Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Tämä taitaa olla sellainen "vanhempi Opeli", vuodelta 2002.

Tässä ei kierrokset nousseet yli 3500 silloinkaan, kun vikavalo ei palanut. Kulki ihan normaalisti 3500rpm asti sillin, kun ei vikavaloa. Vikavalo tosiaankin laittaa limb-modeen ja sitten ei kulje mihinkään.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Seikkailut TT-Thermon ja Defan piuhojen kanssa jatkuvat.

Pe aamulla starttia mökiltä. Johto tökkeliin kuuden maissa ja pari minuuttia myöhemmin tuli pimeys. Jaa, olikin saman 10 A sulakkeen takana sekä kuistin pistorasia että sisävalot. Sisälämppäri pienemmälle teholle, uusi sulake pesään ... ja poks välittömästi. Ehkäpä em. sulakkeen takana muutakin kuormaa, mitä en ollut hiffannut?

Tutkailut jatkuivat viikonloppuna. Yleismittaria ei käsillä, mutta sen sijaan käytettävissä vikavirtasuojalla varustettu pistorasia ynnä tehomittari. Piuhat kiinnni ja vikavirtasuoja laukeaa heti. Töpseli toisinpäin ja toimii. Kylmäbuutissa 1 kW TT-Thermo näyttää haukkaavan 1,2 kW, mutta hiipuu pian lähemmäs nimellistehoaan. Toisaalta Defan 1,7 kW lämppäri ei -1°C kelissä haukannut kuin 0,6/1,3 kW tehokytkimen asennosta riippuen. No ilmankos tämä ei olekaan tuntunut pätkääkään tehokkaammalta kuin aiempien autojen 1,2-1,3 kW mallit. 1,7 kW tähän upposi vain ensimmäisten sekuntien ajan, kunnes vastuselementti saavutti normaalin toimintalämpötilansa.

No, päättelin ongelmana olleen pienen vuotovirran, joka vikavirtasuojaa laukoo. Piuhat kiinni 16 A ulkopistorasiaan ja välitön poks. Ei kai... töpseli toisinpäin ja toimii. Helevata, toinen karva on aika tukevasti kiinni suojamaassa, koska tulppavaroketta ei alle 30 A virroilla laakista käräytetä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja V6 »

sakujen diesel seikkailut jatkuu, juuri Audi kärähti jo toistamiseen huijauksesta ja nyt on testattu kaasuja apinoilla ja ihmisillä

https://yle.fi/uutiset/3-10047270
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sanctus »

V6 kirjoitti:sakujen diesel seikkailut jatkuu, juuri Audi kärähti jo toistamiseen huijauksesta ja nyt on testattu kaasuja apinoilla ja ihmisillä

https://yle.fi/uutiset/3-10047270
Kuulostaa ihan saksalaiseen stereotyyppiseen kansanluonteeseen sopivalta toiminnalta tämä kaasuilla kikkailu.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ottaen vielä huomioon jutun pakohormin kuvaajan
"puhun niin totta kuin osaan"

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

:lol: :lol: :lol:

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

insinörtti kirjoitti: No, päättelin ongelmana olleen pienen vuotovirran, joka vikavirtasuojaa laukoo. Piuhat kiinni 16 A ulkopistorasiaan ja välitön poks. Ei kai... töpseli toisinpäin ja toimii. Helevata, toinen karva on aika tukevasti kiinni suojamaassa, koska tulppavaroketta ei alle 30 A virroilla laakista käräytetä.
Taitaa olla vähän yli vikavirtasuojan laukeamisrajan toi vuotovirta jos 16A nalli laukeaa :-D :-D
Mikäs ihmeen nollaus siellä auton puolella oikein tapahtuu jos saa vikavirtasuojan kanssa toimimaan töpseli toisinpäin.
Pitäishän sen vaiheen karata maihin vaikka ensin menisikin vastuksen läpi?
Vai puuttuko autolta maadoitus kokonaan??

Minun edellinen TT-thermo lauko vikavirtaa kun siellä oli päässyt jäähytysnesteet lillumaan pumpun käämien sekaan. Tuo sinun tapaus kuulostaa vähän rankemmalta kytkentävialta :-D

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

sanctus kirjoitti:
V6 kirjoitti:sakujen diesel seikkailut jatkuu, juuri Audi kärähti jo toistamiseen huijauksesta ja nyt on testattu kaasuja apinoilla ja ihmisillä

https://yle.fi/uutiset/3-10047270
Kuulostaa ihan saksalaiseen stereotyyppiseen kansanluonteeseen sopivalta toiminnalta tämä kaasuilla kikkailu.
Parasta tuossa mielestäni on se, että käytetty kalusto on se Kraft durch Freude Wagen eli Kupla!

Onko ottajia vedolle jos väitän, että jos ko. kokeen pääarkkitehti/projektipäällikkö/tjmsp. saadaan selville ja julkisuuteen on ko. henkilön vaatettanut Hugo Boss?

-Tazio

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

You can say what you will about the Schutzstaffel - but they had quality clothing.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

lerppu kirjoitti:You can say what you will about the Schutzstaffel - but they had quality clothing.
<sartoriaali-vuodatus>
Rohkenen olla kevyesti eri mieltä, vaikka kiistämättä puolueen jäsen Herr Boss teki kyllä toisen hunnikapinan parhaan _näköiset_ univormut, koppalakit ja nahkatakit

Olen hiihdellyt/hiihtelen oman osani puvuissa ja yhden Boss'n olen 30-vuoden aikana ostanut. Sekin oli pakko ostos,
joskus vuonna '92 kaaduin lentokentälle mennessä ja rikoin puvun housun polvet, määränpää oli Kuopio tms. ja ko. happeningiin _ei_ voinut mennä veriset polvet näkyvillä. Ainoa vaihtoehto oli käydä paikallisessa herrain vaatetusliikkeessä ostamassa ensimmäinen saman tien suunnilleen istuvaksi säädettävissä oleva räkkipuku. Hoiti tuo hommansa, mutta kyllä vähän oli sellainen koulukiusaajafiilis tuo päällä :(

Mielestäni herrasmies valitsee vaatturinsa Italiasta, Englannista, väärältä puolelta Atlanttia tai vaikka Ranskasta jos sikseen tulee.
Varmaan Germaniastakin löytyy laadukasta ja istuvaa vaatetta jos etsii, mutta Bossia en osta ;)

-Tazio

</sartoriaali-vuodatus>

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Hugon paituleita ja kainalohajustetta on joskus eksynyt omaan käyttöön. Mutta pukuosastolla on Kuopiolaisia vaatteita tullut suosittua! Olen tykännyt, joskin käyttöaste on jäänyt akselilla "ei koskaan - Barney Stinson" alueelle jota parhaiten taitaa kuvata Hugh Grantin läpimurtoelokuvan nimi.

Ketjun aiheeseen: Ei ole murheita ollut. E87 innostunut kulkemaan sensorirempan jälkeen kuin herhiläinen! Olen antanut F34:n avaimet suosiolla vaimolle. Joka on kyllä hiukan ärsyyntynyt karmittomien lasien pulmiin. Haluaisi hän F48:n... Parilitrainen bensakone siinä lienee uutta mallia B48, sen jatkeena taitaa majailla Aisinin kasilovinen mehumaija. Onko kellään tuosta laatikosta sanottavaa (Volvomiehet)? Anywho - en ole kovin innokkaasti tätä asiaa ajamassa, mutta jos on tuoreita X1 kokemuksia, niin mieluusti niistä kuulen! Vaikka sitten ketjun mukaisesti murheista... (X1 on ollut E84 muodossa itsellä aiemmin.)

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tazio kirjoitti:
lerppu kirjoitti:You can say what you will about the Schutzstaffel - but they had quality clothing.
<sartoriaali-vuodatus>
Rohkenen olla kevyesti eri mieltä, vaikka kiistämättä puolueen jäsen Herr Boss teki kyllä toisen hunnikapinan parhaan _näköiset_ univormut, koppalakit ja nahkatakit

Olen hiihdellyt/hiihtelen oman osani puvuissa ja yhden Boss'n olen 30-vuoden aikana ostanut. Sekin oli pakko ostos,
joskus vuonna '92 kaaduin lentokentälle mennessä ja rikoin puvun housun polvet, määränpää oli Kuopio tms. ja ko. happeningiin _ei_ voinut mennä veriset polvet näkyvillä. Ainoa vaihtoehto oli käydä paikallisessa herrain vaatetusliikkeessä ostamassa ensimmäinen saman tien suunnilleen istuvaksi säädettävissä oleva räkkipuku. Hoiti tuo hommansa, mutta kyllä vähän oli sellainen koulukiusaajafiilis tuo päällä :(

Mielestäni herrasmies valitsee vaatturinsa Italiasta, Englannista, väärältä puolelta Atlanttia tai vaikka Ranskasta jos sikseen tulee.
Varmaan Germaniastakin löytyy laadukasta ja istuvaa vaatetta jos etsii, mutta Bossia en osta ;)

-Tazio

</sartoriaali-vuodatus>
[ot]
Kieltämättä ns. brändirätti tuppaa olemaan hinta/laatusuhteeltaan vähän mitä sattuu ja toisinaan on olo aavistuksen kiusaantunut Bossin pökät jalassa. Tästä on vaan vaikea parantaa ilman uuvuttavaa nettikaupparumbaa, tahi merkittävästi suurempaa rahallista panostusta; suomalaisten räsykauppiaiden tarjonta kun ainakin pikkukaupungeissa keskittyy johonkin muuhun kuin laatuun. Kenkien kohdalla asia on tavallaan helpompi; kohtuuhintaista tarjontaa ei kotimaassa ole, eikä käpykylistä kunnollisia kenkiä saa edes rahalla, stiflat on siis liki poikkeuksetta tilattava ulkomailta. Puvuista ei viitsi näin Tigerin omistajana paljon puhua. :lol:
[/ot]


Itse aiheeseen aivan liikaa asiaa, en jaksa edes aloittaa.
Operating at the speed of dark

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vainio kirjoitti: Mikäs ihmeen nollaus siellä auton puolella oikein tapahtuu jos saa vikavirtasuojan kanssa toimimaan töpseli toisinpäin.
Pitäishän sen vaiheen karata maihin vaikka ensin menisikin vastuksen läpi?
Vai puuttuko autolta maadoitus kokonaan??
Juju lie siinä, että 230 V järjestelmässä toinen johdin on vaihejohdin, joissa on 230 V vaihtojännite ja toinen nollajohdin, jonka jännite periaatteessa 0 V ja käytännössä jokunen voltti johtimessa kulkevan virran vuoksi (virta x johtimen vastus/impedanssi). Suojamaan pitäisi myös olla 0 V potentiaalissa, joten jännite-ero nollan ja suojamaan välillä on pieni.

Nyt vaikuttaa siltä kuin olisi lämmittimen kaapeli hankautunut jossain läpiviennin reunaan tms. ja toinen johtimista kontaktissa auton koriin, joka puolestaan on yhdistetty suojamaahan. Töpselin asennosta sitten riippuu, onko em. johdin nollan vai vaihejohtimen virkaa toimittamassa.

Nestevuoto lämmittimen sisällä on toki mahdollinen, mutta luulisi sen tekevän vuotovirtaa vähän sinne sun tänne, jolloin töpselin asennon ei pitäisi vaikuttaa.

Kieltämättä yllätti, ettei vikavirtasuoja laukea aina. Ilmeisesti nollajohdon jännite ja tätä kautta vuotovirta pysyvät niin olemattomina (alle 30 mA).

Jos maadoitus puuttuisi, ei sulake palaisi lainkaan (koska ei ylikuormaa / oikosulkua vaiheen ja nollan välillä) eikä vikavirtasuojankaan laukeaminen ole taattua – onhan autolla ”kumisaappaat jalassa”. Tosin sen puuttuvan maadoituksen olisin sitten minä luonut oven kahvaan tarttumalla -> kotipihassa tästä seurauksena vikavirtasuojan laukeaminen ja mökillä henki vek, kun ulkopistorasioissa ei moista ole?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:Kieltämättä yllätti, ettei vikavirtasuoja laukea aina. Ilmeisesti nollajohdon jännite ja tätä kautta vuotovirta pysyvät niin olemattomina (alle 30 mA).
Vaan jos ne nolla ja maa on samassa potentiaalissa jo auton päästä, juoksee sähkö vaiheesta molempia reittejä eli osittain ohi VVSK:n paluukarvan, joka on juuri se tilanne, jossa sen pitäisi laueta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Jep. Suurin osa virrasta kyllä pysyy nollajohdossa, jos siinä vastusta 0,1 ohm ja vikapaikassa reilummin ylimenovastusta. Vaan tämä sotii sitä vastaan, että töpseli toisinpäin ja vikavirtasuoja pois, niin sulake palaa välittömästi. Vikapaikka ei olekaan ns. ohminen vastus, vaan siinä tulee läpilyönti vasta jännitteen ylittäessä X volttia? Pitää vielä käydä testaamassa toisella tolppajohdolla sekä kysyä yleismittarin mielipidettä asiaan...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tutun kuolontähden käymättömyyttä on Alfissimon kanssa pähkäilty jonkin aikaa. Tämän hetken epäilys on polttoaineen siirtopumpun vika. Kyseessä hammaspyöräpumppu, pumpun lähdön kun tulppaa startatessa peukalolla niin ei tunnu painetta. Pitäiskö tuon tyyppisen pumpun tehdä kuinkakin suuri paine? tallista ei löydy polttoainepainemittaria...

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Mutta se on aika pieni osa, joka riittää laukaisemaan vvsk:n. 1kW lämppäri kiskoo sen reilun 4 ampeeria virtaa ja kun vvsk laukoo 30mA lukemista, riittää n. 0,7% maavirta laukaisemaan vvsk:n. Eli jos nollajohdon vastus on 0,1ohm niin vuotavan maajohdon vastus saa olla luokkaa 14,5ohm ennenkö vvsk alkaa pysyä kurissa. Ei tosiaan puhuta sellaisesta oikkarista, joka laukoo sulakkeita, saatika 16A sellaisia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Taitaa olla toi 30mA se ehdoton yläraja laukaisulle. Käytännössä vvsk:t tuntuu laukaisevan jo paljon pienemmälläkin virralla.

Ihan ku ois maadoituskarva ja nolla autossa yhdessä, mutta maalta on reitti melkein poikki autosta takaisin "valtakunnanverkkoon".
Kuis kaukana autosta Voltstick alkaa hohtamaan kun on töpseli seinässä :-D

Laitahan raporttia kun vika löytyy. Itellä on just harkinnassa TT-thermon hankinta traktoriin, mut saatan vielä kallistua johonkin muuhun vaihtoehtoon...

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Vaimolle tulossa olevan Yariksen ohjekirja on 592 sivua ja audio- ja navin erikseen vielä 242 sivua. Reilu 800 sivua peruspikkuauton manuaali :crazyeyes: . Paljonkohan on sivuja jossain oikeasti premiumissa...
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Ehkäpä preemiumissa on autot ladattu täyteen asiaa eikä ohjekirjat :)

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vainio kirjoitti:Laitahan raporttia kun vika löytyy. Itellä on just harkinnassa TT-thermon hankinta traktoriin, mut saatan vielä kallistua johonkin muuhun vaihtoehtoon...
Vielä en ole aikaiseksi saanut toimittaa autoa huoltoon. Kaksi tolppajohtoa testattu, samat oireet molemmilla eli vika on auton päässä. Pelkkä tolppajohto ei vuoda, mutta letku kiinni autoon niin yleismittarin mukaan löytyy vaihen/nollan ja maan väliltä pari sataa - tuhat kilo-ohmia. Ei näillä spekseillä montaa mA pitäisi päästä karkuun kipittämään, mutta isommilla volteilla tilanne lie erilainen. Sisätilanlämmitin oli testien aikana irti, mutta onhan pellin alla vielä potentiaalisena vikapaikkana akkulaturi.

Edit: päivän valohoidon jälkeen diagnoosi, että nimeomaan TT-Thermo häröilee = lienee pissinyt kumisaappaaseensa. Uutta odotellessa. Tämä taisi olla sitä kaikkein uusinta mallia, joten pääsin betatestaajaksi.
Viimeksi muokannut insinörtti, 13 Helmi 2018, 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllä tämä tähän ketjuun kuuluu. :drinking:
https://yle.fi/uutiset/3-10059612
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ei tää nyt virallisesti ole merkin murhe, mut viagraviatin Defa Termini teki valokaaren. Alle 2 vuotta vanha ja ihmettelin et miks sulake on poissa pelistä. No pistin päälle ja sillä oli sen tasoista kipinää ja savua heti, et voi morjens. Vois siis sanoa että tolpan sulake pelasti auton. Säteilylämmitin ja akkulämmitin toimii molemmat kuten pitääkin, mutta Defan sisätilalämppäri ei inahdakaan...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ faijan auto poltteli satunnaisesti sulaketta. Vika löytyi, kun sisätilanlämppärin (joku halpis) johtoon paloi reikä. Kumikaapelin sisällä johtimissa muovieristeet, jotka olivat pakkasessa murentuneet ihan pikku paloiksi. Moni kakku päältä kaunis.

Itse meinasin polttaa Stilon reilut 10 vuotta sitten. Ihan sattumalta huomasin, ettei sisätilanlämmittimen (myös jokin halpis) puhallin lähtenyt käyntiin, kun kytkin johtoa tolppaan (DDR-tyylinen keskuskellosysteemi, missä sähköt päällä outoihin aikoihin). Tarkemmassa tutkimuksessa paljastui, että koko moottori+puhallin -paketti pyöri kotelon sisällä irrallaan ja siipipyörä pääsi kiilaamaan itsensä jumiin. Kotelon sisäosat olivat haurastuneet/lasittuneet ja kaikki moottorin kiinnityspisteet olivat murtuneet.

500X + TT-Thermo on puolestaan edennyt siihen pisteeseen, että vikavirtasuoja laukeaa aina, töpselin asennosta riippumatta. Jospa ensi viikolla saisi auton nakattua valohoitoon.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ettei vaan ois tiivisteet (taas?) pettänyt ja nesteet pääse vuotamaan sähköille asti...

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kaverin Bemarikauppa meni tuossa äskettäin purkuun, 200 tonnia ajettu e90 325i olisi merkkiliikkeen mukaan tarvinnut uuden koneen. :shock:
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Minkä ikäinen eli mikä kone? Mulla meni 2006:sta N52 -moottori vaihtoon kun lohkossa oli halkeama.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Aika synkkää tavaraa nämä nykyajan Saksalaiset.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Nykyset kuulostaa olevan vielä useasti synkempiä kuin nää 10-vuotiaat kutoset. Malja sille.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Polforea kirjoitti:^Minkä ikäinen eli mikä kone? Mulla meni 2006:sta N52 -moottori vaihtoon kun lohkossa oli halkeama.
Olikohan 2007, mää en tajua mitään jatkeen moottorikoodeista. Öljyä veteli toista litraa tonnille, tyhjäkäynnissä oli jotain aaltoilua, täyskaasuvedossa pientä nyhtämistä parissa kohtaa ja kylmänä piti perkeleenmoista ujellusta, kuului voimakkaimmin stetarilla öljynsuodattimen kotelosta. Lieköhän öljypumppu siinä samassa paketissa.
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

2007 on todennäköisesti jo tuoreemmalla 3-litraisella N53 -moottorilla. Tuo kone on suoraruisku ja suutinviat on suht yleisiä, joten aika potentiaalista että joku suutin on vuotanut bensaa pyttyyn ja bensa on valunut pytystä männän ohi huuhtoen öljykalvon ja ohentaen öljyä ja näin vaurioittanut voitelupuolta.

Öljypumppu on muistaaksenk vähän lähempänä jakopäätä kuin öljyfilsua. Ensinmainittu on siis koneen takapäässä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Siis jakopää koneen takapäässä? Joku VAG tais olla samaa sarjaa.
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, BMW:n N- ja B- moottorisarjoissa on jakopää siellä koneen takana. Ei sinänsä huolta, sehän on ketjulla ikuinen ":D".

Ainakin Audin joissain pitkittäiskoneissa on ollut nokkien välistä ketjua takapäässä, vaikka itse jakopää on etupäässä. Voi toki olla että VAG:llakin jossain on koko jakopääkin siellä takana, minä vaan en siitä tapauksesta tiedä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Okei. Tää kyseinen yksilö oli kuulemma 2.5
Operating at the speed of dark

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Polforea kirjoitti:Juu, BMW:n N- ja B- moottorisarjoissa on jakopää siellä koneen takana...
Ei täysin pidä paikkaansa. Mun ex-E90:ssä (320i 2005) oli jakopää ketjuineen koneen etupäässä. Moottorikoodi oli N46B20.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Audi bensa V6:ssa on tuo ketju nokkien välillä takana. Miten muistelen, että BMW V8 olisi sama homma? Ja taisi olla VAG V6 diesel, jossa jakopää takana ja alaratas koneistettu suoraan kampiakseliin. Ilmeisesti ne on kaikki ketjukoneita, hihnakoneissa jakopää edessä.

Aika messevän näkönen tollanen 3,0 TDI:n jakoperse

Kuva
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Teddy kirjoitti:Okei. Tää kyseinen yksilö oli kuulemma 2.5
Silloin se on vielä N52, imusarjaruisku valvetronicilla. 325i muuttui 3-litraiseksi juurikin tuon suoraruiskukoneen myötä.
JiiPee kirjoitti:Ei täysin pidä paikkaansa. Mun ex-E90:ssä (320i 2005) oli jakopää ketjuineen koneen etupäässä. Moottorikoodi oli N46B20.
Seison korjattuna ainakin N46:n osalta. Saattaahan niitä sitten olla muitakin, minulla oli käsitys että nimenomaan N:n myötä tuli takajakopää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Polforea kirjoitti:Seison korjattuna ainakin N46:n osalta. Saattaahan niitä sitten olla muitakin, minulla oli käsitys että nimenomaan N:n myötä tuli takajakopää.
Olet osittain oikeessa kyllä :-D. Muistelin, notta onhan joku N-sarjan kone, jossa on jakopää takana ja sehän on ainakin diesel N47. Hilujen vaihdosta löytyy mielenkiintoisia videoita youtubesta. Joko laatikko pois taikka moottori - sitten se vaihto onnistuu. Ilmeisen hinnakas toimenpide.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Polforea kirjoitti:Voi toki olla että VAG:llakin jossain on koko jakopääkin siellä takana, minä vaan en siitä tapauksesta tiedä.
Kuulemani mukaan ainakin ensimäisissä Golf R32:ssa on jakopää takana.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Mun 3-litrainen dieselbemari (n57) vuodelta 2010 on kestänyt hienosti ja mittarissa 370 000 km. Monelle jo varmaan paalauskunnossa.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Ei minkään auton pitäisi olla paalaus kunnossa kahdeksan vuoden kuluttua.
Autolle pitää kuitenkin laskea kokonaishinta koko elinkaaren aikana, jolloin vaikka:
60.000,- auto uutena on 7.500,- kahdeksan vuoden iässä ja 625 kuukaudessa, eikä sellaisen pitäisi vielä olla mikään romutus ikäinen.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ei se auton ikä tai kilometrit sitä paalaamista määrittele, vaan jonkun suuremman korjaustoimenpiteen suhteuttaminen auton arvoon. Heitetään nyt vaikka markkina-arvoltaan 5000€ auto, johon pitäisi tehdä 8000€ koneremontti. Onhan se nyt sanomattakin selvää ettei siinä ole järkeä tai jos operaatioon päätyy niin syynä on joku muu kuin puhtaasti taloudellinen peruste. Kovaa ajoa vaan kunnes konehuoneessa kolahtaa.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Voiko koneen huono maa rikkoa startin solenoidin? Sprinteri alkoi joku aika sitten jättää välillä starttaamatta ekalla avaimenkäännöllä, yleensä asioista perillä oleva lainaaja diagnosoi vian starttiin. Ostin toisen käytetyn ja toimi moitteetta viime torstaihin asti. Jätti mut kylmäasemalle kun ei startannut ollenkaan... Köydellä käymään ja tallille, uusi virtalukonpohja paikoilleen eikä starttaa, tai starttas välillä. Johto kiinni startin herätteeseen ja tallilla starttasi joka kerta sillä. Pe aamuna ei sitten pakkasyön jälkeen startannutkaan millään, tuo suora heräte vei kyllä jonkunverran sähköä kun räpsi kytkettäessä.. Töiden jälkeen sitten mittailin, starttiyrityksen aikana jännite koneen ja herätteen välillä putosi jonnekkin 6-8v, akulla täydet, akkukaapeli koneen ja akun välille eikä enää notkahtanut muttei myöskään solkku vetänyt. Eli startti lie mykkä. Voisko tuo huono maa rikkoa solkun kelan? Vai mikä ihme?
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

matti_vuorio kirjoitti:Ei se auton ikä tai kilometrit sitä paalaamista määrittele, vaan jonkun suuremman korjaustoimenpiteen suhteuttaminen auton arvoon. Heitetään nyt vaikka markkina-arvoltaan 5000€ auto, johon pitäisi tehdä 8000€ koneremontti. Onhan se nyt sanomattakin selvää ettei siinä ole järkeä tai jos operaatioon päätyy niin syynä on joku muu kuin puhtaasti taloudellinen peruste. Kovaa ajoa vaan kunnes konehuoneessa kolahtaa.
Tätä juuri tarkoita, että etenkin "premium" nimeen liittyy se, että auton omistaminen vaatii rahaa takuuajan ulkopuolella.
Ehkä paras esimerkki tästä on ilmajousitus, minkä huoltaminen on aivan kammottavan kallista käytettynä.
Toinen esimerkki on hiilikuitujarrut.

Näistä hajoavista autoista ehkä pahin on Land Rover;

https://youtu.be/MzQCj-dbgN0

Yksi asiakas kertoi, kun ajattelin vaihtaa tuollaiseen Land Rover:iin, että hän varaa 5k€/vuosi korjauksiin.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

unknown kirjoitti: Ehkä paras esimerkki tästä on ilmajousitus, minkä huoltaminen on aivan kammottavan kallista käytettynä.
Erittäin totta.
Giulia Super -69

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja heme »

No, itsellä on tuollainen Range, 275 tkm oli kaksi vuotta sitten ja 330 tkm nyt. Ilmajousitukseen olen eteen vaihtanut kummatkin jousipussit, hintaa näillä on hankintalähteestä riippuen 150-300 eur kpl. Jos korkeusantureita joutuisi vaihtamaan, ovat ne muutaman kympin kappale. Uusi kompressori olisi noin 300 eur. Siinähän ne kuluvat osat sitten onkin, ei nyt ihan kammottavan kallista kuitenkaan.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Halvempaahan tuo on kuin Mito QV:n iskarit (1 kpl) :silly:
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

insinörtti kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Laitahan raporttia kun vika löytyy. Itellä on just harkinnassa TT-thermon hankinta traktoriin, mut saatan vielä kallistua johonkin muuhun vaihtoehtoon...
Vielä en ole aikaiseksi saanut toimittaa autoa huoltoon. Kaksi tolppajohtoa testattu, samat oireet molemmilla eli vika on auton päässä. Pelkkä tolppajohto ei vuoda, mutta letku kiinni autoon niin yleismittarin mukaan löytyy vaihen/nollan ja maan väliltä pari sataa - tuhat kilo-ohmia. Ei näillä spekseillä montaa mA pitäisi päästä karkuun kipittämään, mutta isommilla volteilla tilanne lie erilainen. Sisätilanlämmitin oli testien aikana irti, mutta onhan pellin alla vielä potentiaalisena vikapaikkana akkulaturi.

Edit: päivän valohoidon jälkeen diagnoosi, että nimeomaan TT-Thermo häröilee = lienee pissinyt kumisaappaaseensa. Uutta odotellessa. Tämä taisi olla sitä kaikkein uusinta mallia, joten pääsin betatestaajaksi.
Ehkä turhaa ja myöhässä, mutta näin muutaman olusen jälkeen pohdintoja amatööriltä;

Mökki - pistorasiat ns. nollamaadoitettuja?
Pistorasiavvs?
Kuorman jälkeen ns. nolla ja maa jokseenkin vaihdellen oikosessa ttthermossa...

Sen kummemmin aivopieruja väistellen asiaa pohdittuani...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^kyllä se taisi olla vakiosuritus eli jäähdytysnesteet vuotaneet TT-Thermon sisuksiin, mistä sitten kummalliset kummittelut johtui. Huollon testeissäkin vikavirtasuoja laukesi, mutta pienellä viiveellä. Nyt on mokoma irtikytkettynä ja uutta odotellaan

Sillävälin viagraviat todisti, että italian ihmeiden kanssa 1 varoitusvaloepisodi per talvi kuuluu asiaan. Tänään 5 km ajon (siis allekirjoittaneella aika vakiosuoritus, just kun alkaa kone lämmetä) jälkeen "tarkasta moottori" + S&S ja modet pois pelistä. Kun ei muita oireita ilmennyt en jaksanut edes kokeilla, olisiko pari uudelleenkäynnistystä tilanteen nollannus.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Jep jep, koskahan ne muuttaisivat sen kiertovesipumpun rakenteeltaan semmoiseksi kuin esim. pesukoneen poistopumpussa taikka akvaariopumpussa.
Niissähän se siipi pyörii omassa kammiossaan ilman mitään akselin läpivientejä sähköosien puolelle.
Onhan se pirun hyvä lämmitin, mut saisivat vaan pysyä toimintakunnossa vähän pitempään :-D.

Tuli tommonen TT-thermo kuitenkin laitettua traktoriin, siinä kun sen asennus onnistuu niin helpolla, että niitä voi vaikka muutaman takuuseen vaihtaakin jos tulee sama vika eteen...

Vastaa Viestiin