Talvirenkaat alle

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Kummat alla?

Äänestys päättyi 23 Marras 2007, 18:55

Kitkat
42
35%
Nastat
77
65%
 
Ääniä yhteensä: 119

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nastattomat kuluu ihan samaa tasoa, kuin nastalliset. Niissä ei vaan ole nastoja kulumassa ja katkeamassa siinä mukana.

Ja jos haluaa oikeasti hyvät talvirenkaat, niin Contin uudet kitkat. Ei voi CVC:stä sanoa oikeastaan pahaa sanaa, parin auton kokemuksella (ja parin eri rengaskoon). Talvessa on tosiaan ehkä se yksi päivä, kun tulee nastoja ikävä. Viime talvena taisi olla kaksi sellasta haistapaska-kelipäivää, kun hyvillä kitkoillakin oli liukasta.

Tosin niitä päiviä, milloin nastoilla oli ainakin muilla kuskeilla jatkuvia ongelmia, olikin sitten muutama kappale enemmän... Ajotapa on todella merkittävä ylipäätään talvella, jos se on kunnossa ei varmasti ole hätää hyvillä kitkoilla.

**
Jos asuisin pohjoisessa, en edes kuvittelisi harkitsevani nastoja. Ainoastaan kitkat, sitten lumiketjut kaveriksi ääritiloja varten.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja FinPat »

KVG katsaus aiheesta.

VTT:n tilastotutkimus vuodelta 2014 Nasta vs Kitka. Nasta on tilastojen valossa liukkaalla jäällä turvallisempi. Surprise.
https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

2016 Aalto Yliopiston paperi josta objektiivinen akateemisuus on samaa tasoa kuin Vihreän Langan jutuissa.
https://www.hel.fi/static/ymk/katupoly/ ... lisuus.pdf

Trafin 2017 tilaama tutkimus nastarenkaiden kulumisesta. Ainoa objektiivinen tulos johon aivot omaava ihminen voi tulla tämän tutkimuksen perusteella on että älytön autovero ja huono tienpito tappavat liikenteessä. Surprise again.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1506939 ... kijana.pdf

Yleisenä huomiona että YLE:llä ja Helsingin Sanomissa näyttää olevan yksityisautoilu-, diesel ja nasta-angstia enemmänkin. Mega surprise. Ilmeisesti parempien ihmisten medioita.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Meikäläisen heikon kokemuksen mukaan renkaan kulumiseen vaikuttaa enemmän muut tekijät kuin nastojen läsnäolo. Blizzakit kyllä osasi kulua takavedon taka-akselilla viime talvena aika näyttävästi, kun Lumpparissa painoi rataa ympäri ovi edellä kumin tuoksuessa, mutta noin niinkun normaalissa ajossa en ole eroa huomannut. Etuvedoissa mulla perinteisesti tuppasi renkaat 1,5-2 talvea, nelivetoisissa vähän paremmin ja takavedossakin ainakin sen pari talvea, kunhan vaihtaa renkaat akseleilta ristiin ekan talven jälkeen. Kilsoja talvirengaskauteen on tupannut viimeisen puolentoista vuosikymmenen aikana mahtumaan ~25tkm/kausi, eli joku 35-50+tkm ne on alla pyörineet, nastoista riippumatta.

Tähän aikakauteen mahtuu ainakin:
-Michelin X-Ice North 205/55R16 (N) @ Audi A4 1.9TDI 2006
-Michelin X-Ice 225/55R16 (K) @ Audi A4 2.0TDI 2008
-Continental CVC5 205/55R16 (K) @ Saab 9-3 1.9TiDS 2010
-Michelin X-Ice2 205/55R16 (K) @ Saab 9-3 1.9TiDS 2010
-Goodyear ExtremeGrip Ultra 225/50R17 (N) @ Alfa Romeo 159 2.4JTDm Q4 - renkaat meni vaihtoon iän puolesta
-Michelin X-Ice North 2 225/50R17 (N) @ Alfa Romeo 159 2.4JTDm Q4 - renkaat lähti auton mukana
-Michelin X-Ice North 225/45R17 (N) @ BMW 325ix 2006 E90 - renkaat lähti iän puolesta vaihdossa kitkoihin, pääsivät vielä käyttöön kaverin autoon
-Continental CVC6 225/45R17 (K) @ BMW 325ix 2006 E90 - renkaat meni auton mukana, vanteet eivät sopineet nykyisen alle
-Imperial mikähänpiruseoli 225/40R18 (N) @ BMW 325i 2007 E93 - yksi hajosi ja vaihtui erilaiseen ja äänekkääseen, vaihtuivat sittemmin kitkoihin
-Bridgestone Blizzak 225/40R18 (K) @ BMW 325i 2007 E93 - näillä ajettu 10tkm ja rääkätty surutta jääradalla, edessä pintaa vielä 8,5mm, takana reilu 6mm, joten kestää vielä pitkään kun vaihtaa akseleittain ristiin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jos piruuttas sit kokeilis nastattomia.

Tähä mennes ainoa ns penkkaan ajo tapahtu -92.
Ivalon kirkon kohalla Koppelosta tullessa t-risteykseen nelostielle. Wauhtia oli alle kävely. 4:nen kaltevahko siinä kohtaa ja jään päällä vettä. Meni pulkkana penkkaan. Ns autona FSO Polonez ja renkaina liki kaik nastat kadottaneet mikkäliet. Liukasta oli sinä viikonloppuna.
Mm. töihin mennessä Veskoniementien (jos joku taannoin katto töllöstä Loirinuotiolla... Olin muuten siellä ns talonmiehenäki...) pisin ylämäki nous kolmannella vai neljännellä yrityksellä.
Ja oli kiva T3 portterilla tuupata 50km työpätkä.
Huippunopeudet liikenteessä vaihteli 20-40 välillä.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Kitkoissa kulumista enemmän vaikuttaa renkaiden ikä ja "kovettuminen".
Mulla oli MiTossa alla ihan syvällä kuviolla olleet kitkat. Tulivat vaan muuten tiensä päähän.
Pito katosi liukkaalla melko olemattomaksi. Oli oikeasti vaarallisen tuntuista ajella. Vaihdoin uudet kitkat ja tilanne muuttui radikaalisti.
Taisi olla saman merkkiset vähän uudemman malliset.
Toki vanhat olivat kestäneet kai jo kuusi talvea, mutta kyllä viimeinen talvi oli jo aika mahdoton.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

159:llä ajoin kolme talvea Nankangin kitkoilla, mitkä tulivat auton mukana. Tämä oli ensimmäinen kokemukseni kitkoista. Edellinen omistaja oli niillä yhden talven ajellut. Pysyivät käytökseltään samana koko omistajuuteni. Kerran pari talvessa tuli ”hups”-tilanteita, mutta liukkaalla tulikin varovaisemmin ajettua. Näitä renkaita kun googletteli, niin heti tuli linkki ”tässä ovat vaarallisimmat talvirenkaat”. :lol: Isot tiet on kuitenkin Suomessa lähes koko talven sulina ja hyvässä kunnossa, joten kitkoilla olen pärjännyt. Lisäksi hiljaisuus ja se että saa keväällä ja syksyllä vaihdella joustavammin alle ja pois, on plussaa.

Kun vaihdoin Giuliettaan, niin mukana tuli aika heikossa hapessa olevat orkkis-vanteet ja 7 vuotta vanhat Hakkapeliitta-nastat. Ostin uudet vanteet ja päätin samalla ostaa uudet talvirenkaat. Päätin ostaa kitkat, tällä kertaa ”testivoittajat” Continental CVC 6. Ostin ne rengasonlinesta, kun liikkeistä sai aika suolaisia hintoja 225/45 R17 kumeista. Nyt jäi 580 € sarjalle hintaa. Renkaat tuli sovitussa neljässä päivässä. Kaksi oli paistettu aivan 2016 vuoden lopulla ja kaksi tasan vuosi sitten. Toivottavasti nuo eivät ikäänny varastossa samalla tavalla kuin auton alla käytössä. Huomenna vien sepälle, joka laittaa kumit vanteille. Sitten saakin ihmetellä sääennustuksia ja arpoa koska laitan alle.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Esson baarin (ja ehkä muidenkin) tietojen mukaan renkaiden ikääntyminen alkaa kunnolla vasta sitten, kun ne otetaan ajoon.
Toki jos todella vanhat, niin sitten eri asia.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tommi kirjoitti:kulumista enemmän vaikuttaa renkaiden ikä ja "kovettuminen"...Toki vanhat olivat kestäneet kai jo kuusi talvea, mutta kyllä viimeinen talvi oli jo aika mahdoton.
Nokialaisissa tämä ikääntyminen tapahtuu vikkelästi nastoissakin, tai ainakin HKPL8 oli ihan pidoton jo neljäntenä talvenaan, vaikka paremmassa parissa pintaa oli vielä 6mm jäljellä. Ilmeni varsinkin, kun uusin huonommat ja ajattelin noiden 6millisten olevan hyvät. No ei ne olleet, mutta viime talven niillä ajoin. Toinenkin pari olisi ollut ostolistalla, jos auto olisi vielä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Alfissimo kirjoitti:
Tommi kirjoitti:kulumista enemmän vaikuttaa renkaiden ikä ja "kovettuminen"...Toki vanhat olivat kestäneet kai jo kuusi talvea, mutta kyllä viimeinen talvi oli jo aika mahdoton.
Nokialaisissa tämä ikääntyminen tapahtuu vikkelästi nastoissakin, tai ainakin HKPL8 oli ihan pidoton jo neljäntenä talvenaan, vaikka paremmassa parissa pintaa oli vielä 6mm jäljellä. Ilmeni varsinkin, kun uusin huonommat ja ajattelin noiden 6millisten olevan hyvät. No ei ne olleet, mutta viime talven niillä ajoin. Toinenkin pari olisi ollut ostolistalla, jos auto olisi vielä.
Kyllä pidon vähenemisen huomasi jo toisena talvena (ja uutena pito oli jotain ihan käsittämätöntä, varsinkin verrattuna jokusen vuoden vanhoihin Contin kitkoihin) mutta kuitenkin neljä-viisivuotiaana pito oli ihan eri atmosfäärissä kuin kaksivuotiaalla Hankookin kitkalla. Niillä tuli sen verran monta oh-hoh tilannetta viime talvena että syytä on mennä nokialaiskauppaan hakemaan nastoja... Kun mä en tykkään että ajossa tarvii kokoajan jännittää.

Ja topicin aiheeseen, Deltaan meni kitkat jo alle :wink:

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Uudet Nokian Hakkapeliitta 9 -talvirenkaat hankittu, mutta ei tietenkään vielä auton alla. Edelliset Nokian Hakkapeliitta 5 -renkaat kestivät 8 talvea (noin 55 000 km) ja varman joku muu olisi ajanut niillä vielä edelleen, koska kaikki nastat olivat tallella ja pintääkin vielä ihan mukavasti. Oikea talvikeli vähentää renkaiden kulumista.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

-HH- kirjoitti:Deltaan meni kitkat jo alle
Minäkin jo harkitsin, kun kitkat Puntoon ostin, mutta mietin onko ”liian” aikaista. Ei varmaan oikeasti, mutta kun iätajat ajanu nastalla, niin yleisajatus talvitossuihin vaihtamisesta näin ajoissa, tuntuu vieraalta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Alfissimo kirjoitti:Nokialaisissa tämä ikääntyminen tapahtuu vikkelästi nastoissakin, tai ainakin HKPL8 oli ihan pidoton jo neljäntenä talvenaan, vaikka paremmassa parissa pintaa oli vielä 6mm jäljellä.
Taitaa olla ihan normi ominaisuus. Viimeksi kun nastoilla ajelin, kyseessä oli 2 vuotiaana ja 40 tkm ajettuna ostettu vm 2003 Stilo. Ihan satavarma en enää nastarenkaiden merkistä ole, mutta Contia veikkaan. Missään nimessä kyseessä ei ollut mikään gangbang eikä renkaat olleet jostain toisesta autosta kierrätettyjä. Ei niissä nastarenkaissa ollut kuin 1 vika – pito puuttui. Etenkin 4. ja 5. talvena tien pinnan vedettyä pakkasen lauhtuessa kuuraan ei meinannut tasamaalla päästä liikennevaloista liikkeelle ja parhaimmillaan Stilo jaksoi raivokkaan olikonsenyt 146 Nm vääntönsä ansiosta sutia vielä 3. vaihteellakin, jos kaasupoljinta runnoi huolettomasti. Suorituspaikkana Vihditie tms. eikä mikään umpijäinen mökkitie Kainuun korvessa. Stiloon poljin huikeat 10 tkm/vuosi, mistä voi päätellä, ettei nastarenkaat ollet kovin paljon tietä nähneet 5. talvenakaan, vaan pintaa ainakin 6 mm jäljellä silloinkin.

Aika vahvasti näyttää, että nastoilla hankittu ”ylivertainen” pito hiipuu nopeaan, mutta kovasti nastarenkaisiin kallellaan oleva TM ei moisia turhuuksia mainitse. Kaikkihan ostaa uudet talvirenkaat vuosittain :roll:

Moottorilehti testasi taannoin iäkästä, mutta vähän ajettua nastarengasta. Malli Hakkapeliitta jokuluku, melkein kaikki nastat tallella, pintaa 7 mm = päällisin puolin miltei virheetön rengas, mutta ikää 10-12 vuotta. Johtopäätös: tappopeli, jarrutusmatkat roimasti pidempiä kuin uudella vastaavalla. Ja nämähän ovat just sellaiset renkaat, jotka usein löytyvät epävarmojen kuskien (juuri kortin saaneet, vain pari tkm vuodessa ajavat vanhukset ym.) autoista. Ja kuski uskoo/uskottelee itselleen, että ”turvallisuus on maksimoitu, koska alla pyörivät testivoittajat vuosimallia 2008”.

TM on yleensä pyrkinyt todistelemaan kitkarenkaiden vaarallisuutta ottamalla nastarengastesteihin vertailupariksi käytetyn kitkarenkaan tai ns. keskieuroopan kitkan. Tämä perinteinen kikka oli käytössä myös aiemmin mainitussa VTT:n raportissa, jossa käsitteen ”nastoittamaton rengas” alle menevät myös ns. jokakelin renkaat. No, joskus on samaan koriin laitettu jopa nastoistaan riisutut nastarenkaat ja kesärenkain liikkeellä olleet. Tarkoitus pyhittää keinot.

Kerran TM erehtyi ottamaan testiin vertailupariksi myös käytetyn nastarenkaan, joka osoittautui perin surkeaksi. Sehän otti jopa ”kotikentällään” eli sileällä jäällä pataan käytetyltä kitkarenkaalta. Aihetta tutkia nastarenkaiden pidon muuttumista iän/kilometrien karttuessa? No ei tietenkään! Koko kiusallinen havainto painettiin mahdollisimman nopeasti villaisella.

Lisää samaa rataa: nastarenkaalle vaikea keli tuntuu olevan tie, joka pinnassa on vain hiuksen ohut jääkerros, ns. mustaa jäätä. Kuuluuko TM & co testiohjelmaan? No ei tietenkään! Testit tehdään paksulla ja sileällä jäällä. Kaipa tarkoitus on palvella kuskeja, jotka säännöllisesti ajelevat jääteillä tai luistinradoilla. Musta jää kun on niin ääriharvinainen ilmiö ja helppo havaita, toisin kuin paksu jääkerros. Vai miten tämä nyt meni…??
:silly:
Moottorilehti sentään on kehdannut tuoda ongelman esiin ja on myöhemmin ottanut testipenkkiin myös kitkarenkaan (sama malli) uutena, 3 ja 5 vuotiaana. Tässäkin tulos oli aika yllättävä. Kolmivuotias oli melkein uuden veroinen, mutta 5 vuotias, kulutuspinnaltaan keskimäärin puoliväliin kulunut (mutta myös väärillä rengaspaineilla osin pilattu) puolestaan reilusti heikompi. Tulos vastaa hyvin kokemuksiani (2008-2012) Contin kitkoista, joiden pito tuntui katoavan täysin 4. talvea seuranneena keväänä. Ilmeisesti kitkarenkaan pinnassa on pehmeän ja pitävän kumin kerros. Sen kuluttua loppuun alkaa kovempi runko paljastua ja pito romahtaa. Kitkarenkaita ei siis missään nimessä saa ajaa loppuun (siis lain sallimaan minimiurasyvyyteen) ainakaan talvikäytössä enkä kyllä voi hirveästi suositella loppuun ajoa myöskään kesällä. Kun ei mm. vesiliirto-ominaisuudet ole uutenakaan kesärenkaiden tasoa.

Toisaalta Nokian kitkoilla tuli ajettua ongelmitta 5 talvea ja kilometrejä tuli sentään 21 tkm/vuosi -tahtiin. Näiden osalta jäikin määrittämättä, milloin pito loppuu. Kulutuspintaa oli loppuvaiheessakin 4+ mm, joten ”kunnes toisin todistetaan” pidän kiinni ajatuksesta ”kitkarenkaan käyttöikä päättyy, kun kulutuspintaa on enää 4 mm”.

VTT:n raportti. Näköjään piti Nasta -tutkimushake haukkua. Varmaan siitä, syystä, että siinä osoitettiin monta VTT:n aiemmin esittämää väitettä virheelliseksi. Näitähän on ollut, esim nastarenkaat eivät kuluta tien pintaa ja kitkarenkaat tuottavat enemmän katupölyä. Jos uskottavuutta mietitään, niin em. väitteet ovat olleet räikeässä ristiriidassa muualla maailmassa saatuihin tuloksiin. Mutta tämähän selittyy sillä, ettei missään muualla maailmassa ole talvikelejä, joten ei ne asiasta mitään voi tietää. :lol:

VTT:n raportin pääsisältö on taulukot, joissa esitetään, miten nastattomien renkaiden käyttäjille sattuu ”määräänsä enemmän” onnettomuuksia. Ihan tarkoituksellisesti on jätetty huomioimatta, että kitkarenkain varustetuilla autoilla ajetaan enemmän. Kitkarenkaat löytyvät todennäköisimmin uuden/uudehkon auton alta ja kuskitkin tuppaavat olemaan keskimääräistä enemmän ajavia. Jos taas ajatellaan sitä toista ääripäätä, niin taitaa nastarenkaiden osuus olla melkein täydet 100 % vain muutaman tkm vuodessa ajavilla vaareilla ym.

Keikutaan aikalailla tieteelllisen huijauksen rajoilla, kun oleellisia tekijöitä tiputetaan aineistosta pois. Tietämättömyyteen ei ainakaan voi vedota, koska raportin taulukosta 6 näkee hyvin, että kitkarenkaita käyttävät tyypillisesti kokeneet ja paljon ajavat kuljettajat.

Raportin lopussa pyöritellään laskelmaa aiheesta, paljonko onnettomuuksien määrä kasvaa, jos osa/kaikki nykyiset nastarenkailijat pakotetaan kitkarenkaiden käyttäjiksi. Tässä kohtaa on sentään yritetty huomioida erot keskimääräisissä ajokilometreissä, mutta sekään ei ole lopullinen totuus. Nastarenkaat saavat ansiotonta etua kaikissa vertailuissa, jos eri rengastyyppien osuudet vaihtelevat sään mukaan. Eihän moni epävarma kuski (vanhukset ym. ”nastarenkailijan arkkityypit”) lähde lainkaan omalla autolla liikenteeseen, kun keli on huono!

Lisäksi ne perinteiset eli on oletettu, ettei kuskit lainkaan sopeuta ajotyyliään sekä jätetty huomioimatta Norjasta saadut kokemukset - siellä aivan samat pohdinnat käyty läpi jo 20 vuotta sitten eikä pelot/laskentamallien oletukset onnettomuuksien kasvusta toteutuneet. Aineistoa on siis valikoitu omaa agendaa tukemaan.

Tosin löytyy VTT:n raportista ihan oikeaa asiaankin. Siellä todettiin, että onnettomuuteen joutuneista autoista nastattomin renkain varustetuissa on useammin ollut kuluneet (urasyvyys 3,0-5,5 mm tai jopa sakkorajan alapuolella) renkaat alla. Eli tyypillinen ojan pohjalta itsensä löytänyt kitkarengaskuski on ajellut renkailla, joista pitävä kumi on jo kulunut pois, mutta ajoa on vaan jatkettu. Ei yllätä, näitä arjen sankareita on duunikavereinakin riittänyt – kilometrejä tulee 20-30 tkm/vuosi mutta syksyllä arvotaan, vieläkö samoilla talvirenkailla pääsisi 6. talven. Tai toimivuutta kommentoidaan ”ihan OK, kunhan ei tarvi jarruttaa”. Parhaimmillaan pitää jopa kikkailla katsastusten kanssa – valitaan sellainen ajankohta, että katsastuksen ajaksi voi vaihtaa kesärenkaat alle tms. – että saa jatkettua ajoa vielä urasyvyyden kuluttua alle lain vaatiman minimin! Ja loppuviimeeksi ajetaan renkaat täysin loppuun (liki kankaille asti) kesällä…

Oikeasti nämä nuukapetteritkin pitäisi karsia aineistosta, kuten nyt on karsittu pois reilua ylinopeutta ajaneet, rattiin nukahtaneet, kännikalat/huumekuskit.

Nastarenkaat saavat siinä mielessä etua, ettei niitä pysty samalla lailla ajamaan urasyvyyden minimirajalle asti, koska jo kauan tätä ennen renkaasta alkavat nastat irrota tai katkeilla ja tästähän lopulta tulee hylsy. VTT:n aineistostakin on karsittu pois nastoittamatta jätetyt, nastoistaan riisutut ja liikaa nastojaan menettäneet nastarenkaat. Mutta kitkarenkaiden kunnolle ei ollut muuta kriteeriä kuin ”lain puolesta OK”. Puhumattakaan siitä, että olisi tilastoitu erikseen pohjoismaiden kitkarenkaat vs. muut nastattomat. Osin tämä selittyy lähtöaineiston puutteilla (ei tilastoitu), mutta aika vahvasti tässä myös näkyy, että menettely tuki raportin kirjoittajien päämääriä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Hyvää pohdintaa, mutta oliko tälle jotain faktaakin taustalle vai pelkkää mutua?

"Ihan tarkoituksellisesti on jätetty huomioimatta, että kitkarenkain varustetuilla autoilla ajetaan enemmän. Kitkarenkaat löytyvät todennäköisimmin uuden/uudehkon auton alta ja kuskitkin tuppaavat olemaan keskimääräistä enemmän ajavia."
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Parista eri kitkarenkaista (Goodyear & Nokian) kokemukset. Ei kiitos. Muut voi minun puolesta käyttää, eipähän kulu tiet niin paljon.

Avatar
Mikael J
Viestit: 148
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Räntää jo pukkaa Kuopion korkeudella kirjoittaessa. Kesällä heitin talvirenkaat kaatopaikalle, joten uudet renkaat hakusessa ja kitkoihin ajattelin siirtyä. Nokian R3:set on harkinnassa.
Tuulilasin vertailussa tuli kolmanneksi. Semmonen huomio että yksi Nokian (205/55 16) rengas painaa 8,2kg kun taas esimerkiksi yksi Bridgestone painaa 10,3kg. Sehän tekee jo neljällä renkaalla 8,4kilon painoeron Nokian hyväksi.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Tyttären 156:een uudet BfGoodrich nastarenkaat, 205/55/16 hintaan 379€. Meikäläiselle ei kitka kelpaa kun pelikirkkaaksi hiotussa ylämäessä tarvis olla vähintään neliveto, hyvällä nastarenkaalla on sentään jotain saumaa.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Albertolli kirjoitti:Hyvää pohdintaa, mutta oliko tälle jotain faktaakin taustalle vai pelkkää mutua?

"Ihan tarkoituksellisesti on jätetty huomioimatta, että kitkarenkain varustetuilla autoilla ajetaan enemmän. Kitkarenkaat löytyvät todennäköisimmin uuden/uudehkon auton alta ja kuskitkin tuppaavat olemaan keskimääräistä enemmän ajavia."
Uusilla autoilla yleensäkin ajetaan enemmän kuin autokannan keskimääräinen ajosuorite (olikosenyt 18 tkm/vuosi) on. Näin ulkomuistista uusien autojen lukema taisi olla lähempänä 25 tkm. Kitkarenkaiden osuus on suurin uudehkossa autokannassa ja painottuu niihin tapauksiin jotka ajavat vielä tämän "uusi/uudehko auto" ryhmänkin sisällä keskimääräistä enemmän. Tämä kun tosiaan menee niin, että vähän ajavat/epävarmat kuskit luottavat sokeasti esson baarin, VAGniikan maailman ym. perinnetietoon = Suomen äärioloissa ei kertakaikkiaan voi pärjätä ilman nastoja. Etenkään, jos ei ikinä poistuta Kehä III ulkopuolelle, pääväyliltä eikä edes ajeta huonossa säässä.

VTT raportin taulukossakin kitkarenkaiden osuus peräti 75 % niiden kuskien ryhmässä, jotka ovat ajaneet kaikkiaan yli 100 tkm (siis yhteensä, ei per vuosi) ja ihan olematon (1 %) vasta kortin saaneiden (hlökohtaisessa mittarissa 10 tkm) ryhmässä. Huom nuo prosentit eivät ole osuuksia autokannasta, vaan "tilastomerkinnöksi" päätyneistä kuskeista.

Valitettavasti eräs paljon ajavien valintaperuste näkyy olevan, että kitkoilla voi sitten ajaa sen 5+ vuotta, kun nastarenkaita pitäisi ostaa joka toinen vuosi, kun vetävästä päästä nastat hukkuu noilla kilometreillä + raskaan kaasujalan myötävaikutuksella.

BTW, näissä vertailuissa olisi myös syytä ottaa esiin nastarenkaiden haitat, josta TM & co ei ikinä ole puolta sanaa sanonut. Tässä hieman laajempi näkemys asiaan
https://www.talouselama.fi/uutiset/nast ... 814cc52f15

"Yllättäen" tutkimus, jossa käsitellään nastasrenkaiden haittoja ei ole kotimaista tuotantoa. Joten siitä ei tarvi piita, kun ne meidän äärioloista mitään ymmärrä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tosiaan, en ole nastattomia talvirenkaita omistanut.
Kitkaa ollut myös nastallisissakin tarvittaessa, onneks.

Noin 900€ huutaa kierros nastoilla tahi ilman, nokian ja conti esim, kierros paikallisilla valtaketjuilla. Kokona tuo ns. kallis 225/50-17.

Mulla ns. päivittäisessä ajossa noin 40km suolaamatonta pikkutietä ja 40km suolan liukastamaa kaksnumeroista tietä - eli liukasta aina vs pikkutie.

Tosin loskaliirtomahollisuus kelin sattuessa pikkutiellä jonkin verran suurempi.

Ja ennoo rengastestejä ees katellu. Vielä.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Freemonttiin meni eilen illalla contin kitkat alle. Vaimo lähti Kolille ja siellä kuulemma tuli jo lunta. Alfaan on nastat niin niitä en vielä laittanut. Kitkoilla ei niin tarvitse harmitella jos tiet on sulana ja valitaan sitten vaikka auto kelin mukaan. Nuo contit ostin viime kevättalvesta, hyvin ne ainakin silloin tuntui pitävän. En ole mitään jyrkkää kantaa renkaisiin oikein muodostanut, kitkoista on nyt vielä aika vähän kokemuksia, joten keräilemään niitä sitten.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Äsken livautin Bridgestonen Blizzakit JTD:n alle. Muuten hyvä, mutta pari pyörää oli uusien kesärenkaiden oston yhteydessä vedetty pulttipyssyllä ylikireälle... 1,5 metrisellä vääntövarrella vasta kireimmät pultit antautuivat :roll:
Nyt on sellainen fiilis, kun JTD on ihan alustankin osalta ( uudet M Marelli sport-iskarit, originaalilaakerit ja kaikki jarrut ) priimakunnossa niin tekee mieli pistää se eläkkeelle
jo talvikäyttiksenä... 15 vuotta , josta 10 Suomessa ja näkyvää ruostettakaan ei korissa näy vielä.

Mutta kun 159 farkku JTD:t webastolla ja automaatilla ovat todella harvinaista herkkua... saas nähdä.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Varmaan siksi etten itse ainakaan keksi yhtään syytä Webastolle.

Etukumeissa näyttää olevan pintaa millin verran jäljellä, joten taidan huomenna vaihtaa talvipyörät alle. Entinen kitkaskeptikko on ajanut nastattomilla jo vuodesta -99.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ensi viikolle oli kylmää luvattu, niin tuli tänään laitettua kitkat alle. Maalasin samalla ruosteenväriset jarrusatulat hopeanväriseksi Bilteman jarrusatulamaalilla.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^samoin, eilen tuli vaihdettua omaan kippaan talvirenkulat alle. Nokian kitkoilla mennään ainakin vielä tämä tuleva talvi.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja tammi »

Loppuviikosta tulee pitkästä aikaa taas kitkarenkaat alle. Hankookin W616 tuli valittua. Aikanaan tuli ajeltua yksi talvi Bridgestone Blizzakeilla (ne ensimmäiset) ja kaksi talvea Nokian Q kitkoilla. Noilla pärjäsi jo silloin hyvin niin nyt on kyllä kova usko että uusillakin pärjää ihan hyvin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Toivottavasti Hankookit ei tee Hankookeja.
Eli puolen talven jälkeen hukkaa n. 80% pidostaan (nastarenkailla koettu).
Oli siis jotkut vähän paremmat hangookit.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kyllä se taitaa olla pakko kokeilla tuota Hankookin uutta W429 nastaa. Pirellin Ice Zerot ottaisin ehkä mieluummin, mutta hintaeroa tuohon väliin jää sen verran reilusti, että ehkä tässä nyt vaan täytyy testata korealaista.
Operating at the speed of dark

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Jassoo! Ois talvikiekot alla mut yksi gummi oli vuotanut kesällä tyhjäksi(?)
Laitoin ilmaa lissää ja perinteisen saippuavesitestin ja mokoma valskasi kauttaaltaan.. mut ei venttiilistä.
Ny täyttö ja ajoa ja saman toistoa.. liekö asettuu vai onko sisäkumin oston paikka. Ei jaksaisi joka vuosi ostaa uusia nakkeja...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Eiköhän ne tuon saa rengasliikkeessä kuntoon kun käyttää pois vanteelta ja laittaa uusiksi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Mikael J
Viestit: 148
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Nokian R3 kitkat alla. Tulee ensimmäinen talvi kitkoilla. Positiivistä jännitystä ilmassa.
Onko muita R3:n omistajia?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

CVC6:t alla. Let the winter begin!

Avatar
michelin
Viestit: 247
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Mondeo 1.8 TDCi -09
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja michelin »

Nokian Nordman 7:t vaihdettu eilen alle. Ensifiilikset renkaasta positiiviset. Vaikuttavat taajamapyörittelyssä yllättävän hiljaisilta ollakseen nastarenkaat. Toki autokin vaikuttaa varmasti - ajomelun osalta nyt on muutenkin aika iso ero kun vertaa Mondeota ex. Clioon jossa nastat rapisi selvästi :lol:

Toivotaan että pitoa riittää. Ainakin ovat tuoreet, paistettu viime vuoden loppupuolella.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kesärenkaiden tarjoama tarkkuus on poissa, Goodyearin kitkat alla. Ei nuo ainakaan paljaalla asfaltilla, märällä tai kuivalla, eikä myöskään parin kilsan lumisohjopätkän ja oikeasti lumisen parkkipaikan perusteella ainakaan ihan paskat ole :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Eilen käänsin Alfaan nastat alle ja tänä aamuna olikin lumi maassa. Kyllähän tuo sulaa eikä se teillä pyys sitä vähää, mutta toisaalta maanantaiaamusta on keula käännettävä aika reilusti kohti pohjoista, niin parempi varmaan olla nastoilla liikkeellä.

Kesäkumit alkaakin olla aika finaalissa. Ehkä keväällä CS1 voisi olla viimeinen voitelu ja sitten vaihtoon.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Töistä (lue: virman pippaloista) kotiin ajellessa kylänraitin reunat oli kivasti valkoiset. Ei kuitenkaan niin paljoa, että hauskanapilla olisi ollut auton käytökseen vaikutusta, höh.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja unknown »

Ei kai nyt vielä mitään talvirenkaita... Kuukauden päästä aikaisintaa.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Eero »

Yhteen autoon vaihdoin keskiviikkona nastat, kun piti lähteä pariksi päiväksi reissuun Jämsän suuntaan. Onneksi vaihdoin, oli melko talvinen keli eilen.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Carlo Coppa
Viestit: 673
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Ei tarvi vaihtaa ollenkaan, 75:ssä on pysyvästi nastarenkaat alla.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Macela »

Vielä kesäset alla...
Noni

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Giulia sai kitkat alleen torstaina, ja hyvä niin kun about 10cm tuli illan aikana lunta ja tienpäällä piti olla.... Rouvan 500:een pyöräytin nastat alle äsken.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Rouvan giuliettaan uudet nastat. Vanteet pieneni samalla 2" ja rohkenen väittää että näyttää paremmalta.. tai sitten varhais pappautuminen on tosiasia :silly:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Liian iso ei ole koskaan ollut kaunista katseltavaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Puoliskon Puntoon väkersin tiistaina nastat alle vaaditusti kun työmatkalla oli rekka ojassa. Itse sinnittelen kesiksillä, kesähän palaa vielä. :wink:
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja mutt »

Peräkärriin meni jo nastat alle, huomenna sitten Lybraan, kun vaimo vähän alkoi sitä toivomaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mulla on Saabissa -03 valmistetut Continentalin nastat ja pito oli ainakin toissa talvena hyvä, jos vertaa vaikka 5 vuotta vanhoihin kitkoihin. Mut 166:ssa on nyt 5 vuotta vanhat liki loppuunajetut Bridgestonet, pitäskö jo tulevaksi talveksi laittaa uudet (5 vuotta sitten paistetut) contin kitkat, saa nähdä.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Juuri alan vekslaileen autoja pihassa.
Sitikkaan meinasin talvijutut laittaa näin ekaks. Muija tahtoo jo nastat alle. No yhden sillan kohdalla toki ollu jo liukkautta.

Bebbu

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Älkää antako talven yllättää. Se vaan vuosi vuodelta talvi "yllättää".

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Sinnehän nuo viikonloppuna sujahti autoihin Hakkapeliitat - Mitoon kasit ja Bimmeriin ysit, ihan omin pikku kätösin vaihdoin. Ajamattomat sarjat, mutta ysien paistoleima oli viimevuodelta, Alfassa ropisee tämän vuoden tuotteet. MiToon kuuluu nyt kyllä ihan kamala ajomelu sisälle... F34 on yllättävän hiljainen, maantievauhdissa hiukan ulvoo - mutta otan sen any day all day kun pääsi Continentalista eroon. Nää talvirenkaat on helkkaristi paremmat ajaa kuin mokomat katastrofirenkaat. Ajelinkin pitkin poikin pohjolaa viikonloppuna, Kouvolaan ja Pälkäneelle. Hauhon seudulta löytyi talvikelitkin kun kävin möksällä katsomassa peruslämmöt kuntoon. Kitkoja periaatteessa kyllä haluaisin, mutta menkööt nyt sitten näillä.
Liitteet
Hakkapeliitat 8 & 9.jpg
(82.57 KiB) Tiedosto ladattu 5122 kertaa

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tuli ajettua eilen Juvalta 5-tietä Hesoihin ja alla MiTossa on tän kauden Continental VikingContact 7 -kitkat koossa 205/55, r16. En oo ennen ajanut kitkoillta, joten hieman taivaalta sadellut räntä ja lumi jännittivät, kun ilman lämpötila näytti olevan tasainen -1 koko matkan. Hyvin noi kuitenkin pureutuivat tiehen sallituissa nopeuksissa eikä tallan pohjaan laittaminenkaan aiheuttanut sutimista.

Suht positiivinen kokemus siis ensimmäisiä kunnon jäisiä liukkaita odotellessa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kyseinen fillari on erinomainen talvirengas. Vertaa ihan mihin tahansa. :)

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Talvirenkaat alle

Viesti Kirjoittaja sanctus »

^En oo tosiaan ikinä ajanut ennen kitkoilla, joten ei oo mitään kokemuksia muiden kitkojen tyypillisistä ominaisuuksista. Toivottavasti pääsee testailemaan kunnon jäisissä keleissä ja auraamattomilla teillä. Noissa Contacteissa on kyllä ihan reipas vierintävastus verrattuna ainakin Hakkapeliitta 7:aan koossa 195/55, r16.

Vastaa Viestiin