen esille vilkaistakseni moottorin tehon. Yllätyksekseni paperissa komeili 92kW lukema, mikä kuulosti aika vähäiseltä pyhäpäivän motarilaukan suhteen. Seuraavaksi tajusinkin huipputehon tulevan vasta 6krpm kohdalla ja että polttoaineeksi on määritelty bensiini! Ja toden totta, pellin alle kurkatessa siellä komeili kolme COP-puolaa pienen metallimöykyn päällä ja moottori paljastui litraiseksi Ecoboostiksi. Käytöksen osalta ei lainkaan huono suoritus pienelle turbokoneelle, tästä Fordille isot pisteet. Toisaalta samaan hengenvetoon voisin jakaa vastaavat miinukset pikkudiesel -henkisestä äänestä ja värinästä - jos tuon koneen saisi käymään tasaisesti ja pehmeästi, olisi siinä potentiaalia melkoiseksi tekijäksi.

Ai niin, kulutus ajotieturissa tipahti 9,2->8,7l/100km meikäläisen ajossa. En tiedä millaisella poljennalla tuo 9,2 oli saatu aikaan, kun itse työnsin pedaalia lattiasta läpi motarilla aina kun tilanne salli, mutta en pidä lopputulemaa pahana etenkään bensakoneelle. Hetkellistä kulutusta nintendo näytti 200km/h vauhdissa n. 15l/100km.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:Focus kuitenkin on vielä vakaamman tuntuinen kuin ensimmäisen korimallin facefistin A-mersu oli 160km/h vauhdissa.
On tietysti hyvä käytäntö valita referenssitaso niin, että negatiivisia lukemia ei tarvita koskaan. Ekan mallin marsu on nimittäin ainoa auto, jonka kyydissä (saksalainen) moottoritievauhti on oikeasti hirvittänyt.
Järkiautoilija

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyseinen mersu on ainoa auto, jolla en ole uskaltanut kokeilla huippunopeutta autobahnalla, koska alustan käytös oikeasti hirvitti, kun A6:lla alkoi loppua kaistasta leveys. Mutta tosiaan siihen vauhtiin asti, mitä Focuksen pitäisi Ecoboostilla järkevästi kulkea/ajaa, alusta toimi ihan maltillisesti. Liikoja ei sovikaan odottaa, kun mistään sporttiversiosta ei ole kyse.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Se kulutus tippui juuri siksi, että sää annoit sille kenkää.
Siinähän on kaiketi vaihdesuositusvalitsinarpa, eikö? ;) Sehän tarjoaa jo 1500rpm kohdalla isomppaa vaihdetta. Kiihdytettäessä.... :mrgreen:

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Golf tsi.

Alfan ollessa t-lasin vaihdossa, herz oli kärränny tommosen käyttöön.
5kkm oli mittarissa, 5 vaihdetta eteen ja yks taakse. Ei käryä koneen koosta, ei ollu rekotetta. Tyhjäkäynnillä ei juur mitään kuulunu.
Hyvin lähti liikkeelle ja kohtuu rivakkaan 80 nopeus saavutettu. Vitosella kun yritti kiihdyttää lappu lattiassa - ei tapahtunu mitään. Nelosella vähä rupes viisarit nousemaan. Ehkä en osannut käyttää.
Ennenaikaa volkkareiden selkänojissa oli patti siinä lapaluiden kohdilla, mikä aiheutti mulle selkäkipuja eikä päätä saanu niskatuelle. Nyt penkki oli aika jees.
Mut. Ratti. Mitä vittua. Ny se antianatoominen patti on siirtyny rattiin. Ratin poikkileikkaus lienee semmonen kananmunan muotoinen - se terävin osa kämmentä kohti. Onko evoluutio muokannu saksalaisten kädetkin päivi? Tai en taaskaan ymmärrä.
Mankka oli mankka ja pahviäänet kuului radiosta. Kosketusnäytöllinen, en tiä miks. Siin varmaan ei ollu navitaattoria. Manuaali ilmastointi.
Startstop toimi hienosti/nopeasti. Vakkari kans hyvä. Monttujen ylitys (reikätiessä tms) ilman meteliä/draamaa.
Normisti ei kauhiasti kallistellut, mut kun vähä enämpi kääns ni äkkiseltään tuntu pelottavalta. Alla oli 195/65-15 enerjysaverit. Kasitiellä lievissä urissa/tuulessa piti paimentaa enempi mitä 159ä kulahtaneilla renkailla.
Semmottis noin 7l/100km kulutti.

Eikö noissa ole mäkilähtöavustinta? Sähköinen käsijarru...
Jännitin raumalla vanhan prisman valoissa mäkilähtöä kun takana oli auto aika liki. Käppäri kun ei tuntunut lähtevän pois päältä jos ei painanu jarrua. Kytkin/kaasukombo oli viel hakusessa ni vedin varuks semimummokaasulla, kun oli vasta kolmas liikkeellelähtöoperaatio ko autolla.
Tai en vaan osaa.

Lienee sähkötehostaja, kun kotipihaan peruuttaessani ja pysäytyksen jälkeen suoristin renkaat/ratin, niin pentele meinas sammua. Toi oli toistettavissa.
Liitteet
20160418_153640_HDR-800x450.jpg
(106.56 KiB) Tiedosto ladattu 7076 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aquatica kirjoitti:^
Siinähän on kaiketi vaihdesuositusvalitsinarpa, eikö? ;) Sehän tarjoaa jo 1500rpm kohdalla isomppaa vaihdetta. Kiihdytettäessä.... :mrgreen:
Joo. Se pyysi pistämään kutosen sisään ~samaan aikaan, kun minä rajoituksen kadotessa ja tien auetessa kepitin neloselta kolmoselle ja annoin neljännesmoottorin laulaa :D
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Autoasentajakoulutuksessa hybrideistä ym. kiinnostuneen opettajan kanssa käytiin keskustelua, jossa se totesi (ja kertoi myös, että olivat kollegoidensa kera testanneetkin) pystyvänsä vaihtamaan aina paremmin, kuin ajoluulokoneen arpajaiset. Asiahan perusteltiin äärettömän yksinkertaisesti sillä, että kone ei koskaan tiedä tuleeko vastaan mäkeä, kiihdytystä tms...

Eli kun unohtaa opastimen ja ajaa enemmänkin järjellä ja fiiliksellä, elämä hymyilee. Ja kulutus laskee.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mä ajan lähinnä tunteella. En tykkää siitä kun auto tärisee moottorin mukana, mikä rivinelosella tarkottaa yleensä luokkaa 1800+rpm ja rivikolmosella tähänastisen kokemuksen mukaan 2500+rpm (joskin sekä ecoboostin että Skodan 3zyl-päristimen tuntee silti, mutta vaimeampana). Kutosta kehtaa pyörittää jopa alle 1500rpm ja kasia liki tonnin pinnassa. Iskutaajuus ja iskujen amplitudi on vaimennusten lisäksi vahvasti vaikuttavia tekijöitä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^en ole havainnut 1800rpm ravistusta. Aika paljon tulee ajettua nurkissa 1500rpm, enkä silloinkaan ole havainut. Hmm. tartteekin ettiä riittävä ylämäki ja vitosella lappu lattiaan, jotta selviää. Toki jos vauhti alkaa hiipumaan kovasti, mutta sitten vaihde on tilanteeseen liian suuri.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Suurin osa ihmisistä ei noteeraa sitä yhtä ylhäältä ja joistain harvoista moottori/auto -komboista on vaimennuskin onnistunut melko hyvin. Ei kannata panikoida jos ei ole yhtä kermahanuri kuin minä vaan olla tyytyväinen :D

Pieni lisä-ärsyke tulee 4-sylinterisestä tasan 1500rpm kierroksilla, jolloin iskutaajuus on 50Hz ja värinä tuntuu samalta kuin subbarille pääsevä verkkohurina. Ärsyttäviä detaileja, jotka mieluummin olisi jättänyt alunperinkin tunnistamatta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei kyllä nyt iski paniikki, lähinnä koskien oman kermahanurin kuntoa. Tartteekin koittaa, kun lähdetään perheen kanssa Äitienpäiväajelulle, että miten käyttäytyy. Jos vaikka apukuskiltakin saisi kommenttia. Toki nelos vapari ei missään nimessä ole omimmillaan matalilla kierroksilla, muttamutta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ja nyt kun aamupöpperö alkaa helpottaa, niin tarkennetaas tuota lausuntoa siis sen verran, että se 1800rpm yleensä on käyttökelpoinen, siksi käytettävä kierrosalue meikäläisellä on karkeasti siitä ylöspäin. 1600rpm vibraa lähes poikkeuksetta häiritsevästi, jossain tuolla välillä yleensä tasoittuu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

Kävin juuri koeajamassa lyhyesti Peugeot 308 Gti:n. Olen ajanut hyvin vähän muita autoja vähään aikaan kuin omia Alfojani. Osaan verrata Pesoa lähinnä omaan ’07 Gt 3.2:seen.

Peugeaot 308 Gti: 1.6 l, 270 hv/6000, 330 nm/2000, 250 km/h, 0-100 6,0 s, 1395 kg ja yhdistetty kulutus 6,0.
Alfa Romeo Gt: 3.2 l, 240 hv/6200/ 289 nm/4800, 243 km/h, 0-100 6,7 s, 1485 kg ja yhdistetty kulutus 12,4.

Numeroarvot on katsottu peugeot.fi ja en.wikipedia.org.

Ensi vaikutelma oli, että 308 Gti tuntui normaalille autolle. Sen ulkoinen tai sisäinen olemus ei erotu huomiota herättävästi perusmalleista lukuun ottamatta kaksivärimaalausta, jonka ehkä olette mainoksista huomanneet. Liikkeellelähtö ja ensimmäiset kilometrit 40 – 50 vauhtia eivät muuttaneet tilannetta.

Suuntasin paikatulle pikkutielle ja ensimmäisenä huomioni kiinnittyi alustaan. Se oli mukavampi ja otti epätasaisuudet pehmeämmin kuin oma Gt. Siihen on tosin vaihdettu Bilsteinen normaalia jäykemmät iskunvaimentimet. Vaihdoin kolmoselle ja painoin kaasun pohjaan. Takapuolituntumalla Peugeot kiihtyy hieman omaani nopeammin. Hieman myöhemmin kokeilin samaa isomillakin vaihteilla. Olin kuvitellut, että kuutosella pieniltä kierroksilta lähtiessä tämä turbobensa kiihtyisi selvästi paremmin kuin oma vaparini. Varmasti jonkun verran se kiihtyikin, mutta ero oli mielestäni yllättävän pieni.

Gti:n ohjaus ei vedellyt juurikaan paikalta lähtiessä reilummin kiihdyttässä. Alusta ovat siis kehittyneet yhdeksässä vuodessa ja niin pitääkin olla. Tai GT:n alustahan peräisin 147/156-malleista, joten kahdenkymmen vuoden ero näiden suunnittelussa suurin piirtein on. Ohjaus tuntui muutenkin hyvältä, joskin Gt:n ohjauksesta tykkään enemmän.

Peso voitti Alfan suorituskyvyssä, mukavuudessa ja kulutuksessa. Alfassa oli parempi ohjaus, äänet ja fiilis. Muita Gti:n kaltaisia autoja en ole vuosiin kokeillut, joten en pysty suhteuttamaan sitä kilpailijoihin verrattuna. Jos minulle tulee joskus tarve uudempaan, pieni kulutuksisempaan mutta kivaan autoon, on 308 Gti tarkemmin tutustuttavien autojen listalla – ainakin jos on se reilu 40 tuhatta laittaa uuteen autoon siinä vaiheessa.

Avatar
michelin
Viestit: 247
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Mondeo 1.8 TDCi -09
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

308 GTi kyllä kiinnostaisi, sitten joskus 5-10 vuoden sisään vaikka 100-150 tkm ajettuna. Koeajolla olisi kiva käydä niin näkisi tosiaan onko yhtään omaan käteen sopiva, mutten taida näin opiskelijana kehdata ihan pränikkää mennä kokeilemaan. Pösön GTI- ja GT-mallit on kyllä yleisesti ottaenkin ihan kiinnostavia 8)

phnts
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja phnts »

Megane GT kiinnostaa täällä niinkin paljon, että ei uskalla mennä ajamaan.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

michelin kirjoitti:308 GTi kyllä kiinnostaisi, sitten joskus 5-10 vuoden sisään vaikka 100-150 tkm ajettuna. Koeajolla olisi kiva käydä niin näkisi tosiaan onko yhtään omaan käteen sopiva, mutten taida näin opiskelijana kehdata ihan pränikkää mennä kokeilemaan. Pösön GTI- ja GT-mallit on kyllä yleisesti ottaenkin ihan kiinnostavia 8)
No enhän minäkään olisi kehdannut, mutta kun lehti-ilmoituksella kehottivat.
Liitteet
WP_20160528_08_33_31_Pro.jpg
(131.29 KiB) Tiedosto ladattu 10119 kertaa

Vastaa Viestiin