Juu, kuuli kuinka 159:n tööttä soi. Ohitse menin kun hitaampana oli tientukkona.Raimo Miettinen kirjoitti:Tähän vääntöön...
Itse olisin saattanut painaa tööttiä ennakkoon tuollaisessa tilanteessa ja jos se rampista tullut todella olisi vaihtanut silti 5 metriä mun eteen motarilla niin jarruttanut omaa vauhtia hieman ja sitten ohittanut hetken päästä jos kokisin aiheelliseksi.
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Vahingot on toki vahinkoja. On mahdollista kiihdyttää niin, että moottoritiellä oleva pysyy kuolleessa kulmassa. Muita vahinkoja kyseiseen tilanteeseen on vaikea keksiä, etenkin jos ehditään olla jo rinnalla tms, että varmasti näkyy se auto mitä pitäisi väistää. Saa kertoa niitä muita vahinkoskenaarioita, mitä tilanteessa on mahdollista käydä - minä en nyt saa päähäni, mutta olen avoin uskottaville tilannekuvauksille. Siinä kuitenkin lähes poikkeuksetta on sitä ramppia ja kiihdytyskaistaa tarjolla sen verran monen sekunnin ajan, että päätä ehtii pyöritellä muutamankin kierroksen ympäriinsä.gYdEbUh kirjoitti:Kun niitä virheitä liikenteessä sattuu aika tasantarkkaan kaikille joskus, ei sääntöjen perään meuhkaaminen tilannetta yleensä paranna. Virheen tekijä teki virheen joko tahallaan tai vahingossa, harvemmin voi varmaksi tietää.
Vaan jos tämä päivittäin ja jatkuvasti toistuva tilanne tapahtuu kerta toisensa jälkeen on kaikesta huolimatta vahinko, niin kyllä niitä aika perkeleesti sattuu ja kansakunnan tarkkaavaisuudessa olisi paljolti parantamisen varaa, jotta niitä vahinkoja sattuisi vähemmän. Pääsääntöisesti kyse kuitenkin ihan selvästi on piittaamattomuudesta ja röyhkeydestä. Etenkin kaistaa vaihtaessa - oli sitten ohituksen jälkeen tai liittyessä tai ryhmittyessä - suurelle osalle kansaa kaikki, mikä on etuoven takapuolella on taaksejäänyttä maailmaa ja jonkun toisen ongelma. Ei pitäisi olla, kyllä siellä takanakin on tarkkailtavia asioita liikenteessä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Kuvatun kaltaisessa perseilyssä (rampilta suoraan eteen aka kiilaus) riittää usein jalan nosto kaasulta ja kirosana. Tai pienempää pesään ja lappu lattiaan.Raimo Miettinen kirjoitti:Tähän vääntöön...
Itse olisin saattanut painaa tööttiä ennakkoon tuollaisessa tilanteessa ja jos se rampista tullut todella olisi vaihtanut silti 5 metriä mun eteen motarilla niin jarruttanut omaa vauhtia hieman ja sitten ohittanut hetken päästä jos kokisin aiheelliseksi.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Itselle kävi juuri viime viikolla näin.Polforea kirjoitti:Vahingot on toki vahinkoja. On mahdollista kiihdyttää niin, että moottoritiellä oleva pysyy kuolleessa kulmassa.
Ikävä kyllä osa meistä tekee joskus virheitä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Liikenteestä
Juuri kaksi viikkoa Kazakstanin liikenteeseen tutustuneena täytyy sanoa, että Suomessa ajetaan siististi
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Liikenteestä
On tietty olemassa myös se ihmisryhmä joilla se pää ei vaan käänny enää, ns. runko-ohjattavat. Heillä eteneminen yleensä perustuu hiljaiseen vauhtiin, rauhallisiin liikkeisiin ja luottamukseen että toiset väistää. Rampilla kiihdyttäessä kun on sitten vielä painettava kaasua ja vaihdettava vaihteitakin, niin suorituskyky ei välttämättä enää riitä ympäristön havainnointiin muulloin kun juuri sillä hetkellä kun kaistaa pitäisi väkisin vaihtaa.
Täällä kyllä liikenne on keskimäärin aika siistiä ja toisaalta olen edelleen sitä mieltä että Suomessa on autoja liikenteessä loppujen lopuksi aika hemmetin vähän ja tietkin on todella leveitä.
Täällä kyllä liikenne on keskimäärin aika siistiä ja toisaalta olen edelleen sitä mieltä että Suomessa on autoja liikenteessä loppujen lopuksi aika hemmetin vähän ja tietkin on todella leveitä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: Liikenteestä
Viime viikkoina olen miettinyt, että miten se kaistanvaihto pitää tehdä, että se kelpaa?
126m vilkuttaen ei kelpaa. Mikä sitten kelpaa. Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?
Kertokaa viisaat, että osaan sitten tietää jatkossa tietyissä paikoissa töissä ajaessani, että onko esim.eri automerkeillä omat säännöt tähän asiaan?
126m vilkuttaen ei kelpaa. Mikä sitten kelpaa. Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?
Kertokaa viisaat, että osaan sitten tietää jatkossa tietyissä paikoissa töissä ajaessani, että onko esim.eri automerkeillä omat säännöt tähän asiaan?
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Liikenteestä
Viimeaikaisista tapahtumista tuli mieleen että taas pamahti:
Tuossa siis navi käyttää ramppi alas/ylös kun ajaa 5-tietä "suoraan" kohti Mikkeliä. Nyt paukahti Tesla automaattiohjauksella jakeluauton kylkeen. Tuo oli kolmas puolentoista viikon sisään. Useampi läheltäpiti-tilannekin on raportoitu. Ei henkilövahinkoja toistaiseksi.
Jos tulee alaviistosta (368) tuohon niin rampille sentään näkee, mutta jos tulee tuolta yläviistosta (429) niin siltarakennelma blokkaa näkyvyyden rampille ja jos sieltä joku paahtaa satasta alas navia uskoen, niin
https://yle.fi/uutiset/3-11052687
Tähän on maailma menossa.
Tuossa siis navi käyttää ramppi alas/ylös kun ajaa 5-tietä "suoraan" kohti Mikkeliä. Nyt paukahti Tesla automaattiohjauksella jakeluauton kylkeen. Tuo oli kolmas puolentoista viikon sisään. Useampi läheltäpiti-tilannekin on raportoitu. Ei henkilövahinkoja toistaiseksi.
Jos tulee alaviistosta (368) tuohon niin rampille sentään näkee, mutta jos tulee tuolta yläviistosta (429) niin siltarakennelma blokkaa näkyvyyden rampille ja jos sieltä joku paahtaa satasta alas navia uskoen, niin
https://yle.fi/uutiset/3-11052687
Tähän on maailma menossa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Mulle on koko Suomessa toiminut pääsääntöisesti varsin hyvin se, että laitan vilkun päälle, en ohita yhtään kohdekaistan autoa vaan alan etsimään jonosta rakoa, joka on minusta taaksepäin. Silloin kellään ei tule tarvetta blokata mulkkua joka ohittaa vielä viime hetkellä. Toki ajan vähän pienemmillä autoilla, se voi vaikuttaa kanssa.S_A kirjoitti:Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Notta jos navigootti ohjaa rampille, niin siitä väistämisvelvollisuudesta rampin toisessa päässä ei tartte välittää? Ei, ei riitä navigootin virhe tuohon, lisäksi tarvitaan vakava virhe kuljettajalta (oli se sitten ihminen tai softa).YLE kirjoitti: karttaohjelman virhe ja heikko näkyvyys ovat aiheuttaneet kolme vakavaa kolaria
Tämä on kanssa yksi ongelma täkäläisessä liikenteessä - median mukaan kolarit aiheuttaa aina keli, karttavirhe tai vastaava auton ulkopuolinen tekijä, eikä koskaan kuljettaja. Jos kolareita ajaisivat ihmiset (ja softapilotti), herättäisi se ehkä enemmän ajatuksia sinne ratin taakse omastakin toiminnasta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Liikenteestä
Saman tyyppinen navin rampille ohjaus on nelostiellä muistaakseni äänekosken tietyömaiden kohdilla. Hieman ihmettelin navin ohjatessa etelään ajettaessa rampille, kun en muistanut mennessä olleen siinä kohtia mitään käännöstä. Rampilla sitten huvitti&ärsytti kun tajus navin ohjaavan takas nelostille.
Suoraan vaan suoraa
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Liikenteestä
Tästä vielä aiempaan jupinaan sopiva juutuupi-video jossa automerkitkin on kohdallaan:
https://www.youtube.com/watch?v=xZeanz5vJ0g
Terv. Skodamies
https://www.youtube.com/watch?v=xZeanz5vJ0g
Terv. Skodamies
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenteestä
Mielestäni navigaattorilla on ihmistä tyhmentävä vaikutus, luotetaan sokeasti siihen mitä navigaattori "käskyttää" eikä ajatella itse/tarkkailla ympäristöä...Garmund kirjoitti:Saman tyyppinen navin rampille ohjaus on nelostiellä muistaakseni äänekosken tietyömaiden kohdilla. Hieman ihmettelin navin ohjatessa etelään ajettaessa rampille, kun en muistanut mennessä olleen siinä kohtia mitään käännöstä. Rampilla sitten huvitti&ärsytti kun tajus navin ohjaavan takas nelostille.
Nimimerkillä: Mennäänkö suoraan vai käytetäänkö navigaattoria?
"No smoke => no power => no hope"
Re: Liikenteestä
Joo näin minäkin sen teen, mutta se aina yllättää, että teet kaiken oikein kuten laki vaatii ja viereinen auto vaan kiristää vauhtia eikä tee mitään antaakseen tilaa. EN tiie sitten miten näille asenne kuskeille pitää se kaista vaihtaa. EN tiedä.Polforea kirjoitti:Mulle on koko Suomessa toiminut pääsääntöisesti varsin hyvin se, että laitan vilkun päälle, en ohita yhtään kohdekaistan autoa vaan alan etsimään jonosta rakoa, joka on minusta taaksepäin. Silloin kellään ei tule tarvetta blokata mulkkua joka ohittaa vielä viime hetkellä. Toki ajan vähän pienemmillä autoilla, se voi vaikuttaa kanssa.S_A kirjoitti:Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Gasket kirjoitti:On tietty olemassa myös se ihmisryhmä joilla se pää ei vaan käänny enää, ns. runko-ohjattavat.
Näitä on myös pyöräilijöissä. Ohi pitää päästä ilman mitään ennakkovaroitusta. Jos erehtyy kelloa soittamaan tai muutoin olemassaolonsa ilmaisemaan, niin nuohan koittavat sivuilleen kurkistella, mikä tapahtuu juurikin runko-ohjauksella... aloittelevat rullaluistelijakin toimivat samoin, mutta tämä laji meni onneksi pois muodista.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Liikenteestä
Justiinsa tässä radiosta kuunnellut miten Veikkolan suunnalla liukas keli on suistanut useita autoja kaiteisiinPolforea kirjoitti:Tämä on kanssa yksi ongelma täkäläisessä liikenteessä - median mukaan kolarit aiheuttaa aina keli, karttavirhe tai vastaava auton ulkopuolinen tekijä, eikä koskaan kuljettaja. Jos kolareita ajaisivat ihmiset (ja softapilotti), herättäisi se ehkä enemmän ajatuksia sinne ratin taakse omastakin toiminnasta.
Naveista jokunen muukin hupaisa tilanne on kun kotipaikan tienoilla Joutsan suunnalla on tiettyjä metsäuria joita navi pitää teinä. Yhtä matkailuautoa olin itsekin joskus pelastamassa kun "tie" muuttui lopulta lähinnä traktoriuraksi ja johti hakkuuaukkoon. Ei käänny ronkkelit edes ympäri tuossa enää. Itseäkin on useasti yrittänyt navi pellolle ajattaa. Ainakin Kärkölän tienoilla on yksi paikka ja Kuortista löytyy toinen. Ihan hyvä apu nuo navit on tällaiselle suuntavaistottomalle, mutta kyllähän niihin on hyvä vähän varauksella suhtautua ja kannattaa se reitti vähän edes silmämääräisesti katsoa läpi. Hurjaa kyllä millaista luottoa noille annetaan.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Liikenteestä
Keltsi kirjoitti:Mielestäni navigaattorilla on ihmistä tyhmentävä vaikutus, luotetaan sokeasti siihen mitä navigaattori "käskyttää" eikä ajatella itse/tarkkailla ympäristöä...Garmund kirjoitti:Saman tyyppinen navin rampille ohjaus on nelostiellä muistaakseni äänekosken tietyömaiden kohdilla. Hieman ihmettelin navin ohjatessa etelään ajettaessa rampille, kun en muistanut mennessä olleen siinä kohtia mitään käännöstä. Rampilla sitten huvitti&ärsytti kun tajus navin ohjaavan takas nelostille.
Nimimerkillä: Mennäänkö suoraan vai käytetäänkö navigaattoria?
Heh joo turhahan se navi oli enää tuossa vaiheessa isoja tietä ajaessa. Pidin lähinnä kartan takana esillä kun nihkeesti yli 100 ottavalla crafterilla sai vähän ennakoida ohituksia, niin navi näppärä kun näkee vähän ennakolta missä on pitkiä suoria ja voi etukäteen ajaa turvaväliä vähän kiinni ilman turhaa eestaas pumppailua.
Suoraan vaan suoraa
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Liikenteestä
Raumalta pohjoiseen 8-tiellä kello neljän ruuhka-aikaan joku traktori vetää max. 40 km/h kilometrin mittaista jonoa perässään! Ohituspaikat vähissä, kun vastaan tulee autoa tasaisesti tai ohituskaistan kaide hankaloittaa. Neljä bussipysäkkiä ohitettiin eikä traktori siirtynyt päästämään porukkaa ohitse. Epäkohteliasta käytöstä, kun noin muuten homma sujui liikennesäännöt huomioiden oikein.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Alkuviikosta ajelin aamulla ennen viittä töihin Tuusulantietä pitkin. Hyrylän suunnasta tulin kohti moottoritien alkua, takana seurasi joku kehonkuljetin. Siinä, missä rajoitus nousee 60 -> 100 vaihtoi takanatulija vasemmalle kaistalle, mutta jäi taakse kun oli tainnut jäädä kaasupoljin ruksimatta varustelistalta. Pari kilometriä meni, että kehonkuljetin saavutti minut ja sitten alkuvauhdin kanssa onnistui ohituksessa. Ohituksen jälkeen alkoi kuitenkin vauhti hiipumaan, ja kohta sain ohittaa sankarin itse.
Liekö syynä se, että alla oli tuo ikivanha Saab, ja ohittajalla tuli pakonomainen tarve päästä ohi vanhasta romusta? Jotenkin näitä suorituksia näkee huomattavasti enemmän Saabilla ajaessa, kuin Alfalla, ohi on päästävä vaikka ei oikeasti ajettaisikaan nopeammin.
Liekö syynä se, että alla oli tuo ikivanha Saab, ja ohittajalla tuli pakonomainen tarve päästä ohi vanhasta romusta? Jotenkin näitä suorituksia näkee huomattavasti enemmän Saabilla ajaessa, kuin Alfalla, ohi on päästävä vaikka ei oikeasti ajettaisikaan nopeammin.
Re: Liikenteestä
Perhana, pitäsköhä ne renkaat jo vaihtaa.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Turha hätäillä, kevättä kohtihan tässä ollaan menossa.S_A kirjoitti:Perhana, pitäsköhä ne renkaat jo vaihtaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Liikenteestä
Aivan. Liukkaus on asenne kysymys.mutt kirjoitti:Turha hätäillä, kevättä kohtihan tässä ollaan menossa.S_A kirjoitti:Perhana, pitäsköhä ne renkaat jo vaihtaa.
Re: Liikenteestä
Tuo pätkä on ollut viihdyttävä niin kauan kuin muistan. Ennen kuin siihen tuli kamera ennen liikennevaloja moni näki sen hyväksi ideaksi nostaa nopeutta itseoikeutetusti ennen valoja ja paljon ennen nopeusmerkkiä.Tuomas K kirjoitti:Alkuviikosta ajelin aamulla ennen viittä töihin Tuusulantietä pitkin. Hyrylän suunnasta tulin kohti moottoritien alkua, takana seurasi joku kehonkuljetin. Siinä, missä rajoitus nousee 60 -> 100 vaihtoi takanatulija vasemmalle kaistalle, mutta jäi taakse kun oli tainnut jäädä kaasupoljin ruksimatta varustelistalta. Pari kilometriä meni, että kehonkuljetin saavutti minut ja sitten alkuvauhdin kanssa onnistui ohituksessa. Ohituksen jälkeen alkoi kuitenkin vauhti hiipumaan, ja kohta sain ohittaa sankarin itse.
Liekö syynä se, että alla oli tuo ikivanha Saab, ja ohittajalla tuli pakonomainen tarve päästä ohi vanhasta romusta? Jotenkin näitä suorituksia näkee huomattavasti enemmän Saabilla ajaessa, kuin Alfalla, ohi on päästävä vaikka ei oikeasti ajettaisikaan nopeammin.
Ja jos valot ovat punaiset siinä ollaan heti vasemmalla drag race valmiudessa vaikka ei olisi aikomusta edes päästä siihen satasen mittari vauhtiin.
Re: Liikenteestä
Potkimme pojan kanssa palloa salamavalojen välkkeessä. Vasaramäen koulun kentän vieressä on 40km/h ja kameratolppa. Ilmeisesti nyt viikonloppuna enemmänkin ei-paikallisia liikenteessä. Tilastojen mukaan Turun alueen toiseksi aktiivisimmin vällkyvä tolppa kyseessä.
Re: Liikenteestä
Tämän viikonlopun Mansekeikalla ilahduttavan vähän pahimpia ledipaskavaloja, sen sijaan sumuvalopellet vaikuttavat lisääntyvän kuin kanit ja tähän roskajoukkoon näyttää liittyvän myös enenevissä määrin ns. "ammattikuljettajia."
Operating at the speed of dark
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Toisella puolen taloa menevälle kadulle tulossa näköjään nopeusnäytöt. Jospa vähän hillitsisi taajamakaahailua. Neljänkympin rajoitusta aika harva täällä noudattaa. Tolppa olisi oikein jees.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
^^Eipä siinä kenenkään päivä pilalle mene, jos joku haluaa sumuvalojaan eteenpäin polttaa, mutta saisivat opetella pitämään näppinsä erossa siitä takasumuvalosta. Pimeä ja tihkusade on hieno yhdistelmä, kun edessä killittää vastaan pelkkää punaista. Tuossa tilanteessa tarvisi olla sadan auringon ledibaari keulalla ja antaa valohoitoa peilien kautta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Takasumuvalot... Niiden käyttöön on kovin - kovin harvoin syytä. Ja miltei poikkeuksetta silloin kun niitä oikeasti tarvittaisiin (pöllyävä lumi tai ihan oikea sumu - nimenomaan valoisaan aikaan), niitä on päällä vain vähemmistöllä. Varmaankin sama vähemmistö, joka ei koske takasumarin kytkimeen pimeässä sadekelissä... Hitto, mä en ees tiiä omista autoista missä se kytkin on. Ja silloinkin - jos sitä tarvii - on ihan arpapeliä kumpaan suuntaan kytkimet toimii.
Anywho, tällanen näkemisen monivammainen mieluusti nillittää takasumareista (hajataitto on erityisen kiva feature silmissä pimeellä, sirottavassa sateessa, kun joku tuikuttaa kirkasta silmää taaksepäin - ja samaan kun laitetaan heikentynyt värinäkö ja sitä myötä korostunut herkkyys kontrasteille, niin vituttaa ihan oikeesti. > Heh, aiheesta ohi - en tiiä onko muilla monivärinäkövammaisilla sama kun mulla, mutta mä näen pimeessä aivan törkeen hyvin. En sitten tietty löydä punaperäistä tikkaa nurmikolta päivänvalossa...)
Anywho, tällanen näkemisen monivammainen mieluusti nillittää takasumareista (hajataitto on erityisen kiva feature silmissä pimeellä, sirottavassa sateessa, kun joku tuikuttaa kirkasta silmää taaksepäin - ja samaan kun laitetaan heikentynyt värinäkö ja sitä myötä korostunut herkkyys kontrasteille, niin vituttaa ihan oikeesti. > Heh, aiheesta ohi - en tiiä onko muilla monivärinäkövammaisilla sama kun mulla, mutta mä näen pimeessä aivan törkeen hyvin. En sitten tietty löydä punaperäistä tikkaa nurmikolta päivänvalossa...)
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
^^
Lienekö silmani normaalia valoherkemmät. Silmälaseja en voi pimeällä ajaessa käyttää. Vastaantulijan valot hajottavat näkökentän.
Sumuvalot on yhtä helvettiä. Varsinkin märällä tiellä. Häikäisee valosta ja tiestä. Kun katsovat oikeudekseen häikäistä minua, käytän samaa oikeutta.
-Sumarien valaisemana voi turvallisesti ajaa nopeudella 50-60 km/h.
-Pimeällä sumareista on vain haittaa. Silmä mukautuu kirkkaimpaan valoon. Kun kirkas kohta on keulan edessä, muu jää huomaamatta.
Luulisi liikenteessä ammatikseen ymmärtävän tämän. Kun ei. Rekkakuskit paljon polttavat noita turhakevaloja joita tarvitaan Suomessa vain muutamana päivänä. Kun ovat korkeammalla kuin henkilöautossa, häikäisevät pahemmin.
Takasumarista samaa mieltä.
Mikä tekee ilmeisen järkevistä ihmisistä täysiä idiootteja autojensa valojen kanssa? Jos vastaantulevien autojen havaitsemista helpottaa se että heillä on ajovalot päällä, pitäisikö varmistaa että itsellä on ajovalot päällä. Sama pätee takavaloihin, ajovalot kytkettynä homma kunnossa.
Jos näet sateella edelläajavan satojen metrien päästä, todennäköisesti takanasi ajavat näkee sinut. Takasumaria ei tarvitse. Jos etusumareista on hyötyä, niitä voi käyttää. Muuten ei.
Lienekö silmani normaalia valoherkemmät. Silmälaseja en voi pimeällä ajaessa käyttää. Vastaantulijan valot hajottavat näkökentän.
Sumuvalot on yhtä helvettiä. Varsinkin märällä tiellä. Häikäisee valosta ja tiestä. Kun katsovat oikeudekseen häikäistä minua, käytän samaa oikeutta.
-Sumarien valaisemana voi turvallisesti ajaa nopeudella 50-60 km/h.
-Pimeällä sumareista on vain haittaa. Silmä mukautuu kirkkaimpaan valoon. Kun kirkas kohta on keulan edessä, muu jää huomaamatta.
Luulisi liikenteessä ammatikseen ymmärtävän tämän. Kun ei. Rekkakuskit paljon polttavat noita turhakevaloja joita tarvitaan Suomessa vain muutamana päivänä. Kun ovat korkeammalla kuin henkilöautossa, häikäisevät pahemmin.
Takasumarista samaa mieltä.
Mikä tekee ilmeisen järkevistä ihmisistä täysiä idiootteja autojensa valojen kanssa? Jos vastaantulevien autojen havaitsemista helpottaa se että heillä on ajovalot päällä, pitäisikö varmistaa että itsellä on ajovalot päällä. Sama pätee takavaloihin, ajovalot kytkettynä homma kunnossa.
Jos näet sateella edelläajavan satojen metrien päästä, todennäköisesti takanasi ajavat näkee sinut. Takasumaria ei tarvitse. Jos etusumareista on hyötyä, niitä voi käyttää. Muuten ei.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Liikenteestä
^ Kiitos, siinä asia hyvin kiteytettynä. Säälittävimmistä sumuvaloista ei juuri haittaa ole, mutta tehokkaimmilla häikäisee vastaantulijaa motarillakin. Valohoitoa näille tulee annettua silloin kun siitä ei aiheudu harmia sivullisille, mutta tuskinpa vatipäät tajuavat miksi tuo laittoi sumuvalonsa päälle sadan metrin päässä ja vaihtoi pitkille parikymmentä metriä ennen kohtaamista.
Operating at the speed of dark
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Siitähän tuo osin sikiää, että sumareita tykätään käyttää "lisälähivaloina". Ja kun ovat niin alhaalla, pitää ne suunnata päin sanonkomämitä, että niillä tekeekin jotain. Siinä kohtaa se valokuvio on ihan eri paikassa kuin pitäisi ja efekti on kuin liian ylös suunnatulla lähivalolla. Ihan eri levelillä meneekin sitten ne, jotka ovat vielä tunkanneet sumareihin ledit tai xenonit.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Liikenteestä
Siis ymmärsinkö ylläolevasta keskustelusta että sadekelillä ei pitäisi missään tilanteessa käyttää takasumuvaloa vaiko ainostaan ei pimeällä? Olen kyllä tehnyt tuota syntiä tilanteissa, joissa edessä menee viimeisimmän tietoni mukaan auto / autoja, mutta en näe niiden takavaloja renkaiden nostattaman vesisumun vuoksi. Miten peräänajon vaara poistuu pimeän myötä?
Näytti noita muutkin ko. oloissa käyttävän, tämä havainto viime kesältä kaatosateiselta autobahnsiirtymältä, jossa riiitti sekä päivänvaloa, että pimeää. Etusumareita en kyllä käyttänyt. Näkyi siellä seassa runsaasti tyystiin perävalottomia DRL-ritareitakin.
Näytti noita muutkin ko. oloissa käyttävän, tämä havainto viime kesältä kaatosateiselta autobahnsiirtymältä, jossa riiitti sekä päivänvaloa, että pimeää. Etusumareita en kyllä käyttänyt. Näkyi siellä seassa runsaasti tyystiin perävalottomia DRL-ritareitakin.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
^
Yleensä terve järki ja tietoisuus auton valaistuksesta riittää.
Valitettavasti nykyautoilijoilla ei vaikuta olevan kumpaakaan.
Yleensä terve järki ja tietoisuus auton valaistuksesta riittää.
Valitettavasti nykyautoilijoilla ei vaikuta olevan kumpaakaan.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Noin niinkuin vakavissaan, niin pimeä ja sirottava vesi ei ole sopiva yhdistelmä takasumarille. Päivisin voi vaikka diskopalloa pyörittää puskurissaan - jos siltä tuntuu. Tosin takasumari minua jotenkin silittää vastakarvaan. En kyllä ole etusumareitakaan tarvinnut. Oma asenne valoihin on että ne on aina päällä, siihen kytkimeen ei tarvitse koskea. Päiväajovalot on kikkailua. Sumareita tarvii harvemmin kuin tööttiä.
Takaa tulijoille viestimisestä: Sivistysvaltioissa motarilla kun liikenne ruuhkautuu, niin jonon viimeinen kytkee hätävilkut. Vuoro siirtyy kätevästi ja jonon pää ei ole kellekään ULLATUS! - lienee haastavaa juurruttaa kotimaiseen kulttuuriin, mutta paikallaan olisi kyllä.
Yleisesti liikenteessä, niin odottamattomat ja poikkeavat tilanteet on hyvä aktiivisesti viestiä muille (siksi vilkut ja äänimerkki), mutta pasiivinen julistaminen odotetusta toiminnasta "minä kuljen tässä ja loimotan teille kirkasta persvaloa koska pimeä ja sade" on rasittavaa.
Takaa tulijoille viestimisestä: Sivistysvaltioissa motarilla kun liikenne ruuhkautuu, niin jonon viimeinen kytkee hätävilkut. Vuoro siirtyy kätevästi ja jonon pää ei ole kellekään ULLATUS! - lienee haastavaa juurruttaa kotimaiseen kulttuuriin, mutta paikallaan olisi kyllä.
Yleisesti liikenteessä, niin odottamattomat ja poikkeavat tilanteet on hyvä aktiivisesti viestiä muille (siksi vilkut ja äänimerkki), mutta pasiivinen julistaminen odotetusta toiminnasta "minä kuljen tässä ja loimotan teille kirkasta persvaloa koska pimeä ja sade" on rasittavaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kyllähän se takasumari on perusteltu just ja silloin, kun normaaleissa takavaloissa ei valoteho riitä, sääolosuhteista yleisemmin tähän osuu se pöllyävä vesi/lumi kuin sade, mutta sekin joskus. Ja sitte tietty se sumu. Joku jo osuvasti mainitsikin, että jos näet edellämenevän takavalot, ei takasumaria tarvi - lisäisin tähän kuitenkin, että jos ne takavalot näkyy turvavälin päästä, ei takasumaria tarvi. Turvavälillä en tarkoita kaupunkilaista 2,7m rakoa vaan sitä ihan oikeata, 70-100m turvaväliä.
Ja kyllä, olen ehkä mulkku, mutta voin vilkutella tai polttaa sitä, jos takanatulija yrittää työntää vauhtia. Selvästi silloin normaalit takavalot ei näy tarpeeksi kauas, kun pitää liian läheltä tiirata.
Mitä ruuhkahätävilkkuun tulee, niin Suomessa se tarvitsisi muutosta paitsi kulttuuriin, myös pykäliin. Nykyäänhän hätävilkun käyttäminen on sallittu, kun auton joutuu pysäköimään kutakuinkin odottamattomaan kohtaan. Ja kun joku kohta mainitsee ESP:n/hätäjarruvaroittimen vilkuttelun, niin se on virallisesti eri funktio ja tietääkseni vilkuttaa eri tahdilla, niin samalta kuin se näyttääkin.
Ja kyllä, olen ehkä mulkku, mutta voin vilkutella tai polttaa sitä, jos takanatulija yrittää työntää vauhtia. Selvästi silloin normaalit takavalot ei näy tarpeeksi kauas, kun pitää liian läheltä tiirata.
Mitä ruuhkahätävilkkuun tulee, niin Suomessa se tarvitsisi muutosta paitsi kulttuuriin, myös pykäliin. Nykyäänhän hätävilkun käyttäminen on sallittu, kun auton joutuu pysäköimään kutakuinkin odottamattomaan kohtaan. Ja kun joku kohta mainitsee ESP:n/hätäjarruvaroittimen vilkuttelun, niin se on virallisesti eri funktio ja tietääkseni vilkuttaa eri tahdilla, niin samalta kuin se näyttääkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Kyllähän oikea PNV kuski ajaa sen verran lähellä edellä menijää, että sumuvalosta ei ole mitään haittaa jo noin niinkuin lähtökohtaisesti - eihän se osu millään näkökenttään.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
F34:lla toki. E92 on väärin tuunattu jos runkopalkit ei kulu maakontaktista ja renkaissa näkyy kulumaa keskilinjan ulkopuolella.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Ihmisten valoherkkyydessä on isoja eroja. Itse olen myös valoherkkä, ja tuntuu olevan hyvin vaikea saada ei-valoherkkä ihminen ymmärtämään, että valolle herkempää ihmistä voi häikäistä asia joka ei häntä itseään häiritse.nipaka kirjoitti:^^
Lienekö silmani normaalia valoherkemmät. Silmälaseja en voi pimeällä ajaessa käyttää. Vastaantulijan valot hajottavat näkökentän.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
En siis ole sumariangstissani yksin.Tuomas K kirjoitti: Ihmisten valoherkkyydessä on isoja eroja. Itse olen myös valoherkkä, ja tuntuu olevan hyvin vaikea saada ei-valoherkkä ihminen ymmärtämään, että valolle herkempää ihmistä voi häikäistä asia joka ei häntä itseään häiritse.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^En mäkään tykkää Gilgameshista yhtään!
- Liitteet
-
- sumerians.jpg
- (37.02 KiB) Tiedosto ladattu 3365 kertaa
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
A ei ole Elerppu kirjoitti:^En mäkään tykkää Gilgameshista yhtään!
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^jeesjees, close but no cigar. Riittävän hauska että mulla oli kivaa.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Tänään ajelin sellaisen reilut 400km baanaa ja toista sataa kilsaa muita teitä Saksassa. Liikenteessä tehdään kyllä juuri noin että vilkuilla varoitetaan hidastuvasta jonosta.lerppu kirjoitti: Takaa tulijoille viestimisestä: Sivistysvaltioissa motarilla kun liikenne ruuhkautuu, niin jonon viimeinen kytkee hätävilkut. Vuoro siirtyy kätevästi ja jonon pää ei ole kellekään ULLATUS! - lienee haastavaa juurruttaa kotimaiseen kulttuuriin, mutta paikallaan olisi kyllä.
Mutta sivistysvaltiossakin osataan roikkua tarpeettomasti vasemmalla kaistalla nopeampien edessä. Ei mulla hermot menneet mutta harmitti vähän kuitenkin. Kerrankin oli alla auto, josta ei ihan jokainen olisi päässyt ohi vaikka olisi ajanut ns. täysiä.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
No et todellakaan. Oma inhoni juontaa jo 90-luvun alusta. Silloin takasumuvalo oli uusi tuttavuus, joten jokaisen, jolla näin hieno varuste oli, piti sitä esitellä aina, kun taivaalta tuli tippakin vettä. Minkä jälkeen se valo unohtui päälle 3 päivän ajaksi. Kiva ajaa ruhkassa... Kaupungissahan tätä ei tarvita ikinä, vaan lähinnä moottoritienopeuksissa pöllyävän lumen tai vesisumun kanssa. Mutta tässä tilanteessahan ehkä 5 % kuskeista älyää valoa käyttää ... vaikka melkein joka iikalla on etusumuvalot päällänipaka kirjoitti:En siis ole sumariangstissani yksin.
Etusumuvalot olivat 90-luvulla vieläkin harvinaisempia, joten niitä myös esiteltiin suurella innolla ja moisten puutteesta kärsivät ripustivat keulalle jälkiasenteisia sumuvaloja. Niiden avulla sai myös kivasti tehtyä kahdennetut ajovalot, kun sumuvalot suunnattiin taivaalle. Häikäisiyä piisasi leveän valokuvion ansiosta aivan kohtaamishetkeen saakka ja myös reilusti ajolinjasta sivulla (nuo veetutti myös fillaroidessani.. ja huom fillaristilla silmämunat kelluu aika paljon korkeammalla kuin alfailijalla).
Nykyään ymmärtääkseni vaaditaan sellaiset kytkennät, ettei sumuvalot voi "unohtua" päälle. Näyttäisi pitävän paikkansa, paljon näkee sitä, että auto käyntiin, lähivalot syttyy samalla ja pari sekuntia myöhemmin etusumuvalot, kun kuskin ehtii tähän kohtaa ajoonlähdön tarkastuslistassaan. Tosin on tästä se hyöty, että etusumuvalojen sytyttämisen sivutuotteena saadaan myös takavalot päälle. Sehän ei datsuneissa yms. itäautoissa muutoin onnistu (vaihtoehdot aikalailla etusumuvalot päällä tai vedellään pimeässä/sateessa perse pimeänä).
Häikäisy. Etenkin nämä tehdasasenteiset valot orkkissäädöillä valaisee onnettoman lyhyen pätkän (10-20 m). Polttimet usein saman tehoisia kuin lähivaloissa, joten auton eteen tulee varsin kirkas läntti, joka jo itsessään häikäisee, kun tien pinta on märkä (etelässä lähes jatkuvasti, kiitos suolauksen) tai jäinen. Näin etenkin silloin, kun oman auton valot ovat kehnonpuoleiset. Sumaripellet tietenkin selittää, ettei sumarit häikäise, jos ei niitä tuijota. Sama pätee myös kaukovaloihin
Moottoriteillä näkee paljon myös tätä uudempaa lajia, mikä on tehnyt sumuvaloista apukaukovalot = umpioihin tungettu xenonit/ledit ja suuntaus taivaalle. Häikäisee pahemmin kuin "rehellisesti" pitkät päällä ajavat... sama syy kuin ennekin, paljon leveämpi valokuvio. Mieli tekisi paukuttaa omilla pitkillä vastaan, mutta siinä tulisi "collateral damage". Näähän vetelee yleensä muun liikenteen seassa (samoin kuin pitkät päällä ajavat) eivätkä läheskään aina paalupaikalla.
Niin, sekin on kivaa, kun sumaripellet tarjoilee vitunmoista häikäisyä sivupeilien kautta. Taustapeilin saa himmennettyä, mutta sivupelit vähän haastavampi. Kyseessä joko heijastus märästä tienpinnasta ja/tai suora valo, kun sumuvalot suunnattu taivaalle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Liikenteestä
Juu, jotain tämmöstä oon suunnitellu lisäpakkivaloksi, menis niin näppärästi kilven alle:insinörtti kirjoitti:Niin, sekin on kivaa, kun sumaripellet tarjoilee vitunmoista häikäisyä sivupeilien kautta. Taustapeilin saa himmennettyä, mutta sivupelit vähän haastavampi. Kyseessä joko heijastus märästä tienpinnasta ja/tai suora valo, kun sumuvalot suunnattu taivaalle.
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010120720/
Operating at the speed of dark
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Liikenteestä
Taisinpa eilen aamulla kohdata ihan oikean mielensäpahoittajan. Työmatkalla ajauduin neljänneksi letkaan, joka ei osannut ajaa kahdeksankympin alueella kahdeksaakymppiä eikä sen paremmin kuudenkympin alueella kuuttakymppiäkään. Lähempänä letka lyheni, kun kärki jatkoi suoraan ja edessäni ollut uuden karhea farkku-Golf ja minä käännyttiin toiselle tielle. Golf ei pitänyt kärkiautonakaan suurempaa kiirettä tavoitellessaan suurinta sallittua, joten seuraavan suoran avautuessa riipaisin ohi. Nyt alkoi tapahtua. Golfilla riipaistiin turbo punaisena väli kiinni ja siirryttiin poukkoilemaan kaistojen keskelle/vastaantulijoiden kaistalle. Tätä sekoilua jatkettiin jonkun matkaa, kunnes vastaantuleva auto pakotti palaamaan omalle puolelle, kuitenkin sellaisella etäisyydellä ettei taustapeilistä näkynyt juuri mitään muuta kuin saksalaista highledmatrixmitälie-valoteknologiaa. Sekoilu jatkui vielä oman aikansa edelläkuvatulla reseptillä kunnes jossain vaiheessa kai totesi näyttäneensä kaapin paikan ja jätti turvaväliksi määriteltävän raon. Oli kyllä outo hahmo ja varsinkin tuo vastaantulijan kaistalla tapahtunut poukkoilu sykähdytti ei niin kovin positiivisella tavalla...
Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Näitä ohitetuksi tulleita henkilökohtaisen loukkaantujia riittää.-TTY- kirjoitti:Taisinpa eilen aamulla kohdata ihan oikean mielensäpahoittajan. Työmatkalla ajauduin neljänneksi letkaan, joka ei osannut ajaa kahdeksankympin alueella kahdeksaakymppiä eikä sen paremmin kuudenkympin alueella kuuttakymppiäkään. Lähempänä letka lyheni, kun kärki jatkoi suoraan ja edessäni ollut uuden karhea farkku-Golf ja minä käännyttiin toiselle tielle. Golf ei pitänyt kärkiautonakaan suurempaa kiirettä tavoitellessaan suurinta sallittua, joten seuraavan suoran avautuessa riipaisin ohi. Nyt alkoi tapahtua. Golfilla riipaistiin turbo punaisena väli kiinni ja siirryttiin poukkoilemaan kaistojen keskelle/vastaantulijoiden kaistalle. Tätä sekoilua jatkettiin jonkun matkaa, kunnes vastaantuleva auto pakotti palaamaan omalle puolelle, kuitenkin sellaisella etäisyydellä ettei taustapeilistä näkynyt juuri mitään muuta kuin saksalaista highledmatrixmitälie-valoteknologiaa. Sekoilu jatkui vielä oman aikansa edelläkuvatulla reseptillä kunnes jossain vaiheessa kai totesi näyttäneensä kaapin paikan ja jätti turvaväliksi määriteltävän raon. Oli kyllä outo hahmo ja varsinkin tuo vastaantulijan kaistalla tapahtunut poukkoilu sykähdytti ei niin kovin positiivisella tavalla...
Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Menneellä viikolla Espanjalainen VW-edustaja päätti pitää nopeutena 60 km/h 80 tiellä. Pöläytin ohitse, niin jopa löytyikin nopeutta luukussa roikkumiseen. Muutaman kerran kun löysin pientareelta sorakertymän, päätti mielensäpahoittaja jäädä toteuttamaan alkuparäistä nopeuttaan. Tai ainakin peräluukkuhäirikkö jäi taaemmas.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Olenko yksin fiilikseni kanssa, vai tuntuuko muistakin siltä, että pimeät peräkärryt ovat lisääntyneet? Enkä nyt meinaa sitä että kuski vetää pimeessä päivävaloilla, vaan ihan vaikka vetoautossa olisi valot oikein päällä, näkyy pimeitä kärryjä nykyään yllättävän paljon. Minusta tuo on ihan tän syksyn ilmiö.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
En osaa tuohon sanoa, mutta vauhdikkaisiin kärryihin olen kiinnittänyt huomiotani. Satasen alueella meni eräskin veturi kärryn kanssa ohitse, kun itse ajelin gepsun mukaan aikalailla just rajoituksen mukaan taikka aavistuksen noppeemmin. Pari muutakin lähes yhtä nopeaa oli liikenteessä. Ja nämä siis Lahdentiellä viikko sitten.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Liikenteestä
Pohjolasta olevia vasemman kaistan minä minä ritareita?TeroPee kirjoitti:Tänään ajelin sellaisen reilut 400km baanaa ja toista sataa kilsaa muita teitä Saksassa. Liikenteessä tehdään kyllä juuri noin että vilkuilla varoitetaan hidastuvasta jonosta.lerppu kirjoitti: Takaa tulijoille viestimisestä: Sivistysvaltioissa motarilla kun liikenne ruuhkautuu, niin jonon viimeinen kytkee hätävilkut. Vuoro siirtyy kätevästi ja jonon pää ei ole kellekään ULLATUS! - lienee haastavaa juurruttaa kotimaiseen kulttuuriin, mutta paikallaan olisi kyllä.
Mutta sivistysvaltiossakin osataan roikkua tarpeettomasti vasemmalla kaistalla nopeampien edessä. Ei mulla hermot menneet mutta harmitti vähän kuitenkin. Kerrankin oli alla auto, josta ei ihan jokainen olisi päässyt ohi vaikka olisi ajanut ns. täysiä.
Itselläni on ehdottomasti muualla Euroopassa asumisen kautta tuo hätävikku varoitus takana oleville mennyt ihan lihasmuistiin kun kyseessä on maantie. Mahdollisen törmäyksen välttäminen menee nyt itsellä enemmän järjen perusteella kuin jonkun mustavalkoisen lakipykälän.
Mutta toisena tapana on myös käyttää hätävilkut kiitoksena takana olevalle kun esim ruuhkassa päästää eteensä tms, yhden toiston vilkku siis.
Takasumuvalojen kanssa taas järjen mukaan eli jos edessä olevan takavalot tai jopa täysikokoisen rekan perä ei näy esim. vesisumun seurauksena niin tiedän että takasummareissta on hyötyä juuri nyt.
Eikä ole kauan siitä kun oli juuri tuollainen tilanne motarilla ja takana oleva Volvo yritti antaa oman mielipiteensä valoshow:llä ensin ja myöhemmin ohittamalla pikaisesti ja eteen tulemalla jarru valoilla diskoviestejä lähettämällä. Kaveri ilmoitti niin agressiivisesti että epäilin jos kaikki Valoni ovat kenties pimeät, mut se ei ollut keissi.