
Tässä kuvassa on portattu kansi ja uusi tiiviste, ei jannun laittama. Pientä heittoa siis. Voisi olettaa, että vika on kannessa - että sitä on jyrsitty tiivisteeseen nähden liikaa toiseeen suuntaan. Mutta ei - todisteita seuraavassa kuvassa. Kannattaa kiinnittää huomio kello 20:00 olevaan kohtaan. Kello kahdeksassa tiiviste on valmiiksi yli sisäänpäin. Kun pakosarja on kiristetty, on tuo kohta aivan helvetisti yli. Tiiviste on aaltomallinen. Kun aalto suoristuu, niin reikä pienenee.

Äkkäsin tallin nurkassa olleen histausjigin, eli alkuperäisen 3.0-kannen (kuva yllä), ja iskin uudet tiivisteet sen päälle. Sama vika - hitto, makaronin verran toleranssia - tiivisteet eivät ole keskellä. Eli ei ole meiläläisen porttauskannessa tehty ylimääräisiä jyrsintöjä pakopuolelle. Tämä on viimeksi kuulemani ekspertin mukaan hyvä - kuulemma pakopuolen avartaminen on taiteenlaji, jossa menestymisen mahdollisuudet ovat huonot. Kannattaa kuulemma jättää pakopuoli jyrsimättä, jos talenttia on vain vähän.

Tarkistin vielä vanhat patarautapakosarjat. Ei sielläkään oltu oltu turhan tarkkoja. Ruuvinreikien ja pakoaukon väli heitteli.
Täten päätän tämän teknisen aivopähkinän seuraavaan lopputulokseen: voi olla, että Alfa ei ole suunnitellut pakoaukkoja päin persettä, vaan käsittämättömät heitot ovatkin virityskeinoja ja muodostavat pykäliä, jotka estävät virtauksia taaksepäin. Voi lisäksi olla, että epäsymmetrisiin aukkoihin tehdyt, symmetriset, ja puristuksessa pakoaukkoihin pienenevät tiivisteet ovat hyvät.
Hoonasin kuitenkin "hyviä" tiivisteitä huomattavasi isommaksi ennen kiinnitystä. Voi tosin olla, että ylimääräinen kuparitiiviste olisi palanut irti pakokanavasta aikanaan, vaikka sen olisi jättänyt viilaamatta. Tietysti voi olla, että huomaan huomenna tallissa, että tiivisteetkin ovat epäsymmetriset ja joudun ampumaan itseni.