Diesel ja vaparibensa out. Täyssähkäri periaatteessa kiinnostava, mutta auton pitäisi myös näyttää ja tuntua autolta. Ex työpaikassa oli keikka-autoksi tarjolla Leaf, mutta se ei viisaria väräyttänyt sen vertaa, että olisin sen itselleni koeajoon järkännyt. Into moiseen kutistui viimeistään, kun kollega googletti hinnan, isommalla akulla ja parit varusteet ruksittuna liki 40 tonttua, mutta vehje näyttää päältä ja sisältä 15 k€ kipolta. Vähän kyllä jälkikäteen on kaduttanut, etten edes kertaa tuota kokeillut.
Myös Bemarin tekele näyttää 4-paikkaiselta Smartilta, eikä tämä ole tarkoitettu kehuksi. Sisältä kyllä veikeä, mutta liian vaikeasti lähestyttävä (pakko pitää silmät kiinni).
Taitaa vaan olla, ettei tolkullisen hintaisia vaihtoehtoja ole vielä 3 vuodenkaan päästä tarjolla. Toimintasädettä kun pitäisi kuitenkin olla oikeasti 200 km, mikä tarkoittaa paperilla jotain 350 km tyylistä.
Hybridit yms. Vannomatta paras. Bensaturbo... nykyisen kerkiää mainosti ajamaan "loppuun", mutta seuraavan kanssa joutuu jo oikeasti miettimään, onko bensakrematorio enää kovin haluttu vaihtoautona 2025.
Listalta puuttuu kaasukäyttöiset autot. Myös hallituksen listalta. Tämä on ihme, kun kaasua saisi nyt putkea pitkin ystävällismieliseltä naapurilta ja jatkossa sitä voisi valmistaa itse, jopa paikallisesti. Tankkausasemia toki niukasti, mutta yksi on viimeiset 10 vuotta ollut työmatkan varrella ja näissähän on varapolttoaineena bensa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.