Sekalainen koeajoketju
Valvoja: Moderators
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
Jatketaan epämiellyttävien ajokokemusten sarjalla: viime viikon loppuna äitini rankaisi minua pakottamalla ajamaan A4:llansa Muumimaailmaan. Talk about a double whammy. Poikani tykkäsi. Siis muumimaailmasta. 3-vuotias antoi myös isäänsä rehellisemmän arvion Audista "tää on vähän romu" (isä tyytyi neutraalimpaan "en ymmärrä näiden suosiota")... puolimatkassa lisättiin öljyä. En yllättynyt. Eikä tosiaan haitannut päästä pois puikoista!
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Sekalainen koeajoketju
Eikös Audien ajettavuutta kehuta aina? Isäukko sanoi joskus, että A4sen takatilat olisi ahtaat.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sekalainen koeajoketju
Toikin on vähän että minkälainen A4 on sattunut alle. Ekat on 23 vuotta vanhoja ja aika lailla erilaisia kuin tänä vuonna linjalta ulos tulleet.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Ei.Kertsu kirjoitti:Eikös Audien ajettavuutta kehuta aina?
TeroPee on ytimessä, aanelosissa on laaja skaala. Jopa samanikäisten välillä - ehjä, sporttialustainen quattro on ajolleen vähän eri laite kuin puhkipompittu bulkkipohja-etuveto.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
Nyt täytyy myöntää etten tiedä ko A4:n malliversiosta muuta kuin että on bensa etuveto ja automaatti farkkuperällä ja siinä on ledivalot. Nää näyttää vuodesta toiseen niin samanlaiselta, että on tosi hankala sanoa (ja jos kerrottu, niin en muista). Se on selvä että tämä on vanhempien pihassa muutaman vuoden ollut ja ei ollut ostettu uutena, joskin ei loppuun ajuttunakaan. Saman pihan A8 on parempi, joskaan ei tosiaan rahan arvoinen. Olen koittanut pian eläköityvää isäukkoa saada vaihtamaan se Maseratiin. Työn alla...
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
^Neljäs ylhäältä lukien. Jos hiukan otan enemmän vakavissani ja jätän provoamisen vähemmälle, niin tosissaan autossa ei muuta vikaa, kuin tuo huolestuttava tapa litkiä öljyä samaan tahtiin polttoaineen kanssa. Mutta ei kyllä autossa mitään kohokohtiakaan! Siis ihan kelvollinen kaikessa, mutta harmaan tylsä. Hiukan tylppä ajettava ja kai siinä jotain suorituskykyä on, mutta kuskin jakkaralla ei kyllä tuntemuksia tule. Vähän on sellanen insinöörin auto. Ja insinööreistä tiedän jotain. Ehkä samaa vikaa kuin moderniissa Octaviassa - Tuntuu kylmän asialliselta normisti ajettuna A4, mutta vähänkään käskettynä hauskuus loppuu ja pettymys alkaa.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Sekalainen koeajoketju
Erittäin hyvin kiteytetty kansan budjetissa olevista vag:inoista.lerppu kirjoitti:Tuntuu kylmän asialliselta normisti ajettuna A4, mutta vähänkään käskettynä hauskuus loppuu ja pettymys alkaa.
Mitä enempi ärriä ja ässiä takaluukusta löytyy niin sitä korkeammassa nopeudessa tuo pettymyksen raja löytyy.
-
- Viestit: 682
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
^ Allekirjoitan kyllä Lerpun ajatukset edellisen korimallin A4:en kohdalla. Tullut ajeltua tuollaista kahden litran turbo quattroa ja jotain siitä jäi uupumaan ja en saanut siitä oikein mutkatielläkään iloa irti. Ehkäpä olisi pitänyt kokeilla sitä talvella.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Sekalainen koeajoketju
Tällä viikolla 5 päivää BeNeLux-maita kierretty.
Auto vuokralle Schipolin Hertziltä "tai vastaava" eli tässä tapauksessa 5-ovinen Astra muuttui Kia Cee'd 1,6 GDI ecoDynamics farmariksi.
Hyvää:
+ 6 viikkoa uusi kulkine ja 5500 km mittarissa; kaikki puhdasta ja ehjää ulkokuorta myöten
+ tilava joka puolelta
+ normivarustelua parempi yksilö; peruutuskamera, navi, tekonahkaa(?) ovissa ja penkeissä, kaista-avustin (jota en osannut käyttää..) ja ties mitä
+ yllättävän hiljainen; moottoriäänet oli hyvin vaimennettu (täyskaasukiihdytyksissä kyllä huusi ikävän kuuloisesti...) eikä rengasmeluakaan ilmennyt häiritsevästi Belgian karkeilla betoniteilläkään. Hollannin sileillä asfalteilla meni todella äänettömästi tasakaasulla.
+ toimiva jousitus; mukava ja kantava ilman nypytystä tai pintakovuutta
+ pienehkö kääntösäde
+ kohtuullisen näköinen metalliruskeana kromilistoineen
+ tukevan oloista kyytiä alkaen ovien sulkeutumisäänestä eikä mitään ylimääräisiä ääniä ajossa
Huonoa:
- ohjaus! siihen oli kolme eri vaihtoehtoa valittavissa (normal, sport, comfort) eli huono, huonompi ja ihan kamala...
Comfort-asento oli ihan omituinen; ratin kääntämisen ja auton kääntymisen välillä oli niin selkeä viive, että Alfassa kun on tottunut välittömään tapahtumaan, niin tuo oli todella kiemurtelevaa ajoa aiheuttava omituisuus.
Sport-asento oli raskaampi ja keinotekoisen tuntuinen, mutta ei siinä mitään sporttisuuteen viittaavaa ollut. Äkkinäisessä ratin kääntämisessä vaste suureni aiheuttaen epämiellyttävän yllätyksen.
Normal oli lähimpänä kelvollista; tosin siinäkin äkkinäinen kääntäminen laittoi vastaan ja tuntuma suoraan ajaessa kuin nahkeaa ja pehmeää kumipalloa ohjastaisi.
Kaiken tämän lisäksi auto jää kaartamaan jos rattia kääntää vähän eli ei palauta pienistä ohjauskulmista lainkaan.
- tuuli- ja tien kallistuskulmaherkkyys; moottoritiellä rekan ohitus aiheutti aina suunnanmuutoksen ja tien kaltevuus muutti kulkusuuntaa
- moottori; sammumisherkkyys jotain uskomatonta. Kaasun annostelu lähdöissä oli ajoittain yllättävän vaikeaa, joskus lähti melkein tyhjäkäynnillä ja sitten toisella kerralla sammui kuin saunalyhty vaikka auto jo liikkui (sama ilmiö oli VW:n 1,9 pumppusuutindiesel-Golfissa). Ajoittain koko auto tutisi esimerkiksi liikennevaloissa seistessä; aivan kuin olisi käynyt kolmella pytyllä hetkittäin. Laihaseosmoottorin ongelmia?
- mäkipidättimen toiminta; se piti auton paikallaan alamäkeen, ei ylämäkeen , johdot väärinpäin jossakin???
- paljon nappuloita ratissa, joiden käytön opettelu kokeilemalla kesti kauan (vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin toimivat samoista kahdesta nappulasta eri suuntiin painelemalla eri järjestyksissä..)
- automaatti-ilmastoinnin toiminta; puhkui kojelautasuuttimista täysillä eikä niitä saanut edes suljettua ja kääntövaratkin olivat liian pienet
- 135 hv ei kuljettanut Kiaa Saksan motarilla edes 200 km/h ; kaiken huippuna täyskaasukiihdytyksessä 80-190 km/h takanamme tullut Kia Picanto alkoi jäämään kyydistä vasta yli 170 km/h vauhdissa... eikä se ollut edes kunnolla imussamme
- ajovaloautomatiikan hidas toiminta tunneliin ajettaessa, lisäksi valot jäävät päälle autosta lähdettäessä mikäli laittanut ne käsikäytöllä päälle
Kulutus koko reissulle (1237 km) oli 7l/100 km, mutta odotin kyllä vähän pienempiä lukemia. Ajettiin kuitenkin aika vähän moottoriteillä ja silloinkin yleensä 110-130 km/h paitsi tuo huippujen kokeilu muutaman kilometrin matkalla.
Ohjaus oli niin erikoinen, että mahtoiko sillä osastolla olla kaikki kunnossa (ohjauskulmat esim.). Renkaina oli Saksassa tehdyt Michelin Greenit ja jyrkemmiltä rampeilta kiihdytettäessä ne pitivät ulisevaa ääntä yllättävän herkästi.
Ymmärrän nyt paremmin Ceed'in saaman suosion, tuohon kun laittaisi paremman moottorin ja ohjauksen, niin peruskulkineeksi hyvä valinta. Ja 7 vuoden takuu varmaan puhuttelee ostajia.
Auto vuokralle Schipolin Hertziltä "tai vastaava" eli tässä tapauksessa 5-ovinen Astra muuttui Kia Cee'd 1,6 GDI ecoDynamics farmariksi.
Hyvää:
+ 6 viikkoa uusi kulkine ja 5500 km mittarissa; kaikki puhdasta ja ehjää ulkokuorta myöten
+ tilava joka puolelta
+ normivarustelua parempi yksilö; peruutuskamera, navi, tekonahkaa(?) ovissa ja penkeissä, kaista-avustin (jota en osannut käyttää..) ja ties mitä
+ yllättävän hiljainen; moottoriäänet oli hyvin vaimennettu (täyskaasukiihdytyksissä kyllä huusi ikävän kuuloisesti...) eikä rengasmeluakaan ilmennyt häiritsevästi Belgian karkeilla betoniteilläkään. Hollannin sileillä asfalteilla meni todella äänettömästi tasakaasulla.
+ toimiva jousitus; mukava ja kantava ilman nypytystä tai pintakovuutta
+ pienehkö kääntösäde
+ kohtuullisen näköinen metalliruskeana kromilistoineen
+ tukevan oloista kyytiä alkaen ovien sulkeutumisäänestä eikä mitään ylimääräisiä ääniä ajossa
Huonoa:
- ohjaus! siihen oli kolme eri vaihtoehtoa valittavissa (normal, sport, comfort) eli huono, huonompi ja ihan kamala...
Comfort-asento oli ihan omituinen; ratin kääntämisen ja auton kääntymisen välillä oli niin selkeä viive, että Alfassa kun on tottunut välittömään tapahtumaan, niin tuo oli todella kiemurtelevaa ajoa aiheuttava omituisuus.
Sport-asento oli raskaampi ja keinotekoisen tuntuinen, mutta ei siinä mitään sporttisuuteen viittaavaa ollut. Äkkinäisessä ratin kääntämisessä vaste suureni aiheuttaen epämiellyttävän yllätyksen.
Normal oli lähimpänä kelvollista; tosin siinäkin äkkinäinen kääntäminen laittoi vastaan ja tuntuma suoraan ajaessa kuin nahkeaa ja pehmeää kumipalloa ohjastaisi.
Kaiken tämän lisäksi auto jää kaartamaan jos rattia kääntää vähän eli ei palauta pienistä ohjauskulmista lainkaan.
- tuuli- ja tien kallistuskulmaherkkyys; moottoritiellä rekan ohitus aiheutti aina suunnanmuutoksen ja tien kaltevuus muutti kulkusuuntaa
- moottori; sammumisherkkyys jotain uskomatonta. Kaasun annostelu lähdöissä oli ajoittain yllättävän vaikeaa, joskus lähti melkein tyhjäkäynnillä ja sitten toisella kerralla sammui kuin saunalyhty vaikka auto jo liikkui (sama ilmiö oli VW:n 1,9 pumppusuutindiesel-Golfissa). Ajoittain koko auto tutisi esimerkiksi liikennevaloissa seistessä; aivan kuin olisi käynyt kolmella pytyllä hetkittäin. Laihaseosmoottorin ongelmia?
- mäkipidättimen toiminta; se piti auton paikallaan alamäkeen, ei ylämäkeen , johdot väärinpäin jossakin???
- paljon nappuloita ratissa, joiden käytön opettelu kokeilemalla kesti kauan (vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin toimivat samoista kahdesta nappulasta eri suuntiin painelemalla eri järjestyksissä..)
- automaatti-ilmastoinnin toiminta; puhkui kojelautasuuttimista täysillä eikä niitä saanut edes suljettua ja kääntövaratkin olivat liian pienet
- 135 hv ei kuljettanut Kiaa Saksan motarilla edes 200 km/h ; kaiken huippuna täyskaasukiihdytyksessä 80-190 km/h takanamme tullut Kia Picanto alkoi jäämään kyydistä vasta yli 170 km/h vauhdissa... eikä se ollut edes kunnolla imussamme
- ajovaloautomatiikan hidas toiminta tunneliin ajettaessa, lisäksi valot jäävät päälle autosta lähdettäessä mikäli laittanut ne käsikäytöllä päälle
Kulutus koko reissulle (1237 km) oli 7l/100 km, mutta odotin kyllä vähän pienempiä lukemia. Ajettiin kuitenkin aika vähän moottoriteillä ja silloinkin yleensä 110-130 km/h paitsi tuo huippujen kokeilu muutaman kilometrin matkalla.
Ohjaus oli niin erikoinen, että mahtoiko sillä osastolla olla kaikki kunnossa (ohjauskulmat esim.). Renkaina oli Saksassa tehdyt Michelin Greenit ja jyrkemmiltä rampeilta kiihdytettäessä ne pitivät ulisevaa ääntä yllättävän herkästi.
Ymmärrän nyt paremmin Ceed'in saaman suosion, tuohon kun laittaisi paremman moottorin ja ohjauksen, niin peruskulkineeksi hyvä valinta. Ja 7 vuoden takuu varmaan puhuttelee ostajia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Sekalainen koeajoketju
Ainakin tuossa yksilössä on kaltevuussensori vailla kalibrointia.
Ja varmaan aurauskulmissa sanomista, kun tollai poukkoilee - monta Cee'diä ajaneen ne on olleet suhteellisen hyviä vakaudeltaan.
Moottorista kyllä samaa mieltä, ne dieselit on varsin jees (Hyundain U-moottori-1.6 esim. on kiva käytössä ja potkua piisaa) mut bensat aivan kamalia.
Ja tuo röpötys taas vähän viittaisi puolaongelmaan, minkä itsekin parista yksilöstä diagnosoin.
Noiden uudempien ohjausvirityksistä en toki tiedä, eli ovat voineet ryssiä sen "tylsän, mutta toimivan" hyvinkin.
Ja varmaan aurauskulmissa sanomista, kun tollai poukkoilee - monta Cee'diä ajaneen ne on olleet suhteellisen hyviä vakaudeltaan.
Moottorista kyllä samaa mieltä, ne dieselit on varsin jees (Hyundain U-moottori-1.6 esim. on kiva käytössä ja potkua piisaa) mut bensat aivan kamalia.
Ja tuo röpötys taas vähän viittaisi puolaongelmaan, minkä itsekin parista yksilöstä diagnosoin.
Noiden uudempien ohjausvirityksistä en toki tiedä, eli ovat voineet ryssiä sen "tylsän, mutta toimivan" hyvinkin.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
BMW M2 vuosimallia 2017.
Plussaa:
>Ulkonäköön peilaten yllättävänkin tilava sisältä, aikuinen mies mahtuu takapenkille miltei siedettävästi (=perheauto).
>Takakosla hyvin käyttökelpoinen, ainakin bägi tai tunkien jopa kaksi voisi kyytiin mahtua, jos satut golfaamaan.
>Laatuvaikutelma virheetön.
>Tukeva ajoasento löytyy helposti sekä laadukkaan istuimen että monipuolisten säätöjen avulla.
>Kuljettajan ergonomia tuttua BMW tyyliä, ei väsytä pitkilläkään ajomatkoilla.
>Ajettavuus sekä voimalinja miellyttävän sujuvat.
>Mainiot jarrut.
Miinusta:
>Laadukas Harman Kardonin äänentoisto peittyy moottoriääniin sekä kuljetettavan huutoon.
>Ajokokemusta olisi parantanut yksin ajaminen, joten auton käyttökelpoista kehonkuljetuskapasiteettia on hankala hyödyntää.
>Oikean jalan liiallinen ojentelu saattaa johtaa kuljettajan virtsaamistarpeen laukaiseviin tilannenopeuksiin.
>Hankintahinta on korkeahko.
>Miksi Alfa Romeo ei tee tällaista autoa?
Noin niinkuin tosissaan: Olen ajanut erittäin tehokkaita autoja ennenkin, jopa useasti joillain mittapuilla. Myöskin raaserimaiseen menoon tehtyjä laitteita, kuten laadukkaasti rakenneltua EVO VIII Mitsua paljonkin (silloin kun tuo oli uusi), tai Corvette C6:sta jolla pystyi ajamaan suht kivasti myös liikenteen seassa, mutta murinaa tuli kun jalkaa suoristi. Tai Esprit S4, joka oli täysin mahdoton ajaa - hiljaa tai lujaa. Eikä M2 tehot nyt mitenkään mahdottomat olekaan, taisi olla osapuilleen 360 hv (itselläkin ollut 300 hv auto). Esim isäukon A8 on yli 500 hv. _MUTTA_ M2 on aivan kuten mikä tahansa moderni BMW ajaa liikenteen seassa, jopa mukava verrattuna vanhaan 120i sporttialustaiseen matalaprofiilirenkailla varustettuun kakkos kinneriini. F34 verrattuna vain hieman epämukavampi. Mutta se ajettavuus. Täydellinen. Tehopainosuhde on maaginen. Tämä auto on kuskin paikalta miltei millä tahansa mittarilla paras jota olen kuunaan ajanut. Ja saksalaiselle erittäin harvinaisesti mokoma laite sai minut virnistelemään! Se on tärkein mittari. Jos olisi 100000 eur ylimääräistä, ottaisin. (Hmm, en ottaisi, hakisin Maseratin...) Mutta ymmärrän niitä jotka ottavat. Tämä on suurella varmuudella parempi kuin Maserati. Vaikea tosiaan päästä yli siitä miten hyvä M2 on. Varsinkin sen yhdistelmä käytettävyyttä ja kuitenkin hämmentäviä ajo-ominaisuuksia. Se taitaa olla sitä modernia sporttiautoa se.
- Tähän kohtaan iso kiitos koeajon mahdollistaneelle henkilölle, joka ei tosiaan kyllä huutanut missään vaiheessa, vaan oli hillitty herrasmies!
Plussaa:
>Ulkonäköön peilaten yllättävänkin tilava sisältä, aikuinen mies mahtuu takapenkille miltei siedettävästi (=perheauto).
>Takakosla hyvin käyttökelpoinen, ainakin bägi tai tunkien jopa kaksi voisi kyytiin mahtua, jos satut golfaamaan.
>Laatuvaikutelma virheetön.
>Tukeva ajoasento löytyy helposti sekä laadukkaan istuimen että monipuolisten säätöjen avulla.
>Kuljettajan ergonomia tuttua BMW tyyliä, ei väsytä pitkilläkään ajomatkoilla.
>Ajettavuus sekä voimalinja miellyttävän sujuvat.
>Mainiot jarrut.
Miinusta:
>Laadukas Harman Kardonin äänentoisto peittyy moottoriääniin sekä kuljetettavan huutoon.
>Ajokokemusta olisi parantanut yksin ajaminen, joten auton käyttökelpoista kehonkuljetuskapasiteettia on hankala hyödyntää.
>Oikean jalan liiallinen ojentelu saattaa johtaa kuljettajan virtsaamistarpeen laukaiseviin tilannenopeuksiin.
>Hankintahinta on korkeahko.
>Miksi Alfa Romeo ei tee tällaista autoa?
Noin niinkuin tosissaan: Olen ajanut erittäin tehokkaita autoja ennenkin, jopa useasti joillain mittapuilla. Myöskin raaserimaiseen menoon tehtyjä laitteita, kuten laadukkaasti rakenneltua EVO VIII Mitsua paljonkin (silloin kun tuo oli uusi), tai Corvette C6:sta jolla pystyi ajamaan suht kivasti myös liikenteen seassa, mutta murinaa tuli kun jalkaa suoristi. Tai Esprit S4, joka oli täysin mahdoton ajaa - hiljaa tai lujaa. Eikä M2 tehot nyt mitenkään mahdottomat olekaan, taisi olla osapuilleen 360 hv (itselläkin ollut 300 hv auto). Esim isäukon A8 on yli 500 hv. _MUTTA_ M2 on aivan kuten mikä tahansa moderni BMW ajaa liikenteen seassa, jopa mukava verrattuna vanhaan 120i sporttialustaiseen matalaprofiilirenkailla varustettuun kakkos kinneriini. F34 verrattuna vain hieman epämukavampi. Mutta se ajettavuus. Täydellinen. Tehopainosuhde on maaginen. Tämä auto on kuskin paikalta miltei millä tahansa mittarilla paras jota olen kuunaan ajanut. Ja saksalaiselle erittäin harvinaisesti mokoma laite sai minut virnistelemään! Se on tärkein mittari. Jos olisi 100000 eur ylimääräistä, ottaisin. (Hmm, en ottaisi, hakisin Maseratin...) Mutta ymmärrän niitä jotka ottavat. Tämä on suurella varmuudella parempi kuin Maserati. Vaikea tosiaan päästä yli siitä miten hyvä M2 on. Varsinkin sen yhdistelmä käytettävyyttä ja kuitenkin hämmentäviä ajo-ominaisuuksia. Se taitaa olla sitä modernia sporttiautoa se.
- Tähän kohtaan iso kiitos koeajon mahdollistaneelle henkilölle, joka ei tosiaan kyllä huutanut missään vaiheessa, vaan oli hillitty herrasmies!
- Liitteet
-
- M2 koeajoa odottamassa.jpg
- (63.43 KiB) Tiedosto ladattu 9605 kertaa
-
- M2 kohta lähdetään.jpg
- (46.28 KiB) Tiedosto ladattu 9605 kertaa
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sekalainen koeajoketju
^ Ihan kuin olisin jostain lukenut, että Giuliasta ollaan pätkimässä juurikin tuollaista coupéa... Vai untako näin vain. Toivottavasti eivät ole FCA:lla "säästäneet" arvellen Stelvion täyttävän tämänkin ekologisen lokeron.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Sekalainen koeajoketju
^Kovasti epäilen, että kehitysrahoja käytettäisi coupe-mallin kehittämiseen, kun huomattavasti myyvempään farmari-malliinkaan ei löytynyt rahoitusta. Coupejen myynti on kuitenkin romahtanut viime vuosina, mikä toki petroolipäitä harmittaa.
M2 on kyllä upea auto. En epäile hetkeäkään ettei aiheuttaisi omistamisen halua vanhalle 1-sarjan coupen omistajalle...
M2 on kyllä upea auto. En epäile hetkeäkään ettei aiheuttaisi omistamisen halua vanhalle 1-sarjan coupen omistajalle...
Re: Sekalainen koeajoketju
Eikös Grand Tourissa Clarkson sanonut et M2 on sen mielestä paras BMW:n M-sarjalainen?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sekalainen koeajoketju
Opel corsa 1.0t -15 28tkm
Kiitämme:
-moottorin asiallista tyhjäkäyntialuetta, ei sammahtanut kertaakaan lähdöissä.
-yllättävän kohtuullista puhtia
-vaihteiston ja kytkimen toimintaa
-sisämelun kohtuullisuutta, ei peltoreiden tarvetta
-jotenkin inhimillistä sisäilmettä
Moitimme:
-moottorille epäsopivaa 6 vaihdetta ja siten myös välityksiä yleensä
-ylimääräistä ääntä moottorissa kylmänä
-köyhää varustetasoa
joo, testiajo oli lyhyehkö, mutta positiivinen kuva jäi. Ylitti jopa odotukset.
Emäntä nyt sitten hieroo kauppoja uudesta. Ei ole aikomusta olla vastarannan kiiski. Hintaa tuollaisellekin kipolle toki kertyy, kun siihen jotakin varusteita ruksailee.
Kiitämme:
-moottorin asiallista tyhjäkäyntialuetta, ei sammahtanut kertaakaan lähdöissä.
-yllättävän kohtuullista puhtia
-vaihteiston ja kytkimen toimintaa
-sisämelun kohtuullisuutta, ei peltoreiden tarvetta
-jotenkin inhimillistä sisäilmettä
Moitimme:
-moottorille epäsopivaa 6 vaihdetta ja siten myös välityksiä yleensä
-ylimääräistä ääntä moottorissa kylmänä
-köyhää varustetasoa
joo, testiajo oli lyhyehkö, mutta positiivinen kuva jäi. Ylitti jopa odotukset.
Emäntä nyt sitten hieroo kauppoja uudesta. Ei ole aikomusta olla vastarannan kiiski. Hintaa tuollaisellekin kipolle toki kertyy, kun siihen jotakin varusteita ruksailee.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sekalainen koeajoketju
1.0 turbo onkin käypä kone. Ei tulisi ekana mieleen, että olisi ollut noin pieni Astrassa kun sellaista ajoin. Kuten aikoinaan 1.2 TSI, tuntui 1.8 - 2.0 -vaparilta. Opelin koneesta ei tullut Twingon värinöitä ja ääntäkään, miekö edes 3-syl kone..? Paljon sivistyneempi kuin Sce70 ja parempi kuin 0.9 Tce. Turboviive puuttui. Corsa voip olla hyväkin ostos!
Sekalainen koeajoketju
Ajelin kuutisensataa kilometriä 10tkm ajetulla farkku-Astralla myös litraisella turbokoneella, oliko nyt sitten 119hv tms. Muuten ihan pätevän pelin oloinen, mutta kaasussa ja kytkimessä on kyllä jotain avustetta "hieman" liikaa. Vaihdetta vaihtaessa, kun nostaa kaasun ja painaa kytkimen pohjaan, kierrokset laskee tuskastuttavan hitaasti. Taisin laskea ~4000-2000 rpm -välin kestäneen parisen sekuntia. Moottorijarrukin ilmeisesti tuosta johtuen todella tehoton, vaihde päällä auto vaan rullaa ja rullaa ja rullaa, ihan kuin vapaalla laskisi menemään. Ja ihan sama miten yritin kytkimen kanssa toimia vaihteenvaihtotilanteessa, yhden yhtä pehmeää vaihtoa en saanut tehtyä. Onneksi ei ollut kyytiläisiä, olisi hävettänyt.
Aiempaa kokemusta jostain noin 2010 -ikäisestä Astrasta, siinä tuo kierroskäyttäytyminen oli ihan samanlaista. Muuten en osaa verrata, sillä en itse ajanut.
Tuon koeajon perusteella jäisi kauppaan, jos edes olisin ostamassa.
Aiempaa kokemusta jostain noin 2010 -ikäisestä Astrasta, siinä tuo kierroskäyttäytyminen oli ihan samanlaista. Muuten en osaa verrata, sillä en itse ajanut.
Tuon koeajon perusteella jäisi kauppaan, jos edes olisin ostamassa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sekalainen koeajoketju
En tuollaista ilmiötä koeajoyksilössä havainnut. Oliskohan ohjelmoinnissa jotain eroa 90hp vs ~115hp ? Vaihteiden vaihtaminen ylös/alas oli helppoa. Vitosella meni satasta hienosti, mutta sitten kun heitti aavikkovaihteen silmään, niin tuli semmosta turhanpäivästä pörinää ja murinaa. Ihanku olis opeliski ilmottanut, että älkää nyt enempää rääkätkö Josko sitten konetiellä 130-140 mittarinopeuksilla olis sopivampi pykälä, mikäli jaksaa mennä. Turboviivettä ei tosiaankaan pahemmin ilmenny.
"puhun niin totta kuin osaan"
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Sekalainen koeajoketju
Isä päätti lopettaa autoilun, ei kuulemma enää meinannut pysyä omalla kaistallaan ajaessa yms. Hankki sitten tilalle sähkömopo/katettu kolmipyörä mikä tuo nyt lieneekään. Ei siis vaadi ajokorttia ennen 1985 syntyneeltä. Rekisteröidään mopoksi, ja saa ajaa vielä samoilla kevyenliikenteenväylillä kuin mopolla
No piti itsekin käydä kokeilemassa miltä tuollainen tuntuu ajossa.
-suoraan näkee hyvin, kulmat on vähän piilossa
-suht hiljainen asfaltilla, sähkömoottori pitää pientä ääntä. Ja kiinanmuovit tottakai antaa oman mausteensa äänimaailmaan
-vauhti ei tunnu yhtä "hurjalta" kuin mopolla. ja on myös kapeampi kuin miltä tuntuu
-yllättävän vakaa ajossa, ohjaus tuntuu äkkinäiseltä suorilla/pienissä mutkissa.
-ketterä, helppo peruuttaakin
-kylmä. vaikka on joku lämmitys niin hanskat kädessä ja takki päällä saa ajella syksyllä. No eihän se mopolla ajokaan lämmintä ole..
-moottori on todella matalalla, joutuu vähän varomaan isommissa töyssyissä
-ihmiset tuijottaa
-varmaankin halpa ajaa, lataus normi pistorasiasta (olikohan 6-8h tyhjästä täyteen)
-huollettavuus nähtävästi osittain surkea, ajovalopolttimon vaihtoon menee kuulemma 6 tuntia(!) huoltoliikkeeltä. tätä täytyy vähän kysellä ja selvittää.
Kyllä tuolla mielummin ajelee sateessa kuin pyörällä/mopolla/kävelee. Ja kulkee vähän tavaraakin mukana, tai jopa toinen ihminen.
Hämmentävä kulkine, hankintahinta on aika kova (noin 8ke)
No piti itsekin käydä kokeilemassa miltä tuollainen tuntuu ajossa.
-suoraan näkee hyvin, kulmat on vähän piilossa
-suht hiljainen asfaltilla, sähkömoottori pitää pientä ääntä. Ja kiinanmuovit tottakai antaa oman mausteensa äänimaailmaan
-vauhti ei tunnu yhtä "hurjalta" kuin mopolla. ja on myös kapeampi kuin miltä tuntuu
-yllättävän vakaa ajossa, ohjaus tuntuu äkkinäiseltä suorilla/pienissä mutkissa.
-ketterä, helppo peruuttaakin
-kylmä. vaikka on joku lämmitys niin hanskat kädessä ja takki päällä saa ajella syksyllä. No eihän se mopolla ajokaan lämmintä ole..
-moottori on todella matalalla, joutuu vähän varomaan isommissa töyssyissä
-ihmiset tuijottaa
-varmaankin halpa ajaa, lataus normi pistorasiasta (olikohan 6-8h tyhjästä täyteen)
-huollettavuus nähtävästi osittain surkea, ajovalopolttimon vaihtoon menee kuulemma 6 tuntia(!) huoltoliikkeeltä. tätä täytyy vähän kysellä ja selvittää.
Kyllä tuolla mielummin ajelee sateessa kuin pyörällä/mopolla/kävelee. Ja kulkee vähän tavaraakin mukana, tai jopa toinen ihminen.
Hämmentävä kulkine, hankintahinta on aika kova (noin 8ke)
- Liitteet
-
- IMG_20170930_124630.jpg
- (228.79 KiB) Tiedosto ladattu 8884 kertaa
-
- IMG_20170930_124638.jpg
- (216.17 KiB) Tiedosto ladattu 8884 kertaa
-
- IMG_20170930_124657.jpg
- (140.08 KiB) Tiedosto ladattu 8884 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Sekalainen koeajoketju
Mä luulin et aikasempi ajokorttiuudistus vei tuon ilman korttia ajettavuuden pois kaikilta? Ainakin mopoja se koski, jäikö muka joku härveli sen päätöksen ulkopuolelle?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Sekalainen koeajoketju
En edes tarkista, mutta sanon silti, että vanhemmat, kuin 1985 syntyneet, kuten yllä mainittu, saa ajaa mopolla ja mopoksi rekisteröidyllä ilman korttia, jos vaikka poliisi haluaisi liikojen sakkojen takia lainata korttia tms. Mopoautoista en enää sanokaan, miten niiden kanssa käyttäytyy, mutta mopo on mopo.
Naapuritalon vanhempi patu tuollaisella^^ huristelee ja tuosta kuuluu jännää ujellusta, Wiiiiiii.... Ilmeisesti ei ole liikoja eristeitä.
Naapuritalon vanhempi patu tuollaisella^^ huristelee ja tuosta kuuluu jännää ujellusta, Wiiiiiii.... Ilmeisesti ei ole liikoja eristeitä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Sekalainen koeajoketju
Nimenomaan tais mennä noin, mopo on mopo ja ennen 1985-syntyneille riittää se, että ne on ennen 1985-syntyneitä. Mopoauto (tai siis "Kevyt nelipyörä") taas vaatii aina kortin minkä ikäiseltä vaan. Muutenkin tuo taitaa nykyään uudistuksen jälkeen vaatia nimenomaan sen mopoautoversion tuosta kortista (AM121) ja pelkkä M ei enää riitä... Isommat luokat (A1, A ja B) toki oikeuttaa myös mopoauton ajamisen, mikäli syystä tai toisesta näin haluaa..Alfissimo kirjoitti:En edes tarkista, mutta sanon silti, että vanhemmat, kuin 1985 syntyneet, kuten yllä mainittu, saa ajaa mopolla ja mopoksi rekisteröidyllä ilman korttia, jos vaikka poliisi haluaisi liikojen sakkojen takia lainata korttia tms. Mopoautoista en enää sanokaan, miten niiden kanssa käyttäytyy, mutta mopo on mopo.
Naapuritalon vanhempi patu tuollaisella^^ huristelee ja tuosta kuuluu jännää ujellusta, Wiiiiiii.... Ilmeisesti ei ole liikoja eristeitä.
Mutta mutta, melko villin näköinen koppero, jos tuo ei lämpöä jaksa sisällä pitää, niin mites kosteankylmillä syyssäillä, jaksaa kuitenkin pitää huurut pois?
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sekalainen koeajoketju
Tärkein tieto puuttuu - saako siihen vetokoukun?
https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mat ... hkomopolla
Edit: vakavammin - löytyy myös nelipyöräisiä "koppimopoja", mutta kovin matalalla huippunopeudella (googlettakaa "Shoprider Cabin"), nämä sitten näitä lähinnä jalankulkijaan rinnastettavia vekottimia, vrt. tasapainoskootterit & co?
https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mat ... hkomopolla
Edit: vakavammin - löytyy myös nelipyöräisiä "koppimopoja", mutta kovin matalalla huippunopeudella (googlettakaa "Shoprider Cabin"), nämä sitten näitä lähinnä jalankulkijaan rinnastettavia vekottimia, vrt. tasapainoskootterit & co?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sekalainen koeajoketju
Eikös Rellulta saa sen Twizyn tähän samaan luokkaan. Tuosta yllä olevasta se ensiksi mieleen tulikin. Millä kortilla se 80km/h kulkevaa saa ajaa..?
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sekalainen koeajoketju
Suoraan maahantuojan webbisivuilta lainattuna: "Twizy 45:n moottorin teho on neljä kilowattia ja kevyen ajoneuvon voi rekisteröidä mopoautoksi, jolloin sen ohjaimiin voi tarttua jo 15-vuotiaana. Tehokkaammassa Twizy 80:ssä on 13 kW:n (17 hv) tehoinen sähkömoottori ja ajoneuvo saavuttaa mallimerkinnän mukaisesti 80 km/h huippunopeuden. Twizy 80 on ajoneuvoluokaltaan nelipyörä (L7e) ja se vaatii B-ajokortin."
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Sekalainen koeajoketju
Kuulemma hyvin pysyy ikkunat kirkkaina, ilmeisesti lämmitin on samantyylinen kuin sisätilanlämmittimet. Eli lyhentää ajomatkaakin tehokkaasti..rvi kirjoitti:Nimenomaan tais mennä noin, mopo on mopo ja ennen 1985-syntyneille riittää se, että ne on ennen 1985-syntyneitä. Mopoauto (tai siis "Kevyt nelipyörä") taas vaatii aina kortin minkä ikäiseltä vaan. Muutenkin tuo taitaa nykyään uudistuksen jälkeen vaatia nimenomaan sen mopoautoversion tuosta kortista (AM121) ja pelkkä M ei enää riitä... Isommat luokat (A1, A ja B) toki oikeuttaa myös mopoauton ajamisen, mikäli syystä tai toisesta näin haluaa..Alfissimo kirjoitti:En edes tarkista, mutta sanon silti, että vanhemmat, kuin 1985 syntyneet, kuten yllä mainittu, saa ajaa mopolla ja mopoksi rekisteröidyllä ilman korttia, jos vaikka poliisi haluaisi liikojen sakkojen takia lainata korttia tms. Mopoautoista en enää sanokaan, miten niiden kanssa käyttäytyy, mutta mopo on mopo.
Naapuritalon vanhempi patu tuollaisella^^ huristelee ja tuosta kuuluu jännää ujellusta, Wiiiiiii.... Ilmeisesti ei ole liikoja eristeitä.
Mutta mutta, melko villin näköinen koppero, jos tuo ei lämpöä jaksa sisällä pitää, niin mites kosteankylmillä syyssäillä, jaksaa kuitenkin pitää huurut pois?
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Sekalainen koeajoketju
Ajoin kolmisen tuntia 2009 MB C180 bensa automaatilla.
Ranskalaisin viivoin muutamia huomiota, vertaan ehkä hieman väkisinkin omaan autoon 166:een.
Hyvää;
- Perus ajoltansa en keksiny moitittavaa, mukava ja vakaa menemään. Ei mitään kovin sporttista tuntumaa kuitenkaan.
- Hiljanen, sisusta ei nitise ja rengasäänet jopa nastoilla todellakin jää auton ulkopuolelle.
- Muutenkin laadukkaan auton tuntu.
- Ajoasento, sen sai kyllä hyväksi.
- Takaveto.
- Automaatti, vaihtaa pehmeesti eikä nykäse tai ryi paikoiltaan lähtiessä.
Huonoa;
- Automaatti, miettii melko pitkään ennenkuin vaihtaa pienemmälle, välillä vedättää pienellä kiihdytyksellä ehkä turhankin isolla vaihteella ja tuntuu ettei kiihdy ellei polkase kunnolla poljinta.
- Alhaalta saranoitu kaasupoljin. Moni pitää tätä parempana? Itsellä puutu jalka puolentoista tunin ajon aikana ja en ihmettele miksi vakkarin käyttö tällöin lähes pakollista.
- Karvalakki kangaspenkki, puutu myös takapuolikin jo tällä matkalla.
- Vaikka sisustan tuntuu laadukkaalta niin se näyttää muoviselta ja ankealta.
- Ilmastointi, 18C:ssa tuntuu liian kylmältä ja kun heittää napsun ylemmäs 19C niin johan tuli liian kuuma, tätä sitten napsutella edestakas vähän väliä.. Enkö osaa käyttää, vika vai mikä?
- Ei säväytä mitenkään, ei herätä minkäänlaisia ostohaluja.
Varmasti paljon parempi auto jollain toisella varustetasolla ja moottorilla. Mutta tämmösenä.. meh.
Ranskalaisin viivoin muutamia huomiota, vertaan ehkä hieman väkisinkin omaan autoon 166:een.
Hyvää;
- Perus ajoltansa en keksiny moitittavaa, mukava ja vakaa menemään. Ei mitään kovin sporttista tuntumaa kuitenkaan.
- Hiljanen, sisusta ei nitise ja rengasäänet jopa nastoilla todellakin jää auton ulkopuolelle.
- Muutenkin laadukkaan auton tuntu.
- Ajoasento, sen sai kyllä hyväksi.
- Takaveto.
- Automaatti, vaihtaa pehmeesti eikä nykäse tai ryi paikoiltaan lähtiessä.
Huonoa;
- Automaatti, miettii melko pitkään ennenkuin vaihtaa pienemmälle, välillä vedättää pienellä kiihdytyksellä ehkä turhankin isolla vaihteella ja tuntuu ettei kiihdy ellei polkase kunnolla poljinta.
- Alhaalta saranoitu kaasupoljin. Moni pitää tätä parempana? Itsellä puutu jalka puolentoista tunin ajon aikana ja en ihmettele miksi vakkarin käyttö tällöin lähes pakollista.
- Karvalakki kangaspenkki, puutu myös takapuolikin jo tällä matkalla.
- Vaikka sisustan tuntuu laadukkaalta niin se näyttää muoviselta ja ankealta.
- Ilmastointi, 18C:ssa tuntuu liian kylmältä ja kun heittää napsun ylemmäs 19C niin johan tuli liian kuuma, tätä sitten napsutella edestakas vähän väliä.. Enkö osaa käyttää, vika vai mikä?
- Ei säväytä mitenkään, ei herätä minkäänlaisia ostohaluja.
Varmasti paljon parempi auto jollain toisella varustetasolla ja moottorilla. Mutta tämmösenä.. meh.
Noni
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sekalainen koeajoketju
Laitetaanpa tänne ”koeajot” VW Caddyllä.
- - ulkonäkö ”elämää nähnyt” … kyseessä siis 61 tkm ajettu keikka/yhteiskäyttöauto, jota ei ole käsitelty kuin kukkaa kämmenellä
- diesel -> moottorin lämpömittari jätetty tarpeettomana pois
- luotettavuus: pääsin perille, vaikka 30 tkm moottorinvaihtoväli jo täynnä (jep…. öljyn määrää pitäisi kuulemma joskus mulkata)
- varustelu lähes luksustasoa, kylmästöinti ja keskuslukitus on, vakionopeussäädintä ei – tosin aika kivasti nopeus pysyi pelkästään pitämällä poljinta asennossa X
- ajovalojen teho (= saunalyhty) ja toimintalogiikan outoudet ihan perinteiden mukaiset … valoautomatiikka näköjään sytyttää lähi+takavalot (vaikka kytkin nollilla), mutta urheilullisen punainen mittarivalaistus ei toimi, ellei valokytkimestä käännä valoja pakkosyötölle
- suorituskyky… noh, vaatii kovaa yritystä, jos tällä meinaa ylinopeussakot saada
- ajettavuus: 100 mittarissa ihan tarpeeksi, ei tee mieli yhtään kovempaa päästellä
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sekalainen koeajoketju
Kävin ottamassa tyypit Alfa Gt: 3.2 :lla. Selvisi samalla miks 2.5 busso ei herättänyt intoa, pikkubusso on pienempi Todella maukas tuo GT isolla bussolla
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Sekalainen koeajoketju
Jokos kohta iso bussoinen löytyy tallista?jkk kirjoitti:Kävin ottamassa tyypit Alfa Gt: 3.2 :lla. Selvisi samalla miks 2.5 busso ei herättänyt intoa, pikkubusso on pienempi Todella maukas tuo GT isolla bussolla
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sekalainen koeajoketju
Tässä on nyt taas kohonnut riski sellaiseen kun lompakkoni on jälleen täysin omassa kontrollissaManu kirjoitti:Jokos kohta iso bussoinen löytyy tallista?jkk kirjoitti:Kävin ottamassa tyypit Alfa Gt: 3.2 :lla. Selvisi samalla miks 2.5 busso ei herättänyt intoa, pikkubusso on pienempi Todella maukas tuo GT isolla bussolla
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Sekalainen koeajoketju
^osta ihmeessä. Siinä on autoa koko rahalla ja enemmänkin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
^Iso Giuseppe GT tai 166. *drool* Mutta niin sitä vaan tänäänkin ajan lyttyyn astutun sinisen tohvelin näköisellä autolla. Pitää pohtia elämää tarkemmin ja reflektoida näitä vääriä valintoja syviäkin vesiä hämmentäen.
Re: Sekalainen koeajoketju
Jaguar XE, parikyttonttua ajettu viimevuotinen neliveto nokileka, 180 heppanen ja vanhojen Volvojen tapaan R-Sport. Olipa karvas pettymys noinkin lähellä sydäntä olevalta merkiltä. Kaupunkiajossa jatkuva pakettiautofiilis, tupaöljymoottorin korina tulee lujaa sisään ja koko koppa kumisee. Muistaakseni olen joskus aiemminkin ajanut jonkin pätkän proletaarimoottorisella henkilöautolla ja tämä metelöinti tuli kyllä tuoreena ilmiönä. Alusta muodikas rytkynrytkyn pintakova ja liikehdintä nuhaisen puoleista. Paskat penkit. "Hinnat alkaen" -status näkyy, kuuluu ja tuntuu.
Kyllä oli mukava jatkaa matkaa S80 3.2:lla; hiljaista, alusta toimii, penkit eivät ole päin persettä ja löylyäkin melkein riittävästi. Niin ja talvirenkaat.
Kyllä oli mukava jatkaa matkaa S80 3.2:lla; hiljaista, alusta toimii, penkit eivät ole päin persettä ja löylyäkin melkein riittävästi. Niin ja talvirenkaat.
Operating at the speed of dark
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Sekalainen koeajoketju
Tuosta tuli mieleen ett vaikka monet haukkuu XE:n edeltäjää X-Typeä vaan mondeoksi, niin ei se sentään näyttänyt siltä, ei sisältä eikä päältä. Se näytti Jaguarilta. Tuntumaan kummankaan osalta en voi kommentoida kun en kumpaakaan ole ajanut.Teddy kirjoitti:Jaguar XE, Paskat penkit. "Hinnat alkaen" -status näkyy, kuuluu ja tuntuu.
Noni
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Sekalainen koeajoketju
Itseä enemmän häiritsee XE:ssä tuo sisustan halpuus! Kyllä Jaguarilta olisin odottanut jotain tyylikkyyttä enemmän kuten vanha XF, eilen näinkin pari mustaa XF:ää parkissa ja kylläpä oli hieno!Macela kirjoitti:Tuosta tuli mieleen ett vaikka monet haukkuu XE:n edeltäjää X-Typeä vaan mondeoksi, niin ei se sentään näyttänyt siltä, ei sisältä eikä päältä. Se näytti Jaguarilta. Tuntumaan kummankaan osalta en voi kommentoida kun en kumpaakaan ole ajanut.Teddy kirjoitti:Jaguar XE, Paskat penkit. "Hinnat alkaen" -status näkyy, kuuluu ja tuntuu.
Re: Sekalainen koeajoketju
Niin, no tietysti pitää muistaa, että se varsinainen Jaguar tottelee edelleenkin sitä samaa vanhaa mallimerkintää XJ. Toisaalta siinäkin heti pisti silmään ne XE:stä ja Rangesta tutut kovamuoviset vaihdeläpyskät ratissa. Tuli ohimennen hypisteltyä vieressä seisoneen W212 faceliftin vastaavia ja kyllä Mersu on Mersu, ei siitä mihinkään pääse.
Operating at the speed of dark
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sekalainen koeajoketju
2018 BMW M140i x-drive, + adaptiivinen M-sport alusta.
Ihana auto.
Renkaina alla Contin kitkat 205/50/17, mutta eivät nuo mitenkään menoa haitanneet.
Mahtava ajettava, sopivasti potkua ja ne äänet!
Onhan tuo vähän kallis ja ulkonäkökään sieltä kauneimmasta päästä, mutta so not, - kunhan vaan hyppy kulkee.
Ihana auto.
Renkaina alla Contin kitkat 205/50/17, mutta eivät nuo mitenkään menoa haitanneet.
Mahtava ajettava, sopivasti potkua ja ne äänet!
Onhan tuo vähän kallis ja ulkonäkökään sieltä kauneimmasta päästä, mutta so not, - kunhan vaan hyppy kulkee.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
^Kone lienee tämä: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B58
M2 kuorissa kokeiltu, on kyllä kiva. Oikein kiva.
M2 kuorissa kokeiltu, on kyllä kiva. Oikein kiva.
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sekalainen koeajoketju
Jees, suora kuutonen, 340 hv ja tuplaturbo. M2:ssa tästä revitään irti vissiin vielä 30 heppaa enemmän.lerppu kirjoitti:^Kone lienee tämä: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B58
M2 kuorissa kokeiltu, on kyllä kiva. Oikein kiva.
On kyllä kiva.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Sekalainen koeajoketju
Ilta Levorgilla ja toinen Foresterilla.
Levorgista ei jäänyt mitään makua, kehno penkki iso miinus. mukavasti nippeleitä ja ajettavuus itsesään kunnollinen lyhyelle matkalle. Subaruksi ei ollenkaan maatalouskone, siitä isoin plussa... vaalea sininen väri sai auton hukkumaan massaan. ominaisuuksiin verrattuna hirveän hintainen.
Forester... olen ilmeisesti satutanut pääni jossain tässä välissä, koska paremmalla varustetasolla (XT) ollut bensa-automaatti oli paljon mukavampi kuin Levorg. Valmiimpi tuote kuvaa ehkä enemmän. CVT oli vähemmän kuminauha, niinkuin näiden trendi on ollut koko ajan. moottorin puolesta ei muuten jäänyt oikein mitään kerrotavaa - vakuutusteknisistä syista nimissäni oleva '03 Mazda6 2-litrasella bensalla taitaa olla yhtä nopea auto, joskin subaru tuntui olevan innokaampi lähtemään hiljasista nopeuksista. Taisi olla LED-valot, sen verta hyvin sohi ympäristöä valoisaksi, valojen kääntymisen huomasi selkeästi.
Kummankaan auton kosketsnäyttöä ei tehnyt mieli räpeltää kylmän kohmeina, joten pitkään piti kuunella rammaria asetuksilla, jotka saivat ne kuulostamaan siltä, kuin olisi tehty pahvista. Kun sitten lopulta liikenne hiljeni (ei näitä ajossa pysty edelleenkään operoimaan) ja kabiini lämpeni, niin sain vain huomata ettei ne soi paremmin, vaikka minkälaiset asetukset ruksailet. Kulostakoon pahvilta p*rkele...
Oikeilla palikoilla Levorgista saisi siedettävän kulkineen, jonka kanssa elo olisi mukavaa myös kesällä - Forre tuntuisi kesällä hyvillä keleillä siltä, että talven kahta tai kolmea liukasta päivää varten hommattu neliveto ja maavara pitäisivät autoa maissa loput 362 päivää vuodessa. Ääni Giulialle.
Levorgista ei jäänyt mitään makua, kehno penkki iso miinus. mukavasti nippeleitä ja ajettavuus itsesään kunnollinen lyhyelle matkalle. Subaruksi ei ollenkaan maatalouskone, siitä isoin plussa... vaalea sininen väri sai auton hukkumaan massaan. ominaisuuksiin verrattuna hirveän hintainen.
Forester... olen ilmeisesti satutanut pääni jossain tässä välissä, koska paremmalla varustetasolla (XT) ollut bensa-automaatti oli paljon mukavampi kuin Levorg. Valmiimpi tuote kuvaa ehkä enemmän. CVT oli vähemmän kuminauha, niinkuin näiden trendi on ollut koko ajan. moottorin puolesta ei muuten jäänyt oikein mitään kerrotavaa - vakuutusteknisistä syista nimissäni oleva '03 Mazda6 2-litrasella bensalla taitaa olla yhtä nopea auto, joskin subaru tuntui olevan innokaampi lähtemään hiljasista nopeuksista. Taisi olla LED-valot, sen verta hyvin sohi ympäristöä valoisaksi, valojen kääntymisen huomasi selkeästi.
Kummankaan auton kosketsnäyttöä ei tehnyt mieli räpeltää kylmän kohmeina, joten pitkään piti kuunella rammaria asetuksilla, jotka saivat ne kuulostamaan siltä, kuin olisi tehty pahvista. Kun sitten lopulta liikenne hiljeni (ei näitä ajossa pysty edelleenkään operoimaan) ja kabiini lämpeni, niin sain vain huomata ettei ne soi paremmin, vaikka minkälaiset asetukset ruksailet. Kulostakoon pahvilta p*rkele...
Oikeilla palikoilla Levorgista saisi siedettävän kulkineen, jonka kanssa elo olisi mukavaa myös kesällä - Forre tuntuisi kesällä hyvillä keleillä siltä, että talven kahta tai kolmea liukasta päivää varten hommattu neliveto ja maavara pitäisivät autoa maissa loput 362 päivää vuodessa. Ääni Giulialle.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sekalainen koeajoketju
Pitäisikö yllättyä, jos AlfaBBS:n koeajajan mielestä 177 kW on miellyttävämpi kuin 125 kW? Moottorin vääntökäyrä vaikuttaa Subarulla(kin) paljon CVT:n ohjelmointiin. 2,5 l ja 2,0 l vaparia peräjälkeen ajaen on vaikea uskoa vaihteistoissa olevan paljonkaan samaa.DaViega kirjoitti:Forester... olen ilmeisesti satutanut pääni jossain tässä välissä, koska paremmalla varustetasolla (XT) ollut bensa-automaatti oli paljon mukavampi kuin Levorg.
Järkiautoilija
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sekalainen koeajoketju
Huollon sijaisautona tänään Renault Megane Bose 130 tjsp:
+ löytyy nopeasti alle pihamaalta
+ vaivaton ajaa
+ istuin tuntui suhteellisen hyvältä, mutta selkänojan säätö karkein pykälin on niin 1980-lukua.
- edellinen suhaaja oli pistänyt sport-moodille, ajelin sillä sitten. Ihan koominen asetus, kaikki teho/vääntö heti nastoja irroittamassa kun vähän kaasuun koskee. Ei jatkoon.
- olisin vaihtanut moodia, mutten osannut. Enkä osannut muutakaan. Kojelaudan täydeltä täysin hyödytöntä näyttöneliötä
kun ei ranskalaisen logiikka aukene. Olen tullut vanhaksi jo 41-vuotiaana.
- tuntuu kuin ajaisi tähystysluukulla. Mitään et näe takaa (ruutu kapea ja matala, pyyhin pyyhkii postimerkin kokoisen alan), mitään et näe takasivustoilta ja eteen et varsinkaan näe mitään. Istuin oli jo ala-asennossa, enkä ole edes kaksimetrinen. Tuulilasin yläreuna tuntui olevan puolivälissä tuulilasia ja loput peitti sadetunnistin/yms. laatikko keskellä tuulilasia. Ahdistava kokemus.
- kai tuossa oli keyless entry, mutta ei sinne nappia painamatta päässyt tai se mitään ovia lukinnut lähtiessä. Ranskasähköt, vai saako toiminnan pois valikoista. En löytänyt niitäkään... Auton sai kuitenkin startattua napista - kunhan tiesi painaa kunnes hörähtää. Mikä virka tuollaisellakin on.. jo 2000-luvun Scenic käynnisti itsensä ihan napin lyhyellä painalluksella. Hehkutti ja starttasi kun oli valmis.
- kova nastamelu. Michelinit alla. Omassa 500L:ssä nastoja ei juuri kuule, vaikka Hakka 9:t alla.
- No lows, no highs - must be Bose... Aika heikot stereot kun Twingossa paremmat.
Lähdin omalla III gen Twingolla onnellisena kotiin. Se on uutena kolme kertaa halvempi ja 10x hauskempi. Moottorissa on lineaarinen voimantuotto, autosta näkee kurakelillä hienosti ulos, tunnelma on avara ja fiilistä, sitä on kaikessa enemmän. No, on sitä meteliäkin. Nastat ei kuulu kun kaikki muu mökää päälle... Olisin kyllä halunnut pitää tästä Meganesta, mutta nyt ei vaan natsannut.
+ löytyy nopeasti alle pihamaalta
+ vaivaton ajaa
+ istuin tuntui suhteellisen hyvältä, mutta selkänojan säätö karkein pykälin on niin 1980-lukua.
- edellinen suhaaja oli pistänyt sport-moodille, ajelin sillä sitten. Ihan koominen asetus, kaikki teho/vääntö heti nastoja irroittamassa kun vähän kaasuun koskee. Ei jatkoon.
- olisin vaihtanut moodia, mutten osannut. Enkä osannut muutakaan. Kojelaudan täydeltä täysin hyödytöntä näyttöneliötä
kun ei ranskalaisen logiikka aukene. Olen tullut vanhaksi jo 41-vuotiaana.
- tuntuu kuin ajaisi tähystysluukulla. Mitään et näe takaa (ruutu kapea ja matala, pyyhin pyyhkii postimerkin kokoisen alan), mitään et näe takasivustoilta ja eteen et varsinkaan näe mitään. Istuin oli jo ala-asennossa, enkä ole edes kaksimetrinen. Tuulilasin yläreuna tuntui olevan puolivälissä tuulilasia ja loput peitti sadetunnistin/yms. laatikko keskellä tuulilasia. Ahdistava kokemus.
- kai tuossa oli keyless entry, mutta ei sinne nappia painamatta päässyt tai se mitään ovia lukinnut lähtiessä. Ranskasähköt, vai saako toiminnan pois valikoista. En löytänyt niitäkään... Auton sai kuitenkin startattua napista - kunhan tiesi painaa kunnes hörähtää. Mikä virka tuollaisellakin on.. jo 2000-luvun Scenic käynnisti itsensä ihan napin lyhyellä painalluksella. Hehkutti ja starttasi kun oli valmis.
- kova nastamelu. Michelinit alla. Omassa 500L:ssä nastoja ei juuri kuule, vaikka Hakka 9:t alla.
- No lows, no highs - must be Bose... Aika heikot stereot kun Twingossa paremmat.
Lähdin omalla III gen Twingolla onnellisena kotiin. Se on uutena kolme kertaa halvempi ja 10x hauskempi. Moottorissa on lineaarinen voimantuotto, autosta näkee kurakelillä hienosti ulos, tunnelma on avara ja fiilistä, sitä on kaikessa enemmän. No, on sitä meteliäkin. Nastat ei kuulu kun kaikki muu mökää päälle... Olisin kyllä halunnut pitää tästä Meganesta, mutta nyt ei vaan natsannut.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Sekalainen koeajoketju
Faktan tarkistus petti (jäi tekemättä)... oli 2-litranen XS, eli 110 laiskaa japanin shetlanninponiaIsola kirjoitti:Pitäisikö yllättyä, jos AlfaBBS:n koeajajan mielestä 177 kW on miellyttävämpi kuin 125 kW? Moottorin vääntökäyrä vaikuttaa Subarulla(kin) paljon CVT:n ohjelmointiin. 2,5 l ja 2,0 l vaparia peräjälkeen ajaen on vaikea uskoa vaihteistoissa olevan paljonkaan samaa.DaViega kirjoitti:Forester... olen ilmeisesti satutanut pääni jossain tässä välissä, koska paremmalla varustetasolla (XT) ollut bensa-automaatti oli paljon mukavampi kuin Levorg.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Tässä hiljattain lyhyen työkeikan yhteydessä tarjoutui tilaisuus koestaa Audi Q3 2.0TDI DSG quattro. Iästä ei ole varmuutta, mutta lonkalta sanoisin että 2014 tai uudempi, päätellen yrityksen hallinnollisista seikoista, mittarissa oli joitain kymmeniä tuhansia. Käytännössähän tämä on helsinkialustalla varustettu A3, eli hieman fiinimmillä sisustamateriaaleilla varustettu Golf (joku audisti saattaa lynkata, mutta totuudesta ei olla kovin kaukana - eikä se sinänsä ole automaattisesti huono asia). Vanha tuttu nelipyttyisen pikkudieselin tärinä kertoo heti, että kyseessä on poikittaismoottori ja hanskalokeron quattro -teksti selventää, että autossa on myös haldextoteutteinen neliveto. Shifteri ja ilmeinen poljinvajaus kertoo, että auto on jossain määrin laiskalle miehelle tehty ja laatikkoa käskyttää sähköaivo.
Plussaksi luettakoon, että auto ei nitise, ei natise eikä ole sisältä mitenkään häiritsevän ruma. Ei myöskään häkellyttävän kaunis, mutta sillai ihan ok. Heti alussa tulee myös selväksi, että tätäkään saksalaista ei pitäisi koskaan päästää ketään tilaamaan ilman sporttipenkkejä, vakiot on kauheet. Näkyvyys on korkeasta autosta ihan ok ja helsinkialusta nielee myös Espoon teiden epätasaisuudet ihan asiallisesti. Joko autossa oli kitkarenkaat, hiljaiset nastarenkaat tai asiallinen rengasäänieristys, mutta ainakaan rengasäänet eivät jääneet häiritsevinä mieleen. Varusteita firmapurkissa tuppaa olemaan melko askeettisesti, mutta tästä löytyi ainakin kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin. Jälkimmäistä en kyllä kertaakaan saanut hereille niin että kuolleessa kulmassa olisi joku piilossa, muuten kyllä - tosin tästä täytyy pisteet antaa isoille ja hyville peileille, joiden ansiosta kuollut kulma on olemattoman pieni. Piti ihan sihdata sinne joku auto kehätiellä tuota varoitinta kokeillessa.
Miinukseksi pitää laskea melko kauhea voimalinja, joka tekee premiumin hintaisesta saksalaisesta premiumista halvantuntuisen päristimen. Pienen dieselin tyypillisen alakierrostärinän tuntumaa on pyritty vaimentamaan sillä, että koneen tärinä tuodaan sisään myös korkeammilla kierroksilla. Silti DSG:n tavoitekierroksilla (~1500rpm) vekotin vibraa melkein niin, etten ihmettele jos kerma vaahtoutuu matkalla. Automaattiaskin edut katoavat siihen, ettei automaattiasennolla voi ajaa (tai ainakaan minä en viitsi), kun auto tärisee ikävästi. Tähän kun lisää DSG:n nopeat ja töksähtävät vaihdot (joskin onnistuin vihdoin tekemään 2 lähes siistiä vaihtoa, kun jumppasin kaasupoljinta sopivasti vaihtohetkellä) ei lopputulosta oikein voi liian vähää kehua. Vaihdot vähän pehmenee tuolla tärinäkierroksilla, missä vääntö ei riitä nykimään autoa vaihdon yhteydessä, mutta kun sähköaivo ei päästä kytkimiä luistamaan käytännössä yhtään, ei käytös sielläkään kaunista ole. Sama vaivaa liikkeellelähtöä sekä eteen- että taaksepäin - mahdollisimman lyhyt luisto kyllä säästää varmasti kytkintä ja varmaan polttoainettakin, mutta ei kuljettajan hermoja. Huhu kertoo, että VAG olisi tuottanut myös siististi vaihtavia poikittaisia DSG-askeja, mutta yhtään ei vielä ole minun ohjastamakseni eksynyt. Muutaman niitä olen kuitenkin pääosin työsyistä kokeillut. Otan koska tahansa kaupunkinylkytykseen, kehäpysäköintiin ja muihin ruuhka- tai ruuhkan kaltaisiin tilanteisiin mieluummin manuaalin kuin yhdenkään kokemani DSG:n.
Kulutus tälläisessä on todennäköisesti suht. inhimillinen, mutta siitä en tullut ottaneeksi mitään ylös ja otantakin olisi niin heikko, että varmaksi en kehtaa sanoa juuta enkä jaata.
Ymmärrän myös ihmisten puhumisen haldex-nelivedoista avustettuna etuvetona, jos kokemus rajoittuu tälläiseen. Ruopii kyllä neljällä pyörällä, mutta erittäin aliohjautuva luistokäytös on vahvasti etuvetohenkinen. Sekään ei välttämättä ole huono asia - auto on helppo ajaa liukkaalla (ellei askin jyrkkyttä oteta huomioon) loogisesti ja turvallisesti ja käytös on symmetristä kerrasta toiseen.
Summa summarum:
+Näkyvyys, etenkin ne peilit
+Melutaso oli ihan ok
+Alustan tunnottomuus pk-seudun kaupunkiajossa, silti sillä pärjää maantienopeuksissakin ok
+Neliveto toimii alustan kanssa loogisesti ja tasaisesti yhteen ja joka kerta samoin, helppo ajaa järkevästi ja turvallisesti
-Penkit, näillä en Espoosta ainakaan Nurmijärveä kauemmas haluaisi ajaa, ruuhkassa en niinkään pitkälle
-Tärisevä moottori
-Kauheakäytöksinen DSG -aski
Plussaksi luettakoon, että auto ei nitise, ei natise eikä ole sisältä mitenkään häiritsevän ruma. Ei myöskään häkellyttävän kaunis, mutta sillai ihan ok. Heti alussa tulee myös selväksi, että tätäkään saksalaista ei pitäisi koskaan päästää ketään tilaamaan ilman sporttipenkkejä, vakiot on kauheet. Näkyvyys on korkeasta autosta ihan ok ja helsinkialusta nielee myös Espoon teiden epätasaisuudet ihan asiallisesti. Joko autossa oli kitkarenkaat, hiljaiset nastarenkaat tai asiallinen rengasäänieristys, mutta ainakaan rengasäänet eivät jääneet häiritsevinä mieleen. Varusteita firmapurkissa tuppaa olemaan melko askeettisesti, mutta tästä löytyi ainakin kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin. Jälkimmäistä en kyllä kertaakaan saanut hereille niin että kuolleessa kulmassa olisi joku piilossa, muuten kyllä - tosin tästä täytyy pisteet antaa isoille ja hyville peileille, joiden ansiosta kuollut kulma on olemattoman pieni. Piti ihan sihdata sinne joku auto kehätiellä tuota varoitinta kokeillessa.
Miinukseksi pitää laskea melko kauhea voimalinja, joka tekee premiumin hintaisesta saksalaisesta premiumista halvantuntuisen päristimen. Pienen dieselin tyypillisen alakierrostärinän tuntumaa on pyritty vaimentamaan sillä, että koneen tärinä tuodaan sisään myös korkeammilla kierroksilla. Silti DSG:n tavoitekierroksilla (~1500rpm) vekotin vibraa melkein niin, etten ihmettele jos kerma vaahtoutuu matkalla. Automaattiaskin edut katoavat siihen, ettei automaattiasennolla voi ajaa (tai ainakaan minä en viitsi), kun auto tärisee ikävästi. Tähän kun lisää DSG:n nopeat ja töksähtävät vaihdot (joskin onnistuin vihdoin tekemään 2 lähes siistiä vaihtoa, kun jumppasin kaasupoljinta sopivasti vaihtohetkellä) ei lopputulosta oikein voi liian vähää kehua. Vaihdot vähän pehmenee tuolla tärinäkierroksilla, missä vääntö ei riitä nykimään autoa vaihdon yhteydessä, mutta kun sähköaivo ei päästä kytkimiä luistamaan käytännössä yhtään, ei käytös sielläkään kaunista ole. Sama vaivaa liikkeellelähtöä sekä eteen- että taaksepäin - mahdollisimman lyhyt luisto kyllä säästää varmasti kytkintä ja varmaan polttoainettakin, mutta ei kuljettajan hermoja. Huhu kertoo, että VAG olisi tuottanut myös siististi vaihtavia poikittaisia DSG-askeja, mutta yhtään ei vielä ole minun ohjastamakseni eksynyt. Muutaman niitä olen kuitenkin pääosin työsyistä kokeillut. Otan koska tahansa kaupunkinylkytykseen, kehäpysäköintiin ja muihin ruuhka- tai ruuhkan kaltaisiin tilanteisiin mieluummin manuaalin kuin yhdenkään kokemani DSG:n.
Kulutus tälläisessä on todennäköisesti suht. inhimillinen, mutta siitä en tullut ottaneeksi mitään ylös ja otantakin olisi niin heikko, että varmaksi en kehtaa sanoa juuta enkä jaata.
Ymmärrän myös ihmisten puhumisen haldex-nelivedoista avustettuna etuvetona, jos kokemus rajoittuu tälläiseen. Ruopii kyllä neljällä pyörällä, mutta erittäin aliohjautuva luistokäytös on vahvasti etuvetohenkinen. Sekään ei välttämättä ole huono asia - auto on helppo ajaa liukkaalla (ellei askin jyrkkyttä oteta huomioon) loogisesti ja turvallisesti ja käytös on symmetristä kerrasta toiseen.
Summa summarum:
+Näkyvyys, etenkin ne peilit
+Melutaso oli ihan ok
+Alustan tunnottomuus pk-seudun kaupunkiajossa, silti sillä pärjää maantienopeuksissakin ok
+Neliveto toimii alustan kanssa loogisesti ja tasaisesti yhteen ja joka kerta samoin, helppo ajaa järkevästi ja turvallisesti
-Penkit, näillä en Espoosta ainakaan Nurmijärveä kauemmas haluaisi ajaa, ruuhkassa en niinkään pitkälle
-Tärisevä moottori
-Kauheakäytöksinen DSG -aski
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
^Hieno rapska! Kuvitteellisena taustamusiikkina lukuhetken läpi artistin Boy George esittämä Crying Game...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Sekalainen koeajoketju
Pikakoeajo työkaverin "uudella" C5:lla.
+ äänet
+ voiman tunne ja yleinen fiilinki
- ohjaamo ei ihan premiumia
- ikäiseni ukkeli näyttää ratin takana ällöttävältä elostelijalta, pienimunaiselta sellaiselta
Ymmärrän hyvin, miksi noita myydään. Loppupäivän oli tavallistakin leveämpi hymy naamalla.
+ äänet
+ voiman tunne ja yleinen fiilinki
- ohjaamo ei ihan premiumia
- ikäiseni ukkeli näyttää ratin takana ällöttävältä elostelijalta, pienimunaiselta sellaiselta
Ymmärrän hyvin, miksi noita myydään. Loppupäivän oli tavallistakin leveämpi hymy naamalla.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Sekalainen koeajoketju
VJ:ltä erinomainen koeajoraportti
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Sekalainen koeajoketju
Höhö.Ciancarlo kirjoitti:VJ:ltä erinomainen koeajoraportti
Huomasin autokaupan pihalla Hyundai i30N:n ja pakkohan se oli käydä kokeilemassa. Ja itse asiassa voitaisiin mennä aikalailla samoilla plussilla ja miinuksilla kuin Vetten kanssa.
Ehdottomasti käydä Hyundailla koeajolla, jos mahdollisuus tulee. Omasta mielestä kaikin tavoin aivan upea auto ajaa. Yleinen kovuus ja ralliauton pörinät ja paukkeet olivat toki vähän siinä ja siinä tällaiselle hyvää vauhtia harmaantuvalle herrasmiehelle.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."