Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

Kyseessä siis tämä: http://www.hs.fi/talous/art-2000005009827.html
Todellisuudessahan tuota ei voida pistää persujen piikkiin,vaan tuon ajamisen on aloittanut jo vuosia sitten muuan Kankaanniemi joka tais olla KD vielä silloin.Silloin se tais kaatua maistraattien ylläpitämän venerekisterin sekavuuteen.
Venerekisterin siirto Trafille ja ajantasaiseks saattaminen oli seuraava askel.Uskallan kyllä väittää ettei Trafinkaan rekisteri ole ajantasalla,edes lähellä.

Tunnustan olevani molempia ja pikaisella laskutoimituksella mulle on tulossa 577€:n verolaput.No ei siinä mitään,joitain veroja ei voi välttää,tai tietysti voi jos haluaa.
Tiedän,että monet hykertelee kun meidät "ökyharrastelijat" pannaan verolle.
Kerron esimerkin omasta elämästä:
Olen harrastanut veneilyä yli 40v ja moottoripyöräilyä vielä pitempään.
Ennen vuoden 2008 polttoainemuutosta polttoainetta saattoi palaa 4000-5000 litraa kesässä ja liikuttiin perheen kanssa paljon paikasta toiseen,käytettiin satamapalveluja,ravintolapalveluja ym.ym. tuhansien arvosta kotimaassa.
Polttoainemuutoksen jälkeen ajetaan vähemmän,käytetään ilmaisia retkisatamia,kokkaillaan veneessä tai retkisatamien grillikatoksissa jne.Pikaisella laskutoimituksella valtio on menettänyt meiltä pelkästään polttoaineveroina n.1000€ vuodessa +muista palveluista ALV:t sun muut.
Samankaltainen käytös on näkynyt veneilypiireissä jo kauan.
Muitakin säästökohteita löytyy,kuten itäsuomalaisten lisääntyvä polttoainematkailu itänaapuriin.
Uskallan väittää,että tämäkin vero kääntyy todellisuudessa negatiiviseksi.
Kysymys ei ole siitä,etteikö joku pystyisi maksamaan näitäkin omistusveroja,vaan siitä,että jatkuvalla kyykytyksellä saadaan ihmiset keksimään säästökohteita muualta mikä todellisuudessa vähentää verokertymää.
Mä saan helposti kuitattua tuonkin veron sillä,kun pistän 2 autoa seisontapoistoon lomien ajaks.Sillon jää käyttömaksut,käyttövoimaverot,vakuutusmaksut ja vakuutusverot saamatta.

Entäs sitten nuo vanhan ukon fiilistelymopot sitten?
Ajokertoja ja kilometrejä ei pahemmin kerry muuten kuin nättinä kesäpäivänä,joten 150€/mopo alkaa maksaa 30€ per ajokerta. :lol:
Taitaa lähtee laput noista ja tyydytetään mopoilutarpeet ratapäivillä.300€ kuittaa jo aika monta ratapäivää ja saa luukuttaa minkä uskaltaa.Eikä tarvii vakuutuksiakaan maksella turhista päivistä.

Mä tiedän paljon "huvikuunareiden" ja "juppiskoottereiden" omistajia jotka on samoilla linjoilla,joten mitä luulette käyvän suunnitelluille verokertymille ?

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ja tuo prätkävero pitää maksaa riippumati onko pyörä sesonnassa lähes koko vuoden?
Oma pyörä seissyt nyt 2 vuotta. Älytöntä jos ei tule samaa systeemiä kuin auton verotuksen kanssa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

Jos nyt noista sekavista tiedoista ymmärsin,niin mopo pitää olla poistettuna koko vuoden.Auton kaltaista seisontapoiston mahdollisuutta ei tule.

Trafin venerekisteri on lähinnä vitsi ja sen valvonta vielä suurempi vitsi,mun rekisteripaperit on tarkastettu 40v:n aikana 2 kertaa ja silloinkin konehuoneessa olis voinu olla mitä vaan kun edes kopan alle ei katsottu.Sammutin on tarkastettu ja puhallutettu on joskus useita kertoja kesässä.
Trafihan lähetti aikoinaan pyynnön päivittää veneen tiedot ja veneen kotipaikaksi (juurikin tämän verohomman takia) piti vaihtaa omistajan kotipaikka kun ennen veneen kotipaikkana piti olla veneen pääasiallinen kotisatama.Kuinka moni tämän sit teki on arvoitus.
Rekisterihän ei perustu mihinkään todennettuun tietoon,vaan omistajan ilmoitukseen.Varsinkin omavalmisteiden kohdalla tiedot voi olla ihan puutaheinää.Moottorit vaihtuu eikä niitä juuri kukaan viitsi rekisteriin päivittää kuten ei edes omistajatietojen muutoksia.Tiedot tarkastetaan ainoastaan vapaaehtoisessa katsastuksessa millä ei taas ole Trafin kanssa tekemistä.
Hoitelin aikoinaan työkseni erään kaupungin tuhatta venepaikkaa,ja usein joutui erinäisistä syistä selvittelemään veneiden omistajatietoja.Aika usein kävi niin ettei todellista omistajaa pystytty rekisteristä selvittämään.Väärälle paikalle majoittuneelle annettu siirtokehoitus johti vaan siihen että vene vaihtoi tyhjälle paikalle niin pitkään kun kukaan ei älähtänyt ja sai kenties ilmaisen venepaikan.No näistä löytyy monenlaista tarinaa. :lol:

Tuo ehdotus on sinänsä jännä,kun tehorajaks on pistetty 38kw eli vajaa 52 hp.Sillä rajautuu veron piiristä iso osa mökkibustereista + ne jotka ei ole päivittäneet kasvaneita moottoritehoja koneen vaihdon jälkeen.
9m taas on sellanen raja millä rajataan hienosti maksun piiristä ulos iso osa matkapuputtajista joita näkyy aika paljon eli alle 9m ja tehoa maks 50hp.
Tuolla puhutaan runkopituudesta ja sekin on tulkinnanvarainen,sillä sitäkin voidaan ilmaista vesilinjan pituutena,kokorungon pituutena tai kokonaispituutena.Oma kiulu on mallimerkinnältään 9000,kokonaispituus on vähän rapiat 10m ja tehtaan ilmoittama runko on 8.5m :lol:
No konetehon rajat siinä kuitenkin paukkuu,mut jos raapasen sisäkoneen pois ja pistän viiskymppisen uimatasoon niin säästysköhän verolta :mrgreen:
Tuo 300€:n yläraja täyttyy rapiat 250hepan tehoilla,mikä on isommista matkaveneistä puhuttaessa melko alhainen ja tuon ylittäviä löytyy taas melkoinen määrä.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Nyt kun teettäisi urakalla myyntiin "50" tarroja eri merkkisiin perämoottoreihin.. ja kun omistajan oma ilmoitus määrittää tietoja täysin vajaaseen rekisteriin, niin taitaa yllättäen aika moneessa veneessä olla ensi kesänä alle 50hv sisälaita-V8.

Mutta kokonaisuutena tästä saadaan aikanaan oppikirja-esimerkki pieleen menneestä verotuksesta. Toivottavasti se määrittää tulevaisuuden toimintatavat, osoittaen ettei kulutusveroilla enää voida tiristää enempää rahaa, kun kulujen jälkeen jäävä summa vähenee muusta verotuksellisesta kulutuksesta ja luultavasti enemmänkin.

Olisi vaan mukava lukea mikä näidenkin verojen tarkka tausta on. "huippujournalismin" Helsingin Sanomat jo otsikossa ilmoitti että kyseessä on puhtaasti persujen vero. Huomaa että kuntavaalit on tulossa, myös riippumaton ja objektiivinen media on herännyt.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

sämpy kirjoitti:Nyt kun teettäisi urakalla myyntiin "50" tarroja eri merkkisiin perämoottoreihin.. ja kun omistajan oma ilmoitus määrittää tietoja täysin vajaaseen rekisteriin, niin taitaa yllättäen aika moneessa veneessä olla ensi kesänä alle 50hv sisälaita-V8.

Mutta kokonaisuutena tästä saadaan aikanaan oppikirja-esimerkki pieleen menneestä verotuksesta. Toivottavasti se määrittää tulevaisuuden toimintatavat, osoittaen ettei kulutusveroilla enää voida tiristää enempää rahaa, kun kulujen jälkeen jäävä summa vähenee muusta verotuksellisesta kulutuksesta ja luultavasti enemmänkin.

Olisi vaan mukava lukea mikä näidenkin verojen tarkka tausta on. "huippujournalismin" Helsingin Sanomat jo otsikossa ilmoitti että kyseessä on puhtaasti persujen vero. Huomaa että kuntavaalit on tulossa, myös riippumaton ja objektiivinen media on herännyt.
Mä tiedän jo pitkään harrastetun konekopan vaihdolla tehojen pudotusta(monestakaan perämoottorista ei koon tai ulkonäön perusteella pysty päättelemään mikä siellä todellisuudessa on,eikä se taida pahemmin veneposliinia kiinnostaa.Sammutin ja pilli suuhun on tärkein) ja vääriä rekisteri-ilmoituksia.Osittain johtuen siitä.että tehdasvalmisteisten veneiden sallitut maks.konetehot on merkitty aika alhaisiksi.Samalla siinä viilataan vakuutusmaksuja alemmaks.

Oppikirjaesimerkiks olis historiasta löytynyt jo aikoinaan raskaampien maastureiden autoverotuksen siirtäminen henkilöautoverotuksen tasolle.Silloin Arkadianmäen aivoriihi keksi että isoja maastureita myydään paljon ja niitten verotus nostamalla saadaan kassa kilisemään.Todellisuudessa kävi niin,että myynti romahti ja verotulot tais tippua kolmannekseen. :mrgreen:

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Garmund kirjoitti:Ja tuo prätkävero pitää maksaa riippumati onko pyörä sesonnassa lähes koko vuoden?
Oma pyörä seissyt nyt 2 vuotta. Älytöntä jos ei tule samaa systeemiä kuin auton verotuksen kanssa.
Suomen verotus on älytöntä ja lisäksi tässä tapauksessa erittäin syrjivää, tänä (muka)suvaitsevuuden aikana.

Museomoottoripyörät jäävät rankaisuveron ulkopuolelle. Arvatkaas, millä kalustolla porukat alkaa ajelemaan enenevässä määrin jatkossa? No niillä museopyörillä, kun se herrasmiessopimus antaa mahdollisuuden ajaa 30 vrk vuodessa halvalla vakuutuksella. Vaikka vero olisikin "vain" 150€ ei se silti poista syrjivyyttä autojen käyttömaksuihin verrattuna. Lisäksi verosta olisi vapautettu enintään (tai alle) 125 ccm mp:t, mopot, mopoautot, moottorikelkat ja tietyt veneet moottoritehoon tai pituuteen perustuen. Valtion lypsylehmäksi ja riistettäväksi on siis valittu kevaria suuremmat "juppiskootterit" ja "huvikuunarit", pelkkään kateuteen perustuen, ei ympäristösyihin perustuen. Missä muussa maassa kuin Suomessa tällainen enää menee läpi? Suomi on kohta moottoripyöräilyn kehitysmaa, kiitos Sipilän hallituksen.

Moottoripyöräliikkeitä on mennyt nurin parin viime vuoden aikana paljon, pelkästään Kouvolassa ainakin kolme yritystä.
Norminpurkua Suomen tyyliin, Suomi nousuun!

Oli sitten persujen aloite tai ei, saavat haistaa koko Sipilän hallitus pitkän paskan. Täysin luokatonta verolain valmistelua perusteluista lähtien. Eduskunnan lampaat äänestävät mitä käsketään tai sitten eivät ymmärrä mitä äänestävät.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

sämpy kirjoitti:Nyt kun teettäisi urakalla myyntiin "50" tarroja eri merkkisiin perämoottoreihin.. ja kun omistajan oma ilmoitus määrittää tietoja täysin vajaaseen rekisteriin, niin taitaa yllättäen aika moneessa veneessä olla ensi kesänä alle 50hv sisälaita-V8.

Mutta kokonaisuutena tästä saadaan aikanaan oppikirja-esimerkki pieleen menneestä verotuksesta. Toivottavasti se määrittää tulevaisuuden toimintatavat, osoittaen ettei kulutusveroilla enää voida tiristää enempää rahaa, kun kulujen jälkeen jäävä summa vähenee muusta verotuksellisesta kulutuksesta ja luultavasti enemmänkin.

Olisi vaan mukava lukea mikä näidenkin verojen tarkka tausta on. "huippujournalismin" Helsingin Sanomat jo otsikossa ilmoitti että kyseessä on puhtaasti persujen vero. Huomaa että kuntavaalit on tulossa, myös riippumaton ja objektiivinen media on herännyt.
Tuossa edellä oli moottoripyörien osalta arvelu, että liikenteestä poistolla koko vuodeksi välttäisi veron. Vaan kun ei vältä, aikaisemmin tieto tästä oli, että vain romutustodistuksella välttää veron! Onko mitään järjettömämpää kuultu!
Vaikka mp olisi kilon paloina ympäri Suomea, jos sillä on rekisteröintitieto, vero napsahtaa! Reilua, eikö totta!

Hyysäri tietysti kaataa mielellään kaiken persujen niskaan, vaikka maan hallituksen johdossa vatuloi kepuli-insinööri ja kokoomuslaiset talousnerot komppaavat. Politiikka on aivan vihervasemmistolaista, vaikka kyseessä porvarihallitus!?!?

Pitäkää tunkkinne, meiltä ei rahaa ole tulossa :mrgreen:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No samaa on puhuttu muuallakin, että jos on 1 pv käytössä niin tulisi koko vuoden vero, mutta jatkuvalla käytöstäpoistolla ei tule. Minulla ei ole tästä parempaa tietoa, kun oma pärrä on MR pöristin jota, edelleen vähän epävarman tiedon mukaan, vero ei koske.

Viron e-kansalaisuus ei riittänyt pärrän rekisteröintiin tuonne?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Hallituksen tarkoitus onkin epävarmuuden ilmapiirin luominen ja se, että hallituksella on tulpat korvissa ja läpät silmillä, on ihan tarkoituksellista, koska ovat ilmoittaneet, ettei mitään eturyhmiä ja asiantuntijoita kuunnella. Hallitus etenee moottoripyörien ja moottoripyöräalan lahtauslakiasiassa pässinpääministerin johdolla, itsepäisesti valitsemallaan tuhon tiellä.

Miksei nyt oteta mallia Ruotsista! Tai Norjasta! Tai Tanskasta! Ei, se ei nyt käy, hallitus haluaa tehdä itse, kuin kaksivuotias lapsi! Kaksi vuottahan hallituksella on keväällä ikääkin, joten vertaus on sopiva.

Kaikissa muissa Pohjoismaissa mp-ala on nosteessa ja Norja jopa harkitsee sähkömoottoripyörien suosimista verotuksen alentamisella. Ranskassa valtiovalta myös alkaa suosia sähkökäyttöisiä kaksipyöräisiä. Suomi? :lol: :lol:

Suomi on todella sarvikuonojen maa, mutta miksi meitä rankaistaan Suomen lähes satavuotisen historian tyhmimmällä hallituksella?
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Summailin huvikseni omia moottoripyöräilyn kuluja.

Liikennevakuutus 340,37 EUR/vuosi
Osakasko 134,56 EUR/vuosi
Moottoripyörävero 150 EUR/vuosi

Näistä tulee yhteensä 624,93 EUR/vuosi.

Ajoa tulee n. 1500km/vuosi, eli pelkät kiinteät kulut on n. 0,42 EUR/km

Siihen vielä päälle polttoaineet n. 0,09 EUR/km.

Jos oletetaan että ajovarusteet eivät maksa mitään ja pyörää ei ikinä huolleta, on kustannukset jo 0,51 EUR/km.

Muttamutta... Kypärälle tulee ensi kaudella viiden vuoden ikä täyteen ja se kannattaisi uusia. Kunnolliseen kypärään saa sijoittaa n. 400-600 EUR. Öljynvaihtoa lykkäsin jo vuodella eteenpäin, samoin jakopää on vuoden yliajalla. Jotain pitäisi tehdä niillekin.

Mopon markkina-arvo pyörii samassa noin 2000 EUR lukemissa mitä se oli jo ostaessa kolme vuotta sitten. Saa nähdä sukeltaako tämän lain myötä. Onneksi ei ole kovin tehokas niin vakuutuksissa ei rankaista tuon pahemmin. Kai tuosta joutaisi osakaskon tiputtaa pois, kun tuskin mitään sen piiriin sattuvaa tapahtuu yli 7% todennäköisyydellä.

Kallis harrastus. Onneksi en ole enää töissä moottoripyörä-alalla. :drinking:
Tein itse - säästin

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Karu totuus on kyl sekin, ettei edelliset hallitukset ole olleet yhtään sen järkevämpiä saati parempia. Tuurilla ne laivatkin seilaa ja parhaiten menee niin kauan kun mihinkään ei kosketa. Lähtökohtaisesti kaikki muutokset on suunta pahempaan, huonosti laadittuja ja lopulta katastrofeja. Ainoa poikkeus oli ikkunatarran korvaaminen pankissa maksettavalla verolla vain omistusajalta ja lopulta käyttöajalta, mutta toisaalta koko veron piti olla tilapäinen.

Tulee vaan mieleen muutokset opetussuunnitelmassa, sohlaukset siinä miten 7-numero kirjoitetaan, tullin veron periminen verosta, kreikan lainoittaminen.. VVM Rinnekin jätti muistoksi edellisen ajoneuvoveron korotuksen.

Itelläkin pyörinyt mielessä rakenneltavan pärrän hankinta, mr-pyörä on ollut vähänkuin kokeena, että paljonko sitä innostusta ja aikaa 2-pyöräisiin löytyy, ettei makaa innostuksessa hankitut kalliit laitteet käyttämättä.

No voi arvata mikä on nyt motivaatio alkaa rakennella varsinaista ajopyörää itselle.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Ei sikäli, että sillä todennäköisesti mitään väliä on , mutta tästäkin on jonkinlaista adressia olemassa.

Jos tuo tarkempi sisältö kiinnostaa, niin löytyy täältä ja lakialoite täältä.

Aika monethan sitä ovat ilmoitelleet, että pitävät huolen, jotta tuon veron kokonaisvaikutus jää varmasti negatiiviseksi. Helposti noin varmasti käykin.

Itselläkin on mp jolla toissakesänä taisin ajaa pari tankillista. Viime kesänä taisi tulla ehkä tuhannen kilometriä. Kova on kilometrihinta noilla ajoilla. Laittaa kyllä kovasti miettimään ajaako sitä muutamaa viikonloppua sitten lainkaan kun tuo vero tosiaan siltä näyttäisi, jotta koko vuoden seisottamalla se ei iskisi, mutta jo yhdestä ajopäivästä tulee täysi maksu.

Toisaalta ikinä ei mulla ole mp:llä liikenteessä ollessa mitään papereita katsottu :roll: Kai tuosta kuitenkin joku 10-kertainen veropenaltti tulisi jos tuo on maksamatta..

Tänä vuonna on ollut ajossa pari autoa ja tuo mp jatkuvasti, kesäfiiukin oli yli puoli vuotta liikenteessä. Ei tule noin olemaan ensi vuonna.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Älkää itkekö kuluista, tämä me halutaan pelastaa koko maailma politiikka maksaa ja me maksetaan keneltä pystyy ottamaan. Eläkööööön suvaitsevaisuus.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Verottajan ja valtiovallan ahneus kasvaa syödessä. Onko missään kerrottu veron tilapäisyydestä, määräaikaisuudesta tai siitä, ettei sitä koroteta ensi vuoden jälkeen esim summaan 200€/vuosi? Aivan järjetöntä on myös se, ettei moottorin teholla tai koollaole mitään merkitystä veron määrään. Pienestä työmatkamotukasta sama vero kuin parisataa heppaisesta kyykystä tai raskaasta matkapyörästä. Kuinka vaikeaa olisi ollut käyttää pikkuisen järkeä? Silkkaa laiskuutta ja ylimielisyyttä valtion taholta, se tässä eniten närästää. Ja tosiaan se, ettei tulevaisuudessa vero ainakaan alene vaan tosennäköisesti nousee. Autojen käyttömaksut alenee koko ajan uusien autojen pienenevien päästöjen myötä, mutta motoilta päästötiedot puuttuvat, vai kuinka on uusien osalta? Onhan katalysaattori jo ihan perusvaruste monissa pyörissä, joten päästöjen mittaaminen ei ole rakettitiedettä, paitsi suomalaiselle poliitikolle ja virkamiehelle.

Ihmettelen, ellei keväällä nähdä jonkinlaista motoristien järjestämää protestia. Sellaisen järjestäminen kuuluu kuitenkin kansalaisoikeuksiin. Huvittavaa, että kun rahaa peritään, on pienikin summa tärkeä, mutta kun siitä samasta summasta pitäisi luopua, on se täysin mahdotonta. Seuraavaksi varmaan hallituksen kärkihankkeisiin kuuluu peltipoliisien muuntaminen molempiin suuntiin mittaaviksi, että saadaan moottoripyöräilijätkin paremmin sakkotuloja kerryttämään.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Jos lukee tuon lakialoitteen, niin siellähän sitä on mitä on luvassa:
Veroa valvoisivat poliisi, Tulli ja rajavartiolaitos samaan tapaan kuin autojen
ajoneuvoveroa. Valvonta rajoittuisi toistaiseksi lähinnä muun tieliikennevalvonnan yhteydessä tapahtuvaan valvontaan,
sillä valvonnassa ei voitaisi hyödyntää määräaikaiskatsastuksia samalla tavalla kuin autojen verovalvonnassa.
Autojen kaltainen katsastusvelvollisuus koskee myös raskaita ja kevyitä nelipyöriä,
mutta ei moottoripyöriä. EU-lainsäädäntö on kuitenkin tältä osin muuttumassa, sillä katsastusdirektiivin mukaan moottoripyörät
on katsastettava tai on käytettävä vaihtoehtoisia tapoja moottoripyörien liikenneturvallisuuden edistämiseksi. Tarkoituksena on,
että tätä koskeva hallituksen esitys voitaisiin antaa eduskunnalle alkuvuodesta 2017. Esityksen sisällöstä riippuen on siten mahdollista,
että määräaikaiskatsastus ulotettaisiin koskemaan myös moottoripyöriä, mikä tehostaisi verovalvonnan mahdollisuuksia.
Ajoneuvoverolakiin ehdotetaan myös eräitä muutoksia. Laissa mahdollistettaisiin liikenteen verojen
valvonta teknisin keinon. Tarkoituksena olisi automatisoida ja tehostaa verojen valvontaa
esimerkiksi hyödyntämällä poliisin nopeusvalvontakameroita ja rekisterikilpien lukulaitteita.
Eli etukilpiä pyöriin tai sitten aletaan kuvata vähän joka suunnasta. Tai mites ne liikennekamerat? Saisikos noista hyvää kuvaa ohiajavien kilvistä..

Onhan tuolla myös jo vinkkiä noihin moottoripyörien päästöihin ja kuutiotilavuuden vaikutuksista niihin. Eiköhän se niin mene, että tasaveroa kiristetään vaikka yli 500 cc pyöristä reilusti ja sen alta joku kymppi pois.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

Ettei tarttis spekuloida niin tuoltahan se virallinen tieto löytyy ja alhaalta lakiluonnokset.
http://vm.fi/artikkeli/-/asset_publishe ... en-verosta

Kyllähän tuolla aika selvästi sanotaan,ettei moottoripyöristä tarvii maksaa veroja jos ne on liikennekäytöstä poistettuna verokauden alussa.
Sama koskee myös veneitä jos ne on ilmoitettu poistetuks vesiliikennekäytöstä.

Nyt tässä olis vaikuttamisen paikka motoristeille ja miks ei veneilijöillekin.
Poistakaa ne härvelit liikennekäytöstä ennen vuodenvaihdetta vaikka aikoisittekin ottaa ne kesäks liikenteeseen niin eivät pysty lähettämään verolappuja :mrgreen:
Ei sillä,että se merkkais suuresti kenties jälkeenpäin tulevaan lappuun,mutta Trafissa ja VM:ssä saattasvat kiinnittää huomiota suuriin poistomääriin ja kenties saamatta jääviin verotuloihin ja Trafihan ei pysty mistään tietämään aiotko sä ottaa härvelin takaisin liikenteeseen ennenkuin kaavailtu vero tulis voimaan 1.5 2017. :mrgreen:

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^Se verolappu kolahtaa vaan postilaatikkoon siinä vaiheessa kun otat sen ajoon.

Ihan yhtä hyvin voitaisiin laittaa verolle muutkin harrastusvälineet.
Sukset, polkupyörät, lenkkikengät summuut.... Jos haluat tässä maassa harrastaa jotakin, ihan sama mitä, niin maksat siitä erillistä harrastusveroa :twisted: :twisted: :twisted:

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Alkaa kalojen kilohinta saavuttaa jalometalleja. Edellinen ennätys taitaa olla markkakaudelta, kun maksoin venepaikan (1000 mk), hiukan bensaa (50 mk) ja vastineeksi tein yhden reissun merelle saaden puolikiloisen hauen.
Nykyinen moottorivene on kaverin kanssa yhteinen. Reissuja kertyi yksi oma kummallekin ja yksi yhteinen. Taidetaanpa ilmoittaa moottorin vaihtuneen...
Soutúveneellä kävin useastikin vesillä. Jatkossa kelpaa hymyillen soudella ja nauttia verovapaudesta.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

savijo-r kirjoitti:^Se verolappu kolahtaa vaan postilaatikkoon siinä vaiheessa kun otat sen ajoon
Ei sillä ole merkitystä sillä joka tapauksessa joudut maksamaan jos vero tulee ja meinaat ajaa.
Sillä taas on merkitystä viestinä tuonne päättäjien suuntaan jos kaikki poistaa moponsa ja veneensä liikennekäytöstä ennen lain voimaantuloa niin eihän ne voi lähettää lappuja kellekkään ja koko verosta tulee kannattamaton.Kuten jo sanoin,nii Trafi ei voi tietää otetaanko ne seisonnassa olevat takaisin liikenteeseen ja jos liikenteestä poistossa on mahdollisimman paljon ajoneuvoja silloin kun verotus alkaa niin pelko siitä,ettei veron periminen kannatakkaan saattaa kaataa koko veron :!:

Mulla ei ole mitään pakottavaa tarvetta ottaa mopoja tai venettä liikennekäyttöön vielä toukokuun alussa eikä sillä ole mitään väliä onko ne seisontapoistossa tähän aikaan vuodesta.Se maksaa vaan 6€/härveli ja Trafissa ne näkyy sellaisina joille lappuja ei voi lähettää.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

savijo-r kirjoitti:^Se verolappu kolahtaa vaan postilaatikkoon siinä vaiheessa kun otat sen ajoon.

Ihan yhtä hyvin voitaisiin laittaa verolle muutkin harrastusvälineet.
Sukset, polkupyörät, lenkkikengät summuut.... Jos haluat tässä maassa harrastaa jotakin, ihan sama mitä, niin maksat siitä erillistä harrastusveroa :twisted: :twisted: :twisted:

Himoverottamisen sijaan valtio voisi säästää välillä oikeissa paikoissa. Rajat kiinni ja loiseläjät ulos olisi hyvä alku, saatana! Ja irti EU:sta.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kehitysavusta ja yritystuista olisi hyvä jatkaa. Mutta sen sijaan on tärkeämpi venyttää perustuslakia että omasta kansasta saa puristettua lisää hassausrahaa. Mitäs tässä nyt on liikenteen saldona näin Suomi 100 vuotta ajatellen?

-Ajoneuvovero nousee
-polttoainevero nousee
-sakot nousee
-sakotuskynnys laskee
-sakkoihin lisätään rikosuhrimaksu
-moottoripyörät ja mönkijät verolle
-isommat veneet verolle

Ja lähitulevaisuudessa ruuhkamaksut, liikenneväylien kaventaminen keskustoissa ynnä mahdollisesti koko Suomen kattava väylien myynti ja maksullisuus.

Paljon Onnea Suomi ja suomalaiset!
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Moottoripyörien liikennesuorite on hyvin pieni, jopa pienempi kuin polkupyörien. Hallituksen mielestä tätä liikennesuoritetta pitää vielä pienentää. Miksi? Löytyisikö joku vielä pienempi harrasteporukka, jota voisi rankaista "elitistisestä juppiharrastelusta"? Suurin osa tuntemistani motoristeista kuuluu pieni-tai keskituloisiin palkansaajiin ja pienyrittäjiin. En tunne yhtään miljonäärimotoristia. Ehkä Sipilällä on näitä miljonäärituttuja, joita ei rahvaan verot kirpaise.

Aikamoinen unohdus Sipilältä, ettei ole otettu käyttöön yhden auton politiikkaa (vrt. Kiinan perhepolitiikka), jolloin toisesta perheen autosta maksettaisiin korkeampi käyttömaksu.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Polttomoottorikäyttöiset RC-laitteet.

Ne verolle heti.
Ajoneuvoveron piikkiin! :evilbat:

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Asuntovaunut. Olis jo valmiiksi Trafin rekisterissäkin....

Miten veneen voi poistaa liikennekäytöstä? Äsken vilkaisin Trafin omilta sivuilta, ei moista mahdollisuutta. Poistin sitten moottorin yhdestä ikuisuusprojektista. Saas nähdä miten sen kanssa käy, olisin vaan halunnut pitää sen vanhan rekisterinumeron, paatti vuodelta 1971.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

jyrkip kirjoitti:Asuntovaunut. Olis jo valmiiksi Trafin rekisterissäkin....

Miten veneen voi poistaa liikennekäytöstä? Äsken vilkaisin Trafin omilta sivuilta, ei moista mahdollisuutta. Poistin sitten moottorin yhdestä ikuisuusprojektista. Saas nähdä miten sen kanssa käy, olisin vaan halunnut pitää sen vanhan rekisterinumeron, paatti vuodelta 1971.
Huomasin saman.Ainoastaan kokonaan rekisteristä poisto onnistuu ja silloinkin moottori pitäs ensin poistaa :lol:
VM:n sivuilla sanotaan:" veneen tai kevyen ajoneuvon merkitseminen rekisteriin liikennekäytöstä poistetuksi tai lopullinen poisto rekisteristä"
" Veroa ei suoritettaisi niistä ajoneuvoista ja veneistä, jotka ovat rekisteritietojen mukaan poistettuina liikennekäytöstä verokauden alkaessa."

Lakiluonnoksessa sanotaan:"Vesikulkuneuvorekisteristä annetun lain muutos on
tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian jo tätä ennen, jotta verovelvollisilla olisi mahdollisuus
tehdä tarvittavia rekisteri-ilmoituksia ennen kuin vero otetaan käyttöön. "

"Omistaja tai haltija voisi myös ilmoittaa
rekisteriin vesikulkuneuvon poistetuksi vesiliikennekäytöstä sekä sen uudelleen vesiliikennekäyttöön
ottamisesta. "

Pitänee huomenissa pirautella Trafin suuntaan.Sain sentään mopot pistettyä poistoon

Mä en viittis hirveesti kommentoida tuon ehdotelman älyttömyyksiä enkä keksiä lisää verotuskohteita kun mä en kannata minkään verotuksen lisäämistä.
Mutta tään huvikuunari ja juppiskootteriveron piti niin kohdistua huvittelulaitteisiin ja sit moottorikelkat jätettiin ulos :mrgreen: Tai juppimopoautot minkä hinnalla saa mun molemmat mopot :mrgreen: Jne.jne.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

VOI VITTU!! Poistin veneen just rekisteristä ja sepä poistuikin kokonaan myös miun omistuksesta!!!!! Uusi ensirekisteröinti maksaa 30 EUR mutta miulla ei oo luovaria tosta että oisin myynyt sen itselleni..... mitäs nyt????????????

edit: sain peruutettua rekisteristäpoiston sähköpostitse eli kaikki hyvin..... tai siis ennallaan.

Gusse
Viestit: 682
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Itse poistin myös juuri oman vanhan veneen rekisteristä ja oli kerrankin mukavan helppoa :). Toki tuo vene ei ole enää vuosia ollut minulla, vaan olen sen jo monta vuotta sitten myynyt, mutta uusi omistaja ei ole sitä näköjään koskaan vaivautunut maistraatille ilmoittaa ja voi myös olla että ei ole edes enää käytössä, kun oli hieman projektikuntoinen. Itse en enää myöskään tiedä missä myyntipaperit ovat, joten uudelle omistajalle nyt ei ole suurta merkitystä maksaako uudelleen rekisteröinnin 30€ tai sitten omistajanvaihdoksesta 20€. Itse en kuitenkaan siitä aikonut kuitenkaan veroja maksella. Tästä myös näkee kuinka hyvin nuo maistraatista siirtyneet tiedot pitävät paikkansa. Ennen kun tuolla rekisteröinnillä ei ollut niin suurta merkitystä.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Tazio »

sämpy kirjoitti:Kehitysavusta ja yritystuista olisi hyvä jatkaa. Mutta sen sijaan on tärkeämpi venyttää perustuslakia että omasta kansasta saa puristettua lisää hassausrahaa. Mitäs tässä nyt on liikenteen saldona näin Suomi 100 vuotta ajatellen?

-Ajoneuvovero nousee
-polttoainevero nousee
-sakot nousee
-sakotuskynnys laskee
-sakkoihin lisätään rikosuhrimaksu
-moottoripyörät ja mönkijät verolle
-isommat veneet verolle

Ja lähitulevaisuudessa ruuhkamaksut, liikenneväylien kaventaminen keskustoissa ynnä mahdollisesti koko Suomen kattava väylien myynti ja maksullisuus.

Paljon Onnea Suomi ja suomalaiset!
Tätä kutsutaan Älyliikenteeksi.
Se on vientituote, ympäristö- ja liikenneturvallisuusteko

-Tazio

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tämä saadaan kun eliminoidaan tarpeeton middleman ja laitetaan lobbari liikenneministeriksi. Minä kun luulin että Kyllönen on haitallinen. Was I ever wrong?!
Olihan se haitallinen joo sekin, mutta Berner on aivan omassa tuholuokassaan! Liikennekaari on himmeli, joka ei poista byrokratiaa vaan luo uuden hallintokoneiston omassa hybriksessään välittämättä realiteeteista. Karmaisevaa jälkeä tuloillaan. (Tämä ei arvailua - I don't just know people who know people...)

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

Lueskelin tuon luonnoksen nyt tarkemmin läpi ja meinasin kommentoida silmiin pistäviä epäkohtia,mutta opuksesta olis tullu niin pitkä ettei nykyaikana kukaan sellasta viitti lukea :mrgreen:
Tämä siis on menossa helmikuussa eduskunnan käsittelyyn
http://vm.fi/documents/10623/2033991/La ... 20b71652ad

Arvatkaa moniko arkadianmäen aivoriihessä viitsii lukea tuon läpi edes toinen aivosolu toiminnassa . :lol:
Tuo nuijitaan heittämällä läpi vaikka esityksessäkin luetellaan lukuisia ongelmia ja epäkohtia.
Täytyy vaan toivoa,että Affenanmaan erityisasema ja sen tuomat hankaluudet kaatas koko esityksen.

Olin tänään Trafin venepuoleen yhteydessä ja kyselin tuosta lakiehdotukseenkin kirjatusta tilapäisestä vesiliikenteestä käytön poistosta.Yllättäen siellä ei tiedetty asiasta mitään. :mrgreen:
Laki on tulossa voimaan 1.5 2017 ja sitä ennen Trafilla pitäs olla järjestelmät kunnossa ja tilapäinen poisto mahdollisena.Onnistuukohan?

Lakiin on tulossa myös tämmönen:Vesikulkuneuvon tai sen moottorin lopullinen poisto merkitään rekisteriin vain, jos Liikenteen turvallisuusvirastolle esitetään luotettava selvitys siitä, että vesikulkuneuvo tai sen moottori on tuhoutunut, romutettu tai purettu. Lopullisesti poistettua vesikulkuneuvoa tai lopullisesti poistettua moottoria ei voida enää uudelleen rekisteröidä vesikulkuneuvorekisteriin.

Joten älkää nyt vaan menkö vielä tekemään lopullista poistoa projektipaateista!Se tilapäisen poiston mahdollisuus on pakko ilmestyä Trafin sivuille ennen lain voimaantuloa.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

lerppu kirjoitti:^Tämä saadaan kun eliminoidaan tarpeeton middleman ja laitetaan lobbari liikenneministeriksi. Minä kun luulin että Kyllönen on haitallinen. Was I ever wrong?!
Olihan se haitallinen joo sekin, mutta Berner on aivan omassa tuholuokassaan! Liikennekaari on himmeli, joka ei poista byrokratiaa vaan luo uuden hallintokoneiston omassa hybriksessään välittämättä realiteeteista. Karmaisevaa jälkeä tuloillaan. (Tämä ei arvailua - I don't just know people who know people...)
Btw. Nää venerekisterilait ja veneverolait mainitaan osana normienpurkutalkoita :mrgreen:
Mulla oli jotenkin päässy lipsahtamaan ohi vuoden alussa voimaan tullut uusi huvivenelakikin joka tekee käytännössä yksityiselle mahdottomaksi veneen tuonnin EU:n ulkopuolelta.
Tiesittekö muuten,että nyt kun venerekisteri on Trafin alla,niin valmistajan tyyppikilvessä olevaa maksimitehoa suuremmalla moottorilla olevaa venettä on mahdoton saada rekisteriin?

Entäs aiemmin mainitsemani venerekisterin ajantasaisuus.
Poimittuna tuolta luonnoksesta:
Venerekisterissä on runsas 200 000 vesikulkuneuvoa, joista moottoriveneitä on noin 186 000 ja purjeveneitä noin 14 000. Moottoriveneistä 135 000 on perämoottoriveneitä ja 49 000 sisämoottorilla tai sisäperämoottorilla varustettua venettä. Lisäksi rekisterissä on noin 2 000 vesiskootteria, noin 1 200 moottoripurjehtijaa ja yhteensä reilut tuhat muuta vesikulkuneuvoa, kuten hydrokoptereita ja ilmatyynyaluksia. Ahvenanmaan rekisterissä 5 700 moottorivenettä.

Liikenteen turvallisuusviraston vastuuaikana tiedot on saatu päivitettyä uuden rekisterilainsäädännön mukaiseksi arviolta viidesosaan rekisteröidyistä vesikulkuneuvoista. :mrgreen:

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Ministeriössä on nautittu talkoojuomat ennen norminpurkua? :drinking:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Melkoinen sekoilu tästä on kyllä tulossa. Noh, seuraillaan mielenkiinnolla. Toivottavasti kaatuu koko homma omaan mahdottomuuteensa :roll:

Viimeistään tässä vaiheessa on lie jo sanomattakin selvää, ettei tästä oikein lisätienestejä taida valtiolle tulla. Harmi vaan kun vaikutukset eivät taida kuitenkaan vain hallituksen sekoiluihin rajoittua :roll:

Oma mopo on nyt kuitenkin poistettu käytöstä. Saa nyt nähdä ajetaanko ensi kesänä vai ei.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Gasket »

jyrkip kirjoitti:Asuntovaunut. Olis jo valmiiksi Trafin rekisterissäkin....
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-200 ... ml?ref=rss

:lol:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

jyrkip

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

jipii. On veneitä, pari skootteria ja asuntovaunu. Onkohan mä rikas...
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Et ole, puuttuu moottoripyörä. Kuitenkin:
Ajoneuvoliikennerekisterin ja verotusaineiston perusteella arvioiden moottoripyörien omistus on keskittynyt ylempiin tuloluokkiin. Kolme neljäsosaa moottoripyörienomistajista kuuluu hyvätuloisimpaan puoliskoon työikäisestä väestöstä ja selvästi yli puolella moottoripyöristä omistaja kuuluu kolmeen ylimpään tulodesiiliin lukeutuville omistajille, kun tuloluokkien rajat on laskettu työikäisen väestön tulojen mukaan.
Mä oon rikas :lol:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Mutta nuo mun skobat on 150 ja175 kuutioisia, virallisesti siis moottoripyöriä :mrgreen: . Eikä tässä vielä kaikki, onhan mulla matkailuautokin, ei kyllä ajokuntoinen...
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

Gasket kirjoitti:^ Et ole, puuttuu moottoripyörä. Kuitenkin:
Ajoneuvoliikennerekisterin ja verotusaineiston perusteella arvioiden moottoripyörien omistus on keskittynyt ylempiin tuloluokkiin. Kolme neljäsosaa moottoripyörienomistajista kuuluu hyvätuloisimpaan puoliskoon työikäisestä väestöstä ja selvästi yli puolella moottoripyöristä omistaja kuuluu kolmeen ylimpään tulodesiiliin lukeutuville omistajille, kun tuloluokkien rajat on laskettu työikäisen väestön tulojen mukaan.
Mä oon rikas :lol:
IS:
Esimerkiksi moottoripyörien osalta vero iskisi Suomen motoristit SMOTO ry:n mukaan pahiten ”46-vuotiaaseen ammattikoulun käyneeseen pieni- tai keskituloiseen mieheen”.

Yllättäen myös veneilijät
Venerekisterin ja verotusaineiston perusteella arvioiden veneiden omistus on selvästi yleisempää
ylemmissä tuloluokissa. Veron piiriin kuuluvista veneistä lähes 60 prosenttia kuuluu kahteen ylimpään
tulodesiiliin lukeutuville omistajille ja yli 80 prosenttia veneiden omistajista kuuluu hyvätuloisimpaan
puoliskoon väestöstä, kun tuloluokkien rajat on laskettu yli 18-vuotiaan väestön tulojen
mukaan.
Näkyy tuolla vesillä toki selvästi rikkaitakin veneilijöitä,ne tosin näyttää lisääntyvässä määrin ollevan ryssiä.Enimmäkseen siellä näkyy kuitenkin eläkeläispariskuntia ja ihan tavallisia duunareita,kai ne sit on rikkaita.

Nuo on ilmeisesti ollu pakko vetää hatusta että Soinin puheet huvikuunareiden ja juppiskoottereiden rokottamisesta saadaan täytettyä.

Avatar
Alfisti_61
Viestit: 134
Liittynyt: 14 Loka 2003, 02:58
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Alfisti_61 »

Onneksi tuli hankittua poitsulle Aprilia RS 125. Sillä sitten ajellaan, täysikokoiset saavat olla tallissa. Sipilä, pidä tunkkis!!!

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Vito »

Vaikka tuolla lakiluonnoksessa pintapuolisesti pohditaan veron negatiivisia vaikutuksia,niin siellä unohdetaan kokonaan yksi suurimpia ellei suurin valtiolle verotulojen menetystä aiheuttava.
Vähänkin isomman pitempään reissaamiseen soveltuvan purkin suurin menoerä veneilykaudella on polttoaine.2007 vuoteen asti sai ajaa vielä löpöllä ja ajelussa oli vielä jotain järkeä.Nyt kun on jo kymmenen vuotta menty dieselillä,niin kustannukset taloudellisimmallakin matkanopeudella on helposti 1€/kilometri!Se ei edes sen varakkaan veneilijä lompakossa tunnu mukavalta,saati tämmösen persaukisen eläkeläisen.
Tää johti jo aiemmin siihen,että eteläsaimaan veneilijät(ei toki kaikki) alkoi hakea autolla talven aikana seuraavan kesän polttoaineet itärajan takaa.Viipurin reissun heittää veneellä saimaalta ja mereltäkin päivässä,mut toki kannattaa yöpyä niin saa samalla muutkin liemiruuat tuotua.Veneissä ei ole polttoaineiden tuontirajoituksia eikä tankkimääräyksiä joten tuoda voi niin paljon kun saa mahtumaan.Sieltä löytyy sellasiakin kiuluja missä on 3:n kuution tankki jolla ajaa yhden Viipurin reissun jälkeen koko kesän.(tai myy kavereille :roll: )
Tallinnan reissunkin heittää helposti päivässä,mut iso osa veneilijöistä viettää samalla koko lomansa suomenlahden eteläpuolella halvemmissa paikoissa.
Nää on kaikki suoraan pois Suomen verokertymästä!Mut ilmeisesti Soini ja kumppanit haluaa lopettaa turhan kotimaanmatkailun ja ajaa nekin rahat ulkomaille.
Jos halua olis niin Tullihan sais aika helposti tilastoitua tankkaajien määrän ja arvioitua siitä aiheutuvat menetykset,sillä yksikään Suomesta ryssän puolella käyvistä ei jätä tankkaamatta siellä.
Veneasemien tankkausmääristäkin löytys varmaan jonkinlaista haarukkaa ennen polttoainemuutosta ja sen jälkeen tapahtuneesta muutoksesta.Se vaan ei anna kovin tarkkaa kuvaa,koska venepisteiden korkeampien hintojen takia monet ostaa muualta ja tankkaa laiturissa.

Nyt jos peilataan tätä valtion arvioon 17 miljoonan verotuotosta ja vaikka mun tuossa ensimmäisessä viestissä arvioituun oman käyttäytymisen muuttumiseen, niin jos 10000 veneilijää tekee samoin niin pelkkinä polttoaineveroina se tekee tuohon 10 miljoonan loven + sitten vielä ne muusta kertyvät alvit sun muut.
Tuo 10000 on vajaa 10% verolle menevistä veneistä ja lisäks kun tuolla luonnoksessa arvioidaan näin.

"oletetaan, että rekisteristä tai muuten veron alaisuudesta poistuisi esimerkiksi 10 prosenttia vesikulkuneuvoista,
vuotuinen verotuotto jäisi alle 17 miljoonaan euroon.
Oletusta 10 prosentin rekisteripoistumasta voidaan pitää varovaisena arviona, joten verotuotto saattaa
jäädä ennustettua alhaisemmaksi. Aktiivisesti käytössä olevien veneiden määrää kuvaa jossain
määrin vakuutettujen veneiden määrä, joka oli vuonna 2015 noin 171 000. Tämä on vain runsas 80
prosenttia rekisteröityjen veneiden määrästä."

Tuntuuko todennäköiseltä että tästä tulis valtiolle rahasampo? :mrgreen:

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja mutt »

Alfisti_61 kirjoitti:Onneksi tuli hankittua poitsulle Aprilia RS 125. Sillä sitten ajellaan, täysikokoiset saavat olla tallissa. Sipilä, pidä tunkkis!!!
Kaverilta sain aikalailla loppuun ajetun Aprilia AF1 Europan. Eikös kevytmoottoripyörä ole kevytmoottoripyörä, vaikka olisi täystehoinenkin? ABE-kortilliselle tuo jälkimmäinen ei ole ongelma.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Alfisti_61
Viestit: 134
Liittynyt: 14 Loka 2003, 02:58
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Alfisti_61 »

Kaverilta sain aikalailla loppuun ajetun Aprilia AF1 Europan. Eikös kevytmoottoripyörä ole kevytmoottoripyörä, vaikka olisi täystehoinenkin? ABE-kortilliselle tuo jälkimmäinen ei ole ongelma.[/quote]

Kyllä kevari on kevari vaikka se olisi tuollainen vanhempi, täystehoinenkin.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Jos saan vanhan, jo museoikäisen satapiikin liikenteeseen, niin sillä voisi ajella. Samoin verottomalla linja-autoksi rekisteröidyllä "matkailuautolla" :mrgreen: Vaikka kesän tullen moottoripyörien verot alkaisivatkin kertyä, niin herkullista nähdä hallituksen idioottien typerät ilmeet, kun veron tuotto ei ollutkaan vatulointien jälkeen odotusten mukainen. Säästöä tulee kyllä valtiolle kun laitetaan autioituvat Vokit kiinni ja turvapaikkaturistit kotimatkalle.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Noissa autokikkailuissa aina muistuu mieleen erään teollisuudessa toimivan asennusfirman keikka-auto. Oli tehty kirjastoautosta, eli iso bussi. Täynnä työkaluja ja taukopenkit, sohvat ja mikrot jne, sekä katsastusvarusteena noin puolen metrin kirjahyllyn pätkä jossa jotain kaunokirjallisuutta :lol:

Tokko siellä päättäjillä paljoa naamat venähtää vaikkei joku vero oikein tuottaisikaan. Viisaat päät vaan taas yhteen ja uutta yritystä :?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Farina »

AlfaTom kirjoitti: Vaikka kesän tullen moottoripyörien verot alkaisivatkin kertyä, niin herkullista nähdä hallituksen idioottien typerät ilmeet, kun veron tuotto ei ollutkaan vatulointien jälkeen odotusten mukainen.
Suurin osa suomalaisista on sen verran kilttejä, että motkottavat kahvipöydissä/foorumeilla/naapurien kanssa, mutta kun verolappu tulee, niin maksetaan kiltisti.

Jossain Etelä-Euroopan maassa pantaisiin pystyyn mielenosoitus, jossa lamautettaisiin prätkillä Helsingin keskusta jne. Mitä Suomen Motoristit tekee? Lyhyen päivityksen SMOTO:n uusimpiin uutisiin. Kovaa peliä.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Gasket kirjoitti:Tokko siellä päättäjillä paljoa naamat venähtää vaikkei joku vero oikein tuottaisikaan. Viisaat päät vaan taas yhteen ja uutta yritystä :?
Luonnollisesti jatkumo tuohon on, että nostetaan perittävän veron määrää :wink: Kyllä Suomalaiset maksaa, vähän jupisten, mutta maksaa kuitenkin :lol:

Aina miettinyt miksei meillä näy vastaavia mielenosoituksia kuin muualla? No täällähän on aina kylmä tai sataa vettä/räntää, niin kuka sitä viitsii notkua ulkona jonkun kyltin kanssa :lol: Toista se on etelänmaissa, lisää vaan aurinkorasvaa pintaan...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Vanha aforismi taitaa päteä tähänkin: kansalla on sellainen hallitus kuin kansa ansaitsee.

Hyttysen ininäähän tämä foorumeilla valittaminen on, mutta eihän kansalaisia saa muuten liikkeelle kuin asioista puhumalla. Suomalainen nyt vain on harkitseva ja mukautuvainen, tiettyyn rajaan saakka. Kovin herkästi ei suomalainen lähde scanialla jouluostoksille.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kansalaisadressilla vaikuttaminen on todennäköisesti tehotonta, koska Suomen hallituksessa ei ole ketään joka ymmärtäisi samaa kieltä kuin Suomen kansa.

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... highlights

Euroopassakin ihmetellään Suomen hallituksen hölmöläisten puuhia.

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... ?ref=front

Heh heh....nyt veron tuotoksi arvioidaan 25 milj.€
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Koskahan nähtäisiin eka harrikka, jossa moottorina Suzuki 125cm3. 8)
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Puhutaanpa huvikuunareista ja juppiskoottereista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mitenköhän sähkömoottoripyörän vero menee?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin