
Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vasen alatukivarsi vaihtui. Vit##u mikä rojekti. Teinköhän vaikeemman kaavan mukaan,,aikaa palo ja hermotkin oli aikalailla kovilla. Oliko tohon joku helppo ohjekkin täällä? Tunkinvarassa en haluis enää vaihtaa. Positiivista on tietty se että alapallon kolina ja narina loppui.
nyt saunaan!

Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Aikani kuluksi Lancian vaihdekepin liikeratoja vähän lyhensin ja muutenkin jämäköitin.
- Liitteet
-
- WP_20160620_17_10_15_Pro.jpg
- (116.57 KiB) Tiedosto ladattu 6904 kertaa
-
- WP_20160620_17_41_17_Pro.jpg
- (130.52 KiB) Tiedosto ladattu 6904 kertaa
-
- WP_20160620_18_39_43_Pro.jpg
- (140.16 KiB) Tiedosto ladattu 6904 kertaa
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Miulla oli sama fiilis ekaa vaihtaessa. Seuraavien kohdalla, kun oppi tekniikan homma kävi helposti. Tai no crosswagoniin etulaakeria vaihdettaessa ei taas muistanut, miten paljon painoa piti alapallon päälle ottaa, että lähtee irti. Tuli turhaan tapeltua sen kanssa tovi.Stiletto kirjoitti:Vasen alatukivarsi vaihtui. Vit##u mikä rojekti. Teinköhän vaikeemman kaavan mukaan,,aikaa palo ja hermotkin oli aikalailla kovilla. Oliko tohon joku helppo ohjekkin täällä? Tunkinvarassa en haluis enää vaihtaa. Positiivista on tietty se että alapallon kolina ja narina loppui.nyt saunaan!
Edit. Ohje: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_lowe ... bone.shtml
Tuon ohjeen kohdassa "Apply upward pressure on the wishbone ball joint to put some load on the front suspension......" Saa koko nurkan painon laittaa tuohon, niin lähtee helpohkosti.
Suoraan vaan suoraa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Anteeksi maalaisuuteni, mutta eikö tuossa kohtaa toimisi tämäntyyppinen irroitustyökalu?
http://www.svh.fi/Pallonivelen-ulosvet% ... 81/143498/
Ei meinaan tarttisi tunkata jousitusta vastaan vaan vaste löytyy suoraan olkavarresta, jolloin pitäisi irrota vähän järkevämmin. Tuo linkin tapaus on aika hintava (voi kyllä olla hyväkin), mutta halvemmalla vastaavalla olen muista autoista kartioita saanut irti nypittyä ihan järkevällä vaivalla. Toki mitat ja olemus tarvii olla sellainen että sopii paikoilleen, mutta ainakaan äskeisen linkin kuvassa paikka ei näytä niin pahalta etteikö pitäisi sopia.
http://www.svh.fi/Pallonivelen-ulosvet% ... 81/143498/
Ei meinaan tarttisi tunkata jousitusta vastaan vaan vaste löytyy suoraan olkavarresta, jolloin pitäisi irrota vähän järkevämmin. Tuo linkin tapaus on aika hintava (voi kyllä olla hyväkin), mutta halvemmalla vastaavalla olen muista autoista kartioita saanut irti nypittyä ihan järkevällä vaivalla. Toki mitat ja olemus tarvii olla sellainen että sopii paikoilleen, mutta ainakaan äskeisen linkin kuvassa paikka ei näytä niin pahalta etteikö pitäisi sopia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuommoista on tullut itse käytettyä http://www.motonet.fi/fi/tuote/804023/U ... onivelelle
Maksaa itsensä takaisin ensimmäisellä käyttökerralla
Maksaa itsensä takaisin ensimmäisellä käyttökerralla

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Itse olen tuommoisen motonetin version särkenyt. (en kyllä ole varma oliko juuri tuo) + Kuusiokolokannat noissa pallonivelten pulttien päissä, eivät meinaa oikein kestää mielestäni noita ulosvetäjiä.Albertolli kirjoitti:Tuommoista on tullut itse käytettyä http://www.motonet.fi/fi/tuote/804023/U ... onivelelle
Maksaa itsensä takaisin ensimmäisellä käyttökerralla
Voisi kyllä parempilaatuisen tuommoisen hommata, näppärämpi olisi jos noilla saisi irti, verrattuna tunkilla&lekalla leikkimiseen.
Suoraan vaan suoraa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jos reunoilta ei kestä painaa, niin entäs jos sinne pätkäisisi kuusiokolopalasta hitusen kannan syvyyttä pidemmän pätkän, joka työntäisi voiman keskemmälle mutta ei kuitenkaan mahtuisi taittumaan/leviämään/tms?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ja jos se varsi on menossa vaihtoon niin laadukas murtohaarukka, leka ja lentävä mies.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^kuin myös.
Tämän kaltaista olen käyttänyt, jos ehjänä ei tarvitse irti saada
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804018/P ... a-405x17mm
Tämän kaltaista olen käyttänyt, jos ehjänä ei tarvitse irti saada
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804018/P ... a-405x17mm
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Murtohaarukka on hieno, se tosiaan särkee mahdollisen suojakumin ja voi sillä sen pallonkin tuhota (ainakin riittävän ikävästi) - mutta niillä lähtee myös. Semmoisella aion perjantaina tappaa alapallot. Toinen on ainakin rutikuiva jo, joten mitään väliä ei ole...
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuollaista Albertollin mainitsemaa työkalua itsekin käytän, mutta ei pelkästää ruuvia kiristäen vaan samalla vasaralla iskuja niin työkalu pysyy ehjänä.
Viimeksi muokannut VMTD, 23 Kesä 2016, 18:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jep. Ensin kiristys ja sitten vähän kopauttelee niin lähtee hyvin irti.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nykäisin pölyisten ja haisevien operaatioiden koppiin siististi paineilmaletkun vedenpoistajan kera, voi ajella ilmalla hiomakonetta tahi vaikka maaliruiskua.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
(Viime viikonloppuna) laitoin lattian talliin
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Otin vaihdelaatikon tulevasta ajo156sesta pois ja totesin että kyl täs kaikkee muutakin pientä pitää vielä korjata, ei lähdetä juhannusreissulle tällä yksilöllä ei 

Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^ Ootko varma, ettet vahingossa ajanut olkkariin..?
Jos harrastaisin kateutta, niin tuosta vois hiukan ollakin kade - etenkin kun oma talli näyttää tällä hetkellä tältä. 


- Liitteet
-
- autotalli.jpg
- (116.19 KiB) Tiedosto ladattu 6345 kertaa
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllä se talli on, mutta hyvähän se on sisustaa viihtyisäksi. Eihän sitä koskaan tiedä milloin joutuu ulkoruokintaan 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin oikealle eteen ylä- ja alatukivarren.
Vanha alempi oli oikeasti pskna, laitettu kirjanpidon mukaan alle 15.05.2010 - eli onhan se jo yli 6v ollutkin siellä
Ylempi narisi, ei narise enää. Lattialla tunkin ja pukin varassa tuo homma muuten on ihan oikeasti perseestä.
Ja jos tosiaan vaihdettu viimeksi 15.05.2010, kilsoja ollut jossain 130-140tkm (142 000 tullut täyteen 27.10.2010) välissä... Jos näin, niin kestihän tuo ihan muikeasti 6v 1kk ja 133 586 (ajateltu 140tkm vaihtoa) - eihän tuo huonosti ole?
Vanha alempi oli oikeasti pskna, laitettu kirjanpidon mukaan alle 15.05.2010 - eli onhan se jo yli 6v ollutkin siellä

Ylempi narisi, ei narise enää. Lattialla tunkin ja pukin varassa tuo homma muuten on ihan oikeasti perseestä.
Ja jos tosiaan vaihdettu viimeksi 15.05.2010, kilsoja ollut jossain 130-140tkm (142 000 tullut täyteen 27.10.2010) välissä... Jos näin, niin kestihän tuo ihan muikeasti 6v 1kk ja 133 586 (ajateltu 140tkm vaihtoa) - eihän tuo huonosti ole?
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hieno ja siisti, mutta onko 5 vuoden päästä minkänäköinen lattia jos tunkkailee kovasti.tsav kirjoitti:Kyllä se talli on, mutta hyvähän se on sisustaa viihtyisäksi. Eihän sitä koskaan tiedä milloin joutuu ulkoruokintaan

Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllä! Samaa mieltä.tsav kirjoitti:Kyllä se talli on, mutta hyvähän se on sisustaa viihtyisäksi. Eihän sitä koskaan tiedä milloin joutuu ulkoruokintaan


- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuo oli halvinta laminaattia mitä löysin markkinoilta. Ylimääräiseksi jäi melkein täysi laatikko, joten pahimmat saa korjattua vaihtamalla lankkuja uusiin. Tunkin alla joutuu käyttämään vaneri palaa,niin kuin on renkaidenkin alla. Eniten huolettaa kuitenkin öljytipat jotka saattavat liottaa pinnan pilalle. Ja kun menee totalisen pilalle niin purkaa roskiin ja uutta tilalle.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tyhjäsin rav4:stä moottori/loota/perä oliot ja jarrunesteet. Ot ja jäähdytys jäi valuttamatta.
Tuli todettua takalevyjen olevan alamitassa. Sekä etuiskareiden suojakumet rikki ja etukoiranluu semimoro. Herättyäni tojotan nesteytysoperaatio edessä. Osien tilaus ja asennus sit jonni viikon päästä, jolloin loppuhuolto.
Tuli todettua takalevyjen olevan alamitassa. Sekä etuiskareiden suojakumet rikki ja etukoiranluu semimoro. Herättyäni tojotan nesteytysoperaatio edessä. Osien tilaus ja asennus sit jonni viikon päästä, jolloin loppuhuolto.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pesasin Juhannuksen kunniaksi Giulietan, on tämä vaahdotin vaan paras ostos pitkään aikaan.
- Liitteet
-
- vaahtoa.jpg
- (160.31 KiB) Tiedosto ladattu 6061 kertaa
Makaroonia jo vuodesta -98
- Raikka
- Viestit: 199
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
- Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Mitä teit tänään tallissa?
156 sai jussin kunniaksi joka nurkkaan uudet iskarit, kai sitä vois juhannusta jollain muullakin tavalla viettää.
.

Kaikkea sitä tuleekin hommattua.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En tänää vaan eilen
166 laitettu ajotämminkiin ja nyt vasta alkaa sen ajokausi kun ei oo aijemmin ehtiny 


- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Giuliaan öljynvaihto ja kaasareihin uudet neulaventtiilit ja bensanpinnan säätö. Loppuisikohan kaasareiden tulviminen?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joutessani vaihdoin sliparit 

- Liitteet
-
- IMAG0029 – kopio.jpg
- (179.79 KiB) Tiedosto ladattu 5797 kertaa
-
- IMAG0030 – kopio.jpg
- (206.33 KiB) Tiedosto ladattu 5797 kertaa
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juhannus meni tehdessä kytkinremonttia 166:een. Tuli siitä sentään parempi kuin vanha!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hieraisin penarin talvivanteita hiekkapaperilla ja suihkin etunaamat pohjamaaliin:

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joo tollasella aukasin eikä siinä ollu ongelmia,hyvin lähti. Ongelma tuli siinä ettei pallonivelen kierreosa mahtunu nousemaan silmukan läpi.(rälläkällä olis voinu toki katkasta mutta ei ollu saatavilla) Piti riehua väkivallalla ja lopullisesti napamutterin avaus oli ainut keino saada varsi irti. Uuden laitto taas piti alottaa pallonpäästä ja sitte vasta runnoa puslat kohilleen.Garmund kirjoitti:Itse olen tuommoisen motonetin version särkenyt. (en kyllä ole varma oliko juuri tuo) + Kuusiokolokannat noissa pallonivelten pulttien päissä, eivät meinaa oikein kestää mielestäni noita ulosvetäjiä.Albertolli kirjoitti:Tuommoista on tullut itse käytettyä http://www.motonet.fi/fi/tuote/804023/U ... onivelelle
Maksaa itsensä takaisin ensimmäisellä käyttökerralla
Voisi kyllä parempilaatuisen tuommoisen hommata, näppärämpi olisi jos noilla saisi irti, verrattuna tunkilla&lekalla leikkimiseen.

Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- TeeHoo
- Viestit: 157
- Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
- Car(s): 156 V6 -99 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
- Paikkakunta: Muurame
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin 156:n ilmin sekä resetoin ecun ja kaasuläpän. Nyt kulkee!
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Avautumisketjusta lainattua:
Sunnuntaina iltasella vaihdoin jälleen edestä katsottuna oikean puoleiset letkut tukkien ja paineensäätäjän välille. Olivat märät, remppapaikalla taasen kuivat.
Samaa letkua käytin kun oli hyllyssä. Tosin en ole 100% varma oliko letkuissa vikaa vai 1 liitin hieman löysällä.
Ei viitsinyt arpoa ja jännittää, kun ei ole iso homma.
^ tuo tapahtui 17.8.15Finest kirjoitti:Etran letku, olikohan Fuel-Tek, mennyt jo vuoden. Auto ei tosin koko ajan ajossa.
Sunnuntaina iltasella vaihdoin jälleen edestä katsottuna oikean puoleiset letkut tukkien ja paineensäätäjän välille. Olivat märät, remppapaikalla taasen kuivat.
Samaa letkua käytin kun oli hyllyssä. Tosin en ole 100% varma oliko letkuissa vikaa vai 1 liitin hieman löysällä.
Ei viitsinyt arpoa ja jännittää, kun ei ole iso homma.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Traktoriin vaihtui tänään siirtopumppu, lämpötila-anturi ja raidetangonpäät. Nyt käy taavi taas tyhjäkäyntiäkin heti startin jälkeen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
147 sai uudet jarrupalat kaikkiin kulmiin ja uudet jarrunesteet. Vanhat nesteet oli päässyt kiehumaan.
Hankalat on takajarrupalat vaihtaa. Onko tosiaan irrotettava poikittainen etummainen tukivarsi että saa jarrusatulan alemman pultin auki? Minä irrotin molemmilta puolilta kun en muutakaan tekniikkaa keksinyt.
Ja kaikki liukutapit tuli irrotettua, putsattua, herkisteltyä ja voideltua. Edessä on Bendix merkkiset ja niihin oli tosi nopea vaihtaa palat. Takana Lucas.
Lopuksi kokeilin laittaa jarruosiin crc:n brakelubea. Nyt ne näyttää ihan maalatuilta kun ruskea pintaruoste muuttui mustaksi.
Hankalat on takajarrupalat vaihtaa. Onko tosiaan irrotettava poikittainen etummainen tukivarsi että saa jarrusatulan alemman pultin auki? Minä irrotin molemmilta puolilta kun en muutakaan tekniikkaa keksinyt.
Ja kaikki liukutapit tuli irrotettua, putsattua, herkisteltyä ja voideltua. Edessä on Bendix merkkiset ja niihin oli tosi nopea vaihtaa palat. Takana Lucas.
Lopuksi kokeilin laittaa jarruosiin crc:n brakelubea. Nyt ne näyttää ihan maalatuilta kun ruskea pintaruoste muuttui mustaksi.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Saa sen pultin auki, muttei vaan mahdu kokonaan pois paikaltaan. Ei silti haittaa toimintaa, kun ei enää kierteellä ole ja satulan saa pois, kunhan vain takaisin laittaessa muistaa laittaa ko. pultin taas valmiiksi reikäänsä. Näin ainakin toimi itsellä 156:ssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
No on se helpompi irrottaa, kun löysää tukivarren mutteria jonkun verran ja nyppää vartta hiukan eteenpäin. Mutta kokonaan sitä ei tarvitse irrottaa, riittäisiköhän vajaa sentti.
Niin ja otsikon aiheeseen, illalla sain Mirafiorin (ehkä) ratakuntoon lauantaita varten, puoliltaöin siivottiin katoksesta vielä työkaluja. Nyt kello 5, aamiainen syöty ja pitäisi mennä jatkamaan toisen auton pariin joka pitää leimata tänään. Sitten hakea 5 mottia polttopuita ja vielä mennä päiväksi ruuvaamaan asiakkaan Dodgea Hattulaan. Illalla pitäisi puunata kolmatta autoa, jota kuvataan lehteen perjantaina. Emäntä haluaisi elokuviin tai edes jonnekin. No tämä avautuminen menisi jo toiseen topikkiin..
Niin ja otsikon aiheeseen, illalla sain Mirafiorin (ehkä) ratakuntoon lauantaita varten, puoliltaöin siivottiin katoksesta vielä työkaluja. Nyt kello 5, aamiainen syöty ja pitäisi mennä jatkamaan toisen auton pariin joka pitää leimata tänään. Sitten hakea 5 mottia polttopuita ja vielä mennä päiväksi ruuvaamaan asiakkaan Dodgea Hattulaan. Illalla pitäisi puunata kolmatta autoa, jota kuvataan lehteen perjantaina. Emäntä haluaisi elokuviin tai edes jonnekin. No tämä avautuminen menisi jo toiseen topikkiin..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ja ongelma oli? Et kuitenkaan ole varmaan kieltänytsämpy kirjoitti:Emäntä haluaisi elokuviin tai edes jonnekin.

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jep. Juuri näin tein. Sitten saa pitkällä jatkovarrella ja pulttipyssyllä helposti auki.sämpy kirjoitti:No on se helpompi irrottaa, kun löysää tukivarren mutteria jonkun verran ja nyppää vartta hiukan eteenpäin. Mutta kokonaan sitä ei tarvitse irrottaa, riittäisiköhän vajaa sentti...
Minulla oli oikealla puolella vähän pyöristynyt pultti ja koska siihen ei mahdu edes lenkkiavain saati hylsy, niin tukivarren irrottaminen oli tehtävä.
Senkin pitkä pultti lähti helposti pulttipyssyllä.
Alfissimon tapa olisi toiminut vasemmalla puolella kun lenkin avopäällä ja vasaralla sai löysytettyä sen alapultin. Hyvin vähän siinä on kyllä tilaa.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei kai sitä jarrusatulan kannakerautaa nyt palojen vaihdon takia tarvitse irroittaa. Lähteehän se satula irti purkamatta mitään. Sitten kun sitä pitkää pulttia on avattu niin muistakaa kiristää se jousitus ajokorkeudessa. Jos kiristää rengas ilmassa tulee turhaa vääntöä poikkittaisten varsien puslille.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pitkän pultin kiristäminen ajokorkeussa onkin hyvä neuvo, kiitos! Itse ei tullut ajateltua noin pitkälle.Tiige kirjoitti:Ei kai sitä jarrusatulan kannakerautaa nyt palojen vaihdon takia tarvitse irroittaa. Lähteehän se satula irti purkamatta mitään. Sitten kun sitä pitkää pulttia on avattu niin muistakaa kiristää se jousitus ajokorkeudessa. Jos kiristää rengas ilmassa tulee turhaa vääntöä poikkittaisten varsien puslille.
Pienimmällä työllä taitaa päästä, jos irrottaa satulan yläpultin ja löysää alapultin niin, että satula kääntyy pois jarrulevyn ympäriltä alapultin varassa.
Siten pystyy ottamaan vanhat palat pois, puristamaan (samalla kiertämällä) männän takaisin sisään ja laittamaan uudet palat tilalle.
- RiTo
- Viestit: 313
- Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
- Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98 - Paikkakunta: Laihia
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Tai sitten ottaa liukutapeista irti niin pääsee helpoimmalla.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Sitä koitin sanoa. Ilmaisin asian vähän huonosti.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Onnistuneeko pelkästään liukutappien irroituksella? Jarrulevyn takana oleva pala on ainakin hankala. Samoin männän painaminen sisään...
- RiTo
- Viestit: 313
- Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
- Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98 - Paikkakunta: Laihia
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Onnistuu, ja ainakin omasta mielestäni huolto on paljon helpompaa
-Jos levyyn on tullut pykälää ulkoreunaan satulan irrotus on helpompaa kun palat jää paikalleen
-Satulaa on mukavampi käsitellä mäntää sisään painaessa kun ei ole painavaa kannatinta mukana
-Levy mahtuu tulemaan pois kannatin paikoillaan jos kannattimen liukupintoja pitää hinkata puhtaaksi
-Uudet palat saa asetettua kannakkeeseen paikalleen ennen kuin satulan laittaa kiinni
Toki esim. maalaamista varten kannake pitää ottaa irti.
-Jos levyyn on tullut pykälää ulkoreunaan satulan irrotus on helpompaa kun palat jää paikalleen
-Satulaa on mukavampi käsitellä mäntää sisään painaessa kun ei ole painavaa kannatinta mukana
-Levy mahtuu tulemaan pois kannatin paikoillaan jos kannattimen liukupintoja pitää hinkata puhtaaksi
-Uudet palat saa asetettua kannakkeeseen paikalleen ennen kuin satulan laittaa kiinni
Toki esim. maalaamista varten kannake pitää ottaa irti.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eikös 147 ja 156 takajarrut ole ihan 1:1?
156:ssa liukutapit auki ja thats it. Murjomallahan se satula paloineen lähtee pois paikaltaan, etenkin sitten kun levyssä on kunnon kuluma jo, mutta niin se on kaikissa muissakin autoissa kelluvine satuloineen =D
Satulahan on sitten pelkästään käsijarruvaijerin ja jarruletkun varassa, eli tilaa saa just niin paljon kun nuo kaksi antaa.
Männän sisäänpaino/kierto helpottuu myös aika paljon pelkästään sillä, että jarrunestesäiliön korkki on auki. Ei tule ihan niin paljoa vastapainetta.
156:ssa liukutapit auki ja thats it. Murjomallahan se satula paloineen lähtee pois paikaltaan, etenkin sitten kun levyssä on kunnon kuluma jo, mutta niin se on kaikissa muissakin autoissa kelluvine satuloineen =D
Satulahan on sitten pelkästään käsijarruvaijerin ja jarruletkun varassa, eli tilaa saa just niin paljon kun nuo kaksi antaa.
Männän sisäänpaino/kierto helpottuu myös aika paljon pelkästään sillä, että jarrunestesäiliön korkki on auki. Ei tule ihan niin paljoa vastapainetta.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllä Tiige, Rito, Aqua, Alfissimo, Sämpy ja muutkin ovat oikeassa. Jos vain vaihtaa palat niin liukutapit irti eikä muuta.
Näin vaihdoin sitten tänään 159:n palat. Mutta jos vähänkin tekee jotain muuta, niin aika helppoa on ottaa kaikki irti ja herkistellä + voidella kaikki.
147 ja 156 näyttää olevan identtiset (liukutappien päät 13mm ja 18mm vastamutteri). 159 myös identtinen, mutta 15mm liukutappien vastamutteri.
147 ja 156 takajarrujen alempi pultti on todella ahtaassa paikassa (ei mahdu lenkki eikä hylsy), mutta ei siis ole pakko irrottaa. Tilaa saa kun avaa etummaisen poikittaistukivarren pitkän pultin ja siirtää sitä 1-1,5 cm.
159:ssä (2.0 JTDm, 2010) nuo jarrusatulan pultit eivät ole normaaleja muttereita vaan jotain 'naaras-torxeja'. Oikeaa termiä en tiedä.
Nyt toimii jarrut hienosti kaikissa alfoissa.
Näin vaihdoin sitten tänään 159:n palat. Mutta jos vähänkin tekee jotain muuta, niin aika helppoa on ottaa kaikki irti ja herkistellä + voidella kaikki.
147 ja 156 näyttää olevan identtiset (liukutappien päät 13mm ja 18mm vastamutteri). 159 myös identtinen, mutta 15mm liukutappien vastamutteri.
147 ja 156 takajarrujen alempi pultti on todella ahtaassa paikassa (ei mahdu lenkki eikä hylsy), mutta ei siis ole pakko irrottaa. Tilaa saa kun avaa etummaisen poikittaistukivarren pitkän pultin ja siirtää sitä 1-1,5 cm.
159:ssä (2.0 JTDm, 2010) nuo jarrusatulan pultit eivät ole normaaleja muttereita vaan jotain 'naaras-torxeja'. Oikeaa termiä en tiedä.
Nyt toimii jarrut hienosti kaikissa alfoissa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joo, eipä se ilonen paikka ole.
Mutta puhutko nyt liukutappien koosta vai niiden muttereiden kannoista? 15mm ja 13mm itselläni tossa JTD:ssä taitaapi olla? Saattoi olla 16mm ja 15mm tai 15mm ja 14mm myös - muistelisin liukutapin päädyn olleen pienemmällä kannalla. Onhan tuosta nyt jo muutama viikko ko niitä avas, enää muista tällaisia yksityiskohtia O_o
Mutta mitä tein itse tänään tallissa (eli ulkona):
- Irroitin pohjapanssarin (taas), jotta Carpojat pääsevät helpommalla ylihuomenna
- Väänsin kitisevää jarrukilpeä irti etujarrulevystä. Oli korvia särkevä meteli toisinaan, nyt toivottavasti pysyy hiljaa... Otti siis vähän osumaa tukivarsijumpan yhteydessä
Mutta puhutko nyt liukutappien koosta vai niiden muttereiden kannoista? 15mm ja 13mm itselläni tossa JTD:ssä taitaapi olla? Saattoi olla 16mm ja 15mm tai 15mm ja 14mm myös - muistelisin liukutapin päädyn olleen pienemmällä kannalla. Onhan tuosta nyt jo muutama viikko ko niitä avas, enää muista tällaisia yksityiskohtia O_o
Mutta mitä tein itse tänään tallissa (eli ulkona):
- Irroitin pohjapanssarin (taas), jotta Carpojat pääsevät helpommalla ylihuomenna
- Väänsin kitisevää jarrukilpeä irti etujarrulevystä. Oli korvia särkevä meteli toisinaan, nyt toivottavasti pysyy hiljaa... Otti siis vähän osumaa tukivarsijumpan yhteydessä
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Bemarin talvivanteiden etunaamat sai väriä päällensä. Ainakin erottuu 


Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mä mielestäni postasin tänne jo kerran, mutta viestiä ei näy, eli kämmensin sen jonnekin?
156 sai tänään uuden kytkimen pääsylkyn. Ohjeita en tuohon löytänyt vaikka etsin, mutta onnistui se ilmankin. Akku, akun teline ja imuputki irti, niin löytyi pääsylinteriltä lähtevä putki. Sitä seuraamalla löytyi pääsylinterin pää. Minkäänlaista katsekontaktia sinne ei ole, mutta putken sai irti ihan käsikopelolla, kuten myös kiinni uuteen sylinteriin.
Ilmausnipan sijoitus on kyllä täysin järjenvastainen. Kyllähän tuon systeemin siitä sai ilmattua, mutta siitä laskemalla ei neste vaihdu työsylinterissä. Ratkaisin asian niin, että laskin nipasta nestettä ulos kunnes se oli kirkasta, sitten poljin kytkinpoljinta hetken aikaa ja laskin taas nestettä kunnes se oli kirkasta. Tuota kun tarpeeksi monta kertaa toisti alkoi se neste pikkuhiljaa kirkastumaan. Ei se silti täysin tuolla tavalla vaihdu sinne työsylinteriin jos ei ihan mahdottoman monta kertaa jaksa valutella.
Purkaessa pois laskettu neste oli jo melko mustaa jänkkiä:

Ehkä noita nesteitä voisi vaihtaa vähän useammin
Uusi sylinteri oli luonnollisesti alkuperäinen:

Tällä laitteella ilmaaminen onnistui ilman apumiestä:

Todellä kätevä keksintö.
156 sai tänään uuden kytkimen pääsylkyn. Ohjeita en tuohon löytänyt vaikka etsin, mutta onnistui se ilmankin. Akku, akun teline ja imuputki irti, niin löytyi pääsylinteriltä lähtevä putki. Sitä seuraamalla löytyi pääsylinterin pää. Minkäänlaista katsekontaktia sinne ei ole, mutta putken sai irti ihan käsikopelolla, kuten myös kiinni uuteen sylinteriin.
Ilmausnipan sijoitus on kyllä täysin järjenvastainen. Kyllähän tuon systeemin siitä sai ilmattua, mutta siitä laskemalla ei neste vaihdu työsylinterissä. Ratkaisin asian niin, että laskin nipasta nestettä ulos kunnes se oli kirkasta, sitten poljin kytkinpoljinta hetken aikaa ja laskin taas nestettä kunnes se oli kirkasta. Tuota kun tarpeeksi monta kertaa toisti alkoi se neste pikkuhiljaa kirkastumaan. Ei se silti täysin tuolla tavalla vaihdu sinne työsylinteriin jos ei ihan mahdottoman monta kertaa jaksa valutella.
Purkaessa pois laskettu neste oli jo melko mustaa jänkkiä:

Ehkä noita nesteitä voisi vaihtaa vähän useammin

Uusi sylinteri oli luonnollisesti alkuperäinen:

Tällä laitteella ilmaaminen onnistui ilman apumiestä:

Todellä kätevä keksintö.