Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Muiden merkkien murheita.
Tämä taitaa olla sellainen "vanhempi Opeli", vuodelta 2002.
Tässä ei kierrokset nousseet yli 3500 silloinkaan, kun vikavalo ei palanut. Kulki ihan normaalisti 3500rpm asti sillin, kun ei vikavaloa. Vikavalo tosiaankin laittaa limb-modeen ja sitten ei kulje mihinkään.
Tässä ei kierrokset nousseet yli 3500 silloinkaan, kun vikavalo ei palanut. Kulki ihan normaalisti 3500rpm asti sillin, kun ei vikavaloa. Vikavalo tosiaankin laittaa limb-modeen ja sitten ei kulje mihinkään.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Seikkailut TT-Thermon ja Defan piuhojen kanssa jatkuvat.
Pe aamulla starttia mökiltä. Johto tökkeliin kuuden maissa ja pari minuuttia myöhemmin tuli pimeys. Jaa, olikin saman 10 A sulakkeen takana sekä kuistin pistorasia että sisävalot. Sisälämppäri pienemmälle teholle, uusi sulake pesään ... ja poks välittömästi. Ehkäpä em. sulakkeen takana muutakin kuormaa, mitä en ollut hiffannut?
Tutkailut jatkuivat viikonloppuna. Yleismittaria ei käsillä, mutta sen sijaan käytettävissä vikavirtasuojalla varustettu pistorasia ynnä tehomittari. Piuhat kiinnni ja vikavirtasuoja laukeaa heti. Töpseli toisinpäin ja toimii. Kylmäbuutissa 1 kW TT-Thermo näyttää haukkaavan 1,2 kW, mutta hiipuu pian lähemmäs nimellistehoaan. Toisaalta Defan 1,7 kW lämppäri ei -1°C kelissä haukannut kuin 0,6/1,3 kW tehokytkimen asennosta riippuen. No ilmankos tämä ei olekaan tuntunut pätkääkään tehokkaammalta kuin aiempien autojen 1,2-1,3 kW mallit. 1,7 kW tähän upposi vain ensimmäisten sekuntien ajan, kunnes vastuselementti saavutti normaalin toimintalämpötilansa.
No, päättelin ongelmana olleen pienen vuotovirran, joka vikavirtasuojaa laukoo. Piuhat kiinni 16 A ulkopistorasiaan ja välitön poks. Ei kai... töpseli toisinpäin ja toimii. Helevata, toinen karva on aika tukevasti kiinni suojamaassa, koska tulppavaroketta ei alle 30 A virroilla laakista käräytetä.
Pe aamulla starttia mökiltä. Johto tökkeliin kuuden maissa ja pari minuuttia myöhemmin tuli pimeys. Jaa, olikin saman 10 A sulakkeen takana sekä kuistin pistorasia että sisävalot. Sisälämppäri pienemmälle teholle, uusi sulake pesään ... ja poks välittömästi. Ehkäpä em. sulakkeen takana muutakin kuormaa, mitä en ollut hiffannut?
Tutkailut jatkuivat viikonloppuna. Yleismittaria ei käsillä, mutta sen sijaan käytettävissä vikavirtasuojalla varustettu pistorasia ynnä tehomittari. Piuhat kiinnni ja vikavirtasuoja laukeaa heti. Töpseli toisinpäin ja toimii. Kylmäbuutissa 1 kW TT-Thermo näyttää haukkaavan 1,2 kW, mutta hiipuu pian lähemmäs nimellistehoaan. Toisaalta Defan 1,7 kW lämppäri ei -1°C kelissä haukannut kuin 0,6/1,3 kW tehokytkimen asennosta riippuen. No ilmankos tämä ei olekaan tuntunut pätkääkään tehokkaammalta kuin aiempien autojen 1,2-1,3 kW mallit. 1,7 kW tähän upposi vain ensimmäisten sekuntien ajan, kunnes vastuselementti saavutti normaalin toimintalämpötilansa.
No, päättelin ongelmana olleen pienen vuotovirran, joka vikavirtasuojaa laukoo. Piuhat kiinni 16 A ulkopistorasiaan ja välitön poks. Ei kai... töpseli toisinpäin ja toimii. Helevata, toinen karva on aika tukevasti kiinni suojamaassa, koska tulppavaroketta ei alle 30 A virroilla laakista käräytetä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Muiden merkkien murheita.
sakujen diesel seikkailut jatkuu, juuri Audi kärähti jo toistamiseen huijauksesta ja nyt on testattu kaasuja apinoilla ja ihmisillä
https://yle.fi/uutiset/3-10047270
https://yle.fi/uutiset/3-10047270
Re: Muiden merkkien murheita.
Kuulostaa ihan saksalaiseen stereotyyppiseen kansanluonteeseen sopivalta toiminnalta tämä kaasuilla kikkailu.V6 kirjoitti:sakujen diesel seikkailut jatkuu, juuri Audi kärähti jo toistamiseen huijauksesta ja nyt on testattu kaasuja apinoilla ja ihmisillä
https://yle.fi/uutiset/3-10047270
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Ottaen vielä huomioon jutun pakohormin kuvaajan
"puhun niin totta kuin osaan"
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Taitaa olla vähän yli vikavirtasuojan laukeamisrajan toi vuotovirta jos 16A nalli laukeaainsinörtti kirjoitti: No, päättelin ongelmana olleen pienen vuotovirran, joka vikavirtasuojaa laukoo. Piuhat kiinni 16 A ulkopistorasiaan ja välitön poks. Ei kai... töpseli toisinpäin ja toimii. Helevata, toinen karva on aika tukevasti kiinni suojamaassa, koska tulppavaroketta ei alle 30 A virroilla laakista käräytetä.
Mikäs ihmeen nollaus siellä auton puolella oikein tapahtuu jos saa vikavirtasuojan kanssa toimimaan töpseli toisinpäin.
Pitäishän sen vaiheen karata maihin vaikka ensin menisikin vastuksen läpi?
Vai puuttuko autolta maadoitus kokonaan??
Minun edellinen TT-thermo lauko vikavirtaa kun siellä oli päässyt jäähytysnesteet lillumaan pumpun käämien sekaan. Tuo sinun tapaus kuulostaa vähän rankemmalta kytkentävialta
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Muiden merkkien murheita.
Parasta tuossa mielestäni on se, että käytetty kalusto on se Kraft durch Freude Wagen eli Kupla!sanctus kirjoitti:Kuulostaa ihan saksalaiseen stereotyyppiseen kansanluonteeseen sopivalta toiminnalta tämä kaasuilla kikkailu.V6 kirjoitti:sakujen diesel seikkailut jatkuu, juuri Audi kärähti jo toistamiseen huijauksesta ja nyt on testattu kaasuja apinoilla ja ihmisillä
https://yle.fi/uutiset/3-10047270
Onko ottajia vedolle jos väitän, että jos ko. kokeen pääarkkitehti/projektipäällikkö/tjmsp. saadaan selville ja julkisuuteen on ko. henkilön vaatettanut Hugo Boss?
-Tazio
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
You can say what you will about the Schutzstaffel - but they had quality clothing.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Muiden merkkien murheita.
<sartoriaali-vuodatus>lerppu kirjoitti:You can say what you will about the Schutzstaffel - but they had quality clothing.
Rohkenen olla kevyesti eri mieltä, vaikka kiistämättä puolueen jäsen Herr Boss teki kyllä toisen hunnikapinan parhaan _näköiset_ univormut, koppalakit ja nahkatakit
Olen hiihdellyt/hiihtelen oman osani puvuissa ja yhden Boss'n olen 30-vuoden aikana ostanut. Sekin oli pakko ostos,
joskus vuonna '92 kaaduin lentokentälle mennessä ja rikoin puvun housun polvet, määränpää oli Kuopio tms. ja ko. happeningiin _ei_ voinut mennä veriset polvet näkyvillä. Ainoa vaihtoehto oli käydä paikallisessa herrain vaatetusliikkeessä ostamassa ensimmäinen saman tien suunnilleen istuvaksi säädettävissä oleva räkkipuku. Hoiti tuo hommansa, mutta kyllä vähän oli sellainen koulukiusaajafiilis tuo päällä
Mielestäni herrasmies valitsee vaatturinsa Italiasta, Englannista, väärältä puolelta Atlanttia tai vaikka Ranskasta jos sikseen tulee.
Varmaan Germaniastakin löytyy laadukasta ja istuvaa vaatetta jos etsii, mutta Bossia en osta
-Tazio
</sartoriaali-vuodatus>
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
Hugon paituleita ja kainalohajustetta on joskus eksynyt omaan käyttöön. Mutta pukuosastolla on Kuopiolaisia vaatteita tullut suosittua! Olen tykännyt, joskin käyttöaste on jäänyt akselilla "ei koskaan - Barney Stinson" alueelle jota parhaiten taitaa kuvata Hugh Grantin läpimurtoelokuvan nimi.
Ketjun aiheeseen: Ei ole murheita ollut. E87 innostunut kulkemaan sensorirempan jälkeen kuin herhiläinen! Olen antanut F34:n avaimet suosiolla vaimolle. Joka on kyllä hiukan ärsyyntynyt karmittomien lasien pulmiin. Haluaisi hän F48:n... Parilitrainen bensakone siinä lienee uutta mallia B48, sen jatkeena taitaa majailla Aisinin kasilovinen mehumaija. Onko kellään tuosta laatikosta sanottavaa (Volvomiehet)? Anywho - en ole kovin innokkaasti tätä asiaa ajamassa, mutta jos on tuoreita X1 kokemuksia, niin mieluusti niistä kuulen! Vaikka sitten ketjun mukaisesti murheista... (X1 on ollut E84 muodossa itsellä aiemmin.)
Ketjun aiheeseen: Ei ole murheita ollut. E87 innostunut kulkemaan sensorirempan jälkeen kuin herhiläinen! Olen antanut F34:n avaimet suosiolla vaimolle. Joka on kyllä hiukan ärsyyntynyt karmittomien lasien pulmiin. Haluaisi hän F48:n... Parilitrainen bensakone siinä lienee uutta mallia B48, sen jatkeena taitaa majailla Aisinin kasilovinen mehumaija. Onko kellään tuosta laatikosta sanottavaa (Volvomiehet)? Anywho - en ole kovin innokkaasti tätä asiaa ajamassa, mutta jos on tuoreita X1 kokemuksia, niin mieluusti niistä kuulen! Vaikka sitten ketjun mukaisesti murheista... (X1 on ollut E84 muodossa itsellä aiemmin.)
Re: Muiden merkkien murheita.
[ot]Tazio kirjoitti:<sartoriaali-vuodatus>lerppu kirjoitti:You can say what you will about the Schutzstaffel - but they had quality clothing.
Rohkenen olla kevyesti eri mieltä, vaikka kiistämättä puolueen jäsen Herr Boss teki kyllä toisen hunnikapinan parhaan _näköiset_ univormut, koppalakit ja nahkatakit
Olen hiihdellyt/hiihtelen oman osani puvuissa ja yhden Boss'n olen 30-vuoden aikana ostanut. Sekin oli pakko ostos,
joskus vuonna '92 kaaduin lentokentälle mennessä ja rikoin puvun housun polvet, määränpää oli Kuopio tms. ja ko. happeningiin _ei_ voinut mennä veriset polvet näkyvillä. Ainoa vaihtoehto oli käydä paikallisessa herrain vaatetusliikkeessä ostamassa ensimmäinen saman tien suunnilleen istuvaksi säädettävissä oleva räkkipuku. Hoiti tuo hommansa, mutta kyllä vähän oli sellainen koulukiusaajafiilis tuo päällä
Mielestäni herrasmies valitsee vaatturinsa Italiasta, Englannista, väärältä puolelta Atlanttia tai vaikka Ranskasta jos sikseen tulee.
Varmaan Germaniastakin löytyy laadukasta ja istuvaa vaatetta jos etsii, mutta Bossia en osta
-Tazio
</sartoriaali-vuodatus>
Kieltämättä ns. brändirätti tuppaa olemaan hinta/laatusuhteeltaan vähän mitä sattuu ja toisinaan on olo aavistuksen kiusaantunut Bossin pökät jalassa. Tästä on vaan vaikea parantaa ilman uuvuttavaa nettikaupparumbaa, tahi merkittävästi suurempaa rahallista panostusta; suomalaisten räsykauppiaiden tarjonta kun ainakin pikkukaupungeissa keskittyy johonkin muuhun kuin laatuun. Kenkien kohdalla asia on tavallaan helpompi; kohtuuhintaista tarjontaa ei kotimaassa ole, eikä käpykylistä kunnollisia kenkiä saa edes rahalla, stiflat on siis liki poikkeuksetta tilattava ulkomailta. Puvuista ei viitsi näin Tigerin omistajana paljon puhua.
[/ot]
Itse aiheeseen aivan liikaa asiaa, en jaksa edes aloittaa.
Operating at the speed of dark
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Juju lie siinä, että 230 V järjestelmässä toinen johdin on vaihejohdin, joissa on 230 V vaihtojännite ja toinen nollajohdin, jonka jännite periaatteessa 0 V ja käytännössä jokunen voltti johtimessa kulkevan virran vuoksi (virta x johtimen vastus/impedanssi). Suojamaan pitäisi myös olla 0 V potentiaalissa, joten jännite-ero nollan ja suojamaan välillä on pieni.Vainio kirjoitti: Mikäs ihmeen nollaus siellä auton puolella oikein tapahtuu jos saa vikavirtasuojan kanssa toimimaan töpseli toisinpäin.
Pitäishän sen vaiheen karata maihin vaikka ensin menisikin vastuksen läpi?
Vai puuttuko autolta maadoitus kokonaan??
Nyt vaikuttaa siltä kuin olisi lämmittimen kaapeli hankautunut jossain läpiviennin reunaan tms. ja toinen johtimista kontaktissa auton koriin, joka puolestaan on yhdistetty suojamaahan. Töpselin asennosta sitten riippuu, onko em. johdin nollan vai vaihejohtimen virkaa toimittamassa.
Nestevuoto lämmittimen sisällä on toki mahdollinen, mutta luulisi sen tekevän vuotovirtaa vähän sinne sun tänne, jolloin töpselin asennon ei pitäisi vaikuttaa.
Kieltämättä yllätti, ettei vikavirtasuoja laukea aina. Ilmeisesti nollajohdon jännite ja tätä kautta vuotovirta pysyvät niin olemattomina (alle 30 mA).
Jos maadoitus puuttuisi, ei sulake palaisi lainkaan (koska ei ylikuormaa / oikosulkua vaiheen ja nollan välillä) eikä vikavirtasuojankaan laukeaminen ole taattua – onhan autolla ”kumisaappaat jalassa”. Tosin sen puuttuvan maadoituksen olisin sitten minä luonut oven kahvaan tarttumalla -> kotipihassa tästä seurauksena vikavirtasuojan laukeaminen ja mökillä henki vek, kun ulkopistorasioissa ei moista ole?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Vaan jos ne nolla ja maa on samassa potentiaalissa jo auton päästä, juoksee sähkö vaiheesta molempia reittejä eli osittain ohi VVSK:n paluukarvan, joka on juuri se tilanne, jossa sen pitäisi laueta.insinörtti kirjoitti:Kieltämättä yllätti, ettei vikavirtasuoja laukea aina. Ilmeisesti nollajohdon jännite ja tätä kautta vuotovirta pysyvät niin olemattomina (alle 30 mA).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ Jep. Suurin osa virrasta kyllä pysyy nollajohdossa, jos siinä vastusta 0,1 ohm ja vikapaikassa reilummin ylimenovastusta. Vaan tämä sotii sitä vastaan, että töpseli toisinpäin ja vikavirtasuoja pois, niin sulake palaa välittömästi. Vikapaikka ei olekaan ns. ohminen vastus, vaan siinä tulee läpilyönti vasta jännitteen ylittäessä X volttia? Pitää vielä käydä testaamassa toisella tolppajohdolla sekä kysyä yleismittarin mielipidettä asiaan...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Muiden merkkien murheita.
Tutun kuolontähden käymättömyyttä on Alfissimon kanssa pähkäilty jonkin aikaa. Tämän hetken epäilys on polttoaineen siirtopumpun vika. Kyseessä hammaspyöräpumppu, pumpun lähdön kun tulppaa startatessa peukalolla niin ei tunnu painetta. Pitäiskö tuon tyyppisen pumpun tehdä kuinkakin suuri paine? tallista ei löydy polttoainepainemittaria...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^^Mutta se on aika pieni osa, joka riittää laukaisemaan vvsk:n. 1kW lämppäri kiskoo sen reilun 4 ampeeria virtaa ja kun vvsk laukoo 30mA lukemista, riittää n. 0,7% maavirta laukaisemaan vvsk:n. Eli jos nollajohdon vastus on 0,1ohm niin vuotavan maajohdon vastus saa olla luokkaa 14,5ohm ennenkö vvsk alkaa pysyä kurissa. Ei tosiaan puhuta sellaisesta oikkarista, joka laukoo sulakkeita, saatika 16A sellaisia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
^Taitaa olla toi 30mA se ehdoton yläraja laukaisulle. Käytännössä vvsk:t tuntuu laukaisevan jo paljon pienemmälläkin virralla.
Ihan ku ois maadoituskarva ja nolla autossa yhdessä, mutta maalta on reitti melkein poikki autosta takaisin "valtakunnanverkkoon".
Kuis kaukana autosta Voltstick alkaa hohtamaan kun on töpseli seinässä
Laitahan raporttia kun vika löytyy. Itellä on just harkinnassa TT-thermon hankinta traktoriin, mut saatan vielä kallistua johonkin muuhun vaihtoehtoon...
Ihan ku ois maadoituskarva ja nolla autossa yhdessä, mutta maalta on reitti melkein poikki autosta takaisin "valtakunnanverkkoon".
Kuis kaukana autosta Voltstick alkaa hohtamaan kun on töpseli seinässä
Laitahan raporttia kun vika löytyy. Itellä on just harkinnassa TT-thermon hankinta traktoriin, mut saatan vielä kallistua johonkin muuhun vaihtoehtoon...
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Muiden merkkien murheita.
Vaimolle tulossa olevan Yariksen ohjekirja on 592 sivua ja audio- ja navin erikseen vielä 242 sivua. Reilu 800 sivua peruspikkuauton manuaali . Paljonkohan on sivuja jossain oikeasti premiumissa...
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Re: Muiden merkkien murheita.
Ehkäpä preemiumissa on autot ladattu täyteen asiaa eikä ohjekirjat
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Vielä en ole aikaiseksi saanut toimittaa autoa huoltoon. Kaksi tolppajohtoa testattu, samat oireet molemmilla eli vika on auton päässä. Pelkkä tolppajohto ei vuoda, mutta letku kiinni autoon niin yleismittarin mukaan löytyy vaihen/nollan ja maan väliltä pari sataa - tuhat kilo-ohmia. Ei näillä spekseillä montaa mA pitäisi päästä karkuun kipittämään, mutta isommilla volteilla tilanne lie erilainen. Sisätilanlämmitin oli testien aikana irti, mutta onhan pellin alla vielä potentiaalisena vikapaikkana akkulaturi.Vainio kirjoitti:Laitahan raporttia kun vika löytyy. Itellä on just harkinnassa TT-thermon hankinta traktoriin, mut saatan vielä kallistua johonkin muuhun vaihtoehtoon...
Edit: päivän valohoidon jälkeen diagnoosi, että nimeomaan TT-Thermo häröilee = lienee pissinyt kumisaappaaseensa. Uutta odotellessa. Tämä taisi olla sitä kaikkein uusinta mallia, joten pääsin betatestaajaksi.
Viimeksi muokannut insinörtti, 13 Helmi 2018, 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Muiden merkkien murheita.
Kyllä tämä tähän ketjuun kuuluu.
https://yle.fi/uutiset/3-10059612
https://yle.fi/uutiset/3-10059612
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei tää nyt virallisesti ole merkin murhe, mut viagraviatin Defa Termini teki valokaaren. Alle 2 vuotta vanha ja ihmettelin et miks sulake on poissa pelistä. No pistin päälle ja sillä oli sen tasoista kipinää ja savua heti, et voi morjens. Vois siis sanoa että tolpan sulake pelasti auton. Säteilylämmitin ja akkulämmitin toimii molemmat kuten pitääkin, mutta Defan sisätilalämppäri ei inahdakaan...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ faijan auto poltteli satunnaisesti sulaketta. Vika löytyi, kun sisätilanlämppärin (joku halpis) johtoon paloi reikä. Kumikaapelin sisällä johtimissa muovieristeet, jotka olivat pakkasessa murentuneet ihan pikku paloiksi. Moni kakku päältä kaunis.
Itse meinasin polttaa Stilon reilut 10 vuotta sitten. Ihan sattumalta huomasin, ettei sisätilanlämmittimen (myös jokin halpis) puhallin lähtenyt käyntiin, kun kytkin johtoa tolppaan (DDR-tyylinen keskuskellosysteemi, missä sähköt päällä outoihin aikoihin). Tarkemmassa tutkimuksessa paljastui, että koko moottori+puhallin -paketti pyöri kotelon sisällä irrallaan ja siipipyörä pääsi kiilaamaan itsensä jumiin. Kotelon sisäosat olivat haurastuneet/lasittuneet ja kaikki moottorin kiinnityspisteet olivat murtuneet.
500X + TT-Thermo on puolestaan edennyt siihen pisteeseen, että vikavirtasuoja laukeaa aina, töpselin asennosta riippumatta. Jospa ensi viikolla saisi auton nakattua valohoitoon.
Itse meinasin polttaa Stilon reilut 10 vuotta sitten. Ihan sattumalta huomasin, ettei sisätilanlämmittimen (myös jokin halpis) puhallin lähtenyt käyntiin, kun kytkin johtoa tolppaan (DDR-tyylinen keskuskellosysteemi, missä sähköt päällä outoihin aikoihin). Tarkemmassa tutkimuksessa paljastui, että koko moottori+puhallin -paketti pyöri kotelon sisällä irrallaan ja siipipyörä pääsi kiilaamaan itsensä jumiin. Kotelon sisäosat olivat haurastuneet/lasittuneet ja kaikki moottorin kiinnityspisteet olivat murtuneet.
500X + TT-Thermo on puolestaan edennyt siihen pisteeseen, että vikavirtasuoja laukeaa aina, töpselin asennosta riippumatta. Jospa ensi viikolla saisi auton nakattua valohoitoon.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Muiden merkkien murheita.
^
Ettei vaan ois tiivisteet (taas?) pettänyt ja nesteet pääse vuotamaan sähköille asti...
Ettei vaan ois tiivisteet (taas?) pettänyt ja nesteet pääse vuotamaan sähköille asti...
Re: Muiden merkkien murheita.
Kaverin Bemarikauppa meni tuossa äskettäin purkuun, 200 tonnia ajettu e90 325i olisi merkkiliikkeen mukaan tarvinnut uuden koneen.
Operating at the speed of dark
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^Minkä ikäinen eli mikä kone? Mulla meni 2006:sta N52 -moottori vaihtoon kun lohkossa oli halkeama.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Aika synkkää tavaraa nämä nykyajan Saksalaiset.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^Nykyset kuulostaa olevan vielä useasti synkempiä kuin nää 10-vuotiaat kutoset. Malja sille.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Olikohan 2007, mää en tajua mitään jatkeen moottorikoodeista. Öljyä veteli toista litraa tonnille, tyhjäkäynnissä oli jotain aaltoilua, täyskaasuvedossa pientä nyhtämistä parissa kohtaa ja kylmänä piti perkeleenmoista ujellusta, kuului voimakkaimmin stetarilla öljynsuodattimen kotelosta. Lieköhän öljypumppu siinä samassa paketissa.Polforea kirjoitti:^Minkä ikäinen eli mikä kone? Mulla meni 2006:sta N52 -moottori vaihtoon kun lohkossa oli halkeama.
Operating at the speed of dark
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
2007 on todennäköisesti jo tuoreemmalla 3-litraisella N53 -moottorilla. Tuo kone on suoraruisku ja suutinviat on suht yleisiä, joten aika potentiaalista että joku suutin on vuotanut bensaa pyttyyn ja bensa on valunut pytystä männän ohi huuhtoen öljykalvon ja ohentaen öljyä ja näin vaurioittanut voitelupuolta.
Öljypumppu on muistaaksenk vähän lähempänä jakopäätä kuin öljyfilsua. Ensinmainittu on siis koneen takapäässä.
Öljypumppu on muistaaksenk vähän lähempänä jakopäätä kuin öljyfilsua. Ensinmainittu on siis koneen takapäässä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Siis jakopää koneen takapäässä? Joku VAG tais olla samaa sarjaa.
Operating at the speed of dark
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Juu, BMW:n N- ja B- moottorisarjoissa on jakopää siellä koneen takana. Ei sinänsä huolta, sehän on ketjulla ikuinen ":D".
Ainakin Audin joissain pitkittäiskoneissa on ollut nokkien välistä ketjua takapäässä, vaikka itse jakopää on etupäässä. Voi toki olla että VAG:llakin jossain on koko jakopääkin siellä takana, minä vaan en siitä tapauksesta tiedä.
Ainakin Audin joissain pitkittäiskoneissa on ollut nokkien välistä ketjua takapäässä, vaikka itse jakopää on etupäässä. Voi toki olla että VAG:llakin jossain on koko jakopääkin siellä takana, minä vaan en siitä tapauksesta tiedä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Okei. Tää kyseinen yksilö oli kuulemma 2.5
Operating at the speed of dark
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei täysin pidä paikkaansa. Mun ex-E90:ssä (320i 2005) oli jakopää ketjuineen koneen etupäässä. Moottorikoodi oli N46B20.Polforea kirjoitti:Juu, BMW:n N- ja B- moottorisarjoissa on jakopää siellä koneen takana...
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Muiden merkkien murheita.
Audi bensa V6:ssa on tuo ketju nokkien välillä takana. Miten muistelen, että BMW V8 olisi sama homma? Ja taisi olla VAG V6 diesel, jossa jakopää takana ja alaratas koneistettu suoraan kampiakseliin. Ilmeisesti ne on kaikki ketjukoneita, hihnakoneissa jakopää edessä.
Aika messevän näkönen tollanen 3,0 TDI:n jakoperse
Aika messevän näkönen tollanen 3,0 TDI:n jakoperse
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Silloin se on vielä N52, imusarjaruisku valvetronicilla. 325i muuttui 3-litraiseksi juurikin tuon suoraruiskukoneen myötä.Teddy kirjoitti:Okei. Tää kyseinen yksilö oli kuulemma 2.5
Seison korjattuna ainakin N46:n osalta. Saattaahan niitä sitten olla muitakin, minulla oli käsitys että nimenomaan N:n myötä tuli takajakopää.JiiPee kirjoitti:Ei täysin pidä paikkaansa. Mun ex-E90:ssä (320i 2005) oli jakopää ketjuineen koneen etupäässä. Moottorikoodi oli N46B20.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Olet osittain oikeessa kyllä . Muistelin, notta onhan joku N-sarjan kone, jossa on jakopää takana ja sehän on ainakin diesel N47. Hilujen vaihdosta löytyy mielenkiintoisia videoita youtubesta. Joko laatikko pois taikka moottori - sitten se vaihto onnistuu. Ilmeisen hinnakas toimenpide.Polforea kirjoitti:Seison korjattuna ainakin N46:n osalta. Saattaahan niitä sitten olla muitakin, minulla oli käsitys että nimenomaan N:n myötä tuli takajakopää.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Kuulemani mukaan ainakin ensimäisissä Golf R32:ssa on jakopää takana.Polforea kirjoitti:Voi toki olla että VAG:llakin jossain on koko jakopääkin siellä takana, minä vaan en siitä tapauksesta tiedä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Muiden merkkien murheita.
Mun 3-litrainen dieselbemari (n57) vuodelta 2010 on kestänyt hienosti ja mittarissa 370 000 km. Monelle jo varmaan paalauskunnossa.
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei minkään auton pitäisi olla paalaus kunnossa kahdeksan vuoden kuluttua.
Autolle pitää kuitenkin laskea kokonaishinta koko elinkaaren aikana, jolloin vaikka:
60.000,- auto uutena on 7.500,- kahdeksan vuoden iässä ja 625 kuukaudessa, eikä sellaisen pitäisi vielä olla mikään romutus ikäinen.
Autolle pitää kuitenkin laskea kokonaishinta koko elinkaaren aikana, jolloin vaikka:
60.000,- auto uutena on 7.500,- kahdeksan vuoden iässä ja 625 kuukaudessa, eikä sellaisen pitäisi vielä olla mikään romutus ikäinen.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei se auton ikä tai kilometrit sitä paalaamista määrittele, vaan jonkun suuremman korjaustoimenpiteen suhteuttaminen auton arvoon. Heitetään nyt vaikka markkina-arvoltaan 5000€ auto, johon pitäisi tehdä 8000€ koneremontti. Onhan se nyt sanomattakin selvää ettei siinä ole järkeä tai jos operaatioon päätyy niin syynä on joku muu kuin puhtaasti taloudellinen peruste. Kovaa ajoa vaan kunnes konehuoneessa kolahtaa.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Muiden merkkien murheita.
Voiko koneen huono maa rikkoa startin solenoidin? Sprinteri alkoi joku aika sitten jättää välillä starttaamatta ekalla avaimenkäännöllä, yleensä asioista perillä oleva lainaaja diagnosoi vian starttiin. Ostin toisen käytetyn ja toimi moitteetta viime torstaihin asti. Jätti mut kylmäasemalle kun ei startannut ollenkaan... Köydellä käymään ja tallille, uusi virtalukonpohja paikoilleen eikä starttaa, tai starttas välillä. Johto kiinni startin herätteeseen ja tallilla starttasi joka kerta sillä. Pe aamuna ei sitten pakkasyön jälkeen startannutkaan millään, tuo suora heräte vei kyllä jonkunverran sähköä kun räpsi kytkettäessä.. Töiden jälkeen sitten mittailin, starttiyrityksen aikana jännite koneen ja herätteen välillä putosi jonnekkin 6-8v, akulla täydet, akkukaapeli koneen ja akun välille eikä enää notkahtanut muttei myöskään solkku vetänyt. Eli startti lie mykkä. Voisko tuo huono maa rikkoa solkun kelan? Vai mikä ihme?
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Re: Muiden merkkien murheita.
Tätä juuri tarkoita, että etenkin "premium" nimeen liittyy se, että auton omistaminen vaatii rahaa takuuajan ulkopuolella.matti_vuorio kirjoitti:Ei se auton ikä tai kilometrit sitä paalaamista määrittele, vaan jonkun suuremman korjaustoimenpiteen suhteuttaminen auton arvoon. Heitetään nyt vaikka markkina-arvoltaan 5000€ auto, johon pitäisi tehdä 8000€ koneremontti. Onhan se nyt sanomattakin selvää ettei siinä ole järkeä tai jos operaatioon päätyy niin syynä on joku muu kuin puhtaasti taloudellinen peruste. Kovaa ajoa vaan kunnes konehuoneessa kolahtaa.
Ehkä paras esimerkki tästä on ilmajousitus, minkä huoltaminen on aivan kammottavan kallista käytettynä.
Toinen esimerkki on hiilikuitujarrut.
Näistä hajoavista autoista ehkä pahin on Land Rover;
https://youtu.be/MzQCj-dbgN0
Yksi asiakas kertoi, kun ajattelin vaihtaa tuollaiseen Land Rover:iin, että hän varaa 5k€/vuosi korjauksiin.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
Re: Muiden merkkien murheita.
Erittäin totta.unknown kirjoitti: Ehkä paras esimerkki tästä on ilmajousitus, minkä huoltaminen on aivan kammottavan kallista käytettynä.
Giulia Super -69
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Muiden merkkien murheita.
No, itsellä on tuollainen Range, 275 tkm oli kaksi vuotta sitten ja 330 tkm nyt. Ilmajousitukseen olen eteen vaihtanut kummatkin jousipussit, hintaa näillä on hankintalähteestä riippuen 150-300 eur kpl. Jos korkeusantureita joutuisi vaihtamaan, ovat ne muutaman kympin kappale. Uusi kompressori olisi noin 300 eur. Siinähän ne kuluvat osat sitten onkin, ei nyt ihan kammottavan kallista kuitenkaan.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ Halvempaahan tuo on kuin Mito QV:n iskarit (1 kpl)
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Ehkä turhaa ja myöhässä, mutta näin muutaman olusen jälkeen pohdintoja amatööriltä;insinörtti kirjoitti:Vielä en ole aikaiseksi saanut toimittaa autoa huoltoon. Kaksi tolppajohtoa testattu, samat oireet molemmilla eli vika on auton päässä. Pelkkä tolppajohto ei vuoda, mutta letku kiinni autoon niin yleismittarin mukaan löytyy vaihen/nollan ja maan väliltä pari sataa - tuhat kilo-ohmia. Ei näillä spekseillä montaa mA pitäisi päästä karkuun kipittämään, mutta isommilla volteilla tilanne lie erilainen. Sisätilanlämmitin oli testien aikana irti, mutta onhan pellin alla vielä potentiaalisena vikapaikkana akkulaturi.Vainio kirjoitti:Laitahan raporttia kun vika löytyy. Itellä on just harkinnassa TT-thermon hankinta traktoriin, mut saatan vielä kallistua johonkin muuhun vaihtoehtoon...
Edit: päivän valohoidon jälkeen diagnoosi, että nimeomaan TT-Thermo häröilee = lienee pissinyt kumisaappaaseensa. Uutta odotellessa. Tämä taisi olla sitä kaikkein uusinta mallia, joten pääsin betatestaajaksi.
Mökki - pistorasiat ns. nollamaadoitettuja?
Pistorasiavvs?
Kuorman jälkeen ns. nolla ja maa jokseenkin vaihdellen oikosessa ttthermossa...
Sen kummemmin aivopieruja väistellen asiaa pohdittuani...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^kyllä se taisi olla vakiosuritus eli jäähdytysnesteet vuotaneet TT-Thermon sisuksiin, mistä sitten kummalliset kummittelut johtui. Huollon testeissäkin vikavirtasuoja laukesi, mutta pienellä viiveellä. Nyt on mokoma irtikytkettynä ja uutta odotellaan
Sillävälin viagraviat todisti, että italian ihmeiden kanssa 1 varoitusvaloepisodi per talvi kuuluu asiaan. Tänään 5 km ajon (siis allekirjoittaneella aika vakiosuoritus, just kun alkaa kone lämmetä) jälkeen "tarkasta moottori" + S&S ja modet pois pelistä. Kun ei muita oireita ilmennyt en jaksanut edes kokeilla, olisiko pari uudelleenkäynnistystä tilanteen nollannus.
Sillävälin viagraviat todisti, että italian ihmeiden kanssa 1 varoitusvaloepisodi per talvi kuuluu asiaan. Tänään 5 km ajon (siis allekirjoittaneella aika vakiosuoritus, just kun alkaa kone lämmetä) jälkeen "tarkasta moottori" + S&S ja modet pois pelistä. Kun ei muita oireita ilmennyt en jaksanut edes kokeilla, olisiko pari uudelleenkäynnistystä tilanteen nollannus.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
^Jep jep, koskahan ne muuttaisivat sen kiertovesipumpun rakenteeltaan semmoiseksi kuin esim. pesukoneen poistopumpussa taikka akvaariopumpussa.
Niissähän se siipi pyörii omassa kammiossaan ilman mitään akselin läpivientejä sähköosien puolelle.
Onhan se pirun hyvä lämmitin, mut saisivat vaan pysyä toimintakunnossa vähän pitempään .
Tuli tommonen TT-thermo kuitenkin laitettua traktoriin, siinä kun sen asennus onnistuu niin helpolla, että niitä voi vaikka muutaman takuuseen vaihtaakin jos tulee sama vika eteen...
Niissähän se siipi pyörii omassa kammiossaan ilman mitään akselin läpivientejä sähköosien puolelle.
Onhan se pirun hyvä lämmitin, mut saisivat vaan pysyä toimintakunnossa vähän pitempään .
Tuli tommonen TT-thermo kuitenkin laitettua traktoriin, siinä kun sen asennus onnistuu niin helpolla, että niitä voi vaikka muutaman takuuseen vaihtaakin jos tulee sama vika eteen...