Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- TonninAlfa
- Viestit: 297
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
-05 GT 2.0 JTS (project) - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei tallissa mutta tallin edessä (koska tallissa makaa projekti) onnistunut ylätukivarren vaihto käyttis-156:een. Ensimmäinen laatuaa, vaan tuskinpa viimeinen Taas kasvoi osaaminen yhdellä levelillä, hyvä fiilis!
Money well spent? Well, money spent...
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kaikki koiranluut (Meyle HD) vaihdettu 159:iin. Alfisti.net:stä saa noita vahvistettuja koiranluita hyvään hintaan. Voin suositella!
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nämä oli Motonetissä 18,90 eur. Oliko tuolla paljonkin halvempi?Mikael J kirjoitti:Kaikki koiranluut (Meyle HD) vaihdettu 159:iin. Alfisti.net:stä saa noita vahvistettuja koiranluita hyvään hintaan. Voin suositella!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nämä oli Motonetissä 18,90 eur. Oliko tuolla paljonkin halvempi?[/quote]
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6508.html
Tuolta ostin. Myydään 2kpl pakkauksessa. Noin 22€ tulee kappaleelle hintaa.
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6508.html
Tuolta ostin. Myydään 2kpl pakkauksessa. Noin 22€ tulee kappaleelle hintaa.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Massattu toiseen kertaan apukuskin lattia+helma!
Vielä toinen jäljellä..
Vielä toinen jäljellä..
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen tehtyä:
https://photos.app.goo.gl/B3i1X7es2R8oGTCa7
Ruma, mutta toimiva korjaus katkenneeseen valojen korkeussäädön anturiin ja uusi yhdystanko pilaan ruostuneen tilalle. Vastaantulijat arvostanevat korjausta, kun valot eivät huitele minne sattuu.
https://photos.app.goo.gl/B3i1X7es2R8oGTCa7
Ruma, mutta toimiva korjaus katkenneeseen valojen korkeussäädön anturiin ja uusi yhdystanko pilaan ruostuneen tilalle. Vastaantulijat arvostanevat korjausta, kun valot eivät huitele minne sattuu.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mistään mitään ymmärtämättä kysyn kuitenkin että mikä esti laittamasta kilpeä suoraan kaksipuoleisella teipillä (tai tarranauhalla) kiinni?Beta Julio kirjoitti:Sekä tallissa, tallin edessä ja terassilla istuskellen tuli tehtyä tätä... Eli totesin että en halua pitää Affalterbachilaisessa järkyttävää kromijöötiä kilpitelineenä, joten päätin laatia itse tuolle pikkukilvelle sopivan, minimalistisen kilpitelineen. Siispä mauseri ja mittanauha kouraan, reikien paikat mittailemaan, ja pikkukilven mitat netistä kun sellaista ei juuri käden ulottuvilla ollut. Sitten terassille läppärin kanssa istumaan ja tinkercadillä mallintelemaan. Ekassa prototyypissä reikien etäisyys sattui väärin, itseni lisäksi syytän tinkercadin puutteellisia mittaustyökaluja tästä.
Tänä aamuna kuitenkin toinen prototyyppi oli 3D-tulostimessa valmiina odottamassa, illan päälle pääsee sovittelemaan sattuiko nyt kohdalleen. Ajatuksena siis että kilven alaosa tulee väkäseen, ja telineen "varteen" kaksipuolinen teippi, ja näitä telineitä siis tulee kaksi kappaletta, yksi kumpaankin päähän, ja väkästä lukuunottamatta teline itsessään jää kilven taakse näkymättömiin:
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Designspark mechanical on ollut ihan ok ilmaissofta ja suoltaa stl:ää ulos, joten pitäisi sujahtaa printteriinkin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nyt on vihdoin Alffassa uutta alustassa. Eibach Pro-Kit, TRW iskarit, iskareiden yläpäät, ylätukivarret eteen, yksi takatukivarsi.
On se kyllä s****na työmaa kun kaikki pultit on jumissa..
Ja on se edelleen jäykkä mutta nyt sentäs tuntuu olevan muuten kolinat ja klapinat poissa.
Millainen GT:n vakio alusta on ajaa? Onko se mukavan pehmeä sillonkaan?
On se kyllä s****na työmaa kun kaikki pultit on jumissa..
Ja on se edelleen jäykkä mutta nyt sentäs tuntuu olevan muuten kolinat ja klapinat poissa.
Millainen GT:n vakio alusta on ajaa? Onko se mukavan pehmeä sillonkaan?
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Toivon että ei joskus olen vakioalustaisella gt:llä ajanut enkä muista sen olleen erityisen löysä, joskaan ei myöskään epämukava.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juurikin ne ruuvien "natsat" mille tuossa osassa on nuo syvennykset. Eli takaluukku ei ole tasainen vaan siinä on 4kpl noita 5mm korkeita "holkkeja" mihin alkuperäisen telineen ruuvit tulee kiinni, eikä ole tasaista pintaa mihin kilpi mahtuisi. Tuossa kappaleessa on siis tuo upotus molemmin puolin.TeroPee kirjoitti:Mistään mitään ymmärtämättä kysyn kuitenkin että mikä esti laittamasta kilpeä suoraan kaksipuoleisella teipillä (tai tarranauhalla) kiinni?Beta Julio kirjoitti:Sekä tallissa, tallin edessä ja terassilla istuskellen tuli tehtyä tätä... Eli totesin että en halua pitää Affalterbachilaisessa järkyttävää kromijöötiä kilpitelineenä, joten päätin laatia itse tuolle pikkukilvelle sopivan, minimalistisen kilpitelineen. Siispä mauseri ja mittanauha kouraan, reikien paikat mittailemaan, ja pikkukilven mitat netistä kun sellaista ei juuri käden ulottuvilla ollut. Sitten terassille läppärin kanssa istumaan ja tinkercadillä mallintelemaan. Ekassa prototyypissä reikien etäisyys sattui väärin, itseni lisäksi syytän tinkercadin puutteellisia mittaustyökaluja tästä.
Tänä aamuna kuitenkin toinen prototyyppi oli 3D-tulostimessa valmiina odottamassa, illan päälle pääsee sovittelemaan sattuiko nyt kohdalleen. Ajatuksena siis että kilven alaosa tulee väkäseen, ja telineen "varteen" kaksipuolinen teippi, ja näitä telineitä siis tulee kaksi kappaletta, yksi kumpaankin päähän, ja väkästä lukuunottamatta teline itsessään jää kilven taakse näkymättömiin:
EDIT: Olihan mulla kuvakin tosta näemmä, noiden natsojen lisäksihän siinä on vielä tommonen rastikin:
Olkaa huoleti, kyllä se kilpitelineen alta pesemättömäksi jäänyt alue vielä tiskataan ennen kuin kilpi laitetaan kiinni...
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään GT sai uuden merkin perään, uudet Ricambi Originali kangasmatot, kytkinpolkimen gummin ja tuoreen leiman. Onse kova.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Subaru sai uudet etuiskarit kun vanhasta vääntyi jousilautanen lähes irti ruosteen takia.
Muuten oli tosi helppo vaihto, mutta paremmat jousipuristimet täytyisi hankkia. Nyt käytössä 10€ surmanloukut.
Ei oikein meinannut mennä jousi tarpeeksi suorassa kasaan, joten lisäsin nippusiteitä ja kuormaliinan apureiksi niin johan sain iskarin yläpään pultin kiinni.
Muuten oli tosi helppo vaihto, mutta paremmat jousipuristimet täytyisi hankkia. Nyt käytössä 10€ surmanloukut.
Ei oikein meinannut mennä jousi tarpeeksi suorassa kasaan, joten lisäsin nippusiteitä ja kuormaliinan apureiksi niin johan sain iskarin yläpään pultin kiinni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pihan puolella, mutta noiduin vähän jurnahtanutta reaktiotangon pallonivelen kartiota saksanraudassa:
Meinasi niskuroida keskimääräistä rengasfirman jäljlitä olevaa pyöränpulttia enemmän, mutta lähti se irti, kun pisti mutterin sopivasti hollille, työnsi virtaa sen minkä Kempistä irtoaa ja väänsi kartiopinnan pyörimään. Lopuksi pyörivän ystävän avustuksella mutteri vielä irtaalleen. Siitähän lähdetään että nää on mun maita ja mulle ei yks perkeleen kartio vittuile
Meinasi niskuroida keskimääräistä rengasfirman jäljlitä olevaa pyöränpulttia enemmän, mutta lähti se irti, kun pisti mutterin sopivasti hollille, työnsi virtaa sen minkä Kempistä irtoaa ja väänsi kartiopinnan pyörimään. Lopuksi pyörivän ystävän avustuksella mutteri vielä irtaalleen. Siitähän lähdetään että nää on mun maita ja mulle ei yks perkeleen kartio vittuile
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Muistui ainoa kerta kun ihan oikeasti teki tuskaa saada raidetangonpäätä irti ja kyllä, kyseessä oli saksalainen auto. Olikohan Audi tai BMW. Saattoi olla nivelen kartio tai kierrepää, mutta muistan että siinä oli jonkinlainen kiristyvä halkio josta pääsee kosteus väliin ja sehän oli leiponut alle 10 vuotta vanhasta autosta osan täysin umpipuuksi. Joku hieno insinööriajattelu vaihdon helppoudesta siinä varmaan oli että ei kelvannut sama rakenne kuin normaaliautoissa. Joista saa vanhanakin osati irti normivoimin. Pari tuntia kaasutöhöä ja öljyä se tartti antautumisjulistukseen. Niin ja olikos siinä vielä kumia jossain, ettei saanut edes kunnolla nykäistyä tai paljoa voinut lämmittää.
Toisaalta simpukka-ohjauksessakin on nivelten välinen putki avoinna. Silti 50 vuotiaastakin amerikanraudasta nuo aukeaa isoilla pihdeillä.
Toisaalta simpukka-ohjauksessakin on nivelten välinen putki avoinna. Silti 50 vuotiaastakin amerikanraudasta nuo aukeaa isoilla pihdeillä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Flaviasta 60-luvulla kiinni laitetut kierreliitokset on kaikki auenneet helposti, mutta kartioliitoksissa sai kyllä käyttää voimaa irrotushaarukan kanssa. Aina kasatessa on tullut käytettyä alumiinitahnaa niin liitoksiin kuin kierteisiinkin, helpottaa huomattavasti elämää seuraavalla kerralla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Noissa on tuollainen matala pallokartio (kuten kuvasta näkyy). Olen nyt kahteen autoon vaihtanut eli 8 yhteensä ja muut ovat lähteneet inhimillisellä voimalla irti. Tuo kartio sekä sitä seuraava suora osuus olivat hapettuneet ja varmaan siitä jurnahtaneet kiinni. Harjasin ja tervasin kartion ennen uuden asennusta - metallipastoja en rohkee tuollaseen väliin pistää, kun ei ole ihan täyttä varmuutta että mitä metalliseosta Jörgen missäkin osassa käyttää eikä siis täyttä varmuutta, miten ne kemiallisesti keskenään reagoi, jos siellä on eri metallilajin pastaa kuin itse osat ovat.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nyt sain tuon auton kalleimman yksittäisen peltiosan paikalleen, joten kuvasarja havainnollistanee.TeroPee kirjoitti: Mistään mitään ymmärtämättä kysyn kuitenkin että mikä esti laittamasta kilpeä suoraan kaksipuoleisella teipillä (tai tarranauhalla) kiinni?
Tätä kromijöötiä en siis halunnut tuossa enää pitää:
Ja tähän tilaan ei suoraan olisi mitenkään pystynyt pelkällä tarralla tuota kilpeä laittamaan, enkä halunnut reiättömään kilpeen alkaa tökeröitä reikiä porailemaan:
Joten omalla designillä syntyi minimalistiset kilpitelineet joilla asennus näyttää tältä:
Ehkä tuota designiä täytyy vielä hieman hioa, sitä voisi jonkun 6mm laskea tuota kilpeä alaspäin ilman että telineen yläreuna kilven alta näkyy. Täytynee kokeilla uutta versiota sitten jahka saan PETG-tulostuksen aloitettua, saa sitten seuraavasta versiosta vielä kestävämmän.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nyt ymmärrän paremmin. Itse jättäisin nuo alakynnet pois ja laittaisin kilven teipillä noihin tehtyihin käikäleisiin kiinni.Beta Julio kirjoitti:Nyt sain tuon auton kalleimman yksittäisen peltiosan paikalleen, joten kuvasarja havainnollistanee.TeroPee kirjoitti: Mistään mitään ymmärtämättä kysyn kuitenkin että mikä esti laittamasta kilpeä suoraan kaksipuoleisella teipillä (tai tarranauhalla) kiinni?
Tätä kromijöötiä en siis halunnut tuossa enää pitää:
Ja tähän tilaan ei suoraan olisi mitenkään pystynyt pelkällä tarralla tuota kilpeä laittamaan, enkä halunnut reiättömään kilpeen alkaa tökeröitä reikiä porailemaan:
Joten omalla designillä syntyi minimalistiset kilpitelineet joilla asennus näyttää tältä:
Ehkä tuota designiä täytyy vielä hieman hioa, sitä voisi jonkun 6mm laskea tuota kilpeä alaspäin ilman että telineen yläreuna kilven alta näkyy. Täytynee kokeilla uutta versiota sitten jahka saan PETG-tulostuksen aloitettua, saa sitten seuraavasta versiosta vielä kestävämmän.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Se oli alunperin mielessä itselläkin, mutta rohkeus ei riittänyt. Tuo napakaksi tehty kynsi pitää auttavasti kilven paikallaan ilman tarraakin, joten ajattelin että se toimisi varmuuden maksimoijana, eli jos tarra jostain syystä pettää (vaikka puhdistettuihin ja kuumailmapuhaltimella lämmitettyihin pintoihin liimasinkin) niin kilpi voisi vielä pysyä mukana.TeroPee kirjoitti:Nyt ymmärrän paremmin. Itse jättäisin nuo alakynnet pois ja laittaisin kilven teipillä noihin tehtyihin käikäleisiin kiinni.
Hirveän paljon monimutkaisempi designi ei tulisi siitäkään jos tuohon tekisi liikkuvan ja napakasti kilven yläreunaan kiinnittyvän kynnen, jolloin tuo pysyisi paikallaan kokonaan ilman teippiä. Mutta ehkä seuraavaan evoluutioversioon voisi ainakin vähän kaventaa tuota kynttä ja pudottaa tuota kilpeä 6-10mm alemmaksi.
Onhan tämä vähän sellainen 1st world problem hierottavaksi, mutta kun näitä samalla kilvenalusella varustettuja pirssejä on ja liikkuu kavereillakin, niin ei nuo ponnistukset jää vain yhden auton iloksi, joten sinällään ihan mielenkiintoista värkätä.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Just meinasin sanoa että kyllä merssu-miehen elämä on helppoa jos auton suurin ongelma on rekisterikilven kiinnitys.Beta Julio kirjoitti:Onhan tämä vähän sellainen 1st world problem hierottavaksi, mutta kun näitä samalla kilvenalusella varustettuja pirssejä on ja liikkuu kavereillakin, niin ei nuo ponnistukset jää vain yhden auton iloksi, joten sinällään ihan mielenkiintoista värkätä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pohja paikattu/maalattu/massattu
Helmat hitsattu/maalit pääl..
Viikko aikaa botnialle, kiirehän tässä tulee Jousi/tukivarsi/vetarijunppaa edes vielä..
Rankkaa tää harrastaminen.
Edit. Sainpa tän toimii
Helmat hitsattu/maalit pääl..
Viikko aikaa botnialle, kiirehän tässä tulee Jousi/tukivarsi/vetarijunppaa edes vielä..
Rankkaa tää harrastaminen.
Edit. Sainpa tän toimii
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sovittelin 156:n sumuvalon kuorien sisälle DRL-valon.
- Liitteet
-
- DRL-156n sumarin kuorissa.jpg
- Lasirikkoinen 156:n sumari DRL:n soviteosana.
- (159.26 KiB) Tiedosto ladattu 5759 kertaa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuohan istuu nätisti sumarin koteloon. Menikö helposti?
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Menihän se. Suolistin ensin kaiken irtoavan pois sumarin kotelosta. DRL:n kiinnityssankaa piti hieman väännellä, jotta se sopi sumarin kotelon alaosan muotoon. Sumarin alaosaan piti porata DRL:n sangan kiinnitysruuveja varten pari reikää, sangan kiinnitin koteloon M5 ruuveilla. Kiinnityssangan reiät ovat pitkät urat, joten DRL:n upotussyvyys koteloon oli helppo säätää juuri sellaiseksi, että mustan kehysmuovin sai napsautettua napakasti paikalleen sumarin kotelon etureunan tasalle.Tuomas K kirjoitti:Tuohan istuu nätisti sumarin koteloon. Menikö helposti?
DRL-sarja, jota sumarien sisälle sovittelin, on tämä: https://www.topautoosat.fi/m-tech-14354268.html .
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sama sarja pitäisi sopia myös 159:siin, koska sumuvalo on sama.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin 75:seen narisevat alatukivarret korjatuttuihin ( uudet puslat ja pallonivelet ), lisäksi vaihdoin väsyneiden koiranluiden tilalle
race-henkiset uniballit jotka myös poimin hyllystä. Näillä onkin sitten hyvä lähteä ratapäiville murskaamaan rataennätyksiä. ( viimeinen oli sarkasmia ) Lisätään vielä, että tukivarret on kevennetty, eli ihan tosissaan ollaan liikkeellä.
race-henkiset uniballit jotka myös poimin hyllystä. Näillä onkin sitten hyvä lähteä ratapäiville murskaamaan rataennätyksiä. ( viimeinen oli sarkasmia ) Lisätään vielä, että tukivarret on kevennetty, eli ihan tosissaan ollaan liikkeellä.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Askartelin uudet takajouset alle!
Huomenna hattu kouras konttorille.
Huomenna hattu kouras konttorille.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
...ja sunnuntaina Jurvaan, tottakai?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tottakai!Polforea kirjoitti:...ja sunnuntaina Jurvaan, tottakai?
Toivottavasti pääsis pikkubussolla liikkeelle, mut kaiken varalta kävin hakee uutukaiset etukiekot myös 159, jos tuleeki katsastusmiehen kans eripuraa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Avasin vasemman takaoven ovipahvin. Korjasin kahvan alla olevan pultin kierteet ovesta.
Avasin oven peltirungon.
Löin pohjalle STP Black Silveriä ja päälle STP BlackBlockia (12mm bitumi/rouhepuristetta).
Tiivisteeksi sitten RK:n yleistiiviste 5x15mm.
Pistin kasaan. Sama homma oikealle puolelle ilman kierteiden korjausta.
Yksi 14,90€ matto tuota 12mm tavaraa nipinnapin riittää takaoviin, vähän enempi olis saanut olla niin ois saanu hyvemmän peiton (joo, 70-80% peitto pitäis riittää kyllä joidenkin mukaan, siihen päästiin).
Samalla totesin vasemman takaoven kaiuttimen kalvon olevan revennyt ja oikean rutikuiva...
Avasin oven peltirungon.
Löin pohjalle STP Black Silveriä ja päälle STP BlackBlockia (12mm bitumi/rouhepuristetta).
Tiivisteeksi sitten RK:n yleistiiviste 5x15mm.
Pistin kasaan. Sama homma oikealle puolelle ilman kierteiden korjausta.
Yksi 14,90€ matto tuota 12mm tavaraa nipinnapin riittää takaoviin, vähän enempi olis saanut olla niin ois saanu hyvemmän peiton (joo, 70-80% peitto pitäis riittää kyllä joidenkin mukaan, siihen päästiin).
Samalla totesin vasemman takaoven kaiuttimen kalvon olevan revennyt ja oikean rutikuiva...
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallin liian pienen koon takia pihalla tapahtuu jälleen, nimittäin GT:n alustan päivitys alkoi kuskin puolen etukulmasta. Tämänhän pitäisi olla melko suoraviivainen operaatio ilman kummempia hämmennyksiä.
Noh, kuitenkin ensimmäinen haaste ilmeni iskarin alapään pultin kanssa: se ei suostunut avautumaan. Perinteiset keinot käyttöön eli lämpöä, irrotusöljyä yms. muutamia kierroksia. Ei lähde vieläkään. Apuna auki olleessa KYBin Youtube-videossa oli onneksi törmätty samaan ongelmaan, joka oli ratkaistu sahaamalla vastamutteri halki. Ryhdyin samaan operaatioon ja pian mutteri olikin jo puukkosahan avustuksella halki. Sekään ei kuitenkaan hievahtanut mihinkään. Tässä kohtaa totesin, että pulttikin on joka tapauksessa entinen, joten rälläkkä laulamaan ja pultti poikki mutterin juuresta. Tämän jälkeen uusia yrityksiä avata pulttia (joka siis ei enää ollut missään periaatteessa kiinni) sekä kunnon jatkovarrella että pyssyllä vuorotellen, lämpöä ja irrotusöljyä unohtamatta. Tuurnalla yms. naputtelu katkaistulta puolelta ei tuottanut minkäänlaista tulosta ja naputtelun tehoa söi vähäinen tila ja se, että iskarihaarukan alapää oli jo irti alatukivarresta. Jos haarukkaa ei irroita, ei iskaripakettia saa pois pyöränkotelosta vaikka sen yläpäästään irrottaisi (tämäkin tuli testattua varmuuden vuoksi). Totesin, etten aio vanhaa iskaria enää käyttää eli sen voi uhrata -> siispä rälläköimään pulttia ja iskarin kiinnikettä haarukan raosta. Tämä onnistuikin melko hyvin ja pian sain jo naputeltua haarukan irti iskarin alapäästä ja irroitettua iskaripaketin. Vanhasta paketista piti hyödyntää suojakumi sekä yläosan levy, joten paketti purkuun ja uusi Eibach/Bilstein kombo kasaan. Tämä osio menikin ilman suurempia ongelmia (pienemmistä ja näppärämmistä jousipuristimista olisi etua, mutta nykyisilläkin onnistuu). Seuraavaksi iskarin haarukka ruuvipenkkiin ja ihmettelemään miten pultin jämät saisi siitä pois. Pultinkannan puoleinen osa lähtikin lopulta pulttipyssyllä, mutta toinen puoli on lähestulkoon yhtä puuta haarukan reiän kanssa. Poraaminen tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, mutta sekin vaikutti tuskaisen hitaalta ja lopputuloskin vaikuttaa epävarmalta.
Nyt pohdinnassa on että täytyykö jostain hankkia iskarin pulttien ja mutterien lisäksy myös iskarin haarukat molemmille puolille varmuuden vuoksi. Ilman tätä yhden pultin kanssa taistelua olisin todennäköisesti ehtinyt kasaamaan auton ja mahdollisesti tekemään toisenkin kulman vielä perään.. Mutta ainahan jonkin pitää vähän vastustaa.
Noh, kuitenkin ensimmäinen haaste ilmeni iskarin alapään pultin kanssa: se ei suostunut avautumaan. Perinteiset keinot käyttöön eli lämpöä, irrotusöljyä yms. muutamia kierroksia. Ei lähde vieläkään. Apuna auki olleessa KYBin Youtube-videossa oli onneksi törmätty samaan ongelmaan, joka oli ratkaistu sahaamalla vastamutteri halki. Ryhdyin samaan operaatioon ja pian mutteri olikin jo puukkosahan avustuksella halki. Sekään ei kuitenkaan hievahtanut mihinkään. Tässä kohtaa totesin, että pulttikin on joka tapauksessa entinen, joten rälläkkä laulamaan ja pultti poikki mutterin juuresta. Tämän jälkeen uusia yrityksiä avata pulttia (joka siis ei enää ollut missään periaatteessa kiinni) sekä kunnon jatkovarrella että pyssyllä vuorotellen, lämpöä ja irrotusöljyä unohtamatta. Tuurnalla yms. naputtelu katkaistulta puolelta ei tuottanut minkäänlaista tulosta ja naputtelun tehoa söi vähäinen tila ja se, että iskarihaarukan alapää oli jo irti alatukivarresta. Jos haarukkaa ei irroita, ei iskaripakettia saa pois pyöränkotelosta vaikka sen yläpäästään irrottaisi (tämäkin tuli testattua varmuuden vuoksi). Totesin, etten aio vanhaa iskaria enää käyttää eli sen voi uhrata -> siispä rälläköimään pulttia ja iskarin kiinnikettä haarukan raosta. Tämä onnistuikin melko hyvin ja pian sain jo naputeltua haarukan irti iskarin alapäästä ja irroitettua iskaripaketin. Vanhasta paketista piti hyödyntää suojakumi sekä yläosan levy, joten paketti purkuun ja uusi Eibach/Bilstein kombo kasaan. Tämä osio menikin ilman suurempia ongelmia (pienemmistä ja näppärämmistä jousipuristimista olisi etua, mutta nykyisilläkin onnistuu). Seuraavaksi iskarin haarukka ruuvipenkkiin ja ihmettelemään miten pultin jämät saisi siitä pois. Pultinkannan puoleinen osa lähtikin lopulta pulttipyssyllä, mutta toinen puoli on lähestulkoon yhtä puuta haarukan reiän kanssa. Poraaminen tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, mutta sekin vaikutti tuskaisen hitaalta ja lopputuloskin vaikuttaa epävarmalta.
Nyt pohdinnassa on että täytyykö jostain hankkia iskarin pulttien ja mutterien lisäksy myös iskarin haarukat molemmille puolille varmuuden vuoksi. Ilman tätä yhden pultin kanssa taistelua olisin todennäköisesti ehtinyt kasaamaan auton ja mahdollisesti tekemään toisenkin kulman vielä perään.. Mutta ainahan jonkin pitää vähän vastustaa.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Haarukka ruuvipenkkiin ja pora käteen. Kyllä se siitä yllättävän nopeasti antautuu. Uudet alumiiset haarukatkaan ihan ilmaisia ole.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Iskarin saa sen haarukan kanssa pois pyöräkotelosta avaamalla napamutterin ja alapallonivelen, näin saa olka-akselin sivuun.
Suoraan vaan suoraa
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Meni tunteisiin tuo pimeäpiilon leikkiminen, poronhoitoalueellakin tulee ajeltua suht usein. Yritin ensin maltillisempaa puskurin sisään muttei siitä tullut tarvista. Kuvassa vielä kaikki säädöt tekemättä, mutta nyt näkee.
- Liitteet
-
- IMG_20190830_004108-307x409.jpg
- (58.19 KiB) Tiedosto ladattu 5064 kertaa
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lancia Delta Evon alatukivarsien kiinnitysten ja puslien update. Saattaa olla jonkinlaista vaikutusta..
- Liitteet
-
- WP_20190501_20_32_38_Pro.jpg
- (217.89 KiB) Tiedosto ladattu 4964 kertaa
-
- WP_20190507_11_42_04_Pro.jpg
- (227.56 KiB) Tiedosto ladattu 4964 kertaa
-
- 20190831_160935.jpg
- (134.3 KiB) Tiedosto ladattu 4964 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lancia Delta Evon OT-pumpun huolto/ fixi.
- Liitteet
-
- DSC_0564_1567270548699.JPG
- (117.3 KiB) Tiedosto ladattu 4961 kertaa
-
- DSC_0563_1567270550734.JPG
- (107.94 KiB) Tiedosto ladattu 4961 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Venakoppa fixiä; Lasikuulapuhallus, VHT-Wrinkle pintaan, kiinnitysmutterit keltapassivoitu, ja öljykorkki mustapassivoitu.
- Liitteet
-
- WP_20190520_13_03_53_Pro.jpg
- (216.49 KiB) Tiedosto ladattu 4956 kertaa
-
- WP_20190520_19_35_36_Pro.jpg
- (146.82 KiB) Tiedosto ladattu 4956 kertaa
-
- DSC_0565.JPG
- (122.6 KiB) Tiedosto ladattu 4956 kertaa
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hienoa jälkeä!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiitos! Mukava kuulla että miellyttääBeta Julio kirjoitti:Hienoa jälkeä!
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Onpas ollut hyväkuntoiset metalliosat jo lähtötilanteessakin. Ei ole paljon suolaa tainneet nähdä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juu, ei ole suolaa saaneet. Lisäksi on uutena vielä massattu.Oli pesun jälkeenkin melkein kuin uudet, mutta kävivät tuossa muiden osien mukana passivoinnissa.mutt kirjoitti:Onpas ollut hyväkuntoiset metalliosat jo lähtötilanteessakin. Ei ole paljon suolaa tainneet nähdä.
Asennuksen yhteydessä aattelin päälle suihkia jotain transparent Tectyliä, tai vastaavaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laitoin käyttämäni työkalut omille paikoilleen vaihdettuani TVR:n bensapumpun.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tässä on kaks vaihtoehtoa: ruuvari hyllyyn, tai kaikki mahdolliset ja mahdottomat työkalut mitä on talliin koskaan eksynyt. Veikkaisin ensimmäistä vaihtoehtoa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllä siinä mukana pari kiintolenkkiä, klemmariavain ja peltisakset oli ruuvarin lisäksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen. Tiputin pulttipyssyn, onneksi osu varpaaseen, ettei lattiaan tai pyssyyn tullut pipiä. Varpaaseen tuli.
Turvakengät? Ehkä joskus.
Turvakengät? Ehkä joskus.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kevensin Spideria ainakin 10kg. Eli siis imuroin kesän hiekat pois lattialta ja takaluukusta. Samalla kyllä lisäsin hydraulinestettä kattomekanismin pumpun säiliöön. Tai siis notkea sorminen teini lisäsi nesteet, minä vain kaivoin taas pumpun ja säiliön esiin.
Tämä siis sen Turun alueen Alfa tapaamisen kunniaksi tänään kello 15:00 Paimion Tammisillan ABC:llä.
Tämä siis sen Turun alueen Alfa tapaamisen kunniaksi tänään kello 15:00 Paimion Tammisillan ABC:llä.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lancian starttimoottori tuli tsekattua.
Ei tuossa mitään vikaa ollut, ja kaikki oli hyvässä kunnossa.
Tulihan putsailtua solenoidia myöden. Nyt on taas puhtaat kontaktipinnat sielläkin.
Toivotaan että toimii ainakin seuraavat 30 vuotta.
Ei tuossa mitään vikaa ollut, ja kaikki oli hyvässä kunnossa.
Tulihan putsailtua solenoidia myöden. Nyt on taas puhtaat kontaktipinnat sielläkin.
Toivotaan että toimii ainakin seuraavat 30 vuotta.
- Liitteet
-
- IMG_20190908_154352_711.jpg
- (144.56 KiB) Tiedosto ladattu 4344 kertaa
-
- PhotoEditor_20190907_203730815.jpg
- (140.55 KiB) Tiedosto ladattu 4344 kertaa
-
- DSC_0586.JPG
- (138.09 KiB) Tiedosto ladattu 4344 kertaa
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Toiset korkeammalla tasolla ja toiset matalammalla... No vaihdoin Espaceen tulpat.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Uudet takaiskarit (Bilstein B4) ja jouset 159:iin.