Hepa kirjoitti:Mitä lisäpalveluita verottamisen (palvelumaksuja perimisen) lisäksi tuollainen älyboxi ja obdn luku mahdollistaa, jotka eivät ole mahdollisia nykyisin puhelimella ja esim. Bluetooth obd mokkulalla?
Ai mitä lisäpaleveluita? No tienkäyttömaksut, tietenkin.
Meni minulta ensilukemalla vähän ohi, mutta tämän ketjun kommenteista ynnä Hs artikkelista juttu lopulta aukeni. Eihän tuota käyttömaksua pitänyt periä kuin valtion omistamilla teillä ajelusta. Valtion tieverkon korjausvelka ratkaistaan siten, että pienemmät, siis kaikki 3 ja 4-numeroiset tiet "lahjoitetaan" kuntien omaisuudeksi!
Ihan mahtava systeemi. Moinen ohjaa liikennettä entistä enemmän kaupunkien katuverkkoon ja yksityisteille. Entäpä mistä rahat kuntien tieverkon ylläpitoon?
a) todetaan, että se on voi voi (=kunnallisvero nousee)
b) annetaan kunnille ja yksityisteiden omistajille oikeus periä omaa tiemaksuaan valtion tiketin lisäksi?
Vaihtoehto b on helppo ja halpa toteuttaa, kiitos kaukokatseisen hallituksen, kun autoissa on jo tarvittava tekniikka valmiina.
Luonnollisesti vaihtoehdossa b tarvitaan operaattori, joka hallinnoi, koordinoi ja ylläpitää tienkäyttöoikeusmaksuveloitustietokantaa (siis kerää paikannustiedot) ja toinen, joka vastaa asiakasrajapintaliittymästä ja -kokemuksesta (siis lähettää laskut kerran kuukaudessa). Ja kun bisneksestä on kyse, niin ALVit päälle = valtiokin saa osansa. Jos joku haluaa tiensä käytöstä 0,06 €/km, mutta operaattorin kulujen yms. vuoksi päädytään lopulta kompromissiin; veloitus 0,10 €/km, valtiolle n. 2 c/km, palveluntarjoajille 2 c/km kumpaisellekin ja tien omistajalle/ylläpitäjälle 4 c/km?
Ylläolevasta näkyy, miksi on niin tärkeää siirtää rahastus yksityisiin käsiin. Valtiojohtoisessa mallissa ei kyetä tarjoamaan yhtä monipuolisia palveluita eikä yhtä kattavaa asiakaskokemusta (johon sisältyy asiointi vähintään 2 yrityksen kanssa, asiaankuuluvat liittymis- ja kk-maksut mukaan luettuina, yhden asian hoitamiseksi, vrt. sähkölasku) yhtä pienin kuluin (tien ylläpitokulut vain 0,04 €/ajokilometri)!
Luonnollisesti tästä kertyvät alvit eivät ole mitään tienkäyttömaksuja, mitkä pitäisi korvamerkitä tieverkon ylläpitoon… voi hitsi, etten keksinyt tätä ensimmäisenä!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.