Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Johan on ollut motoristeja liikkeellä. Aamupäivällä joku brömisteli Teollisuuskatua pitkin prätkällä.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Duunikaveri ajaa kovimpia pakkaspäiviä lukuun ottamatta läpi vuoden prätkällä töihin. Kesällä nakulla ja talvet 250 kuutioisella endurolla piikkipyörin.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Isola kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
Riippuu siitä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen, bensa vai diesel, ja ovatko kunnoltaan paremmat renkaat edessä vai takana sekä onko autossa huomiovalot ja jos on, palavatko takavalot aina niiden kanssa. Näin ainakin olen lukuisista nettikeskusteluista ymmärtänyt :mrgreen:
Ja kaiken tuon voi nollata lumiharjalla.

Tänään ei yhtään incidenttiä työmatkalla. Suorastaan poikkeuksellinen päivä tälle viikolle. Eilen meinasi Thema kuolla ennen 30-vuotispäiväänsä, mutta onneksi audihenkilö huomasi virheensä tarpeeksi ajoissa, ja lakkasi tarjoamasta kylkeä kulkureitilleni.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mäkine kirjoitti:Johan on ollut motoristeja liikkeellä. Aamupäivällä joku brömisteli Teollisuuskatua pitkin prätkällä.
Miksi kuumakuntien asukas tulee kotikadulleni asti huomioimaan liikennettä? Nostalgiasyyt? Hylkiikö vartalo Järvenpäätä?

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

mutt kirjoitti:
Isola kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
Riippuu siitä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen, bensa vai diesel, ja ovatko kunnoltaan paremmat renkaat edessä vai takana sekä onko autossa huomiovalot ja jos on, palavatko takavalot aina niiden kanssa. Näin ainakin olen lukuisista nettikeskusteluista ymmärtänyt :mrgreen:
Ja kaiken tuon voi nollata lumiharjalla.

Tänään ei yhtään incidenttiä työmatkalla. Suorastaan poikkeuksellinen päivä tälle viikolle. Eilen meinasi Thema kuolla ennen 30-vuotispäiväänsä, mutta onneksi audihenkilö huomasi virheensä tarpeeksi ajoissa, ja lakkasi tarjoamasta kylkeä kulkureitilleni.
Hei - entä vetokoukku ja/tai kattotelineet? Vaikuttaa että lähtöarvot pitää kirjata suht tarkasti!

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^Manuaali vai automaatti? FIN/FINnittömät kilvet. Kumi- vai kangasmatot? Heitätkö kuumaa vai kylmää vettä kiukaalle?
Kaikki vaikuttaa. :mrgreen:
Ride on!

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

lerppu kirjoitti:
Mäkine kirjoitti: Miksi kuumakuntien asukas tulee kotikadulleni asti huomioimaan liikennettä? Nostalgiasyyt? Hylkiikö vartalo Järvenpäätä?
Ei ihan vielä, sillä vasta eilen muutin pois Vanajantieltä. Muuttoauton ratista siis bongasin prätkän. Jos hiljainen maalaisliikenne alkaa ahdistaa, niin täytyy joku maanantaiaamu karauttaa Helsinkiin muistelemaan vanhoja!
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

GreenThing kirjoitti:Yhtä asiaa olen ihmetellyt liikennevaloista lähtiessä. Johtuuko se jotenkin laiskuudesta vai mistä, että joka kerta pitää lähtö tehdä luistonestoa vasten. Nasta-autoilijoiden kohdalla varsinkin kuulee tämän tavan selkeästi äänestä. Ei se mielestäni ainakaan mikään nopeampi liikkeellelähtö ole, verrattuna siihen että siinä perässä ajelen samaa tahtia ilman että tarvitsee suditella kitkoillakaan. :silly:
Paras vetovoima saavutetaan pienellä luistolla, ja jos luistonesto on oikein toteutettu, niin se sallii juuri oikean määrän luistoa. Eli jos ollaan ylirationaalisia, niin luistonestoa vasten lähteminen on se tehokkain tapa.

Käytännössä harva varmaan rationalisoi asiaa ihan näin pitkälle, mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
*Tirsk*

Eilen sai taas myhäillä kun lunta jään päälle sataessa vajaavetokuskit ruopii nastojaan pyöreiksi, valojen vaihtuessa vihreäksi.

Ennemmin laulaen "let it snow let it snow let it snow" parin korttelin etumatkalla kaikki nastat katkenneena :lol:

Ei mutta ihan tosissaan, kahdesta en luovu: etu- ja takavedosta. Pari hairahdusta oli viime nelikon jälkeen ja kyllä tuollainen paikallaan ruopiminen on aivan täysin turhaa kun eteenpäin (tai sivuttain :roll: ) meneminen on myös mahdollista.

Ps. Jos sinulla on vastaväite, niin 99% todennäköisyydellä sinä et ole Omistanut nelivetoista henkilöautoa. Hetken koeajoja ym ei lasketa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Nelivetoa itsekin haikailen.

Kaverilla Legacy, jossa oli ikivanhat nastat alla. Jäällä liukkaampaa sai hakea. Mutta siistihän se oli, kun ihan rauhallisesti lähdössä oli nelipyöräluisussa ja silti homma hansikkaassa (edes jotenkin) :D

Vähän on tullut hymähdeltyä ja hihiteltyä joidenkin - jostain syystä vähän iäkkäämpien volkkarikuskien eritoten - ongelmista liikkeellelähdössä. Sutii, sutii, sutii... valot vaihtuu keltaselle, sutii, sutii, sutii... valot punaisella. No, pääshän siitä se 2 autoa yli. Sit oma vuoro (tai joku muu kuin iäkkäämpi volkkarikuski) tulee ja lähtee pienen ruopasun saattelemana ja pääsee 8 autoa yli.

Mä ihan oikeasti luulin, että "ennen vanhaan" kortin saaneet osaisi ajaa - vai onko tuossa nyt sit jo nykytekniikka ja iäkkäämmän kuskin kyky ohjastaa peltilehmää syynä?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nykytekniikka on ainakin vaikeata. Kaasupolkimessa ei enää ole tuntumaa kun sillä ei ohjata läpän asentoa vaan ilmamassapyyntiä. Omalla kohdallani huomaan tuon siinä, että mekaanisen kaasun autoilla on ihan helppo ajaa suht. tasaista matkaa manuaalikaasulla, mutta ilmamassaohjatun sähkökaasun kanssa tasaisen vauhdin pito on yllättävän haastavaa ja vakionopeudensäädin vielä suurempi ystävä kuin vanhojen autojen kanssa. Mitä vanhempi patu, sitä parkkiintuneemmin yleensä vaijerikaasun taika kaasupohkeessa lie.

Itsehän vaihdoin juuri - näin sopivasti talvea vasten - nelivedon takavetoon eikä ainakaan vielä harmita. Saa nähdä tuleeko sydäntalvella pahempi ikävä, mutta pohditaan sitä siinä vaiheessa :D
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Shakal kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
*Tirsk*

Eilen sai taas myhäillä kun lunta jään päälle sataessa vajaavetokuskit ruopii nastojaan pyöreiksi, valojen vaihtuessa vihreäksi.

Ennemmin laulaen "let it snow let it snow let it snow" parin korttelin etumatkalla kaikki nastat katkenneena :lol:

Ei mutta ihan tosissaan, kahdesta en luovu: etu- ja takavedosta. Pari hairahdusta oli viime nelikon jälkeen ja kyllä tuollainen paikallaan ruopiminen on aivan täysin turhaa kun eteenpäin (tai sivuttain :roll: ) meneminen on myös mahdollista.

Ps. Jos sinulla on vastaväite, niin 99% todennäköisyydellä sinä et ole Omistanut nelivetoista henkilöautoa. Hetken koeajoja ym ei lasketa.
Ei neliveto liity tuohon mitenkään. Kylmä fakta on, että pienellä luistolla vetovoima on suurin, ja oikein toteutettu luistonesto sallii juuri oikean määrän luistoa.

Miten muuten kuulee äänestä että mennään luistonestoa vasten?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Nykivä raapiminen.

Puhutaan perusautoista eikä sellaisista, missä on käytetty rahaa k.o systeemiin. Joku mursu kaiketi vetää tasaisesti ihan pienellä luistolla jos tallan painaa pohjaan, kun systeemi on kehittyneempää versiota kuin "kansanautoilijalla".

Sutimisenestoa vastaan ajaessa etenkin nastoilla kuulee todella selvästi sen. RAAP....RAAP....RAAP.... - pisteet kuvaa hiljaisuutta pyörien kuitenkin pyöriessä, kun niitä jarrutetaan ja sutiminen vähenee/loppuu.

Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Mä en oo kyllä koskaan nähnyt autoa joka olisi jäänyt punaisiin sutimisen takia...Miks volkkarit nimenomaan sutiisutiisutii? Kyllä se on johtunut siitä että puikoissa on joku puusilmä haaveilemassa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^
Nykivä raapiminen.

Puhutaan perusautoista eikä sellaisista, missä on käytetty rahaa k.o systeemiin. Joku mursu kaiketi vetää tasaisesti ihan pienellä luistolla jos tallan painaa pohjaan, kun systeemi on kehittyneempää versiota kuin "kansanautoilijalla".

Sutimisenestoa vastaan ajaessa etenkin nastoilla kuulee todella selvästi sen. RAAP....RAAP....RAAP.... - pisteet kuvaa hiljaisuutta pyörien kuitenkin pyöriessä, kun niitä jarrutetaan ja sutiminen vähenee/loppuu.

Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.
Nykivä luistonesto onkin huonosti toteutettu, mutta tuskin sellaisia on kukaan enää vuosiin tehnyt.

Luiston pitää olla hallittu ja oikean suuruinen, holtittomalla sutimisella teho menee vain joutavaan renkaiden pyörittämiseen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Aquatica kirjoitti:Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.
Auto ei lähde liikkeelle, eikä vauhti kiihdy, jos renkaan liike-energia ei ylitä omaa vastustaan. Muuten se rullaisi tai olisi paikallaan. JTD:llä tuo on helppo kaasun annostelulla testata ja todeta, kuinka fysiikan laki toimii käytännössä. Sen verran kaasua, että rengas on maltillisesti luiston puolella ja vauhdin kasvaessa pitää sutimisen "vakiona". Nastoilla kuulee renkaista, kitkoilla moottoriäänestä ja kierroslukumittarista. Kiihtyy ihan toisella tapaa, kuin sama lähtö sutimatta kiihdyttämällä.

E: en tiedä oikeita fysiikan termejä, mutta idea selvisi varmaan :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

http://www.kfztech.de/kfztechnik/fahrwe ... gramm2.jpg

Tuossa yksi kuvaaja asiaan liittyen. Kuva koskee jarrutusta, mutta ajatus on sama kiihdyttäessä, eli suurin kitkakerroin saavutetaan pienellä luistolla. Pystyakselilla on kitkakerroin, vaaka-akselilla luisto.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Alfissimo kirjoitti:Auto ei lähde liikkeelle, eikä vauhti kiihdy, jos renkaan liike-energia ei ylitä omaa vastustaan. Muuten se rullaisi tai olisi paikallaan.

E: en tiedä oikeita fysiikan termejä, mutta idea selvisi varmaan :mrgreen:
Huh...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö?
Johtuu siitä, ettei kyse oikeasti ole pelkästä kitkasta.

Sinulla on selvästi muistissa lukion(?) opetukset lepo- vs. liukukitkasta. Periaatteessa kitkakertoimen maksimiarvon pitäisi olla 1 ja liukukitkan = sutimisen pitäisi olla aina pienempi kuin lepokitkan (=kiihdytetään yhtään sutimatta).

Nuo speksit toimii, kun vedetään puupalikkaa sileällä pöytäpinnalla ja ehkä ne toimisi silloinkin, jos autoissa olisi puiset pyörät. Vaan kun ei ole.
  • - renkaan pinta on plastinen, siis lamellit tukeutuvat tien pinnan karheutta vasten (vrt. hammaspyörän toiminta)
    - rangas voi jopa "liimautua" tien pintaan (temppua käytetään ainakin kiihdytyskisoissa, ehkä kitkan kehittämä lämpö tekee samaa myös "vailla lisäaineita", kun piirretään viivaa...)
    - lumella tai soralla vaikuttaa jopa reaktiovoima, kun rengas linkoaa lunta/kiviä mäelle
Noista sitten seuraa näitä kummallisuuksia, kuten joissain tilanteissa sutiminen/lukkojarrutus auttaa (kiihdytys lumella Tuomas K:n linkittämässä kuvassa) tai että kitkakerroin voi näyttää olevan >1 (tavisautoillekin mitataan hetkellisesti yli 10 m/s² hidastuvuuksia). Vaan eipä haittaa, "väärinkäytettynäkin" puhtaaseen kitkakertoimeen perustuvat laskentamallit antavat tarpeeksi oikeaan osuvia ennusteita (esim. aiheesta miten jarrutusmatka muuttuu, kun nopeutta nostetaan), ettei ole ollut tarpeen alkaa tarkemmin mallintamaan renkaan toimintaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No nyt täällä kyllä oppii ihan uutta :silly:
Kyllä mulle vaan opetettiin niin autokoulussa kuin autoasentajakoulussa, että ei sais sutia :(
No, joo. Ne nyt on molemmat vähän sellasia paikkoja :D

Ja ^
Ei ole lukion jutuista. En mä ole koskaan koulussa opiskellut kitkaan liittyviä juttuja - enkä etenkään lukiossa, kun en moisessa kauheudessa onneksi joutunut olemaan :lol:

Paitsi 11kk orjatyössä, mut se oli ihan oma valinta :silly:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

hjpp kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Auto ei lähde liikkeelle, eikä vauhti kiihdy, jos renkaan liike-energia ei ylitä omaa vastustaan. Muuten se rullaisi tai olisi paikallaan.

E: en tiedä oikeita fysiikan termejä, mutta idea selvisi varmaan :mrgreen:
Huh...
Just jotain tuollaista mä meinasinkin, että puhun vaan puutaheinää lämpimikseni, mutta enää jaksanu pyyhkiäkään :mrgreen: :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Tuomas K kirjoitti:Nykivä luistonesto onkin huonosti toteutettu, mutta tuskin sellaisia on kukaan enää vuosiin tehnyt.
Ei muuta kuin silmät ja korvat auki tuolla liikenteessä, niin huomaat että kyllä tuollaista järjestelmää löytyy tuoreestakin kalustosta.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

GreenThing kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Nykivä luistonesto onkin huonosti toteutettu, mutta tuskin sellaisia on kukaan enää vuosiin tehnyt.
Ei muuta kuin silmät ja korvat auki tuolla liikenteessä, niin huomaat että kyllä tuollaista järjestelmää löytyy tuoreestakin kalustosta.
Yksi tuollainen löytyy Octaviasta -03 vuosimallista. Siinä on vain se ASR ja se tappaa koneen aina hetkeksi kun pyörät pääsee sutimaan. Varmaan sama setti löytyy myös muista konsernin vehkeistä tuolta aikakaudelta.

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Olin iltasella kurvata kolmion takaa Passatin kylkeen. En kuitenkaan suostu myöntämään syyllisyyttäni vastaväitteittä, sillä kansanauto ajeli pimeää tietä pitkin ilman valoja. En tiedä mihin hämärähommiin Volkkarimies oli matkalla, mutta tuskinpa tuo tiesi itsekään. Ilman lamppuja määränpäätä saattoi ainakin olla vaikea löytää.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Järvenpäässä on kahdenlaista businesta. Joko kansanautoilija oli menossa keräilemään tai metsästämään. :mrgreen:

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Shakal kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
*Tirsk*

Eilen sai taas myhäillä kun lunta jään päälle sataessa vajaavetokuskit ruopii nastojaan pyöreiksi, valojen vaihtuessa vihreäksi.

Ennemmin laulaen "let it snow let it snow let it snow" parin korttelin etumatkalla kaikki nastat katkenneena :lol:

Ei mutta ihan tosissaan, kahdesta en luovu: etu- ja takavedosta. Pari hairahdusta oli viime nelikon jälkeen ja kyllä tuollainen paikallaan ruopiminen on aivan täysin turhaa kun eteenpäin (tai sivuttain :roll: ) meneminen on myös mahdollista.

Ps. Jos sinulla on vastaväite, niin 99% todennäköisyydellä sinä et ole Omistanut nelivetoista henkilöautoa. Hetken koeajoja ym ei lasketa.
Te voitte ajaa niillä neliveto autoilla just niin kun haluatte. Mutta pitäkää ne nopeudet tilanteisiin sopivina kiitos. Etenkin paskoissa säissä.
Tiedän, että niillä pääsee hienosti pienistäkin väleistä pujahtamaan edestä sopivasti, mutta ei se siitä vastapuolesta kovin kivalta tunnu kun olemattomista väleistä shitti kelissä vedään latu tiskissä suoraan keulan edestä. Esim.kolmion takaa tultaessa.
Kyllähän se poistuu joo, mutta kivaa se ei ole kun nää "yleensä aavistaa" että nyt on nelivetohatussa, ehtii mistä vaan millon vaan.
Joskus vaan ottaa päähän, että onko nyt ainoa mahdollinen rako mennä raskaan kaluston keulan edestä kamallalla kiireellä, kun tämä toinen osapuoli, jonka edestä haluatte hengen hädällä kiirehtiä, joutuu kuitenkin reagoimaan, jarruttamalla varmuuden vuoksi, ettei onnettomuutta pääse syntymään jos.........

Ei mulla muuta, ja niin ei ole ollut nelivetosta autoa koska ei ole tarvetta sille.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tuomas K kirjoitti:
Shakal kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
*Tirsk*



Miten muuten kuulee äänestä että mennään luistonestoa vasten?
En mä sitä kyllä kuule, on niin pska kuulo muutenkin. Mutta sen näkee. Ei auto tee sellasia liikkeitä tietyissä tilanteissa, kai niistä jarruista voi lähteä joku meteli ulospäinkin. En ole jaksanut perehtyä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

lerppu kirjoitti:Järvenpäässä on kahdenlaista businesta. Joko kansanautoilija oli menossa keräilemään tai metsästämään. :mrgreen:
Mites se kolmas vaihtoehto? Vai eikö sillä Järvenpäässä elä?

-Tazio

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Asuin siellä niin lyhyesti että en tiedä - toimijan tai asiakkaankaan näkökulmasta!

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

lerppu kirjoitti:Järvenpäässä on kahdenlaista businesta. Joko kansanautoilija oli menossa keräilemään tai metsästämään. :mrgreen:
:mrgreen: Muutaman päivän tarkastelun perusteella tämä taitaa pitää paikkansa. Häive-Passat tuli kuitenkin vastaan Keravan puolella, joten eiköhän ratin takana istunut joku kansainvälinen rikollisnero tai ainakin käsilaukkuvaras.
Tazio kirjoitti: Mites se kolmas vaihtoehto? Vai eikö sillä Järvenpäässä elä?

-Tazio
Rauhallisessa maalaiskylässäkö? Oh mio Dio!
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kokemukseni mukaan Järvenpäässä ei tarvitse paljoa vilkkuja käyttää, mistä lie johtuu.
Ajelut rajoittuu Prisman takaa suorinta reittiä Hämeenlinnaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kokemuksen mukaan Järvenpäässä ei käytetä vilkkua.
Jarrua.
Vaihteita.
Kaasua.
Järkeä.

Tai ylipäätään mitään sellaista, joka normaaliin liikenteeseen kuuluu.

**
Koskee siis noin 80% väkeä, kuka siellä ajaa. 20% osaa ajaa (tai ainakin yrittää osata) edes joidenkin sääntöjen mukaan, tosin tässäkin porukassa o sitten niitä, kenen mielestä 40-aluerajoitus tarkoittaa 70kmh rajoitusta...

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Mäkine kirjoitti:Häive-Passat tuli kuitenkin vastaan Keravan puolella, joten eiköhän ratin takana istunut joku kansainvälinen rikollisnero tai ainakin käsilaukkuvaras.
Veikkaanpa, että kyseessä ei ollut sen kansainvälisempi kuin pirkanmaalainen. Ylöjärvellä nimittäin näyttää olevan muotia ajaa umpipimeässä ilman minkäänlaisia valoja, oli alla sitten mopo, henkilöauto, pakettiauto tai linja-auto. Tosin sen verran tuossa on liioittelua, että pimeä bussi on tullut vastaan vain kerran ja siinäkin muistaakseni paloi linjakilpi, mutta noita muita näkee tämän tästä - sikäli kuin eivät livahda ohi huomaamatta. Heijastimettomat hevoset ovat nekin hauskoja ylläreitä tien päällä.
Järkiautoilija

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Höh, miten musta on tullut näin pösilö liikenteessä ja muutenkaan mistään ei tuu mitään... :shock:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei mut säähän kuulut ehkä siihen 20%:iin ja jopa ymmärrät vähän sääntöjä?
Onneksi olkoon, olet vähemmistöä! :silly:

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Aquatica kirjoitti:Kokemuksen mukaan Järvenpäässä ei...
Kiitos vinkeistä! Olen kaupungissa vielä uusi tulokas, mutta noiden knoppien avulla soluttaudun paikallisten joukkoon varmasti vaivatta. Onnekseni olen syntynyt, kasvanut ja ajanut ajokortin Lahdessa, joten liikennesääntöjen ja muidenkin yhteiskunnan normien laiminlyöminen on tavallaan valmiina verissä.
Isola kirjoitti:Veikkaanpa, että kyseessä ei ollut sen kansainvälisempi kuin pirkanmaalainen. Ylöjärvellä nimittäin näyttää olevan muotia ajaa umpipimeässä ilman minkäänlaisia valoja, oli alla sitten mopo, henkilöauto, pakettiauto tai linja-auto. Tosin sen verran tuossa on liioittelua, että pimeä bussi on tullut vastaan vain kerran ja siinäkin muistaakseni paloi linjakilpi, mutta noita muita näkee tämän tästä - sikäli kuin eivät livahda ohi huomaamatta. Heijastimettomat hevoset ovat nekin hauskoja ylläreitä tien päällä.

Erikoinen muotivillitys. Etenkin nuo pimeät linja-autot tuntuvat aika kylmääviltä. Olisi mielenkiintoista tietää, miten ilman valoja ajelevat kuskit pysyvät tiellä ja löytävät töistä kotiin ilman kaikuluotaimia ja pimeänäkölaseja.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Mäkine kirjoitti:Olisi mielenkiintoista tietää, miten ilman valoja ajelevat kuskit pysyvät tiellä ja löytävät töistä kotiin ilman kaikuluotaimia ja pimeänäkölaseja.
Tällaisissa suurimmissa ja moderneimmissa metropoleissa on käytössä sellainen erikoinen järjestely, että useimmat tiet on valaistu ns. katuvaloilla.
Jos joku ihmetteli "Viimeisin hankinta"-ketjussa mihin tarvitsen laatikollisen 125 W Hg-lamppua vastaavia led-lamppuja, niin tievalaistukseenhan ne. Vaikka itse suosinkin valot päällä ajamista jopa päivällä, niin kaikkeen sekään ei riitä.
Järkiautoilija

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tänään tuli taas ajeltua yhden Tiguan-kuskin perässä joka otti vauhdin noin kahteenkymppiin jo rampin alussa. Kai tuo on parempi vaihtoehto mitä jumittaa kiihdytyskaistan päässä :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Isola kirjoitti:Tällaisissa suurimmissa ja moderneimmissa metropoleissa on käytössä sellainen erikoinen järjestely, että useimmat tiet on valaistu ns. katuvaloilla.
Jos joku ihmetteli "Viimeisin hankinta"-ketjussa mihin tarvitsen laatikollisen 125 W Hg-lamppua vastaavia led-lamppuja, niin tievalaistukseenhan ne. Vaikka itse suosinkin valot päällä ajamista jopa päivällä, niin kaikkeen sekään ei riitä.
Meillä täällä satelliittikaupungeissa tuollainen luksus on toistaiseksi vain villiä fantasiaa. Unelma kestopäällystetyistä teistä sentään näyttää käyneen toteen.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Ihmetyttää näissä tapauksissa eniten se, että yleensä autossa, jossa ei ole valoja päällä, ei pala myöskään mittarivalaistus.
Itse ainakin huomaan pimeällä ajaessa, jos mittarivalot ei ole päällä, vaikka olisi kuinka hyvät katuvalot.
Parkit päällä on toki tullut joskus epähuomiossa pimeällä katuvalaistuksessa ajettua, mutta ei kyllä kokonaan ilman valoja.
156:ssa ei ollut edes kovin isoa eroa näkyvyydessä, ajoiko parkeilla vai ajovaloilla :wink:
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tommi kirjoitti:Ihmetyttää näissä tapauksissa eniten se, että yleensä autossa, jossa ei ole valoja päällä, ei pala myöskään mittarivalaistus.
Tämä on jatkojalostettu versio Saabin(?) lanseeraamasta black panel -mittaristosta, jossa ei esitetä mitään Osaavalle ja Turvalliselle Järkiautoilijalle tarpeetonta tietoa, esim. ajonopeus.

Polttoaineen vähyys ilmaistaan merkkivalolla ja muutahan ei tunnetusti tarvita.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Liikenteessä kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tänään ajelin Micran perässä, joka kiihdytteli ajoneuvonsa 36km/h nopeuteen ihan hyväkuntoisella ja kokoisella tiellä. Pari mutkaa oli, ettei päässy heti ohittamaan.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

matti_vuorio kirjoitti:Liikenteessä kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tänään ajelin Micran perässä, joka kiihdytteli ajoneuvonsa 36km/h nopeuteen ihan hyväkuntoisella ja kokoisella tiellä. Pari mutkaa oli, ettei päässy heti ohittamaan.
Esim. vanhukset menossa ruokakauppaan.... tälle porukalle irtoaa itseltä isosti ymmärrystä. Kun on pakko mennä syrjäkyliltä kaupoille ja julkista liikennettä ei ole niin näin on mentävä , hitaasti ja tarkasti... kuitenkin moni vanhus sinnittelee kotona sinne asti kun pystyy. Oma äitini asui siihen asti maaseudulla kotona, kunnes muisti rupesi heikkenemään. On iso juttu 1. kerran elämässään muuttaa asuttuaan 84 vuotta samassa kylässä.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

viimeyönä ajelin töistä himaan siinä 02 aikaan Turunmotarilla, vauhtia oli sen 110 mittarin mukaan. Tuomarilan rampista näytti olevan joku Toyoota verso yrittämässä tuolle meikäläisen pl. tyhjälle tielle. Noo, sopiva lovi liittyä motarille tälle versoa ohjastaneelle Afrikan sarven vahvistukselle olisi toki ollut Giuliettan oikea kylki, tuli vähän väistettyä hätäsesti...

Tästä tulikin mieleen, kollegani kertomus hänen autokouluajaltaan(piti ajaa paikallinen kortti vaikka oli eu kortti) filippiineillä. Oli ajo-opettaja aina heristänyt sormea ja torunut kun oppilas katsoi tai yritti vilkuilla peileihin. Kuulema takana oleva vaistää, vieressä oleva väistää ja kun ajetaan eteenpäin katsotaan vain eteenpäin. :lol:

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

matti_vuorio kirjoitti:Liikenteessä kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tänään ajelin Micran perässä, joka kiihdytteli ajoneuvonsa 36km/h nopeuteen ihan hyväkuntoisella ja kokoisella tiellä. Pari mutkaa oli, ettei päässy heti ohittamaan.
Eilen illalla tuli ajeltua mopoauton perässä joka piti vauhtia noin 80 kahtapuolen :shock: Akseliväliä joku 1,5m eikä nuo tiet ny ihan sulat joka kohdasta ole. Huimaa menoa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Oliko A-mopeeti?

Koska niitä "piikkikortilla" ajettavia "kevytmoottoripyörämopoautoja" on myös.

Hiivatti, että ne on hulluja vehkeitä :silly:

Nimimerkillä: moottoritiellä bongattu @ 120kmh vauhdit.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^aijaa :shock: mä luulin että niitä on vaan mopokilvellisiä

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Joskus kesällä jo täällä kummastelin sitä, kun liikenteessä (ei-motarilla) tommonen näky.
Se on siis se joku uusi, järeämpi kevyt nelipyöräinen. Tai jotain muuta yhtä epäselvää.
Sitä en tiedä, miten ne on rajoitettu ja mihin - jos mihinkään tehon lisäksi.

EDIT:

Tai sitten se on oikeasti kolmipyöräinen, jossa pyörät on symmetrisesti ja tehoa enintään 15kW? Siihen kun riittäisi A1-kortti.
Viimeksi muokannut Aquatica, 21 Joulu 2016, 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Niitä kevyitä nelipyöriä tai mitä ikinä ovatkaan näkee joskus, mutta mopoauton tunnistaa kyllä pikkukilvestä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Nyt on kyllä jo vaikea pysyä mukana mitä siellä liikenteessä on nähty :wink: , mutta henkilöautoa kevyempiä neljällä pyörällä kulkevia härpäkkeitä on lainsäätäjän näkemyksen mukaan olemassa vain kahta laatua:
- kevyt nelipyörä eli L6e-luokan ajoneuvo, tuttavallisemmin mopoauto, ja
- nelipyörä eli L7e-luokan ajoneuvo.

Molemmista on sitten pari alalajia, mutta niillä on merkitystä vain teknisesti. Ajokorttivaatimuksena on edelleen L6e:n tapauksessa AM eli mopokortti ja L7e:ssä B. Ajokorttilaissa nuo on muistaakseni kaikki lueteltu, joten sieltä tarkastamaan jos epäilyttää.
Järkiautoilija

Vastaa Viestiin