Isola kirjoitti:Scanialta?
Heilllä oli kieltämättä kohtalaisen kokoisia moottoreita, mutta väärällä polttoaineella. Massaakin saattoi olla vähän liikaa. Eikös kuitenkin ollut niin, että ihan itse tehty V8 oli jo ajokunnossa siinä vaiheessa, kun GM tuli omistajaksi? Projektin lopun torppaus oli aivan epäilemättä GM:stä kiinni, mutta valinta oman ja vieraan välillä tehtiin käsittääkseni täysin pohjoismaisin voimin.
No joo, totta. GM oli muistaakseni osaomistajana jo aiemmin ja sieltä siis projektin torpatessa olisi varmaan löytynyt kasiakin kutosen sijasta. Mutta jos rehellisiä ollaan, se kutonen todennäköisesti möi enemmän kuin kasi olisi myynyt, eli ymmärrän kyllä ihan hyvin tuon lopputuloksen.
mutt kirjoitti:Liekö minkä verran sukua nuo 9000:n koneet 99:n alkupään koneille? Nehän oli tehty toiseen suuntaan, Triumph Stagin V8:sta puolittamalla.
Sen verran, että molemmissa taitaa jossain kohtaa lukea SAAB. Siitä trumppakoneesta (1.7 ja 1.85) kai otettiin oppia 70-luvulla, kun leivottiin kasaan ns. B-moottori (2.0), mutta ei niissä paljoa yhteistä ole. B-moottorista sitten otettiin oppia, kun 80-luvun alkuun (MY81 900:ssa, MY82 99:ssä) leivottiin kasaan ns. H-kone, joka tottelee myös mallikoodia B201 8v-versiona ja B202 myöhempänä 16v-versiona. Veekasi leivottiin sitten B202 -pohjalta, eli melko etäällä Stag-kasista ollaan jo.
Tää ei kyllä enää oikeastaan liity Alfoihin mediassa, mutta kun kerran juttua tuntuu riittävän niin...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.