lerppu kirjoitti:^^Juurikin pyysin mainoksen uhrina tarjouksen Bensa Stelvioon Espoon Aritasta. Pikaiseen toimitukseen oli tarjota valkoinen bensanelikko hyvillä kilkkeillä. Ja hyvitys Bimmeristä olisi ollut ihan jees. Mutta rahamiehillehän nuo on tarkoitettu, en vain taivu ostamaan 70keur autoa - jotenkin tökkii moisen summan pistäminen siihen että vaimo pääsee Metsälästä Pasilaan ja takaisin päivittäin... Mutta otahan yhteyttä Francescoon, oli ihan asiallisen oloinen kaiffa ja ihan myyjämiehiä. Stelviota alle!
Kyllä Stelvio on listalla, mutta muistelen että ihan kaikkia kohtia se ei tältä listalta täytä:
* Riittävästi tilaa nelihenkiselle perheelle, jossa kaksi matkustajaa turvaistuimissa koko hankittavan auton elinkaaren ajan
* Perävaunun vetomassa vähintään 2200 kg
* Käyttövoimalla ei merkitystä, mutta ladattava hybrid kiinnostaa kovasti jos ajomatka sähköllä +40km (todellinen)
* Neliveto
Varusteet, joista ei luovuta
* Avaimeton kulku
* Mukautuvat ajovalot (pelkkä kaukovaloavustin ei riitä)
* Täysnahkasisusta
* Adaptiivinen vakionopeudensäädin
* Kuolleen kulman varoitin
* Peruutuskamera
* Sähköinen peräkoukku
TeroPee kirjoitti:
Kyllä Stelvio on listalla, mutta muistelen että ihan kaikkia kohtia se ei tältä listalta täytä:
* Riittävästi tilaa nelihenkiselle perheelle, jossa kaksi matkustajaa turvaistuimissa koko hankittavan auton elinkaaren ajan
* Perävaunun vetomassa vähintään 2200 kg
* Käyttövoimalla ei merkitystä, mutta ladattava hybrid kiinnostaa kovasti jos ajomatka sähköllä +40km (todellinen)
* Neliveto
Varusteet, joista ei luovuta
* Avaimeton kulku
* Mukautuvat ajovalot (pelkkä kaukovaloavustin ei riitä)
* Täysnahkasisusta
* Adaptiivinen vakionopeudensäädin
* Kuolleen kulman varoitin
* Peruutuskamera
* Sähköinen peräkoukku
FinPat kirjoitti:
Koska videopeli kojelauta mainittiin niin kyseessä taisi olla kuitenkin X351 eli 2009 esitelty malli?
Just näin. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun menin numeroissa sekaisin. Loogisesti X351 uudempana on pienemmällä numerolla
Mutta mainio peli. Lueskelin jo foorumeita, jossa tuohon asennettiin faceliftin led-valot vanhojen tilalle. Mutta sitten tuli cold feet ja Giulia (ykkösvaihtoehto vuodesta 2015) tilalle.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
TeroPee kirjoitti:
Kyllä Stelvio on listalla, mutta muistelen että ihan kaikkia kohtia se ei tältä listalta täytä:
* Riittävästi tilaa nelihenkiselle perheelle, jossa kaksi matkustajaa turvaistuimissa koko hankittavan auton elinkaaren ajan
* Perävaunun vetomassa vähintään 2200 kg
* Käyttövoimalla ei merkitystä, mutta ladattava hybrid kiinnostaa kovasti jos ajomatka sähköllä +40km (todellinen)
* Neliveto
Varusteet, joista ei luovuta
* Avaimeton kulku
* Mukautuvat ajovalot (pelkkä kaukovaloavustin ei riitä)
* Täysnahkasisusta
* Adaptiivinen vakionopeudensäädin
* Kuolleen kulman varoitin
* Peruutuskamera
* Sähköinen peräkoukku
Sähkökoukusta en tiedä mutta muutenhan Stelvion mennee speksiin?
Olen ymmärtänyt että Stelvio failaa myös noiden valojen kohdalla eli mukautuvaa valokuviota ei ole saatavissa. Muistelen että tarjolla on halogenit, 25w xenonit ja 35w kääntyvät xenonit. Nykyisessä autossa on mukautuvat valot ja ne on kyllä hyvät vilkasliikenteisillä pimeillä teillä.
TeroPee kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että Stelvio failaa myös noiden valojen kohdalla eli mukautuvaa valokuviota ei ole saatavissa. Muistelen että tarjolla on halogenit, 25w xenonit ja 35w kääntyvät xenonit. Nykyisessä autossa on mukautuvat valot ja ne on kyllä hyvät vilkasliikenteisillä pimeillä teillä.
Tältä osin taidat olla oikeassa, en edes ollut AFS-valoista tietoinen vaan kuvittelin että termillä "mukautuvat ajovalot" tarkoittavat Stelvioonkin saatavaa kääntyvät xenonit + automaattisesti lyhyille vaihtavaa järjestelmää. Sinällään tämäkin yhdistelmä toimii ainakin allekirjoittaneen kokemuksen mukaan hyvin vaikka erilaisia kaupunki/maaseutu/maantie/huono keli -moodeja ei erikseen olekaan.
No, aina oppii uutta!
Ei kai vain "mukautuva valokuvio" kovana vaatimuksena tarkoita sitä että on pakko ottaa Opel????
TeroPee kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että Stelvio failaa myös noiden valojen kohdalla eli mukautuvaa valokuviota ei ole saatavissa. Muistelen että tarjolla on halogenit, 25w xenonit ja 35w kääntyvät xenonit. Nykyisessä autossa on mukautuvat valot ja ne on kyllä hyvät vilkasliikenteisillä pimeillä teillä.
Tältä osin taidat olla oikeassa, en edes ollut AFS-valoista tietoinen vaan kuvittelin että termillä "mukautuvat ajovalot" tarkoittavat Stelvioonkin saatavaa kääntyvät xenonit + automaattisesti lyhyille vaihtavaa järjestelmää. Sinällään tämäkin yhdistelmä toimii ainakin allekirjoittaneen kokemuksen mukaan hyvin vaikka erilaisia kaupunki/maaseutu/maantie/huono keli -moodeja ei erikseen olekaan.
No, aina oppii uutta!
Ei kai vain "mukautuva valokuvio" kovana vaatimuksena tarkoita sitä että on pakko ottaa Opel????
Ei tarkoita. Nykyinen auto on Volkkari ja siinä on mukautuvat valot. Ja kun niitä on päässyt käyttämään niin tuntuu vaikealta luopua sellaisista seuraavassa autossa. Harvinaisen hyvä video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=_x_siXqBN10
^Olen ratkaissut omalta kohdalta siten, että en poistu valaistulta tieverkolta pimeään aikaan. Ei toki tarkoitus vähätellä asiaa, autot valitaan omiin tarpeisiin ja mieltymyksiin! Mutta rehellisesti on sanottava että en edes tiedä mikä systeemi omassa autossa on. Kesäaikaan tulee käytyä möksällä, hmm, jouluvierailu on kyllä tulossa länsisoumeen - ehkä sitten tiedän miten pitkät pelittää bimmerissä!
TeroPee kirjoitti: Nykyinen auto on Volkkari ja siinä on mukautuvat valot. Ja kun niitä on päässyt käyttämään niin tuntuu vaikealta luopua sellaisista seuraavassa autossa. Harvinaisen hyvä video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=_x_siXqBN10
Jep, noihin kun tottuu niin kaikki muunlaiset tuntuu vanhanaikaisilta. Erityisesti kohtuullisen vilkkaasti liikennöidyillä kaksikaistaisilla alueilla noi on hyvät kun näkee penkallekin edellä menevän ohi.
TeroPee kirjoitti: Nykyinen auto on Volkkari ja siinä on mukautuvat valot. Ja kun niitä on päässyt käyttämään niin tuntuu vaikealta luopua sellaisista seuraavassa autossa. Harvinaisen hyvä video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=_x_siXqBN10
Vekkulisti valot viuhuvat Volkkarissa videolla.
Juu, tämä selittänee miksi uusissa kinnereissä valot häikäisevät satunnaisesti.
TeroPee kirjoitti: Nykyinen auto on Volkkari ja siinä on mukautuvat valot. Ja kun niitä on päässyt käyttämään niin tuntuu vaikealta luopua sellaisista seuraavassa autossa. Harvinaisen hyvä video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=_x_siXqBN10
Vekkulisti valot viuhuvat Volkkarissa videolla.
Juu, tämä selittänee miksi uusissa kinnereissä valot häikäisevät satunnaisesti.
Jep, ei tuo automatiikka täydellinen ole, mutten muista että kertaakaan vastaantulija olisi vetänyt herneitä nokkaan ja vilauttanut pitkiä.
No meni Passatinkin hienot valot risteysalueella vähän sekaisin, kun auto kääntyi edestä pois ja tien vähän kaartaessa valo osoittikin ihan suoraan vastaan tulevaa hyvän aikaa... Muutenkin näytti siltä, että karvan myöhässä vähensi valoa vastaantulijoita kohdattaessa tai sitten video ei kerro ihan totuutta.
Miten nuo mahtaa haistaa sakeamman sumun kuin tuossa nyt oli? Tai kun vastaan tulee tyypillinen suomalainen 1980-luvun auto himmentyneillä valoillaan? Huomaako automatiikka sellaiset, kun joskus on silmilläkin vaikea käsittää, että vastantulija onkin ihan lähellä, kun on niin huonot valot.
Pitäisi ehkä käydä koejamassa joku sellainen auto, missä olisi tuollaiset mukautuvat valot. Nyt olisi ainakin otolliset olosuhteet valotestaukseen .
On helvetin hauskoja nuo satunnaisesti päin näköä räpsivät automaattivalot, mutta eipä niitä käyttäviä jaksa valohoitaa, kun eihän sillä mitään vaikutusta volkkarikuskien menoon ole kuitenkaan. Sitäpaitsi melko lailla kaikkihan nuo xenonit ja ledit lyhyissä ovat hubaa hämäränäölle.
TeroPee kirjoitti:
Ei tarkoita. Nykyinen auto on Volkkari ja siinä on mukautuvat valot. Ja kun niitä on päässyt käyttämään niin tuntuu vaikealta luopua sellaisista seuraavassa autossa. Harvinaisen hyvä video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=_x_siXqBN10
Mun puolesta voisi kieltää koko keksinnön. Häritsee toisesta silmästä näkövikaista niin helvetisti, että on meinannut nokkakolari/oja olla kohtalona turhan usein.
AVe kirjoitti:Vaan antakaa olla jos olis Alfaan saatavana tuollaiset valot niin olis ihan helvetin hyvät.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mutta kyllähän tuo video selitti aika pitkälle toimintatavan.
Vähemmän nuo häiritsee kuin tee se itse xenonit, tai nyt uutuutena ledit.
Jälkimmäiset häiritsee jo keskellä päivää.
On nuo varmaan omalla keulalla kivat, etenkin tuossa takana-ajossa, mutta jos 13 vastaantulijasta neljälle tarjoilee enemmän tai vähemmän pitkiä silmille, niin ei sekään ihan kohteliasta ole. Osaltaan selittää sen, että vastaantulevien Passatien valoja tekisi keskimääräistä enemmän mieli säätää vaikka pesarilla vähän kohteliaammiksi. Onneksi kehitys kehittyy ja näissäkin tunnistus ja tarkennus vielä varmasti paranee.
Äkkiseltään videolta näytti, että valokuviota ei voi laskea ennenkö se on saavuttanut lakipisteensä, eli kun valoa aletaan nostaa ja mutkan takaa tulee vastaantulija näkyviin, ei heti lähdetä pudottamaan valoa takaisin alas vaan nostetaan se ylös asti ja vasta siitä takaisin alas.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti:On nuo varmaan omalla keulalla kivat, etenkin tuossa takana-ajossa, mutta jos 13 vastaantulijasta neljälle tarjoilee enemmän tai vähemmän pitkiä silmille, niin ei sekään ihan kohteliasta ole. Osaltaan selittää sen, että vastaantulevien Passatien valoja tekisi keskimääräistä enemmän mieli säätää vaikka pesarilla vähän kohteliaammiksi. Onneksi kehitys kehittyy ja näissäkin tunnistus ja tarkennus vielä varmasti paranee.
Äkkiseltään videolta näytti, että valokuviota ei voi laskea ennenkö se on saavuttanut lakipisteensä, eli kun valoa aletaan nostaa ja mutkan takaa tulee vastaantulija näkyviin, ei heti lähdetä pudottamaan valoa takaisin alas vaan nostetaan se ylös asti ja vasta siitä takaisin alas.
Tuossa häikäsyongelmassa on yhtenä osatekijänä järjestelmän kalibrointi esim. tuulilasin tai umpioiden vaihdon jälkeen. Tai pienen keulakolarin jälkeen.
Tuota ei monikaan paja tee, koska tarvittavat laitteet kalliit ja "toimii ilmankin". Osassa uusia autoja (esim. uusi Volvo XC60) on Dynaaminen kalibrointi tuulilasin kameralle (eli kalibroi itse itsensä ajaessa) mutta tuokin pitää ensin autolle kertoa että nyt on aika oppia uudet arvot ja tähänkin tarvitaan "kallis" laitteisto. Vielä arvokkaammaksi toimenpide käy staattisen kalibroinnin vaativissa vehkeissä (kuten vaikka Giulia, tosin tässä ei valoihin mahda vaikuttaa kun ovat ainoastaan kääntyvät) kun pitää olla liki joka merkille oma target taulunsa telineineen.
Käy kyllä varsin hyvin järkeen tuo kalibrointitarve. Jos ei käy lunarissa asti, niin eihän moista edes kukaan osaa vaatia kun ei tule rekisteröintikatsastusta vastaan (jolloin katsuri saattaisi osata sano että krhm).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Tää selittää hyvin miksi tuntuu et nykyään häikäisee niin usein liikenteessä uudet autot. Tuo automatiikka on vaan paskaa. Voi sitä perustella miten haluaa, mutta jos se häikii muita ja itsellä on kivaa ajaa, se vaan on huonoa.
Mun on ollut jo jonkin aikaa tarkoitus lähteä kaverin kanssa ajelemaan pimeällä siten, että kaveri ajaa meidän autolla ja minä kaverin autolla. Haluaisin nähdä meidän auton valot toisen autoilijan näkökulmasta. Itse en ole kiinnittänyt huomiota häikäiseviin valoihin vastaantulijoissa tai perässä ajavissa. Kerran ajoin motarilla uuden Audin ohi. Siinä oli Mukautuvat ledit (matrix led) ja niiden syttymisen ja sammumisen huomasi kun katsoi valaisimeen. Ei ne silloinkaan häikäiseet millään tavalla.
Mutta kai noi mukautuvat valot on niin harvinaiset ettei niitä näe juuri koskaan liikenteessä pimeällä kun en tosiaan ole niihin kiinnittänyt mitään huomiota.
Shuttle kirjoitti:Tää selittää hyvin miksi tuntuu et nykyään häikäisee niin usein liikenteessä uudet autot. Tuo automatiikka on vaan paskaa. Voi sitä perustella miten haluaa, mutta jos se häikii muita ja itsellä on kivaa ajaa, se vaan on huonoa.
Tää uuden automatiikan paskuus kävi kyllä mielessä viime perjantaina klo 16:30 - 17:55 5-tiellä, kun pimeällä vastaan tulee melkoista kirkautta ja kirkkaus muuttuu vasta hyvin lähellä omaa autoani.
Eli sori siitä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos vedin pitkät päälle n. 100 kertaa hyvin lähellä kohtaamistilannetta sen jälkeen, kun olin antanut ensimmäiset 100 autoa ohittaa itseni ns. moderni valotekniikkä täysillä.
Misinformaatiota! Kuvassa on Emgon purkittamaa intialaisvalmisteista uustuotantosavua, jota myydään nykyisin Lucasiksi brändättynä. Alkuperäisen Lucas-savun varaosanumero on 530433 ja purkin etikettikin on erilainen.
Triumph-porukoissa taisimme aikanaan ajoittaa tuon osanumeron vaihtumisen ajankohtaan jolloin Lucaksen jääkaappituotanto jouduttiin lopettamaan laatuongelmien johdosta. Kukaan kun ei voinut käyttää jääkaappia joka kylmensi oluen alle normaalin huonelämpötilan
Lapsena 5-heppanen Terhi opetti minulle ukkini laajan kirosanavaraston. Isäni osalta Bedfordin sähköjärjestelmä hoiti saman homman. Tämä sukupolvien yli siirtynyt ei-niin-hiljainen tieto onkin ollut laajalti käytössä etsiessäni itse hävittämiäni työkaluja.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Opel Corsa 1.0 turbo 2018 / huollon sijaisauto:
+ moottorissa terve vääntö alakierroksilla. Auton omasta mielestä on jees mennä n. 1500 rpm tuntumassa kaikkialla. Ja jaksaakin mennä isot mäet ylös vakkari päällä 80km/h kutosella noilla kierroksilla.
+ varusteita on ladattu paljon, ratti tuntuu hyvältä (napit ei..) ja näkymä on aamupimeässä miellyttävä
+ suuntavakaus ja ohjaus silloin kun ei tartte minnekään kääntyä - suoraan ajo onnistuu hyvin. Kaikki maantien kaarteet n. millimetrin käännöllä. Nopea ja hermostunut tuntuma ennen kuin tuohon piirteeseen tottuu.
- istuinten tuntuma - tuntuu kuin pehmuste olisi unohtunut ja tehtaalla oli vetäisty kiireessä retkipatja verhoilun alle pyörimään. irtonainen ja erittäin halvan tuntuinen.
- istuinten muotoilu - ristiselän tuen paikalla tässä tuntuu olevan tukea sen pingotetun retkipatjan verran, muuten tyhjää täys.
- jousitus on outo yhdistelmä tutinaa, hypähtelyä, töksähtelevyyttä ja pehmeän vellovia liikkeitä.
- vaihdekeppi tuntuu hyvältä käteen, mutta liikkeistä ei parane arvata mikä vaihde meni pesään. Epämääräistä tällä(kin) osastolla.
- vaikka pellin alla on (luultavasti) 90hp ja 170 Newtonia, vetelee raivopäisesti kiihdyttäessä. Saavutus kai tämäkin, "Hei, voimaa on!!"
- kaikkien sähkövempainten logiikka ei aukea vieraalle edes pohtien. Ranskalaisia syytetään oudoista loogisista ratkaisuista, mutta eihän tähän ole PSA ehtinyt vielä koskea, eihän..?
Jossain määrin kelpo kehonsiirrin, mutta omaan Twingoon nähden vain marginaalisesti parempi (=suuntavakaampi). Laatuvaikutelmassa tulee jopa takkiin - nythän en puhu tyylistä, joka on makuasia. Jos Twingossa olisi Rellun 0.9 turbo ja kaksoiskytkinloota, arvelisin mielekkäämmäksi autoksi kaikin puolin samalla rahalla (pl. heikko suuntavakaus tuulella). Kuin Fiat Grande Punto (2006-) edelleen, mutta uudemmalla tyylillä. Tuntuu siis jotenkin vanhalta, vaikka olevinaan uusi on. Onkohan näitä hyviä pikkuautoja oikeasti ollenkaan olemassa??
Tuli tänään ajeltua testiajoa BMW i3:lla ja i8:lla. Täytyy sanoa, että vähemmän tyylikkäästä ulkonäöstään huolimatta tuo i3 oli positiivisella tavalla yllättävä ajokokemus. Odotin jotain kauhean ja hirveän välimaastosta, mutta tuohan tarjosi todella hiljaista ja helppoa ajamista. Jos hintalappu olisi jotain muuta kuin nykyinen, niin saattaisin jopa ostaa kakkosautoksi tuolla 120Ah akulla.
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan!
i8 taasen, no se on ihan kiva... Menee koko konsepti niin hämärällä alueella ajatuksen tasolla, ettei tiedä mitä ajattelisi. Ihan oli mukava ja hyvä ajaa.
Monta voorumilaista kirjoitti:
keskustelua mukautuvista ajovaloista
Plussaksi luettakoon keskivertosuomalaista huomattavasti rivakampi reagointi takasumuvalolla vihjattuun kaukovalojen vittumaisuuteen. Miinukseksi taas kaukovalon palaaminen sumuvalojen sammutuksen jälkeen pari kertaa, joko järjestelmä tajusi itte että nyt ei mee oikein tai todennäköisemmin kuski reagoi ja vaihtoi perusvaloille.
Toki joo, mulla on oikea takavalo pimeä (varaosa on jo tilattu, mutta koska ei vaihdeta pelkkää polttimoa niin niitä ei saa mutunetistä matkan varrelta) mikä varmaan hämää automagiavalosysteemiä edelläkävijän suhteen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Tämän aiemman keskustelun jälkeen ajelin Motonetilta pienempää mutkaista tietä kotiin päin ja takana tuli suurella todennäköisyydellä tuommoisilla häikäisimillä varustettu kulkine. Jokaisen mutkan jälkeen pitkät valot loimottivat hetken peileistä, kunnes siirtyivät sivuun. Toivottavasti tämä oli niitä ensimmäisen generaation valoja, sillä esitys ei vakuuttanut.
Nim.merk vuoden ja aina perääntynyt C5 vaihtamisesta farkku automaattiin. Tuossa perheenjäsentä piti käyttää isommilla kylillä ja ajattelin ajankuluksi käydä autokaupassa. Sieltä sitten alle tuli 2007 farkku A6 3.0d, automaatti ja nelikko. Lunta ja liukasta. Huh mikä värkki kulkeen. Nuohan olisi melkein siinä hintahaarukassa mutta tuli netti pelottelua luettua jakoketju, suutin ongelmia. Onkohan nuo noin vammaisia. Ekaa kertaa käytin keskikonsoli softaa tms sillä rullalla touhuttavaa.
^Kirjoittelu taitaa kohdistua lähinnä ongelmiin ja vääristää kokonaisuutta. Mutta eihän sitä mistään voi etukäteen tietää miten auton kanssa tulee menemään. Lopulta eniten harmittaa ne jutut jotka jää tekemättä
Mitä noista mukautuvista valoista niin joku aika sitten tutun taksisuharin kanssa noista oli juttua. E-mersulla ajelee hän. Sanoi, että periaatteessa ihan kivat, mutta ei ne oikeasti toimi - ei oikein kehtaa käyttää. Liian usein on noita tilanteita missä eivät vaan toimi oikein niin ei pitänyt kovin hyvänä systeeminä. Sikäli kyllä propsit että oikeasti välittää miten kanssaautoilijoita kohtelee.
^^ Tietysti ongelmat korostuu foorumeilla. Toisaalta hyvä tietää ja tiedostaa vaikkapa koeajolla asioita. Vaikeampi taas suhteuttaa todennäköisyyteen omassa yksilössä. Foorumi arvailut syyttää osaltaan 30tkm öljynvaihtoväliä. Huoltokirjat on harmittavan tyhjiä. Eli toki on rastit ja leimat mutta ei merkitä korjauksia tai ylimääräisiä hommia tai öljynvaihtoja. Vaikuttaa että huoltovihkoissa sais akkaa olemaan sivu mihin merkataan ketjun vaihdot.
Vaikkapa tuo jakoketju vaikea, kerrotaan että alkaa käynnistys rapinana. Yritä sitten ensikertalaisena erottaa ääniä terve/rikki.
^Mitä, jos kysyt autoa huoltaneesta liikkeestä mitä heidän tiedoista löytyy? Kaikki ei välttämättä luovuta tietoa kylläkään. Itse tutkin auton omistushistoriaa myös yleensä, jos omistajia on ollut useita lyhyellä aikavälillä se on mielestäni huono merkki. Audi ei ole mitenkään erityisen edullisen auton maineessa korjata, jos jotain isompaa tulee, mutta aika paljon ajettujakin näkyy myynnissä olevan.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:...Sieltä sitten alle tuli 2007 farkku A6 3.0d, automaatti ja nelikko....
Naapuritalon miehellä oli tuollainen ja se audi oli aika mukava kulkemaan. Korjailtiin kerran yhdessä sen oikeanpuoleista takalamppua (led), kun luukussa kiinni oleva osa ei toiminut. Vaihtoi sittemmin noin vuosi sitten samanlaiseen, mutta vuoden -12 malliseen. Sillä on autossa joku nappi, jolla sen saa kuulostamaan ihan V8:lta. Muutenkin taitaa tuo -12 mallinen olla kaikilla mahdollisilla herkuilla. Hieno auto kaiken kaikkiaan, onnittelut .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Faijalla oli 3 litranen A6 Allroad vuosikymmenen alkupuolella, juurikin tuota Typ 4F:ää. Muistaakseni oli kyllä bensaversio. Vikalista yksilöllä oli pitkä ja vaikuttava, mutta sehän ei tarkoita että joku toinen yksilö olisi vastaavasti vikaantunut - ja jos onkin, niin lienee jo korjattu mokomat viat! Vaihtoi isäukko tuon A8:siin eikä viat ainakaan vähentyneet siitä... Lopulta tuli pari vuotta sitten "järkiinsä" ja alla nyt X5. Äityli edelleen jaksaa A4:sta korjauttaa, viimeksi vaihteiston. Itsekin ko Typ 8K:ta toissa vuonna ajoin Helsingistä Muumimaailmaan ja takaisin. Salossa pysähdyttiin lisäämään öljyä.
Onnea ja menestystä Audeiluun siihen mieltyneille.
Alle sana oli huono. Siis alle koeajoon, nimiä ei ole papereissa. Lähinnä päässä eipäs joopas huutelua. Huollot siirtyis omaan talliin. Foorumi vertailuna BMW, Alfa, Citroen ja nyt Audi niin vähiten on selkeää korjaamista ja tekemistä Audi sivuilla. Enemmän jutuista tulee mieleen ettei käsien likaaminen ole Audi omistajien juttu. Lähinnä tulee korjaamo vinkkejä. Perusosat tuohon näyttää olevan ulkomailta ihan samaa kuin "perus"kulkineissa. Tokihan tuo on aika normi ja paljon valmistettu malli. Itselle vaan ihan uus juttu.
Tuossa kuitenkin se , käsittääkseni, järkevin zf automaatti. Eli sen puolesta hieman vähemmän karikkoinen. BMW mennyt nyt vuoden tosi kivasti. Itsellä suuressa arvossa sielläkin oleva nopea ja hyvä foorumi tuki. Citikallakin ihan hyvä porukka mutta nähtävästi viinit ja juustot vie foorumi aikaa joten vastausta joutuu odottelemaan. Audin foorumi tuolta osin koeponnistamatta. Esim A6 ostamassa vs BMw/Alfa foorumit on iso ero. Onko Audin omistajat sitten enemmän kerta riitti joten ei jäädä foorumillekkaan notkumaan vai eikö vaan toisten kyselyt kiinnosta.
Oikeesti vältettävä on lähinnä vain se säädettävällä alustalla oleva malli. Ne haitarit ei vaan ole tiiviitä ja joku nurkka tipahtaa parkissa ala-asentoon. Sillonkin kun ne on suht uusia. Sähkövikoja myös runsaasti - mutta jos sydän tahtoo niin sitten se tahtoo.
EDIT: kommentoidaan Audin niiaamista editillä, niin ei kaappaa koko ketjua: Faijan A6 ja A8 molemmat tykkäsivät pudota maahan satunnaisesta nurkasta. Ei ollut ns loppuun ajettuja yksilöitä. Ja ratkaisua asiaan ei oikein saatu ahkerasta pajalla makuuttamisesta huolimatta aikaan. Ainoa tapa päästä tasaisena olevaan autoon, oli pysäköidä jousitus yläasennossa, jolloin liitokset ilmeisesti tiivistyivät riittävästi pitääkseen auton vaakatasossa ainakin yön yli jollei pidempään.
Viimeksi muokannut lerppu, 07 Tammi 2019, 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.