Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mutkan kautta törmätty:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=182069

http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf


"5. Hyväksymisen ja hylkäyksen raja-arvot
Savutusmittauksessa saatujen absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot ovat seuraavat:
- vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: k ≤ 2,5 m-1
- turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: k ≤ 3,0 m-1
mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 88/77/ETY+1999/96/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V luokkaan; tai em. direktiivin mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi ajoneuvoksi; tai moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 70/220/ETY+98/69/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai moottori tai ajoneuvo vastaa em. vaatimuksia: k ≤ 1,5 m-1
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten voimaantuloa:
1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan I- alaluokan ajoneuvo
1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan (enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja III- alaluokan ajoneuvo
1.10.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvo

Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja- arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa."
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja JTD »

Jep, eilen tuli todettua tuo...

-98 mallisessa raja-arvo 1,14, ei enää 3.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Elikä vanhempaan pitää mennä.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Vode »

Voi pee,tana,ttu. Kauhulla täytyy tutkia mikä tossa 1.9 16v jtdm:sssä on valmistajan ilmoittama k-arvo. Taitaa lähteä Croma vaihtoon.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No eihän ne uudemmat edes savuta.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja JTD »

Ei näitä common raileja ole vanhempia... :crazyeyes:
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja JTD »

Vode kirjoitti:Voi pee,tana,ttu. Kauhulla täytyy tutkia mikä tossa 1.9 16v jtdm:sssä on valmistajan ilmoittama k-arvo. Taitaa lähteä Croma vaihtoon.
Tyyppikilven vasemmassa alakulmassa oli ainakin tuossa 156:ssa.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Vode »

150hp 1.9jtdm Cromassa k-arvoksi ilmoitettu tyyppikilvessä 1,38. Viime katsastuksessa 0,84 ja mulla on poistettu dpf ja egr tulpattu. Eli huh saa huokaista helpotuksesta :drinking:

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja VMTD »

JTD kirjoitti:Ei näitä common raileja ole vanhempia... :crazyeyes:
Joo, noo commonreilit on paskoja, VM sen olla pitää ja perinteisellä tekniikalla.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja sämpy »

On toi 2007 sitten paska vuosi N1 kat II pakettiautolle. On näköjään euro4 mutta silti menee painoperusteisella verotuksella kun co2 tuli perusteeksi vasta 2008. No tyyppikilven savuarvo on sama 1,5 kuin tuon ohjeen mukainen rajakin. DPF:ää ei edes ole joten kai tuo sitten tuon alle menee, vanhassa katsastuspaperissa ei ollut mitattuja arvoja merkitty lainkaan. Miksiköhän muuten päästöarvoja on niin turkasen vaikea saada noihin asiakkaalle jääviin raportteihin? Myöskään iskaritestien tuloksia ei välttämättä näy.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jos vehje kunnossa, niin kyllä nuo raja-arvot alittuu.
86 mallisen mb 300d:n savutus viime vuonna 1,1 ja joskus päästy nollaan. Meni rek. Katsastuksessa jtd alle valmistajan rajan heti kerrasta, joten ei kovin tiukat rajat kuitenkaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mulla taas viimeksi oli K-arvoa ihan reilusti.
Tosin kyllä se silloin myös JTD savuttikin - tais johtua öljyistä.
Nesteen City Pro 5W-40 - ei savuttanut.
Champion Active Defense B4 10W-40 - savutti.
Castrol Edge 5W-40 C3 - ei savuta.

Eron havaitsee silmällä. Ja K-arvosta :D Nesteellä tehty savutusmittaus näytti muistaakseni 0.05 ja Champeilla tosiaan tuo oli jotain 1.5... Ja polkastessa ihan tosissaan savupilvi pöllähti.
Castrolit koneeseen ja pöllytys katosi - noin ekan polkasun jälkeen. Ei ole sittemmin näkynyt. Ajo täysin samaa ko Championeillakin oli, paitsi että nyt on vielä enemmän pätkäajoa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Vode »

Piruuttaan tuli illalla selailtua autodatasta noita tyyppihyväksyntiä eri koneissa. MB, BMW, Mini ja Citroen näyttäis olevan ne joilla on aika tiukkoja lukemia noissa k-arvoissa. En tiedä sitten miten noihin autodatan arvoihin luottaa kun omassakin Cromassa tuo ei pidä paikkansa (autodata 0,50 : tyyppikilpi 1,38). Mutta sen mukaan ainakin 159 1.9 ja 2.4 koneisissa k-arvo 1,71. Facelift 147 1.9JTDm 16v olisi muka 2,80 mitä epäilen rankasti. Volvo ja aasian autovalmistajat ei noita k-arvoja ole ilmoittanut ollenkaan tai sitten ne on kylmästi EU-arvot.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Koulussa sanottiin Autodatan tietojen perustuvan valmistajien paperiseen dokumentaatioon (manuaalit, rekisteröintilappuset jne), joten voi hyvinkin poiketa tyyppikilvestä (jos sellaiseen se on merkitty).
En ole asiaa tutkinut, mutta nuo tekemäsi havainnot eroavaisuuksista saattaisi tuolla selittyä?

jonilaht
Viestit: 58
Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17
Paikkakunta: Kotka / Valkeakoski

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja jonilaht »

159 2.4 tyyppikilvessä 0.51, viime leimalla 0.8.

:bad-words:

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Tuo vasemmassa alakulmassa olevassa neliössä oleva lukuko on kysymyksessä?
Jos, niin omassa sentään siedettävällä tasolla.
tyyppkilpisutattu.jpg
(196.35 KiB) Tiedosto ladattu 8318 kertaa
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Siinä se vasemmassa alakulmassa on.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Pasi »

159 2.4 JTDm 2007 = 0,51

Edellisessä katsastuksessa ollut 0,41 ... tosin Täydellä DPF:llä, mutta EGR pois pelistä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tuossa kun tutkin vanhoja katsastuslappuja, niin noi arvot on olleet 5 katsastuksessa välillä 0,08 ja 0,83

Jännittävää sinäänsä että tuo 0,83 arvo on ennen DPF ja EGR poistoa. Sen jälkeen ollut 2 katsastusta, joista toinen oli 0,63 (yli) ja toinen tuo 0,41

Et onko katsastus ästä lähin tuurista kiinni?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Varmaan?

Ehkä myös öljyistä. Ilmansuodattimesta. Kengityksestä.

Ratkaisu? Anna sille RUNNNNNTUA. Pistä röörit palamaan hohtavana läpi.
Johan puhdistuu.


Tai käy Polforeat...

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja jalittam »

0.51 siin alukäikäleessä mullaki. Monet kerrat yli ton menny loukullakin. Jännän äärellä ollaan. Jos v6 farkun laittais tilalle, ni sais saastuttaa laillisesti. Hö.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Siis sama 2,4 moottori mutta toisilla 1,71 ja toisilla 0,51 ? Onkohan tuossa sattunut joku kämmi..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Voisko olla Euro4/Euro5 (ei taida Alfoja koskea?)? Myyntialue-eroja? Luigi? =D

Tai sitten... mitkäs tehot on? Jos moottorin versio eri?

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Täällä taas 156:ssa 1,35.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja hjpp »

0,51 lukee kilvessä ja viimeksi pöläyttely alkoi jostain kolmen kieppeiltä... Polkaisuja tarvittiin varmaan 15, jotta päästiin sinne puolentoista pintaan. Ei vaikuta lupaavalta. :(

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja JTD »

sämpy kirjoitti:Siis sama 2,4 moottori mutta toisilla 1,71 ja toisilla 0,51 ? Onkohan tuossa sattunut joku kämmi..
Tuo 1,71 taisi olla autodatasta, ei tyyppikilvestä.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Vode »

Tuossa kuulin paikalliselta diesel-pajalta että vuodenvaihteesta lähtien alkanut rumba jossa leimalta päästöistä pompanneisiin autoihin tuupataan uutta dpf:ää tai laitetaan poistettu dpf takaisin. Myöskin pienempiä suuttimia ruuvataan että saataisiin taas leima paperiin. Kuuleman mukaan on autoja joita ei tule saamaan järjellisellä rahamäärällä enää leimaan.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kunhan nyt alfistit muistaa että ei syytä paniikkiin kuitenkaan, jos on loukku paikallaan ja tullut auemmin kuitenkin korkeita arvoja, niin se on vaan ollut se eka polkaisu. Jatkossa poljetaan muutama kierros ja joka kerta arvo alenee. Pitää muistaa että mittaustapahtuma on rajumpi kuin kenenkään normaali ajo, niin eka kerralla aina vähän pöllähtää.

Nykyään saa sitten uusia mallikohtaisia tarvikeloukkuja alle 300€ postikuluineen kotiin, jos on ehtinyt loukun hävittää (kuten minä) niin sen saa joko a) katsastuksen ajaksi kiinni tai b) pysyvästi takaisin, pitää vaan poltot ohjelmoida takaisin.

Ja onhan se mahdollista että auto menee jatkossa vieläkin läpi ilman loukkua, työkaveri kävi viime viikolla katsastamassa loukuttoman ja viritetyn a6 audin arvolla 0,15. No se on audi mutta liittynee virisoftan hyvyyteen, ei saa olla näkyvää voimasavua.

Itse en ota nokipolttoja takaisin kuin viimeisenä tekonani, ja auton jos kun joskus myyn. Ei riitä minun työ- eikä kauppamatka nokipolttoon.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kävimpähä kärylapun tapasen lähipajalta hakemas. 1,41 kolmen polkasun keskiarvo ja sit aateekoo sano ok...

Kehtaako sitä tollasen lapun kans ees yrittää käydä konttorilla?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eiköhän kaikki katsurit ole toipuneet uudestavuodesta tähän mennessä niin että ovat trafin tekstit lukeneet.
Oliko tulos loukulla vai ilman, muut muutokset?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Haluatko Harrastaa?

Ilmanputsari uusiksi ja vaihda jotkut uudet low-SAPS-öljyt. Sitten samaan paikkaan kokeilemaan - ilman, että kengität autoa kovasti.

Joo, ei ole ilmaista jne. mut ihan vaan uteliaisuutta...

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

^^^Luultavasti putoaa radikaalisti kun polkaisuja tulee lisää. Ei ole ollut testaaja kärryillä tästä uudesta tulkinnasta. Päästään taas takaisin siihen aikaan kun diiselit hajoaa päästötestiin. Pitkäänhän ehjä menikin useimmiten kertapolkaisulla.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Itsellä tyyppikilvessä arvona 0,51, leimalla rajana 1,5. No, aivan sama, kiertoon tuo lähtee tällä kvartaalilla ja enää ei tule nokivasaraa tilalle. Koskaan.

Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Vielä E3 luokkaan kuuluva 2004 valmistettu 156 2,4 Jtd Mjet 20V. Tyyppikilvessä lukema 1,31.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kävin kyllä radikaalisti kenkimässä ennen mittaussessiota. Rikkihän tuo lie.

Olisko sillo alle 100kkm ajettuna loukun kans ollu alle 0.5 lukemia...

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kai sitä vehkeet sika tukossa saa olla, ettei ehjä ja kokonainen diesel raja-arvojen alle mene. Ed. katsastuksessa laskin, että montakymmentä 1.3 m-jetiä tarvittiin tuottamaan raja-arvon päästöt. Dpf tuntuu toimivan, kun poltot on aina annettu mennä loppuun ja ajettu polton aikana suositellusti (eli kovaa, yli 2000rpm). Öljyt Mobil1 esp ja diesel Abc smartdieseliä. Muuten en tuosta polttojen loppuun asti viemisestä, mutta kun tuossa 500:ssa tukkoisuus vaikuttaa jos menohaluihin. Polton jälkeen menee eri lailla. Poltto iskee päälle useasti niin, että on ajanut normaalia kovemmin, maantietä isoa kovaa, päälle kiihdyttelyjä. En tiedä haistaako anturit tukkoisuuden tuolloin herkemmin...? Jos, kannattaisi todella ajaa joku 20-30km kierros ennen katsastusta ja antaa polttaa kunnolla pönttö puhtaaksi. Tiedä häntä.

mujunen
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo 159 sw 2.0Jtdm Ti 2009
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
VW T4 California Exclusive 1999

Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja mujunen »

Kivijärvi kirjoitti:Kai sitä vehkeet sika tukossa saa olla, ettei ehjä ja kokonainen diesel raja-arvojen alle mene. Ed. katsastuksessa laskin, että montakymmentä 1.3 m-jetiä tarvittiin tuottamaan raja-arvon päästöt. Dpf tuntuu toimivan, kun poltot on aina annettu mennä loppuun ja ajettu polton aikana suositellusti (eli kovaa, yli 2000rpm). Öljyt Mobil1 esp ja diesel Abc smartdieseliä. Muuten en tuosta polttojen loppuun asti viemisestä, mutta kun tuossa 500:ssa tukkoisuus vaikuttaa jos menohaluihin. Polton jälkeen menee eri lailla. Poltto iskee päälle useasti niin, että on ajanut normaalia kovemmin, maantietä isoa kovaa, päälle kiihdyttelyjä. En tiedä haistaako anturit tukkoisuuden tuolloin herkemmin...? Jos, kannattaisi todella ajaa joku 20-30km kierros ennen katsastusta ja antaa polttaa kunnolla pönttö puhtaaksi. Tiedä häntä.

Kyllä DPF:llä varustetut autot varmasti tuohon arvoon menevätkin, mutta entäs ne joissa DPF:ää ei ole alunperinkään ollut. Omassa käyttöautossa tyyppikilvessä on 0,6 ja DPF:ää ei ole ikinä ollut edes saatavilla. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kahdessa katsastuslapussa on alle 1,0:n lukema ja muissa K-arvo välillä 1-2.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^ valitettavasti tuo on ehkä se vaikein tilanne, johon uusi säädös ajaa.
Käytännössä ainoa tapa pitää auto ajossa voi olla laittaa katsastuksen ajaksi yleismallinen nokiloukku kiinni.
Mersupuolella paljon porukkaa samassa tilanteessa, aikoivat kai ajaa asiaa eteenpäin, mielestäni kohtuutonta, autot tuossa k1 arvon tienoilla ei vielä savuta, 2-3 kohdalla alkaa jo näkymään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja palkus »

^joihinkin mejsseleihin löytyy maahantuojan klappu savuista trafin tietopankista. Aika korkeita arvoja tais olla ja niitä on katastuksessa noudatettaman.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kivijärvi kirjoitti:Kai sitä vehkeet sika tukossa saa olla, ettei ehjä ja kokonainen diesel raja-arvojen alle mene. Ed. katsastuksessa laskin, että montakymmentä 1.3 m-jetiä tarvittiin tuottamaan raja-arvon päästöt. Dpf tuntuu toimivan, kun poltot on aina annettu mennä loppuun ja ajettu polton aikana suositellusti (eli kovaa, yli 2000rpm). Öljyt Mobil1 esp ja diesel Abc smartdieseliä. Muuten en tuosta polttojen loppuun asti viemisestä, mutta kun tuossa 500:ssa tukkoisuus vaikuttaa jos menohaluihin. Polton jälkeen menee eri lailla. Poltto iskee päälle useasti niin, että on ajanut normaalia kovemmin, maantietä isoa kovaa, päälle kiihdyttelyjä. En tiedä haistaako anturit tukkoisuuden tuolloin herkemmin...? Jos, kannattaisi todella ajaa joku 20-30km kierros ennen katsastusta ja antaa polttaa kunnolla pönttö puhtaaksi. Tiedä häntä.
On kait tarkoitettu, että poltto tehdään konetiellä/maaseutubaanalla, eikä ydinkeskustassa. Se poltonaikainen tooba kun ei myöskään ole mitään keuhkoahtauman parantajaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onhan tuossa tuo Rönkön pönttökin kirjoitellut.

http://www.iltalehti.fi/autot/201701162 ... 4_au.shtml

Vielä kun joku autoihminen tekisi jutun...

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Mistä noita K-arvoja on oikein revitty. Meidän Spagetti Westernin tyyppikilvessä 1.37
PerC:nsuti sentään, näytti viimesyksyn leima-arvonnassa tulos olleen 1.41. Saa ens syksynä polkee vähän lujempaa.

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja rausku »

Itelläkin tyyppikilvessä 0.51.
Katselin katsastuslaput uudesta asti. Ensimmäisessä katsastuksessa mennyt sentään rimaa hipoen tuohon. Sen jälkeen ei lähelläkään. Leimaa on nyt vuodeksi, kun ehdin viime vuoden puolella käymään. Seuraavaan sessioon valmistauduttava sitten tosimielellä eli uusin öljyin, suodattimin, putsatuin egr:n ja heti loukun polton jälkeen jonoon. :-D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

On epäilys ettei kulkimessa ole hiukkassuodatinta paikallaan, lieköhän etäistäkään toivoa päästä 2.4 JTDm:llä mittauksesta läpi?

Jos tulee hylsy, niin pitää keskustella myyjäliikkeen kanssa uuden suodattimen maksajasta...

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Jos siellä ei ole loukkua, pitäisi poltotkin saada ohjelmoitua takaisin. Käy hakemassa korjaamolta lappu. Mullakin otettiin viime vuonna hyväksytty tulos testaajan jalkatekniikalla.

Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Tuomas K kirjoitti:On epäilys ettei kulkimessa ole hiukkassuodatinta paikallaan, lieköhän etäistäkään toivoa päästä 2.4 JTDm:llä mittauksesta läpi?

Jos tulee hylsy, niin pitää keskustella myyjäliikkeen kanssa uuden suodattimen maksajasta...
Sama homma, eikä todellakaan mainostettu liikkeessä, että loukku puuttuisi. Ajattelin loukun puuttumista ensin hyvänä asiana (ei tukkeutuvaa loukkua ja vikakoodeja yms.), mutta tämän savutusarvohomman muutoksen jälkeen en kyllä ole enää niin varma. Ajattelin käydä hakemassa päästölapun hyvissä ajoin ennen katsastusta ja katsoa pääseekö auto alle rajojen.. Turha pompauttaa leimalla jollei ole toivoakaan päästä läpi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olis kiva tietää, mitä eroa on loukullisella ja loukuttomalla JTDm:llä ilman loukkua?
Varmaan jotain ohjelmapuolen eroja löytyy, mutta kuinka merkitseviä?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tietääkseni tehtaalta ei ole lähtenyt 159 JTDm:iä ilman loukkua, korjatkaa jos olen väärässä.
Tai muissakaan koreissa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tälläiseen otsikkoon törmäilin näin aamutuimaan.

Vanhat dieselit läpäisevät taas katsastuksen, Trafi palauttaa entiset päästörajat.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat- ... -24283446/

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Hieno homma.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin