Tavoite Norjassa on, että v. 2025 jokainen myyty uusi auto on sähkökäyttöinen.
Taitaa Pohjoismaissa olla lähivuosina autokannat eri maissa kovin erilaiset.
Suomen sähköautomyynti on lähinnä huvittavan ja säälittävän välillä. Alfaakin myydään enemmän kuin sähköautoja
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
Ja toisesta uutisesta kesäkuulta "Koko Norjan autokannasta sähköautoja on neljä prosenttia.". Toki siellä on mukavia tukia ja etuja sähköautoilijoille. Saa sitten nähdä kun alkaa oikeasti olemaan sähköautot suuresti edustettuna, että miten sitten käy kulujen osalta.
Lataussähkön hinta tai verotus nousee? Näin ei ehkä käy Norjassa mutta Suomessa hyvin todennäköisesti. Autoilun kokonaisverotus kun ei saa Suomessa laskea. Koska valtion velka ja muuta shaissea.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
Onkohan ne leventäneet parkkiruutuja. Ainakin Model S on helvetinmoinen lahna.
Eiköhän tuollakin jossain vaiheessa edut poistu tai ainakin vähene merkittävästi. On vaan kiva vihertää, tuntuu tuollakin hallinto olevan aika ideologisesti kaunista päätellen sähköautojen lisäksi avoimesta suhtautumisesta esim. pakolaisiin. Jos tässä öljyn hinnat mataa ja sähköautot lisääntyy, joskus se kukkaro tyhjenee idealistiltakin ja tulee realismi vastaan, vaikka rahastossa onkin satoja miljardeja dollareita. Maa kuitenkin elää enimmäkseen likaisesta teollisuudesta tällä hetkellä, jos palataan sillikauppaan niin sitten koittaa ankeat ajat. Toki noita likaisia rahoja on pistetty kaiken yhteiskunnan kehittämiseen, joten hetken aikaa mennee ihan hyvin, mutta eri asia kuinka kestävällä pohjalla se on. Nyt taitaa puolet vientituloista tulla öljystä + maakaasu päälle. Mutta kuten todettua, on noilla rahaa leikkiä vaikka mitä jeesusta keposeen parikymmentä vuotta, ilman että kansa tajuaa ollaanko kestävällä pohjalla vaiko ei.
Siihen nähden meillä Suomessa on asiat paremmin, että meillä on notkeampaa teollisuutta ja metsää, joten aikana öljyn jälkeen ollaan kenties paremmassa asemassa, poislukien tuo messevä rahasto joten pitää elää jo nyt niukemmin. Norskeillahan on nyt asiat hienosti, vientitase kohdillaan, työttömyys alhaalla ja BKT liki tuplaten Suomeen verrattuna. Mutta tosiaan Suomen vienti nojaa melko tukevasti teollisuuteen, johon voi laskea myös osan palveluviennistä esim. datakeskusten muodossa. Lopuissa puutuotteet ja kemianteollisuus sekä laitteet koneet ja elektroniikka jyrää edelleen. Jostain syystä tuolla BKT:ssa ei näy mestaruudet e-sportissa tai toisille kudotut villapipot, vaikka joidenkin mielestä niihin pitäisi panostaa ja luopua savupiipputeollisuudesta negatiivisen julkisuuskuvan takia. Nyt mikromuovikohun keskellä jopa turkistarhaus voi saada arvostusta? Tuossa muuten Tesla ei ole Fiattia parempi, pikemminkin päinvastoin taitaa vaatia leveämmät renkaat ja kuluttaa niitä enemmän, koska massa suurempi, joten enemmän mikromuovia ympäristöön.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Norskeilla riittää ikuisesti vesivoimaa, joka nyt valuu halvalla naapurimaille. Tällä saadaan myös sähkölle isompi arvo, kysynnän kasvaessa hinta tietenkin nousee. Tosin sähköverkko on siellä päin heikossa jamassa, joten kyllä rahaa palaa jatkossakin.
Alkaa kyllä Suomen sähköverkkoakin ahdistamaan, jos pitää enemmän ladata autoja. Toki dynaaminen kuormanohjaus ja kysyntäjousto auttavat, mutta aika näyttää missä tahdissa mikäkin kehittyy.
Norjan sähköautotukipolitiikan yksi kantavimpia ideoita lie se, että ajellaan itse sähköllä ja myydään öljy muille, että siitä saadaan rahaa sisään sen sijaan että kierrätettäisiin sitä vain kotimarkkinoilla. Nyt kun latausverkosto ja huoltotoiminta on tuen ansiosta saatu pystyyn, voi tukia todennäköisesti alkaa vähitellen vähentämään ilman, että sähköautomyynti kyykkää merkittävästi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
No sitäkin.. mutta päälle vapautus pysäköintimaksuista, lauttamaksuista, hankinnasta ei mene edes alvia ja jossain kai saanut ajaa jopa bussikaistalla.
Paikallistuotanto voinee auttaa tuossa verkkoasiassa, ettei kaikkea lataussähköä tarvitse kuljettaa valtakunnanverkkoa pitkin. Eli paneeleja ja tuulimyllyjä joiden sähköä myydään kiinteistöltä verkkoon päin. Vaikkakin tuo tuotto on pienimmillään yöllä kun pitäisi autoa ladata, mutta tässäkin älykäs teknologia auttaa. Kuka tietää vaikka se Teslan kotiakku toteutuisi?
Eri asia kuinka paljon maailma pelastuu kaikella tällä litiumakkusaastalla joka on tällä hetkellä ongelmajätettä, kunnes parempaa teknologiaa saadaan.
Itse kannattaisin, että varastoitaisiin sähkön sijaan esim. butanolia tms polttoainekelpoista puhtaasti palavaa ja säilytettävää ja siirrettävää kohtuuenergiatiheää alkoholia. Sen hallintaan kun käy vaikka mehukattipurkki. Helpompaa ja halvempaa varastoitavaa kuin vety tai sähkö. Infrakin olisi valmiina.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Australiassahan just Teslan akkusysteemi seivas tilanteen, kun siellä joku hiilivoimala sammu yllättäen. Oliko mikrosekunneissa, kun syötti virtaa verkkoon ja sitä syötettiin ns. perkeleen paljon.
mattijus kirjoitti:Eikö Norjassakin sähköautojen tuki ole pääsääntöisesti sitä, että niiden hankkimista haitataan vähemmän?
Kyllä, mutta Norjan autovero on vielä korkeampi kuin Suomen, joten tuokin kannustin korostuu.
Autoedusta nauttivat taas hyötyvät sähköautojen 50 % alemmasta verotusarvosta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että perusmallin Tesla S on työsuhdeautona käyttäjälleen hieman halvempi kuin vaikkapa perusmallin Mondeo.