Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pojan "uuteen" primeraan ABS kehän vaihto. Enää ei potki abs pumppu kevyessä jarrutuksessa ja tule abs ja esp häiriöitä moottoritienopeuksissa.
- Liitteet
-
- ABS.jpg
- (224.85 KiB) Tiedosto ladattu 6056 kertaa
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Puhallushommia. Pikku Abarthin vaihteiston kuoret ja 2 kpl Integrale 16V:n öljypohjia.
- Liitteet
-
- WP_20170930_17_50_11_Pro.jpg
- (218.07 KiB) Tiedosto ladattu 5995 kertaa
-
- WP_20170930_17_52_03_Pro.jpg
- (194.64 KiB) Tiedosto ladattu 5995 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Potilas kirjautui sisään. 

- Liitteet
-
- WP_20170930_18_05_14_Pro.jpg
- (253.05 KiB) Tiedosto ladattu 5995 kertaa
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Enpä oo tuon väristä ennen nähny.
Onko muuten 8v ja 16v tehty samaan aikaan vai riippuuko vuosimallista?
Ja onko niissä muita eroja kuin moottori ja konepelti?
Onko muuten 8v ja 16v tehty samaan aikaan vai riippuuko vuosimallista?
Ja onko niissä muita eroja kuin moottori ja konepelti?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Oliko se niin, että vain 16V mallissa on takaspoileri.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Värisävy ei ole alkuperäinen. Auto on kyllä alkujaankin met. sininen mutta tummempi.kovan onnen soturi kirjoitti:Enpä oo tuon väristä ennen nähny.
Onko muuten 8v ja 16v tehty samaan aikaan vai riippuuko vuosimallista?
Ja onko niissä muita eroja kuin moottori ja konepelti?
8 ja 16V.tä on ainakin rekisteröity samaan aikaan, eli v.1989. Valmistuksesta en sitten tiedä, jos jätetään laskuista pois erikoismarkkinoille tehdyt 8V Cat- versioit, jotka käytännössä oli muilta osin 1:1 16V:n kanssa, paitsi kone oli 8V.
Myös Evo malleista on noita 8V- Cat- versioita.
Ulkoisia eroja 8 ja 16V:n välillä oli juurikin tuo konepelti. Lisäksi vanteet levenivät tuumalla 16V:n myötä.
Sisällä erona mittaristo.
Teknisesti moottorin lisäksi eroa vaihteiston välityksissä, laakereissa sekä vetosuhteessa. 8V 54/46% ja 16V 47/53%.
Myös ABS- jarrut astui kuvaan 16V:ssä.
Takalippa tuli 1991 näihin evo- malleihin.Maunu kirjoitti:Oliko se niin, että vain 16V mallissa on takaspoileri.
Aiemmissa 8 ja 16V:ssä ei lippaa ole.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuli vaihdettua 508 pösöön lämppärin kenno kun meinasi hytissä olla aika viileää syksyn saavuttua.
Työsuorituksena onneksi erittäin helppo ja halpa (80€) toimenpide. Työmäärältään ei paljoa raitisilmasuodattimen vaihtoa kummempi operaatio.
Oikeastaan sen mitä tein tallissa oli tuon tukkoon menneen kennon ihmettely kun vanhalle kennolle voisi olla käyttöä muissa projekteissa
Kenno näyttää sisältä muuten ihan puhtaalta mut toi lämpökameran kuva kertonee paremmin tukkeutumisen asteen: Kenno lämpiää näköjään enää vain vähän matkaa putkiliitosten vierestä...
Jotain kirkkaanoranssia mähmää (=jäähdytysnesteen väriä) sieltä tuli vähän ulos kun paineilmalla sitä yritin puhaltaa auki, mut ei sitä puhaltamalla kunnolla auki saanut.
Tarvii koittaa jos joku kemikaali purisi tohon mönjään.
Onko kellään hyviä ideoita mitä tuohon voisi koittaa? Sitruunahappoa tuli koitettua mut se ei purrut tohon mönjään ollenkaan.
Työsuorituksena onneksi erittäin helppo ja halpa (80€) toimenpide. Työmäärältään ei paljoa raitisilmasuodattimen vaihtoa kummempi operaatio.
Oikeastaan sen mitä tein tallissa oli tuon tukkoon menneen kennon ihmettely kun vanhalle kennolle voisi olla käyttöä muissa projekteissa

Kenno näyttää sisältä muuten ihan puhtaalta mut toi lämpökameran kuva kertonee paremmin tukkeutumisen asteen: Kenno lämpiää näköjään enää vain vähän matkaa putkiliitosten vierestä...
Jotain kirkkaanoranssia mähmää (=jäähdytysnesteen väriä) sieltä tuli vähän ulos kun paineilmalla sitä yritin puhaltaa auki, mut ei sitä puhaltamalla kunnolla auki saanut.
Tarvii koittaa jos joku kemikaali purisi tohon mönjään.
Onko kellään hyviä ideoita mitä tuohon voisi koittaa? Sitruunahappoa tuli koitettua mut se ei purrut tohon mönjään ollenkaan.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Toi mönjä syntyy, jos lisätään järjestelmään väärää jäähdytysnestettä. Erilaisilla litkuilla oon noita koittanut pestä, mutta mitään ultimaattisen hyvää ainetta en ole tuohon löytänyt, joka tehoaisi nopeasti ja tuottaisi uudenveroisen kennon. Sen verran on tosiaan helppo vaihtaa, että on asiakkaalle edullisinta uusia kenno suorilta.
Eiköhän noita jälleen jokunen tule uusittua kelien viiletessä, niin voisi vaikka koittaa taas jotain uutta. Jos vain jaksaisi perehtyä tuon kemiaan, että mikä reaktio siinä jäähdytysnesteessä tapahtuu, niin eiköhän siihen joku ainekin löytyisi. Eri asia kestääkö se alumiini sitä...
Eiköhän noita jälleen jokunen tule uusittua kelien viiletessä, niin voisi vaikka koittaa taas jotain uutta. Jos vain jaksaisi perehtyä tuon kemiaan, että mikä reaktio siinä jäähdytysnesteessä tapahtuu, niin eiköhän siihen joku ainekin löytyisi. Eri asia kestääkö se alumiini sitä...

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^
Kokeiles hakea viemärinavausainetta, CC Pellett (rae). On sit ihan saakelin tujua tavaraa...
Miksi? Koska väärien nesteiden aiheuttama mähmä on aika samanoloista ko tukkeutuneissa putkissa oleva smäimä. En tiedä toimisko, mut ainakin sillä saa sinkkiputket hajalle jos haluaa
**Disclaimeri**
Tuo tavara on sit sellasta omien kokemuksien mukaan, et hyvät kumihanskat on must. Otat iholle suoraan kontaktia vähänkin ja kastelet, niin efekti on sama kuin akkuhapolla.
Polttaa.
Paljon.
Tämä tietysti, jos tuotakin myrkkyä EI ole laimennettu surkeaksi vitsiksi 5v aikana.
Kokeiles hakea viemärinavausainetta, CC Pellett (rae). On sit ihan saakelin tujua tavaraa...
Miksi? Koska väärien nesteiden aiheuttama mähmä on aika samanoloista ko tukkeutuneissa putkissa oleva smäimä. En tiedä toimisko, mut ainakin sillä saa sinkkiputket hajalle jos haluaa

**Disclaimeri**
Tuo tavara on sit sellasta omien kokemuksien mukaan, et hyvät kumihanskat on must. Otat iholle suoraan kontaktia vähänkin ja kastelet, niin efekti on sama kuin akkuhapolla.
Polttaa.
Paljon.
Tämä tietysti, jos tuotakin myrkkyä EI ole laimennettu surkeaksi vitsiksi 5v aikana.
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Muistankos väärin, vai olikost tuo aine soveltumatonta alumiinin yms. kevytmiinien kanssa.Aquatica kirjoitti:^^
Kokeiles hakea viemärinavausainetta, CC Pellett (rae). On sit ihan saakelin tujua tavaraa...
Miksi? Koska väärien nesteiden aiheuttama mähmä on aika samanoloista ko tukkeutuneissa putkissa oleva smäimä. En tiedä toimisko, mut ainakin sillä saa sinkkiputket hajalle jos haluaa
**Disclaimeri**
Tuo tavara on sit sellasta omien kokemuksien mukaan, et hyvät kumihanskat on must. Otat iholle suoraan kontaktia vähänkin ja kastelet, niin efekti on sama kuin akkuhapolla.
Polttaa.
Paljon.
Tämä tietysti, jos tuotakin myrkkyä EI ole laimennettu surkeaksi vitsiksi 5v aikana.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
No perskule.
Mä muistin vaan et sinkki ei tykännyt siitä... Ei ole purnukkaa käsillä ni en voi sanoa.
No perskule.
Mä muistin vaan et sinkki ei tykännyt siitä... Ei ole purnukkaa käsillä ni en voi sanoa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jos olomuoto kenties onkin samanoloinen, niin kemiallisesti tuskin ovat kovin kaukaistakaan sukua. Ainakaan en usko omista hajulukoistani löytyvän kovinkaan paljoa glykoleita tai korroosionestoaineita.Aquatica kirjoitti:Miksi? Koska väärien nesteiden aiheuttama mähmä on aika samanoloista ko tukkeutuneissa putkissa oleva smäimä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Juu, se on totta.
Mut jos tavara hoitelee mm. sinkkiä, niin se saattaas hoidella myös moisia mönjiä.
**
Minä en siis tiedä kemistihommista juuri mitään....
Juu, se on totta.
Mut jos tavara hoitelee mm. sinkkiä, niin se saattaas hoidella myös moisia mönjiä.
**
Minä en siis tiedä kemistihommista juuri mitään....
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juu, noi viemärinaukaisuaineet ovat yleensä lipeää mikä saa alumiinin katoamaan vähän niin kuin konetiskianeetkin tekee alumiinille.
Anodisoinnin poistoon käy kyllä hyvin.
Itse asiassa huomasin et toi kennon tökötti liukenee puhtaaseen lämpimään veteen pikku hiljaa. Kennossa kun kierrättää puhdasta vettä vähän aikaa niin hetken päästä vesi onkin oranssia
Anodisoinnin poistoon käy kyllä hyvin.
Itse asiassa huomasin et toi kennon tökötti liukenee puhtaaseen lämpimään veteen pikku hiljaa. Kennossa kun kierrättää puhdasta vettä vähän aikaa niin hetken päästä vesi onkin oranssia

-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Alfa otettiin käyttöön ja kesäauto ajettiin tilalle talliin.
Käyttöönotto sujui suht helposti, kässärin vaijerit joutu vaihtamaan. Olivat jumissa jo keväällä ja eivät ainakaan näköjään itestään parantunut kesän aikana seisoessa.
Muutama jarrujen herkistelyajo tuli kesänaikana tehtyä ja hyvä niin koska jarrut ei ollu jumissa.
Samalla löysin ekan reiän takapyörän edestä helmasta....täytynee tehdä asialle jotain.
Käyttöönotto sujui suht helposti, kässärin vaijerit joutu vaihtamaan. Olivat jumissa jo keväällä ja eivät ainakaan näköjään itestään parantunut kesän aikana seisoessa.
Muutama jarrujen herkistelyajo tuli kesänaikana tehtyä ja hyvä niin koska jarrut ei ollu jumissa.
Samalla löysin ekan reiän takapyörän edestä helmasta....täytynee tehdä asialle jotain.

Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Voisi ehkä kokeilla alkoholilla liuotusta tuon kennon kanssa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Valitettavasti kuitenkin se pitää laittaa kennon sisälle. Toisaalta ei sitten tarvitse mitään napoleonkonjakkia siihen käyttää, vaan hörppiä itse vaikutusta odotellessa.
Jäähdytysnesteet kun on alkoholeja, niin saattaisi mömmöt liueta samaan sortimenttiin.

Jäähdytysnesteet kun on alkoholeja, niin saattaisi mömmöt liueta samaan sortimenttiin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Purin tallin pois kun oli tuuli siirtänyt sitä metrin sivu suunnassa päin Subarua. Onneksi ei tullut jälkiä.
Muutaman vuoden vanha tuo talli on ja nyt sen voikin sitten laittaa suoraan roskiin.
Pressu oli hapertunut monesta kohtaa rikki ja runkokin alkoi olla ruosteessa aika pahasti.
Ihan halvin tuo ei ollut, mutta taisi olla jotain 300e hintaluokkaa.
Seuraava talli täytyy sitten olla jo jotain kestävämpää designia.
Muutaman vuoden vanha tuo talli on ja nyt sen voikin sitten laittaa suoraan roskiin.
Pressu oli hapertunut monesta kohtaa rikki ja runkokin alkoi olla ruosteessa aika pahasti.
Ihan halvin tuo ei ollut, mutta taisi olla jotain 300e hintaluokkaa.
Seuraava talli täytyy sitten olla jo jotain kestävämpää designia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
GTV6 etuhelma maalattu korin väriseksi. Samalla puskuria suoristettu. Peilien takaosat maalataan myös korin värisiksi.
- Liitteet
-
- gtv6_3Old.jpg
- ennen
- (37.55 KiB) Tiedosto ladattu 5378 kertaa
-
- gtv6_1.jpg
- nyt
- (51.06 KiB) Tiedosto ladattu 5378 kertaa
-
- gtv6_2.jpg
- (62.09 KiB) Tiedosto ladattu 5378 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin öljyt Suzukiin mp. Oli kesällä ollut kytkimen korjauksessa ja öljyt vaihdettu. Sanoin, että: 3,6litr on öljymäärä suodattimen kanssa. Tuli 4 litr ja paljonko lie vielä jäänyt koneeseen, kun öljyt vaihdoin. Ei luulis korjaamolla vaikee mitata sitä öljymäärää. Liikaa, kun on, niin se heittää sitä öljyä ilmansuodattimiin.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Maseratin uudet takasivuikkunat(paremmat käytetyt siis..)ovat olleet hyllyssä jo hyvän tovin. Tänään repäisin Hänet käyntiin parin viikon hiljaiselon jälkeen. Laakista. Hämmästyttävää.....Ajelin hallille ja aattelin jos vilkaisis miten kamala operaatio tuo sivulasien irrotus onkaan
......Ja kammottava se on on. Voin kertoa. Aikaakin meni yhteensä 30 min!! Erikoistyökaluna tarvitaan ristipää- ruuvari. Ei muuta. Ei siis mitään muuta. Avaat yhteensä kuusi ruuvia per puoli, raotat hieman B-pilarin tuulihöylää, irrotat avaus-mekanismin(takareunasta avattavat nämä..)ruuvit verhoilusta ja se on siinä. Pyydä kaveri pitämään kiinni lasista ettei tipu lattialle. Täysin käsittämätöntä. Olin varautunut irrottamaan moottorin ja purkamaan hanskalokeron sekä koko käsijarrumekanismin saadakseni nämä vaihdetuksi!
....Vanhoihin oli puraissut ruostekärpänen sen verran pahasti että alkoivat näyttää ulkoapäin jo rumilta. Repsikan lasin kehyksen alareunus oli jo aivan mätä.....Onneksi kumi ei ruostu, vaikka kuvassa näyttääkin siltä
joten pienen silikonikäsittelyn jälkeen nuo sisäpuolen tiivisteet kelpaavat jälleen aivan mainiosti. Lasit tulivat Espoosta vanhasta Suomi-autosta. Merkinnät ( ilmeisesti jokin valonläpäisy/tummuusaste tms??) heitti näissä "uusissa" kolmella pykälällä (47/50) mutta käytännössä ei huomaa mitään eroa. Kehys on noissa uusissa hieman kiiltävämpi harmaa mutta en todellakaan jaksa alkaa maalaamaan niitä oikean sävyisiksi. Ero on niin pieni.






"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hioin GTA:n lähes täydellisesti onnistuneen lakkapinnan jälleen mataksi
Se on kuin teletapeissa ikään: uudestaan, uudestaan! 


"No smoke => no power => no hope"
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Asensin vihdoin kompuraan lisäilmasäiliön (nyt 200 + 80 litraa) ja siirsin kompuran pois rengaskoneen vierestä.
Useampi foorumilainen on joutunut keskeyttämään puhumisen kun kompura on käynnistynyt vieressä.
Vielä täytyy rakennella kompuran ympärille seinät ja villoittaa ne niin rauhoittuu harrastetilat vähän lisää.
Useampi foorumilainen on joutunut keskeyttämään puhumisen kun kompura on käynnistynyt vieressä.
Vielä täytyy rakennella kompuran ympärille seinät ja villoittaa ne niin rauhoittuu harrastetilat vähän lisää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pitkästä aikaa jotakin autoihin liittyvää. Giulian purkua hivenen aloiteltu. Josko ensi keväänä / kesänä pääsisi peltihommiin. Talven aikana siis loppu sisusta, kone ja laatikko irti.
Alfaholismia vuodesta 2001
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tutkin ostamieni vanteiden suoruutta, tai pyöreyttä. Neljästä vanteesta tasan neljä on solmussa, ei huono!
Onneksi ei olleet kalliit vaan harmittaahan tuo silti..

Onneksi ei olleet kalliit vaan harmittaahan tuo silti..
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallissa tänään enimmäkseen työnantajani hommia, joista en nyt kuvia tänne viitsi laittaa.
Lopun aikaa hypistelin Evoon tulleita vanteita.

Lopun aikaa hypistelin Evoon tulleita vanteita.

- Liitteet
-
- WP_20171013_15_59_43_Pro.jpg
- (189.14 KiB) Tiedosto ladattu 4696 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lancia Delta Gr A Abarth R50 vaihteiston purkua.
Huomenna loput osiksi, ja pesuun.
Huomenna loput osiksi, ja pesuun.
- Liitteet
-
- WP_20171021_15_09_43_Pro.jpg
- (205.69 KiB) Tiedosto ladattu 4447 kertaa
-
- WP_20171021_17_33_22_Pro.jpg
- (162.06 KiB) Tiedosto ladattu 4447 kertaa
-
- WP_20171021_18_11_08_Pro.jpg
- (205.66 KiB) Tiedosto ladattu 4447 kertaa
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin laturin 156 1.8 TS:ään. Vanhassa oli ilmeisesti jotain diodivikaa tms: latasi kyllä, mutta jännite nypytti koko ajan 1-2 voltin verran, jopa ajovalot vilkkuivat havaittavasti. Yläkautta vaihdoin, eli imukotelo piti purkaa tieltä pois. Vaikeusastetta nostaa imukotelon takana oleva tuki, jonka irrotus ja kiinnitys alhaaltapäin vaatii pitkiä "tähystystyökaluja", ellei pakoputken alkuosaa irrota tieltä pois (minä en irrottanut).
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Purettiin neidon Seatin takajarrut. Kasaus jätettiin huomiseen, kun jarrumännät ei painu sisään edes vähän yli-inhimillisellä voimalla painaen samalla kun kiertää, pitää hakea hommaan tarkoitettu työkalu.
Onko kukaan purkanut tuollaisia satuloita, joita on pakko sekä kiertää että painaa samaan aikaan? Meinaan että miten ne voi fyysisesti toimia? Luulisi että painamalla menee sisään jos ei ole kierrettä vastassa ja jos on kierre vastassa (mikä selittää kiertotarpeen) luulisi sen kierteen vetävän mäntää pyörittäessä sisäänpäin. Joku hämmentävä viritelmä siellä on vaan pakko olla...
Onko kukaan purkanut tuollaisia satuloita, joita on pakko sekä kiertää että painaa samaan aikaan? Meinaan että miten ne voi fyysisesti toimia? Luulisi että painamalla menee sisään jos ei ole kierrettä vastassa ja jos on kierre vastassa (mikä selittää kiertotarpeen) luulisi sen kierteen vetävän mäntää pyörittäessä sisäänpäin. Joku hämmentävä viritelmä siellä on vaan pakko olla...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jos sen männän polkee ulos ja voitelee jarrukumirasvalla kumiosat niin menee nätisti kierittämllä sormivoimin mäntä pohjaan.Polforea kirjoitti:Purettiin neidon Seatin takajarrut. Kasaus jätettiin huomiseen, kun jarrumännät ei painu sisään edes vähän yli-inhimillisellä voimalla painaen samalla kun kiertää, pitää hakea hommaan tarkoitettu työkalu.
Onko kukaan purkanut tuollaisia satuloita, joita on pakko sekä kiertää että painaa samaan aikaan? Meinaan että miten ne voi fyysisesti toimia? Luulisi että painamalla menee sisään jos ei ole kierrettä vastassa ja jos on kierre vastassa (mikä selittää kiertotarpeen) luulisi sen kierteen vetävän mäntää pyörittäessä sisäänpäin. Joku hämmentävä viritelmä siellä on vaan pakko olla...
Edellyttäen että on ilmaruuvi auki.
https://1drv.ms/f/s!AmVYHHVaBarBgP9JcqCR6qnQq9v3sw
Kuvat kappan takajattuista, mutta nämähän on samat kuin 156:sessa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Satulan rakenne lienee samanlainen kuin mm. Alfa 147-156-Giulietta. Jarruosa valmistajat on aika vakioita automerkistä riippumatta.Polforea kirjoitti:Purettiin neidon Seatin takajarrut. Kasaus jätettiin huomiseen, kun jarrumännät ei painu sisään edes vähän yli-inhimillisellä voimalla painaen samalla kun kiertää, pitää hakea hommaan tarkoitettu työkalu.
Onko kukaan purkanut tuollaisia satuloita, joita on pakko sekä kiertää että painaa samaan aikaan? Meinaan että miten ne voi fyysisesti toimia? Luulisi että painamalla menee sisään jos ei ole kierrettä vastassa ja jos on kierre vastassa (mikä selittää kiertotarpeen) luulisi sen kierteen vetävän mäntää pyörittäessä sisäänpäin. Joku hämmentävä viritelmä siellä on vaan pakko olla...
Kannattaa myös purkaa se mäntä osiin.
Männän sisällä olevan kierreholkin pitää pyöriä helposti kun otat siitä kiinni.
Rakenne on tämän tyyppinen:
https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/ALFA+R ... 27_Pro.jpg
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Tuossa on siis laakerointi mukana? Mun kysymykseni onkin, että mitenkä tuo käytännössä toimii. Olen itsekin nähnyt osissa (en tosin tutkinut tarkkaan, vaan vaihdettiin mäntä ja tuo holkkipaketti - enkä mä tehnyt muuta kuin pistin männän ja kumin paikoilleen), mutta vieläkään ei ole auennut mihin perustuu "paina ja kierrä" - pelkällä kiertämisellä ei mene, eikä kyllä painamisellakaan.
Tai siis menee, mutta sit ei enää toimi.
Tuossa on siis laakerointi mukana? Mun kysymykseni onkin, että mitenkä tuo käytännössä toimii. Olen itsekin nähnyt osissa (en tosin tutkinut tarkkaan, vaan vaihdettiin mäntä ja tuo holkkipaketti - enkä mä tehnyt muuta kuin pistin männän ja kumin paikoilleen), mutta vieläkään ei ole auennut mihin perustuu "paina ja kierrä" - pelkällä kiertämisellä ei mene, eikä kyllä painamisellakaan.
Tai siis menee, mutta sit ei enää toimi.

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuo Pelen kuvahan selittää täysin. Mäntä tosiaan pyörii kevyesti ja niin selvästi pyörii myös kierreholkki, kun kerran mäntä ei painu sisään pelkällä pyörittelyllä. Eli kierreholkki ei pyöri männän mukana vaan pysyy paikoillaan kun ne on laakeroitu toisistaan erilleen. Tarjoamalla painetta laakerointi "kumotaan", kierreholkki pyörii männän mukana ja kierähtää kierteillä sisempään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Siinä männässä voi olla vikaakin. Silloin yleensä automaattisäätökin toimii huonosti, jos ollenkaan. Sellaisessa tapauksessa kannattavinta lienee vaihtaa tehdaskorjattu satula, kun muutkin osat voi olla jo kuluneita ja itse korjaamalla säästö mitätön. Kierre ei siis ole kiinteästi männässä, vaan erillisessä palikassa, ja joskus osat ei ole toisissaan enää niin hyvin kiinni, että säätö toimisi. Kiukutteleva satula olisi joka tapauksessa hyvä purkaa ja putsata, kun ei se siitä enää paremmaksi itse tule muuttumaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
156:n takajarrujen kanssa totesin myös aikoinaan, että sitä voi kyllä pyöritellä vaikka kuinka kauan eikä se itsellään mene sisään, vaan tarvitsi tosiaan puristaa sisään ja samaan aikaan kiertää. Silloin hommasin siihen hommaan tarkoitetun työkalun, jolla se menee helposti.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sehän tuossa huvitttaa - satulat (molemmat) toimii sinänsä hienosti. Käsijarru toimii nätisti, automaattisäätö toimii hienosti ja jarru muuten tuntuu toimivan hienosti. Ulompi pala oli jumissa liukupinnoissa ja vasemmalla alempi liukutappi vähän död, minkä seurauksena epätasainen toiminta ja kuluma ja palat, levyt ja liukutapit vaihtoon. Ainoa haaste satuloissa on tuo, että mäntää tarvii painaa samalla kun kiertää (mikä on ihan tunnettu asia, painetta vaan tarvii enemmän kuin odotin, eikä puoliltaöin enää innosta kikkailla, joten nyt o työkalu) - ja minua alkoi kiinnostamaan että miten tuollaisen saa fyysisesti toteutettua. Mutta noinhan se väkiste menee, jos kierreosa ei pakotetusti pyöri männän mukana.
Hetkeäkään ei tartte epäillä, että jos jompikumpi satula vähääkään takkuaisi käytössä, se olisi jo purettu.
Hetkeäkään ei tartte epäillä, että jos jompikumpi satula vähääkään takkuaisi käytössä, se olisi jo purettu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Termostaatti ja venttiilikopan tiivisteet, nyt lämpiää nopeasti eikä öljyä mene tulppakuiluihin, Nokat olivat ihan ok-näköiset, en alkanut mittailemaan...
Joko merkkihuolto oli asentanut venttiilikopan paikoilleen jakopääremontin jälkeen vanhoilla tiivisteillä, tai ei ollut aukaissut venakoppia ollenkaan, -kele.
Joko merkkihuolto oli asentanut venttiilikopan paikoilleen jakopääremontin jälkeen vanhoilla tiivisteillä, tai ei ollut aukaissut venakoppia ollenkaan, -kele.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Indiana Jones ja kadonneiden ahtojen metsästys.
Saappi kun ahtaa tai ei, yleensä ei, niin tuli tehtyä vähän vianhakua ja korjausta. Ahtopaineensäätösolenoidin johdot oli joku joskus ranettanut aika hienosti, ja sieltä löytyi abikoa ja johtojatkoa ja päin persettä tehtyjä liitoksia. Solenoidilta kun nyppäsin johdon irti jäi koko johdonpätkä käteen, kun se irtosi toisesta päästä. Rävellykset korvasin kunnollisilla liitoksilla, mutta täytyy koittaa selvittää, että miten niiden johtojen oikeasti kuuluisi kulkea. Ne kytkennät on nyt hyvin omalaatuisen oloisia, vaikka solenoidi taas toimiikin.
No, toimivalla solenoidilla ahtoa tulee isoilla vaihteilla joitakin sekunteja kerrallaan, pienillä ei sitäkään. Ennen johtojen korjaamista ahtoja tuli hyvin satunnaisesti, nyt sentään jo useimmiten kun polkaisee. Huomenna jatketaan vianhakua...
Saappi kun ahtaa tai ei, yleensä ei, niin tuli tehtyä vähän vianhakua ja korjausta. Ahtopaineensäätösolenoidin johdot oli joku joskus ranettanut aika hienosti, ja sieltä löytyi abikoa ja johtojatkoa ja päin persettä tehtyjä liitoksia. Solenoidilta kun nyppäsin johdon irti jäi koko johdonpätkä käteen, kun se irtosi toisesta päästä. Rävellykset korvasin kunnollisilla liitoksilla, mutta täytyy koittaa selvittää, että miten niiden johtojen oikeasti kuuluisi kulkea. Ne kytkennät on nyt hyvin omalaatuisen oloisia, vaikka solenoidi taas toimiikin.
No, toimivalla solenoidilla ahtoa tulee isoilla vaihteilla joitakin sekunteja kerrallaan, pienillä ei sitäkään. Ennen johtojen korjaamista ahtoja tuli hyvin satunnaisesti, nyt sentään jo useimmiten kun polkaisee. Huomenna jatketaan vianhakua...
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jumissa oleva laturi pujoteltu ulos Lybrasta. Kotelo on halki, joten tuskin kelpaa vaihto-osaksi... Murjottu joskus, ja ainakaan tähän asti ei ole vaikuttanut toimintaan, kun ei ole "kantavalta" osalta rikki. Mistähän tuohonkin ehjän saisi...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Posti toi aasiasta parin €n BT -> FM lähettimen. Hillosin hattuhyllyn alle kun kontissa oli herätevirrat jo valmiina vahvistimelle. Sain pitää vanhan soittimen jonka värit sopii kabiinin muuhun värimaailmaan kivasti. Hyvin toimii, toivottavasti edes hetken 

- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pihalla neljään autoon talvirenkaat alle, Relluun lähivalon polttimon vaihto ja Subarun pakoputken lämpösuojaan miggi liimaa ja klemmari sirinöiden poistoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pyöritelty yksi pultti auki.
Nyt vielä yksi pakosarjan katkennut pinnapultti pitäisi saada ulos.
Tuo on ollut näköjään pitkään poikki, mutta pitänee koittaa sitä vääränkäätisellä poranterällä houkutella.
Nyt vielä yksi pakosarjan katkennut pinnapultti pitäisi saada ulos.
Tuo on ollut näköjään pitkään poikki, mutta pitänee koittaa sitä vääränkäätisellä poranterällä houkutella.
- Liitteet
-
- Pultti.jpg
- (103.37 KiB) Tiedosto ladattu 3828 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Fiat Croma T.i.e;n lohkon ultraäänipesu. Menee Integraleen.
Lisäksi samaiseen projektiin tulevat venakoppa ja pakosarja tuli lasikuulapuhallettua.
Lisäksi samaiseen projektiin tulevat venakoppa ja pakosarja tuli lasikuulapuhallettua.
- Liitteet
-
- WP_20171028_18_06_12_Pro.jpg
- (180.31 KiB) Tiedosto ladattu 3741 kertaa
-
- WP_20171028_18_08_23_Pro.jpg
- (174.08 KiB) Tiedosto ladattu 3741 kertaa
-
- WP_20171028_18_38_03_Pro.jpg
- (147.74 KiB) Tiedosto ladattu 3741 kertaa
- Vesa AJ
- Viestit: 271
- Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
- Car(s): Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
- Paikkakunta: Jakkula
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuormaajaprojekti on nytkähtänyt vähän eteenpäin. Nostosylinterit on sovitettu paikalleen, kiinnikkeet hitsattu ja aisasto alkaa olla kasassa...
- Liitteet
-
- 20171029_184451 (640x360).jpg
- (185.27 KiB) Tiedosto ladattu 3608 kertaa
rakkaudesta rautaan...
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Tästä projektista kuulee mielellään enemmänkin!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Yläpuolisista kuvista voisi päätellä, että miehet rakentavat isoja juttuja. Sen sijaan minä keskityin näpertelyyn. Sain kompuralle ihan oman paikan varastossa (harrastustila). Uusi kone aiheuttaa sen, että tuonne pitää vetää uusi sähkölinja ja se 16A:n sulakkeen taakse. Easy juttu, soitto sähkömiehelle ratkaisee asian. Toinen asia, joka kaipaa hieman huomiota on paineilmalinjan rakentaminen ainakin tuon eristetyn puuelementtiseinän läpi ettei joka kerta tarvitse vetää letkua oven kautta varasto kiertäen autokatokseen. Ajatuksena olisi, että kompuralta letkulla läpiviennille ja toisella puolen seinää (ulkona) sitten letkulla kohteelle. Millaisia ratkaisuja on seinän läpivientiin olemassa?
Tyhmä jatkaa kyselykauttaan eli käytetäänkö noihin linjoihin/lävienteihin ihan vesiputkia yms... tarvikkeita?
Tyhmä jatkaa kyselykauttaan eli käytetäänkö noihin linjoihin/lävienteihin ihan vesiputkia yms... tarvikkeita?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mulla on tallinnurkalla odottamassa yhdestä teollisuuskiinteistöstä purettua paineilmalinjaa, ihan vesijohtoputkia ovat. Kun vaan sais aikaiseksi niitten asentamisen, vähenis se jatkuva letkujen selvittely..JiiPee kirjoitti:
Tyhmä jatkaa kyselykauttaan eli käytetäänkö noihin linjoihin/lävienteihin ihan vesiputkia yms... tarvikkeita?
