Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Valvoja: Moderators
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Mutkan kautta törmätty:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=182069
http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf
"5. Hyväksymisen ja hylkäyksen raja-arvot
Savutusmittauksessa saatujen absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot ovat seuraavat:
- vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: k ≤ 2,5 m-1
- turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: k ≤ 3,0 m-1
mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 88/77/ETY+1999/96/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V luokkaan; tai em. direktiivin mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi ajoneuvoksi; tai moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 70/220/ETY+98/69/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai moottori tai ajoneuvo vastaa em. vaatimuksia: k ≤ 1,5 m-1
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten voimaantuloa:
1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan I- alaluokan ajoneuvo
1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan (enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja III- alaluokan ajoneuvo
1.10.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvo
Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja- arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa."
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=182069
http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf
"5. Hyväksymisen ja hylkäyksen raja-arvot
Savutusmittauksessa saatujen absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot ovat seuraavat:
- vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: k ≤ 2,5 m-1
- turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: k ≤ 3,0 m-1
mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 88/77/ETY+1999/96/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V luokkaan; tai em. direktiivin mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi ajoneuvoksi; tai moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 70/220/ETY+98/69/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai moottori tai ajoneuvo vastaa em. vaatimuksia: k ≤ 1,5 m-1
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten voimaantuloa:
1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan I- alaluokan ajoneuvo
1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan (enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja III- alaluokan ajoneuvo
1.10.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvo
Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja- arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa."
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Jep, eilen tuli todettua tuo...
-98 mallisessa raja-arvo 1,14, ei enää 3.
-98 mallisessa raja-arvo 1,14, ei enää 3.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Elikä vanhempaan pitää mennä.
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Voi pee,tana,ttu. Kauhulla täytyy tutkia mikä tossa 1.9 16v jtdm:sssä on valmistajan ilmoittama k-arvo. Taitaa lähteä Croma vaihtoon.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
No eihän ne uudemmat edes savuta.
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Ei näitä common raileja ole vanhempia...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Tyyppikilven vasemmassa alakulmassa oli ainakin tuossa 156:ssa.Vode kirjoitti:Voi pee,tana,ttu. Kauhulla täytyy tutkia mikä tossa 1.9 16v jtdm:sssä on valmistajan ilmoittama k-arvo. Taitaa lähteä Croma vaihtoon.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
150hp 1.9jtdm Cromassa k-arvoksi ilmoitettu tyyppikilvessä 1,38. Viime katsastuksessa 0,84 ja mulla on poistettu dpf ja egr tulpattu. Eli huh saa huokaista helpotuksesta
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Joo, noo commonreilit on paskoja, VM sen olla pitää ja perinteisellä tekniikalla.JTD kirjoitti:Ei näitä common raileja ole vanhempia...
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
On toi 2007 sitten paska vuosi N1 kat II pakettiautolle. On näköjään euro4 mutta silti menee painoperusteisella verotuksella kun co2 tuli perusteeksi vasta 2008. No tyyppikilven savuarvo on sama 1,5 kuin tuon ohjeen mukainen rajakin. DPF:ää ei edes ole joten kai tuo sitten tuon alle menee, vanhassa katsastuspaperissa ei ollut mitattuja arvoja merkitty lainkaan. Miksiköhän muuten päästöarvoja on niin turkasen vaikea saada noihin asiakkaalle jääviin raportteihin? Myöskään iskaritestien tuloksia ei välttämättä näy.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Jos vehje kunnossa, niin kyllä nuo raja-arvot alittuu.
86 mallisen mb 300d:n savutus viime vuonna 1,1 ja joskus päästy nollaan. Meni rek. Katsastuksessa jtd alle valmistajan rajan heti kerrasta, joten ei kovin tiukat rajat kuitenkaan.
86 mallisen mb 300d:n savutus viime vuonna 1,1 ja joskus päästy nollaan. Meni rek. Katsastuksessa jtd alle valmistajan rajan heti kerrasta, joten ei kovin tiukat rajat kuitenkaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
^
Mulla taas viimeksi oli K-arvoa ihan reilusti.
Tosin kyllä se silloin myös JTD savuttikin - tais johtua öljyistä.
Nesteen City Pro 5W-40 - ei savuttanut.
Champion Active Defense B4 10W-40 - savutti.
Castrol Edge 5W-40 C3 - ei savuta.
Eron havaitsee silmällä. Ja K-arvosta Nesteellä tehty savutusmittaus näytti muistaakseni 0.05 ja Champeilla tosiaan tuo oli jotain 1.5... Ja polkastessa ihan tosissaan savupilvi pöllähti.
Castrolit koneeseen ja pöllytys katosi - noin ekan polkasun jälkeen. Ei ole sittemmin näkynyt. Ajo täysin samaa ko Championeillakin oli, paitsi että nyt on vielä enemmän pätkäajoa.
Mulla taas viimeksi oli K-arvoa ihan reilusti.
Tosin kyllä se silloin myös JTD savuttikin - tais johtua öljyistä.
Nesteen City Pro 5W-40 - ei savuttanut.
Champion Active Defense B4 10W-40 - savutti.
Castrol Edge 5W-40 C3 - ei savuta.
Eron havaitsee silmällä. Ja K-arvosta Nesteellä tehty savutusmittaus näytti muistaakseni 0.05 ja Champeilla tosiaan tuo oli jotain 1.5... Ja polkastessa ihan tosissaan savupilvi pöllähti.
Castrolit koneeseen ja pöllytys katosi - noin ekan polkasun jälkeen. Ei ole sittemmin näkynyt. Ajo täysin samaa ko Championeillakin oli, paitsi että nyt on vielä enemmän pätkäajoa.
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Piruuttaan tuli illalla selailtua autodatasta noita tyyppihyväksyntiä eri koneissa. MB, BMW, Mini ja Citroen näyttäis olevan ne joilla on aika tiukkoja lukemia noissa k-arvoissa. En tiedä sitten miten noihin autodatan arvoihin luottaa kun omassakin Cromassa tuo ei pidä paikkansa (autodata 0,50 : tyyppikilpi 1,38). Mutta sen mukaan ainakin 159 1.9 ja 2.4 koneisissa k-arvo 1,71. Facelift 147 1.9JTDm 16v olisi muka 2,80 mitä epäilen rankasti. Volvo ja aasian autovalmistajat ei noita k-arvoja ole ilmoittanut ollenkaan tai sitten ne on kylmästi EU-arvot.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
^
Koulussa sanottiin Autodatan tietojen perustuvan valmistajien paperiseen dokumentaatioon (manuaalit, rekisteröintilappuset jne), joten voi hyvinkin poiketa tyyppikilvestä (jos sellaiseen se on merkitty).
En ole asiaa tutkinut, mutta nuo tekemäsi havainnot eroavaisuuksista saattaisi tuolla selittyä?
Koulussa sanottiin Autodatan tietojen perustuvan valmistajien paperiseen dokumentaatioon (manuaalit, rekisteröintilappuset jne), joten voi hyvinkin poiketa tyyppikilvestä (jos sellaiseen se on merkitty).
En ole asiaa tutkinut, mutta nuo tekemäsi havainnot eroavaisuuksista saattaisi tuolla selittyä?
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
- Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17
- Paikkakunta: Kotka / Valkeakoski
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
159 2.4 tyyppikilvessä 0.51, viime leimalla 0.8.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Tuo vasemmassa alakulmassa olevassa neliössä oleva lukuko on kysymyksessä?
Jos, niin omassa sentään siedettävällä tasolla.
Jos, niin omassa sentään siedettävällä tasolla.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Siinä se vasemmassa alakulmassa on.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
159 2.4 JTDm 2007 = 0,51
Edellisessä katsastuksessa ollut 0,41 ... tosin Täydellä DPF:llä, mutta EGR pois pelistä.
Edellisessä katsastuksessa ollut 0,41 ... tosin Täydellä DPF:llä, mutta EGR pois pelistä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Tuossa kun tutkin vanhoja katsastuslappuja, niin noi arvot on olleet 5 katsastuksessa välillä 0,08 ja 0,83
Jännittävää sinäänsä että tuo 0,83 arvo on ennen DPF ja EGR poistoa. Sen jälkeen ollut 2 katsastusta, joista toinen oli 0,63 (yli) ja toinen tuo 0,41
Et onko katsastus ästä lähin tuurista kiinni?
Jännittävää sinäänsä että tuo 0,83 arvo on ennen DPF ja EGR poistoa. Sen jälkeen ollut 2 katsastusta, joista toinen oli 0,63 (yli) ja toinen tuo 0,41
Et onko katsastus ästä lähin tuurista kiinni?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
^
Varmaan?
Ehkä myös öljyistä. Ilmansuodattimesta. Kengityksestä.
Ratkaisu? Anna sille RUNNNNNTUA. Pistä röörit palamaan hohtavana läpi.
Johan puhdistuu.
Tai käy Polforeat...
Varmaan?
Ehkä myös öljyistä. Ilmansuodattimesta. Kengityksestä.
Ratkaisu? Anna sille RUNNNNNTUA. Pistä röörit palamaan hohtavana läpi.
Johan puhdistuu.
Tai käy Polforeat...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
0.51 siin alukäikäleessä mullaki. Monet kerrat yli ton menny loukullakin. Jännän äärellä ollaan. Jos v6 farkun laittais tilalle, ni sais saastuttaa laillisesti. Hö.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Siis sama 2,4 moottori mutta toisilla 1,71 ja toisilla 0,51 ? Onkohan tuossa sattunut joku kämmi..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Voisko olla Euro4/Euro5 (ei taida Alfoja koskea?)? Myyntialue-eroja? Luigi? =D
Tai sitten... mitkäs tehot on? Jos moottorin versio eri?
Tai sitten... mitkäs tehot on? Jos moottorin versio eri?
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Täällä taas 156:ssa 1,35.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
0,51 lukee kilvessä ja viimeksi pöläyttely alkoi jostain kolmen kieppeiltä... Polkaisuja tarvittiin varmaan 15, jotta päästiin sinne puolentoista pintaan. Ei vaikuta lupaavalta.
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Tuo 1,71 taisi olla autodatasta, ei tyyppikilvestä.sämpy kirjoitti:Siis sama 2,4 moottori mutta toisilla 1,71 ja toisilla 0,51 ? Onkohan tuossa sattunut joku kämmi..
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Tuossa kuulin paikalliselta diesel-pajalta että vuodenvaihteesta lähtien alkanut rumba jossa leimalta päästöistä pompanneisiin autoihin tuupataan uutta dpf:ää tai laitetaan poistettu dpf takaisin. Myöskin pienempiä suuttimia ruuvataan että saataisiin taas leima paperiin. Kuuleman mukaan on autoja joita ei tule saamaan järjellisellä rahamäärällä enää leimaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Kunhan nyt alfistit muistaa että ei syytä paniikkiin kuitenkaan, jos on loukku paikallaan ja tullut auemmin kuitenkin korkeita arvoja, niin se on vaan ollut se eka polkaisu. Jatkossa poljetaan muutama kierros ja joka kerta arvo alenee. Pitää muistaa että mittaustapahtuma on rajumpi kuin kenenkään normaali ajo, niin eka kerralla aina vähän pöllähtää.
Nykyään saa sitten uusia mallikohtaisia tarvikeloukkuja alle 300€ postikuluineen kotiin, jos on ehtinyt loukun hävittää (kuten minä) niin sen saa joko a) katsastuksen ajaksi kiinni tai b) pysyvästi takaisin, pitää vaan poltot ohjelmoida takaisin.
Ja onhan se mahdollista että auto menee jatkossa vieläkin läpi ilman loukkua, työkaveri kävi viime viikolla katsastamassa loukuttoman ja viritetyn a6 audin arvolla 0,15. No se on audi mutta liittynee virisoftan hyvyyteen, ei saa olla näkyvää voimasavua.
Itse en ota nokipolttoja takaisin kuin viimeisenä tekonani, ja auton jos kun joskus myyn. Ei riitä minun työ- eikä kauppamatka nokipolttoon.
Nykyään saa sitten uusia mallikohtaisia tarvikeloukkuja alle 300€ postikuluineen kotiin, jos on ehtinyt loukun hävittää (kuten minä) niin sen saa joko a) katsastuksen ajaksi kiinni tai b) pysyvästi takaisin, pitää vaan poltot ohjelmoida takaisin.
Ja onhan se mahdollista että auto menee jatkossa vieläkin läpi ilman loukkua, työkaveri kävi viime viikolla katsastamassa loukuttoman ja viritetyn a6 audin arvolla 0,15. No se on audi mutta liittynee virisoftan hyvyyteen, ei saa olla näkyvää voimasavua.
Itse en ota nokipolttoja takaisin kuin viimeisenä tekonani, ja auton jos kun joskus myyn. Ei riitä minun työ- eikä kauppamatka nokipolttoon.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Kävimpähä kärylapun tapasen lähipajalta hakemas. 1,41 kolmen polkasun keskiarvo ja sit aateekoo sano ok...
Kehtaako sitä tollasen lapun kans ees yrittää käydä konttorilla?
Kehtaako sitä tollasen lapun kans ees yrittää käydä konttorilla?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Eiköhän kaikki katsurit ole toipuneet uudestavuodesta tähän mennessä niin että ovat trafin tekstit lukeneet.
Oliko tulos loukulla vai ilman, muut muutokset?
Oliko tulos loukulla vai ilman, muut muutokset?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
^^
Haluatko Harrastaa?
Ilmanputsari uusiksi ja vaihda jotkut uudet low-SAPS-öljyt. Sitten samaan paikkaan kokeilemaan - ilman, että kengität autoa kovasti.
Joo, ei ole ilmaista jne. mut ihan vaan uteliaisuutta...
Haluatko Harrastaa?
Ilmanputsari uusiksi ja vaihda jotkut uudet low-SAPS-öljyt. Sitten samaan paikkaan kokeilemaan - ilman, että kengität autoa kovasti.
Joo, ei ole ilmaista jne. mut ihan vaan uteliaisuutta...
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
^^^Luultavasti putoaa radikaalisti kun polkaisuja tulee lisää. Ei ole ollut testaaja kärryillä tästä uudesta tulkinnasta. Päästään taas takaisin siihen aikaan kun diiselit hajoaa päästötestiin. Pitkäänhän ehjä menikin useimmiten kertapolkaisulla.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Vielä E3 luokkaan kuuluva 2004 valmistettu 156 2,4 Jtd Mjet 20V. Tyyppikilvessä lukema 1,31.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Kävin kyllä radikaalisti kenkimässä ennen mittaussessiota. Rikkihän tuo lie.
Olisko sillo alle 100kkm ajettuna loukun kans ollu alle 0.5 lukemia...
Olisko sillo alle 100kkm ajettuna loukun kans ollu alle 0.5 lukemia...
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Kai sitä vehkeet sika tukossa saa olla, ettei ehjä ja kokonainen diesel raja-arvojen alle mene. Ed. katsastuksessa laskin, että montakymmentä 1.3 m-jetiä tarvittiin tuottamaan raja-arvon päästöt. Dpf tuntuu toimivan, kun poltot on aina annettu mennä loppuun ja ajettu polton aikana suositellusti (eli kovaa, yli 2000rpm). Öljyt Mobil1 esp ja diesel Abc smartdieseliä. Muuten en tuosta polttojen loppuun asti viemisestä, mutta kun tuossa 500:ssa tukkoisuus vaikuttaa jos menohaluihin. Polton jälkeen menee eri lailla. Poltto iskee päälle useasti niin, että on ajanut normaalia kovemmin, maantietä isoa kovaa, päälle kiihdyttelyjä. En tiedä haistaako anturit tukkoisuuden tuolloin herkemmin...? Jos, kannattaisi todella ajaa joku 20-30km kierros ennen katsastusta ja antaa polttaa kunnolla pönttö puhtaaksi. Tiedä häntä.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
- Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo 159 sw 2.0Jtdm Ti 2009
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
VW T4 California Exclusive 1999
Ex Alfa:156 2,5 2001 - Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Kivijärvi kirjoitti:Kai sitä vehkeet sika tukossa saa olla, ettei ehjä ja kokonainen diesel raja-arvojen alle mene. Ed. katsastuksessa laskin, että montakymmentä 1.3 m-jetiä tarvittiin tuottamaan raja-arvon päästöt. Dpf tuntuu toimivan, kun poltot on aina annettu mennä loppuun ja ajettu polton aikana suositellusti (eli kovaa, yli 2000rpm). Öljyt Mobil1 esp ja diesel Abc smartdieseliä. Muuten en tuosta polttojen loppuun asti viemisestä, mutta kun tuossa 500:ssa tukkoisuus vaikuttaa jos menohaluihin. Polton jälkeen menee eri lailla. Poltto iskee päälle useasti niin, että on ajanut normaalia kovemmin, maantietä isoa kovaa, päälle kiihdyttelyjä. En tiedä haistaako anturit tukkoisuuden tuolloin herkemmin...? Jos, kannattaisi todella ajaa joku 20-30km kierros ennen katsastusta ja antaa polttaa kunnolla pönttö puhtaaksi. Tiedä häntä.
Kyllä DPF:llä varustetut autot varmasti tuohon arvoon menevätkin, mutta entäs ne joissa DPF:ää ei ole alunperinkään ollut. Omassa käyttöautossa tyyppikilvessä on 0,6 ja DPF:ää ei ole ikinä ollut edes saatavilla. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kahdessa katsastuslapussa on alle 1,0:n lukema ja muissa K-arvo välillä 1-2.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
^ valitettavasti tuo on ehkä se vaikein tilanne, johon uusi säädös ajaa.
Käytännössä ainoa tapa pitää auto ajossa voi olla laittaa katsastuksen ajaksi yleismallinen nokiloukku kiinni.
Mersupuolella paljon porukkaa samassa tilanteessa, aikoivat kai ajaa asiaa eteenpäin, mielestäni kohtuutonta, autot tuossa k1 arvon tienoilla ei vielä savuta, 2-3 kohdalla alkaa jo näkymään.
Käytännössä ainoa tapa pitää auto ajossa voi olla laittaa katsastuksen ajaksi yleismallinen nokiloukku kiinni.
Mersupuolella paljon porukkaa samassa tilanteessa, aikoivat kai ajaa asiaa eteenpäin, mielestäni kohtuutonta, autot tuossa k1 arvon tienoilla ei vielä savuta, 2-3 kohdalla alkaa jo näkymään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
^joihinkin mejsseleihin löytyy maahantuojan klappu savuista trafin tietopankista. Aika korkeita arvoja tais olla ja niitä on katastuksessa noudatettaman.
"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
On kait tarkoitettu, että poltto tehdään konetiellä/maaseutubaanalla, eikä ydinkeskustassa. Se poltonaikainen tooba kun ei myöskään ole mitään keuhkoahtauman parantajaa.Kivijärvi kirjoitti:Kai sitä vehkeet sika tukossa saa olla, ettei ehjä ja kokonainen diesel raja-arvojen alle mene. Ed. katsastuksessa laskin, että montakymmentä 1.3 m-jetiä tarvittiin tuottamaan raja-arvon päästöt. Dpf tuntuu toimivan, kun poltot on aina annettu mennä loppuun ja ajettu polton aikana suositellusti (eli kovaa, yli 2000rpm). Öljyt Mobil1 esp ja diesel Abc smartdieseliä. Muuten en tuosta polttojen loppuun asti viemisestä, mutta kun tuossa 500:ssa tukkoisuus vaikuttaa jos menohaluihin. Polton jälkeen menee eri lailla. Poltto iskee päälle useasti niin, että on ajanut normaalia kovemmin, maantietä isoa kovaa, päälle kiihdyttelyjä. En tiedä haistaako anturit tukkoisuuden tuolloin herkemmin...? Jos, kannattaisi todella ajaa joku 20-30km kierros ennen katsastusta ja antaa polttaa kunnolla pönttö puhtaaksi. Tiedä häntä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Onhan tuossa tuo Rönkön pönttökin kirjoitellut.
http://www.iltalehti.fi/autot/201701162 ... 4_au.shtml
Vielä kun joku autoihminen tekisi jutun...
http://www.iltalehti.fi/autot/201701162 ... 4_au.shtml
Vielä kun joku autoihminen tekisi jutun...
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Mistä noita K-arvoja on oikein revitty. Meidän Spagetti Westernin tyyppikilvessä 1.37
PerC:nsuti sentään, näytti viimesyksyn leima-arvonnassa tulos olleen 1.41. Saa ens syksynä polkee vähän lujempaa.
PerC:nsuti sentään, näytti viimesyksyn leima-arvonnassa tulos olleen 1.41. Saa ens syksynä polkee vähän lujempaa.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Itelläkin tyyppikilvessä 0.51.
Katselin katsastuslaput uudesta asti. Ensimmäisessä katsastuksessa mennyt sentään rimaa hipoen tuohon. Sen jälkeen ei lähelläkään. Leimaa on nyt vuodeksi, kun ehdin viime vuoden puolella käymään. Seuraavaan sessioon valmistauduttava sitten tosimielellä eli uusin öljyin, suodattimin, putsatuin egr:n ja heti loukun polton jälkeen jonoon.
Katselin katsastuslaput uudesta asti. Ensimmäisessä katsastuksessa mennyt sentään rimaa hipoen tuohon. Sen jälkeen ei lähelläkään. Leimaa on nyt vuodeksi, kun ehdin viime vuoden puolella käymään. Seuraavaan sessioon valmistauduttava sitten tosimielellä eli uusin öljyin, suodattimin, putsatuin egr:n ja heti loukun polton jälkeen jonoon.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
On epäilys ettei kulkimessa ole hiukkassuodatinta paikallaan, lieköhän etäistäkään toivoa päästä 2.4 JTDm:llä mittauksesta läpi?
Jos tulee hylsy, niin pitää keskustella myyjäliikkeen kanssa uuden suodattimen maksajasta...
Jos tulee hylsy, niin pitää keskustella myyjäliikkeen kanssa uuden suodattimen maksajasta...
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Sama homma, eikä todellakaan mainostettu liikkeessä, että loukku puuttuisi. Ajattelin loukun puuttumista ensin hyvänä asiana (ei tukkeutuvaa loukkua ja vikakoodeja yms.), mutta tämän savutusarvohomman muutoksen jälkeen en kyllä ole enää niin varma. Ajattelin käydä hakemassa päästölapun hyvissä ajoin ennen katsastusta ja katsoa pääseekö auto alle rajojen.. Turha pompauttaa leimalla jollei ole toivoakaan päästä läpi.Tuomas K kirjoitti:On epäilys ettei kulkimessa ole hiukkassuodatinta paikallaan, lieköhän etäistäkään toivoa päästä 2.4 JTDm:llä mittauksesta läpi?
Jos tulee hylsy, niin pitää keskustella myyjäliikkeen kanssa uuden suodattimen maksajasta...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Olis kiva tietää, mitä eroa on loukullisella ja loukuttomalla JTDm:llä ilman loukkua?
Varmaan jotain ohjelmapuolen eroja löytyy, mutta kuinka merkitseviä?
Varmaan jotain ohjelmapuolen eroja löytyy, mutta kuinka merkitseviä?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Tietääkseni tehtaalta ei ole lähtenyt 159 JTDm:iä ilman loukkua, korjatkaa jos olen väärässä.
Tai muissakaan koreissa.
Tai muissakaan koreissa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Tälläiseen otsikkoon törmäilin näin aamutuimaan.
Vanhat dieselit läpäisevät taas katsastuksen, Trafi palauttaa entiset päästörajat.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat- ... -24283446/
Vanhat dieselit läpäisevät taas katsastuksen, Trafi palauttaa entiset päästörajat.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat- ... -24283446/
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut
Hieno homma.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-