Liikenteestä
Valvoja: Moderators
Re: Liikenteestä
^Näin olen oppinut ja pyrin ajamaan sen mukaan.
"Ajoneuvo ohitetaan vasemmalta puolelta, pääsääntöisesti myös moottoritiellä."
Lähde: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... hittaminen
"Ajoneuvo ohitetaan vasemmalta puolelta, pääsääntöisesti myös moottoritiellä."
Lähde: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... hittaminen
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Liikenteestä
Oikealta ohittamisesta oma hivenen hämmentävä kokemus eiliseltä:
Nousin 3-tien Hyvinkää Eteläinen liittymästä VT25'lle ja käännyin Hyvinkään suuntaan ryhmittyen luonnollisesti
oikealle kaistalle - tuossa kohtaa kaistoja kun on kaksi suuntaansa.
Rajoitus on 70 km/h rajoitus ja italialainen orini keräsi sen karvan alle 80 mittariin nopeammin kuin
tämän lauseen lukeminen keskimäärin vie.
Heti marssinopeuden saavutettuani rekisteröin kaksi seikkaa: lähestyvässä Tuusulan liittymässä seisoi sorarekka tarkoituksenaan kääntyä myös Hyvinkään suuntaan + takanani noin 150 metrin päässä tuli sellainen möhkö Lexus.
Ajattelin auttaa sora-autokuskia ja vaihdoin vasemmalle kaistalle. Oletukseni oli, että jos Lexus-mies tekisi samoin
Scania pääsisi saman tien liikkeelle. Jos Lexus pysyisi kaistallaan, vain ylimääräinen kaistanvaihto ja paluu
minulle. No harm done, poislukien ohjausnivelten ja alustan kuluminen tarpeettomista liikkeistä.
Mitä tekee L-kooditaavi? Työntää nopeuden säätimen reilusti syvemmälle pyyhkäistäkseen Fiatista ohi reilua satasta.
Scania jäi odottamaan tilaisuutta liikkeelle lähtöön. Heti Puntosta ohi päästyään Lexus laski nopeuden 8kympin nurkille ja minä raavin päätäni ja ajoin sitten RX450h:n perässä Hyvinkäälle jäljellä olevan 80 km/h osan palttiarallaa 88 km/h mittarinopeutta.
Eihän tuossa ihmeitä tapahtunut, mutta kieltämättä hämmennyin tuosta hetkellisestä tarpeesta moiseen sprinttiin.
-Tazio
Nousin 3-tien Hyvinkää Eteläinen liittymästä VT25'lle ja käännyin Hyvinkään suuntaan ryhmittyen luonnollisesti
oikealle kaistalle - tuossa kohtaa kaistoja kun on kaksi suuntaansa.
Rajoitus on 70 km/h rajoitus ja italialainen orini keräsi sen karvan alle 80 mittariin nopeammin kuin
tämän lauseen lukeminen keskimäärin vie.
Heti marssinopeuden saavutettuani rekisteröin kaksi seikkaa: lähestyvässä Tuusulan liittymässä seisoi sorarekka tarkoituksenaan kääntyä myös Hyvinkään suuntaan + takanani noin 150 metrin päässä tuli sellainen möhkö Lexus.
Ajattelin auttaa sora-autokuskia ja vaihdoin vasemmalle kaistalle. Oletukseni oli, että jos Lexus-mies tekisi samoin
Scania pääsisi saman tien liikkeelle. Jos Lexus pysyisi kaistallaan, vain ylimääräinen kaistanvaihto ja paluu
minulle. No harm done, poislukien ohjausnivelten ja alustan kuluminen tarpeettomista liikkeistä.
Mitä tekee L-kooditaavi? Työntää nopeuden säätimen reilusti syvemmälle pyyhkäistäkseen Fiatista ohi reilua satasta.
Scania jäi odottamaan tilaisuutta liikkeelle lähtöön. Heti Puntosta ohi päästyään Lexus laski nopeuden 8kympin nurkille ja minä raavin päätäni ja ajoin sitten RX450h:n perässä Hyvinkäälle jäljellä olevan 80 km/h osan palttiarallaa 88 km/h mittarinopeutta.
Eihän tuossa ihmeitä tapahtunut, mutta kieltämättä hämmennyin tuosta hetkellisestä tarpeesta moiseen sprinttiin.
-Tazio
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Mielenkiintoinen tuo Liikenneturvan lausahdus.
Moottoritiellä ohitus on ihan laissa kielletty oikealta puolelta. Muilla useampikaistaisilla ei.
Pitää muistaa, että ohitus sisältää kaistanvaihdon. Ohittamista ei ole, jos viereisellä kaistalla joku ajaa hiljempaa ja itse menet sen ohi (oikealta). Sen saa tehdä moottoritielläkin.
Moottoritiellä ohitus on ihan laissa kielletty oikealta puolelta. Muilla useampikaistaisilla ei.
Pitää muistaa, että ohitus sisältää kaistanvaihdon. Ohittamista ei ole, jos viereisellä kaistalla joku ajaa hiljempaa ja itse menet sen ohi (oikealta). Sen saa tehdä moottoritielläkin.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Finlexissä on näin:Pujazuba kirjoitti:^Näin olen oppinut ja pyrin ajamaan sen mukaan.
"Ajoneuvo ohitetaan vasemmalta puolelta, pääsääntöisesti myös moottoritiellä."
Lähde: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... hittaminen
"Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.
Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta."
Itse tosin opin autokoulussa 1983, että _moottoritiellä_ ei saa ohittaa oikealta missään olosuhteissa, sivuuttaa kylläkin, jos oikeanpuoleinen kaista on liikennemerkein osoitettu johtamaan pois pääväylältä. Poikkeustilanteet (onnettomuus jne) huomioiden toki.
Niinpä ohitan kehillä oikealta, jos kohta satunnaisesti. Kaistapujottelu ei johda kuin stressitason nousuun.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Kaksi kaistaa samaan suuntaan, ei moottoritie = ohi oikealta. Virallisestihan Golf teki ”väärin”, kun pitäisi ajaa oikean puoleisinta vapaata kaistaa, mutta tuossa kohtaa hän vaan tykkäsi olla siinä. Tule Lahteen kokeilemaan VT12 ajelua, mutta tarkista verenpaineet ennen suoritusta ja mikäli pahasti pielessä ja lääkärin suositus paineiden laskemisesta, kannattaa välttää.Pujazuba kirjoitti:^Aika tarkka.
Sunnuntaina ajelin kotiinpäin kaksikaistaisella pääväylällä jossa nopeus raja on 80. Lähestyin vasemmalla kaistalla edessä ajavaan Golffiin joka ajoi mittarin mukaan n. 82. Tuossa kohtaa oikea kaista oli suhteellisen tyhjä. Välttääkseni oikealta ohittamista lähestyin golffia hieman enemmän jos se nyt tajuaisi siirtyä oikealle kaistalle ja antaa kovempaa vauhtia ajavia päästä ohi vasemmalta. Mutta golfin taustapeiliin nousikin keskisormi. Mulla ei ollut kyseisellä tiellä kovin pitkä pätkä jäljellä joten annoin tämän neron jatkaa kaistan tukkimista eikä turha käsimerkki ollut hermostumisen arvoinen. Yleensä tämä tilanne menee meikälaisellä eri tavalla. Jää tosin ihmeteltäväksi se että monta eri tulkintaa eri ihmisillä on taajaman ulkopuolella olevan monikaistaisen tien kaistojen käytöstä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
^VT12 kirous alkaa valumaan Tampeen suuntaan kaksikaistaisella osuudella.
Tällä viikolla on osunut jo kaksi kertaa kohdalle kuski joka ajelee <80kmh satasen alueella. No sitten kun lähtee etanaa ohittamaan niin vauhti kipuaakin ohitettavalla jo pitkälti yli sataseen. MIKSI??
Ensimmäisellä tutustumisella palasin kiltisti ajamaan perässä ja eikös se vauhti tippunut hetikohta takasin alle kasikymppiin.
Toisella kerralla, eri päivänä menin vaan ohi ja siitähän tuli terveisiä sekä töötillä että valoilla
Tällä viikolla on osunut jo kaksi kertaa kohdalle kuski joka ajelee <80kmh satasen alueella. No sitten kun lähtee etanaa ohittamaan niin vauhti kipuaakin ohitettavalla jo pitkälti yli sataseen. MIKSI??
Ensimmäisellä tutustumisella palasin kiltisti ajamaan perässä ja eikös se vauhti tippunut hetikohta takasin alle kasikymppiin.
Toisella kerralla, eri päivänä menin vaan ohi ja siitähän tuli terveisiä sekä töötillä että valoilla
Re: Liikenteestä
Jos et kiilannut ohitettavaa niin aika outo reaktio vaikka ohitettava kuvittelisikin että alueella on 80km/h rajoitus.Vainio kirjoitti: Toisella kerralla, eri päivänä menin vaan ohi ja siitähän tuli terveisiä sekä töötillä että valoilla
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
On olemassa ihmistyyppi joka ottaa ohituksen henkilökohtaisena loukkauksena.FinPat kirjoitti:Jos et kiilannut ohitettavaa niin aika outo reaktio vaikka ohitettava kuvittelisikin että alueella on 80km/h rajoitus.Vainio kirjoitti: Toisella kerralla, eri päivänä menin vaan ohi ja siitähän tuli terveisiä sekä töötillä että valoilla
VT12 Lahti-Hollola väliilä Punto ajeli vasenta kaistaa oikeaa meneviä hitaammin. Kun pääsi oikealta Punton ohi, vaihdoin vapaammalle vasemmalle. Kunnon valoshow.
Miksi pitää jäädä rekan persuuksiin roikkumaan jos ei aiokkaan ohi? Onko tarkoitus katsoa kuinka pitkän jonon saa kerättyä taakseen?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Päivän uutiset:
Kaksi pyöräilijää sairaalaan kolattuaan kaapelisuojan yli
Tönkkömallinen, huonosti näkyvä kaapelisuoja on epäilemättä hasardi. Vähintäänkin moinen ekstra-ansa pitäisi merkitä kunnolla ja saisi kyllä näkyä, vaikka olisi rauhallisempaakin sorttia. Ylipäätään kulkuväylälle asetetun väliaikaisrakennelman pitäisi olla näkyvä ja loiva, oli se sitten ajoradalla, pyörätiellä tai ihan vaan kävelytiellä. Ei kulkuväylää saa ansoittaa.
Pyöräliiton Koistisen ajatus suojaamattomasta kaapelista on hämmästyttävä - paikallaan pysyvä, loivareunainen kaapelinylitys kuulostaa paljon paremmalta idealta kuin pyöreä kaapeli, joka heilahtelee helpommin ja on jyrkkäreunaisempi.
Toki, jälleen kerran oman terveyden olisi voinut pelastaa myös sillä, että olisi kunnollinen valaistus, katsoisi eteensä ja sovittaisi tilannenopeuden niin, että pystyy pysähtymään tien kokonaan näkyvällä osalla. Kaikkia murkuloita tielle kun ei lastaa joku idiootti, joka niistä vastaa, vaan pyörätielle voi vaikka elukka kantaa puunpalan - sekin kannattaa nähdä. Eikä tämä todellakaan rajoitu fillaristeihin, helposti vetelee laput silmillä moni muillakin kulkuvälineillä aina tennareista täysperiin.
Tl;dr: vaikka juurisyy olisi jonkun toisen vastuulla, on kivempaa pysyä ehjänä. Kannattaa siis olla liikenteessä hereillä.
Poliisi aikoo harjoittaa liikenteenvalvontaa!
Mahtavaa, meno alkaa viimein olla tarpeeksi villiä, että se huomataan tummankin kirjoituspöydän takana. Vielä kun valvontaa harjoitettaisiin vähän useammin kuin kerran muutamassa vuodessa, niin voisi vähän siistiytyä. Toki ei kannata nuolaista ennenkuin tipahtaa, katsotaan siis mitä huominen tullessaan tuo.
Kaksi pyöräilijää sairaalaan kolattuaan kaapelisuojan yli
Tönkkömallinen, huonosti näkyvä kaapelisuoja on epäilemättä hasardi. Vähintäänkin moinen ekstra-ansa pitäisi merkitä kunnolla ja saisi kyllä näkyä, vaikka olisi rauhallisempaakin sorttia. Ylipäätään kulkuväylälle asetetun väliaikaisrakennelman pitäisi olla näkyvä ja loiva, oli se sitten ajoradalla, pyörätiellä tai ihan vaan kävelytiellä. Ei kulkuväylää saa ansoittaa.
Pyöräliiton Koistisen ajatus suojaamattomasta kaapelista on hämmästyttävä - paikallaan pysyvä, loivareunainen kaapelinylitys kuulostaa paljon paremmalta idealta kuin pyöreä kaapeli, joka heilahtelee helpommin ja on jyrkkäreunaisempi.
Toki, jälleen kerran oman terveyden olisi voinut pelastaa myös sillä, että olisi kunnollinen valaistus, katsoisi eteensä ja sovittaisi tilannenopeuden niin, että pystyy pysähtymään tien kokonaan näkyvällä osalla. Kaikkia murkuloita tielle kun ei lastaa joku idiootti, joka niistä vastaa, vaan pyörätielle voi vaikka elukka kantaa puunpalan - sekin kannattaa nähdä. Eikä tämä todellakaan rajoitu fillaristeihin, helposti vetelee laput silmillä moni muillakin kulkuvälineillä aina tennareista täysperiin.
Tl;dr: vaikka juurisyy olisi jonkun toisen vastuulla, on kivempaa pysyä ehjänä. Kannattaa siis olla liikenteessä hereillä.
Poliisi aikoo harjoittaa liikenteenvalvontaa!
Mahtavaa, meno alkaa viimein olla tarpeeksi villiä, että se huomataan tummankin kirjoituspöydän takana. Vielä kun valvontaa harjoitettaisiin vähän useammin kuin kerran muutamassa vuodessa, niin voisi vähän siistiytyä. Toki ei kannata nuolaista ennenkuin tipahtaa, katsotaan siis mitä huominen tullessaan tuo.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Liikenteestä
Tää oli varmaan Alfissimonipaka kirjoitti:VT12 Lahti-Hollola väliilä Punto ajeli vasenta kaistaa oikeaa meneviä hitaammin. Kun pääsi oikealta Punton ohi, vaihdoin vapaammalle vasemmalle. Kunnon valoshow.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Boldattuna, miksi ei ollutvesamaan kirjoitti:Tää oli varmaan Alfissimonipaka kirjoitti:VT12 Lahti-Hollola väliilä Punto ajeli vasenta kaistaa oikeaa meneviä hitaammin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Ei ollut tarvista kiilailla, VT12 tiellä on vaan outoja tapauksiaFinPat kirjoitti:Jos et kiilannut ohitettavaa niin aika outo reaktio vaikka ohitettava kuvittelisikin että alueella on 80km/h rajoitus.Vainio kirjoitti: Toisella kerralla, eri päivänä menin vaan ohi ja siitähän tuli terveisiä sekä töötillä että valoilla
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Liikenteestä
Tässä kun nyt on ajellut työssäoppimispaikalle moottoritietä pitkin, niin huomannut kummallisen asian. Moni ajaa 120kmh alueella satasta mutta rajoituksen tippuessa sataseen nämä aikaisemmin ohittamani kuskit ajavat ohitse kovalla vauhdilla.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^Ihan normaalia. Nopeutta ei valita minkään tietoisen prosessin ohjaamana, vaan ajetaan sellaista nopeutta kun sattuu hyvältä tuntumaan.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Satunnaisia liikennehavaintoja tänään. Nissan Micra ajaa 60 km/h alueella noin 50 km/h. Tien vieressä jalkakäytävällä on henkilö pyörätuolin kanssa, joten Micrakuski varmuuden vuoksi jarruttaa vauhdin kolmeen kymppiin. Toinen tie, taas 60 km/h alue. Sukisuki Vitara ajaa oikeaa kaistaa n. 50 km/h ja ajan ohi. Puoli kilometriä eteenpäin, ja Vitara heittää ohi arviolta 70 - 80 km/h. Pari kilometriä eteenpäin, rajoitus on noussut kahdeksaan kymppiin ja Vitara tulee perä edellä vastaan n. 70 km/h.
On se joskus vaikeeta.
On se joskus vaikeeta.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Viimeisen 2 viikon aikana "viime tipassa" ohittelu räjähtänyt käsiin. Sellainen kun vastaantulijasta erottaa jo rekkarin, mutta silti kyllä parista autosta ja kuorkista vielä ennättää kun audin polkimen laittaa pohjaan. Ja sitten vastaantulija väistää penkalle.
Sekä omalle kohdalle sattunut pitkin Suomea, että emännälle joka vaan ajaa lyhyttä 20km maantiepätkää töihin ja takaisin.
Kesä on saapunut.
Sekä omalle kohdalle sattunut pitkin Suomea, että emännälle joka vaan ajaa lyhyttä 20km maantiepätkää töihin ja takaisin.
Kesä on saapunut.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Eilen ajeli edellä joku tasakaasumummo Volvolla. Vanha 850 ja vahvalla päättelyllä automaatti. Kaikissa risteyksissä liikkuminen ja valoista kiihdyttäminen pitkällä viiveellä ja hyyyviiiin raahallisesti, että takana vituttaa. Tasakaasukäytös paljastui, kun 40-alueella vauhti hitaasti kiihtyi arviolta 60-70 lukemiin, kun itse ajoin 45 todellista. ilmeisesti kaasupoljin laitettiin vastaamaan 2000rpm ja pidettiin siinä niin pitkään, kun piti taas siirtyä jarrulle. Olisi mielenkiintoista tietää, löytyykö sieltä polkimesta enemmän kierroksia, kun pitää ajaa isolla tiellä kovempaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Toki, jos joku lähtee ohi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Kaksi rysäytyspaikkaa Hesassa:
https://www.google.com/maps/@60.1721375 ... 312!8i6656
Jo kaksi kertaa tuossa paikassa on peräänajo ollut sentin päässä kun eräät ei tajua että siinä missä nuo kaksi odottaa suojatien edessä on valo-ohjaus. Valoa ei vain näy autojen suuntaan joten jotkut pistävät liinat kiinni kun luulevat että jalankulkijat pitää päästää. Viime talvena ulkomaalainen kaveri paniikkijarrutti mun edessä tuossa ja oli sentistä kiinni ettei rysähtänyt (onneksi oli nastat).
https://www.google.com/maps/@60.1792417 ... 312!8i6656
Tässä joka päivä useita päättää ajaa suoraan oikeaa kaistaa suoraan. Liikenteenjakaja olisi asiaa mutta mieluummin näköjään pistetään autoverorahat muualle.
https://www.google.com/maps/@60.1721375 ... 312!8i6656
Jo kaksi kertaa tuossa paikassa on peräänajo ollut sentin päässä kun eräät ei tajua että siinä missä nuo kaksi odottaa suojatien edessä on valo-ohjaus. Valoa ei vain näy autojen suuntaan joten jotkut pistävät liinat kiinni kun luulevat että jalankulkijat pitää päästää. Viime talvena ulkomaalainen kaveri paniikkijarrutti mun edessä tuossa ja oli sentistä kiinni ettei rysähtänyt (onneksi oli nastat).
https://www.google.com/maps/@60.1792417 ... 312!8i6656
Tässä joka päivä useita päättää ajaa suoraan oikeaa kaistaa suoraan. Liikenteenjakaja olisi asiaa mutta mieluummin näköjään pistetään autoverorahat muualle.
Re: Liikenteestä
Hallitukset ja ministerit vaihtuu, mutta sama agenda pysyy.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006127667.html
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006127667.html
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Samasta aapisesta ne eri hallitukset katsoo verotuskohteita.
Autoilu
Bensiini
Cigarrettes
Diesel
Etanoli
Fuel
Gasoline
Autoilu
Bensiini
Cigarrettes
Diesel
Etanoli
Fuel
Gasoline
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Miksi ajovalojen käyttö on vaikeaa?
Täällä etelässä aurinko vielä laskee ja tekee varjoja ja kontrasteja.
"Joo, minä kyllä näen, miksi valoja käyttäisin?". Siksi että muut näkevät sinut, idiootti!
Paras idiootti oli pakukuski joka osasi vilkuttaa pitkäarsenaaliaan mutta ei osannut laittaa lähivaloja, tai huomioita tai DRLläänsä. Ei mitään kiilua.
Toinen on sade/sumu. Eikö nämä prkeleen automaagivalokuskit osaa ajatella? "Onpas sumuinen keli eikä edelläajavalla ole takavalot päällä. Tässä minun koreakamppeessa on automaagivalot. Onkohan minulla takavalossa mitään kiilua? Pitäisi laittaa mutta ENHÄN MINÄ OSAA KUN ON NÄMÄ AUTOMAATTIVALOT"
Täällä etelässä aurinko vielä laskee ja tekee varjoja ja kontrasteja.
"Joo, minä kyllä näen, miksi valoja käyttäisin?". Siksi että muut näkevät sinut, idiootti!
Paras idiootti oli pakukuski joka osasi vilkuttaa pitkäarsenaaliaan mutta ei osannut laittaa lähivaloja, tai huomioita tai DRLläänsä. Ei mitään kiilua.
Toinen on sade/sumu. Eikö nämä prkeleen automaagivalokuskit osaa ajatella? "Onpas sumuinen keli eikä edelläajavalla ole takavalot päällä. Tässä minun koreakamppeessa on automaagivalot. Onkohan minulla takavalossa mitään kiilua? Pitäisi laittaa mutta ENHÄN MINÄ OSAA KUN ON NÄMÄ AUTOMAATTIVALOT"
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Liikenteestä
^Juuri tuossa sumussa tai märällä motarilla edellä ajava DRL auto muuttuu kauhean helposti haamuksi.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Sontiaismolottajan logiikalla "jos minä näen muut, muut näkevät minut".nipaka kirjoitti:Miksi ajovalojen käyttö on vaikeaa?
Tuo "paras idiootti" on ihan turha lisämääre sanan pakukuski yhteydessä. Esim. pariin otteeseen bongattu pakettiautopelle, joka oli väkästellyt keulalle palamaan etuvalot + lähivalot + jälkiasenteiset päiväajovalot + jälkiasenteiset sumuvalot ja lisäkaukovalojen "angel eyes" kortistevalot. Takapäähän ei sitten virtaa enää riittänytkään ts täysin pimeänä rek. kilven valoja myötennipaka kirjoitti:Paras idiootti oli pakukuski joka osasi vilkuttaa pitkäarsenaaliaan mutta ei osannut laittaa lähivaloja, tai huomioita tai DRLläänsä. Ei mitään kiilua.
DLR valoilla varustetussa autossa palaa koneen käydessä aina ajovalot (DLR tai lähivalot) keulalla, joten ne keula pimeänä (tai pelkät "parkit" päällä, mitkä eivät päivänvalossa mihinkään näy) vastaan ovat vanhempaa kalustoa.
Jos sateessa tai sumussa ei jonkin auton ETUsumuvalot ole päällä, niin kuskille on käynyt nolo lipsahdus.nipaka kirjoitti:Toinen on sade/sumu.
Sumu, vesisade, iltahämärä, tojo ja datsunpappojen tapauksessa myös auringonpaiste ovat peruste sytyttää etusumuvalot. Jolloin takavalotkin syttyvät.
Takasumuvaloa ei käytä kukaan
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Niinhän sitä luulisi, mutta usein tulee tuoretta kalustoa vastaan pelkillä parkeilla, vaikka autossa on tehdasasenteiset DRL:t. Kuski onnistunut itse kämmentämään parkit päälle, vai joku vika?insinörtti kirjoitti:DLR valoilla varustetussa autossa palaa koneen käydessä aina ajovalot (DLR tai lähivalot) keulalla, joten ne keula pimeänä (tai pelkät "parkit" päällä, mitkä eivät päivänvalossa mihinkään näy) vastaan ovat vanhempaa kalustoa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Jep, parkkiasennossa tyypillisesti palaa parkit.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Liikenteestä
Hmm, täytyykin käydä tarkistamassa Tipon keulalta, notta olikos tuossa parkkeja ollenkaan, vai hoitiko nuo ajovaloumpiossa (joka muuten on imo ainoa oikea paikka DLR valoille, versus siellä puskurin ihan alaosassa olevat piiloon jäävät valot) niiden parkkien virkaa.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Jälkiasennukset on helpointa kytkeä sammumaan, kun mitä tahansa muita valoja pistetään päälle. Tehdastekoisten pitäisi sammua (tai himmentyä etuvalojen/"parkkien" virkaa toimittamaan) vain ja ainoastaan kytkettäessä lähivalot tai etusumuvalot päälle.Tuomas K kirjoitti:usein tulee tuoretta kalustoa vastaan pelkillä parkeilla, vaikka autossa on tehdasasenteiset DRL:t. Kuski onnistunut itse kämmentämään parkit päälle, vai joku vika?
Ehkäpä niitä etusumuvaloja on polteltu niin ahkeraan, että on jo molemmista polttimot rikki?
Vaihtoehto 2 on, että auton valoautomatiikka on vähän sinnepäin. Itäautoissa on näitä ongelmia, esim. kulmavalot saattavat TM koeajojen perusteella syttyä maantienopeuksissakin.
VE 3 on sitten ihan oikea vika. Ledivalot nyykähtäneet niin, että valoteho on mallia saunalyhty/parkkivalo? (näitäkin näkee välillä, esim. silläviisiin, että vain toisessa nurkassa valo palaa täysiteholla).
VE 4 autossa on tehdasasenteiset päiväajovalot, mutta niitä ei ole ohjelmoitu käyttöön. Tätäkin typeryyttä valmistajat/maahantuojat harrastivat, kun ao. keksintö oli ihan uusi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Eikös eurooppalaiset normit mene niin, että parkeille vaihtaminen sammuttaa huomiovalot, eli en pitäisi suurena ihmeenä, että tuolla liikenteessä olisi autoja, joista kuski voi sammuttaa huomiovalot kääntämällä parkit päälle. Suomessa on sitten erikseen hyväksytty parkit ja huomiovalot-yhdistelmä kansallisesti.insinörtti kirjoitti:Tehdastekoisten pitäisi sammua (tai himmentyä etuvalojen/"parkkien" virkaa toimittamaan) vain ja ainoastaan kytkettäessä lähivalot tai etusumuvalot päälle.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Nyt on pakko kysyä, että missä vaiheessa parkkiasento on sitten valokatkaisijoista kadonnut? Siis juurikin se "keskiasento", jossa koko tähänastisen kokemukseni mukaan on palanut nimernomaan etuvalot ja takavalot (eli kansankielessä parkkivalot) ympäri auton.insinörtti kirjoitti:Tehdastekoisten pitäisi sammua (tai himmentyä etuvalojen/"parkkien" virkaa toimittamaan) vain ja ainoastaan kytkettäessä lähivalot tai etusumuvalot päälle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Ja vielä toispuoleisesti keskieurooppalaisen lainsäädännön vaatimuksesta. Eikö joskus Saksassa pitänyt jättää autoon parkit yöksi jos se jäi kadunvarteen?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Taitaa riippua autosta.Polforea kirjoitti:Nyt on pakko kysyä, että missä vaiheessa parkkiasento on sitten valokatkaisijoista kadonnut?
Epäloogisuuksiahan tässä on ennenkin piisannut. Japsithan kekkasi jo ihmisikä sitten tehdä autoihinsa purkkavirityksen, jossa valokytkimen 0-asento korvattiin "ajovaloautomatiikalla", joka sytytti valot sytytysvirran ollessa kytkettynä. Tosin auto ei itse tästä tiennyt, joten takasumuvaloa tai kaukovaloja ei saanut päälle ennen kuin laittoi valokytkimestä "oikeasti" valot päälle. Parkkiasento tosiaan löytyi siitä välistä ja sitä voi hyötykäyttää just tässä lajissa = ajellaan pimeällä ja vesisateessa pelkät parkit päällä. Myös valojen unohtaminen päälle onnistui mainiosti...
Havaintoja siitä ei ole, miten ovat päivävalo-ongelman ratkoneet eli onnistuuko edelleen automatiikan deletointi ja laittomilla valoyhdistelmillä ajo.
Vm 2003 Stilosta oli jo valokytkimestä rapsittu parkkiasento pois ja vaihtoehdot siis 0-A-1 eli ei valoja, valot palaa moottorin käydessä ja valot (lähivalot sun muut) palaa koko ajan (myös koneen ollessa seis). Parkkivaloille oli sitten ihan erillinen nappulansa. Bravo -08 pisti pöytään vielä sekavamman esityksen. Valokytkin kanssa 0-A-1 ja parkit sai päälle napsuttamalla valokytkintä edestakaisin koneen ollessa seis.
Giulietta.. öö, mitenkäs se nyt menikään? Ainakin automaatti (päiväajovalot ilma takavaloja / lähivalot + takavalot valoisuudesta riippuen) ainakin löytyi, samoin lähi+takavalot pakkosyötöllä päällä, mutta nämä siis vain koneen käydessä. Kolmas asento taisi olla 0, mutta sehän tarkoitti silti päiväajovalojen palamista koneen käydessä. Ja parkit sitten tuttuun tyyliin napsuttelemalla kytkintä edestakaisin.
V60 on aika selkeä. 0-P-A-1 eli pois, parkit, hämäräkytkinautomatiikka ja lähivalot pakkosyötöllä päällä. Mutta
- - koneen käydessä päiväajovalot palavat myös 0 ja P -asennoissa
- muissa kuin 0-asennossa palavat myös takavalot (kappas, en ennen hiffannut, että takavalot saa pois)
- kojelaudassa ei ole lainkaan merkkivaloja, joista näkisi (Giulietan tapaan) onko lähivalot tai takavalot päällä
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
FCA tosiaan on kunnostautunut parkki-ihmeessä ainakin jo 159:n osalta - siinä kun parkkiasennossakin valot sammuu avaimen irrottaessa, ellei erikseen paina parkkinappia.
Se yllättää, että Volvo sytyttää parkkiasennossa päiväledit koneen käynnistyessä, tuollainen parkkiasentohan korvaisi kätevästi nolla-asennon, jolloin auto olisi pakko sammuttaessa jättää automagialle tai valot päällä -asentoon, eikä passiivisesti olisi mahdollista lähteä pakotetuilla päivävaloilla matkaan.
Hauska parkkifunktio muuten löytyy myös meikäläisen kaksipyöräisestä - siinä kun ainoa tapa sytyttää pelkät parkit on kääntää virta-avainta pykälä vielä off-asennostakin "taaksepäin". Tuolloin ohjauksen saa lukkoon ja avaimet irti ja parkit jää päälle, virtalukon asennot ovat siis PARK-OFF-RUN-START ja RUN-kohdassa on pakotetusti aina ajovalot päällä. Se toisaalta on niin vanha, ettei siinä vielä päivävaloja olekaan.
Se yllättää, että Volvo sytyttää parkkiasennossa päiväledit koneen käynnistyessä, tuollainen parkkiasentohan korvaisi kätevästi nolla-asennon, jolloin auto olisi pakko sammuttaessa jättää automagialle tai valot päällä -asentoon, eikä passiivisesti olisi mahdollista lähteä pakotetuilla päivävaloilla matkaan.
Hauska parkkifunktio muuten löytyy myös meikäläisen kaksipyöräisestä - siinä kun ainoa tapa sytyttää pelkät parkit on kääntää virta-avainta pykälä vielä off-asennostakin "taaksepäin". Tuolloin ohjauksen saa lukkoon ja avaimet irti ja parkit jää päälle, virtalukon asennot ovat siis PARK-OFF-RUN-START ja RUN-kohdassa on pakotetusti aina ajovalot päällä. Se toisaalta on niin vanha, ettei siinä vielä päivävaloja olekaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Myös 156:ssa oli tuo "pykälä taaksepäin"-parkkiasento.
Giulietassa oli mun muistaakseni asento 0-D-A-1 ? Nollilla ei mitään, sitten oli päiväajovalot (nimesin D:ksi, koska DLR) koneen käydessä, automaatti ja pakotettuna xeenonit.
Sumareiden toimintaa en muista. Muistan vaan, että automatiikka herkimmillään toimi oikein hyvin, kun sytytti valot jo tihkusateessa.
Myös 156:ssa oli tuo "pykälä taaksepäin"-parkkiasento.
Giulietassa oli mun muistaakseni asento 0-D-A-1 ? Nollilla ei mitään, sitten oli päiväajovalot (nimesin D:ksi, koska DLR) koneen käydessä, automaatti ja pakotettuna xeenonit.
Sumareiden toimintaa en muista. Muistan vaan, että automatiikka herkimmillään toimi oikein hyvin, kun sytytti valot jo tihkusateessa.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Eikös tuo löydy useastakin Fiat-konsernin tuotteesta? Selvä mielikuva on ainakin Dedrasta. Siinä tosin on myös aivan tavallinen parkkivaloasento valokytkimessä.Polforea kirjoitti:Hauska parkkifunktio muuten löytyy myös meikäläisen kaksipyöräisestä - siinä kun ainoa tapa sytyttää pelkät parkit on kääntää virta-avainta pykälä vielä off-asennostakin "taaksepäin".
Järkiautoilija
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Avaimen parkkiasento vissiin on joo melko peruskauraa. Se, että valoja ei saa parkeille mitenkään muuten, ei lie ihan yhtä yleistä. Italialaisia moottoripyöriä en toki kauheasti tunne, voi olla että niissä toimii noin jopa kaikissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Ei sillä parkkiasennolla ole mitään väliä. S**tana, ajovalot päälle kun liiikkeellä ollaan. Parkit sitten kun alfa sammuu maantienvarteen.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Ei ole kuin 3 asentoa, koska 0 = päiväajovalot palavat aina koneen käydessä (tarkemmin ottaen sytytysvirran ollessa kytkettynä), jos muita valoja ei ole päällä. Tuli tuotakin joskus käytettyä, kun autopesuun ajellessa yms. halusin turhaa xeenonien räpsyttelyä välttää.Aquatica kirjoitti:Giulietassa oli mun muistaakseni asento 0-D-A-1 ? Nollilla ei mitään, sitten oli päiväajovalot (nimesin D:ksi, koska DLR) koneen käydessä, automaatti ja pakotettuna xeenonit.
Etusumuvalot saa päälle, vaikka valokytkin on nollilla. Samalla syttyvät myös takavalot ja DLR sammuu/himmenee etuvaloiksi. Tuli testattua, kun xenonien automaattisäätö oli päin taivasta = vastaantulijat eivät tykänneet, mutta vesisateen vuoksi piti persuuksiinkin saada jotain valoa. Takasamuvalot saa päälle vain lähivalojen palaessa. Taisi jopa olla tarpeen väännellä kytkin "lähivalot pakotettuna päälle" asentoon, jos ei ollut jo hämärätunnistin liipaissut lähivaloja päälle. Tosin sitä kytkintähän oli muutenkin tarpeen sadekelillä käänellä, jotta sai varmistettua takavalojen palamisen.
BTW sekin on oleellinen toiminto, ettei DLR kuumota pimeällä. Kun nämä olivat uusi keksintö, niin tottakai amishpellet ja pakupellet ripusti keulan täyteen valoja (nähty mm. audi, jonka keulalle asennettu jälkiasenteiset valot orkkisten väliin ja kaikki, tottakai päällä eikä, tientenkään, pimeällä muuta valoa enää tarvittu). DLR on tarkoitettu ampumaan valoa päin vastaantulijan näköelimiä, joten pimeällä häikii kivasti.
No nyt kun sen sanoit - näinhän sen pitäisi olla eli valokytkin mallia P-A-1. Siis pysäköintivalot (ja liikkeelle lähdettäessä valoautomatiikka eli DLR/lähivalot kelin mukaan), "valoautomatiikka" (ei valoja pysäköintynä, ajossa DLR/lähivalot) ja lähivalot pakotettuna päälle (mutta edelleen valot sammuvat kun auton pistää parkkiin). Volvossakin siis erillinen 0-asento tarpeeton.Ppolforea kirjoitti:tuollainen parkkiasentohan korvaisi kätevästi nolla-asennon
Edit: just hiffasin, miksi tarvitaa 0-asento, joka estää ajovaloja palamasta ajon aikana. Sitä on tarkoitus käyttää etusumuvalojen kanssa.
Ratkaisu 1: jätetään ao. turhakkeet pois (Volvossa ei ole, joten ei tarttis tätä 0-asentoa siinäkään mielessä). VE 2 tehdään automatiikka, joka sammuttaa lähivalot, kun etusumarit laittaa päälle. Loppuisi se laiton sumuvalot päällä ajelu (90 % autoista) pimeällä moottoritielläkin. Toki siinä mielessä huono, ettei ole se kirkkaasti valaistu 10 m läntti keulan edessä turvallisuuden tunnetta luomassa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Parkkiasennossa DRL:llä pysyminen olisi sinällään ihan bueno funktio etenkin vielä xenonien kanssa - turha niitä sytytyksestä kuluvia xenoneita on jokaisella talliin, pesuun, huoltohalliin jne ajamisessa sytytellä vaikka automagia taivaan hukkaakin. Kun tuossa asennossa ei voisi autoa käytännössä jättää yöksi parkkiin kotipihaan valojen jäädessä päälle, olisi siellä käytännössä lähtiessä päällä se automagia tai lähivalopakotus. Tai voisihan tuo olla, että vaikka 25km/h vauhdissa hypätään pois parkeilta, niin välttyisi pikkusiirtojen räpsymisiltä.
Ledien kanssa ei räpsyttelystä tule ihan vastaavaa tappiota, joten niille se ajossa pakotettu automagia toimisi jo kivemmin.
Ledien kanssa ei räpsyttelystä tule ihan vastaavaa tappiota, joten niille se ajossa pakotettu automagia toimisi jo kivemmin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Toiseen liikkumiseen liittyvään asiaan. Eilen kun ajelin työmaalta mukavasti vakiokierrostoiminnallisella laitteella, aloin miettimään miksi tuota ei ole laajemmin otettu käyttöön. Vai onko?
Eli sehän olisi kohtuupieni ohjelmointikysymys, että varsinkin isoissa nopeuksissa kaasupolkimen asentotieto pyrkisi korreloimaan moottorin kierrosluvun kanssa. Eli ei tarvitsisi ylämäkeen niin paljon painaa kaasua tai nostaa sitä alamäkeen. Täydellisellä liitoksella kaasupoljin olisi aina samassa asennossa samassa nopeudessa. Vähän kuin cruise mutta ei sinnepäinkään. Helpottaisi vaan tasaisen nopeuden ajamista.
Muistuu jotkut ysärijapsit joilla oli lähes mahdoton ajaa tasaista nopeutta maantiellä tunnottomalla kaasupolkimella. Ehkä tuota on jo koodaamalla parannettu nykyautoissa että tasainen ajo on helpompaa. Vai onkohan. Miksi kaasupolkimen pitäisi ohjata kaasuläppää, kun se voi nykyautossa aivan yhtä helposti ohjata auton nopeutta.
Eli sehän olisi kohtuupieni ohjelmointikysymys, että varsinkin isoissa nopeuksissa kaasupolkimen asentotieto pyrkisi korreloimaan moottorin kierrosluvun kanssa. Eli ei tarvitsisi ylämäkeen niin paljon painaa kaasua tai nostaa sitä alamäkeen. Täydellisellä liitoksella kaasupoljin olisi aina samassa asennossa samassa nopeudessa. Vähän kuin cruise mutta ei sinnepäinkään. Helpottaisi vaan tasaisen nopeuden ajamista.
Muistuu jotkut ysärijapsit joilla oli lähes mahdoton ajaa tasaista nopeutta maantiellä tunnottomalla kaasupolkimella. Ehkä tuota on jo koodaamalla parannettu nykyautoissa että tasainen ajo on helpompaa. Vai onkohan. Miksi kaasupolkimen pitäisi ohjata kaasuläppää, kun se voi nykyautossa aivan yhtä helposti ohjata auton nopeutta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^^Oh man. Koko DRL (mikähän sekin sitten on) keskustelu on yhtä oleellinen kuin Skoda Octavian lisävarustelista.
Omissa kinnereissä olen veivannut valot siihen asentoon että kun auton käynnistää edessä ja takana tuikuttimissa palaa valo ja kun auton sammuttaa niin valot sammuu. En oikein näe millekään muulle settaukselle tarvetta. Osaan laittaa takasumarin päälle pöllyävässä lumessa ja sumussa (muihin aikoihin sen käyttö pitäisi olla rangaistavaa avokämmenellä poskelle). Etusumaritkin on, mutta en muista niitä koskaan tarvinneeni, kokeillut olen (joskus) että toimiiko. En oo varma että onko nykyisessä Alfassa, tarviikin vilkaista... Osaan myös pitkät vaihtaa tarvittaessa päälle ja pois, mutta en ole hetkeen ajanut olosuhteissa joissa tätä tarvitaan - niin, en muista edes milloin viimeksi. Mutta siis se kyllä tärkeä ominaisuus (muistan vuosia sitten kun kävin pohjoisesta ostamassa itselleni Plymouth Furyn ja ajoin sen kotiin läpi yön, enkä tiennyt että pitkät menee päälle vasemman jalan lepuuttajan vieressä olevasta lattianapista, pirun kätevä - hankala jos sitä ei tiedä). Mutta sitä en ymmärrä miksi joku jättää ne takavalot pois päältä, se on ikävää muille.
HEI - tajusin että DRL on varmaankin Päiväajan Juoksevat Valot! Damn, I'm on fire this morning! Ihan ilman googlen apua. Eli siis DRL = PJV.
Ja tarkennetaan - on omissa autoissa PJV. En tiedä mihin sitä tarvitaan. Paitsi että kun ajaa tunneliin, niin mittarivalot ja näyttö vaihtaa yötilaan. Ehkä se on PJV feature, näin ainakin käy Biimerissä. En ole kiinnittänyt huomiota että tapahtuuko Giuliettassa, viisaammat voi valaista! (pun intended)
Omissa kinnereissä olen veivannut valot siihen asentoon että kun auton käynnistää edessä ja takana tuikuttimissa palaa valo ja kun auton sammuttaa niin valot sammuu. En oikein näe millekään muulle settaukselle tarvetta. Osaan laittaa takasumarin päälle pöllyävässä lumessa ja sumussa (muihin aikoihin sen käyttö pitäisi olla rangaistavaa avokämmenellä poskelle). Etusumaritkin on, mutta en muista niitä koskaan tarvinneeni, kokeillut olen (joskus) että toimiiko. En oo varma että onko nykyisessä Alfassa, tarviikin vilkaista... Osaan myös pitkät vaihtaa tarvittaessa päälle ja pois, mutta en ole hetkeen ajanut olosuhteissa joissa tätä tarvitaan - niin, en muista edes milloin viimeksi. Mutta siis se kyllä tärkeä ominaisuus (muistan vuosia sitten kun kävin pohjoisesta ostamassa itselleni Plymouth Furyn ja ajoin sen kotiin läpi yön, enkä tiennyt että pitkät menee päälle vasemman jalan lepuuttajan vieressä olevasta lattianapista, pirun kätevä - hankala jos sitä ei tiedä). Mutta sitä en ymmärrä miksi joku jättää ne takavalot pois päältä, se on ikävää muille.
HEI - tajusin että DRL on varmaankin Päiväajan Juoksevat Valot! Damn, I'm on fire this morning! Ihan ilman googlen apua. Eli siis DRL = PJV.
Ja tarkennetaan - on omissa autoissa PJV. En tiedä mihin sitä tarvitaan. Paitsi että kun ajaa tunneliin, niin mittarivalot ja näyttö vaihtaa yötilaan. Ehkä se on PJV feature, näin ainakin käy Biimerissä. En ole kiinnittänyt huomiota että tapahtuuko Giuliettassa, viisaammat voi valaista! (pun intended)
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Tämä on vähän sellainen octavia-henkinen lähestyminen ("farkkuoctavia sopii minulle, miksi kellään olisi tarvetta muulle?"). Pääosin ne hallintalaitteet ja vaihtoehdot on kuitenkin suunniteltu ja rakennettu ihan syystä.lerppu kirjoitti:Omissa kinnereissä olen veivannut valot siihen asentoon että kun auton käynnistää edessä ja takana tuikuttimissa palaa valo ja kun auton sammuttaa niin valot sammuu. En oikein näe millekään muulle settaukselle tarvetta.
Ei ainakaan minua huvita vaihdella perkeleen hintaisia xenon-polttimoita päivääkään aikaisemmin siksi, että ajan päivällä talliin/halliin tai vaihtelen autojen järjestystä pihamaalla. Enkä etenkään siksi, että ylipäätään ajan päivällä ja kirkkaala, jolloin voin aivan hyvin poltella päivävaloja niiden perkeleenhintaisten xenonien sijasta. Usecaseja sille 0-asennolle ja päiväjuoksuvaloille löytyy kyllä helposti monia, kun vähän miettii, vaikka itse niillä ei mitään tekisikään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Toi on kyllä totta, ihan omasta tulokulmasta tätä kirjoittelin. Ei mulla autot ehdi niin kauaa vanheta, että tulisi tuikkuja niihin vaihdettua. Viimeksi niin kävi (xenon vaihto) GT Alfalle vuosikymmenen alkupuolella, ja siitäkin on itkua piisannut näihin päiviin asti!
Mutta on se ajovalopolttimoiden säästäminenkin hiukan Skoda-henkistä.
Kukaties pitää käydä kurkkaamassa Skoda-forumia, ehkä niiden kanssa olisikin yhteistä enemmän kuin äkkiseltään uskoisi. Vai oonkohan muuttumassa kärttyisäksi vanhaksi mieheksi? *VOISINKO AJAA SKODALLA?* Eksistentiaalikriisi viikonlopuksi, menen ja värjään hiukset, ostan rannekorun ranteeseen ja puhelen sopimattomuuksia aivan liian nuorille naisille.
Mutta on se ajovalopolttimoiden säästäminenkin hiukan Skoda-henkistä.
Kukaties pitää käydä kurkkaamassa Skoda-forumia, ehkä niiden kanssa olisikin yhteistä enemmän kuin äkkiseltään uskoisi. Vai oonkohan muuttumassa kärttyisäksi vanhaksi mieheksi? *VOISINKO AJAA SKODALLA?* Eksistentiaalikriisi viikonlopuksi, menen ja värjään hiukset, ostan rannekorun ranteeseen ja puhelen sopimattomuuksia aivan liian nuorille naisille.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
https://www.carid.com/2018-alfa-romeo-g ... 76853.html
Eihän nuo nyt ihan mahdottoman kalliita ole ( Juuliaankaan ), jos 3-4 vuoden välein vaihtelee.... vai ?
Automagiavalot päällä aina.
Eihän nuo nyt ihan mahdottoman kalliita ole ( Juuliaankaan ), jos 3-4 vuoden välein vaihtelee.... vai ?
Automagiavalot päällä aina.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^Ei ne mahdottomia ja autoilussa on muitakin kustannuksia, mutta kyllä minä satasen tai pari* maksan mieluummin kuukauden tai kahden päästä kuin tänään ts. venytän kuluja. Mieluiten toki lerppumaisesti en ollenkaan.
*) Polttimoita on kiva vaihdella pareittain, eikä pidä unohtaa että polttimon lisäksi ainakin jotkut ballastitkin osaavat kuolla käytön myötä, vaikkei auto tekisi niistä uima-altaita kuten edellinen bemarini teki
*) Polttimoita on kiva vaihdella pareittain, eikä pidä unohtaa että polttimon lisäksi ainakin jotkut ballastitkin osaavat kuolla käytön myötä, vaikkei auto tekisi niistä uima-altaita kuten edellinen bemarini teki
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Liikenteestä
sämpy kirjoitti:Toiseen liikkumiseen liittyvään asiaan. Eilen kun ajelin työmaalta mukavasti vakiokierrostoiminnallisella laitteella, aloin miettimään miksi tuota ei ole laajemmin otettu käyttöön. Vai onko?
Eli sehän olisi kohtuupieni ohjelmointikysymys, että varsinkin isoissa nopeuksissa kaasupolkimen asentotieto pyrkisi korreloimaan moottorin kierrosluvun kanssa. Eli ei tarvitsisi ylämäkeen niin paljon painaa kaasua tai nostaa sitä alamäkeen. Täydellisellä liitoksella kaasupoljin olisi aina samassa asennossa samassa nopeudessa. Vähän kuin cruise mutta ei sinnepäinkään. Helpottaisi vaan tasaisen nopeuden ajamista.
Muistuu jotkut ysärijapsit joilla oli lähes mahdoton ajaa tasaista nopeutta maantiellä tunnottomalla kaasupolkimella. Ehkä tuota on jo koodaamalla parannettu nykyautoissa että tasainen ajo on helpompaa. Vai onkohan. Miksi kaasupolkimen pitäisi ohjata kaasuläppää, kun se voi nykyautossa aivan yhtä helposti ohjata auton nopeutta.
Ekana ongelmana tuossa tulee mieleen että mistä auto tietää haluatko nopeuden tippuvan, pysyvän samana tai nousevan?
Sinänsä voisi toimia jos tuo toiminto olisi erikseen päälle laitettavissa.
Tosin nykyautojen pitäisi hieman tuohon tyyliin jo nyt toimia... Koska:
Varsinkin sähköisellä kaasupolkimella varustetuissa autoissa kaasupoljin on "toivomuspoljin", eli sillä toivotaan vääntöä. Auto ei toteuta suoraan tuota toivetta vaan ottaa huomioon moottorin kuormituksen jne (ilmastoinnin ja muiden apulaitteiden tehontarve).
Eli sinänsä jo nyt voi olla että isommalla kuormituksella (esim. ylämäki) vääntöpyynti on isompi samalla polkimen asennolla kuin tasamalla.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Niin nopeuden muutoshan toivotaan sen polkimen asentoa muuttamalla.
Nyt kun tuollaisella on ajanut, on se tuntunut maantiellä kovin luontevalta. Mutta tosiaan jonkinlainen välimuoto tuosta pitäisi rakentaa, eli että ottaisi kuormitusmuutokset ja nopeustiedon huomioon ollen sellainen huomaamaton taustavaikutin.
Nyt tuon mekaanisen version kanssa törmää sellaisiin hassuihin tilanteisiin, kun painaa reilusti kaasua, auto kiihdyttää ja sitten yhtäkkiä lopettaa kiihdyttämisen. Koska on saavutettu polkimella pyydetty kierrosluku ja pitää painaa sitä syvemmälle jos haluaa mennä kovempaa. Tai kun mennään moottorijarrutuksella, niin kun alkaa painaa kaasua ei tapahdu mitään, kunnes aika yhtäkkiä vetoja taas löytyy kun on polkimella löydetty moottorin senhetkinen kierrosluku.
Mutta koodaamalla mitään tällaista ei tapahtuisi, auto vaan tuntuisi maantiellä tavallista puhdikkaammalta kun vetää ylämäetkin "ihan ettei mitään". Eikä alamäessä vauhti karkaisi niin helposti.
Nyt kun tuollaisella on ajanut, on se tuntunut maantiellä kovin luontevalta. Mutta tosiaan jonkinlainen välimuoto tuosta pitäisi rakentaa, eli että ottaisi kuormitusmuutokset ja nopeustiedon huomioon ollen sellainen huomaamaton taustavaikutin.
Nyt tuon mekaanisen version kanssa törmää sellaisiin hassuihin tilanteisiin, kun painaa reilusti kaasua, auto kiihdyttää ja sitten yhtäkkiä lopettaa kiihdyttämisen. Koska on saavutettu polkimella pyydetty kierrosluku ja pitää painaa sitä syvemmälle jos haluaa mennä kovempaa. Tai kun mennään moottorijarrutuksella, niin kun alkaa painaa kaasua ei tapahdu mitään, kunnes aika yhtäkkiä vetoja taas löytyy kun on polkimella löydetty moottorin senhetkinen kierrosluku.
Mutta koodaamalla mitään tällaista ei tapahtuisi, auto vaan tuntuisi maantiellä tavallista puhdikkaammalta kun vetää ylämäetkin "ihan ettei mitään". Eikä alamäessä vauhti karkaisi niin helposti.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
^Ei muuta kuin koeajolle Datsunilla
Vuokra-autoksi sattui duunireissulla nissan leaf, jossa oli "e-pedal" nimellä semmoinen työkoneiden tapaan toimiva kaasupoljin.
Pari päivää kun oli semmoisella ajellut niin normipedaali tuntui hetken aikaa todella oudolta kun hyppäsi oman auton rattiin.
Sellainen maku tuosta jäi, että voisin kyllä ottaa e-pedaalin paljon mieluummin varusteeksi autoon kuin liudan hermoja rassaavia rattianykiviä sekopäisiä ajoavustimia.
Vuokra-autoksi sattui duunireissulla nissan leaf, jossa oli "e-pedal" nimellä semmoinen työkoneiden tapaan toimiva kaasupoljin.
Pari päivää kun oli semmoisella ajellut niin normipedaali tuntui hetken aikaa todella oudolta kun hyppäsi oman auton rattiin.
Sellainen maku tuosta jäi, että voisin kyllä ottaa e-pedaalin paljon mieluummin varusteeksi autoon kuin liudan hermoja rassaavia rattianykiviä sekopäisiä ajoavustimia.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Kuhan hinnat tippuu niin hyvin voisin ottaa leafin paikallisajoon. Yleensä vaan tarvitsee sen muutama kuutio tavaratilaa ja 2m tavaroita kyytiin niin ykkösautoksi ei voi.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Just tässä kohtaa pitäisi lähi+takavalojen syttyä, jos automatiikka on päällä. Mittarivalojen kirkkaussäätökin on aika kryptiseksi saatu. Jostain syvältä valikoiden uumenista se löytyy, mutta siellä on vain 1 säätö. Joka säätää valojen kirkkautta päivä/yötilassa riippuen siitä, onko lähivalot päällä vai ei. Eipä tuota sen vuoksi jaksanut kuin 2x vuodessa säädellä. Tietysti tämän voi kiertää vaihtamalla autoa 2x vuodessalerppu kirjoitti:Paitsi että kun ajaa tunneliin, niin mittarivalot ja näyttö vaihtaa yötilaan.
Itseasiassa vielä suurempi hyöty päiväjuoksuvaloista tulee jossain Stilottimen tyylisessä vehkeessä, jossa halogeenipolttimot kestävät 8 tkm eikä vaihto ole itse tehtävissä (ainakaan missään huoltoaseman parkkipaikalla). Viimeksi kun moisen keksinnön omistin, niin lampunvaihto kustansi 100-120 €/laaki ja tästä on 15 vuotta. Ihan kiva bonus normi huoltokulujen päälle.Polforea kirjoitti:Ei ainakaan minua huvita vaihdella perkeleen hintaisia xenon-polttimoita päivääkään aikaisemmin
Lisäksi näissä halogeenivehkeissä kun on persuskin täynnä lamppuja + mittarivalot päälle, niin sähkönkulutusta voi olla n. 170 W, mikä tekee kahvikupillisen per tunti kulutuslisää. Kaupungissa kun kontataan 40 km/h keskarilla, niin tämä kasvattaa kulutusta 0,3 l/100 km. Datsunmiehillä enemmänkin, pakollisten etusumuvalojen ansiosta. Onneksi datsunmiehet hyvittävät tämän ajamalla 85 satkun alueella.
Tämä yksi perustelu sille, ettei takavalot pala (tosin G:ssä ledit, joten tarpeetonta kikkailua). Toinen on se, että jälkiasennus on miltei mahdoton tehdä muutoin kuin kytkemällä päiväjuoksuvalot palamaan vain, jos kone käy, mutta mitään muita valoja ei ole päällä.
Eikös tuo ”kaasupoljin = kierrosnopeussäädin” ollut muinoin (jakajapumpullisten?) dieselien perusominaisuus? Ja yksi syy siihen, miksi dieselit saivat mainetta niin huikeasti vääntävinä koneina, kun mäet noustiin tarvitsematta painaa lisää kaasua.sämpy kirjoitti:kaasupolkimen asentotieto pyrkisi korreloimaan moottorin kierrosluvun kanssa
Siinä on vaan se huono puoli, että ajo/kierrosnopeuden jäädessä alle polkimella asetetun tavoitteen, otetaan padasta kaikki irti. Jos poljinta painaa syvemmälle, tapahtuu ei mitään. Ei kauhean kiva ajossa näinkään.
Taitaa tätä lajia olla tuoreemmissakin, ainakin oman firman käkkylällä (VW Caddy) tasanopeuden ylläpito on helppoa, vaikkei vakkaria ole, mutta sanaa kiihtyvyys ei tässä yhteydessä voi käyttää.
Kannattaa tutustua keksintöön nimeltä vakionopeussäädin.sämpy kirjoitti:Miksi kaasupolkimen pitäisi ohjata kaasuläppää, kun se voi nykyautossa aivan yhtä helposti ohjata auton nopeutta.
Vitsit sikseen, on tuossa pointtia, että sitä ajonopeutta voisi vähän yrittää automaagisesti tasailla. Sekä Giulietta että 500x vaativat mäissä aikamoista kaasupoljinjumppaa nopeuden pitämiseksi tasaisena. Näissä kait toivomuspolkimella säädeltiin pelkkää momenttia = kiva aktiivisessa ajossa (hyvä vaste kaasuun), mutta mäkisessä maastossahan se momentin tarve vaihtelee hurjasti.
Giuliettassa toivomuspoljinta piti pumppailla vakkarinkin kanssa, kun TCT tykkäsi jurnuttaa 1300-1500 rpm taulussa eikä vakkari ottanut työtään liian vakavasti – ilman apuja auto nyykähti jyrkkiin nousuihin. 500X:ssä taas nopeudenrajoitin käytännössä käyttökelvoton, koska poljinta ei senkään kanssa voinut pitää vakioasennossa. Ylämäessä piti läpyskää painaa reilusti syvemmälle, mutta mäen päälle tultaessa piti taas osata keventää passelisti. Liikaa kun kevensi, alkoi vauhti hiipua. Liian vähän, niin auto tulkitsi tilanteen ”nyt se haluaa ohittaa rajoittimen” -> nopeus karkasi yli ja siitähän sitten palkittiin piipityskonsertilla ja mittaristossa vilkkuvilla varotusteksteillä. Luonnollisesti 500X varoitteli siitäkin, että vakionopeussäätimen asetusarvo ylitettiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.