
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Eikös mopopaikat o samassa asemassa perhepaikkojen kanssa?
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Duunin parkkiksella on suht vähän perhepaikkoja. Mutta ajauduin kerran IKEAn perhepaikoilla pieneen sanailuun epämiellyttävän rouvashenkilön kanssa. Tulimme vaimon ja silloin taapero-ikäisen pojan kanssa kyseiseen aikuisen miehen purgatoryyn. Sisällä huomasin lompakon jääneen autoon ja lähdin sitä yksin noutamaan. Kun pääsin autolle, viereisen paikan rouvakaksikko mulkoili minua pitkään. Lompsa kourassa laittelin ovet lukkoon, niin toinen ruusuista ryhtyy minua santsittamaan "Tää paikka on perheille - on se ihme ettei osata lapsia kunnioittaa" Muistan siihen sanoneeni että "suurempi ihme tässä on että joku on sua suostunut panemaan". Loppui jutustelu lyhyeen.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
^^
Mähän jätän aina perhepaikalle. On vanhempien tehtävä opettaa nassikkansa olemaan aukomatta ovia toisten kiesien kylkiin, ei siihen tarvita perhepaikkoja. No tilantarvehan toki on turvaistuimillisissa se pointti kyllä.

Mähän jätän aina perhepaikalle. On vanhempien tehtävä opettaa nassikkansa olemaan aukomatta ovia toisten kiesien kylkiin, ei siihen tarvita perhepaikkoja. No tilantarvehan toki on turvaistuimillisissa se pointti kyllä.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^Perhepaikoilla ei toki ole mitään juridista asemaa, mutta on kyllä omalaatuinen asenne, että jos laki ei muuta määrää, niin käyttäydytään täydellisen itsekkäästi.
Re: Liikenteestä
Tupakalla parvekkeella. Joku äijä tunkee VARATULLE paikalla eli meidän ruutuun Skodalla. Huusin että: "Ajat varatulle paikalle". Hiljasta oli. Huusin kovempaa, että se on varattu paikka! Sitten pysähtyi ja sanoo: Kaikki vieraspaikat on varattu! Minä siihen: että en mahda sille asialle mitään, mut me tuosta paikasta maksetaan.
Skoda mies:No, Pittääkö tämä siirtää? Oon äitin luo menossa. Että jos sais yön yli olla, kun äitee ja kaikki. Vastasin sitten: No, mee äitinpoika.
Kiitosta sitten vaan tuli vastaus.
Skoda mies:No, Pittääkö tämä siirtää? Oon äitin luo menossa. Että jos sais yön yli olla, kun äitee ja kaikki. Vastasin sitten: No, mee äitinpoika.

Re: Liikenteestä
^^^Muakin harmittaa kauheasti jos joku kolhii ovia, elama on. Muttei tule mieleenkaan laittaa varsinaiseen perhepaikkaan ellei ole perheen pienempi mukana/tulossa kyytiin.
Se etta ottaa ns perheruudun itselleen oletuksella ettei kaikki lapset ava auton ovea tarpeeksi varovasti kun niilla on miljoona muuta asiaa kesken ja opittavaa ei ole reilua seuraavalle perheelle joka oikeasti tarvitsee sen perheruudun.
Tuon auton toivotun koskemattomuuden itse toteutan niin etta aina kun mahdollista laitan kaukaiseen ruutuun sen sijaan etta kaytan enemman aikaa ja naftaa siihen etta juuri se maaranpaata 'lahimpana' oleva ruutu löytyisi, jossa muuten myös usein vilkkain liikenne, kiireisimmat kaksjalkaset, pienempia kuljettavat, paljon tavaraa kantavat jne.
Se etta ottaa ns perheruudun itselleen oletuksella ettei kaikki lapset ava auton ovea tarpeeksi varovasti kun niilla on miljoona muuta asiaa kesken ja opittavaa ei ole reilua seuraavalle perheelle joka oikeasti tarvitsee sen perheruudun.
Tuon auton toivotun koskemattomuuden itse toteutan niin etta aina kun mahdollista laitan kaukaiseen ruutuun sen sijaan etta kaytan enemman aikaa ja naftaa siihen etta juuri se maaranpaata 'lahimpana' oleva ruutu löytyisi, jossa muuten myös usein vilkkain liikenne, kiireisimmat kaksjalkaset, pienempia kuljettavat, paljon tavaraa kantavat jne.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Oon joskus ajanut eri kauppaan jos ei pääse lähelle ovea... 

Re: Liikenteestä
Tamakin on parempi vaihtoehto kuin naarmut + stressi.lerppu kirjoitti:^Oon joskus ajanut eri kauppaan jos ei pääse lähelle ovea...

Melko usein löytamani paikka on heti parkkipaikan sisaankaynnin kyljessa -> kaunis auto tervehtimassa saapuvia -> nakyvyytta merkille.

-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Olen aistivinani negatiivista energiaa. Oleko kokeillut suolaterapiaa?lerppu kirjoitti:Loppui jutustelu lyhyeen.
https://tinyurl.com/y4j73at9
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Taidan printata lappuja autoon pyyhkijän alle asetettavaksi:
Olet näkövammainen tai muistisairas. Kummankaan ei pitäisi olla liikenteessä autolla.
Linttasi on invapaikalla. Unohtuiko tunnus kotiin vai etkö nähnyt liikennemerkkiä?
Toki tyhmyyskin voi olla selitys.
Olet näkövammainen tai muistisairas. Kummankaan ei pitäisi olla liikenteessä autolla.
Linttasi on invapaikalla. Unohtuiko tunnus kotiin vai etkö nähnyt liikennemerkkiä?
Toki tyhmyyskin voi olla selitys.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^^En ole kokeillut, toki rouvien suolaaminen siihen paikkaan olisi tuonut välittömän tyydytyksen.
...linkin takaa paljastuva pyllyily on melkoista luettavaa, tämähän oli jo hieman aiemminkin framilla - mutta on kieltämättä pöyristyttävää kerrata edelleen...

...linkin takaa paljastuva pyllyily on melkoista luettavaa, tämähän oli jo hieman aiemminkin framilla - mutta on kieltämättä pöyristyttävää kerrata edelleen...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Vältän perhepaikkoja sekä niitä käyttäviä perheitä. Eivät ole minulta pois, mutta todennäköisesti meillä ei olisi toisillemme juurikaan annettavaa ja pääsemme molemmat osapuolet helpommalla, jos emme aktiivisesti pyri kohtaamaan.
Mutta tuota, perhepaikkoja tai ei (voi olla että ei ole vapaana, jolloin perhekin joutuu ajamaan normipaikalle), niin niitä lapsia, jotka ei tajua varoa ovien kanssa, varten autoihin on kehitetty sellainen varuste kuin lapsilukko. Ja niitä hetkiä, kun kuitenkin sattuu vahinko, varten on liikennevakuutus, joka korvaa uhrin autolle ammattilaisen toimesta suoritettavan korjauksen. Jostain syystä vaan on kohtalaisen yleistä ajatella - ja opettaa niitä lapsia ajattelemaan - että on ok paeta paikalta kun kolahtaa, koska pieni naarmuhan se vaan on ja nää on käyttöesineitä. Maailma olisi parempi paikka, jos niitä lapsia opetettaisiin kantamaan vastuunsa.
Edit: jaa niin, kai sitä voi todeta että kesä tulee, kun moottoritiellä tuli sauna vastaan.
Mutta tuota, perhepaikkoja tai ei (voi olla että ei ole vapaana, jolloin perhekin joutuu ajamaan normipaikalle), niin niitä lapsia, jotka ei tajua varoa ovien kanssa, varten autoihin on kehitetty sellainen varuste kuin lapsilukko. Ja niitä hetkiä, kun kuitenkin sattuu vahinko, varten on liikennevakuutus, joka korvaa uhrin autolle ammattilaisen toimesta suoritettavan korjauksen. Jostain syystä vaan on kohtalaisen yleistä ajatella - ja opettaa niitä lapsia ajattelemaan - että on ok paeta paikalta kun kolahtaa, koska pieni naarmuhan se vaan on ja nää on käyttöesineitä. Maailma olisi parempi paikka, jos niitä lapsia opetettaisiin kantamaan vastuunsa.
Edit: jaa niin, kai sitä voi todeta että kesä tulee, kun moottoritiellä tuli sauna vastaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Täysin samaa mieltä tästä.Tuomas K kirjoitti:^Perhepaikoilla ei toki ole mitään juridista asemaa, mutta on kyllä omalaatuinen asenne, että jos laki ei muuta määrää, niin käyttäydytään täydellisen itsekkäästi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Oho. Yleensä se menee toisinpäin.Polforea kirjoitti: tuli sauna vastaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Se on maan tapa, lisäksi täysin harmiton. Sikäli ku et o huomannu.Tuomas K kirjoitti:^Perhepaikoilla ei toki ole mitään juridista asemaa, mutta on kyllä omalaatuinen asenne, että jos laki ei muuta määrää, niin käyttäydytään täydellisen itsekkäästi.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Minä ite, muilla ei ole väliä. Ei se ole harmiton tapa. Maailma on paljon parempi paikka jos joskus vähän miettii muitakin.
Liikenteestä
Perhepaikkoja on kyllä oppinut arvostamaan varsinkin, kun tunkee kahta lasta MiTon takapenkille. Ne ovet on aika pitkät, joten yllättäen vaativat tilaa auetakseen kunnolla.
Tosin, jos perhepaikkoja ei ole vapaana, ajan vähän kauemmaksi jotta ainakin kauppaan mennessä saa aukoa ovia rauhassa. Toki ainahan siihen kauppareissun aikana joku ressukka viereen pysäköi, kun tarvitsee mallin jotta osuu viivojen väliin.
Tosin, jos perhepaikkoja ei ole vapaana, ajan vähän kauemmaksi jotta ainakin kauppaan mennessä saa aukoa ovia rauhassa. Toki ainahan siihen kauppareissun aikana joku ressukka viereen pysäköi, kun tarvitsee mallin jotta osuu viivojen väliin.
Re: Liikenteestä
Muutama kesä sitten oli pyörän satula syljeksitty täyteen räkää Prisman parkkipaikalla. Eipä siinä mitään, muuta kun paperilla puhdistamaan. Räkijää ei tietysti näkynyt missään. Oli ihan oikein parkissa, niinkuin kaupan parkkiksella voi olla.
Miten muuten on. Voiko poliisi sakottaa tai saako se sakottaa, jos joku ajaa esim taloyhtiössä sinun paikalle. Eihän ne tietysti noin pikkujutun takia paikalle tule, mutta voiko siitä sakottaa. Kyllähän se vituttaa, jos sun lämpöpaikalla joku muu on ja itelläkin tarve sitä käyttää.
Miten muuten on. Voiko poliisi sakottaa tai saako se sakottaa, jos joku ajaa esim taloyhtiössä sinun paikalle. Eihän ne tietysti noin pikkujutun takia paikalle tule, mutta voiko siitä sakottaa. Kyllähän se vituttaa, jos sun lämpöpaikalla joku muu on ja itelläkin tarve sitä käyttää.
Re: Liikenteestä
Valilla kun parkkeeraa kaupassa hyvinkin syrjaan niin etta molemmilla puolilla on tyhjat ruudut, myöhemmin palatessa autolle siina onkin yks tai kaks muuta kummallakin puolella vaikka vaihtoehtoisia ruutuja olisi pitka rivi pelkkaa tyhjaa. Miten sen tiedon valittaisi etta "Tarkoitukseni on mielenrauha naarmuista ja kolhuista hyvat ihmiset".
Mutta se on kai tapa-asia. Esim. eraassa edellisessa duunipaikassa jaksettiin laittaa sahköpostia koko tehdas alueen henkilökunnalle selittaen parkkeeraussaannöt johon kuului etta ensimmaisena tuleva ottaa rivin ensimmaisen ruudun ja seuraava sen viereisen ruudun jne. Tyhjan paikan jattaminen valiin oli rangaistusuhalla kielletty samoin tolpan kayttö sisalammittimen kayttöön. Eipa kovin iso ihme etta oma työtoveri oli sita mielta etta "Minapas laitan sen sisalammittimen tulille kun haluan".

Mutta se on kai tapa-asia. Esim. eraassa edellisessa duunipaikassa jaksettiin laittaa sahköpostia koko tehdas alueen henkilökunnalle selittaen parkkeeraussaannöt johon kuului etta ensimmaisena tuleva ottaa rivin ensimmaisen ruudun ja seuraava sen viereisen ruudun jne. Tyhjan paikan jattaminen valiin oli rangaistusuhalla kielletty samoin tolpan kayttö sisalammittimen kayttöön. Eipa kovin iso ihme etta oma työtoveri oli sita mielta etta "Minapas laitan sen sisalammittimen tulille kun haluan".
Re: Liikenteestä
Tama on juuri tilanne itsella kun muutto on kesken ja uudessa kampassa asunnolle varattu paikka joka on selkeasti merkattu on jonkun toisen valloittama. Silla aikaa kuskaan iltaisin tavaroita ja joudun jattaa auton jotenkin siihen leveaan jalkakaytavaan purkauksen ajaksi. Eilisiltana viereisen rapun kayttaja ehti kiukuttella "Eihan tama ole parkkiruutu" johon vastasin tylysti "Eihan tama ole parkkeerattu.". Urpo!Bebbu kirjoitti:Miten muuten on. Voiko poliisi sakottaa tai saako se sakottaa, jos joku ajaa esim taloyhtiössä sinun paikalle. Eihän ne tietysti noin pikkujutun takia paikalle tule, mutta voiko siitä sakottaa. Kyllähän se vituttaa, jos sun lämpöpaikalla joku muu on ja itelläkin tarve sitä käyttää.

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Mahtaako poliisia kiinnostaa noin pienet asiat, mutta kunnallinen pysäköinninvalvonta kyllä voi sakottaa. Tietääkseni taloyhtiön täytyy tilata pysäköinninvalvoja paikalle ja taloyhtiön edustajan olla mukana.Bebbu kirjoitti:Miten muuten on. Voiko poliisi sakottaa tai saako se sakottaa, jos joku ajaa esim taloyhtiössä sinun paikalle. Eihän ne tietysti noin pikkujutun takia paikalle tule, mutta voiko siitä sakottaa. Kyllähän se vituttaa, jos sun lämpöpaikalla joku muu on ja itelläkin tarve sitä käyttää.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Pysäköinninvalvonta pitää muistaakseni erikseen valtuuttaa toimimaan kiinteistön alueella kiinteistön omistajan toimesta ja taloyhtiössä tuo taitaa mennä ellei yhtiön niin hallituksen kokouksen kautta, eli ei muistaakseni onnistu ns. kertaluonteisesti kovin joustavasti. Voin toki muistaa väärinkin ja/tai tilanne voi olla muuttunut, mutta joku haaste siinä ainakin aikoinaan oli. Poliisi tosiaan voi sakottaa (ja se nimenomaan sakottaa), jos jostain syystä sattuu kiinnostamaan.
Olispa kiva kun olisi varaa ja tilaa parkkiruutuihin, joiden välissä on korotettu alue erottamassa niitä ruutuja...
Epäilemättä penseätä lasten kanssa. Toki aikuisenkin vääntäminen kaksiovisen takapenkille usein vaatii sen oven auki asti ja aika pian huomaa, että ikävän suuri osa maan parkkiruuduista riittää siihen, että yksi ovi mahtuu aukeamaan asiallisesti kun ajaa ruudun reunaan, mutta vastapuolen ovi ei.Pentti kirjoitti:Perhepaikkoja on kyllä oppinut arvostamaan varsinkin, kun tunkee kahta lasta MiTon takapenkille. Ne ovet on aika pitkät, joten yllättäen vaativat tilaa auetakseen kunnolla.
Olispa kiva kun olisi varaa ja tilaa parkkiruutuihin, joiden välissä on korotettu alue erottamassa niitä ruutuja...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Liikenteestä
Ei ainakaan pari vuotta sitten tulleet poliisit sakottamaan kun oli joku neropatti vienyt paikkani. Onneksi pysäköinninvalvoja oli valppaana, kjeh kjeh.
Re: Liikenteestä
En mä siitä ongelmaa ole tavallisissakaan ruuduissa saanu tehtyä kun maltilla ja järjellä menee mutta kyllä nuo leveät ruudut kovasti helpottaa.Polforea kirjoitti:Epäilemättä penseätä lasten kanssa. Toki aikuisenkin vääntäminen kaksiovisen takapenkille usein vaatii sen oven auki asti ja aika pian huomaa, että ikävän suuri osa maan parkkiruuduista riittää siihen, että yksi ovi mahtuu aukeamaan asiallisesti kun ajaa ruudun reunaan, mutta vastapuolen ovi ei.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Yleisessä tapauksessa ei voi eikä saa. TLL 28 § listaa "erityiset pysäköintikiellot", ja toisen varattuun ruutuun pysäköiminen ei ole sitä. Ei myöskään invapaikalle pysäköiminen, ihme kyllä ja valitettavasti, paitsi jos invapaikka on maksullinen. Yksi poikkeus kuitenkin on, ja se on pykälän kolmannessa momentissa:Bebbu kirjoitti:Miten muuten on. Voiko poliisi sakottaa tai saako se sakottaa, jos joku ajaa esim taloyhtiössä sinun paikalle. Eihän ne tietysti noin pikkujutun takia paikalle tule, mutta voiko siitä sakottaa. Kyllähän se vituttaa, jos sun lämpöpaikalla joku muu on ja itelläkin tarve sitä käyttää.
Koodi: Valitse kaikki
Pysäköinti yksityiselle alueelle ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa on kielletty. Pysäköintiä koskevat määräykset yksityisellä alueella on ilmaistava selvästi havaittavalla tavalla.
Järkiautoilija
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Nyt on vähän avattu lisää tätä nopeudenrajoitinjuttua eikä se enää kuulosta kauhean pahalta
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b7eb542afb
Käytännössä rajoitus tunnistetaan liikennemerkkien, navigaattorin rajoitustietojen tai "tieinfrastruktuurin lähettämien signaalien" perusteella. Tuo viimeksi mainittu taitaa toistaiseksi toimia vain paperille kirjoitetuissa visioissa.
Itse rajoitin on vain p**ceensuristin, joka tärisyttää kaasupoljinta. Tämän kaltaista "force feedback" systeemiä olisin kaivannun mm. Viagraan, jossa ei ollut mitään pykälää kaasupolkimessa, kun nopeudenrajoitin oli käytössä. Lisäksi sitä poljinta piti talloa kovin eri lailla 40 ja 80 rajoituksilla, ylämäistä puhumattakaan. Kovin helposti lipsahti nopeus pari km/h yli, mikä palkittiin piipityskonsertilla.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b7eb542afb
Käytännössä rajoitus tunnistetaan liikennemerkkien, navigaattorin rajoitustietojen tai "tieinfrastruktuurin lähettämien signaalien" perusteella. Tuo viimeksi mainittu taitaa toistaiseksi toimia vain paperille kirjoitetuissa visioissa.
Itse rajoitin on vain p**ceensuristin, joka tärisyttää kaasupoljinta. Tämän kaltaista "force feedback" systeemiä olisin kaivannun mm. Viagraan, jossa ei ollut mitään pykälää kaasupolkimessa, kun nopeudenrajoitin oli käytössä. Lisäksi sitä poljinta piti talloa kovin eri lailla 40 ja 80 rajoituksilla, ylämäistä puhumattakaan. Kovin helposti lipsahti nopeus pari km/h yli, mikä palkittiin piipityskonsertilla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Isola kirjoitti:Tampereen kaupungin pysäköinninvalvonta ei nähnyt aiheelliseksi määrätä pysäköintivirhemaksua itselleen pysäköidessään poissa ollessani minun ruutuuni.

Tässä onkin hauska tilanne kaikkien kiinteistöjen, as oy:t mukaan luettuina, kanssa. Periaatteessa kiinteistön omistaja saa määrätä, kuka saa pysäköidä, mutta keinot ovat tosia vähissä, kun jonko ku vaan härskisti paikan ryövää. Ei kuulu kunnallisen pysäköinninvalvonnan reviiriin, ei kiinnosta poliisia. Periaatteessa kiinteistön omistaja saisi jomman kumman näistä (en enää muista, kumpi kyseessä) tilata sakottamaan, vaan käytännössä... ei ehdi, ei kiinnosta eikä as oy tapauksessa komentoketju kuitenkaan toimi illalla/viikonloppuna. Ainoa mahdollisuus on näiden laputusyhtiöiden käyttö, mutta niille pitää maksaa siitä, että käyvät autoja laputtamassa.
Vaan sitten kun joku hylkää katsastamattoman autonromunsa ruutuun. Mitään laillista keinoa, ainakaan sellaista, jonka läpivientiaikaa ei lasketa vuosissa, ei ongelman ratkaisuun ole. Onneksi isännöitsijöillä on yleisesti tiedossa, että ao. auto pitää vaikka lumenaurauksen tiimoilta siirtää kadun varteen, mistä se sitten häviää itsekseen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Liikenteestä
Jos ei eteenpäin pääse karkuun, niin siihen Yariksen taakse?Isola kirjoitti:Kiva siinä sitten miettiä mihin autonsa työntäisi, kun kaupungin vaakunalla koristeltu Yaris köllöttää ruudussani eikä laillisia pysäköintipaikkoja ole parin kilometrin säteellä.
https://www.is.fi/autot/art-2000006062980.html
Uusia ideoita kumpuaa jälleen pysäköintrintamalla.
Mitä liikenteeseen tulee, niin viikonloppuna otin 128:n liikenteeseen ja suhailin sillä ympäriinsä. Selvästi tuollainen vanhempi auto herättää kanssa-autoilijoissa ohitustarvetta vaikka marssivauhti olisi kuinka liikenteen mukainen. Yksi Mondeo suorastaan kiilasi päästäkseen ohi. Luonnollisesti jäi sitten siihen eteen kuitenkin matkaamaan ihan samaa vauhtia. Tympii vaan moiset ihan turhat tilanteet kun itsellä oli muksutkin kyydissä.
Mittarilla asioidessa saa tietty nopeasti juttuseuraa ja kaupungilla parkkiksella tultiin siihen aika yhtä aikaa uudehkon X5:n kanssa. Perheen pikkupoika osoitteli fiiua ja pyyti isääkin katsomaan "miten makee auto ja hienot äänet". Perheen isä ei näyttänyt yhtä innostuneelta

Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Nopeuskyltit oli aamulla käännettynä asentoon 100, mutta ilmeisesti eivät ihmiset huomanneet kylttejä katsoa, eikä radiossakaan ole asiasta tiedotettu, kun vauhti ei kylttien vaikutusalueella kuitenkaan noussut. Jos ne iltapäivällä olisi näkyvämpiä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Kyllä aamun YLE:n radiouutisissa asiasta mainittiin.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
On ihan ulkomuistin varassa, että tielaitos tms mikä oli vielä vuosituhannen alussa, niin olisi investoinut huomattavasti digitaalikyltteihin, kun silloinkin kirjoiteltiin että miksi pitää ajaa tavlirajoitusta vaikka on suvikelit, joten kunnioitus rajoituksiin laskee eikä ole muutenkaan sujuvaa.
Mutta liikenneministeriö ilmoitti, että niitä säädettyjä rajoituksia saa korjata kyltein ainoastaan ALASPÄIN. Eli ei nostaa kesärajoitukseen ennen ministeriön päättämää ajankohtaa, joten se siitä älykkäästä liikenteen sujuvoittamisesta.
Joten mielenkiinto lopahti tuossa, kun olisi ollut käyttöä ainoastaan 2x vuodessa. Edelleen käännetään vanerikylttejä.
Näin jälkeenpäin en ole löytänyt aiheesta artikkelia että saisi tarkistettua tiedot.
Mutta liikenneministeriö ilmoitti, että niitä säädettyjä rajoituksia saa korjata kyltein ainoastaan ALASPÄIN. Eli ei nostaa kesärajoitukseen ennen ministeriön päättämää ajankohtaa, joten se siitä älykkäästä liikenteen sujuvoittamisesta.
Joten mielenkiinto lopahti tuossa, kun olisi ollut käyttöä ainoastaan 2x vuodessa. Edelleen käännetään vanerikylttejä.
Näin jälkeenpäin en ole löytänyt aiheesta artikkelia että saisi tarkistettua tiedot.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Liikenteestä
Muistakaa hoitaa jälkikiristys kun vaihdatte renkaat! Aamulla oli Mese tienposkessa etupyörä linkussa ja lokasuoja lommlla, jäljistä päätellen rengas oli irronnut.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Hassuja nuo Lahtelaiset. Poliisimaija ajoi 24-tiellä (rajoitus 70, 2 kaistaa suuntaansa) nopeudella noin 65 km/h. Kiltisti kaikki ajoivat jonossa maijan perässä.
Jostain syystä ei vasen kaista nyt kelvannut.
Jostain syystä ei vasen kaista nyt kelvannut.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Liikenteestä
Ruuhkamaksuja poliitikot ehdottelee. Mitäs kehä III:sen alfistit tästä on mieltä?
Puolesta vai vastaan?
Puolesta vai vastaan?
Re: Liikenteestä
"Me on hävitty tää peli"Mikael J kirjoitti:Ruuhkamaksuja poliitikot ehdottelee. Mitäs kehä III:sen alfistit tästä on mieltä?
Puolesta vai vastaan?
VMP
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Jos kehä 3:lla on ruuhkaa, niin sitten siitä on maksettava. Joskus paljonkin tuota pätkää höyläsin kun työnantaja piti konttoria Koivuhaassa.
Aamuisin ja iltapäivisin oli joskus enemmän autoja. Koskaan en ruuhkaa havainnut.
Aamuisin ja iltapäivisin oli joskus enemmän autoja. Koskaan en ruuhkaa havainnut.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Liikenteestä
Sanoisin, että hassuja nuo poliisit. Heillä kun on tapana ajaa se 5 km/h alle rajoituksen oli niitä kaistoja sitten 1 tai useampi, eli eI tunnu olevan kiire minnekään. Kerran laitoin heille asiasta palautettakin, että on täällä tienpäällä töissä muutkin kuin he, eipä vastattu. Nuorempana vedin kylmästi ohi, nykyään ei enää kantti riitä....nipaka kirjoitti:Hassuja nuo Lahtelaiset. Poliisimaija ajoi 24-tiellä (rajoitus 70, 2 kaistaa suuntaansa) nopeudella noin 65 km/h. Kiltisti kaikki ajoivat jonossa maijan perässä.
Jostain syystä ei vasen kaista nyt kelvannut.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Mä oon kerran ollu ruuhkassa tuolla kehällä, rahapajan suoralla joskus 4 vuotta sitten. En tiedä mikä oli ruuhkan syy, ei ole sittemmin uusiutunut vaikka joskus oon neljän aikoihin tuonne osunut.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Liikenteestä
Kyllä noilla sisääntuloteillä saa arkiaamuisin välillä körötellä varsin hiljakseen. Kehnommalla kelillä liikenne pysähtelee ja matelee 10-20kmh Klaukkalasta keskustaan asti. Onneksi omat ajot voi ajoittaa vähän aikaisempaan lähtöön niin pääsee vähemmällä verenpaineella 

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Tuosta selvisin nostamalla navigaattorin näyttöön lukeman 70 ja siirtymällä vasemmalle kaistalle.Werneri kirjoitti:Sanoisin, että hassuja nuo poliisit.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Ruuhkamaksuista
En jaksa uskoa, että ruuhkamaksuilla olisi kovin merkittävää vaikutusta autoilun määrään taikka niistä johtuviin ilmansaasteisiin ao. alueella. Suuremman hyödyn uskon saatavan nastarenkaiden korvaamisella kitkarenkailla (pölyn/partikkelien määrän lasku vs. terveysvaikutukset). Alussa voisi maksuilla olla merkitystä, mutta ajanoloon ihmisellä on taipumus sopeutua vallitseviin olosuhteisiin. Kiinnostaisi tietää että onko polttoaineen hinnan nousulla (veron määrällä) ollut vaikutusta ajettuihin kilometreihin kansakunnan mittakaavassa. Veikkaanpa, ettei kovin merkittävästi. Ruuhkamaksujen vaikutuksen uskon käyttäytyvän samanlaisella analogialla.
Ruuhkamaksut eivät mielestäni ole mitään muuta kuin jälleen yksi keino lypsää autoilijoita - maksu eli vero on verhottu ylevämmän ajatuksen taakse ja näin se on helpommin "myytävissä". Tähän poliitikotkin luottavat. Heitänpä kysymyksen, että onko veromallin kopioiminen naapurimaista nykyaikaa? Voitaisiinko Suomessa tehdä asiat toisella tavalla kuin muualla ja siten, että kaikki käyttäjät otettaisiin huomioon? Minulla ei ole olemassa ratkaisua, kunhan vain narisen
.
Autoilu tuntuu nykyään olevan pelkkää verojen maksamista. Onkohan kukaan laskenut, notta paljonko vuotuisista käyttökuluista on verojen taikka veroluonteisten maksujen osuus?
KehäIII:n ruuhkista
Itse käytän kehäIII:sta paljon. Oikeastaan mihin tahansa menee, niin sitä kautta kurvataan. Tuossa HML:n väylän ja Lahden väylän välillä on toki autoja aamuisin ja iltapäivän päätteeksi paljon ja vähän rajoitusta hitaammin joutuu ajamaan toisinaan, harvemmin kuitenkin pysähtymään. En silti ihan ruuhkaksi kutsuisi, vaikka joku on toista mieltä. Ruuhkaa alkaa syntymään kun liikenne tökkää syystä tahi toisesta, jonot seisahtuu&kasvaa sekä alkaa jojoilu. Tällaiset tilanteet ovat tuttuja aamuisin muun muassa HML:n väylällä KehäIII:lta etelään. Tilanne varmaan sama muillakin sisääntuloväylillä. Autoja on vaan niin paljon liikenteessä ja kun kolmen kilon kalkkuna ei mahdu kahden kilon paistopussiin, niin soppa on valmis.
Kehä III:lla oli aikoinaan liikennevalojakin parissa paikassa. Nuolitieltä oli suora pääsy KehäIII:lle ja siinä oli liikennevalot. Heti kun risteys ja valot poistettiin, liikenne sujuvoitui eikä jonoja syntynyt. Oli niitä valoja parissa paikkaa muuallakin, mutta Nuolitie tuli mieleen tässä yhteydessä.
Tiestöä pitää käyttää, kun se on rakennettukin.
En jaksa uskoa, että ruuhkamaksuilla olisi kovin merkittävää vaikutusta autoilun määrään taikka niistä johtuviin ilmansaasteisiin ao. alueella. Suuremman hyödyn uskon saatavan nastarenkaiden korvaamisella kitkarenkailla (pölyn/partikkelien määrän lasku vs. terveysvaikutukset). Alussa voisi maksuilla olla merkitystä, mutta ajanoloon ihmisellä on taipumus sopeutua vallitseviin olosuhteisiin. Kiinnostaisi tietää että onko polttoaineen hinnan nousulla (veron määrällä) ollut vaikutusta ajettuihin kilometreihin kansakunnan mittakaavassa. Veikkaanpa, ettei kovin merkittävästi. Ruuhkamaksujen vaikutuksen uskon käyttäytyvän samanlaisella analogialla.
Ruuhkamaksut eivät mielestäni ole mitään muuta kuin jälleen yksi keino lypsää autoilijoita - maksu eli vero on verhottu ylevämmän ajatuksen taakse ja näin se on helpommin "myytävissä". Tähän poliitikotkin luottavat. Heitänpä kysymyksen, että onko veromallin kopioiminen naapurimaista nykyaikaa? Voitaisiinko Suomessa tehdä asiat toisella tavalla kuin muualla ja siten, että kaikki käyttäjät otettaisiin huomioon? Minulla ei ole olemassa ratkaisua, kunhan vain narisen

Autoilu tuntuu nykyään olevan pelkkää verojen maksamista. Onkohan kukaan laskenut, notta paljonko vuotuisista käyttökuluista on verojen taikka veroluonteisten maksujen osuus?
KehäIII:n ruuhkista
Itse käytän kehäIII:sta paljon. Oikeastaan mihin tahansa menee, niin sitä kautta kurvataan. Tuossa HML:n väylän ja Lahden väylän välillä on toki autoja aamuisin ja iltapäivän päätteeksi paljon ja vähän rajoitusta hitaammin joutuu ajamaan toisinaan, harvemmin kuitenkin pysähtymään. En silti ihan ruuhkaksi kutsuisi, vaikka joku on toista mieltä. Ruuhkaa alkaa syntymään kun liikenne tökkää syystä tahi toisesta, jonot seisahtuu&kasvaa sekä alkaa jojoilu. Tällaiset tilanteet ovat tuttuja aamuisin muun muassa HML:n väylällä KehäIII:lta etelään. Tilanne varmaan sama muillakin sisääntuloväylillä. Autoja on vaan niin paljon liikenteessä ja kun kolmen kilon kalkkuna ei mahdu kahden kilon paistopussiin, niin soppa on valmis.
Kehä III:lla oli aikoinaan liikennevalojakin parissa paikassa. Nuolitieltä oli suora pääsy KehäIII:lle ja siinä oli liikennevalot. Heti kun risteys ja valot poistettiin, liikenne sujuvoitui eikä jonoja syntynyt. Oli niitä valoja parissa paikkaa muuallakin, mutta Nuolitie tuli mieleen tässä yhteydessä.
Tiestöä pitää käyttää, kun se on rakennettukin.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
80 mittariin, eikä niitä kiinnosta silti. Viimeksi eilen ajelin yhden maijan kanssa samaa tahtia 80 todellista. Ilmeisesti nekin tietää valorytmin vaatiman vauhdin. Omalla vastuulla jokainen.nipaka kirjoitti:Tuosta selvisin nostamalla navigaattorin näyttöön lukeman 70 ja siirtymällä vasemmalle kaistalle.Werneri kirjoitti:Sanoisin, että hassuja nuo poliisit.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Liikenteestä
Kyllä se on vain rahankeruuta, eikä muuta. Eri asia jos aivan ydinkeskustaan laittaisivat, mutta ei missään nimessä ruskeasuon risteystä pohjoisemmaksi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Rahankeruuta vai -hukkaa? Työmatkalaiset hinkkaa ruuhkamaksusta huolimatta ihan kuin ennenkin (kas, kun siellä töissä tarvii usein käydä, että saa palkkaa), eli jos ruuhmaksut joitain autoilijoita tieltä poistaa, on se lähinnä niitä turisteja, jotka toisivat mukanaan sitä rahaa, joka on kunnallisverotettu muualle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Liikenteestä
Ruuhkamaksujen täytyy olla tarpeeksi tuntuvalla tasolla, niin saadaan katettua mahdollinen muu menetys. Julkisillahan ei Helsinkiin ole kohta asiaa kun mm. Kivistön ja Vehkalan liityntäparkkeihin saadaan puomit käyttöön ja voidaan sulkea muut kuin HSLn kuukausiorjat alueen ulkopuolelle (tai laskea sisään "kohtuullista" korvausta vastaan).
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Voinen tähän kysymykseen vastata, vaikka Alfaa pysäköin Kehä I sisäpuolella. Käyn kumminkin arkisin Kehä III pohjoispuolella ja ajankin yhden liittymäkaistan verran...Mikael J kirjoitti:Ruuhkamaksuja poliitikot ehdottelee. Mitäs kehä III:sen alfistit tästä on mieltä?
Puolesta vai vastaan?
Synkkä ei ruuhkamaksuille.
- Mutta paikoitushinnat kattoon ja vyöhykkeet ytimestä Kehä I asti.
Tämän kepin tarjonnan vastikkeeksi perkeleellisen kokoisia liityntäpysäköintihalleja järkevällä hinnalla isoimpiin HUBeihin.
- Tämä olisi toimiva ratkaisu kaikille.
...ja mun ei tarvitsisi jonottaa himasta ulos kun jengi ajaa pihan eteen arkisin liityntäparkkiin ja kävelee Käpylän asemalle. Välillä on oikeesti hankalaa päästä pihasta pois ja se ei ole omiaan lisäämään ymmärrystä pendelöintiä kohtaan...
Ruuhkamaksut on turhia, ei täällä ole ruuhkia. Hiukan jonoja arki-aamuin ja -illoin.
Stadin liikennesuunnittelu on harmillisesti ideologian ja lobbareiden hallussa, joten reaalimaailmaa on siihen sotkuun hankalaa tunkea väliin.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^Hyvät pointit
Ruuhkamaksujen kerääminen, valvonta jne tarvitsee työvoimaa. Sitä varten perustettaneen oma joko virastonsa, osasto traficomin kylkeen tai se yksityistetään tyyliin "Berner Trafic securities". Seuraava steppi on maksujen nostaminen, kun tulot eivät katakaan aiheutuneita kuluja taikka ei tuota voittoa odotetulla tavalla. Olen jotenkin hyvin skeptinen sille ajatukselle, että kerättävät varat menisivät ao. alueen liikenneverkoston - tai muun sellaisen - kehittämiseen. Nyt kun on kuullut näitä vaaleihin liittyviä puheita, niin rahan tarvista olisi joka puolella. Valtion pohjattomaan kassaan ne sataa ja sinne korvamerkkaamattomana jäävät.
Hämmentävää touhua kaikkiaan. Muuten, onko tähän systeemiin joku pakko mennä? Eihän täällä ole ns kunnon ruuhkia ollenkaan.
Tarkoitithan idealistien?lerppu kirjoitti:Stadin liikennesuunnittelu on harmillisesti ideologian ja lobbareiden hallussa, joten reaalimaailmaa on siihen sotkuun hankalaa tunkea väliin.

Ruuhkamaksujen kerääminen, valvonta jne tarvitsee työvoimaa. Sitä varten perustettaneen oma joko virastonsa, osasto traficomin kylkeen tai se yksityistetään tyyliin "Berner Trafic securities". Seuraava steppi on maksujen nostaminen, kun tulot eivät katakaan aiheutuneita kuluja taikka ei tuota voittoa odotetulla tavalla. Olen jotenkin hyvin skeptinen sille ajatukselle, että kerättävät varat menisivät ao. alueen liikenneverkoston - tai muun sellaisen - kehittämiseen. Nyt kun on kuullut näitä vaaleihin liittyviä puheita, niin rahan tarvista olisi joka puolella. Valtion pohjattomaan kassaan ne sataa ja sinne korvamerkkaamattomana jäävät.
Hämmentävää touhua kaikkiaan. Muuten, onko tähän systeemiin joku pakko mennä? Eihän täällä ole ns kunnon ruuhkia ollenkaan.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Tarkalleen näin.
Suht samankokoisissa kylissä maailmalla (myös pienemmissä mutta isommissakin) olen törmännyt henkilöautolla liikkuvien kokoojina toimiviin parkkihalleihin, joista pääsee julkisen liikenteen kyytiin (mielellään vielä raideliikenteen, mutta usein on kyse enemmän kokoojaterminaaleista joissa bussikin käy kylässä). Tämä olisi oiva ratkaisu myös Helsinkiin. Ja jos ei kelpaa, niin katupysäköinnin vyöhykkeet kauas kantakaupungin ulkopuolelle, parkkimaksut sellaisiksi että tekee mieli ajaa sinne edullisemmin hinnoiteltuun parkkihalliin (+julkisen liikenteen lippuun). Mistäkö rahat? - Jos vaikka ei rakennettaisi pyörätunnelia ratapihan alle, niin voisi siitä aloittaa. Loput vaikka valtionosuuksista 319,3 miljoonaa euroa / vuosi, jos sieltä vähän nipistäisi itselle, kun parkkihalleja kumminkin käyttäisi voittopuolisesti muusta Suomesta tulevat.
Tietenkään tuota ei voi kopioida, kun on mukavampi käydä benchmarkkaamassa Lontoota tai Tokiota, joilla ei ole yhtään mitään tekemistä Helsingin liikennehaasteiden kanssa.
Idealisteilla on ideologioita - kun ratkaisut eivät perustu reaalimaalimaan vaan haavekuviin, saadaan aikaan maaperä, johon näppärä lobbari työntää kyntensä ja saavuttaa etuja edustamalleen taholle (joka harvoin on kunnan/valtion asukas). Ja pahimmillaan ei ole edes lobbareita vaan pelkkää lobotomiaa (tämä on pelkoni, kukaan ei edes kuiskuttele hyväuskoisiin korviin, vaan äänet on ihan pään sisältä lähtöisin)...
Suht samankokoisissa kylissä maailmalla (myös pienemmissä mutta isommissakin) olen törmännyt henkilöautolla liikkuvien kokoojina toimiviin parkkihalleihin, joista pääsee julkisen liikenteen kyytiin (mielellään vielä raideliikenteen, mutta usein on kyse enemmän kokoojaterminaaleista joissa bussikin käy kylässä). Tämä olisi oiva ratkaisu myös Helsinkiin. Ja jos ei kelpaa, niin katupysäköinnin vyöhykkeet kauas kantakaupungin ulkopuolelle, parkkimaksut sellaisiksi että tekee mieli ajaa sinne edullisemmin hinnoiteltuun parkkihalliin (+julkisen liikenteen lippuun). Mistäkö rahat? - Jos vaikka ei rakennettaisi pyörätunnelia ratapihan alle, niin voisi siitä aloittaa. Loput vaikka valtionosuuksista 319,3 miljoonaa euroa / vuosi, jos sieltä vähän nipistäisi itselle, kun parkkihalleja kumminkin käyttäisi voittopuolisesti muusta Suomesta tulevat.
Tietenkään tuota ei voi kopioida, kun on mukavampi käydä benchmarkkaamassa Lontoota tai Tokiota, joilla ei ole yhtään mitään tekemistä Helsingin liikennehaasteiden kanssa.
Idealisteilla on ideologioita - kun ratkaisut eivät perustu reaalimaalimaan vaan haavekuviin, saadaan aikaan maaperä, johon näppärä lobbari työntää kyntensä ja saavuttaa etuja edustamalleen taholle (joka harvoin on kunnan/valtion asukas). Ja pahimmillaan ei ole edes lobbareita vaan pelkkää lobotomiaa (tämä on pelkoni, kukaan ei edes kuiskuttele hyväuskoisiin korviin, vaan äänet on ihan pään sisältä lähtöisin)...