Joo, joku nelisen kuukautta on nyt suhailtu Ämpärillä. Koeajoketjuun joskus
tuoreeltaan kirjoittelinkin ja sitten kokemuksen kartuttua
vähän lisää.
Tuntuu että Citroën olisi voinut tehdä tämän auton, siis jos vielä tekisi Citroëneja eikä badge-engineering-Pösöjä. Samanlainen ennakkoluuloton ote tekniikkaan, paikoin muotoilua joka ei putoa Väinö-setään, poikkeavia ominaisuuksia ja valittuja
craptastic-yksityiskohtia. Tosin erona on että liikennevaloista Ameriikan-Ooppeli pomppaa kuin vieterisammakko ja mutkassakin autolla on pyrkimys pitää kiiltävä puoli ylöspäin.
80 kilometriä sähköllä ei valitettavasti toteudu tosielämässä. Ehkä juuri ja juuri onnistuu keskellä kesää pelkkiä kuuden- ja kahdeksankympin vauhteja kevyellä varpaalla ajellen. Oma ennätys taitaa olla 77 km jotakuinkin yllämainituissa oloissa, ei tosin erityisesti pihistellen vaan ihan normaalilla ajotavalla. Tänään päästiin sähköllä 57 km ja bensalla loput pelkän bensa-ajon kulutuksen ollessa 5,7 litraa sadalla, ja vielä sikäli taktikoiden että 100:n ja 120:n alueet ajettiin tärpätillä ja elektrooneja jemmattiin nurkka-ajoon. Jos keli on niin lämmin että autoa ei tarvitse ajon aikana juurikaan lämmittää niin pääsen 60 kilometrin moottoritietäkin sisältävän työmatkan pelkällä sähköllä, parhaimmillaan patteriin jää vielä viisi kilometriä varoja. Viileämpi keli kuitenkin rankaisee heti.
Lähemmäs 50 tkm:n vuosiajoon auto ei ehkä ole enää parhaimmillaan ihan siitä syystä että sähkön riittävyys on kuitenkin aika rajallista. Toisaalta jos ajo sisältää suht paljon kaupunkia ja taajamaa niin siinä tuo on sähköllä ajellessa hyvinkin makoisa peli. Maantiellä taas bensapöristimen herääminen ei juuri häiritse toisin kuin kaupungissa, mutta silloin kulutus on vajaata kuutta litraa. Vauhdin pudottaminen sadastakahdestakympistä ei yllättäen kovasti näy kulutuksessa. Johtunee ilmeisesti siitä että tuossa kyydissä akun ollessa tyhjä tai varauksen käytön ollessa estetty moottori kytkeytyy planeettapyörästön kautta vetäviin pyöriin kun pienemmissä nopeuksissa bensalla pyöritetään generaattoria ja sähköllä pyöriä, mikä näkyy hyötysuhteessa.