traktori

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kyllä nämä aamu-unia säästää kummasti.
Koppi on pihakäytössä vain tiellä, mutta jos kaatumisriskiä on yhtään, niin sitten se on kyllä aivan ehdoton. Joskus olen ollut pelastamassa keulineen traktorin alta kuskia, eikä aika ole yhtään haalistanut muistoa.
Liitteet
IMG_1263.JPG
(154.37 KiB) Tiedosto ladattu 4741 kertaa

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ompas komea :) Mulla samanlainen, tosin ilman mitään koppia tai kaaria. Lumityöt tekee pääasiassa naapuri Valtralla, mä kuskailen polttopuita ja pyöritän klapikonetta omiksi tarpeiksi.
Sähköt pitäis tehdä uusiksi, tällä hetkellä toimii vaan takalokarin päällä oleva työvalo ja startti :mrgreen: sekä seiskavitosesta alfasta lainattu laturi.

Mutta kyllä joka tilalla pitää traktori olla :mrgreen:

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kai tuollaisesta laatikkovammaisesta 500:sta voi tonnin maksaa :shock: Prkl, musta taitaa oikeasti tulla traktorinomistaja. Kuulemma lähtee vielä -10 lämmittämättä käyntiin ja on aika lailla ikänsä tallissa viettänyt. Mukaan voisi vielä saada pellolla vähän kehnoon kuntoon hinatun lingon sekä jonkinlaisen vanhan perälevyn. Olisi kyntöauraa ja karhiakin tarjolla, mutta nuo taidan passata :lol:

Ei olisi kellään joutilasta takakuormaajaa? Moiselle voisi oikeastikin olla jotain käyttöä. Sellaisesta sementtisäkkilavanostinkehikosta tehdyt trukkipiikit on jo tiedossa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Meidän David Brown 996 ei lähde lämmittämättä käymään enää alle +10 asteessa.

Edit: niin ja olisi mökillä yksi ylimääräinen takakuormaaja tai paremminkin kauha, joka taitaa nousta parin metrin korkeuteen hydraulisesti. (voidaan myydä sopivasti)
Aivan tappo vehje, hitsasin siihen pulttilukon ettei aukea kesken käytön. Tosin eipä se nyt sitten enää kippaakaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Eikös nämä lähde tunnetusti käyntiin, kun vain hipaiseekin avainta? Parinkymmenen pakkasta kylmemmässä en ole kokeillut, mutta silloin vielä lähtee, kun hehkuttaa. Lohkolämmitintä en ole koskaan kokeillut.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Maunu kirjoitti:Meidän David Brown 996 ei lähde lämmittämättä käymään enää alle +10 asteessa.

Edit: niin ja olisi mökillä yksi ylimääräinen takakuormaaja tai paremminkin kauha, joka taitaa nousta parin metrin korkeuteen hydraulisesti. (voidaan myydä sopivasti)
Aivan tappo vehje, hitsasin siihen pulttilukon ettei aukea kesken käytön. Tosin eipä se nyt sitten enää kippaakaan.

Olisikohan kansirempan paikka kohta?

Ainakin valmet 502 oli tuota ennen kansiremppaa että oli tosi tuskainen käynnistymään. Sai viileemmällä säällä auttaa starttipilotilla (olin ite teini tuolloin ja en noista vielä niin ymmärtäny että olisin osannut ehdottaa kansireppaa jo ennen kuin siitä meni öljyt ja vedet sekasin)
Suoraan vaan suoraa

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Voi selvitä kansirempalla, jollei sitten huohota kuin hevonen tukkisavotalla, niin sitten pitää hoitaa sylinteritkin.

Vanha voortti oli tuollainen, mutta se on jo uudella omistajalla. Fiatti on lähteny toistaiseksi hehkuilla pakkasesta riippumatta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

traktori

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Gasket kirjoitti:Kai tuollaisesta laatikkovammaisesta 500:sta voi tonnin maksaa :shock: Prkl, musta taitaa oikeasti tulla traktorinomistaja. Kuulemma lähtee vielä -10 lämmittämättä käyntiin ja on aika lailla ikänsä tallissa viettänyt..
http://www.vanhatvalmetit.fi

Sekaan vain ;)

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Garmund »

"Keskustelufoorumi siirtynyt kerhon FB-ryhmään"
face-palm_1f926.png
(2.55 KiB) Tiedosto ladattu 4502 kertaa


Empä ole tuohon sivustoon ennen tutustunutkaan. Noh kai tuo fb keskustelu"foorumina" voi toimia jos on ei paljoa keskustelijoita. (vitsi mitä paskaa isommissa ryhmissä tuo fb:n käyttö foorumina)
Suoraan vaan suoraa

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Maunu kirjoitti:Meidän David Brown 996 ei lähde lämmittämättä käymään enää alle +10 asteessa.
Toi oma lähtee kelillä kun kelillä, jos akussa on puhtia pyörittää. Syöttöpumpun kyljessä on joku hana, jota kääntämällä kylmäkäynnistys paranee huomattavasti, mutta käynti startin jälkeen on epätasaista. Takaisin kääntämällä käynti tasoittuu. Kai tuo joku pakkosyöttö tms on??

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Siinä olis peli ja ne äänet kun kone vetää täysillä. Tulee ihan lapsuus mieleen kun paikallinen isäntä veti mäkeä ylös mälli perässä, kilometrin päässä kuunneltiin kohta tulee keltainen valtsu näkyviin.
https://www.nettikone.com/valmet/1203/1789265
https://youtu.be/ZmzmOYG5gAc

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

vesamaan kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Meidän David Brown 996 ei lähde lämmittämättä käymään enää alle +10 asteessa.
Toi oma lähtee kelillä kun kelillä, jos akussa on puhtia pyörittää. Syöttöpumpun kyljessä on joku hana, jota kääntämällä kylmäkäynnistys paranee huomattavasti, mutta käynti startin jälkeen on epätasaista. Takaisin kääntämällä käynti tasoittuu. Kai tuo joku pakkosyöttö tms on??
Juu kyllä tuo hana on tiedossa, mutta unohtuu aina käyttää. Voi tosiaan auttaa kylmä startissa aika paljon.
Tänään oli about 16 astetta pakkasta ja yritin käynnistää traktoria, mutta vain startti vähän napsahti. Akussa ei ollut tarpeeksi potkua parin kuukauden seisonnan jälkeen. Muutenkin akku on vähän turhan pieni kun on peräisin 156 JTS:stä. Samalla tuli kokeiltua pyöräkuormaajaa, mutta siitä oli vaihteet sekaisin eikä suostunut edes yrittämään starttia, voi olla että sekin pitäisi laittaa lataukseen.
Kaivinkoneessa olisi ollut virtaa, mutta startti teki taas omat kiukkunsa, joten ei pyörähtänyt sekään kone (tosin luultavasti kesälaatua tankissa, niin eipä tuo käyntiin olisi lähtenytkään.)

Lapiossa ja lumikolassa tuntui tällä kertaa olevan parhaat tehot, joten niillä sitten tehtiin tarpeelliset lumen siirrot tällä kertaa. Käyttäjälle ei tarvinnut onneksi antaa sähköä suorituksen aikana.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Volvoissa muuten on systeemiä joka lämmittää polttoainesuodattimet, vaatii toki roikan päässä olemisen, mutta toimii ongelmitta kesälaadulla sen mitä tätä omaa peliä nyt on käytellyt.

Viime talven lumet tuli lykittyä cabrio-Fiatilla, joka on kyllä erittäin hauska peli, mutta saanut levätä tallissa nyt pyöräkuormaajan hankkimisen jälkeen.
Giulia Super -69

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kaivinkone on merkkiä New Holland Kobelco ja on aivan tuskainen laite.

Volvo on vielä matkalla mökille hetken aikaa.
Jos vaikka keväämmällä uskaltaisi lavettikyytiä tilata kun pikkutietkin on vähän leveämpiä.
Volvo on vielä lähtenyt normaalisti käymään, kunhan akussa on ollut mehua jäljellä. Talvilaatua on sen tankissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ah, ok :)
Giulia Super -69

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Onko ketään Ford-spesialisteja?

Kyseessä noin -80 4100 Fordi. Tuo tekee sellaista, että esimerkiksi 1800 rpm tai alle käy hyvin. Sitten jos kierrokset nostaa 2000..2200 tienoille, niin alkaa humpata kierroksia noin 200 rpm verran ja samalla pölläyttelee siniharmaata putkesta:

https://www.youtube.com/watch?v=B94ZlgoxyOk

Tiellä esimerkiksi alamäessä ei tee tuota, ylämäessä ei tee tuota, tasaisella sen sijaan humppaa jos yrittää liian kovaa ajaa. Eli kuormalla kiertää puhtaasti täydet.

Mietin vain, että onko vika vai pumpun ominaisuus :roll: Polttoainepuolellahan tuo kuitenkin on. Ei ole hirveästi historiatietoa kun alkuperäinen omistaja on jo useita vuosia kyntänyt autuaampia peltoja..

Yhdestä polttoaineputkesta löytyi pieni vuoto ja tuo korjattiin. Ei kuitenkaan vaikuttanut käytökseen mitään. Nyt ei ilmavuotoja vaikuttaisi enää olevan. Pumpussa on kaikki sinetit paikoillaan että ei sitä ole kukaan roplannutkaan. Vasta siirtoajettu noin 60 km ja ainakin sen matkan käytös oli ihan samanlaista kokoajan. Muuten kone vaikuttaa ihan terveeltä ja on juuri huollettu läpeensä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Polttoaineputkien putsaus ja suodattimen vaihto voisi jo auttaa. Vanhemmissa traktoreissa missä runkotankki, tuppaa se tankki ruostua sinne kerääntyneen veden takia. Omasta 502 on kerran traktorikorjaaja ja kerran olen ite ottanut tankista tulevat putket irti ja puhaltanut ne puhtaiksi. Ne mitä helposti sai, oli iha tukossa ruoste ja muusta moskasta. Vähän tekee samaa tuo 502 nyt kylmänä, eli heijaa kierrokset pienillä kierroksilla, meinasin jättää putsaamiset jne lämpimämmille keileille. Pitäisi varmaan ihan tankki tyhjää ja hapottaa tms.
Suoraan vaan suoraa

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Ensinmäinen valmet 15 löyty ihan alfan ansiosta..vesipumppu suti tyhjää ja vedet ulos. Veden lainaus reissulta tarttui pikkuvallu mukaa, mut eihän tolla paljoa maansiirtoa tehdä.

Tuli myös hommattua kytkinvikainen 500:n. Avaimesta käyntiin 14v seisonnan jälkeen. asetelma/levy ja akseli vaihtoon (luukusta helppo vaihtaa) ja reilu parivuotta ollut ajossa. Laatikkokin tuntuu olevan hyvässä kunnossa, ei pahemmin ujella. Kauppoja ei tarvinnut paljon miettiä, kun hinnan kertoi millä lähtee tai jää siihen.

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 271
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Fordin käyntiongelmat haiskahtavat polttoaineen saantiongelmilta, kuten Garmund totesi myös. Eikös tuo ole myös jakajapumpulla? Siinä menee säädöt sekaisin, jos polttoainepuoli ahdistaa. Oireet ovat juuri tuon kaltaisia. Kannattaa käydä pa-linjat läpi, tankin puhdistus ja suodattimien vaihto. Omalle kohdalle on kerran sattunut Fiat, jossa tankilta suodattimelle menevä linja oli puolittain tukossa. Avautui paineilmalla.
rakkaudesta rautaan...

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tosiaan tuo voortti on huollettu ja suodattimet vaihdettu. Täytyy koittaa puhaltaa naftalinjat vielä tankkiinpäin. Tosin voi lie olla myös vaan jumitteleva säädin. Tuskin tuo kone on täysiä kierroksia nähnyt muutamaan vuosikymmeneen :lol: Kuitenkin tuntuu jännällä ettei tunnu potevan polttoainepulaa veto päällä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Nykyiset dieselit on niin kuivia, ettei vanha jakajapumppu toimi kunnolla. Vaikka Redlinen lisäaine tankkiin niin veikkaan, että ongelmat poistuu.
Giulia Super -69

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Uudelle tilalle tarttee jonkun työkoneen - pääasiassa talvisia lumihommia varten, mutta ei kai se haittaa jos samalla vehkeellä kaivaa montut, pilkkoo puut ja keittää kahvit.

Keskimäärin jos asiaa alkaa puhumaan, n. 107% ihmisistä, etenkin niistä joillei oo kokemusta tai on korkeintaan 10m2 piha, hypettää että pitäs ostaa mönkijä. Muutaman vuoden kun on naapurin tetsaamista Polariksen 281kg nelivetomagnumilla kattellu, niin se on yhtään mihinkään aivan liian kevyt vehje. Ekstrapoloin tuosta, että alle 400kg kuivapainolla olevat lelut saa sysätä suoraan paaliin, realistisesti jossain 600kg nurkilla todennäköisesti alkaa olla vermeellä edes jotain virkaa ja tonnisella lykkis jo lunta ihan ok, vaikkei se vielä kahvia keitäkään. Toisessa ääripäässä naapurin Case 120 on jo ihan liian iso, vaikka sinänsä pähee vehje onkin. Eikä sekään keitä kahvia.

Mutta niin, jos kattelee noita tonnin tahi alle painavia pikkutraktoreita, niin monessa ilmoituksessa lukee että ei tarvi rekisteröidä. Jos oikein oon ymmärtänyt, niin eihän nyt mitään tartte rekisteröidä/kilvittää kun omalla pihalla häärää, mutta toisaalta ei kai millään pienelläkään raktorilla saa painua yleisen tien puolelle ilman kilpiä. Vai oonko hakoteillä ja joku kiero säädös viime vuosituhannelta sallii siirtymiä rekisteröimättömällä väpyttimellä, jos teho, paino ja huippunopeus on tarpeeksi alhaisia? Ei mitenkään tee mieli ajaa miinaan, että mahdolliset siirtymät pitäis aina viiä kärryllä (jota ei ole).

Liikennevakuutus kannattaa tietty olla joka tapauksessa, mutta sen onneksi saa ilman kilpiäkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Eipä ainakaan vähän vanhemmassa traktorissa ole rekisterissäkään olevan kulut paljoa mitään muistaakseni. (voin kaivaa tarkemmat luvut) Liikenenvakutus taisi olla joku 80e vuosi. Nopeat traktorit (liikennetraktorit= 50 km/h) mitkä kulkevat 60 km/h tarvii muistaakseni kesällä voimaan tulevan uuden tieliikennelain ja asetusten mukaan katsastaa jatkossa. Ps Katos perskule toi Nopea traktori on termi mitä niistä käytetään ihan oikeasti :D

Kevyt traktori tarvii (varsinkin takaveto) miusta ketjut ainakin lanan kanssa tien aukaisuun. Joku ~80 hp vehe riittä aika hyvin jo lanankanssa lumihommiin ja klapikoneen eteen. (tosin sähkökäyttöinen klapikone olis halvempi käyttää; sähkö vs polttoaine)


Edit + offtopic: Kuitenkin sellaisen b-luokan nopean traktorin, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa ja joka on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla, suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa.

Oho 80 kulkeva traktori...

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... t#c09e1a0c
Viimeksi muokannut Garmund, 14 Maalis 2020, 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, rekisteröidyn kulut ei pelota vaan se, että saako kilvetöntä vehjettä kilpiin (etenkin jos ei ole ennen ollut) vai käykö calibrat ja niin, ettei saakaan käydä edes naapuria moriestamassa. Jos ei ole varmuutta että kilvettömän saa kilpiin tai että sillä saa ajaa tiellä, niin semmonen jää ostamatta. Hämmentää se teksti, että ei tarvi rekisteröintiä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kyllä mää sanoisin, että niihin lumihommiin juurikin se paino on tuota tehoa olennaisempaa. 80 hevosta on pihakoneeseen jo todella ruhtinaallisesti, 50-60 pollea riittää pitkälle. Mönkijä on joihinkin hommiin ihan kätevä, 350 Hondalla ajelee pienet määrät polttorankaa näppärästi sulan maan aikaan ilman ajouria, mutta lumikoneena vähänkään isommalla pihalla vaatii kuskilta lehmän hermot. Halkomakoneen käytöstä jos puhutaan, on traktorin perässä roikkuva täysin no-brainer, halpahallien sähköhimmelit peittoaa hyvällä kirveellä ja pikkutraktorin polttoaineen kulutus klapinteossa on häviävän pientä. Lisäetuna helppo liikuteltavuus ja "langattomuus." Mutta joo, vaikka Leyland 344 on hoitanut piha- ja polttopuuhommia kotipuolessa jo yli 30 vuotta varsin vähin murhein, ostaisin itse varmaankin 475 Natikan nopeuden tähden, tai 80-sarjalaisen Fiiun. Ja jos hyvin käy, asian laitaa pääseekin piakkoin tuumaamaan ihan tosissaan. :onfire:
Viimeksi muokannut Teddy, 14 Maalis 2020, 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, lunta tönätessä pitää olla massaa millä työntää. Muuten joutuu työntään vauhdilla, eikä esmes täysillä kiveen ajaminen oo kovin raikas idea.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Ja vaimon isältä jäi neliveto Fordi yli joka tullenee kesällä myyntiin. Vähän ajettu ja hyvin pidetty, etukuormaajalla. Jotain 88 tms vuosimalli, 6030 tms malli. Riihimäellä ja hintaa jotain toiselle kympille ilmeisesti. Tosin jollei anoppi saa myytyä tilaa ennen syksyä niin jää vielä ainakin ensi talveksi jatkamaan lumikoneen virkaa missä viime ajat muutenkin ollut.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Polforea kirjoitti:Joo, lunta tönätessä pitää olla massaa millä työntää. Muuten joutuu työntään vauhdilla, eikä esmes täysillä kiveen ajaminen oo kovin raikas idea.
Kuten neitoa, massaa tarvii, just joo.

Osta Massey Ferguson 35, on näpsä työkaveri ja komia.
Lisäksi hankit kypärän josko tökkäät johonki ja liito alkaa. :-D

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Traktorin vakuutus on tosiaan noin 50..80 e/vuosi. Jos ei ole rekisterissä niin tielle ei ole asiaa. Jos oikein tarkkoja oltaisiin niin kilvettömällä ei saisi ajaa oikein missään. Myös varastettuja traktoreita on kaupan, sikäli olisin vähän varuillani jos on paperiton.

Kaverilla on takaperin käännetty 700 vai 702 valmet kuormaaja. Tuo on rajoitettu laatikosta alle 25 km/h ja vakuutettu työkoneeksi. Vakuutus noin 500 e/v. Tämä on käsittääkseni juuri se ”ei tarvitse rekisteröidä”.

Mönkijä on hyvä kone oikeassa käytössä. On tosiaan melko näppärä rankojen ajossa, mutta ei sillä toki traktorikuormia tuoda. Jos käsin kuormaa niin mönkijällä pääsee ihan viereen, traktorilla usein ei. Lumen auraus on ihan jees jos on hyvä aura, kaupasta moisia ei tahdo saada. Jos pihan leiska on sellainen että lunta joutuu kasaamaan niin ei tule mitään. Jos on tilaa työntää joka puolelle sivuille niin silloin homma toimii. Tosin joku 40 cm alkaa olla ihan maksimi penkka. Paljon jos siis tulee lunta niin talven mittaan piha pienenee ja tie kapenee. Ihan hauska moisella on käydä myös safareilla ryskäämässä joskus.

Tänä talvena ei omassa traktorissa ole ollut linkoa perässä lainkaan. Pihan pohja ollut sula niin helpompi ollut mönkijällä koittaa välttää sepelin levittämistä nurmikolle sen muutaman kerran mitä jotain vähiä lumia tullut siirreltyä. Sama ideahan se auraamisessa on riippumatta millä sitä tekee. Kesällä täytyy jo pohjat katsoa. Jos on paljon kiviä sun muuta tiessä niin vehkeet siinä hajoaa.

Traktoria jos katsoo pihakoneeksi, niin melkein sanoisin että mikä vaan oikea traktori käy. Eli jos jättää piikkilangankiristäjät ja harmaat verkut pois. Takaveto tarvitsee kyllä ketjut talveksi.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Gasket kirjoitti: .....Eli jos jättää piikkilangankiristäjät ja harmaat verkut pois. Takaveto tarvitsee kyllä ketjut talveksi.
Joo harmaa ferguson, no good. Diesel Ferku 35 ja takaveto on hyvä ja luotettava.
Tuohon aikaan niitä ei saanut täyssähköisinä tai hyprideinä.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mistään mitään tiedä, mutta muutama juttu tuli mieleen:

- Kopillinen vai kopiton traktori? Toinen menee tarvittaessa vähän matalampaankin talliin, toista voi säilyttää ulkona ja on muutenkin turvallisempi ja miellyttävämpi talvikelissä

- Mönkijä ja etenkin sen kärry on oleellisesti matalampi. Se on mukava ominaisuus kun tekee kuormaa käsipelissä.

- Onko linko lumien putsaukseen mahdollinen? Voittaa auran ja kauhan jäljen siisteydessä, mutta nuoskakelillä melko turha laite.

- Mönkijän ja traktorin välissä on myös Avant -tyyppiset värkit, jotka on aika monipuolisia. Joku voisi sanoa että ovat huonoja kompromisseja ja hitaita, mutta jos ei paljon tule siirtymiä niin pärjää sellaisellakin.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja arv »

TeroPee kirjoitti:- Kopillinen vai kopiton traktori? Toinen menee tarvittaessa vähän matalampaankin talliin, toista voi säilyttää ulkona ja on muutenkin turvallisempi ja miellyttävämpi talvikelissä.
Kopista pikkutraktorissa ei ole kuin haittaa, jos käyttö on omassa pihassa lumentyöntelyyn. Vanhassa traktorissa koppi on kylmä, lasit aina jäässä tai huurussa. Koppiin on hankala kulkea yms. eikä sinne kannata kuvitella menevänsä lämmittelemään.

Jos taas on vähänkään tieajoa, niin kopittomalla se on kylmää ja märkää kyytiä lähes aina. Kesähelteellä voi olla muutama hetki kun se on mukavaa. Mikä tahansa koppi, joka suojaa tuulelta on parempi kun ei mitään.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllä mää nössönä haluaisin turvakopin tai vähintään tarpeeks järeet kaaret ja turvavyöt. Kyä se ny ainakin pihassa pystyssä pysyy, mutta ihan en vanno tontin reunemmilta osilta.

Lämpöö saanee rattorinkin koppiin defalla vihreän rautakangen läpi, ei mun nähdäkseni eroa henkilöautosta sen suhteen ihan kaameasti.

Näen lingon mahdollisuutena ja lanan välttämättömänä.

Dieselfarkkaudissa eli Avant-traktorissa olisi puolensa. Mönkijään verrattuna kuormaimella voi nostaaja raktoriin verrattuna laite lie ketterämpi. Asiallisten moisten historia on lyhyempi ja markkinat pienempiä, joten hintahaarukka on helposti ikävän korkea. Kyllä mää meinaan ykköstonneilla pärjätä hankintahetkellä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Teddy »

TeroPee kirjoitti:- Mönkijän ja traktorin välissä on myös Avant -tyyppiset värkit, jotka on aika monipuolisia. Joku voisi sanoa että ovat huonoja kompromisseja ja hitaita, mutta jos ei paljon tule siirtymiä niin pärjää sellaisellakin.
500-sarjalaisella Avantilla on tullut jonkin verran törmyytettyä ja sanoisin kokoaan suuremmaksi laitteeksi. Tehokkaita värkkejä ahtaisiin paikkoihin, tähtitieteellinen hinta vaan estää omalla kohdalla edes harkitsemasta.

Jos kuormauskorkeus puunajossa mietityttää, niin reki on yksi vaihtoehto traktorin perään, siinä on kuormatila matalalla. Tai sitten juontokoura, nuuka mies tyytyy juontopuomiin, eli tavallaan kouran runko ja itse kouran tilalla kettinki. Maataloustraktorin hyvä puoli yleiskoneena on monipuolisuus, siihen voi kötöstää jos vaikka minkä sorttista lisälaitetta. Jos yhden koneen taktiikalla aikoo pärjäillä, niin en kyllä kopitonta ensi hätään ottaisi. Hytistä voi nypätä vaikka takalasin kokonaan pois, lakkaa ikkunat huurtumasta ja edelleen siellä sisällä saa olla sateensuojassa.

Edit: Tuossa lumityölaitteen valinnassa vaikuttaa paljolti se, minkä tyyppistä aluetta aikoo pitää puhtaana ja minkä kokoluokan koneella. Pienellä takapotkulla tien auraukseen linko on melkeinpä ainut vaihtoehto, pihan putsauksessa takalana saattaa olla parempi ja jos joutuu yhtään kasaamaan, etukuormaaja helpottaa tuskaa huomattavasti. Muutenkin vähemmän peltoveturina ja enemmän yleiskoneena toimivassa traktorissa kuormaajalle tuppaa löytymään käyttöä vähän joka välissä, eikä alustakoneen tarvitse välttämättä joka nurkasta raapia. Metsässä saattaa olla aisat tiellä, mutta aina voi valikoida kuormaajan, josta ne saa kohtuuvaivalla irti.

Yhtenä vaihtoehtona tipauttaisin tähän vielä pässi-Volvot. Siis nämä "takaperin ajettavat", esim. LM 620. Ovat riskejä nostamaan, tietääkseni kestäviä ja suhteellisen järkevään hintaan hankittavissa. Omista vaihtoehdoista jätin pois lavojen nosteluun sopivaa konetta etsiessä, kun älysin ettei hytistä oikein pääse ulos muuten kuin aisat alhaalla. Trukki tuli sitten ostettua.
Operating at the speed of dark

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Vähän sama mönkkärissä kuin avanteissakin, taitaa hyviä heikosti käytettynä ja eivät silti taida olla halpoja. Uuden hinnalla sitten ostaakin jo ihan hyvän käytetyn traktorin ja sama lisälaitteiden kanssa.

Itse melkein jättäisin kauhan pois, ainakin itse aika harvoi sitä tarvinnut ja melkeimpä lähinnä haittaa siitä. Taloa salaojittaessa nyt tuli hiekkaa siirrettyä sillä ja on se hyvä vastapaino 1000 kg lumilingolle. Jos tarvii pihatöitä jne tehdä enemmänkin (hiekan ja muiden tarvikkeiden siirtely, niin sitten hyvä) Nopeammin sitä pihatkin lingolla putsaa vetäen linkoa pyörittämättä lumet läjään kuin että yrittäisi kauhan kanssa säätää sitä oikeaan kulmaan ja säätää kokoajan kulmaa sillä "lanatessa". Jos mettään ei asiaa ole ja löytyy hyvä kauhallinen niin eipä siitä sinänsä haittaakaan ole.

Iitse suosisin hytillistä, tosin eipä hytittömistä ole kokemusta.

Linko näppärin kyllä kun ei kasaa penkkoja ja sitämyötä kavenna tietä, ainakin poikittaisruuvilla varustetulla lingolla pystyy vielä aika hyvin säätämään jättääkö pari cm lunta tielle (siis korkeimpaan kohtaan pari cm, muualle pahimmallaan yli 10cm...) vaiko raapii pinnan karheeksi. Kyllä sitä takavedollakin ketjuilla (varmaan myös lingon kanssa saa olla) pärjää, jos lunta on tullut paljon tai kinostunut saa pakittaen lanailla. Tietenkään tietä ei pysty raapia ja isompia määriä loskaa on ihan turha yrittää lanailla pois. Eipä ne nelivedollakaan ainakaan ilman ketjuja tai suurimmalla osalla lingoista onnistu. Ruuvilingolla missä torven sisäreuna ritilää menee vähän märempikin lumi, umpiseinämäisellä ei sitten ollekaan ja sen torven putsaaminen on aika persiistä. Pakkautuu suojalumi aika pirun kovaa sinne torveen, eikä se torvikaan ole kevyt kaataa ja nostaa pystyyn.

Meillä ei metsäkärryä ole kun ei oikein voi pelkkään polttopuiden tekoon sen hintaa perustella, juontokouralla mennään. Olisi sitä metsäkärry tai mönkkäri+(vetävä)kärry kouralla kiva, olisi paljon nopeampi kun pystyisi ottamaan puut muualtakin kuin valmiista kasoista ihan kasaan kiinni peruuttaen. Mönkkärille kun ei vielä taitaisi tarvita samalla lailla ajoreittejä tehdä kuin traktorille ja kärrylle, toisaalta traktorilla toisi puita metästä enemmänkin kuin "sylillisen" kerrallaan. Mönkkärillä saisi toisaalta vietyä myös taimet ja raivaussahan paikanpäälle eikä tarvitisisi lähimmältä mettäautotieltä/uralta kantaa.

Edit: Kannattaa minusta myös semmoinen trakotri katsoa, mihin löytyy huoltaja ja varaosia kohtuu läheltä.
Persiitä muuten ettei trakoreihin taida saada samalla lailla huolto-opaita ja varaosaluoetteloita kuin moneen vähän vanhempaan autoon löytyy. Tosin vanhoihin traktoreihin sitten löytyy varaosia ihan pienempiekin varaosaliikkeiden hyllystä. Ainakin valmet 502 ja kai monen muukin vähän suositumman kanssa näin. Tuohon 502 kyselin huoltokirjaa, niin ainakaan noita valmetteja huoltavalla firmalla ei ollut tietoa että semmosta saisi. (Noh sentään ohjekirjoissa vähän reilummin kerrotaan huoltotoimista kuin autojen)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja mutt »

Valmet 502 käyttö ja huolto:
https://drive.google.com/file/d/1C15I4g ... sp=sharing

Omassa tapauksessa traktoria käytännöllisempi on neliveto-pickup, kun siirtymää on sen verran. Ehtii muutakin tekemään, kuin ajamaan. Metsässä olisi kyllä helpompaa traktorin kanssa...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Garmund »

mutt kirjoitti:Valmet 502 käyttö ja huolto:
https://drive.google.com/file/d/1C15I4g ... sp=sharing

Omassa tapauksessa traktoria käytännöllisempi on neliveto-pickup, kun siirtymää on sen verran. Ehtii muutakin tekemään, kuin ajamaan. Metsässä olisi kyllä helpompaa traktorin kanssa...

Toksia :) On tosta varmaan paljon käyttöohjekirjassa, mutta se vähän kulahtanut vihkonen jo.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Polforea kirjoitti:Dieselfarkkaudissa eli Avant-traktorissa olisi puolensa. Mönkijään verrattuna kuormaimella voi nostaaja raktoriin verrattuna laite lie ketterämpi. Asiallisten moisten historia on lyhyempi ja markkinat pienempiä, joten hintahaarukka on helposti ikävän korkea. Kyllä mää meinaan ykköstonneilla pärjätä hankintahetkellä.
Nämä on aika hinnoissaan ja lopulta aika heppoisesti rakennettuja. Lisäksi sellainen juttu että suurin osa on jäykillä akseleilla, jolloin heti jos betonilattialta erehtyy maastoon (hiekkapihalle) niin on vaikeuksissa. En ole ollut traktori skenessä mukana pariinkymmeneen vuoteen, mutta jos itse hakisin pihatraktoria halvalla, niin tähtäilisin tuonne 70-80 lukujen taitteeseen mallia missä on tehdasasenteinen ohjaamo, lämmityslaite ja suurinosa hallintalaitteista ohjaamon oikealla laidalla. Esimerkiksi Valmetin 02 ja 03 sarjat, mutta tuolta konedatan puolelta voi kaivaa paremmin nippelitietoa malleista: https://konedata.net/traktorit/

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Teddy »

matti_vuorio kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Dieselfarkkaudissa eli Avant-traktorissa olisi puolensa. Mönkijään verrattuna kuormaimella voi nostaaja raktoriin verrattuna laite lie ketterämpi. Asiallisten moisten historia on lyhyempi ja markkinat pienempiä, joten hintahaarukka on helposti ikävän korkea. Kyllä mää meinaan ykköstonneilla pärjätä hankintahetkellä.
Nämä on aika hinnoissaan ja lopulta aika heppoisesti rakennettuja. Lisäksi sellainen juttu että suurin osa on jäykillä akseleilla, jolloin heti jos betonilattialta erehtyy maastoon (hiekkapihalle) niin on vaikeuksissa.
Joo, näitä juttuja on kuultu paljon trukeista, että ei voi ajaa sorapihalla ja talvella jää tasamaalle kiinni heti jos sattuu nokare lunta tielle, mikä on silkkaa paskapuhetta. Ei Avantilla mitään vakituisia etenemisongelmia sorapihoilla ole jäykästä rungosta huolimatta. Varsinaisesti maastoajoon eivät tietenkään ole erikoisen pystyviä, mutta eipä ole tarkoituskaan.
Operating at the speed of dark

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Itsekin olen kyllä seuraillut pieniä pyöräkuormaajia välillä. Ei moinenkaan olisi pihakoneena yhtään huono.

Onhan noissa kaikissa puolensa. Joku 165 massikka on aika perus ja saa osia. Tosin kopillisissa kytkin on ihan ihmeellisesti asemoitu penkin etureunan alle. Kopittomissa on eri tavalla. Noissa vanhemmissa kopillisssa kannattaa muistaa ettei ne välttämättä ole lämpimiä koppeja, joten ei se Defa oikein auta.

Saattaisin katsella Zetkoja. Itse asiassa tietäisin yhden 8045:n (muistaakseni) Crystallin kaupan. Tuohon olisi myös metsäkärry/kuormaaja. Toki nuo on vähän jähmeitä ja ergonomiat on mitä on, mutta hinta/laatu on ihan jees. Myös belarukset olisi oivia, mutta kumman vähän noita on kaupan nykyään. Aikoinaan meillä oli 425 kotopuolessa. Sitten isäukko myi sen pilkkahintaan kenellekään mitään sanomatta :evil:

Voihan siihen traktoriinkin tehdä matalan kärryn. Ei kärryn teko kovin ihme temppu ole. Irroitettavat pankot, niin tyhjääminen paljon helpompaa. Kuitenkin jos puun ajo on kotitaloustarpeen jokunen kymmenen kuutiota vuodessa, niin ei siihen hirmu hiteccivälineitä tarvitse. Ei se mönkijäkään oikeasti ole kovin huono tuossa koska ei tarvitse uria ja siten ranka menee suoraan kyytiin. Vaikka olisi kuormaajatraktori, niin sille saat vetää rangat uran varteen kasaan. Alkaa muuten ryteikössä jo joku 20 metriäkin siirtymää puhalluttaa.

Jos vanhempiin traktoreihin tarvitsee manuaaleja, niin kannattaa etsiä ruotsalaiset masinistit (muistaakseni "maskinisten"). Heillä on rekisteröitymisen jälkeen ladattavissa hyvin laaja valikoima manuaaleja eri kielillä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ite jättäisin kokemuksen kautta belaruksen väliin... Jarrut alimitoitettu, etupyörät kottikärrykokoa, ei käänny mihinkään ja ainakin paikallinen trakorikorjaaja lopetti parin rempan jälkeen vastaamasta soittoihin :-D Tosin eipä noi nyt vähäisessä käytössä niin varmaan haittaa, mutta tuolloin vielä viljeltiin itse. Maatalouskäytöstä ei paljoa kehuttavaa jäänyt, hmm oliskohan ollut takanostolaite kakstoiminen mikä oli ihan kiva. Noston lisäksi myös alaspäin liike hydraulisesti(yleensä toi kai vaan painovaimalla), oli näppärä kun kiinni jäädessä sai sillä perän ilmaan jotta sai puuta renkaiden alle. (Ja se jäi usein kii vs sitä seurannut selvästi isompi eturenkainen fordi. Noh isä olisi voinut olla vähän varovaisempi mihin yrittää ajaa ylipäätänsä..)
Suoraan vaan suoraa

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Tuo 425 on ilmajäähy. Joskus ihan omissa alkuhämärissä oli jotain pientä peltotouhua. Sen muistan, että lämpöjä piti vahtia jos vaikka äestä veti sen mitä tuo jaksoi. Metsässä joskus sopiva tikku meni portaalin etumurrokseen sen rikkoen. Muuten oli huoleton laite. Kuitenkin 4-veto, tosiaan 2-toiminen nostolaite, lämmin eikä hirmu meluisa koppi, orbitrol-ohjaus, selkeää perustekniikkaa ja suunnanvaihtaja (meni takaperinkin 30+ km/h, näppärä lumia työntäessä). Toki ergonomia vähän mitä sattuu ja vähän juu kankea kääntymään, mutta kyllä tuo kaikki pihakoneen kriteerit täyttää. Eri asia toki sitten jos siellä meinaa istua tuhat tuntia vuodessa, mutta pihakoneeseen kun useimmin tulee se muutama kymmenen tuntia. 525:lla olen myös ajellut ja siitä en tykännyt yhtään niin paljoa. Tuohan on täysin eri kone.

Hydrauliohjaus on kyllä sellainen, että tottumattomamman kuskin peukalot säästää metsässä hyvin äkkiä.

Traktorit on kyllä ihan kun autotkin. On vannoutuneita ja vähemmän vannoutuneita kuskeja, mutta yleensä ainakin mielipide on kaikilla :lol:

Katsoo budjetin, sitten katsoo mitä sillä saa ja sitten valitsee mieluisimman. Helppoa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuollainen olis aika pätevä lumikoneena. Tuli myytyä viime kesänä kyseinen kone.
Liitteet
IMG_20180203_114308.jpg
(147.54 KiB) Tiedosto ladattu 2575 kertaa

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Teddy kirjoitti:Joo, näitä juttuja on kuultu paljon trukeista, että ei voi ajaa sorapihalla ja talvella jää tasamaalle kiinni heti jos sattuu nokare lunta tielle, mikä on silkkaa paskapuhetta. Ei Avantilla mitään vakituisia etenemisongelmia sorapihoilla ole jäykästä rungosta huolimatta. Varsinaisesti maastoajoon eivät tietenkään ole erikoisen pystyviä, mutta eipä ole tarkoituskaan.
Jos jäykät akselit olisivat paras mahdollinen rakenne, niin varmaan sitä käytettäisiin myös oikeissa pyöräkuormaajissa. Avantti varmasti menee maastossa mutta yritäppä siinä samalla tehdä sillä kauhalla jotain tarkkaa kuten kuoria nuoskalunta pehmeän sulan pihamaan päältä. Omat ajelut perustuu 520 linkkumalliin. Kuvalla huomio.
Kuva

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Avant on varmaan eri värkki, mutta omalla trukilla ei kyllä pitkälle pääse konehallin ulkopuolella :oops:

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Rolle kirjoitti:Avant on varmaan eri värkki, mutta omalla trukilla ei kyllä pitkälle pääse konehallin ulkopuolella :oops:
Tarttee muuten tähän täsmentää sen verran, että umpikumirenkaalla ja muutenkin jos oikein pieni pyörä on, niin hyvinkin saattaa meno olla nihkeää. Omassa vehkeessä ilmakumit, vetävät 7x12" luullakseni Silestone merkkiset pintakuviosta päättäen. :lol: Hämmästyttävän hyvin etenee noilla eväillä 3500...4000 kg painava kahden tonnin vastapainotrukki jokseenkin kantavalla sorapihalla (ei rakennekerroksia) ja varsinkin polanteella saa ajella hyvin huolettomasti niin kauan kuin keli pysyy vähänkin pakkasen puolella, suojakelillä mietittävä vähän tarkempaan mihin tunkee. Kohtuu jyrkkään mäkeenkin nousee ilman ketjuja, en nyt valehtele prosentteja, mutta ei tuo aivan loivakaan rinne ole. Näppäryyttä/euro -suhde on melko lyömätön, jos lavoja mielii nostella ja pariin metriin leviävien piikkien päällä on hyvä värkätä jos vaikka mitä, portaattomasti korkeussäädettävä työtaso. Mutta ei tässä enää ihan raktorista puhuta.
Operating at the speed of dark

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kyllä iso nelikko-fiiu olisi varmasti hyvä lumikone, mutta ei taida ihan ykköstonneilla irrota. Tai jos irtoaa, niin mulle yksi kiitos heti. Tosin noita vähän kevyempiä ja vanhempia fiiuja on välillä ihan kohtuuhintaan kyllä kaupan. Kannattaa niitä seurata.

Jokusella tutulla on noita avantteja. Jossain vaiheessa lisävarusteena vai vakiona tuli noihin lisälukitusmahdollisuutta ja etenemiskyky parani. Monen maatilan piha kun on monasti vähän liejua. Sehän noissa on kun niillä yritetään vähän mahdottomia. Niille luvataan nostokykyä (levystä), mutta kun piikkeihin laitetaan pyöröpaali, niin ollaankin ihan rajoilla tai vähän yli. Sitten lisäpainoa perään ja paineita ylös. Järkikin sanoo, että tuolla tapaa kun kone on ihan limitillä, niin kärsii se ja on kiikkerä. Pakko olla jäykkä runko tai maajussit kaataa nuo heti.

Itsellä on tallin nurkassa ollut muutaman vuoden jo hahmoteltuna keskeltä nivelletty runko Patrollin akseleilla. Tuohon olisi volvon 1,6 dieseli johon sovitettu pari hytikkapumppua perään ja puomistot laskettu reilun tonnin kuormalle. Saa nyt nähdä milloin ehtii tuota jatkaa taas, mutta oiva pihakone moinen olisi.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joku joskus kehui tällaisia käteväksi. Eka nettikoneen mainostettu :D

https://www.nettikone.com/massey-ferguson/1080/1911416

Mä en noista mitään tiiä. Valmettia oon joskus ajanut, se oli joku iso nelivetorohjo. Niinku hitonkokonen vehje.

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Aquatica kirjoitti:Joku joskus kehui tällaisia käteväksi. Eka nettikoneen mainostettu :D

https://www.nettikone.com/massey-ferguson/1080/1911416
Aika iso vehje jos ihan pikkuhommiin tarvitsee.

Tällainen massikka sopii mainiosti pienempään työhön. Harrastajiakin tämä kiinnostaa, joten voi maksaa reilusti.
https://en.wikipedia.org/wiki/Massey_Fe ... e_view.jpg

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Teddy kirjoitti:Kyllä mää sanoisin, että niihin lumihommiin juurikin se paino on tuota tehoa olennaisempaa. 80 hevosta on pihakoneeseen jo todella ruhtinaallisesti, 50-60 pollea riittää pitkälle.
Totta kyllä sitä toi 50-60 hp riittää moneen hommaan, empä pysähtynyt miettimään minkä verran tehoa sitä noissa pienemmissä traktoreissa on.
Suoraan vaan suoraa

Vastaa Viestiin