Pääsin jukella vähän kylkimyyryyn uusilla nastarenkailla kuivalla asfaltilla kun jarrutin liian kovaa. Ramppi tuli vähä yllättäen ja tästä tuli taas opittua että uudet pehmeät nastarenkaat/kitkarenkaat ovat 20 vuotta vanhoja kovettuneita nastattomia talvirenkaita surkeampia pidon suhteen kesäkelillä. Joka syksy tulee pohdiskeltua onkohan mitään järkeä vaihtaa talvirenkaita ylipäätään tässä pienessä 10 ostoskeskuksen lähiössä nimeltä pääkaupunkiseutu. Talvirenkaita vaativaa keliä tuntuu olevan jo alle kymmenenä päivänä talvessa kehä kolmosen sisäpuolella. Täytyisi varmaan hankkia keskieuroopan kitkat niin pysyis edes nuhapumppukotterot lapasessa näillä "talvikeleillä"
Alfissimo kirjoitti:Valehtelematta nää pitää korvakuulolla pahempaa ääntä jo 60 vauhdissa, kuin mitä vanhat Misukat 100 vauhdissa ja 80 saa jo korvat soimaan.
Kuinkas sitä äänieristystä saikaan parannettua... TTU!
Eipä 166 alla alkuvuodesta -15 paistetut nordman 5 16" kovin pahaa ääntä pidä. Talvipidosta ei vielä kokemusta. Hakka 7 oli edellisen 166 alla erittäin ennustettavat käyttäytymisessä, jopa liiallista turvallisuuden tunnetta. Hakka 8 ehdottomasti haluisin kokemuksia, mutta menee vähän suolasen hintaseksi. Vetopito todettu puuttelliseksi kaikissa.
4 talvea ajetut Nordman 4:set lähes bränikkänä kulumisen suhteen vaihdettu
Bstonen Blizzakeihin WS80:iin ja suoraan JTD:n alle kun tulee reissua itään ilta- ja yöaikaan.
Mukavan meluttomat ja laadukkaan oloiset nämä pikku-16-tuumaiset kitkat kesärenkaiden jälkeen...
kumilaatu ja ilmatilan määrä ratkaisevia rengasmelussa.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Vianorilla oottelee 1 talven ajellut Ultragrip kakkoset. Ne vois ottaa samalla omaan talliin säilytykseen. Aikaisemmin ei oo ollut paikkaa. Kohta vois vaihdella, kun tota aamupakkasta on ollut.
Jos Joen Suuhun ajelisi viikon päästä, kannattaisiko laittaa piikkipyörät alle ensin. Josko pistäis tyttären vaihtamaan. Jaa mutta liike ampui pallot alle, lähteneekö ristikkoavaimella.
h_lauri kirjoitti:Jos Joen Suuhun ajelisi viikon päästä, kannattaisiko laittaa piikkipyörät alle ensin. Josko pistäis tyttären vaihtamaan. Jaa mutta liike ampui pallot alle, lähteneekö ristikkoavaimella.
Helpostikos! Itse en viimeksi tarvinnut ristikkoavaimeen kuin puolitoistametrisen jatkovarren ja ylimääräisen käsiparin, että sain renkaat pyssymiehen jäljiltä irti. Tuli kyllä siinä pihatiellä kiiteltyä rengasliikettä kovaan ääneen. Itse kysymykseen vastaan, että viisastahan tuo voisi olla. Jo nyt ovat olleet ojanpenkat kuurassa täällä etelässäkin, kun olen aamuisin töihin ajellut. Viikon päästä arktisessa Joensuussa on varmaan jo puolen metrin nietokset.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
Täällä meni torstaina kitkat alle. Keskiviikkona aamusta oli hieman jäätä jo Tuusulassa, joten eiköhän se aika ole jo ihan hyvä. 0530 kuitenkin lähden liikkeelle, niin voi olla jo jäässä tiet. Nyt Kihniössä ja täälläkin illalla kylmä oli, nyt sataa vettä... Jos viilenee, menee jäähän.
Kuulun sarjaan "ei jaksa vielä ressaa". Aamuisin lähtö n. seiska, eikä tarvi minuuttiaikataululla höntsätä. Joutaa rauhallisemminkin, jos siltä vaikuttaa.
Vanha fakta tosin on, että tässä kohtaa kalenteria kannattaa 10pv ennustetta vakoilla vähän tiheämmin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Täällähän nyt aikaiset on matoja nappaamassa! Kuukauden päästä voi alkaa harkitsemaan. Sekin nyt lähinnä siksi että tulee päivittäin käytyä pohjoisessa.
lerppu kirjoitti:Täällähän nyt aikaiset on matoja nappaamassa! Kuukauden päästä voi alkaa harkitsemaan. Sekin nyt lähinnä siksi että tulee päivittäin käytyä pohjoisessa.
Pk-seudullahan suolataan rankasti teitä talvella, aina saa Alfan alustan pestä kun tulee sieltä reissulta kotiin.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Nastat joutu jo pistää alle kun ei ole kitkoja vielä hommannu puuttuvien vanteiden takia tosiaan helsingissä jo ollu vähän mustaa jäätä, eilen ensimmäisen kerran ikinä takavetoisella pyöräytin 270 astetta ja samalla pysäkillä olleet 3 muksua varmaan yskäs sydämmen suusta ja päästi housuun
"Oho, hups, Antaa olla"
h_lauri kirjoitti:Jos Joen Suuhun ajelisi viikon päästä, kannattaisiko laittaa piikkipyörät alle ensin. Josko pistäis tyttären vaihtamaan. Jaa mutta liike ampui pallot alle, lähteneekö ristikkoavaimella.
Helpostikos! Itse en viimeksi tarvinnut ristikkoavaimeen kuin puolitoistametrisen jatkovarren ja ylimääräisen käsiparin, että sain renkaat pyssymiehen jäljiltä irti. Tuli kyllä siinä pihatiellä kiiteltyä rengasliikettä kovaan ääneen. Itse kysymykseen vastaan, että viisastahan tuo voisi olla. Jo nyt ovat olleet ojanpenkat kuurassa täällä etelässäkin, kun olen aamuisin töihin ajellut. Viikon päästä arktisessa Joensuussa on varmaan jo puolen metrin nietokset.
Kiitos vinkistä. Pitää ottaa tytär mukaan vaihtamaan...
Reilun viikon jo ollut nastat alla. Periaatteessa saattoi olla paikallaankin, kun pari astetta miinuksella näytti auton mittari yksi ilta ajellessa. Ja käytännössä oli paikallaan muutenkin, kun kesäkumekset oli jo aivan loppu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Viime vuonna tuli mentyä tuohon lankaan "talvi tulee ei mitään asiaa liikenteeseen kesärenkailla". Kuukauden jos enemmänki tuli sitten ropisteltua turhaan yhden "kylmemmän" päivän takia eli kesärenkailla mennään vielä
MiToon vaihdoin kitkat alle eilen. Jestas, että tuli jotenkin löysä ajettava. Pitänee katsoa paineet. Tosin muistikuvani mukaan ei se paljoa auta.
159 saa mennä vielä tovin kesärenkailla, kun siihen on nastat.
Luovutin ja laitoin piikkiNordmanit alle, eikä tuo nyt niin kauheaksi muuttunut sen enempää äänimaailman kuin ajettavuudenkaan puolesta. Olkoon siellä nyt, niin saa ajella rauhassa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Pidemmän ajan ennuste näyttää sadetta ja plussaa. Öisin/aamuisin taas ei autolla ajeta, joten saa olla kesärenkaat vielä. Katsotaan sitten marraskuussa USA:n presidentinvaalien jälkeen.
Sataa, sataa - ropisee. Nastoja siis. Pe**ele. Syksy yllytti autoilijat. Tammikuussa sitten lunta... Nastakielto kaupunkiin maalis-marraskuu. Kitkoja voisi toki ulkoiluttaa kesälomakauden molemmin puolin.
159 talvikiekot alla... oli vähän pakko... kesäkumit oli räteillä sisäkulmasta, ja mystinen melkein uudesta olleen jumputuksen syy löytyi.... yhdessä renkaassa runkovaurio.
Eilen käänsin Deltaan hakkapeliitat alle, nostelin lastenisuimet kyytiin ja kuurasin kesävanteet puhtaaksi. Alfa tulee nyt talliin täydelliseen jarruremonttiin ja kunhan tuo valmistuu, niin samalla laittaa siihen sitten talvipyörät alle. Itse taidan tuon aikaa nyt sitten liikennöidä 128:lla jossa on kesäpyörät alla. Tosin jos keli ny oikein huonoksi heittäytyy, niin on tuohonkin talvipyörät olemassa. Ehdat pinnatut joltain vuodelta miekka ja kivi Pintaahan noissa on kyllä vaikka kuinka.
Keväällä ei Alfasta meinannut talvipyöriä saada irti millään. Rikoin pari väännintä ja halkaisin hylsyn. Kaksi pyörää taisi lähteä IR:n 1/2" tuplavasarapyssyllä irti ja jokunen pultti kahdesta muustakin. Muutama olikin sitten tosissaan kovassa. Joka kerta siinä on tuo sama ongelma vaikka ei varmasti ole ylitiukkaan kiristetty eikä kuivana eikä muutenkaan pitäisi olla mitään ihmeitä. Jotenkin siinä vaan nuo pultit hitsaa itsensä ihan mahdottoman kovaan. Kartiot on mielestäni ihan oikeat ja vaikka noihin mitä tähmää laittaa, niin aina saa tapella. Missään muussa autossa ei ole koskaan ollut moista ongelmaa. Molemmilla rengaskerroilla joka kerta ihan sama homma. Jos on hyviä ideoita, niin mielelläni kuuntelen
lerppu kirjoitti:Nastakielto kaupunkiin maalis-marraskuu.
Siellähän on, nimenomaan noiden kuukausien välillä (no okei, kiellon alku voi olla huhtikuunkin puolella, koska pääsiäinen).
- Onko? Tänäänkin sitten aika moni rikkoi tuota kieltoa! Perhana, googlaanpas tämän, vaikka tietty olenkin tottunut ottamaan sanomasi aikalailla faktana vastaan.
Nyt en löydä tästä interweebistä mitään, mutta en silti epäile niin suurella prosentilla oikeaan osuvan forumistin tietoa.
lerppu kirjoitti:Nastakielto kaupunkiin maalis-marraskuu.
Siellähän on, nimenomaan noiden kuukausien välillä (no okei, kiellon alku voi olla huhtikuunkin puolella, koska pääsiäinen).
- Onko? Tänäänkin sitten aika moni rikkoi tuota kieltoa! Perhana, googlaanpas tämän, vaikka tietty olenkin tottunut ottamaan sanomasi aikalailla faktana vastaan.
Nyt en löydä tästä interweebistä mitään, mutta en silti epäile niin suurella prosentilla oikeaan osuvan forumistin tietoa.
Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä
jkk kirjoitti:^joo mutta kelin vaatiessahan saa laittaa ja käyttää ajankihdasta riippumatta. Lumisade/ räntäsade ja lähes nollakeli riittänee perusteeks
Eikös tämä ole kaikkein pahin mahdollinen hetki laittaa rautaa asfaltille - noin niin kuin asfaltin kestävyyden kannalta? Kesärenkaan ominaisuudet muutoinkin oleellisesti talvirengasta paremmat kun sataa vettä ja on lätäköitä yliajeltavaksi. Pistetään talvirenkaat sitten alle kun on talvi.
Mutta niin kai se taitaa olla että laki ei tosiaan yksiselitteisesti kiellä käyttämästä nastarenkaita marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin ulottuvan ajan ulkopuolella. PKS voisi - jos ei nyt kieltää - niin laittaa vaikka verolle. Kehä III tietullit, joissa rengasratsia ja passintarkistus!
Vakavissaan: kitkat on ihan hyvät. Ärsyttää että nykyisen kulkineenkin mukana tuli nastoja talvirenkaissa. Niin vähän ajetut että en vaihda kitkoja vanteille, mennään nyt sitten nastoilla. Se vain siirtää renkaanvaihtoa riskirajalle tapauksessani. Jos olisi kitkat, vaihtaisin ne hyvissä ajoin. Väitän että alla olevat kitkat ovat yllättävän liukkauden sattuessa paljon turvallisemmat auton alla kuin nastarenkaat varastossa.
^Juu, olen kanssasi samaa mieltä. Siksi ajelenkin vielä kesänakeilla, vaikka ajoni tapahtuvat erittäin varhain tai myöhään. Toistaiseksi ei mitään ongelmia. Mutts jengiä pelotellaan "kaaoksella" ja sitte sorrutaan poikamaiseen hätäilyyn ja ajetaan nastoilla turhaan pitkä aika
G:een mukana tuli hyväkuntoiset nastat niin ei sovi niitäkään vaihtaa kitkoihin tänä talvena kitkoilla ajelin pari ekaa autoilu talvea kun kortin sain, on ne vaan mukavammat.
Tänään oli oman nurkan pienet tiet jäätyneen loskan ja alijäähtyneen veden yhdistelmällä oikein talvirengaskelpoiset. Yhtään ei harmittanut piikit alla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Ei ollut eilen tai tänään "yllättäen" lumikaaosta
Maanantaina ja tiistaina vähän jotain rännän tapaista tulikin taivaalta. Viime viikolla oli jokusena aamuna pakkastakin. Mitsuun osui renkaanvaihto eiliselle kun säilytyksestä menivät alle. Toiseen sitten lauantaina kun on ainut ajankohta milloin ehtii.
lerppu kirjoitti:- Onko? Tänäänkin sitten aika moni rikkoi tuota kieltoa! Perhana, googlaanpas tämän, vaikka tietty olenkin tottunut ottamaan sanomasi aikalailla faktana vastaan.
On. Toki siihen on myös virallinen poikkeus (keli vaatii jne) ja käytännössä raja-aikoina lipsutaan valvonnassa ihan tietoisesti reilustikin, mutta muutenkin liikenteenvalvonnan määrän ollessa huikea voit arvata miten pitävä se kielto käytännössä on. Nastarenkaat ei näy valvontakamerassa, etenkään jos ei aja ylinopeutta...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.