Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Muiden merkkien murheita.
^
Kuinkakohan monta noita pitää vetää takuuseen, että uskovat TT-thermolla? Tiedän sitikkapiireistä, pösöpiireistä, autisteista, bimmeristeistä ja FCA-kansasta todella monta tapausta, jossa sama vika tullut vastaan. Joku jossain jopa puhunut, että jotain parannuksiakin olis jossain välissä tehty jo? En tiedä sit...
Kuinkakohan monta noita pitää vetää takuuseen, että uskovat TT-thermolla? Tiedän sitikkapiireistä, pösöpiireistä, autisteista, bimmeristeistä ja FCA-kansasta todella monta tapausta, jossa sama vika tullut vastaan. Joku jossain jopa puhunut, että jotain parannuksiakin olis jossain välissä tehty jo? En tiedä sit...
Re: Muiden merkkien murheita.
https://www.is.fi/autot/art-2000005568198.html
Sopii hyvin koko aiheeseen
https://m.youtube.com/watch?v=hAAlDoAtV7Y
Sopii hyvin koko aiheeseen

https://m.youtube.com/watch?v=hAAlDoAtV7Y
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Muiden merkkien murheita.
^
Eipä tossa ketjutapauksessa mitään muuta ratkaisua edes voi olla, kun autossa ole melkein yhtään metrejä. Ellei tietysti myyjä näytä toteen, että väärä käyttö syyllisenä...
Eipä tossa ketjutapauksessa mitään muuta ratkaisua edes voi olla, kun autossa ole melkein yhtään metrejä. Ellei tietysti myyjä näytä toteen, että väärä käyttö syyllisenä...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Vielä en päässyt lisäämään kuvia hinurilla mennään ketjuun, vaikka jälkiviisaasti ajatellen aihetta olisi jo ollut.
Ei viagraviat nollannutkaan vikavaloja tänä aamuna, vaan niitä tuli jo 1,5 km ajon jälkeen pari lisää; rengaspaine ja ESC. Samalla katosi tehot kokonaan ja moottori röpötteli pahasti. Sopivasti liikennevaloihin tai -ympyrään halusi kolmasti nyykähtää, kun moottorijarrutuksella vauhtia hidastin. Siinä mielessä muistitti taannoista Giulietan huohottimen jäätymisoperaatiota, mutta paistomittari vai mikä lie öljytikku ei kuitenkaan pompannut. Onneksi ajelin pikkuteitä enkä ryytynyt kaiken kansan iloksi keskelle Kehä I aamuruuhkaa.
Lämmettyään vehje kyllä toimi ja on nyt SCC:n ihmeteltävänä. Aika paljon näkyi kylmälimaa öljykorkissa ja öljyn määrä kummastutti kanssa - öljyä yli ylärajan, kun pari viikkoa aiemmin mitta-alueesta kastui 3/4 osaa. Kondenssivettäkö noin paljon, kun ei jäähdytyslitkuakaan ole ainakaan paljoa hävinnyt? Pätkäajoa on kieltämättä tullut ajettua alkuvuodesta, mutta myös 150-200 km siivuja.
Yllättäen SCC tiskillä huoltoneuvoja mainitsi, että Giulietoissa on joskus huohottimen jäätymisiä sattunut
Ei viagraviat nollannutkaan vikavaloja tänä aamuna, vaan niitä tuli jo 1,5 km ajon jälkeen pari lisää; rengaspaine ja ESC. Samalla katosi tehot kokonaan ja moottori röpötteli pahasti. Sopivasti liikennevaloihin tai -ympyrään halusi kolmasti nyykähtää, kun moottorijarrutuksella vauhtia hidastin. Siinä mielessä muistitti taannoista Giulietan huohottimen jäätymisoperaatiota, mutta paistomittari vai mikä lie öljytikku ei kuitenkaan pompannut. Onneksi ajelin pikkuteitä enkä ryytynyt kaiken kansan iloksi keskelle Kehä I aamuruuhkaa.
Lämmettyään vehje kyllä toimi ja on nyt SCC:n ihmeteltävänä. Aika paljon näkyi kylmälimaa öljykorkissa ja öljyn määrä kummastutti kanssa - öljyä yli ylärajan, kun pari viikkoa aiemmin mitta-alueesta kastui 3/4 osaa. Kondenssivettäkö noin paljon, kun ei jäähdytyslitkuakaan ole ainakaan paljoa hävinnyt? Pätkäajoa on kieltämättä tullut ajettua alkuvuodesta, mutta myös 150-200 km siivuja.
Yllättäen SCC tiskillä huoltoneuvoja mainitsi, että Giulietoissa on joskus huohottimen jäätymisiä sattunut

Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Muiden merkkien murheita.
Tekivät uuden mallin TT-Thermosta...Aquatica kirjoitti:^
Kuinkakohan monta noita pitää vetää takuuseen, että uskovat TT-thermolla? Tiedän sitikkapiireistä, pösöpiireistä, autisteista, bimmeristeistä ja FCA-kansasta todella monta tapausta, jossa sama vika tullut vastaan. Joku jossain jopa puhunut, että jotain parannuksiakin olis jossain välissä tehty jo? En tiedä sit...
UUTTA: KLD2- mallit
- Suurempi teho pumpussa, uusi vastusrakenne sekä uusi tiivisterakenne
Saa nähdä miten kestää... eilen postipate sen toi ja maanantaina olisi tarkoitus alkaa taistelemaan sitä paikalleen.
Jarru on vauhdin surma...
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Muiden merkkien murheita.
Pahoittelut jo etukäteen ku idiootti palas hetkeks hullujen huoneelle.
Muttamutta näin kivasti aamusta krapulassa ja vapinassa vääränmerkkisen kytkintä ihmetellessä. Teoria olis hallussa ja oireiden mukaan vaikuttaisi olevan työsylkky joka kussu nesteet kytkimelle ku varsinainen kengurukytkin oli toimiessaan ja nyt ei oikein suostu kytkemään.
Eli kytkinjumppa vissiin jokseenkin näin että laatikko lattialle ja sitte uutta palikkaa kytkinkopan täydeltä. Mutta höskä pitää kuulemma keskittää. Mistä vitusta mä jonku keskitystyökalun kaivan? Ja Pitäiskö vauhtipyörälle tehä jotain? Esim putsata metallilimpun pintoja tms? Rellun 1.6 pensa kysees ja lienee siis ihan perus hydraulinen kytkin eikä kuulemma olis paha homma

Muttamutta näin kivasti aamusta krapulassa ja vapinassa vääränmerkkisen kytkintä ihmetellessä. Teoria olis hallussa ja oireiden mukaan vaikuttaisi olevan työsylkky joka kussu nesteet kytkimelle ku varsinainen kengurukytkin oli toimiessaan ja nyt ei oikein suostu kytkemään.
Eli kytkinjumppa vissiin jokseenkin näin että laatikko lattialle ja sitte uutta palikkaa kytkinkopan täydeltä. Mutta höskä pitää kuulemma keskittää. Mistä vitusta mä jonku keskitystyökalun kaivan? Ja Pitäiskö vauhtipyörälle tehä jotain? Esim putsata metallilimpun pintoja tms? Rellun 1.6 pensa kysees ja lienee siis ihan perus hydraulinen kytkin eikä kuulemma olis paha homma

Through difficulties to defeat
Re: Muiden merkkien murheita.
keskitykseen riittävän pitkä paksuhko pultti, jonka ympärille vetää sopivan määrän jesarikierroksia. Sillä pitäisi levy mennä riittävän keskelle.
VMP
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Saahan niitä keskitystyökaluja alkaen aika halvallakin tuolta motonet/biltema-akselilta.
Re: Muiden merkkien murheita.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Viagra halusi maanantai-aamuna uudelleen Espoon SCC:n huoltohallin lämpöön ja tällä kertaa peräti hinausauton lavalla. Olihan pakkasta sentään -16 °C.
Edellisellä kerralla homma hoitui suht kivasti, sijaisauto kiikutettiin työpaikan pihaan ja sitä rataa. Nyt ei mennyt ihan putkeen...
Tiedotuksessa ns. herkkusienimetodi eli perään piti soitella maanantaina, että onko auto edes löytänyt tiensä huoltoon. Juu oli. Ti & ke syvä hiljaisuus. Tänään koitin klo 16 maissa ujosti tiedustella, olisiko jo valmista. Ihan sanatarkasti en kaikkia kommentteja muista, mutta jotenkin välittyi vaitelma siitä, että huoltoneuvojan otsaan oli kasvanut tatti.
Noh, auto kuulemma valmis, joten lähdin bussilla seikkailemaan SCC:tä kohti. Puolen tunnin matka ihan lopuillaan, kun sain soiton "ei tää olekaan valmis, tule huomenna".
Edellisellä kerralla homma hoitui suht kivasti, sijaisauto kiikutettiin työpaikan pihaan ja sitä rataa. Nyt ei mennyt ihan putkeen...
Tiedotuksessa ns. herkkusienimetodi eli perään piti soitella maanantaina, että onko auto edes löytänyt tiensä huoltoon. Juu oli. Ti & ke syvä hiljaisuus. Tänään koitin klo 16 maissa ujosti tiedustella, olisiko jo valmista. Ihan sanatarkasti en kaikkia kommentteja muista, mutta jotenkin välittyi vaitelma siitä, että huoltoneuvojan otsaan oli kasvanut tatti.
- -huohotin jäässä
- KAIKKI MultiAirit jäässä
- lupaus: tulee jäätymään aina uudelleen, kunnes tulee takaisinkutsu
- auton uskaltaa luovuttaa nyt, kun pakkanen lauhtuu

Noh, auto kuulemma valmis, joten lähdin bussilla seikkailemaan SCC:tä kohti. Puolen tunnin matka ihan lopuillaan, kun sain soiton "ei tää olekaan valmis, tule huomenna".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Muiden merkkien murheita.
Löysin vihdoin syyn asiakkaan Hummer H2:sen uusien leditakavalojen sekoiluun.
Vakionopeudensäädin.
Tai itse asiassa jarruvalokatkaisijaan on integroitu muitakin järjestelmiä kuin jarruvalot, kuten vakkari. Tässä tapauksessa kun pisti moottorivirrat päälle, lakkasi takana vilkut toimimasta. Toimivat jos painoi jarrua tai jos sammutti moottorivirrat (nelivilkut toimii ilman virtaa, samoin jarruvalot)
Siinä katkaisijassa vuoti jostain toisesta piiristä haamujännite jarruvalojen virtapiiriin kun moottorivirrat oli päällä, tämä sekoitti ledejä ohjaavan valaisimeen integroidun piirin toiminnan. Jännite ei riittänyt sytyttämään jarruvaloja, mutta sammutti vilkut. Samoista johdoista hehkulamppuvilkku toimi mutta lediversio ei.
Laitoin molempiin jarruvaloihin releen väliin, niin katkaisee noi haamujännitteet pois, toimii ainoastaan täysjännittellä. Nyt pelaa valot kuten kuuluukin.
Oli himpun hankala vika diagnosoida. No tulipahan laitettua samalla maadoitukset kuntoon.
Vakionopeudensäädin.
Tai itse asiassa jarruvalokatkaisijaan on integroitu muitakin järjestelmiä kuin jarruvalot, kuten vakkari. Tässä tapauksessa kun pisti moottorivirrat päälle, lakkasi takana vilkut toimimasta. Toimivat jos painoi jarrua tai jos sammutti moottorivirrat (nelivilkut toimii ilman virtaa, samoin jarruvalot)
Siinä katkaisijassa vuoti jostain toisesta piiristä haamujännite jarruvalojen virtapiiriin kun moottorivirrat oli päällä, tämä sekoitti ledejä ohjaavan valaisimeen integroidun piirin toiminnan. Jännite ei riittänyt sytyttämään jarruvaloja, mutta sammutti vilkut. Samoista johdoista hehkulamppuvilkku toimi mutta lediversio ei.
Laitoin molempiin jarruvaloihin releen väliin, niin katkaisee noi haamujännitteet pois, toimii ainoastaan täysjännittellä. Nyt pelaa valot kuten kuuluukin.
Oli himpun hankala vika diagnosoida. No tulipahan laitettua samalla maadoitukset kuntoon.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
^Tuttua kauraa, Tarzanin tavaroita...
Vanhassa Mesen ML:ssä hajosi jarruvalokytkin. Kaikenlaista päänvaivaa seurasi, selvimmät tosiaan vakkarin tipahtaminen pois ja toki jarruvalojen itsepintainen pimeys. Muistan vuosikymmen takaperin jännittäneeni Vehon huollossa diagnoosia ja suunnittelin munuaisen myymistä, mutta anturi oli muutaman euron juttu. Tässä ei sähkö ollut uusia tai asiattomia reittejä keksinyt, mutta suht samaa aihetta kumminkin! Alabamassa oli ML kasattu, missä lienee Hummeri - toimittaja voi kytkimille/piuhoille löytyi samoilta huudeilta kumminkin...
Vanhassa Mesen ML:ssä hajosi jarruvalokytkin. Kaikenlaista päänvaivaa seurasi, selvimmät tosiaan vakkarin tipahtaminen pois ja toki jarruvalojen itsepintainen pimeys. Muistan vuosikymmen takaperin jännittäneeni Vehon huollossa diagnoosia ja suunnittelin munuaisen myymistä, mutta anturi oli muutaman euron juttu. Tässä ei sähkö ollut uusia tai asiattomia reittejä keksinyt, mutta suht samaa aihetta kumminkin! Alabamassa oli ML kasattu, missä lienee Hummeri - toimittaja voi kytkimille/piuhoille löytyi samoilta huudeilta kumminkin...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
joo, meisseleihin on tehty kalliitakin remontteja, kun ei ole pajalla ollut tietoa sitä, että kaikki sähkötoiminnot kulkee tuon jarruvalokytkimen kautta.
Veholla ne taitaa vaihtaa tuon kytkimen heti ensimmäiseski ja sitten vasta muuta diagnosointia, mikäli tarve. 


"puhun niin totta kuin osaan"
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Mikä moottoriversio autossa on?insinörtti kirjoitti: - KAIKKI MultiAirit jäässä
- lupaus: tulee jäätymään aina uudelleen, kunnes tulee takaisinkutsu
Re: Muiden merkkien murheita.
1.4 MultiAir 140hv. Omassa viagrassa ei kertaakaan mitään -> maskisuoja tosin aina käytössä talvisin. Iloisesti ajettu pätkäajoja pakkasilla (ihan niillä -22C ym) ilman roikkia yms. Limaa ei ollut nimeksikään, koneessa aina Seleniaa.155156 kirjoitti:Mikä moottoriversio autossa on?insinörtti kirjoitti: - KAIKKI MultiAirit jäässä
- lupaus: tulee jäätymään aina uudelleen, kunnes tulee takaisinkutsu
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Oman -00 Mersu CLK keskuslukituksen pakkasraja on jossain -16¤. Sitä kylmemmällä sisään vain mekaanisella avaimella. Ja startin pakkasraja on jossain -21 paikkeilla. Sitä kylmemmässä joutuu kääntämään avainta muutaman kerran niin lähtee pyörittään. En tiedä sitten lähteekö ollenkaan pyörittään jos on reilua -25:ttä. Viikon pidin ovia koko ajan auki kun en jaksanut ruveta säätään mekaanisen avaimen kanssa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Jep. Mutta huoltotiskiltä sellaista viestä, että ongelmaa on nimenomaan MA koneissa (ei siis puhettamistään tietystä versiosta) ja koskee merkkejä Alfa, Jeep ja Fiat. Vaikkei oma 170 hv Giulietta lähellekään näin ongelmainen ollut.Shuttle kirjoitti:1.4 MultiAir 140hv.
Omassa autossani ilmeisesti pääongelmana kondenssivesi + kylmälima. Ei hirveästi yllätä, melko järkyttävä oli näky, kun taannoin öljykorttia kurkistelin. Edellinen välihuolto teetetty 8-9 tkm sitten ei-merkkiliikkeessä enkä tähän hätään edes tiedä, mitkä öljyt sisällä. Muutakuin että lähes satavarmasti ei ole seleniaa...
Korjaustoimenpiteenä putsausta ynnä moottorin käyttö kuumaksi, jotta kondessivedet haihtuu. Hmm. Ehkä maantie/moottoritieajo pakkasessa sittenkin se pahempi kuin nurkkapyöritys. Eli venttiilikansi tms paikka pysyy ajoviimalla kylmänä = kerätään ne majoneesit koneeseen. Ei jäädy kesken ajon, vaan seuraavan kylmäkäynnistyksen jälkeen. Näin ainakin minulla kuvio mennyt.
Niinjoo, autolla ikää alle vuosi, joten tältä ongelmalta ei välty huohotinkotelon putsauksella 1x vuodessa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Muiden merkkien murheita.
^
Voisko tässä olla öljystä johtuva ero?
Voisko tässä olla öljystä johtuva ero?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^Perimätieto kertoo, että siinä olisi eroja kuinka paljon eri öljyt keräävät kylmälimaa. Fysikaalista mekanismia sitten en uskalla lähteä arvailemaan, että mistä erot öljyjen välillä voisivat johtua.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Muiden merkkien murheita.
Miksihän T-Jet ei sitten oireile vaikka samankaltainen rakennehan siinäkin on? Onko T-Jet- ja Multiair -koneissa erilaiset männät, männänrenkaat tai puristussuhde, jonka seurauksena Multiairissa olisi enemmän ohipuhallusta ja sen vuoksi enemmän ilmavirtaa huohottimessa? Kansihan nyt ainakin on erilainen ja T-Jet on suorasuihku kun taas Multiair on perinteinen imusarjaan ruikkiva malli.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei ole teejetti suorasuihku. Eikä ymmärtääkseni lohkossakaan juuri mitään eroa T-Jet/MultiAir, mutta Viagran MA on kyllä tuoreempaa versiota, jossa öljyt ihan ohutta lirua. Eli on sitten tämmöinen pienikitkainen versio, missä kapeammat männänrenkaat tms? Siinä voisi olla yksi selitys, toinen mahdollisuus on erot öljyjen limoittumistaipumuksessa ja kolmas sitten ihan pienet erot moottoritilan palikoiden ja ilmanottoaukkojen sijoittelussa. Onhan Giuliettakin todettu herkemmäksi jäätymisongelmille kuin Mito.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Muiden merkkien murheita.
^Giuliettan keulaa kun katsoo...sehän on yhtä ilma-aukkoa! Onkohan hyvä jäähdyttämään kuumemmissa keleissä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Muiden merkkien murheita.
Ja Teejetissä ei ole Multiairia. Sehän tuossa on kaiketi se suurin ero? Eikös molemmat ole kuitenkin perus Fire-moottoreita perusosiltaan, mutta sitten säätöä tuossa imupuolella (MA) todella paljon eri suuntaisesti.
Ja ymmärtääkseni se on nimenomaan MA, minkä takia tuota limaantumista yms. herkemmin ilmentyy - tai siitä johtuvista asetuksista tai muista siihen liittyvistä seikoista?
Ja ymmärtääkseni se on nimenomaan MA, minkä takia tuota limaantumista yms. herkemmin ilmentyy - tai siitä johtuvista asetuksista tai muista siihen liittyvistä seikoista?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Muiden merkkien murheita.
Pakkasilla riittävästi keulaa tukkoon. Moottori ja varsinkin moottoritila on sen verran lämpimämpi että luulee että on kesä. Ei enää oksentele.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Muiden merkkien murheita.
Punton nokalla T-Jet ja katselin, että sen huohotinsysteemit on enimmäkseen koneen takana ja päällä olevat osat on peitemuovin alla, joten en osannut olla huolissani huohottimen puolesta ja laitoin konepellin kiinni.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Muiden merkkien murheita.
Okei. Nyt mietin kun tuolla on toisena autona meillä MA 105 heppainen Punto. Tää on käytännössähän sama kone kuin mikä on viagroissa, mutta ilman turboa. Nyt eka talvi omassa omistuksessa ja pistin tossa ~20 pakkasasteen nurkilla siihen viimasuojat. Seleniaa koneessa kyllä ollut huoltokuittien perusteella (0W-30) ja mittarissa ihan just 148tkm, vuosimallia 2010. Ei ongelmia kylmästartissa tai missään muuallakaan ja käy hyvin. Filarossa Ari kyllä sanoi, että kantsii kaikissa MA-koneissa pitää viimasuojaa, heilläkin oli tuolloin nosturilla MA-vehje jäätyneen huohottimen kanssa huollossa.insinörtti kirjoitti:Jep. Mutta huoltotiskiltä sellaista viestä, että ongelmaa on nimenomaan MA koneissa (ei siis puhettamistään tietystä versiosta) ja koskee merkkejä Alfa, Jeep ja Fiat. Vaikkei oma 170 hv Giulietta lähellekään näin ongelmainen ollut.Shuttle kirjoitti:1.4 MultiAir 140hv.
Mietin vaan, mikä on se oleellinen ero näissä turbomalleissa huohottimen suhteen, koska toi Punton moottoritila ei nyt niin hirveästi eroa viagrasta, okei se huohotinputki on hippaisen eri asennossa, mutta ei kai se nyt noin paljoa voi vaikuttaa (protip: kyllä varmaan sitten voi)? Summa summarum tää on vaan käsittämätöntä et miksei tätäkin ongelmaa korjata ihan vaan viimasuojilla, kun noita nyt kuitenkin on aika laajasti muillakin merkeillä.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Muiden merkkien murheita.
Niinpä näkyy olevan. Jostain jäi sellainen kuva, että tuo olisi suorasuihku ja Multiair ei koska kanteen ei mahdu suuttimia.insinörtti kirjoitti:Ei ole teejetti suorasuihku.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Se on se turbo. Eli imusarjassa välillä ylipainetta, minkä tekee huohotuksen toteutuksesta monimutkaisemman - järjestelmässä on takaiskuventtiileitä, jotka säätelevät, minne huohotuskaasut johdetaan. Ei tarvi siis koko roskan jämähtää umpijäähän, pelkkä läppien jumitus kiinni/auki tekee outoja juttuja ja tällainen ongelma voit tulla ja mennä hyvinkin nopeasti. Aiheesta on matti_vuorion erinomainen analyysi Giulietta ketjun sivulla 100.Shuttle kirjoitti:mikä on se oleellinen ero näissä turbomalleissa huohottimen suhteen
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Muiden merkkien murheita.
Joo, mutta sehän tarkoittaisi myöntämistä, että meillä on ongelma moottorityypin suhteen.Shuttle kirjoitti:Summa summarum tää on vaan käsittämätöntä et miksei tätäkin ongelmaa korjata ihan vaan viimasuojilla, kun noita nyt kuitenkin on aika laajasti muillakin merkeillä.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Muiden merkkien murheita.
Täällä ei ole kertaakaan jäätynyt MA huohotin. Ei ole viimasuojia. Kohta kolme talvea on omassa omistuksessa rullailtu. Auto on esilämmityksessä ja noin kerran kuussa viettää aikaa lämpimässä tallissa.
Tosin autolla ajetaankin vain nurkkapyöritystä. Ehkä siinä onkin se pointti.. Moottoritilan lämpötila pystyy pitämään huohottimen sulana?
Huohottimen meinasin avata tulevana syksynä. Silloin tulee pari vuotta edellisestä avaamisesta.
Olikohan jollain jäätynyt huohotin viimasuojista huolimatta?
Saisi kyllä maahantuoja/valmistaja tarjota näihin jotain Siperia-pakettia. Menee muuten hyvän auton maine turhan takia..
Tosin autolla ajetaankin vain nurkkapyöritystä. Ehkä siinä onkin se pointti.. Moottoritilan lämpötila pystyy pitämään huohottimen sulana?
Huohottimen meinasin avata tulevana syksynä. Silloin tulee pari vuotta edellisestä avaamisesta.
Olikohan jollain jäätynyt huohotin viimasuojista huolimatta?
Saisi kyllä maahantuoja/valmistaja tarjota näihin jotain Siperia-pakettia. Menee muuten hyvän auton maine turhan takia..
Senza cuore saremmo solo macchine
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Muiden merkkien murheita.
No tälläkin kylällä on MiTo QV jossa ei ole ongelmia. Puhtaasti pätkäajoa alle 10km matkoja, auton huippunopeus ei ylitä 70km/h, eikä moottorin kierrokset ylitä 2500 giriä.
Re: Muiden merkkien murheita.
Mun mielestä jos kaikki pienet erot suljettaisiin pois paitsi keulien erot, niin silloinkin pitäisi perehtyä autojen konetilan virtauslaskentaan ennen kuin voidaan spekuloida ettei pitäisi olla niin paljon eroa.Shuttle kirjoitti:Okei. Nyt mietin kun tuolla on toisena autona meillä MA 105 heppainen Punto. Tää on käytännössähän sama kone kuin mikä on viagroissa, mutta ilman turboa. Nyt eka talvi omassa omistuksessa ja pistin tossa ~20 pakkasasteen nurkilla siihen viimasuojat. Seleniaa koneessa kyllä ollut huoltokuittien perusteella (0W-30) ja mittarissa ihan just 148tkm, vuosimallia 2010. Ei ongelmia kylmästartissa tai missään muuallakaan ja käy hyvin. Filarossa Ari kyllä sanoi, että kantsii kaikissa MA-koneissa pitää viimasuojaa, heilläkin oli tuolloin nosturilla MA-vehje jäätyneen huohottimen kanssa huollossa.insinörtti kirjoitti:Jep. Mutta huoltotiskiltä sellaista viestä, että ongelmaa on nimenomaan MA koneissa (ei siis puhettamistään tietystä versiosta) ja koskee merkkejä Alfa, Jeep ja Fiat. Vaikkei oma 170 hv Giulietta lähellekään näin ongelmainen ollut.Shuttle kirjoitti:1.4 MultiAir 140hv.
Mietin vaan, mikä on se oleellinen ero näissä turbomalleissa huohottimen suhteen, koska toi Punton moottoritila ei nyt niin hirveästi eroa viagrasta, okei se huohotinputki on hippaisen eri asennossa, mutta ei kai se nyt noin paljoa voi vaikuttaa (protip: kyllä varmaan sitten voi)? Summa summarum tää on vaan käsittämätöntä et miksei tätäkin ongelmaa korjata ihan vaan viimasuojilla, kun noita nyt kuitenkin on aika laajasti muillakin merkeillä.
Se olisi hyvin asiallista maahantuojalta jos ottaisivat yhteyttä omistajiin ja/tai tarjoisivat viimasuojat ja asiaa käsiteltäisiin yhtä itsestäänselvänä kuin talvirenkaiden käyttöä tiettyinä vuodenaikoina.
Silloin asiakkaat todennäköisemmin olisivat tyytyväisempiä ja mitä tärkeämpää, tekniikalta täydellistä perfektionismia odottavat nykypäivän ihmiset jotka eivät voi hyväksyä sitä että INPUT I -> OUTPUT I ei voi aina samaan aikaan olla INPUT II -> OUTPUT I, eivät joutuisi merkin maineen satuttamisen tielle.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Marmoritiskillä jutustelun perusteella tehtaalle on lähtenyt palautetta ja oletuksena on, että ongelma on niin vakava, että sen tiimoilta pitäisi tulla takaisinkutsu.
Selkeästi vastuun eli kustannusten jakoon liittyvä ongelma. Jos maahatuoja tai yksittäinen toimipiste menee härkkimään yhtään mitään "patenttiratkaisuja", vaikka sitten meidän ilmastossamme hyväksi havaitut viimasuojat, niin tehtaalta varmasti toteavat, että saattehan te harrastaa, omaan piikkiinne + jos ongelmia tämän jälkeenkin ilmenee, niin se on sitten teidän ongelmanne.
Giuliettaan ilmeisesti on tarjolla jokin "Venäjän vientimallien" eristepaketti, mikä yhteen autoon asennettu, mutta taisi olla yksittäistapaus (=on pitänyt anoa tehtaalta lupa moiseen?) eikä samaa saa em. syystä asentaa muihin malleihin, vaikka olisi kuinka helppo juttu. Voin hyvin ymmärtää huoltomiesten turhautumisen.
Menee siis 100 % tehtaan piikkiin tämä perseily.
Selkeästi vastuun eli kustannusten jakoon liittyvä ongelma. Jos maahatuoja tai yksittäinen toimipiste menee härkkimään yhtään mitään "patenttiratkaisuja", vaikka sitten meidän ilmastossamme hyväksi havaitut viimasuojat, niin tehtaalta varmasti toteavat, että saattehan te harrastaa, omaan piikkiinne + jos ongelmia tämän jälkeenkin ilmenee, niin se on sitten teidän ongelmanne.
Giuliettaan ilmeisesti on tarjolla jokin "Venäjän vientimallien" eristepaketti, mikä yhteen autoon asennettu, mutta taisi olla yksittäistapaus (=on pitänyt anoa tehtaalta lupa moiseen?) eikä samaa saa em. syystä asentaa muihin malleihin, vaikka olisi kuinka helppo juttu. Voin hyvin ymmärtää huoltomiesten turhautumisen.
Menee siis 100 % tehtaan piikkiin tämä perseily.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Tos mun 159:ssä se huohottimen jäätymispaikka lie vain siinä ottoilmaputken huohotintumpissa. Siinä kun on vain muutaman millin reikä. Sit kun koneeseen virtaa pakkasilmaa ton läven ohi, ni ei montaa vesitippaa tartte tukkimaan systeemiä.
Ja eikös kuuma vesi jäädy nopeemmin...?
Ja eikös kuuma vesi jäädy nopeemmin...?
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Japanilainen kulkinen
ex-Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Muiden merkkien murheita.
Mazda pomppas katsastuksesta ihan kunnolla, oli päästöt, iskari/jousitus, koiranluu ja just paikatun ruostealueen viereinen pelti.
Yksi asia ihmetyttää eniten eli miten etujousitus voi olla jäykkä? Katsastushenkilö ei osannut sanoa onko jousitus vai iskarit
Iskarit vaihdettu noin 20000km sitten eli noin 1,5 vuotta sitten. Voiko katsurin laitteessa olla vikaa, kun viime vuonna oli priimatulos (eri paikka ja laite) vai onkohan auton jousissa tai iskareissa tosiaan vikaa? Miten tuon saa helpoiten itse selvitettyä?
Yksi asia ihmetyttää eniten eli miten etujousitus voi olla jäykkä? Katsastushenkilö ei osannut sanoa onko jousitus vai iskarit

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Mitä se siis tarkkaan ottaen siitä alustasta sanoi ja/tai miten vika ilmenee?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Japanilainen kulkinen
ex-Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Muiden merkkien murheita.
Sanoi että keulasta liian jäykkä molemmin puolin. Paineli autoa alaspäin ja ei se tosiaan juurikaan pompi ylösalas. Itse tosin olen tottunut. Iskaritestistä ei sanonut erikseen eli en tiedä liittyykö tuohon, mutta seuraavia tietoa lapussa: Etuakseli Vasen 73 Oikea 78 Ero 6 ja Taka-akseli Vasen 73 Oikea 69 Ero 5. Viime vuonna oli kaikki tasan 90. Ei itselle juurikaan aukea nuo luvut.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Muiden merkkien murheita.
Luvut ei kerro oikeastana mitään sinänsä.
Ne on suhteellisia lukuja, joihin vaikuttaa massa ja jopa lämpötila. Lisäksi rengaspaineet.
Jos liian jämäkkää, laske vähän ilmanpaineita renkaista - ja jo on puhtaammat lukemat.
Tuo tarinointi "liian jäykästä" on kyllä todella hämärä, jos kyseessä ei ole jäätynyt iskari - eikä noilla lukemilla ole uskottavaa.
Käytännössä eroa ei ole puolien tai edes akseleiden välillä, ettei kyllä pitäs ihan hirveästi valitella?
Ne on suhteellisia lukuja, joihin vaikuttaa massa ja jopa lämpötila. Lisäksi rengaspaineet.
Jos liian jämäkkää, laske vähän ilmanpaineita renkaista - ja jo on puhtaammat lukemat.
Tuo tarinointi "liian jäykästä" on kyllä todella hämärä, jos kyseessä ei ole jäätynyt iskari - eikä noilla lukemilla ole uskottavaa.
Käytännössä eroa ei ole puolien tai edes akseleiden välillä, ettei kyllä pitäs ihan hirveästi valitella?
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Japanilainen kulkinen
ex-Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Muiden merkkien murheita.
Kysyin kyllä, että vaikuttaako juuri vaihdettu toisen puolen "koiranluun" vaihto. Ei kuulemma. Sanoi vaan, että tulisi joustaa enemmän. Autolla oli ajettu jonkin aikaa eli ei sen jäässä pitäisi olla ollut.
Re: Muiden merkkien murheita.
Minulta katkesi Toyotasta jousi edestä vasemmalta, auto on vuosimallia 1995, ajettu 290tkm, mutta puolustukseksi on sanottava, että oli ensimmäinen alustan osa joka hajosi, pallot, luut ja nivelet, on kaikki laitettu Japanissa kiinni 1990-luvun puolivälissä.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Muiden merkkien murheita.
Muistelen kuinka 70-80 luvulla oli vilkut puskurissa, hyvin erottui. Sitten tuli 90-luku ja vilkut siirrettiin ajovalon yhteyteen. Ei erotu enää, varsinkaan vastasuuntaan kun ajovalo peittää. Nyt tuli päivävalot ja ainakin saksalaiset on keksineet, että sen kun sammuttaa vilkun puolelta, niin vilkku erottuu taas selvästi.
Mutta ei Tojota. Olikohan Avensis, vilkku pieni oranssi viiru päivävalon ja maskin välissä melkein keskellä autoa, eikä päivävaloa sammuteta. Erottuu n. 20 metrin päästä ja vain suoraan edestä.
*peukku*
Mutta ei Tojota. Olikohan Avensis, vilkku pieni oranssi viiru päivävalon ja maskin välissä melkein keskellä autoa, eikä päivävaloa sammuteta. Erottuu n. 20 metrin päästä ja vain suoraan edestä.
*peukku*
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Muiden merkkien murheita.
Suurten odotusten Tesla Model 3:n hehkutus vaihtui kritiikiksi – paljastui testissä ”järkyttävän huonolaatuiseksi”
https://www.hs.fi/autot/art-2000005603431.html
https://www.hs.fi/autot/art-2000005603431.html
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Muiden merkkien murheita.
^Consumer Reportsin mukaan Tesla olisi USAn kahdeksanneksi paras merkki, joten taakse jääneet lienee sitten masokismia isolla M:llä?
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/arti ... gs.IMqcSWQ
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/arti ... gs.IMqcSWQ
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Muiden merkkien murheita.
^Ton lehden arviohan perustuu Teslan muiden mallien saamiin arvioihin kuin 3:sta annettuihin palautteisiin. Muistaakseni CS:n arvio Tesla S:stä oli joidenkin ko. automallia vaivanneiden ongelmia takia sellainen, että "paras auto ikinä, mutta emme voi suositella sen ostamista". Muistaakseni silloin useiden autojen ovien kahvat eivät toimineet ja varmaan vähän muissakin (sähkö)jutuissa oli ongelmia.
Onhan ton 3:sen viat vähän tollaisia, kun dollarimäärissä arvioituna varmaan isoilla - mutta massamarkkinoille tuotavan tuotteen kohdalla ilmeisesti käppätason - resursseilla operoiva yhtiö yrittää tehdä volyymituotetta. Voi olla, että Teslan osake ottaa sen verran vähemmän hittiä, kun tuovat ylipäätään jotain markkinoille kuin siirtäisivät jatkuvasti julkaisupäivää.
Onhan ton 3:sen viat vähän tollaisia, kun dollarimäärissä arvioituna varmaan isoilla - mutta massamarkkinoille tuotavan tuotteen kohdalla ilmeisesti käppätason - resursseilla operoiva yhtiö yrittää tehdä volyymituotetta. Voi olla, että Teslan osake ottaa sen verran vähemmän hittiä, kun tuovat ylipäätään jotain markkinoille kuin siirtäisivät jatkuvasti julkaisupäivää.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Äkkiseltään hesarin jutun lukeneena jäi sellainen Teslavastaisen propagandan maku.
Mikä se sitten riittää toimittajan mielen järkyttämään. Pitänee lukea vastapainoksi myös euroalueen ulkopuolella tehtyjä juttuja
Mikä se sitten riittää toimittajan mielen järkyttämään. Pitänee lukea vastapainoksi myös euroalueen ulkopuolella tehtyjä juttuja

-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ kyllä tuon model 3:n kanssa ovat isosti vaikeuksissa. Muut Teslan mallithan ovat syöneet alumiinia, hiilikuitua tms hintavampia materiaaleja ja kasaaminen sitten liimaamala tai jotain eli lie lähempänä lentokoneen tai superauton tekniikkaa.
Model 3 on taas kasataan hitsaamalla teräspellistä prässätyistä osista. Siis tekniikalla, mitä tavallisen kansan autojen tuotannossa käytetään. Ja tässähän tuli sitten sellainen yllättävä ongelma, ettei osat sovi toisiinsa eikä pitkälle automatisoitu tuotantolinja toimi, vaan autoja naputellaan kasaan käsityönä, muutama hassu päivässä. Ellei tilenne ole ihan viime viikkoina muuttunut.
Rivien välistä tulkittuna ovat törmänneet ongelmaan nimeltä muodonmuutokset. Hitsauksen lämpö aiheittaa vetylyä koriin, joten palikoiden mitoitus pitääkin olla sopivasti poskellaan, jotta lopputulos kiskoo itsensä haluttuihin mittoihin ja muotoihin. Perinteiset autovalmistajat ovat nämä asiat opetelleet kantapään kautta ja nykyäänhän osataan tehdä autoja, joissa ovien saumat ym. ovat aika tasalevyisiä.
Model 3 on taas kasataan hitsaamalla teräspellistä prässätyistä osista. Siis tekniikalla, mitä tavallisen kansan autojen tuotannossa käytetään. Ja tässähän tuli sitten sellainen yllättävä ongelma, ettei osat sovi toisiinsa eikä pitkälle automatisoitu tuotantolinja toimi, vaan autoja naputellaan kasaan käsityönä, muutama hassu päivässä. Ellei tilenne ole ihan viime viikkoina muuttunut.
Rivien välistä tulkittuna ovat törmänneet ongelmaan nimeltä muodonmuutokset. Hitsauksen lämpö aiheittaa vetylyä koriin, joten palikoiden mitoitus pitääkin olla sopivasti poskellaan, jotta lopputulos kiskoo itsensä haluttuihin mittoihin ja muotoihin. Perinteiset autovalmistajat ovat nämä asiat opetelleet kantapään kautta ja nykyäänhän osataan tehdä autoja, joissa ovien saumat ym. ovat aika tasalevyisiä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Muiden merkkien murheita.
^ ja ^^
Insinörtti lienee oikeilla jäljillä.
Tuo Hesarin juttu on minusta aika kaukana Teslanvastaisesta. Pikemminkin sävy mediassa alkaa lähestyä realismia tolkuttoman hypetyksen sijaan.
Ja joo, allekirjoittanut on lyönyt tammikuussa ’16 vetoa, että Tesla Motors on joko chapter 11 ja/tai merkittävän uudelleenorganisoinnin (lue:hallittu alasajo/kannibalisointi) kohteena ennen 2Q18.
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Insinörtti lienee oikeilla jäljillä.
Tuo Hesarin juttu on minusta aika kaukana Teslanvastaisesta. Pikemminkin sävy mediassa alkaa lähestyä realismia tolkuttoman hypetyksen sijaan.
Ja joo, allekirjoittanut on lyönyt tammikuussa ’16 vetoa, että Tesla Motors on joko chapter 11 ja/tai merkittävän uudelleenorganisoinnin (lue:hallittu alasajo/kannibalisointi) kohteena ennen 2Q18.
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Joo, näemmä löytyi netin syövereistä ihan useampiakin juttuja uuden Teslan valmistukseen liittyvistä hankaluuksista.
Kotinurkista löytyy lähinnä pösöön, taikka tarkemmin ottaen pösön THP moottoriin liittyviä murheita.
Jakoketjuhan se siellä rallattaa ja pukkaa keltaista valoa mittaristoon. Ajoituksen P0016 vikakoodi ja "dummy" kiristimellä mitattu jakopään osien kulumismitta kertoisi jakopään lelujen vaihdon olevan ajankohtaista.
Ton motin jakoketjun kiristyslaite on kyllä todella omituinen keksintö. Jakoketjua survotaan tiukalle helvatin jäykällä kierrejousella ja ilmeisesti ton kiristimen takaisinjousto koitetaan estää syöttämällä öljyä kiristimeen. Muuten hyvä mut öljyt vuotaa ihan uudesta kiristimestä karkuun parissa tunnissa. Eli toi kiristin on käytännössä pelkkä jousi pitkän aikaa startin jälkeen. On tullut availtua useampiakin jakoketjullisia prätkän moottoreita ja niissä kiristimet toimii varsin kevyellä voimalla, mutta kiristimen takaisinjousto on estetty enemmän tai vähemmän luotettavalla räikkämekanismilla. Eli jakoketjusta otetaan vain löysät pois muttei sitä väkisin survota tiukalle.
Kotinurkista löytyy lähinnä pösöön, taikka tarkemmin ottaen pösön THP moottoriin liittyviä murheita.
Jakoketjuhan se siellä rallattaa ja pukkaa keltaista valoa mittaristoon. Ajoituksen P0016 vikakoodi ja "dummy" kiristimellä mitattu jakopään osien kulumismitta kertoisi jakopään lelujen vaihdon olevan ajankohtaista.
Ton motin jakoketjun kiristyslaite on kyllä todella omituinen keksintö. Jakoketjua survotaan tiukalle helvatin jäykällä kierrejousella ja ilmeisesti ton kiristimen takaisinjousto koitetaan estää syöttämällä öljyä kiristimeen. Muuten hyvä mut öljyt vuotaa ihan uudesta kiristimestä karkuun parissa tunnissa. Eli toi kiristin on käytännössä pelkkä jousi pitkän aikaa startin jälkeen. On tullut availtua useampiakin jakoketjullisia prätkän moottoreita ja niissä kiristimet toimii varsin kevyellä voimalla, mutta kiristimen takaisinjousto on estetty enemmän tai vähemmän luotettavalla räikkämekanismilla. Eli jakoketjusta otetaan vain löysät pois muttei sitä väkisin survota tiukalle.