Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa prässiä?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa prässiä

Kyllä
10
29%
Ei
10
29%
Kanada
14
41%
 
Ääniä yhteensä: 34

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa prässiä?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Nyt tää selvitetään :mrgreen: :mrgreen: :drinking:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Popparit esiin :mrgreen:
Mä en oo vaihtanu 156:n kun yhden mutta ilman prässiä onnistu :shock:

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Käytin prässiä viimeksi kun vaihdoin. Paikallinen korjaamo ei veloittanut mitään prässin lainasta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Vaihdettu... Odottakaas. :D

'99TS 2.0 0kpl, koska paja vaihto molemmat (prässillä ja mielikuva siitä, että kirosivat kui tiukas oli).
'02TS 1.8 1kpl, vasemmalle eteen ilman prässiä (paitsi lopuksi prässillä ja sit rakennettiin työkaluja, että saatiin kiinnitettyä olkavarteen napa paikallaan)... En muista, vaihdoinko oikealle (projektiketjusta pitäs kaivaa)
'01JTD 2.4 2kpl, oikealle eteen molemmat. Ensin halpa BTA (puhuttiin isoista voimista irrotuksessa prässillä), sitten 2v 30tkm myöhemmin toinen halpa (joku whatever kiinasta), edelleen prässillä mentiin - tämä oli jo hapettunut pahasti yhdeksi osaksi olkavarren kanssa

Et on tää träkrekordi täällä päässä prässipainotteinen ainakin. Joku näyttelyvehje ilman ruostetta varmaan menis vasemman käden peukalolla :lol:

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Garmund »

2kpl skf ilman prässiä. Lähtivät oikeastaan yllättänän helposti.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja palkus »

äänestin kanadaa, vaikka prässi tarvitaan asialliseen asennukseen :fadein:
"puhun niin totta kuin osaan"

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Ei tarvi. Vaihdoin ilman prässiä ja lekaa. Oli autossa ylätukivarressa roikkumassa operaation aikana.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei prässi pakollinen ole. Vanha pois lekalla ja uusi paikalleen prässin korvaavalla ruuvipenkillä. Hyvin sujuu. Ilman ruuvipenkkiä voi asettaa haasteita. Ruuvipenkistä taas on hyötyä monessa muussakin asiassa, joten ei ole turha ostos, mikäli sellainen varustuksesta puuttuu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aika fifty-sixty näyttäis menevän äänestin kanadaa ja varaudun prässiin.
Takalaakerit meni kyllä ilman, kun laitto napamutterin avaamiseen käytetyn hylsyn suojaksi.
Enemmän tosiaan mietityttää se, että lähteekö napa irti laakerista ilman prässiä ja meneekö uus vasaroimalla ehjänä paikalleen.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Ei sitä piestä tarvi. Ruuvipenkki hyvä olla navan kiinnipitämisessä,
Pistin niin paksun pultin kuin mahtu että ottaa vaan napaan kiinne, toiselle puolelle latikat ja toinen latta poikittain missä pultillereikä, vähän pulttimopoa näytti ja napakäsissä. Itselaakerille sama operaatio isommalla prikalla.
Navasta laakerin jämä rälläkällä poikki ja lyömällä loput pois. Vesipaperilla navanakseli puhtaaksi ja sipasu öljyä.
Laakeri omilla pulteilla kiinni ja paksuun pulttiin sopiva prikka ja käänti navan kiinne, meni kevyesti 3/4 räikälläkin, missään vaiheessa ei tarvi vasaralla paukuttaa paitsi laakerin irroituksessa navasta.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

JVTL kirjoitti:Ei sitä piestä tarvi. Ruuvipenkki hyvä olla navan kiinnipitämisessä,
Pistin niin paksun pultin kuin mahtu että ottaa vaan napaan kiinne, toiselle puolelle latikat ja toinen latta poikittain missä pultillereikä, vähän pulttimopoa näytti ja napakäsissä. Itselaakerille sama operaatio isommalla prikalla.
Navasta laakerin jämä rälläkällä poikki ja lyömällä loput pois. Vesipaperilla navanakseli puhtaaksi ja sipasu öljyä.
Laakeri omilla pulteilla kiinni ja paksuun pulttiin sopiva prikka ja käänti navan kiinne, meni kevyesti 3/4 räikälläkin, missään vaiheessa ei tarvi vasaralla paukuttaa paitsi laakerin irroituksessa navasta.
Just näin. Itse vaan oon tuon pultin korvannu ruuvipenkillä, kun semmoinen tallista löytyy. Mut jos kenttäolosuhteissa pitäis tehdä niin sopivalla kierretangonpätkällä ja parilla mutterilla tekis ihmeitä.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Nurkassa mätänetin hinnat alkaen "prässi" jota mieluusti tuohon käytin. Säästi ainakin paljon aikaa..

Avatar
T Blomfeldt
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja T Blomfeldt »

Olen aina vaihtanut paikalla, eli ei edes tarvii laittaa ruuvipenkillä -eikä tarvii irroittaa ABS-tunnistin.
Vain löystää sen verran että saa vetonivel pois laakerista.
Uusi laakeri pakastimessa muutaman tunti niin on helpompi saada paikalla.
Jos laittaa pidemmät (pyörän)pultit napaan niin voi työntää napaa pois kiristämällä pultit, tarpeen vaatiessa voi laittaa jotain (esim. hylssy) napan ja laakeripukin välissä.
Laakeripukki halki rälläkällä ja palaksi lyöntitaltaalla.
Sisempi laakerirataan kaksi uraa 180 astetta välissä Dremel:in avulla ja taas lyöntitaltta.
Laakerin sisäkalustot pois ja 360-asteinen hitsaussauma ulompi laakeriradan sisäpuolella.
Kun sauma on jäähtynyt pystyy hyvin poimia ulkoradan pois sormella.

Hanki samanlaiset pultit kuin ne mitä tulee laakerisarjassa mukana -mutta pidemmät.
Niillä voi sitten vetää uusi laakeri paikalleen.
Tunnin keikka jos työkaluja löytyy..

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja palkus »

tunnin homma prässilläkin, eikä tartte lämmitellä/jäähytellä. Tää äänestys olis ollu vieläkin parempi, jos vaihtoehtoina: paikallaan, työpöydällä vai kanada. Ohan se kunnon viilapenkkikin jonkinmoinen rässi. Mutta mutta, oikea vastaus KANADA
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja _rico »

Eihän sitä nyt tarvita, mutta helpottaa ja nopeuttaa huomattavasti.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kanada eli tuttu alfamekaanikko hoitaa homman..katso puhtaat kädet :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin