lerppu kirjoitti:perkeleellisen kokoisia liityntäpysäköintihalleja järkevällä hinnalla isoimpiin HUBeihin.
Mielipiteesi on väärä ja tuomittava. Pääkaupunkiseudulla saa olla vain yksi vaihtoasema, Helsingin keskusta. Vaihtoehdoista keskustelu on kiellettyä. Tässä kohtaa jyllää ne kaupalliset edut eli poliitikkojen korvaan kuiskuttavat kiinteistösijoittajat, jotka varjelevat keskustan liikekiinteistöjensä arvoa. Työmatkaliikenteen on syytä kulkea keskustan kautta, joten näitä hankkeita (kuten metro) suositaan ja muita kampitetaan ja hidastetaan minkä voidaan.
Joten keskustatunneli on moneen kertaan julistettu hylätyksi ja haudatuksi, vaikka viimeisimmän tiedon mukaan se on taas noussut kummittelemaan. Onneksi sentään Kehä II -tyngän jatko on saatu pysymään haudassaan. Raidejokerin kanssa vetkuteltiin neljännesvuosisata ja nyt sitä aletaan tekemään jo täyteen rakennettuun ympäristöön, mikä nostaa kustannuksia hemmetisti + ruuhkahupiakin on luvassa koko rahan edestä.
Kun joukkoliikenne on suunniteltu palvelemaan idealismia ja sijoittajia, niin ei se kovin hyvin palvele asiakkaitaan, jotka nykyään haluaisivat enempi liikkua poikittaissuunnassa. Tämän voi päätellä vaikkapa siitä, että kaikkein vilkkain liikenneväylä on Kehä I eikä mikään sisääntuloväylistä. Poikittaisliikenteessä matka-ajat voivat olla tolkuttoman pitkiä. Esim. Tammisto – Kannelmäki, 7 km pyörätietä pitkin, 13 min autolla ja 45-60 min bussilla (2-3 vaihtoa). Tai ex duunikaverin kellottama Kannelmäki – Tapiola, mikä kuulemma kesti tunnin pintaan ruuhka-aikoina.
Jotain tarttis tehdä joukkoliikenteen kilpailukyvyn eteen ja sehän onnistuu kaupunkibulevardeilla ja tietulleilla. Vielä kun muistavat tehdä näistä bulevardeista sellaisia, ettei pysäkille pysähtyneen bussin ohi pääse, niin hyvä tulee.
Noista bulevardeista joku jo heitti laskelman, ettei tien välityskyky tipu, vaikka nopeus laskee kolmeen kymppiin tunnissa. Juuei, mutta matkaan kuluva aika venähtää kaikilla matkaajilla useamman minuutin ja PA kulutus ynnä pakokaasupäästöt kasvavat kovasti nopeuden hiipuessa alle 50. Vaan ei haittaa, kun moinen tarkoituksella unohdetaan ja keskitytään vain hyvin puoliin – rengasmelua ei näillä nopeuksilla synny riesaksi asti, joten bulevardin varret voidaan rakentaa täyteen asuintaloja. Päästöt ei haittaa, kun kaikki ajaa sähköautoilla 2030…. ettäs tiedätte!
Jossain lehdessä kuitattiinkin osuvasti, että Suomessa osataan suht hyvin arvioida infrahankkeiden kustannukset (paitsi Länsimetron ja Pisararadan kaltaisissa tapauksissa, missä ensin päätetään ja sitten fiksaillaan laskelmat päätöstä tukemaan), mutta kukaan ei piittaa välillisistä kustannuksista – etenkään työmaiden aiheuttamista työmatka-aikojen pidennyksistä, mitkä muualla maailmassa on tapana ottaa huomioon. Laajemmin ajateltuna pitäisi nuo päästöt ja matka-aikojen minimointi olla kaiken suunnittelun ohjenuorat. Silloin ”vaivaiset 3 min pidempi työmatka” kertaa 5000 matkalaista kertaa kaikki vuoden työpäivät = 100 000 hukkaan heitettyä tuntia vuodessa ei enää olisikaan täysin merkityksetön sivuseikka.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.