Kai täytyy itsekin kirjotella RS Octaviasta, kun moisella tuli hetki sitten ajeltua. Tämä yksilö oli vm. 2017, "vanhempi" korimalli eli ei vielä uusin facelift, etuvetoinen, 184 hv 2.0 turbodieselillä ja 6-vaiheisella DSG-automaatilla. Korimalli "liftback".
Plussat:
- Sisätilat, 180-190 cm kuskin taaksekin mahtuu istumaan. Suuri tavaratila, suurella lastausaukolla. Avaimeton käyttö on kätevä ja toimi hyvin.
- Etupenkit, tukea hyvin, istuinosakin ihan hyvän mittainen. Pääntuet voisi mielestäni olla kuitenkin liikuteltavaa mallia. Ajoasennosta sai hyvän ja esimerkiksi ratin saa tarpeeksi lähelle. Kuskilla mittaa 180 cm.
- Hyvä ajaa, alla Nokian uusimmat kitkarenkaat, rengaskokoa ei tullut katsottua
- Sisälle melko hiljainen kitkarenkain, hiljainen myös moottorin osalta
- Tässä versiossa oli vielä mekaaninen käsijarru
- Kulutus tarvittaessa pientä, mutta kun vähän 'polkee' niin keskikulutuksen saa alkamaan ainakin kasilla
- Moottorin vääntö
- Ihan kivan näköinen
- Ajotiloja voi muokkailla kosketusnäytöstä, kosketusnäytön toiminta muutenkin hyvällä tasolla ja näytön kokokin jo asiallinen.
- Asiallinen äänentoisto ja soitin, autossa oli "Bolero-audiojärjestelmä"
- Laatuvaikutelma ihan hyvä, ratti kivan tuntuinen, ei ylimääräisiä räminöitä/kolinoita kuten ei uudessa kuuluisikaan olla
- Pidin ohjaustuntumasta, alusta myös sopivan napakka eikä juurikaan kallistele mutkatiellä kovemmassakaan ajossa
- DSG vaihtaa yleisesti ottaen nopeasti, myös liikkeellelähdöt ovat pehmeitä, mutta esimerkiksi kickdownilla toisinaan vaihteisto hieman kauan "miettii" -> tähän auttaa ratin takana olevat hyvin käsille osuvat vaihdeläpyskät.
- Launch control on hauska lisä
- Start-stop toimii hyvin, mikäli jotakuta kyseinen ominaisuus kiinnostaa
- Asialliset bi-xenon valot
Miinukset:
- Feikkituplapakoputket. Eli toinen putki aito, toinen ei
- Koeajettu auto oli etuvetoinen, kaipaisi kyllä sitä nelivetoa
- Luistonesto käytössä tuntuu, ettei menohaluja oikein ole, iso miinus kuitenkin siitä ettei vakkari toimi mikäli luistonesto/ajonvakautus on kytketty pois päältä. Vakkarin kytkeminen kytkee luistoneston/ajonvakautuksen aina takaisin käyttöön.
- Voisi olla tehokkaampikin, koska onhan se "RS"
- DSG:n toiminta joissain ajotilanteissa ja joillain ajoasetuksilla. Esimerkiksi "Sport-tila" ei mielestäni oikein toimi, koska pitää kierrokset aina liian korkealla, eikä tähän auta edes rattivaihteiden käyttäminen koska automaatti vaihtaa takaisin pienemmälle. Sen sijaan Normaali -ajomoodilla moottorin kierrokset pysyttelevät taajama-ajossa omaan makuun jopa liiankin alhaalla, taloudellisuuttahan tällä tietysti haetaan. Tuntuu vaan että alkaa jo moottori "jurnuttaa" niin matalilla pyörintänopeuksilla. Sopivaa kompromissia ei vaihteiston asetuksia säätäen oikein löytynyt, muuten kuin käyttämällä "manuaali"tilaa, joka muuten toimi aika hyvin.
- Laimeahko äänimaailma, jota on lisäksi monen muun auton tapaan yritetty parantaa keinotekoisesti auton kaiuttimien kautta (itse en asetuksia säädellessäni osannut tätä ominaisuutta käyttää, tai en ainakaan eroja huomannut äänimaailmassa esim. Normaalitilan ja Sportin välillä).
- Tylsä. Tämän takia mitä todennäköisimmin jää itseltäni ostamatta
Tasaisen varma kaikilla osa-alueilla, vähän ripeämpi, silti taloudellinen jopa pienen perheen käyttöön sopiva auto. Enpä siis toisaalta ihmettele miksi näitä (varsinkin perusmalleja) myydään niin paljon.