Alfa ja Delta - huonoa luotettavuutta ja surkeaa palvelua?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Alfa ja Delta - huonoa luotettavuutta ja surkeaa palvelua?

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Yleinen mielikuvahan tuntuu olevan että Alfa Romeo on melko runsasvikainen automerkki jonka osat ja korjauttaminen maksavat maltaita. Viat eivät ole sieltä helpoimmasta päästä selvittää - on outoja lamaannuttavia sähkövikoja, mystisesti ennen vaihtovälin puolikasta katkeavia jakopäänhihnoja jotka romuttavat koko koneen ja rasvaamisesta ja puslien vaihtamisesta huolimatta raivokkaasti narisevia tukivarsia.

Maahantuojakin on surkeudessaan legendaarinen, noin 95% alfaBBS:n lukijoista antaa firmalle epäluotamuslauseen. Myyjät eivät tiedä mitä myyvät eivätkä ole kiinostuneita. Huollossa ei osata korjata yksinkertaisimpiakaan vikoja vaan arvaillaan, pompotellaan ja ylilaskutetaan osista jopa kolminkertainen hinta. Mallistosta ei edelleenkään löydy esim. diesel malleja joilla olisi todella kuuma kysyntä vaan ainoastaan järkyttävästi kuluttavia bensamalleja...


MUTTA!


Mitä jos tämä kaikki onkin tehty tarkoituksella? Mitä jos Alfat suunnitellaan jo alunperin pikkuvikaisiksi? Liittimiä ei suojata kunnolla joten saadaan aikaan sähkövikoja. Jakohihnan kumiseos on tarkoituksella heikkoa eikä missään nimessä ketju. Tehtaalla hutiloidaan tarkoituksella vikoja sinne tänne jotta luotettavuuden mielikuvaa ei pääse syntymään. Ja Delta kantaa kortensa kekoon tarjoamalla surkeiksi parjattuja palveluitaan.

Miksi?

Etteivät suuret massat kiinnostuisi autosta tehden siitä jokamiehen auton.

Useimmat Alfan omistajathan valitsevat auton juuri siksi, että sillä on mystisen urheilullinen maine ja koska niitä ei näe joka kadunkulmassa. Haluamme erottua, nauttia mahtavista ajo-ominaisuuksista ja ulkonäöstä. Meitä eivät pikkuviat haittaa vaan korjaamme ne itse tai löydämme viiden sadan kilometrin päästä jonkun asialleen omistuneen jonka huomaan uskallamme rakkaamme jättää. Rakastamme haasteita ja vaikka Deltassa myyjä kuinka yritti suositella meille halpaa ja taloudellista Ladaa / Kiaa vääntäydyimme järjestä piittaamatta Alfan rattiin. Ja rakastuimme.

Haluammeko siis että Alfan pikkuviat hiotaan kuntoon tuotantolinjoilla ja massiiviset mainoskampanjat ylistävät Alfan luotettavuutta, turvallisuutta ja taloudellisuutta? Että Tojotakansakin alkaa kiinnostua merkistä lisäten Alfakantaa tuhansilla ja taas tuhansilla yksilöillä joissa on hinauskoukku, kattotelineet ja mustaa savua yskivä dieselmoottori?

Minä en ainakaan halua! Ja ehkä Alfa Romeon päättäjistössä ja Delta-auton johdossa on vielä henkilöitä jotka haluavat pitää Alfan Alfana eivätkä muuttaa sitä Tojotaksi. Kunnioittakaamme siis Alfaa ja Deltaa siitä hienosta työstä jota ne ovat tehneet pitääkseen suosikkiautomerkkimme poissa massojen kynsistä ja rakastakaamme huonoa palvelua ja pikkuvikoja!

Avatar
Boot
Viestit: 63
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 10:50
Car(s): Giulietta -78, -84,
75 -86 1.6 & 2.0 TS
164 -92 2.0 TS
166 -00 3.0 V6 24v Sportronic
Paikkakunta: Bålsta

Viesti Kirjoittaja Boot »

Aamen !
Kaikki tietää Alfan, harva sen vaan tuntee!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Totta joka sana.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Mirafiori
Viestit: 607
Liittynyt: 04 Joulu 2003, 01:56

Viesti Kirjoittaja Mirafiori »

älkää viitsikö...
Miten voitte kuvitella että fiat ei halua että Alfoja myydään mahdollisimman paljon? Fiat konserni tekee autoja ansaitakseen, ei tyydyttääkseen alfisteja, valitettavasti... vastahan vuosi sitten alfa-vastaava Daniele Bandiera (mies joka halusi Breran tuotantoon ja 8C konseptin valmiiksi) sai potkut kun myyntiluvut eivät tyydyttäneet Torinon johtoa....

Mitä tulee laatuun nykyinen alfa pomo, ex-bmw johtaja Kalbfell tekee varmasti kaikkensa jotta laatu olisi mahdollisimman hyvä, joka tapauksessa Alfalla ei tälläkään hetkellä ole mitään häpeämista asian suhteen....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, hyvä idea! Rakennetaan paskaa niin sitä pidetään eksoottisena ja haluttavana.

Sarkasmia tai ei, mutta minä kyllä ostin Alfan muusta syystä kuin jakohihnan katkeamista toivoen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Alfa ja Delta - huonoa luotettavuutta ja surkeaa palvelu

Viesti Kirjoittaja mml »

Cotson kirjoitti:Useimmat Alfan omistajathan valitsevat auton juuri siksi, että sillä on mystisen urheilullinen maine ja koska niitä ei näe joka kadunkulmassa.

Kyllä tuo alkaa olla toiveajattelua etteikö ainakin 156:ia alkaisi jo olla joka kadun kulmassa jopa täällä pohjoisessakin. Ainakin hieman suuremmissa kaupungeissa.

Ei sillä ettenkö kannattaisi yksilöllisyyttä ja kaunista muotoulua ja muita hienoja asioita joita Alfa Romeo edustaa. Ajanhan itsekin 156:lla.

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

En minä siis tosissani usko että viat ja huono palvelu ovat osa jotain salajuonta :-D

Mutta siinä olen tosissani että jos Alfasta tulisi suosionsa puolesta uusi Volvo ja sitä markkinoitaisiin suurilla kampanjoilla 'tavallisille tallaajille' kannan kasvaessa 20-kertaiseksi niin minä etsisin itselleni uuden kiinnostavamman auton. Olisivat ajo-ominaisuudet sitten kuinka hyvät tahansa.

Eli olen nykytilanteeseen varsin tyytyväinen ja toivon ettei Delta skarppaa liikaa ainakaan mainontaansa :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No joo, olisin voinut laittaa hymiön siihen kommenttini perään. Ja ainain osin samaa mieltä siitä että pienehköt myyntimäärät tekevät autosta kiinnostavamman. En silti pistäisi laadun paranemista pahakseni, kyllähän sen huomaamiseen tarvittaisiin kumminkin sukupolvi tai kaksi Esson baarin miehiä :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Taisitte kaverit ainakin puoliksi leikillänne kirjoitella vaikka hymiöt puuttuikin :wink:
Toisaalta, todellista omistautumista merkille on se, että ei välitä negatiivisista asioista vaan nauttii vain niistä positiivisista.

Siinä olen kyllä ihan samaa mieltä etten toivo Alfasta tulevan vain badge engineering Vectra tai Saab :shock:

Joku muutaman euron osa kun pakottaa viemään auton pajalle testeriin niin kyllähän se närästää, mutta minkäs teet näille nykyautoille. Onneksi samat vaivat on muillakin merkeillä, mutta niistä ei puhuta samaan sävyyn kuin Alfan vastaavista. Johtunee merkin historiallisesta rasitteesta, ainakin Esson miesten mielissä on varmasti ekat Sudit ja 70-80 lukujen muukin tuotanto osittain.

Tuosta tuli mieleen se totena kerrottu juttu Alfasudien maalivioista. Kun asiaa tutkittiin niin viat saatiin loppumaan kun kiellettiin futiksen pelaaminen maalaamon hallissa, johon juuri maalatut korit oli varastoitu :lol:

Näin siis Italiassa silloin.

Nykyään taitaa olla suurin ongelma monet alihankkijat, joiden tuotteiden laatua ei voida testata tehtaalla ennen autojen luovutusta.
Ennen vanhaan alihankintaosat olivat jopa laadun tae joissakin tapauksissa, mutta silloin käsityö olikin arvossaan.

Kustannustehokasta lienee myös nykyään yleistynyt tuotteen testauttaminen asiakkaalla. Miten muuten on mahdollista että kannattaa ennemmin kutsua takaisin puoli miljoonaa autoa huoltoon kuin tehdä asiat kunnolla jo tehtaalla?

:crazyeyes: :lol:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

hmm... osa syynä myös vaatimukset mukavuudessa, tehossa, turvallisuudessa, päästöissä, huoltoväleissä yms. Samoin alihankkijoiden kilpailuttaminen pelkällä hinnalla. Osat muuttuneet isommiksi moduuleiksi joita ei voi korjata ja joihin ei saa osia erikseen. Ehkä helpompi ja halvempi valmistaa, mutta korjata ei.
Ainut selvä kehitys minkä vanhoihin Alfoihin ottaisin on sinkitty kori.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin