Fiat 500X, 140 hv etuveto kaksoinkytkinautomaatilla
+ sekä ulkonäkö että sisätilojen ilme ovat keränneet mm. duunikavereilta hämmentävän runsaita kehuja ja Bellassakin tämä tuntui kiinnostavan yleisöä 10x enemmän kuin Giulietta - ehkä mallin harvinaisuudesta johtuen
+ kaksoiskytkinvaihteiston porrastus on korjattu tasajakoisemmaksi kuin Giulieassa, ei enää jatkuvaa vaihteen vatkausta 40 ja 60 rajoitusalueilla
+ elektroniikkahilppeissä tuntuu kuin olisin hypännyt 90-luvulta 2010 luvulle
* puhelun tullessa soittajan nimi näkyy ajotietokoneen näytöllä
* automaatti-ilmastoinnin puhallussuuntaa ja nopeutta ei tarvi säätää käsin
* vakionopeussäätimen asetus näkyy näytöllä ja nopeus säätyy 1 km/h portain (Giulietassa n. 2,5 km/h portain)
* vakionopeussäädintä ei tarvi ylämäissä auttaa painamalla kaasua
* vaihteen vaihto ratin läpysköillä ei tiputa vakionopeussäädintä pois päältä
* automaatti osaa tarpeen tullen vaihtaa vaihteita vakionopeussäätimen ollessa päällä
+ vaikka autoa ei voi kehua hiljaiseksi, rengasmelu ei Turanzoista huolimatta nouse kuurouttaviin/hulluksi tekeviin lukemiin karkellakaan pinnalla (toisin kuin Giuliettassa samalla rangasmallilla varustettuna)
+ tarkka, digitaalinen, nopeusmittari, virhettä vain 1-2 km/h, joten kehä I:llä voi peltipoliisien kohdalla käyttää kaikenmaailman audeja ja volvoja pujottelukeppeinä
+ kohtuu hyvä näkyvyys, parin taskuparkki yms. suorituksen jälkeen olin vakuuttunut siitä, että auton kääntösäde on selvästi Giulietan n. 11 m lukemia pienempi, mutta teknisten tietojen mukaan mitää eroa ei ole... ilmeisesti syynä on vain helpompi ympäristö hahmotettavuus
+ avaimeton käynnistys on kiva
Niin ja näin
+/- integroitu nalkulaattori periaatteessa kiva, esim. heijastusongelmia ei ole toisin kuin irtovehkeen/kännykän kanssa temppuiltaessa
...mutta laite on kovin hidasälyinen, olen oppinut kiertämään ongelmaa tökkäämällä multimeediohärpäkkeeseen virrat päälle heti autoon istuessani, laitteen pitää antaa käynnistellä itseään minuutin tai kaksi ennen kuin sillä tekee mitään
+/- ei ajovalonpesureita, sinällään huono homma, mutta konepellin alle on harvemmin asiaa pienestä kusipojan tankista huolimatta
+/- kojelaudassa oleva "jääkaappi" on sinällään kiva, mutta ovessa on ihme patti, jonka vuoksi tilaan ei mahdu kunnolla kuin 0,33 l pullo ja 0,5 l vaatii jo kikkailua
+/- olisin halunnut autoon myös peruustuskameran, adaptiivisen vakkarin yms mutta eipä ollut enää saatavana - ehkä hyväkin näin (vrt. muiden kokemukset adaptiivisesta vakkarista/automaattijarrutuksesta)
Miinukset
- jatkossa 500X pitää ostaa ulkomailta, 170 hv bensakonetta ei koskaan tuotukaan Suomeen, itse en saanut mm. nahkapenkkejä, vaikka esitteissä moiset on ja jatkossahan myydään pelkkää karvalakkia (Lounge tiputettu pois valikoimista)
- takakontti on säälittävän pieni, B segmentin luokkaa, kun välipohja on käytössä - miksi ei autoon ole voinut laittaa 5 cm lisää pituutta?
- kustannusten karsiminen näkyy ikävällä tavalla joka puolella
* takakontissa ei ole lokeroita pikkutavaroille eikä edes kassikoukkua -> pakko käyttää välipohjaa, jonka alla on sitten turhankin paljon tilaa roinan kerryttämiseen
* ajovalot laihialaismallin (25 W) kaksoisxenonit; lähivalo hyvien halogeenien tasoa, kaukovalo myydää lisävarusteena
* kojelaudan mukananapit ja merkkivalot: hätävilkkujen painonapissa ei ole merkkivaloa (eikä sitä löydy mittaristostakaan)
* matkustajan turvatyynyn poiskytkennälle näyttää olevan painonappi kojelaudassa, mutta se on pelkkä feikki/merkkivalo, kytkentä tehdään valikoiden syövereistä
* takakontista karsittu kuskin puoleinen sulkemiskahva, konepellistä kaasujouset
* takaluukku pitää paiskoa kiinni apinan raivolla ja hirveän rämähdyksen saattelemana, yleensä jo toinen yritys onnistuu
* tuulilasinpyyhkijöillä ei muistia; jos en kytke automatiikkaa pois päältä, seuraavan käynnistyksen jälkeen pyyhkijät suorittavat "kuivapesun" poistaakseen tunnistimelle kertyneen siitinpölyn
* ilmastoinnille (jäähdytykselle) ei erillisiä suuttimia kojelaudan päällä
- oven kyynärnoja täysin hyödytön, liian etäällä ja alhaalla, keskikyynärnojaan yltää, just ja just, kun penkin laskee ala-asentoonsa
- penkissä ei kallistussäätöä -> perskannikat puutuu pahoin jo 2 tunnissa
- ajotietokoneen 2-ulotteinen valikkorakenne turhankin laaja, siellä on joukossa myös typeriä mainostekstejä (selityksiä ajomoodien sisällöstä ym). jotka pomppivat pakkopullana esille, kun moodikytkimeen koskee -> saa runkutella valikkonappeja muutaman kerran nopeusmittarin loihtimiseksi takaisin näytölle
- analoginen nopeusmittari pienehkö ja luottevuudeltaan huono -> pakko käyttää digimittaria
- typerät varoitustekstit, esim. painaessani kaasua vakionopeussäätimen ollessa päällä nopeusmittari korvataan varoitustekstillä, joka kertoo minun painavan kaasua
- typerät turvatoiminnot; kepin saa D:ltä N:lle auton liikkuessa, mutta N->D vaatii jarrun painamista - eipä enää tarvi rullailla vapaalla hitaasti matelevassa ruuhkassa
- avaimeton lukitus ei helpota elämää millään tasolla; takaoven avaamiseksi pitää ensin käydä klähmimässä etuoven kahvaa, ovien lukitsemiseksi pitää seisoskella auton vieressä ja laskea mielessään "1000, 2000, 3000", koska lukituspainike aktivoituu vasta 2-3 s oven sulkemisen jälkeen
- suurempi korkeus ei selvästikään paranna ajettavuutta, jousituksessa on selvää yli-innokkuutta/pompottelutaipumusta, osa ongelmaa ehkä rengastus
https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/ ... ata-auton/
- Loungessa pakkopullana kesärenkaat 18" vantein, 17" varmaakin fiksumpi tähän malliin (oli koeajoautossa, tosin kitkarenkain höystettynä ja pompottelutaipumusta vähemmän)
- 40 km/h edelleen vaikea nopeus, moottorin veto nykivää (ilmiön laukaisee yleensä poikittaissauma tai kaivonkansi -> kunnon nykäisy, veto pois, nykäisy.. ja tätä sitten pari kertaa sekunnissa), ilmenee sekä käsikaasulla että vakionopeussäätimellä ajettaessa
- CO2 lukemien perusteella osasin toki odottaa pientä kulutuksen kasvua, mutta +1 l/100 km sekä nurkkapyörityksessä että moottoritiellä oli silti yllätys
...tosin kulutus on koko ajan ollut laskusuunnassa, nyt menee jo pitemmät matkat 40-80 nopeuksin hitusen vähemmällä kuin Giulietta kesärenkain, mutta moottoritiellä ei tunnu alle 8 pääsevän ja lyhyilläkin ajomatkoilla bensa maistuu yllättävän hyvin
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.