Työkaluketju
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Työkaluketju
Vääntö/jousto.
En edes tiedä, mitenkä tuommonen reagoi jos vaikkapa kiinteällä avaimella kokeilee - varmaan se katkeaa? Idea on kuitenkin se, että tykillä ampuessa sauva alkaa joustamaan ja estää pultin kiristymisen, kun ampuu tavallaan "tyhjää". Tai jotenkin noin
Ei, en asiaa ole tutkinut muutakun sillä asenteella että ihmetellyt, et kuin tuo toimii.
En edes tiedä, mitenkä tuommonen reagoi jos vaikkapa kiinteällä avaimella kokeilee - varmaan se katkeaa? Idea on kuitenkin se, että tykillä ampuessa sauva alkaa joustamaan ja estää pultin kiristymisen, kun ampuu tavallaan "tyhjää". Tai jotenkin noin
Ei, en asiaa ole tutkinut muutakun sillä asenteella että ihmetellyt, et kuin tuo toimii.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Työkaluketju
Onko kenelläkään tietoa, mistä Suomesta/Tampereen alueelta saisi ostaa tämänkaltaisen työkalun? Olisi tarpeen ottaa Fiat Stilosta polttoainepumppu tankista ylös, mutta lukitusrengas on sen verran syvällä kolossaan ja kireässä, ettei se omalla työkaluarsenaalilla tahdo irrota. Voihan tuon tietysti ulkomailta tilata tai vaikka rakennella itse, mutta jos nopeammin löytyisi jostain lähimaastosta kohtuuhinnalla, niin voisin sellaisen ostaa. Tässä videossa käytetään vastaavanlaista työkalua Punton bensapumpun vaihtotyössä. Stilossa lukitusrengas on aivan samanlainen.
Re: Työkaluketju
Työkalu kulkee nimellä polttoaineanturin irroitustyökalu. Fixus ainakin myy noita, mutta netin mukaan Tampesterin myymälässä ei ole hyllyssä Evoteciä eikä Laserin työkalua.
Re: Työkaluketju
Tietämättä taas mistään mitään, niin pnv:n pensapumpussa on vastaavan oloinen kaulus (tosin metallia).
Se aukeaa, kun siihen pistää tasapäämeisselin, jota takoo lekalla sopivasta suunnasta. Voisiko vastaava konsepti toimia tuossakin?
Se aukeaa, kun siihen pistää tasapäämeisselin, jota takoo lekalla sopivasta suunnasta. Voisiko vastaava konsepti toimia tuossakin?
VMP
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Voisi, mutta monessa laitteessa se iso mutteri on muovia ja ottaa itteensä tuolla takomistavalla. Eräiden muiden merkkien harrastajilla on ollut tapana A) hitsata lattaraudasta tai B) veistää puusta sopiva palikka, jolla voi vääntää tasaisesti vastapuoleisia "nypylöitä", kuten tuolla virallisennäköisellä työkalulla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Työkaluketju
Muovia se rengas on tässäkin tapauksessa, ei sitä parane meisselillä takoa. Hyvä vinkki tuo puun käyttö työkalumateriaalina; tässä tapauksessa puun lujuus varmaan riittäisi ihan hyvin. Täytyypä kokeilla...
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Työkaluketju
Fixukselta löytyi kohtuullisen hintainen työkalu ja sellainen sattui vielä olemaan Tampereen Fixuksen hyllyssä. Nimike oli kuitenkin erilainen, mitä edellä ehdotettiin: Kyseessä ei ollut "polttoaineanturin irrotustyökalu", vaan "polttoainesäiliön kannen avaustyökalu". Hintalapussa oli hintana 24 €. Hyvin värkki hoiti hommansa; lukitusrengas lähti nätisti auki. Olisihan tuon saman työkalun saanut Ebaysta liki puoleen hintaan, mutta toimitusaika olisi ollut useampia viikkoja.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Työkaluketju
Myykö kukaan suomessa näitä venttiilityökaluja?
https://www.jbtoolsales.com/lisle-36050 ... oid=1002_1
Automies Eerik esittelee toimintaa kohdassa 12.30
https://youtu.be/qEe8C5u1LWg?t=750
https://www.jbtoolsales.com/lisle-36050 ... oid=1002_1
Automies Eerik esittelee toimintaa kohdassa 12.30
https://youtu.be/qEe8C5u1LWg?t=750
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Työkaluketju
Onko kenelläkään tietoa saako tämmöisiä jostain ilman Bahcon merkkejä = halvemmalla?
http://m.motonet.fi/fi/tuote/803018/Bah ... yleismalli
http://m.motonet.fi/fi/tuote/803018/Bah ... yleismalli
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Työkaluketju
Saa ilman Bahcon merkkejä mutta ei sen halvempi ole.
Laikkaa pieni viiste ulompaan putkeen liitoskohdassa ja levitä, paljon wd/crc/liukkaria väliin. Sit vasaralla muutama aimo napautus sisemmän putken vaimentajaa.
Laikkaa pieni viiste ulompaan putkeen liitoskohdassa ja levitä, paljon wd/crc/liukkaria väliin. Sit vasaralla muutama aimo napautus sisemmän putken vaimentajaa.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Työkaluketju
Trambolinin jämähtäneitä putkia meinasin irroittaa ja ajattelin, että tuosta voisi olla iloa joskus muutenkin.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Työkaluketju
Mä korjaan sen pakoputken aina jälkeen takomalla sen takaisin ympyrän muotoiseksi ja migillä viiste pois. Toimii se siis tramboliiniinkin!Albertolli kirjoitti:Trambolinin jämähtäneitä putkia meinasin irroittaa ja ajattelin, että tuosta voisi olla iloa joskus muutenkin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Muistaessani, täytyy kehua ääneen Bilteman pitkien meisselipalojen sarjaa. Ylttää sähkövääntimen kanssa syvennyksessä oleviin ruuveihin ja esim. sisustahommissa palkinnut vaivattomuutta korostaen. Hyvin ylttää 156:n ovenkahvakoteloiden pohjaruuveihin, BMW:n ovipahvien kiinnistysruuveihin ovenkahvahässäkän uumenissa ja moneen muuhunkin kohtaan, missä pikkupalan kanssa voi vaan harmitella ja kaivaa manuaalimeisseliä esiin. On kai näitä muillakin toimijoilla, minulle tuo kyseinen satsi osui joskus hyllystä kouraan eikä hetkeäkään ole harmittanut.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Työkaluketju
Mitä jum-kirosana!
Miten olenkaan missannut noin mainion tuotteen. Taas on Bilteman ostoslista pitkä, mutta pitäähän sitä ihmisellä työkaluja olla vaikka ei mitään osaisikaan
Miten olenkaan missannut noin mainion tuotteen. Taas on Bilteman ostoslista pitkä, mutta pitäähän sitä ihmisellä työkaluja olla vaikka ei mitään osaisikaan
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Ja edelleen biltemasta;
Kuusiokolot pallopäillä hakkaa mennentullenjapalatessa esim pahkot/fakomit/vyrtit/sun muut. Työkseni käytän paljon kuusiokoloja enkä muita suostu käyttämään. Kaiken näköstä tullu kokeiltua, mut noi o hyvät. Toki ovat lyhyet. Ei muljua - jos pultin kanta pitää, ni joko avain vääntyy potkurille vääntövarren kans tai avain räjähtää. Eivät pyöristy. Ja maksavatkin 7€ setti. 10x + kalliimat ei vaan toimi.
Lisäks esim 18" jakari helvatan hyvä - leuat oikeinpäin vinos - ei meinaa saada irti kohteesta. Ja amerikanmallinen putkitongi kans hyvä. 2 edellistä ollu pannarin rakennuspuuhissa ja ne toimii.
Huora mätänetistä kuite parhaimpia ostoksia...
Desoutterin muutaman neukun viisarimomenttiavain kans oli kätsy aikoinas lukollisen tasauspyörästön asennukses. Se ny ei liene euroopan halvimpia.
Kuusiokolot pallopäillä hakkaa mennentullenjapalatessa esim pahkot/fakomit/vyrtit/sun muut. Työkseni käytän paljon kuusiokoloja enkä muita suostu käyttämään. Kaiken näköstä tullu kokeiltua, mut noi o hyvät. Toki ovat lyhyet. Ei muljua - jos pultin kanta pitää, ni joko avain vääntyy potkurille vääntövarren kans tai avain räjähtää. Eivät pyöristy. Ja maksavatkin 7€ setti. 10x + kalliimat ei vaan toimi.
Lisäks esim 18" jakari helvatan hyvä - leuat oikeinpäin vinos - ei meinaa saada irti kohteesta. Ja amerikanmallinen putkitongi kans hyvä. 2 edellistä ollu pannarin rakennuspuuhissa ja ne toimii.
Huora mätänetistä kuite parhaimpia ostoksia...
Desoutterin muutaman neukun viisarimomenttiavain kans oli kätsy aikoinas lukollisen tasauspyörästön asennukses. Se ny ei liene euroopan halvimpia.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Jahans. Haaveena olis hommata akkumutteriväännin.
Milwaukeeta eräs suositteli. 300€ olis 610N ja 500€ 1500N, joka lie kivun yläpäässä...
Muutaman satasen budjettia aattelin. Muita suosituksia?
Ei olis letkut haittana ja jerkkua enempi ku samanhintaluokan mopoissa. Ja mun nykysellä kompuralla muutoinki ahdistavaa käyttää ilmakaluja, kun tuotto huonohko.
Milwaukeeta eräs suositteli. 300€ olis 610N ja 500€ 1500N, joka lie kivun yläpäässä...
Muutaman satasen budjettia aattelin. Muita suosituksia?
Ei olis letkut haittana ja jerkkua enempi ku samanhintaluokan mopoissa. Ja mun nykysellä kompuralla muutoinki ahdistavaa käyttää ilmakaluja, kun tuotto huonohko.
Re: Työkaluketju
Mihin muuten käytät mutteriväännintä?
Itselle on aika harvoin käyttöä, lähinnä viimeksi laturin hihnapyörä, mutta ehkä kerran vuodessa käyttöä.
Itselle on aika harvoin käyttöä, lähinnä viimeksi laturin hihnapyörä, mutta ehkä kerran vuodessa käyttöä.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
Työkaluketju
Itse hain K-Raudasta satunnaiseen kotikäyttöön Ryobin akkukoneen sekä 400 mainosnewtonia kiäntävän mutterinvääntimen, 280€ maksoi kahdella 2Ah:n akulla. Ainakin pikaisella testillä saa kyllä pultit ammuttua hyvinkin piukkaan.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Työkaluketju
Yleensä siihen, kun tarvitsee saada useampi pultti tai mutteri auki, ja kyse ei ole mistään nautiskeluhommasta. Viimeksi peräkärrin renkaita räntäsateessa vaihtaessa, paljon mukavampi se oli hurauttaa koneella mutterit auki, kuin alkaa ristikkoavaimella vääntämään (loppukiristyksen tein toki sillä, aluvanteille taas momenttiavaimella.) Varsinkin jos pitää jotain ruosteisia kierteitä avata hankalassa paikassa, on väännin jotain sellaista, jonka makuun päästyä ei huvita luopua.unknown kirjoitti:Mihin muuten käytät mutteriväännintä?
Itselle on aika harvoin käyttöä, lähinnä viimeksi laturin hihnapyörä, mutta ehkä kerran vuodessa käyttöä.
Akkukonetta minulla ei ole, vaan paineilmatoiminen Bahcon väännin, ja tämmöinen biltemalainen, joka on varsin mainio peli, vaikka tuo 310Nm on ehkä yltiöoptimistinen arvio:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 000020211/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Työkaluketju
Pyörien vaihtoa varten investointi momenttiavaimeen saattaa olla parempi, sillä jos pyörä on noin 100Nm voimalla kiinni, niin aukeaa kyllä ihan normaalilla vääntövarrella, myös siellä tien päällä, jos on auto, mistä löytyy vararengas. Toki peräkärry kun on ilman painoa, niin siellä toimii mutterimopo.
Itselle ei nimittäin tule yhtään kohtaa mieleen, missä voisi tarvita yli 350Nm vääntöä; joissain vaihdelaatikon hienokierteissä voi olla jotan tuota kokoluokkaa, mutta muuten kukaan ei tarvitse 1500Nm muuhun kuin kierteiden irroittamiseen. Jos "päräyttää" mutterimopolla kiinni, niin yhtään ei tiedä momenttia ja pahimmassa tapauksessa leikkaa kierteet irti tai kartion mutkalle.
Itselläni on 80-400Nm Stahlwille Manoskop, mikä on 60cm pitkä, sillä on vaivatonta napsutella pyörät momenttiin.
Itselle ei nimittäin tule yhtään kohtaa mieleen, missä voisi tarvita yli 350Nm vääntöä; joissain vaihdelaatikon hienokierteissä voi olla jotan tuota kokoluokkaa, mutta muuten kukaan ei tarvitse 1500Nm muuhun kuin kierteiden irroittamiseen. Jos "päräyttää" mutterimopolla kiinni, niin yhtään ei tiedä momenttia ja pahimmassa tapauksessa leikkaa kierteet irti tai kartion mutkalle.
Itselläni on 80-400Nm Stahlwille Manoskop, mikä on 60cm pitkä, sillä on vaivatonta napsutella pyörät momenttiin.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Kolme erkokoista momenttiavainta on jo hyllyssä.
0-13Nm, 5-25Nm ja 28-210Nm.
Mopoihin saa momenttivarsia, joilla voinee renkaanpultitkin kiinnitellä.
4-6 koslan renkaanvaihdotkin muuttunevat hieman miellyttävimmiksi.
Just nyt alan 159:n pyöriä vaihtamaan.
Ja ihan pekkaperus alustajumpassa tms koneväännin helpottanee mihin koneen saa mahtumaan.
Napamutterit, kampuranpultit jne.
0-13Nm, 5-25Nm ja 28-210Nm.
Mopoihin saa momenttivarsia, joilla voinee renkaanpultitkin kiinnitellä.
4-6 koslan renkaanvaihdotkin muuttunevat hieman miellyttävimmiksi.
Just nyt alan 159:n pyöriä vaihtamaan.
Ja ihan pekkaperus alustajumpassa tms koneväännin helpottanee mihin koneen saa mahtumaan.
Napamutterit, kampuranpultit jne.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Nii. 159 napamutterille toista m vartta ja noin 80kg silkkaa lihasta hyppäs varren päähän. No aukeshan se mutu kolmannella pompulla.
Tunkki/pukkiviritelmät avaimille. Iha yhtälailla ellei isompi muljahduksen vaara, varsinki ku yksin tekee. Ei oo kaveria avainta työntämäs kohdetta kohti.
Isommille momenteille (kiristys) töistä 400N avain. Ja tarvittaessa 5x kertaaja. Eli 2000 sais hallitusti kiristettyä reilussa tilassa.
Mut se avaaminen perus askartelussa olis kätsyä koneella.
Tunkki/pukkiviritelmät avaimille. Iha yhtälailla ellei isompi muljahduksen vaara, varsinki ku yksin tekee. Ei oo kaveria avainta työntämäs kohdetta kohti.
Isommille momenteille (kiristys) töistä 400N avain. Ja tarvittaessa 5x kertaaja. Eli 2000 sais hallitusti kiristettyä reilussa tilassa.
Mut se avaaminen perus askartelussa olis kätsyä koneella.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Työkaluketju
Mopo on oikein kiva kun pitää saada johonkin pyörivään kikkareeseen pultattua tavaraa irti. Viimeksi taisin availla Spiiderin vauhtipyörän pultteja. Kiristäminen täytyy tietty hoitaa momenttiavaimella.
Renkaanvaihdossakin tuo on kyllä mukava. Pitäisi tosin rakentaan talliin paineilmalinjasto jotta kompuraa ei tarvitsisi roudata ovensuuhun aina kun pihalla vaihdellaan fillareita. Toinen vaihtoehto olisi saada Hämis läjään ja pois autonosturilta jotta ei tarvitsisi tunkin kanssa jumpata, mutta se tapahtunee ehkä vuoteen 2030 mennessä
Renkaanvaihdossakin tuo on kyllä mukava. Pitäisi tosin rakentaan talliin paineilmalinjasto jotta kompuraa ei tarvitsisi roudata ovensuuhun aina kun pihalla vaihdellaan fillareita. Toinen vaihtoehto olisi saada Hämis läjään ja pois autonosturilta jotta ei tarvitsisi tunkin kanssa jumpata, mutta se tapahtunee ehkä vuoteen 2030 mennessä
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Työkaluketju
Kyllähän nuo napamutterit tai joku kampuran päätypultti ovat aika ikäviä ilman pyssyä. Sitten jos justiinsa pitkillä varsilla kikkaillaan ja hypitään päällä, niin tuo on oman terveyden kannalta jokseenkin arveluttavaa. Puhumattakaan, että hyvin helpolla se hylsy tai avain pomppaa johonkin auton lasiin tai kylkeen jos sitä jollain vasaralla nuijii. Samoin kun sen avaimen muljauttaa, niin kanta on pyöreä ja sitten taas kiroillaan. On mulla yksi kaveri joka pitkällä jatkolla voimalla repiessä repi samalla olkapäänsä leikkauskuntoon. Samalla sitten vakuutusyhtiö koulutti uuden ammatinkin kun käsillään tekeminen ei enää tullut kyseeseen... Tuli sitten yksi insinööri lisää
Itsellä ei ole mutterimopoon momenttivartta, mutta pitkä jatko toimii ihan yhtälailla. Sellainen 30 cm jatko vie aika hyvin iskusta voiman. Loppukiristys sitten käsin.
Itsellä ei ole mutterimopoon momenttivartta, mutta pitkä jatko toimii ihan yhtälailla. Sellainen 30 cm jatko vie aika hyvin iskusta voiman. Loppukiristys sitten käsin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Työkaluketju
Niin, siis minä en käytä mopoa pelkästään tiukkojen pulttien avaamiseen, vaan kaikkeen avaamiseen siinä vaiheessa, kun jotain on purkamassa. Miksei kasatessakin, kunhan ymmärtää ensin pistää käsin kierteille, ja tehdä loppukiristyksen käsin tai momenttiavaimella. Huomattavasti nopeampaa ja ennenkaikkea mukavampaa, kuin kitkutella räikällä jossain lattian rajassa reikäänsä kiinni leiponeita pultteja. Siihen tarkoitukseen tuo Bilteman kone olisi akkukäyttöisenä oikein optimi (liipasimessa on portaaton nopeuden säätö, eli kiristäessäkään ei tarvitse täysillä paukuttaa), mutta johtokin liikkuu aikalailla vaivatta varsinkin tallissa verrattuna letkuun.
Noiden koneiden kanssa kannattaa panostaa kunnon hylsyihin. Vaikka normaalihylsyt ei niin helpolla räjähdäkään (jolloin muuten lentää sirpaletta kuin kranaatista konsanaan, ei ihan vaaratonta), niin ne syö tehoa aika paljon omaan joustoonsa jumissa olevia pultteja avatessa. Huomaa kuumentuneena hylsynä hetken paukutuksen jälkeen.
Noiden koneiden kanssa kannattaa panostaa kunnon hylsyihin. Vaikka normaalihylsyt ei niin helpolla räjähdäkään (jolloin muuten lentää sirpaletta kuin kranaatista konsanaan, ei ihan vaaratonta), niin ne syö tehoa aika paljon omaan joustoonsa jumissa olevia pultteja avatessa. Huomaa kuumentuneena hylsynä hetken paukutuksen jälkeen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Työkaluketju
Itsellä on Bosch:n akkukäyttöinen mutterin väännin jolla hoituu renkaidenvaihdot (löystäminen ja kiristys käsityökaluilla). Samoin kätevä kapistus koneen purkamisessa yms. kevyessä touhussa, isompia pultteja/muttereita varten on sitten paineilmapyssy...
Itse kuolasin tuota pienempää Milwaukeeta, samoin kuin Makitaa ja jompi kumpi tulee kyllä seuraavaksi kunhan tuo Boschilainen hajoaa
Itse kuolasin tuota pienempää Milwaukeeta, samoin kuin Makitaa ja jompi kumpi tulee kyllä seuraavaksi kunhan tuo Boschilainen hajoaa
"No smoke => no power => no hope"
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
Enpä tiiä, notta kannattaako edes mainita, kun siinä menee vähäinenkin kunnia . Tilasin Hyundai -nimisen pulttipyssyn, kun uuden kompurankin hain. Saapa nähdä onko halpisvekottimesta muuhun kuin renkaiden vaihtoon. Oli vain niin halpa, että sillä hinnalla kelpaa vaikka koristeeksi varastoon .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Jos on edes siihen, niin se on ihan hyvä ensiaskel . Kaikista halpispyssyistä nimittäin ei ole ja se kuitenkin lie se yleisin käyttötarkoitus.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Työkaluketju
Miks katkeis? Tai varmasti katkeaa jos varren päässä ei ole järkeä lopettaa pyörittämistä kun varsi alkaa joustaa, eikä pultti/mutterl enää kiristy..Aquatica kirjoitti:Vääntö/jousto.
En edes tiedä, mitenkä tuommonen reagoi jos vaikkapa kiinteällä avaimella kokeilee - varmaan se katkeaa?.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Työkaluketju
Mulla on sellainen Makitan pienempi väännin.
Renkaiden vaihdossa toimii, kun alkulöysäämisen hoidan käsipelillä sellaisella pitkävartisella avaimella.
Ilman sitä joutuu hakkaamaan niin kauan, etten viitsi. Eikä aina välttämättä aukea niinkään varsinkin, jos on jossain muualla viimeksi renkaat kiinnitetty.
Tuohon päädyin lähinnä, kun on samaa akkuperhettä olevia muitakin työkaluja.
Renkaiden vaihdossa toimii, kun alkulöysäämisen hoidan käsipelillä sellaisella pitkävartisella avaimella.
Ilman sitä joutuu hakkaamaan niin kauan, etten viitsi. Eikä aina välttämättä aukea niinkään varsinkin, jos on jossain muualla viimeksi renkaat kiinnitetty.
Tuohon päädyin lähinnä, kun on samaa akkuperhettä olevia muitakin työkaluja.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Työkaluketju
^ Mulla on varmaan samanlainen akku-Makita. Täytyy sanoa, että on jäänyt hyvin vähälle käytölle. Muutenkaan en itse hirveästi pidä noista akkupyssyistä. Pitävät hirveän metelin, mutta mitään ei oikein tapahdu. Vanha paineilma-IR vinkaisee kerran siinä missä akkupyssyllä rytyyttää terävän metallisella kilinällä 10 sekuntia.
Pieni paineilmakone olisi itsellä hankintalistalla. Moinen olisi vähän näppärämpi monasti ahtaissa paikoissa mitä tuo iso IR. Joskus mulla moinen olikin, mutta oli joku halpiskone joka ei kovin kauaa kestänyt, enkä ole uuteen hyvään raaskinut sitä noin 250 euroa sijoittaa
Pieni paineilmakone olisi itsellä hankintalistalla. Moinen olisi vähän näppärämpi monasti ahtaissa paikoissa mitä tuo iso IR. Joskus mulla moinen olikin, mutta oli joku halpiskone joka ei kovin kauaa kestänyt, enkä ole uuteen hyvään raaskinut sitä noin 250 euroa sijoittaa
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: Työkaluketju
https://www.hazet.de/produktkatalog/pro ... =896188987
Olikohan reipas vuosi takaperin, kun mopoa tuollaiseen päivitin. Ei ole tarvinnut katua. Akkukoneet vielä mun näkökulmastani melko joutavia; tuota pikku-Hazettia vastaavat tehot tulevat paljon kookkaammassa, raskaammassa ja kalliimmassa paketissa. Akkukonetta voi miettiä sitten, kun se patteri mahtuu kahvan sisään. Pieni koko on autohommissa olennainen juttu, kun tilaa harvemmin on liikaa missään.
Olikohan reipas vuosi takaperin, kun mopoa tuollaiseen päivitin. Ei ole tarvinnut katua. Akkukoneet vielä mun näkökulmastani melko joutavia; tuota pikku-Hazettia vastaavat tehot tulevat paljon kookkaammassa, raskaammassa ja kalliimmassa paketissa. Akkukonetta voi miettiä sitten, kun se patteri mahtuu kahvan sisään. Pieni koko on autohommissa olennainen juttu, kun tilaa harvemmin on liikaa missään.
Operating at the speed of dark
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Työkaluketju
Mulla on ollut reilun vuoden harrastekäytössä milwaukeen 1500nm auki ja 1000nm kiinni vääntävä akkumopo. Eihän se ihan pienimpiin väleihin mahdu mutta muuten on aivan loistava kapistus. Voimaa on tarvittaessa niin että ei tarvi "rätkyttää". Akkukin kestää pitkään yhdellä latauksella.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Työkaluketju
Pienellä tuunauksella ihan kelpo peli.
https://m.youtube.com/watch?v=agfSRTV_UT0
https://m.youtube.com/watch?v=agfSRTV_UT0
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Re: Työkaluketju
Omassa käytössä on Makitan DTW285Z, pieni ja näppärä kone. Tiukkaan vedettyjä pyöränpultteja ei tuolla auki saa (avaus 400Nm), mutta muutoin erittäin kätevä kone. Makitaan päädyin koska akkuporakone ja rälläkkä oli jo Makitoja, joten pelkkä runkokone riitti. Englannista tilattuna hinnaksi tuli reilu 160€.jalittam kirjoitti:Jahans. Haaveena olis hommata akkumutteriväännin.
Milwaukeeta eräs suositteli. 300€ olis 610N ja 500€ 1500N, joka lie kivun yläpäässä...
Muutaman satasen budjettia aattelin. Muita suosituksia?
Ei olis letkut haittana ja jerkkua enempi ku samanhintaluokan mopoissa. Ja mun nykysellä kompuralla muutoinki ahdistavaa käyttää ilmakaluja, kun tuotto huonohko.
Työn puolesta tutuksi on tullut juuri tuo 1500Nm Milwaukeen M18 CHIWF12-502X, sillä aukeaa kyllä tiukemmatkin pultit. Kone on aika iso ja painava, muuten hyvä vehje. Tästä oli ainakin loppukesällä kova tarjous, akkuporakone ja pulttipyssy + laturi ja akut reilu 600€.
Koneen valinnassa lienee tärkeimpiä valinta kriteereitä onko jo muita akkukoneita käytössä, jolloin pääsee halvemmalla kun hankkii vain uuden runkokoneen. Sen jälkeen kannattaa miettiä mitä sillä tekee, eli kuinka tehokasta konetta tarvii. Akuissa harrastekäytössä on riittänyt hyvin 3-4 Ah akut, joten en karsastaisi poistuvia/tarjous malleja, vaikkei niissä olekkaan uusimpia 5 Ah akkuja.
Re: Työkaluketju
Taas on toveri ylittänyt itsensä, tuohon kunnon kahva perään ja harasoo.
https://m.youtube.com/watch?v=zDz7N9Bo1kg
https://m.youtube.com/watch?v=zDz7N9Bo1kg
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Työkaluketju
Samanlaisesta oon haaveillut vuosia, sais tosin olla vähän sirompi rakenteeltaan... Muistaakseni vastaava teollinen kapine esiteltiin tässäkin ketjussa joskus? Oli pre-Trumpistanin tekosiakurppa kirjoitti:Taas on toveri ylittänyt itsensä, tuohon kunnon kahva perään ja harasoo.
https://m.youtube.com/watch?v=zDz7N9Bo1kg
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Työkaluketju
Tänään tuli hankittua vähän käytetty Wurth/Milwaukee akkupuukkosaha.
Ajatuksena oli että nuo kaksi mukana tullutta akkua kiertäisi myös Milwaukeen M18 porakoneessa, mutta kotiin tultuani huomasin että kone olikin 28 volttinen.
Hämäävän saman näköiset akut ovat ja kun kerran akun kyljessä luki vain Wurth niin ei edes tullut mieleen, että kone ei olisi 18 volttinen
No toivotaan että sen verran tulee käytettyä konetta ettei akut happane varastossa.
Ajatuksena oli että nuo kaksi mukana tullutta akkua kiertäisi myös Milwaukeen M18 porakoneessa, mutta kotiin tultuani huomasin että kone olikin 28 volttinen.
Hämäävän saman näköiset akut ovat ja kun kerran akun kyljessä luki vain Wurth niin ei edes tullut mieleen, että kone ei olisi 18 volttinen
No toivotaan että sen verran tulee käytettyä konetta ettei akut happane varastossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Mulla ainoa elävien kirjoissa oleva akkukone on hitakkin väännin. Seo 14,4V jote hitakkin mutteriväännin ei siis tule kyseeseen - ja mopohkoja ovat.
Makitaa ehkä en enää osta...
Ja jos ekaks pitää löysyttää pyöränpultit, ni väännin turhahko.
Päätynen milwauken tarjontaan... Jos huomen kävis paikallisessa kaupassa utelemassa.
Lisäks, jos nyt rupeis kyhäämään tilausta matalanostimesta. Sen oon jo päättäny;
https://www.elekma.com/matalanostin-launch-tlt-330-a
Makitaa ehkä en enää osta...
Ja jos ekaks pitää löysyttää pyöränpultit, ni väännin turhahko.
Päätynen milwauken tarjontaan... Jos huomen kävis paikallisessa kaupassa utelemassa.
Lisäks, jos nyt rupeis kyhäämään tilausta matalanostimesta. Sen oon jo päättäny;
https://www.elekma.com/matalanostin-launch-tlt-330-a
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Seuraava tarve; mistähän löytyis peltikaappi seinälle ripustettavaksi?
Ilmeisesti vanhat keittiökaapistot ovat suosittuja, joten peltisille ei markkinarakoa...
Ilmeisesti vanhat keittiökaapistot ovat suosittuja, joten peltisille ei markkinarakoa...
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
. Ei irtoa momenttiavaimella kiristetty pyörän pultti. Pitää löysyttää normiavaimella ensiksi, sitten tulee ulos iloisesti. Talven aikana hankittava kunnollinen kevääksi, jotta saa muutakin purettua tarpeen mukaan. Muitakin paineilmalla toimivia laitteita hankittava, vaikka vaimo sanoi, että härvelikiintiö on täynnä pitkäksi aikaa, just joo. Oppirahat maksettuPolforea kirjoitti: Jos on edes siihen, niin se on ihan hyvä ensiaskel . Kaikista halpispyssyistä nimittäin ei ole ja se kuitenkin lie se yleisin käyttötarkoitus.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Työkaluketju
^^ Polaria ainakin tekee peltikaappeja. Tosin voivat olla vähän arvokkaita autotalliin uutena. Liikkuu lie purettunakin.. Toinen varmaan joku AJ ja vastaavat teollisuus/varastopuolen toimijat. Noitakin toisinaan nakyy köntissä myytävän kun jotain konkurssipesiä myydään tai oppilaitoksia on lakkautettu. Joskus on kaupan myös vanhoja peltisiä sähkökaappeja.
Noista akkukoneista, niin itsellä on akkuporana iskevä Milwaukee. Joku aika iäkäs 18 V fuel. Tuosta keväällä loppui hiilet. Paikallisessa industria centerissä ei ollut, mutta toiseksi lähimmässä oli ja saivat nuo vuorokaudessa. Hinta oli noin kympin. Muutenkin myyjä puhui, että Milwaukeen varaosat on hyvin saatavilla ja halpoja. Tuo oma kone on tosiaan varmaan luokkaa 10 v vanha. Kaksi 3 vai 4 Ah akkua ja nuo ovat edelleen täysin iskussa ja pikalaturi lataa nopeammin mitä noita ehtii tyhjäksi porata. Hitusen iso ja painava, mutta iskevänä menee betoniinkin ja kääntää teräkseen M10/M12 kierrettä tarvittaessa. Tosin jos useamman M12:n kääntää, niin alkaa jo lämmöstä protestoida ja katkoa hommaa. Yleiskoneena kuitenkaan en oikein parempaa osaisi kaivata. Sikäli itse pidän tuota Milwaukeeta vallan hyvänä vaihtoehtona.
Noista akkukoneista, niin itsellä on akkuporana iskevä Milwaukee. Joku aika iäkäs 18 V fuel. Tuosta keväällä loppui hiilet. Paikallisessa industria centerissä ei ollut, mutta toiseksi lähimmässä oli ja saivat nuo vuorokaudessa. Hinta oli noin kympin. Muutenkin myyjä puhui, että Milwaukeen varaosat on hyvin saatavilla ja halpoja. Tuo oma kone on tosiaan varmaan luokkaa 10 v vanha. Kaksi 3 vai 4 Ah akkua ja nuo ovat edelleen täysin iskussa ja pikalaturi lataa nopeammin mitä noita ehtii tyhjäksi porata. Hitusen iso ja painava, mutta iskevänä menee betoniinkin ja kääntää teräkseen M10/M12 kierrettä tarvittaessa. Tosin jos useamman M12:n kääntää, niin alkaa jo lämmöstä protestoida ja katkoa hommaa. Yleiskoneena kuitenkaan en oikein parempaa osaisi kaivata. Sikäli itse pidän tuota Milwaukeeta vallan hyvänä vaihtoehtona.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
Bahcon BP815 löysi meiltä uuden kodin. En malttanut enää odotella - kyseessä on oma joululahja. Paketissa ei ole mukana edes letkuliitintä, joten kauppaan on marssittava uudelleen, mikä ei ole kovin vastenmielistä. Keväämmällä näkee sitten mihin tuo mutterikanuuna kykenee. Hyundai saa ruostua paketissaan.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
^ Nerokasta
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Työkaluketju
Pakko tehdä itselle samanlainen.
https://m.youtube.com/watch?v=mKK9VP1kBcg
https://m.youtube.com/watch?v=mKK9VP1kBcg
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Milwaukeen M18 FMTIWF12 mopo + BLPD väännin paketti tuli hommattua.
Kojeet hiiliharjattomat.
5Ah akuilla ja pikalaturilla.
600€ oli setin hinta - rajoitetun ajan oli se. Jopa oikeesti.
Poralla otin neitsyyden 13mm terällä latikkanippuun - peukalo ja ranne otti kipeetä, kun terä nalkkas: terä pysähty ja kone jatko pyörimistä...
Pääs yllättämään, kun tottunu hitakkien pakan luistoon ja voiman puutteeseen...
Tollahan voinee pikkureikiä kairata betoniinkin, kun iskukin löytyy. Ei tarvinne dewaltin roikkaporavasaraa pikkuhommiin viritellä.
Mopo koepyllistämättä. Hajin adkaupasta ikh:n mopohylsäsetin.
Nosturin virkaa toimittaa Launch LT330A, kunhan saan tehtyä asennuksen loppuun.
Seinäpeltikaappeja ei ole löytynyt. Lähimmäksi lie ikean minikaapit ja jotkin kalliit kemikaalikaapit.
Kojeet hiiliharjattomat.
5Ah akuilla ja pikalaturilla.
600€ oli setin hinta - rajoitetun ajan oli se. Jopa oikeesti.
Poralla otin neitsyyden 13mm terällä latikkanippuun - peukalo ja ranne otti kipeetä, kun terä nalkkas: terä pysähty ja kone jatko pyörimistä...
Pääs yllättämään, kun tottunu hitakkien pakan luistoon ja voiman puutteeseen...
Tollahan voinee pikkureikiä kairata betoniinkin, kun iskukin löytyy. Ei tarvinne dewaltin roikkaporavasaraa pikkuhommiin viritellä.
Mopo koepyllistämättä. Hajin adkaupasta ikh:n mopohylsäsetin.
Nosturin virkaa toimittaa Launch LT330A, kunhan saan tehtyä asennuksen loppuun.
Seinäpeltikaappeja ei ole löytynyt. Lähimmäksi lie ikean minikaapit ja jotkin kalliit kemikaalikaapit.
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Työkaluketju
Näin kesärengaskauden kynnyksellä jos joku on miettinyt laadukkaan momenttiavaimen hankkimista niin Fixuksella on aika lyömätön tarjous Gedoren momenttiavaimesta:
https://www.fixusnet.fi/fin/momenttiava ... 076-70236/
https://www.fixusnet.fi/fin/momenttiava ... 076-70236/
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Työkaluketju
Näkyy olevan niin lyömätön, että serveri tuli lyödyksi, kun yritin hintaa kaivaa:
Paljonkos tuo sitten maksaa?Call to a member function xpath() on boolean
Error: An Internal Error Has Occurred.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: Työkaluketju
^Paska sivu, kun työntää tuon Etsi lähin myymälä-lapun tuohon päälle, mutta 125€ olin tihrustavani tuon kustantavan.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)