Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kauniin kesäpäivän kunniaksi päätin kuunnella tallin edessä livemusiikkia.

Valitsin esitykseksi kauniin klassikkoshow:n "Laikka laulaa ja Kanta-Häme soi". Rytmiorkesterina toimi Black&Decker 115mm pyörivä ystävä, solistin ja ritarin osuuden hoiti Bilteman leikkaa-mitä-vaan -laikka, tarinan lohikäärmettä puolestaan näytteli vittuuksissaan jurnahtanut raidepää. Aseenkantajana toimi halpa, mutta kevyt ja kätevä hallitunkki. Tarina alkoi varsin yllättämättömästi mutta suorasukaisesti, kun aseenkantaja viritti lohikäärmeelle ansan ja houkutteli sen vähän otollisempaan kohtaan, jotta ritari pääsi iskemään suoraan lohikäärmeen kurkkuun laulaakseen sen kumoon. Laulu oli vakuuttavaa ja melko pian lohikäärmeen pää putosikin kuolleena maahan. Sekä irtopää että loppuruho siirrettiin koko tiimin voimin metallijätteeseen (se oli melko rautainen lohikäärme!) ja aarretta vartiomaan siirtyi sekundäärinen hovipoika Singaporesta (tai Hongkongista - tai Kiinasta - tai jostain, se on sekundääristä).

Lisäksi vaihdoin Ibizaan alapallon, mutta se onkin paljon tylsempi tarina.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli ihmeteltyä Q4:sen koneen savutus ongelmaa.
Alku viikosta yritin katsastaa autoa, mutta hylsy tuli päästöistä. k-arvo oli vaivaiset 1,59 kun taas vanhemman 159:sin vastaava arvo viime viikolla oli 0,00 (parannusta edelliseen vuoteen kun luku oli 0,01)

Öljyt vaihdoin ennen katsastusta. Nyt vaihdoin vielä ilmanputsarin, joka tosin oli vain 13tkm ajettu ja suhteellisen puhtaan oloinen. MAP anturin otin irti ja totesin sen olevan täysin sonnan peitossa. Vaihdoin uuden tilalle. Koeajossa auto tuntui vetävän taas paremmin, mutta edelleen kaasun polkaisu pohjaan aiheuttaa mustan pilven pakoputkesta.

Auton turbo vinkuu jonkin verran, mutta se voi tietty olla ilmavuotokin imupuolella. Imusarja taitaa olla aika likainen kun MAP anturin reiästä lykkäsin nippusiteen ja pyörittelin sitä vähän, oli tulos aika lailla märkää mustaa mönjää.

Eli voisiko turbo lykätä öljyä ilman sekaan?

Fortea myivät purkillisen konttorilta ja sanoivat sen yleensä auttavan kun vielä polkee kunnolla kaasua ja ajaa isoilla kierroksilla.

Virityksistä ei ole mitään tietoa, mutta luultavasti edellinen omistaja on jotain muutoksia autoon tehnyt. DPF poisto ei kuitenkaan pitäisi edes k-arvo testeissä näkyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Maunu kirjoitti:Tänään tuli ihmeteltyä Q4:sen koneen savutus ongelmaa.
Alku viikosta yritin katsastaa autoa, mutta hylsy tuli päästöistä. k-arvo oli vaivaiset 1,59 kun taas vanhemman 159:sin vastaava arvo viime viikolla oli 0,00 (parannusta edelliseen vuoteen kun luku oli 0,01)
Ahtovuoto aiheuttaa juurikin reilua savutusta. Mulla löytyi vuoto välijäähdyttimestä (156).
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Vaihdoin lopultakin Thesiksen hehkutulpat. Minua on niin paljon ja usein peloteltu hehkujen katkeamisherkkyydellä, että olen lykännyt sinänsä yksinkertaista hommaa loputtomiin. Nyt tuumasin kokeilevani ja niinhän ne aukesivat melkein itsestään kaikki viisi lämpimäksi ajetusta kannesta. Eipähän tarvitse enää joka käynnistyksellä kuunnella yhtä ylimääräistä piip-piip-piipiä ja ihastella ilmoitusta "Avaria preriscaldo candelette".

VHT Wrinken kanssa taas kävi juuri kuten aavistelin: Eilinen harjoitussuihkinta romurautaan onnistui aloittelijan tuurilla aivan täydellisesti. Tänään maalattu Quattroporten ilmansuodatinkotelo taas näyttää siltä, että ainakin osan siitä saa maalata heti uudestaan. Nähtävästi kuumailmapuhaltimella lämmittäminen on joko parempi jättää kokonaan tekemättä tai ainakin pitää toisessa kädessä infrapunalämpömittaria. Rypistyminen alkaa noin 60 asteessa, mutta 75 °C tekee jo ilmakuplia ja hämähäkinseittiä.
Järkiautoilija

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^^ Huohotuksen mukana kuraa työnnetään imusarjaan. Turbo antaa kuralle vähä vauhtia.
Egr hoitanee värjäyksen ja tahnan paksuuden.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vode »

Maunu kirjoitti:Tänään tuli ihmeteltyä Q4:sen koneen savutus ongelmaa.
Alku viikosta yritin katsastaa autoa, mutta hylsy tuli päästöistä. k-arvo oli vaivaiset 1,59 kun taas vanhemman 159:sin vastaava arvo viime viikolla oli 0,00 (parannusta edelliseen vuoteen kun luku oli 0,01)

Öljyt vaihdoin ennen katsastusta. Nyt vaihdoin vielä ilmanputsarin, joka tosin oli vain 13tkm ajettu ja suhteellisen puhtaan oloinen. MAP anturin otin irti ja totesin sen olevan täysin sonnan peitossa. Vaihdoin uuden tilalle. Koeajossa auto tuntui vetävän taas paremmin, mutta edelleen kaasun polkaisu pohjaan aiheuttaa mustan pilven pakoputkesta.

Auton turbo vinkuu jonkin verran, mutta se voi tietty olla ilmavuotokin imupuolella. Imusarja taitaa olla aika likainen kun MAP anturin reiästä lykkäsin nippusiteen ja pyörittelin sitä vähän, oli tulos aika lailla märkää mustaa mönjää.

Eli voisiko turbo lykätä öljyä ilman sekaan?

Fortea myivät purkillisen konttorilta ja sanoivat sen yleensä auttavan kun vielä polkee kunnolla kaasua ja ajaa isoilla kierroksilla.

Virityksistä ei ole mitään tietoa, mutta luultavasti edellinen omistaja on jotain muutoksia autoon tehnyt. DPF poisto ei kuitenkaan pitäisi edes k-arvo testeissä näkyä.
Ihan samat oireet oli omassa Cromassa, jossa tosin 1.9 16v jtdm pata mutta käsittääkseni tuo 2.4 20v koneen imusarja on ihan sama paitsi siellä on vaan yksi rööri enempi. Omassa oli imusarjan swirl-läpysköjen akselit pompanneet ylös imusarjan päältä ja yhdessä hitusen öljyä vuotavan turbon kanssa teki sen että imusarjan päälle tuuppasi ahtovuodon lisäksi myös oljyä ja se oli semmosta töhnää täynnä. Turbon menemisen huomasin siitä kun irrotin välijäähdyltä tulevan putken ja tuuppasin dieselin imusarjan puhdistusainetta tyhjäkäynnillä imusarjaan. Tämähän nostaa kierroksia ja saatoin huomata että ahtoputkesta alkoi tiputtaa öljyä.

Öljynkulutus ei ollut itsellä vielä mikään kummoinen mutta turbon irroitus hämmästytti sillä turbon akselissa oli ihan silmin ja käsin havaittava klappi. En tiedä kauan sillä olisi enää päässyt ennen totaalituhoa... Mitä aikoinaan tutkin niin sama imusarjan lisäilmaläppien pomppaaminen vaivaa siis myös tuota isompaa jtdm pataa ja siihenkin saa tulppaussarjaa (minkä itse tein) ja uutta imusarjaa läppineen. Se siis selittäisi sekä sen ahtovuodon sekä savutuksen yhdistettynä turbon menemiseen.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Täytyy jatkaa tutkimuksia kunhan tuo aurinko antaisi vähän armoa.
Tallia kun ei ole ja pihassa ei varjopaikkoja päivisin niin tuskallista on etsiä vikaa +30C lämmössä.

Läpät täytyy tarkastaa ja sitten ajattelin tehdä painekokeen välijäähylle / putkille.
Ajatus on ottaa imuputki irti turbolta ja ahtoputki irti koneesta, tulpata ne ja laittaa noin 2 bar painetta järjestelmään.
Eiköhän sillä kuule mahdollisen vuodon ja mittarista näkee jos paineet tippuu.

EGR:nkin ajattelin purkaa ja katsoa onko jostain syystä vähän auki. Luultavasti EGR on ohjelmallisesti poistettu käytöstä, mutta varmaa tietoa tästäkään ei ole.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Aamulla posti toi Selenian sport poweria pari kannua joten QV sai tuoreet öljyt. Johan vanhoilla olikin rullattu 5000km :shock: mutta kerran vuodessa olen kuitenkin vaihtanut. Samalla vaihtui raitisilmasuodin, nyt tuli tilattua aktiivihiilimalli. Samalla pientä sipistelyä, zekkailua ja siistimistä hellepäivän ratoksi. Papereita tutkiessa huomasin että itseasiassa tuli tehtyä vuosihuollon ja 35000km huollon verran hommia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sain Q4:sen jotenkin paineistettua tänään. Laitoin kottikärryn renkaan sisäkumin palasen kiinni turbolle menevään putkeen.
Vähän klemmari liitos vuosi, mutta sain laitettua ilmaa venttiilin kautta järjestelmään siten, että imusarjakin oli mukana.
Ilmaa syöttämällä putkeen huomasin imusarjan läppien vuotavan todella paljon. Pari läppää nousi pari milliä ylöspäin aina kun ilmaa päästi turbolle.

Nyt siis edetään imusarjan irrotuksella ja vaihdolla. Katsotaan sitten alkaako savut parantua.

Ensin ajattelin tilata läppien tilalle tulpat ja askarrella ne paikoilleen, mutta päädyin kuitenkin ostamaan uuden imusarjan.
Jostain luin, että alavääntö pienenee jos läpät poistaa. Toisaalta uusi imusarja oli niin halpa, että en jaksa alkaa tulppia liimailemaan ja karstoja putsaamaan.

https://www.ebay.com/itm/ORIGINAL-PIERB ... m570.l1313
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Sunnuntaina. Tampereen ohitustiellä. Maseratilla. Siltaremontin jälkeen alkaa satanen ja kiskaisin semi-aktiivisen "tavoitenopeuteen"-kiihdytyksen....Pikku nykäys ja sitten alkaa jäähdytysneste haista! Jaahas.....Näillä vehkeillä ajettaessa aistit(lue=hermot) ovat virittyneet jatkuvaan "kestäkestä nyt-moodiin" varsinkin kun ulkona on autoa raateleva +32 asteen helle!!!!!!....Kurkkaus lämpömittariin. Nousussa! Fuck!!! Nopea kaistanvaihto ja siirtyminen keskustan ramppiin. Lämmöt nousussa.....100.....110!! Kestä nyt perkele. Kylmästöinti päälle jotta flektit jäähdyttää jatkuvasti ja kierrokset minimiin....Kurvaan shellin pihalle....Lämmöt 100nurkalla ja auto parkkiin. Pannuhuoneen pelli ylös ja kurkistus....Jep. Ylävesiletkussa pieni 2cm repeämä ja nestettä pitkin kylkeä(konepellin ilmanotto aukosta) ja konehuonetta.....Auto jäähtymään ja soitto kaverille .Fiat Abarthilla nopea pyrähdys ylöjärvelle ja 430:sen varaosaletku kainaloon. Perusvaihto parkkiksella ja nestettä koneeseen...vain pari litraa menee joten vielä oli hyvin jäljellä.....
Nyt muutaman päivän jälkeen ehkä selvittiin säikähdyksellä....Pelkäsin että pahvi morjesti mutta onneksi ei ole suora kuutonen....Öljynpaineet spot on, Vedenlämmöt normaalit, jäähynestettä ei kulu eikä siihen ilmesty mutaa, öljyn määrä ei lisäänny eikä siihen ilmesty mitään majoneesia......
Kaikki sanoo että älä nyt tärise, kunnossa se on, ei se noin nopeasti polta pahveja/käännä kansia kieroon....Mutta arvaatte että noita neuloja tulee kuikuiltua tavallistakin tiiviimmin.......
:black: :black:

Nyt pariin kesään mellastanut 10000km! bi-turbolla, yhteensä noin kuuteen kuukauteen joten kyseessä aikas mittava kilometrimäärä 27- vuotiaalle, maailmankaikkeuden epäluotettavimmalle, ajoneuvolle.....Aneetakoon anteeksi tämä letkun parkaisu. Tilaan uudet silikoniset MIE:ltä kunhan saan seuraavan palkan..... :mrgreen:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Bellan reissu heitetty!....Auto kaipaa uutta virranjakajan kantta ja pyörijää, mutta lähes oireettomasti meni reissu!...Lieneekö painostavan ilman syytä mutta alkuun paluumatkalla sai hieman "herätellä" IHI:jä toimintaan....Ei tarkoita etteikö auto olisi liikkunut mutta tuntui olevan hieman unessa....Matkan edetessä palasi kiihtyvyys täysin! .....Tarkoittaa sitä että kun kutittelet oikealla jalkineella kaasupoljinta noin sadankympin vauhdista niin alkaa kuulumaan sellainen ....hmmmm.....vaikea määritellä mutta.....eräänlainen timanttisen kova jurina(!!) koneesta....ja sitten mennään!...110/120/130/140/150!!! Hidasta jo ennen seuraavaa kameraa!...Auto tärisee hieman kun kiihdytät ja kun hölläät kaasua niin paukahtelee ja vastustaa!!...Jatka nyt !! Voimalinja antaa selkeän nykäyksen "toiminnan" ja nyhjäyksen välillä...Ei kolauta mutta mekaaninen siirtyminen vedon / tyhjän-toimittamisen välillä on huomattava! Peräpöntöt pitää lämmitessään aika makeaa kuminaa!!....Lisää vauhtia!!!! .... :black: :black: .....En voi muuta sanoa kuin että Yaris Hybrid- miehet valitettavasti menettää jotain elämästään....Ehkätämäkin on kielletty lailla 10 vuoden päästä, mutta EI vielä!!!!
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja arv »

Jakohihnasarjan ja vesipumpun vaihto 147:aan. Pari viikkoa sitten tsekkasin että jokos ensi vuonna on 3 vuotta mennyt. Oli; jo viime kesänä. :shock:
Eli vuosi lipsahti yliaikaa kun aika kuluu niin nopeasti. Kilometrejä ei kyllä tullut kuin 36 tkm. Daycon hihna kyllä vaikutti olevan moitteettomassa kunnossa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Vaihdoin Meganeen alatukivarren ja raidetangonpään.

On kyllä ingenjööri tainnut nauttia lounaalla lasin liikaa punaviiniä kun on tuon rakenteen piirtänyt. Kuka helvetissä tekee sellaisen auton, että alatukivarren irrotus vaatii apurungon pudottamisen?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sama kaveri joka suunnitteli polttimoiden ja sulakkeiden vaihdon Megane II:seen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kieltämättä samaa sadismia on havaittavissa siinäkin.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Suurin osa päivää meni sukujuhlissa, mutta niiden jälkeen meinasin, että otetaanpa nuo takajarrusylinterit irti Flaminiasta, että heilahtaa. No eihän se mennyt niin, ei. Oli edellinen jarruihin koskija uusinut jarrupalat. Ja rikkonut ne siinä touhussa niin, että takalevyt puuttui, eli paloja ei saanut vedettyä pois paikaltaan. Vasemmalla puolella jarrusysteemit ei mahdu tulemaan pois, jos sisempi pala on paikallaan, joten sylinteri piti irrottaa paikallaan. Ei ollenkaan kiva homma. Tässähän takajarrut on siis vaihdelaatikon vieressä, kuten kunnon autoissa pitääkin.

On kyllä ollut varsinainen sepittäjä, joka noihin jarruihin on edellisen kerran koskenut. Rikkonut enemmän kuin korjannut. Käsijarrupalat on mielenkiintoinen viritys, on sovellettu jonkun muun auton - ehkä Saab 99:n? - palat sinne niin, että puolet paloista on levyn ulkopuolella. Käsijarru on kyllä sillä toiminut...

Ai niin, ensimmäisenä hommana tein ylijäämämateriaaleista pyörillä rullaavan alustan, jonka päällä maaten on paljon mukavampi mennä auton alle. Miksihän tuotakaan ei aiemmin ole tullut tehtyä...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Vaihdoin häristimeen Toyot alle huomista Alastaron keikkaa silmällä pitäen.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Fiattiin BG käsittelyn jälkeen olion vaihto. Sekä tölkki BG entrausainetta uuden olion joukkoon.

Jos mittariston käyttäis irti.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään alkoii q4:sen savutus remontti. Aika pitkälle sain pihassa +30 asteessa purettua autoa.
Ongelmaksi osoittautui polttoainepumpun hihnapyörän mutteri. En saanut sitä auki ja homma jäi kesken.

Sinne vissiin saa laitettua pultit lukitsemaan pyörän, jonka jälkeen mutterin saa auki. Neuvokaa nyt tyhmää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään sain vaihdettua Q4:sen imusarjan, jakopään ja termostaatin.
Auto jopa suostui lähtemään vielä käyntiin, tosin vikavalon avustamana.
Olin unohtanut EGR:än johdon auki. Voimat eivät enää riittäneet klo 23 hakemaan tietokonetta nollaamiseen.
Huomenna sitten voi sitten katsoa vikakoodin/t.

Turbo vinkuu edelleen eli varmaankin menee sekin vielä vaihtoon. Täytyy kuitenkin ensin kokeilla joko päästöt olisivat alle sallitun.
Ajoaika alkaa loppumaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Bg käsittely 159:iin.
Eli oliovaihto.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Ensi kertaa kotipihaa kauempana. 30km koeajo. 8)
Vikoja löytyi vielä, mm. kardaani juristaa.
Liitteet
WP_20180801_18_44_50_Pro.jpg
(210.41 KiB) Tiedosto ladattu 6286 kertaa
WP_20180801_18_44_32_Pro.jpg
(235.4 KiB) Tiedosto ladattu 6286 kertaa
WP_20180801_18_44_07_Pro.jpg
(275.83 KiB) Tiedosto ladattu 6286 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Maunu kirjoitti:Tänään sain vaihdettua Q4:sen imusarjan, jakopään ja termostaatin.
Auto jopa suostui lähtemään vielä käyntiin, tosin vikavalon avustamana.
Olin unohtanut EGR:än johdon auki. Voimat eivät enää riittäneet klo 23 hakemaan tietokonetta nollaamiseen.
Huomenna sitten voi sitten katsoa vikakoodin/t.

Turbo vinkuu edelleen eli varmaankin menee sekin vielä vaihtoon. Täytyy kuitenkin ensin kokeilla joko päästöt olisivat alle sallitun.
Ajoaika alkaa loppumaan.
Leimahan tähän tuli.

Käryt oli 0,92 ensimmäisellä polkaisulla, joka kuulemma riittää, koska oli alle yhden ensi yrittämällä. Tätä en tiennyt vaan olen luullut rajan olevan aina 0,5.
Silti todella korkeat päästöt vieläkin, joten korjaustyöt jatkuvat jossain vaiheessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Pele kirjoitti:Ensi kertaa kotipihaa kauempana. 30km koeajo. 8)
Vikoja löytyi vielä, mm. kardaani juristaa.
Harmittaa varmaan pirusti ajella tommosella kartaanilla. :roll:

Mitäs tuo VOC meinaa tuolla perssiissä?

Vituttaa oikeesti cartaani?

Avatar
pahakeisari
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

Lämmintä oli mutta uudet levyt ja palat joka nurkkaan. Ohjaustehostimen litkut vaihdettu samaan lämpöön.
Josko talvi olisi hiljainen. Laturin hihna pitäisi vielä vaihdella. Kitisee ikävästi. :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Laita sinne sit jotain muuta ku contitechia, ni helpottaa...

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

A Bart kirjoitti:
Pele kirjoitti:Ensi kertaa kotipihaa kauempana. 30km koeajo. 8)
Vikoja löytyi vielä, mm. kardaani juristaa.
Harmittaa varmaan pirusti ajella tommosella kartaanilla. :roll:

Mitäs tuo VOC meinaa tuolla perssiissä?

Vituttaa oikeesti cartaani?
Joo, eipä tuota voinut huomata kuin vasta maantienopeuksissa.
Tällä autolla kun ei ole suomessa olo aikanaan (noin 6 vuotta) ajettu muuta kuin talliin-traileriin-talliin-pesupaikalle-talliin.
Ei mitään hajua tuosta kirjainyhdistelmästä. Hollannin kaverin jokin oma versio vissiin.
Ylimääräiset tarrat lähtee takaluukusta ja etuovista pois kun auto menee viimeiseksi fixarille puunaukseen.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Eikös V.O.C ollut Hollannin Itä-Intian Kauppakomppanian tunnus?? (De Verenigde Oostindische Compagnie)??
Ei liene kuitenkaan mitään tekemistä tuon kanssa.....Ehkä joku Hollantilais-diilerin kirjainyhdistelmä autokaupan puolelta.. :silent:
Viimeksi muokannut pitkämies, 05 Elo 2018, 01:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Tallin puolelle valuttiin "Isolan" kanssa neljän korvilla ja siellähän se valkoinen jo odottaa nosturilla(pikku hiellä liikkuu yksinkin ulkoa 1300kg n. 50 metriä).....HIukan mysteeri-sähkö-vikaa valojen kanssa ollut viimeaikoina. Niinpä auto työn alle ja ohjausakselin suojamuovit purkuun. Ratti irti ja villkkuviiksipaketti irti. Tämä oli nopeutettu versio tästä kaikesta. Kiroilu ja veri sensuroitu......Uusi paketti kiinni ja linjaile sähköpiuhoja/liittimiä/virityksiä tms....Kyllä se siitä. Hiukan vissyä ja avot.....Ratin asentoa kukaan muistanu tarkastaa mutta kai se tuossa on....Nää bägittömät "vaari"-versiot ilman oopeedeetä on hiukan suoraviivaisempia duunata kuin nyky-supertietokoneet...."Where`s mi hammer ??".......
Siirrytään auton keulapuolelle. Pahviloota auki. Jahhas Mitäs täältä löytyy.....Vesiletkut irti...ylä+2 ja ala....paisari pois ja sen kaikki letkut.Ahtoletkuja hiukan tönittiin syrjään..Ruostuneita klemmareita/lötköjä letkuja/hiushalkeamalla oleva paisari yms pientä kivaa... Virranjakajan kansi vaihtoon samoin kuin pyörijä...Puolat(2) vaihtoon....Kasaa ja lyhentele letkuja...Suurinpiirtein sopivat uudet silikoniset(ei vaaleanpunaisia), mutta hiukan joutuu säätään...Kädet kainaloita myöden paskassa ja jäähdytinneessä siis. Normaalia....Uudet klemmarit on muuten täyttä paskaa nykyään.....Teki mieli käyttää vanhoja mutta ei uskalla....Kaikki kasaan ja nestettä paisariin. Täyttyy mutta ei ala valumaan koneeseen. Ei vaikka mitä taikatemppuja teet. Huolto manuaalin 1000-sivusta löytyy tasan kaks jäähdytysjärjestelmälle. Täyttömäärä 8,5 litraa mutta ilmausohjeet?? Ei. Ei öle. Hanskalokeron aukenemiskulman säätöarvot löytyy kyllä......
Kone tulille. Yskii ja paukkuu!. Sammutan. Tuumausta.......Pyörijä?? Puolat?? Jep. Vaihdetaan puolien johdot päikseen ja kone räjähtää tulille. Käy hyvin....Paisari täynnä ja ilmaaminen alkakoon....Mitään tietoa miten käy mutta kyyyyllä se siitä. Lämmöt nousee ja neste ei lähde kiertämään....Myöskään flektit ei lähde huutaan....75....80....90....!! NYT pitäis flektien potkaista mutta ei! Myöskään termari ei aukea. Mitä V..Hittoa.....Kone kiinni ja paisari pulauttaa kunnolla yli. Samalla ylivuotoletku irtoaa kun siinä ei ole mitään "kaulusta" jonka taakse klemmarin saisi. Oksentaa litran Commaa lattialle...Tästä tullee vielä ongelma koska klemmari tulee korkin tielle ja niin ollen pitää olla aivan tietyssä asennossa jotta paisarin korkin pääsee avaamaan...Vaikea selittää/paska suunnittelu....Aivan normaalia rutinaa......
Uusi letku tilalle ja liimaa perään. Pysyy Perkele. Koneet uudelleen käyntiin ja Lämppäri täysille lasille. Ilmastointi kiinni. Piiikku hiljaa alkaa kuumaa tuleen lasille ja sitä rataa. Kakkamainen ilmattava mutta kaikki olikin täysin tyhjänä....Flektitkin herää kunhan korjaa omat perseilynsä eli kytkee lämpötila-anturin toisen latta-liittimen joka oli irti vesiletku sorvaamisen jäljiltä! Onneksi huomasin koska palanut kansipahvi ei oikeen kuulu nyt tähän yhtälöön :roll: ....
Koeajo......Ihan pikkasen lämpömittarin neula "seilaa" mutta flektit toimii ja kuumaa tulee. Lämmöt ei nouse yli normaalin...Neste kiertää ja kaikki ookoo....Nykimiset ja empimiset on poissa. Uusi kansi ja pyörijä korjasivat nämä vaivat mutta talliin kurvatessa ja sammuttaessa, valot/virrat jäävät edelleen päälle osittain! ...Cräp! Villkkuviiksi ei korjannutkaan ongelmaa....Jotain muuta on. Vaikkakin ongelma häviää taas muutaman minuutin päästä itsekseen ja virta-avaimen kääntö todellakin sammuttaa KAIKKI virrat, niin tämä pitää juuria pois. Seuraavaksi tilaillaan todennäköisesti virtalukkoa koska seuraava epäilys kohdistuu virtalukon pohjaan.....Jos tämä ei auta niin seuraavaksi edessä on sulakerasian irroitus joka jääneekin talven iloiksi.....Tuskin ehtii enää tänä Suvena......
Aina on jotain pientä!
:mrgreen: :mrgreen:
Liitteet
IMG-20180801-WA0007.jpeg
(165.98 KiB) Tiedosto ladattu 6031 kertaa
IMG_20180804_171622.jpg
(173.99 KiB) Tiedosto ladattu 6031 kertaa
IMG_20180804_171626.jpg
(154.11 KiB) Tiedosto ladattu 6031 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

pitkämies kirjoitti:Eikös V.O.C ollut Hollannin Itä-Intian Kauppakomppanian tunnus?? (De Verenigde Oostindische Compagnie)??
Ei liene kuitenkaan mitään tekemistä tuon kanssa.....Ehkä joku Hollantilais-diilerin kirjainyhdistelmä autokaupan puolelta.. :silent:
Juu, ei näistä tiedä. Tai sitten on vain ex-omistajan nimikirjaimet. :lol:

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Aloitin keväällä vanneprojektin ja sain sen tänään päätökseen. Maahantuoja on laitellu Giuliettoihin näitä laadukkaita Matrix -vanteita, jotka ei oikein kestä talviolosuhteita. Ajattelin sitten, että ei kait se niin hankaa ole kunnostaa vanteita kotikonstein. Jos nyt pitäisi päättää projektin aloituksesta uudestaan, niin nämä vanteet lähtisi Kuusakoskelle ja tilaisin netistä uudet tilalle.
Kuva
Viisas mies veisi vanteet soodapuhallukseen (~200€). Minä kokeilin maalinpoistoainetta, jolla lähti osa maalista, mutta tuolla maalin alla oli tuollainen kumimainen pehmeä täyteaine, johon maalinpoistoaine ei vaikuttanut mitenkään. Vanteita pestessä painepesurilla alkoi venttiili vuotamaan juuresta, joten joka tapauksessa pitää käyttää kumi pois vanteelta. Kiinnostus projektiin lopahti parin kuukauden ajaksi tähän vaiheeseen. Nyt otin sitten teräsharjalla irti sen mitä tuosta lähti, pakkeloin pahimmat montut piiloon ja hioin pinnat mielenkiinnon mukaiseen tarkkuuteen.
Kuva
Ruiskukitti paukkupullosta pintaan, mikä tasoitti suurimman osan epätasaisuuksista.
Kuva
Maalit pintaan yhteistyössä paarmojen ja horsman höytyvien kanssa.
Kuva
Lopputulos on ihan ok-tier muutaman metrin päästä katsottuna. Loput kolme vannetta saa jäädä alkuperäiseen kuntoon.
Kuva

Avatar
Kurzweiler
Viestit: 216
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 16:38
Car(s): 156 3.2 GTA -04, Peugeot 308 SW GT 2.0 HDI - 15
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Kurzweiler »

^ olipa rajusti kulahtaneet. Varmasti totista hommaa mutta siistit on nyt.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

159 sai uudet jarrupalat eteen. Vanhat palat oli EBC:n punaiset ja sellaiset sinne meni taas. Käsittämätöntä kuinka paljon paremmilta jarrut tuntuu uusilla paloilla ja ei ne huonot olleet ennenkään.

Seuraava hommakin on jo selvillä, kun lasinpyyhkimet lopetti toiminnan. Pesutoiminnolla kyllä pyyhkivät, muuten on hiljaista.
Giulia Super -69

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

eLearnista nopeasti katsottuna vika on silloin viiksessä tai viiksen maadoituksessa.
Käytettäessä pesuria pyyhkijän moottoria ohjaava rele saa maadoituksen eri kautta.
Tämä rele on vivustopaketin sisällä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kiitos jälleen, pitää tutkia..
Giulia Super -69

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Vierailulla tänään Juha Kankkusen autotallissa. Olihan huikea kokoelma! :crazyeyes:

Hieno reissu 8)

Muutama lisäkuva: https://motorsport.kuvat.fi/kuvat/Arkis ... kankkunen/
Liitteet
IMG_8299-1.jpg
(345.03 KiB) Tiedosto ladattu 5653 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään sai Q4:sen avain uudet kuoret.
Nyt on taas mukavampi pitää avainta kädessä kun ei viiltele kromit haavoja ihoon.

Tarvike mallissa kromi on korvattu maalilla. Toivottavasti kestää paremmin kuin alkuperäinen.
Liitteet
avain.JPG
(99.27 KiB) Tiedosto ladattu 5545 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

222:sen sähkömysteeriö. Vol.2

Diagnosoitiin keskiviikkona...Seurattiin ohjauspyörältä sulekerasialle.....Seurattiin akulta sulakerasialle....Raavittiin päätä ja tultiin siihen tulokseen että tuo pelätty sulakerasia nostetaan nyt pöydälle, koska 90% vian on oltava siinä.....Kai.....Näin toimittiin allekirjoittaneen jänistäessä tyttömäisesti tästä urakasta joka kesti......15min!! Näyttää hirvittävän vaikealta mutta ei ole. -häpeää saamattomuuttaan- :oops: .....Oli miten oli. Rasia kulkeutui keskiviikkona jo Ylöjärven AmmattiKäämijän, Tuhannen -ja yhden yön Satujen Sähkövelhon käsiin! Miehelle joka sanoo "Sesam Aukene" ja sähkövika pelästyy!....Maserati Bi-Turbon suleketaulu/sähköpääkeskus on kuuluisa heikosta laadustaan ja kestävyydestään....Lienee aiheuttanut suurimman osan näiden autojen huonosta maineesta. Alihankinnan mestariteos osastolla; "kuinka surkeasti(halvalla) saat tämän toteutettua"..kuitenkin myös kohtuullisen monimutkainen kokoelma joka aiheutti, ennen antautumistaan, harmaita hiuksia ja mittaamista mittaamista sekä uudelleen mittaamista.....Tuloksiin kuitenkin päädyttiin ja huomenna on sovituskoppiin menon aika...Saa nähdä korjattiinko tästä keksinnöstä se kuuluisa Mörkölauma pois(vähintäänkin tuplaten parempi on ennen kuin alettiin).....Kaikkea oli kuitenkin tarjolla.....Jäähdytysnestettä liittimissä, palaneita ja sulaneita juotoksia...vettä ja väärin johtavia liitoksia....Asioita mistä en ymmärrä yhtään mitään....
Perjantaina näemme ehkä valon...Jos emme niin siirrytään suunnitelmaan B....Tai C.....
Liitteet
IMG_20180808_192752.jpg
(174.29 KiB) Tiedosto ladattu 5483 kertaa
IMG_20180808_192758.jpg
(166.23 KiB) Tiedosto ladattu 5483 kertaa
IMG_20180808_192805.jpg
(171.96 KiB) Tiedosto ladattu 5483 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

yksi kuvatus vielä tuosta keksinnöstä...
Liitteet
IMG_20180808_192816.jpg
(139.82 KiB) Tiedosto ladattu 5483 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Olikos tuo Ritmon sulakerasia? Jossain aikakauden Maseratissa muistelisin sellaista käytetyn.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

318 polysphere-maamoottorin lohko läksi koneistamoa kohti. Katsotaan, saadaanko poraamalla vielä käypäistä. Nyt jo .030 ylikoossa, .060 on vielä mahdollinen dedikoitujen mäntien puolesta. Jos seinämä kestää, poraus 3.91" -> 4.00" asti on mahdollinen, mutta sitten pitää sovitella jo erikoisempaa mäntää.

Hulluuden monumentti.

Joskus toivoisi jotain tällaista. https://www.youtube.com/watch?v=4jG5wWl--zw
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

pitkämies kirjoitti:Alihankinnan mestariteos osastolla; "kuinka surkeasti(halvalla) saat tämän toteutettua"..kuitenkin myös kohtuullisen monimutkainen kokoelma joka aiheutti, ennen antautumistaan, harmaita hiuksia ja mittaamista mittaamista sekä uudelleen mittaamista.....Tuloksiin kuitenkin päädyttiin ja huomenna on sovituskoppiin menon aika...Saa nähdä korjattiinko tästä keksinnöstä se kuuluisa Mörkölauma pois(vähintäänkin tuplaten parempi on ennen kuin alettiin)
Halvasta en tiedä, kun käsitykseni elektroniikan tuotantokustannuksista ei oikein kanna 1980-luvulle asti. Saattoi olla halpakin, mutta vähintään yhtä hyvä veikkaus on ollut halu käyttää aikanaan edistyksellistä tekniikkaa eli taipuisaa piirilevyä. Noita flexejä on tuolla nätisti neljä päällekkäin, ja läpijuotos niistä kaikista läpi, jotta kerroksia ei suotta pysty nostamaan irti toisistaan. Jos meidän toimistollamme olisi tuollainen suunnittelu tehty, olisin minimissään vaatinut siihen suojalakan pintaan ja vedenpoistoreiän pohjaan. Ja pyytänyt laskemaan vielä kerran poikkipintojen riittävyyden...

Mörkölauman taksonomia alkaa olla selvä. Tämän lajin öttiäiset syntyvät kuparista, kun sitä ruokitaan vedellä, hartsilla ja muilla epäpuhtauksilla sekä riittävällä annoksella tasavirtaa. Siellä flex-levyjen välissä on veden hyvä muhia ja muuttaa kuparia epämääräisesti johtavaksi kannakseksi kuparijohtimien väliin. Tuosta voi vielä saada uhkarohkealla leikkelyllä toimivan laitoksen. Jos ei, niin sitten omistajaa poistuu sovituskopista kassan kautta mukanaan uusi, mutta retrotyyllinen, tyköistuva sulakerasia.

Pystyyhän tuohonkin uudet sisuskalutkin tekemään, mutta ensimmäinen kustannusarvio on vain vähän enemmän kuin kokonainen uusi rasia Eurosparesilta.

Tuplaten parempi on muuten aika varovainen arvio. Tällä hetkellä parannusta alkuperäiseen on 3400-kertaisesti, kun mittarina on resistanssi päävirtakiskon ja parkkivalon sulakkeen välillä.
Järkiautoilija

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Vielä viimeiset...Ennen ja jälkeen.
Ja sinne läks! :) Tulee vielä joskus jatkotoimenpiteisiin, mutta saa nyt katsastettua/rekisteriin ja pääsee vielä vähän ajelemaan tänävuonna.
Liitteet
IMG-20180714-WA0002.jpg
(161.67 KiB) Tiedosto ladattu 5269 kertaa
WP_20180810_13_04_32_Pro.jpg
(235.08 KiB) Tiedosto ladattu 5269 kertaa
WP_20180810_17_09_03_Pro.jpg
(268.7 KiB) Tiedosto ladattu 5269 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tutunnäköisen auton kyydissä tuo Delta, ex "rahtareiden kauhu" eli tienvarsidynamometrin kuljetuskalusto?

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

alfa 156 v6 kirjoitti:Tutunnäköisen auton kyydissä tuo Delta, ex "rahtareiden kauhu" eli tienvarsidynamometrin kuljetuskalusto?
Okei! :-D

Täytyykin kysäistä kaverilta onko tietoinen historiasta.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Pele kirjoitti:Vielä viimeiset...Ennen ja jälkeen.
Näyttävää jälkeä. Tuo ennen-kuva on suunnilleen sellainen oma jälkeen-kuvani :roll:
Järkiautoilija

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Kolmesta viimeisestä lomapäivästä kaksi meni 159n parissa. Piti tehdä vain jakopää ja kattella ennakoiden tulevia korjaustarpeita,mutta törmäsin netin syövereissä sellaiseen väitteeseen,että näissä 1.9 jtd koneissa irtoilee imusarjan läpät ja ne mahtuvat mukavasti kulkeutumaan ventiilille ja jopa männän päälle asti. Imusarjan irrotus vaatii korkeapainepumpun irroituksen,siispä deletoimme jakopään yhteydessä "samalla" nuo läpät,jotta voimme huoletta ajella kohti 500tkm merkkipaalua. Enpä olis arvannut,että ottaa noin paljon aikaa,mutta lopputulos on oikein hyvä. Jakopää oli 4v vanha ja kerta tällä on ajettu n.30tkm vuoteen,voisi olettaa,että hihnalla oli menty n.120tkm +-. Kilometrejä kun ei ole kuittiin merkitty.Positiivinen yllätys oli jakopään osien hyvä kunto. Vain kiristimen laakeri kohisi lievästi. Vesipumppukin oli timmi,mikä lienee niitä heikoimpia lenkkejä näiden jakopäissä. Laitoin tietenkin kaikki hilut uusiksi,samoin apulaitepuolelle kaikki rullat uutta,ne olivatkin jo todella heikossa kunnossa. Imusarjassa ei ihme kyllä ihan hirveästi ollut moskaa toisin kuin luulin. Egr on kuitenkin toiminnassa ja taulussa reilut 330tkm. Läpissä oli kohtalaisesti moskaa,liikkuivat hyvin vielä,mutta laakerointi oli väljistynyt,samoin akselien tiivistys oli vuotanut ja moskaa oli jo vuotanut läppien mekanismin sisälle sekä sieltä lohkon kylkeen. Hetken jo harkitsin pelkkää perusteellista puhdistusta imupuolelle, koska periaatteessa kaikki vaikutti olevan suht ok,mutta koska imusarjan irroitus oli niin iso töinen,päätin poistaa läpät. Näin ei myöskään tarvi pelätä konetuhoa ainakaan läppien takia. Väittäisin käyntiäänen pehmenneen ja kone vastaa kaasuun mukavan terävästi. Samalla siistin/parantelin edellisten seppien jälkiä mm liimatut letkut mäelle ja ehjää letkua tilalle,abiko viritelmät veks ja tinaa+kutistesukkaa päälle. Vielä kun löytää jostain sisemmät vetonivelet ja keksii keinon poistaa natina hammastangosta niin pääsee nauttiin ajamisesta.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

mutt kirjoitti:Olikos tuo Ritmon sulakerasia? Jossain aikakauden Maseratissa muistelisin sellaista käytetyn.
Näin muistan lukeneeni jostain....Tosin en ole löytänyt kuvaa josta verrata Bi-Turbon vastaavaan mutta kuulostaa hyvin tutulta väitteeltä...
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Isola kirjoitti:
Pele kirjoitti:Vielä viimeiset...Ennen ja jälkeen.
Näyttävää jälkeä. Tuo ennen-kuva on suunnilleen sellainen oma jälkeen-kuvani :roll:
Kiitos. :) :lol:
Suurimmat tuntimäärät meni vain ei niin näkyvien vikojen korjaamiseen. :?

Avatar
Mikael J
Viestit: 148
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

159 2.2 imu/pako ajoitus-solenoidien irroitus ja puhdistus. Suosittelen kaikille samaa. Helppo tehdä ja jos ovat tukkeutuneet niin saattaa antaa vikakoodia P0011.

Vastaa Viestiin