Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

sämpy kirjoitti:Ja autokorjaamo Helenius, Lempäälä purkaa/kokoaa Stiloja ja myy osia ja korjaa kaikki viat. Tai ainakin 3 vuotta sitten, jollei aika ole jo ajanut Stilojen ohitse.. Mutta mies tietää Stiloista enempi kuin kukaan.
Tietääköhän niin paljon kuin ylläoleva nimimerkki Vode? :mrgreen:

No joo, sisäpiirin vitsi, anteeksi. Asiaan: Olipa taas ihmetyksen paikka, kun Mega-Autosta (FIAT edustus) kysyin pyyhkijän moottoria. Olisivat myyneet sekä moottorin että vivuston yhtenä pakettina, hintaa lähes 400€.

No, Vode antoi hyviä vinkkejä, joten ostin Motonetista pelkän moottorin (109€), joka oli helppo vaihtaa vanhaan vivustoon.

ps. Vode ja muutkin: Vaikka mielestäni kaverin kanssa se nolla-asento moottorille löydettiin. Ja pyyhkijät toimivat 99% oikein, niin kun lopettaa pyyhkimisen ja sulat menevät ala-asentoon, liikahtavat aina n. sentin ala-asennosta ylöspäin. En nyt muista, tekikö tuota vanhalla moottorilla, vai onko tuossa vielä pieni hienosäädön paikka?

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Ja uutta kyssää heti perään. Yli 50 kertaa oon auton (en samaa :D ) katsastanut, mutta niin vaan täytyy neuvoa kysyä.

Sain sekä hylsyn että korjauskehotuksen (kyseessä ei ole Stilo jonka kolme viikkoa sitten katsastin huomautuksetta, vaan vaimon Shit-itikka), oli siis sekä vika että puute. Jälkitarkastusta ei tarvitse samalla konttorilla suorittaa, mutta, tarvitseeko olla saman katastus-ketjun konttori kuitenkin? Vai voiko K1-aseman antaman hylyn jälkitarkastuksen suorittaa A-asemalla?
(mulla oli hyvä tarjouskuponki K1:een, mutta A olisi huomattavasti lähempänä kotoa)

Jos annetaan pelkästään korjauskehotus, sitähän ei tarvitse jälkitarkastaa. Entä tässä tapauksessa, kun korjaan "hylätty"-vian, vaativatko myös että kehotus-puute on laitettu kuntoon?

mujunen
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo 159 sw 2.0Jtdm Ti 2009
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
VW T4 California Exclusive 1999

Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mujunen »

Potilaana Audi A6 avant 1,9 TDI 2003. Suurin "murhe" on, että auto ei suostu hajoamaan ja en pääse edes harkitsemaan Alfaan vaihtoa (käyttöauton osalta siis). Viimeiset 230 tkm on vaatinut normaalien kulutusosien lisäksi yhden ovenlukon, pakkivalokatkaisijan, webaston vesipumpun, turbon ja muutaman johdon korjauksen. Moottori on avaamaton, suuttimet ja apulaitteet ovat edelleen alkuperäisiä (laturi peruskunnostettu) ja edes tiivisteen tiivistettä ei ole tarvinnut minun omistushistorian aikana moottoriin vaihtaa. Kytkin ja vauhtipyöräkin ovat alkuperäiset. Mittarissa jonkin verran yli 560tkm.
Ajatuksissa on pyörinyt Audin korvaaminen Diesel Alfalla, mutta onko Alfoista mahdollista löytää vastaavaa ikiliikkujaa?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

AriFerra kirjoitti:Jälkitarkastusta ei tarvitse samalla konttorilla suorittaa, mutta, tarvitseeko olla saman katastus-ketjun konttori kuitenkin? Vai voiko K1-aseman antaman hylyn jälkitarkastuksen suorittaa A-asemalla?

Jos annetaan pelkästään korjauskehotus, sitähän ei tarvitse jälkitarkastaa. Entä tässä tapauksessa, kun korjaan "hylätty"-vian, vaativatko myös että kehotus-puute on laitettu kuntoon?
Ei tarvitse olla saman ketjun konttori. Riittää että hylätyt kohteet on korjattu. Kehoituksista tulee hylky vasta kun niitä on yli neljä kappaletta.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

^^ Sanoisin että tekniikan osalta ei oikein löydy syytä vaihtaa autoa ainakaan alta miljoonan, konsernin ehkä kestävin moottori (liekö ainoa?) mutta jos tuossa sähkösuunnittelultaan täydessä paskakasassa tosiaan sähköt toimii ilman jatkuvia murheita ja piipityksiä niin on parempi laittaa lotto vetämään. Yleensä viimeistään sisään joka paikasta vuotava vesi hoitaa homman.

Yllättäen Alfassa tuntuu juuri sähköt toimivan paremmin, mutta tekniikka ei. Jostain syystä Fiatin tekniikka kestää parhaiten. Moottorit toki samoja kun dieseleihin mennään, tai oikeastaan ei, kun pakupuolelta löytyy PSA koneita ja DW-10 pohjainen 2.0jtd pitäis olla puolen miljoonan moottori kans. Bensakoneistahan Fiatin pysty-TC on vakiona luonnollisesti "unbreakable" :-D Nyt 630tkm ja kerran tehty kansiremppa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

mujunen
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo 159 sw 2.0Jtdm Ti 2009
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
VW T4 California Exclusive 1999

Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mujunen »

sämpy kirjoitti:^^ jos tuossa sähkösuunnittelultaan täydessä paskakasassa tosiaan sähköt toimii ilman jatkuvia murheita ja piipityksiä niin on parempi laittaa lotto vetämään. Yleensä viimeistään sisään joka paikasta vuotava vesi hoitaa homman.
Kerro toki lisää tästä. :-D Mitä sähkövikoja noissa yleisesti ottaen oikeastaan on?

Vettähän nuo vuotavat yleisimmin akkukaukalosta, mutta ei sitäkään ongelmaa ole ollut kun vaan muistaa putsailla vedenpoistoaukot lehdistä yms. moskasta pari kertaa vuodessa.
Ovenlukoissa on myös yleisesti tunnistettuja ongelmia, mutta itse jouduin vasta tänä syksynä vaihtamaan ensimmäisen lukon. Toisen takaoven johtosarjan olen myös korjannut. Lisäksi olen korjannut ahtopaineensäätösolenoidin ja polttoaineen lämpötila-anturin johdot. Pakkivalokatkaisimen vaihdoin kilometrilukemassa 558tkm.
Parkkitutka ei ole toiminut vuosiin, mutta tilasin juuri koemielessä pari halpaa tarvike- anturia, niin saa senkin taas käyttöön. Ainoa vähän "mystisempi" sähkövika on, että auto vaihtaa jokusen kerran vuodessa lämpömittarinlukeman Fahrenheiteiksi. No se ei ole pahasti häirinnyt kun se on helppo muuttaa takaisin. :)
Niin ja kaksi kertaa on antanut vikakoodin ABS:n paineanturista, mutta sekin on toistaiseksi hoitunut vikamuistin tyhjennyksellä.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

:shock: Octavian takakosla ei olekaan ihan niin iso kuin voisi äkkiseltään kuvitella :silent:
Liitteet
Vain lumiharja puuttuu.jpg
(34.34 KiB) Tiedosto ladattu 6809 kertaa

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Tai sitten isäntä on priorisoinut riittävien mökkioluiden ja takalasin välillä?

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Manu »

Bentleyllä pikku mokia tapahtunut.

http://m.mtv.fi/lifestyle/autot/artikke ... an/6195578

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

lerppu kirjoitti::shock: Octavian takakosla ei olekaan ihan niin iso kuin voisi äkkiseltään kuvitella :silent:
Eräs tuttu teki aikoinaan Passatillaan saman tempun. Hyvin hillitsi itsensä, mutta kevyt vitutuksenkare häivähti kasvoilla.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mun tuttu ajatteli ite vaihdella kaasupumput Octaviaan. Luuku lipes harjan nokasta, pumppu lasista läpi ja sormet luukun välissä. Siihen hintaan olisi sitten lopulta vaihtanut merkkiliikkeessä pumput, eikä mukaan lasketa edes tapahtuman jälkioluita.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Niiden oluiden laskeminen mukaan on vähän kaksipiippuinen juttu. Niistä kun voi nauttia vaikka ei rikkoisikaan lasia.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000004894750.html

On kyllä ihmiset tyhmiä. Vitsi-ketjuun kuuluisi.

Kolariautoja on kyllä, kuten juttu kertoo, mutta ohessa mukana oleva kuva ei liity aiheen Volvoon. Kyseisen Hesarin jutun eilen töissä luin ja kyseinen Volvo on myyjäliikkeen edustajan kertoman mukaan saanut parkkipaikalla osumaa kylkeensä ja maalattu ilmeisesti hieman kehnommin.

Tällä perusteella siis kaikki parkkipaikkakolhujen jäljiltä maalatut autot olisi kolariautoja.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Foordi oli huollossa tänään ja ilmeisesti turbo alkoi vinkumaan heti tämän jälkeen seuraavalla kauppa reissulla. Olivat maininneet että turbon öljyn letku hikoilee, joten mitähän ne on oikein tehny siellä :( Melkosta sattumaa on jos tulisi piilevä vika noin vain esiin.. Öljytkin pitäis olla juuri sitä mitä pitää.. ainakin lapun mukaan.

ofttopic: Jos auto on teknisen vian takia korjaamolla, niin pystyykö vakuutusyhtiöltä ottamaan sijaisautoa ilman että olisi hinaus autoa käytetty. Ja jos hinauttaa niin pystyykö tämän tekemään tarvittaessa vakuutus yhtiön piikkiin lähempään oma valitsemaan korjaamoon joka on lähempänä kuin viralliset merkki korjaamot.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eiks vakuutus nimeomaan kustanna hinautuksen lähimmälle koijjaamolle, eikä sille pajalle, mikä sen osais laakista ehjätä...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Normaalisti lähin merkkihuolto.
Mutta usein saa mm. lähemmäs tai jopa kauemmas (jos etäisyysero ei ole merkittävä).
Joillakin yhtiöillä "mihin vaan haluat".

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja tai niinku meän sitikkaa hinattiin (lähtö kotipihalta), ni hinuri kysy mikä laitetaan lähtöosotteeks. Käteisellä maksoin, ni sil ei ollu väliä.

Olis vakyhtiön piikkiin maksanu kuulema reilu 280.
Käteisellä 30min homma oli 80 eskoa. Ja mikshä vakuutusmaksut o kallistuneet?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Eipä tarvinnu hinuria kun kävin ajaen näyttämässä tälle huolto firmalle autoa. Hekin alustavasti epäilivät turbon vinkuvan ja antoivat jo tonnin korjaus tarjouksen. Itse sitten illemmalla tutkin asiaa ja äänen lähde paljastu heti ohjaustehostimesta. Kurkkaus valon kanssa säiliöön ja toteamus että nesteet kuplii ja ovat aivan mustat. Enpä ollut ennen kiinnittänyt huomiota, mutta huollossakin olisi voinut sanoa jotain. Nyt sitten tyhjentelin ja lisäilin uutta nestettä, niin jopas jo parani.. Täytyy vielä ainakin 1 purkki kierrättää.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bemarista on takaparkki pimeänä. Merkkiliikkeen hinta varaosalle 270e, kun tuohon ei myydä pelkkiä polttimoita vaan koko takavalaisinta (joo, se on "ikuinen" LED-valo).

Mutta ei hätää, ei tässä vielä kaikki! Valaisimeen ei siis myydä pelkkiä sisuskaluja, vaan koko möykky. No, uusi on uusi, naarmuton, pitkäikäinen ja sitä rataa. Se on myös n. 10v uudempi kuin vieressä, takaluukun puolella oleva osuus, joten lievää kontrastia lie odotettavissa, ellei vaihda myös luukun palikkaa (jonka hintaa en vielä tiedä).

Saattaa olla, että koetan tutkia saisiko nykyisen valon henkiin ihan ihmisjärjen avulla. Driverihän sieltä on pimeänä eikä itse polttimot, kun kerran koko rivi on pimeänä. Josko pärjäisi järkihintaan ilman eriparivaloefektiä...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Niin nämä ledit tosiaan yleistyy.. Hyrslerissä on näköjään päivävalot ledeillä ja toinen on himmeämpi, kuin toinen.
Voisikohan vika olla missä päin? Huonossa kontaktissa liittimessä?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ehkä (toteutuksesta riippuen), mutta todennäköisemmin joko driverissa, driverin ja itse ledien välissä kytkennässä tai ihan vaan vanhoissa ledeissä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AVe »

^^ voi myös olla että ei ole mitään vikaa, riippuu tietysti kuinka suuri ero on. On vaan sattunu ledit lyhtyihin valmistustoleranssien ääripäistä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ero on kyllä huomattava.
Toteutus on sellainen, että luulin näitä aluksi sumuvaloiksi. :mrgreen:
Olen nähnyt vastaavia muissakin yksilöissä, joten kyllä nämä tehtaalta ilmeisesti on lähtöisin.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Karvan yli 330 tuusaa näyttää olevan MTBF Kenraali Moottorin automaagille :(
Joulukuusen ja polttopuiden noutokeikka Urheilukyljellä ennen joulua hoidettiin, mutta kakkosvaihteella. Kolmosta (ja oletettavasti siis myös OD'ta) etsittäessä häviää veto.

Yleensä kovin avulias Haynesin opas GMT400:lle toteaa, jotta DIY-mies tarkastaa nesteet ja ottaa yhteyttä huoltoon jos
vaihteita häviää. Nesteet ovat tuoreet, suodatin samoin. Viime viikon lopulla kun oli mukavan kirkasta ulkona lorotin vielä
vajaan litraan laatikkoon, ei vaikutusta. Täytyy kai uskoa, ja alkaa katsella sitä huoltoaikaa

-Tazio

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Näinköhän tuo tulee huollolla kuntoon, voi joutua korjaamaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Äärimmäisen verkkaisesti edennyt projekti rouvan ooppelin korjaamiseksi sai uusia käänteitä. Etuapurunko on joskus kolhittu ja korjattu huonosti, minkä lisäksi lämppäri sylki nesteet jalkatilaan.

Täytynee kysellä maksaisko purkamo siitä mitään :roll:

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

FCA kärähti dieselpäästöhuijauksesta EPA:n mukaan:
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat ... 42926.html
Löytyneekö muutama miljardi kassasta asian sopimiseksi?

Ilmeisesti VM:n dieselkoneissa olisi kyseinen ohjelma ollut.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

^ Kovasti FCA kiistää kuitenkin. Melkoisen noloa, jos siellä sitten kuitenkin on huijausohjelma.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ paskat on jo pitkään ollut housussa, mutta edelleen yritetään imaista takaisin...

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/diese ... a/u7MNjiyZ

Ei tuossa oikeasti pitäisi yhtään olla selittelyn varaa. Puhdistusjärjestelmät kytkeytyvät pois päältä just sopivasti mahd. päästötestin kilometrien tultua täyteen + käytössä taisi olla myös ne "luovat" tulkinnat siitä, että mikä on kylmä ja mikä lämmin moottori...

Taitaa olla aika harvassa nokilekat, joissa ei huijauksia ole käytössä. Tämän voi päätellä siitä, ettei nokilekojen päästörajoilla ole ollut mitään vaikutusta kaupunkien ilmanlaatuun. Nythän ollaan siinä tilanteessa, että dieselkäyttöinen "puhdas, koska pieni CO2" nokileka tuottaa yhtä paljon NOxeja kuin 2 kuorma-autoa. Busseja yms. yleensä tavataan syyllistää... Kokonaispäästöissä taitaa hlöautot johtaa 100-1, kun niitä on hieman enemmän.

Tosin suurin huijaus on ollut viranomaisten taholla! Tässähän on julkisuuteen kerrottu, että on jo iät ajat ollut tiedossa, että nokilekat ylittävät päätörajansa silleen rimaa hipoen eli tupruttaa vain 4x sallitun määrän. Ja tältä on tietoisesti ummistettu silmät mm. siten, ettei ole otettu käyttöön päästötestejä katsastuksen yhteydessä.

Vasta kun rupesi löytymään monikymmenkertaisia ylityksiä, piti alkaa esittämään paheksuntaa. Mutta velttoa on meno edelleen. Vuosi sitten uutisoitiin, että syksyllä tulee Suomessa käyttöön päästötesti. Taidettiin tarkoittaa 2022 syksyä...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Lue dieselketju. Marraskuussahan on otettu tiukemmat mittaukset käyttöön, jos valmistaja ne vahingossa on johonkin ilmoittanut...

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Perskule, alkoi moottorilämmitimen virkaa toimittama tt-thermo laukomaan vikavirtasuojaa.
Pikainen yleismittarilla mittailu näyttäisi, että jostain kohtaa lämmittimen sisuksia karkaa sähköä maadoituksen puolelle.
Kai se on laitettava vaan uusi tilaukseen kun on takuuaika jo mennyt umpeen aikoja sitten.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ootko eliminoinut välijohdon vikadiagnoosista? Yleensä noi vaatii jäähdytysnestevajauksen kärähtääkseen mutta toki voivat muutenkin hajota. Eli tarkista jäähdytysnesteet. Ja vesihelmetkin voi näillä keleillä laukoa vikavirtaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Eipä tuo varsinaisesti ole kärähtänyt, pumppu pyörii ja vastus lämpiää jos laittaa ilman vikavirtasuojaa töpselin kiinni. Muutenkin liemet on pysyneet tallella koneessa.
Mulla on ihan perus shuko päällä toi lämmitin niin siitä töpselin päästä oli helppo mittailla ohmit maan, vaiheen/nollan väliltä.
Kun katkaisin johdon lopulta poikki lämppärin vierestä niin sieltä kaapelin sisältä alkoi tihkua jäädytysnestettä. Eli taitaa kärsiä jonkinlaisesta sisäisestä vuodosta tuo lämmitin.
No nythän se hyvä laittaa sellainen defan liittimellä varustettu malli tilalle niin loppuu ainakin se katsastussedän kuittailu tuosta shuko töpselistä konepellin alla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kannattaa ehkä ilmoittaa tuosta TT-Thermolle. Käytössähän tuommoset viat vastaan tulee.

Sitikkapuolella joltain oli palanut pumppu suht lyhyessä ajassa, jollain toisella muistelen olleen juurikin tuota nestevuotoa johdoista - mutta mielikuva olis, että se ois ollu Defa-versiossa?

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Bimmeri on viettänyt pari viikkoa taivasalla, kun muutin sen ulos hallista. Nyt kulkineen huoltotarve päätti ryhtyä akuutiksi, kaipa siksi kun olosuhteet ovat muuttuneet! Autokeskukselta sai vain arvauksen huollon hinnasta, kun Baijerin ihme ei ole vielä kertonut heille, mitä siitä pitää huoltaa. Asuu tämä tieto teutonin aivojen lisäksi avaimessa, jota sitten tiskillä tulkattaneen... Mutta ikään ja kilsoihin perustuen hinta lienee yli 700 eur mokomalle huollolle. Murheellista tässä on se, että järjestelmä lienee oikein vaivaton ja mukava "ilmaisine" vuokra-autoineen -Sellaisille, joilla on rahaa niin että ranteita pakottaa. Ei pitäisi Bemarilla ajella, kun etukäteen kiinnostaa (tai yleensäkään kiinnostaa) huollon kustannukset. Köyhille kivi silmään. :|

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

lerppu kirjoitti:Bimmeri on viettänyt pari viikkoa taivasalla, kun muutin sen ulos hallista. Nyt kulkineen huoltotarve päätti ryhtyä akuutiksi, kaipa siksi kun olosuhteet ovat muuttuneet! Autokeskukselta sai vain arvauksen huollon hinnasta, kun Baijerin ihme ei ole vielä kertonut heille, mitä siitä pitää huoltaa. Asuu tämä tieto teutonin aivojen lisäksi avaimessa, jota sitten tiskillä tulkattaneen... Mutta ikään ja kilsoihin perustuen hinta lienee yli 700 eur mokomalle huollolle. Murheellista tässä on se, että järjestelmä lienee oikein vaivaton ja mukava "ilmaisine" vuokra-autoineen -Sellaisille, joilla on rahaa niin että ranteita pakottaa. Ei pitäisi Bemarilla ajella, kun etukäteen kiinnostaa (tai yleensäkään kiinnostaa) huollon kustannukset. Köyhille kivi silmään. :|

Schmiedmann saattaa olla aavistuksen vähemmän kallis.
VMP

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jons se ei iDrivessä kerro mitä pitää huoltaa, niin rikkihän se on ja menee jo huollon sijaan korjaamisen puolelle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

iDrive? Onko se se pyörylähässäkkä siinä kädensijan edessä, josta puhelinta ja stessojakin ohjataan? En ole jaksanut tutustua siihen yhtään... Sieltä siis pyörittelemällä saanee huolto-ohjelman loihdittua ruudulle? Vähän arvelinkin niin... - Mutta ajaja kun istuu autoon, hän pyöräyttää ämyreihin Valkiaskäärmettä ja ajaa! Damn it. Katsotaan nyt sitten sitä näyttöä... :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jep, sepä hyvinkin. Siellä näkyy huolto-ohjelmaan kuuluvat kohteet ja paljonko niihin on aikaa/matkaa jäljellä. En tunne tuoreemman version valikkorakennetta ulkoa niin en sitä osaa opastaa, vanhassa menee päävalikosta i -> info sources -> service.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vielen Danke, Mein Herr!

Gusse
Viestit: 682
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Uudemmassa taitaa löytyä vehicle informationin alta ja siellä service, jos en ihan väärin muista oman version polkua.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Sehr Gut - Kein Problem, Viel Erfolg! :mrgreen:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

lerppu kirjoitti: Ei pitäisi Bemarilla ajella, kun etukäteen kiinnostaa (tai yleensäkään kiinnostaa) huollon kustannukset. Köyhille kivi silmään. :|
Siis eihän penaristia tietenkään kuulu kiinostaa tommoset maalliset pikkuasiat. Esimerkkinä tapaus: m5 hinurilla pajalle, ku oli liike loppunu. Syynä matkanloppumiseen täysin finito motti, koska huoltoa ei oltu tehty kertaakaan :-D Eli samoilla (ensiasennus)öljyillä pääsi n. reilut 50000km. Pajalta ku ilmoittivat tilanteesta, niin vastaus oli ollu suurinpiirtein: " ei hän semmosista huolloista kerkiä murhetta kantamaan, laittaakaa kuntoon". Uusi, "hieman" hinnakas motti siis paikallensa (toki pieni toimitusaika, koska ei sattunut olemaan hyllyssä). Maksu sitten vain kortilla ja menoksi. :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Jep, toi on arkipäivää. :-D (No ei ihan M5 mosille, mutta muille malleille, eikä nekään ihan ilmaisia ole).

Yleensä vikakuvaus on jotain - "Öljynpainevalo syttyi, päätin kuitenkin jatkaa vielä vähän matkaa, sitten auto sammutti itse itsensä, eikä enää käynnistynyt." :lol:

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Keltainen on vaan alkavan pikkuvian merkkivalo :lol: Punaisella vasta huolletaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tämä BMW nyt sitten huolletaan, vaikka ei ole keltaista tahi punaistakaan valoa. Jokaisen käynnistyksen yhteydessä sanoo "x verran yli huoltotarpeen". Ja sitten valikkosyöveristä löytyy tuo mitä pitää huoltaa. Pomppasi suht nopeasti huollon akuutiksi muuttuminen sen jälkeen kun auto muutti ulkoruokintaan... Hallissa vielä vuoden alussa käynnistäessä väitti että on monta tonnia matkaa huoltoon. Nyt yht'äkkiä onkin jo kilsat yli... Oh well, pidetään sähköaivot tyytyväisenä! Niijoo, se hinta on 731 eur. Vien Autokeskukselle, kun sieltä saa sen auton. Tää on sietämätön tää yhden auton loukku...

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Pidä varasi: kollegan 320i:n perushuolto muuttui juuri viime viikolla muutaman tonnin jakopäärempaksi. Just kun pääsi öljyä syövästä Audistaan eroon...

Että aika pientä se Giulian ovinuppien oikkuilu vai mitä @lagotto?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Oireetta? Minkä ikäinen ja millä kilsoilla? Siis se Bemari - ei kollega.

Nyt kun f34 asuu ulkona, niin karmiton lasi ei tosiaan ole harmiton! Tasan samat vaivat kuin oli MiTo:ssa ja GT:ssä sitä ennen. Blaah.
Ehkä tuollaisen temppuilevan oven nupin voisi sietääkin...

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:Niijoo, se hinta on 731 eur. Vien Autokeskukselle, kun sieltä saa sen auton. Tää on sietämätön tää yhden auton loukku...
Bemarin huoltohintoja on helpompi ajatella, kun mieltää että ensimmäinen 200e on narikkamaksua. Jäljelle jäävä 531e kuulostaa huomattavasti inhimillisemmältä hinnalta huollosta kuin kokonaissumma.
lerppu kirjoitti:Nyt kun f34 asuu ulkona, niin karmiton lasi ei tosiaan ole harmiton! Tasan samat vaivat kuin oli MiTo:ssa ja GT:ssä sitä ennen.
Mulla on kahdesti ollut ovi ikävästi jäässä, molemmat kerrat pesun jälkeen, muuten ei ongelmia. Tosin epäilen vahvasti, että ahkeralla sisälämppäröinnillä on vaikutusta aiheeseen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu kirjoitti:^Oireetta? Minkä ikäinen ja millä kilsoilla? Siis se Bemari - ei kollega.
Olisiko joku 2013/14 320iXDrive, alle 100tkm. Joku laturin hihna siinä vinkui. Sitä tutkiessa/perushuollon yhteydessä löytyi sitten jakoketjuhämminkiä. Olin siinä uskossa, että nuo probleemat koskivat vain jotakin vanhempaa moottorityyppiä?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin