Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Raimo Miettinen kirjoitti:Tähän vääntöön...
Itse olisin saattanut painaa tööttiä ennakkoon tuollaisessa tilanteessa ja jos se rampista tullut todella olisi vaihtanut silti 5 metriä mun eteen motarilla niin jarruttanut omaa vauhtia hieman ja sitten ohittanut hetken päästä jos kokisin aiheelliseksi.
Juu, kuuli kuinka 159:n tööttä soi. Ohitse menin kun hitaampana oli tientukkona.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

gYdEbUh kirjoitti:Kun niitä virheitä liikenteessä sattuu aika tasantarkkaan kaikille joskus, ei sääntöjen perään meuhkaaminen tilannetta yleensä paranna. Virheen tekijä teki virheen joko tahallaan tai vahingossa, harvemmin voi varmaksi tietää.
Vahingot on toki vahinkoja. On mahdollista kiihdyttää niin, että moottoritiellä oleva pysyy kuolleessa kulmassa. Muita vahinkoja kyseiseen tilanteeseen on vaikea keksiä, etenkin jos ehditään olla jo rinnalla tms, että varmasti näkyy se auto mitä pitäisi väistää. Saa kertoa niitä muita vahinkoskenaarioita, mitä tilanteessa on mahdollista käydä - minä en nyt saa päähäni, mutta olen avoin uskottaville tilannekuvauksille. Siinä kuitenkin lähes poikkeuksetta on sitä ramppia ja kiihdytyskaistaa tarjolla sen verran monen sekunnin ajan, että päätä ehtii pyöritellä muutamankin kierroksen ympäriinsä.

Vaan jos tämä päivittäin ja jatkuvasti toistuva tilanne tapahtuu kerta toisensa jälkeen on kaikesta huolimatta vahinko, niin kyllä niitä aika perkeleesti sattuu ja kansakunnan tarkkaavaisuudessa olisi paljolti parantamisen varaa, jotta niitä vahinkoja sattuisi vähemmän. Pääsääntöisesti kyse kuitenkin ihan selvästi on piittaamattomuudesta ja röyhkeydestä. Etenkin kaistaa vaihtaessa - oli sitten ohituksen jälkeen tai liittyessä tai ryhmittyessä - suurelle osalle kansaa kaikki, mikä on etuoven takapuolella on taaksejäänyttä maailmaa ja jonkun toisen ongelma. Ei pitäisi olla, kyllä siellä takanakin on tarkkailtavia asioita liikenteessä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Raimo Miettinen kirjoitti:Tähän vääntöön...
Itse olisin saattanut painaa tööttiä ennakkoon tuollaisessa tilanteessa ja jos se rampista tullut todella olisi vaihtanut silti 5 metriä mun eteen motarilla niin jarruttanut omaa vauhtia hieman ja sitten ohittanut hetken päästä jos kokisin aiheelliseksi.
Kuvatun kaltaisessa perseilyssä (rampilta suoraan eteen aka kiilaus) riittää usein jalan nosto kaasulta ja kirosana. Tai pienempää pesään ja lappu lattiaan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:Vahingot on toki vahinkoja. On mahdollista kiihdyttää niin, että moottoritiellä oleva pysyy kuolleessa kulmassa.
Itselle kävi juuri viime viikolla näin.

Ikävä kyllä osa meistä tekee joskus virheitä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Juuri kaksi viikkoa Kazakstanin liikenteeseen tutustuneena täytyy sanoa, että Suomessa ajetaan siististi :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

On tietty olemassa myös se ihmisryhmä joilla se pää ei vaan käänny enää, ns. runko-ohjattavat. Heillä eteneminen yleensä perustuu hiljaiseen vauhtiin, rauhallisiin liikkeisiin ja luottamukseen että toiset väistää. Rampilla kiihdyttäessä kun on sitten vielä painettava kaasua ja vaihdettava vaihteitakin, niin suorituskyky ei välttämättä enää riitä ympäristön havainnointiin muulloin kun juuri sillä hetkellä kun kaistaa pitäisi väkisin vaihtaa.

Täällä kyllä liikenne on keskimäärin aika siistiä ja toisaalta olen edelleen sitä mieltä että Suomessa on autoja liikenteessä loppujen lopuksi aika hemmetin vähän ja tietkin on todella leveitä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Viime viikkoina olen miettinyt, että miten se kaistanvaihto pitää tehdä, että se kelpaa?
126m vilkuttaen ei kelpaa. Mikä sitten kelpaa. Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?
Kertokaa viisaat, että osaan sitten tietää jatkossa tietyissä paikoissa töissä ajaessani, että onko esim.eri automerkeillä omat säännöt tähän asiaan? :-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Viimeaikaisista tapahtumista tuli mieleen että taas pamahti:

Kuva

Tuossa siis navi käyttää ramppi alas/ylös kun ajaa 5-tietä "suoraan" kohti Mikkeliä. Nyt paukahti Tesla automaattiohjauksella jakeluauton kylkeen. Tuo oli kolmas puolentoista viikon sisään. Useampi läheltäpiti-tilannekin on raportoitu. Ei henkilövahinkoja toistaiseksi.

Jos tulee alaviistosta (368) tuohon niin rampille sentään näkee, mutta jos tulee tuolta yläviistosta (429) niin siltarakennelma blokkaa näkyvyyden rampille ja jos sieltä joku paahtaa satasta alas navia uskoen, niin :roll:

https://yle.fi/uutiset/3-11052687

Tähän on maailma menossa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti:Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?
Mulle on koko Suomessa toiminut pääsääntöisesti varsin hyvin se, että laitan vilkun päälle, en ohita yhtään kohdekaistan autoa vaan alan etsimään jonosta rakoa, joka on minusta taaksepäin. Silloin kellään ei tule tarvetta blokata mulkkua joka ohittaa vielä viime hetkellä. Toki ajan vähän pienemmillä autoilla, se voi vaikuttaa kanssa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:https://yle.fi/uutiset/3-11052687

Tähän on maailma menossa.
YLE kirjoitti: karttaohjelman virhe ja heikko näkyvyys ovat aiheuttaneet kolme vakavaa kolaria
Notta jos navigootti ohjaa rampille, niin siitä väistämisvelvollisuudesta rampin toisessa päässä ei tartte välittää? Ei, ei riitä navigootin virhe tuohon, lisäksi tarvitaan vakava virhe kuljettajalta (oli se sitten ihminen tai softa).

Tämä on kanssa yksi ongelma täkäläisessä liikenteessä - median mukaan kolarit aiheuttaa aina keli, karttavirhe tai vastaava auton ulkopuolinen tekijä, eikä koskaan kuljettaja. Jos kolareita ajaisivat ihmiset (ja softapilotti), herättäisi se ehkä enemmän ajatuksia sinne ratin taakse omastakin toiminnasta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Saman tyyppinen navin rampille ohjaus on nelostiellä muistaakseni äänekosken tietyömaiden kohdilla. Hieman ihmettelin navin ohjatessa etelään ajettaessa rampille, kun en muistanut mennessä olleen siinä kohtia mitään käännöstä. Rampilla sitten huvitti&ärsytti kun tajus navin ohjaavan takas nelostille.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Tästä vielä aiempaan jupinaan sopiva juutuupi-video jossa automerkitkin on kohdallaan:
https://www.youtube.com/watch?v=xZeanz5vJ0g

Terv. Skodamies :silly:

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Garmund kirjoitti:Saman tyyppinen navin rampille ohjaus on nelostiellä muistaakseni äänekosken tietyömaiden kohdilla. Hieman ihmettelin navin ohjatessa etelään ajettaessa rampille, kun en muistanut mennessä olleen siinä kohtia mitään käännöstä. Rampilla sitten huvitti&ärsytti kun tajus navin ohjaavan takas nelostille.
Mielestäni navigaattorilla on ihmistä tyhmentävä vaikutus, luotetaan sokeasti siihen mitä navigaattori "käskyttää" eikä ajatella itse/tarkkailla ympäristöä...

Nimimerkillä: Mennäänkö suoraan vai käytetäänkö navigaattoria?
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
S_A kirjoitti:Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?
Mulle on koko Suomessa toiminut pääsääntöisesti varsin hyvin se, että laitan vilkun päälle, en ohita yhtään kohdekaistan autoa vaan alan etsimään jonosta rakoa, joka on minusta taaksepäin. Silloin kellään ei tule tarvetta blokata mulkkua joka ohittaa vielä viime hetkellä. Toki ajan vähän pienemmillä autoilla, se voi vaikuttaa kanssa.
Joo näin minäkin sen teen, mutta se aina yllättää, että teet kaiken oikein kuten laki vaatii ja viereinen auto vaan kiristää vauhtia eikä tee mitään antaakseen tilaa. EN tiie sitten miten näille asenne kuskeille pitää se kaista vaihtaa. EN tiedä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Gasket kirjoitti:On tietty olemassa myös se ihmisryhmä joilla se pää ei vaan käänny enää, ns. runko-ohjattavat.
:-D
Näitä on myös pyöräilijöissä. Ohi pitää päästä ilman mitään ennakkovaroitusta. Jos erehtyy kelloa soittamaan tai muutoin olemassaolonsa ilmaisemaan, niin nuohan koittavat sivuilleen kurkistella, mikä tapahtuu juurikin runko-ohjauksella... aloittelevat rullaluistelijakin toimivat samoin, mutta tämä laji meni onneksi pois muodista.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Polforea kirjoitti:Tämä on kanssa yksi ongelma täkäläisessä liikenteessä - median mukaan kolarit aiheuttaa aina keli, karttavirhe tai vastaava auton ulkopuolinen tekijä, eikä koskaan kuljettaja. Jos kolareita ajaisivat ihmiset (ja softapilotti), herättäisi se ehkä enemmän ajatuksia sinne ratin taakse omastakin toiminnasta.
Justiinsa tässä radiosta kuunnellut miten Veikkolan suunnalla liukas keli on suistanut useita autoja kaiteisiin :lol:

Naveista jokunen muukin hupaisa tilanne on kun kotipaikan tienoilla Joutsan suunnalla on tiettyjä metsäuria joita navi pitää teinä. Yhtä matkailuautoa olin itsekin joskus pelastamassa kun "tie" muuttui lopulta lähinnä traktoriuraksi ja johti hakkuuaukkoon. Ei käänny ronkkelit edes ympäri tuossa enää. Itseäkin on useasti yrittänyt navi pellolle ajattaa. Ainakin Kärkölän tienoilla on yksi paikka ja Kuortista löytyy toinen. Ihan hyvä apu nuo navit on tällaiselle suuntavaistottomalle, mutta kyllähän niihin on hyvä vähän varauksella suhtautua ja kannattaa se reitti vähän edes silmämääräisesti katsoa läpi. Hurjaa kyllä millaista luottoa noille annetaan.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Keltsi kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Saman tyyppinen navin rampille ohjaus on nelostiellä muistaakseni äänekosken tietyömaiden kohdilla. Hieman ihmettelin navin ohjatessa etelään ajettaessa rampille, kun en muistanut mennessä olleen siinä kohtia mitään käännöstä. Rampilla sitten huvitti&ärsytti kun tajus navin ohjaavan takas nelostille.
Mielestäni navigaattorilla on ihmistä tyhmentävä vaikutus, luotetaan sokeasti siihen mitä navigaattori "käskyttää" eikä ajatella itse/tarkkailla ympäristöä...

Nimimerkillä: Mennäänkö suoraan vai käytetäänkö navigaattoria?

Heh joo turhahan se navi oli enää tuossa vaiheessa isoja tietä ajaessa. Pidin lähinnä kartan takana esillä kun nihkeesti yli 100 ottavalla crafterilla sai vähän ennakoida ohituksia, niin navi näppärä kun näkee vähän ennakolta missä on pitkiä suoria ja voi etukäteen ajaa turvaväliä vähän kiinni ilman turhaa eestaas pumppailua.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Raumalta pohjoiseen 8-tiellä kello neljän ruuhka-aikaan joku traktori vetää max. 40 km/h kilometrin mittaista jonoa perässään! Ohituspaikat vähissä, kun vastaan tulee autoa tasaisesti tai ohituskaistan kaide hankaloittaa. Neljä bussipysäkkiä ohitettiin eikä traktori siirtynyt päästämään porukkaa ohitse. Epäkohteliasta käytöstä, kun noin muuten homma sujui liikennesäännöt huomioiden oikein.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alkuviikosta ajelin aamulla ennen viittä töihin Tuusulantietä pitkin. Hyrylän suunnasta tulin kohti moottoritien alkua, takana seurasi joku kehonkuljetin. Siinä, missä rajoitus nousee 60 -> 100 vaihtoi takanatulija vasemmalle kaistalle, mutta jäi taakse kun oli tainnut jäädä kaasupoljin ruksimatta varustelistalta. Pari kilometriä meni, että kehonkuljetin saavutti minut ja sitten alkuvauhdin kanssa onnistui ohituksessa. Ohituksen jälkeen alkoi kuitenkin vauhti hiipumaan, ja kohta sain ohittaa sankarin itse.

Liekö syynä se, että alla oli tuo ikivanha Saab, ja ohittajalla tuli pakonomainen tarve päästä ohi vanhasta romusta? Jotenkin näitä suorituksia näkee huomattavasti enemmän Saabilla ajaessa, kuin Alfalla, ohi on päästävä vaikka ei oikeasti ajettaisikaan nopeammin.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Perhana, pitäsköhä ne renkaat jo vaihtaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

S_A kirjoitti:Perhana, pitäsköhä ne renkaat jo vaihtaa.
Turha hätäillä, kevättä kohtihan tässä ollaan menossa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

mutt kirjoitti:
S_A kirjoitti:Perhana, pitäsköhä ne renkaat jo vaihtaa.
Turha hätäillä, kevättä kohtihan tässä ollaan menossa.
Aivan. Liukkaus on asenne kysymys. :-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tuomas K kirjoitti:Alkuviikosta ajelin aamulla ennen viittä töihin Tuusulantietä pitkin. Hyrylän suunnasta tulin kohti moottoritien alkua, takana seurasi joku kehonkuljetin. Siinä, missä rajoitus nousee 60 -> 100 vaihtoi takanatulija vasemmalle kaistalle, mutta jäi taakse kun oli tainnut jäädä kaasupoljin ruksimatta varustelistalta. Pari kilometriä meni, että kehonkuljetin saavutti minut ja sitten alkuvauhdin kanssa onnistui ohituksessa. Ohituksen jälkeen alkoi kuitenkin vauhti hiipumaan, ja kohta sain ohittaa sankarin itse.

Liekö syynä se, että alla oli tuo ikivanha Saab, ja ohittajalla tuli pakonomainen tarve päästä ohi vanhasta romusta? Jotenkin näitä suorituksia näkee huomattavasti enemmän Saabilla ajaessa, kuin Alfalla, ohi on päästävä vaikka ei oikeasti ajettaisikaan nopeammin.
Tuo pätkä on ollut viihdyttävä niin kauan kuin muistan. Ennen kuin siihen tuli kamera ennen liikennevaloja moni näki sen hyväksi ideaksi nostaa nopeutta itseoikeutetusti ennen valoja ja paljon ennen nopeusmerkkiä.
Ja jos valot ovat punaiset siinä ollaan heti vasemmalla drag race valmiudessa vaikka ei olisi aikomusta edes päästä siihen satasen mittari vauhtiin.
Kuva

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Potkimme pojan kanssa palloa salamavalojen välkkeessä. Vasaramäen koulun kentän vieressä on 40km/h ja kameratolppa. Ilmeisesti nyt viikonloppuna enemmänkin ei-paikallisia liikenteessä. Tilastojen mukaan Turun alueen toiseksi aktiivisimmin vällkyvä tolppa kyseessä.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tämän viikonlopun Mansekeikalla ilahduttavan vähän pahimpia ledipaskavaloja, sen sijaan sumuvalopellet vaikuttavat lisääntyvän kuin kanit ja tähän roskajoukkoon näyttää liittyvän myös enenevissä määrin ns. "ammattikuljettajia."
Operating at the speed of dark

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Toisella puolen taloa menevälle kadulle tulossa näköjään nopeusnäytöt. Jospa vähän hillitsisi taajamakaahailua. Neljänkympin rajoitusta aika harva täällä noudattaa. Tolppa olisi oikein jees.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^^Eipä siinä kenenkään päivä pilalle mene, jos joku haluaa sumuvalojaan eteenpäin polttaa, mutta saisivat opetella pitämään näppinsä erossa siitä takasumuvalosta. Pimeä ja tihkusade on hieno yhdistelmä, kun edessä killittää vastaan pelkkää punaista. Tuossa tilanteessa tarvisi olla sadan auringon ledibaari keulalla ja antaa valohoitoa peilien kautta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Takasumuvalot... Niiden käyttöön on kovin - kovin harvoin syytä. Ja miltei poikkeuksetta silloin kun niitä oikeasti tarvittaisiin (pöllyävä lumi tai ihan oikea sumu - nimenomaan valoisaan aikaan), niitä on päällä vain vähemmistöllä. Varmaankin sama vähemmistö, joka ei koske takasumarin kytkimeen pimeässä sadekelissä... Hitto, mä en ees tiiä omista autoista missä se kytkin on. Ja silloinkin - jos sitä tarvii - on ihan arpapeliä kumpaan suuntaan kytkimet toimii. :lol:

Anywho, tällanen näkemisen monivammainen mieluusti nillittää takasumareista (hajataitto on erityisen kiva feature silmissä pimeellä, sirottavassa sateessa, kun joku tuikuttaa kirkasta silmää taaksepäin - ja samaan kun laitetaan heikentynyt värinäkö ja sitä myötä korostunut herkkyys kontrasteille, niin vituttaa ihan oikeesti. > Heh, aiheesta ohi - en tiiä onko muilla monivärinäkövammaisilla sama kun mulla, mutta mä näen pimeessä aivan törkeen hyvin. En sitten tietty löydä punaperäistä tikkaa nurmikolta päivänvalossa...)

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^^
Lienekö silmani normaalia valoherkemmät. Silmälaseja en voi pimeällä ajaessa käyttää. Vastaantulijan valot hajottavat näkökentän.
Sumuvalot on yhtä helvettiä. Varsinkin märällä tiellä. Häikäisee valosta ja tiestä. Kun katsovat oikeudekseen häikäistä minua, käytän samaa oikeutta. :twisted:
-Sumarien valaisemana voi turvallisesti ajaa nopeudella 50-60 km/h.
-Pimeällä sumareista on vain haittaa. Silmä mukautuu kirkkaimpaan valoon. Kun kirkas kohta on keulan edessä, muu jää huomaamatta.

Luulisi liikenteessä ammatikseen ymmärtävän tämän. Kun ei. Rekkakuskit paljon polttavat noita turhakevaloja joita tarvitaan Suomessa vain muutamana päivänä. Kun ovat korkeammalla kuin henkilöautossa, häikäisevät pahemmin.

Takasumarista samaa mieltä.

Mikä tekee ilmeisen järkevistä ihmisistä täysiä idiootteja autojensa valojen kanssa? Jos vastaantulevien autojen havaitsemista helpottaa se että heillä on ajovalot päällä, pitäisikö varmistaa että itsellä on ajovalot päällä. Sama pätee takavaloihin, ajovalot kytkettynä homma kunnossa.
Jos näet sateella edelläajavan satojen metrien päästä, todennäköisesti takanasi ajavat näkee sinut. Takasumaria ei tarvitse. Jos etusumareista on hyötyä, niitä voi käyttää. Muuten ei.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

^ Kiitos, siinä asia hyvin kiteytettynä. Säälittävimmistä sumuvaloista ei juuri haittaa ole, mutta tehokkaimmilla häikäisee vastaantulijaa motarillakin. Valohoitoa näille tulee annettua silloin kun siitä ei aiheudu harmia sivullisille, mutta tuskinpa vatipäät tajuavat miksi tuo laittoi sumuvalonsa päälle sadan metrin päässä ja vaihtoi pitkille parikymmentä metriä ennen kohtaamista.
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siitähän tuo osin sikiää, että sumareita tykätään käyttää "lisälähivaloina". Ja kun ovat niin alhaalla, pitää ne suunnata päin sanonkomämitä, että niillä tekeekin jotain. Siinä kohtaa se valokuvio on ihan eri paikassa kuin pitäisi ja efekti on kuin liian ylös suunnatulla lähivalolla. Ihan eri levelillä meneekin sitten ne, jotka ovat vielä tunkanneet sumareihin ledit tai xenonit.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Siis ymmärsinkö ylläolevasta keskustelusta että sadekelillä ei pitäisi missään tilanteessa käyttää takasumuvaloa vaiko ainostaan ei pimeällä? Olen kyllä tehnyt tuota syntiä tilanteissa, joissa edessä menee viimeisimmän tietoni mukaan auto / autoja, mutta en näe niiden takavaloja renkaiden nostattaman vesisumun vuoksi. Miten peräänajon vaara poistuu pimeän myötä?

Näytti noita muutkin ko. oloissa käyttävän, tämä havainto viime kesältä kaatosateiselta autobahnsiirtymältä, jossa riiitti sekä päivänvaloa, että pimeää. Etusumareita en kyllä käyttänyt. Näkyi siellä seassa runsaasti tyystiin perävalottomia DRL-ritareitakin.

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Yleensä terve järki ja tietoisuus auton valaistuksesta riittää.
Valitettavasti nykyautoilijoilla ei vaikuta olevan kumpaakaan.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Noin niinkuin vakavissaan, niin pimeä ja sirottava vesi ei ole sopiva yhdistelmä takasumarille. Päivisin voi vaikka diskopalloa pyörittää puskurissaan - jos siltä tuntuu. Tosin takasumari minua jotenkin silittää vastakarvaan. En kyllä ole etusumareitakaan tarvinnut. Oma asenne valoihin on että ne on aina päällä, siihen kytkimeen ei tarvitse koskea. Päiväajovalot on kikkailua. Sumareita tarvii harvemmin kuin tööttiä.

Takaa tulijoille viestimisestä: Sivistysvaltioissa motarilla kun liikenne ruuhkautuu, niin jonon viimeinen kytkee hätävilkut. Vuoro siirtyy kätevästi ja jonon pää ei ole kellekään ULLATUS! - lienee haastavaa juurruttaa kotimaiseen kulttuuriin, mutta paikallaan olisi kyllä.

Yleisesti liikenteessä, niin odottamattomat ja poikkeavat tilanteet on hyvä aktiivisesti viestiä muille (siksi vilkut ja äänimerkki), mutta pasiivinen julistaminen odotetusta toiminnasta "minä kuljen tässä ja loimotan teille kirkasta persvaloa koska pimeä ja sade" on rasittavaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllähän se takasumari on perusteltu just ja silloin, kun normaaleissa takavaloissa ei valoteho riitä, sääolosuhteista yleisemmin tähän osuu se pöllyävä vesi/lumi kuin sade, mutta sekin joskus. Ja sitte tietty se sumu. Joku jo osuvasti mainitsikin, että jos näet edellämenevän takavalot, ei takasumaria tarvi - lisäisin tähän kuitenkin, että jos ne takavalot näkyy turvavälin päästä, ei takasumaria tarvi. Turvavälillä en tarkoita kaupunkilaista 2,7m rakoa vaan sitä ihan oikeata, 70-100m turvaväliä.

Ja kyllä, olen ehkä mulkku, mutta voin vilkutella tai polttaa sitä, jos takanatulija yrittää työntää vauhtia. Selvästi silloin normaalit takavalot ei näy tarpeeksi kauas, kun pitää liian läheltä tiirata.

Mitä ruuhkahätävilkkuun tulee, niin Suomessa se tarvitsisi muutosta paitsi kulttuuriin, myös pykäliin. Nykyäänhän hätävilkun käyttäminen on sallittu, kun auton joutuu pysäköimään kutakuinkin odottamattomaan kohtaan. Ja kun joku kohta mainitsee ESP:n/hätäjarruvaroittimen vilkuttelun, niin se on virallisesti eri funktio ja tietääkseni vilkuttaa eri tahdilla, niin samalta kuin se näyttääkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kyllähän oikea PNV kuski ajaa sen verran lähellä edellä menijää, että sumuvalosta ei ole mitään haittaa jo noin niinkuin lähtökohtaisesti - eihän se osu millään näkökenttään. :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

F34:lla toki. E92 on väärin tuunattu jos runkopalkit ei kulu maakontaktista ja renkaissa näkyy kulumaa keskilinjan ulkopuolella.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:^^
Lienekö silmani normaalia valoherkemmät. Silmälaseja en voi pimeällä ajaessa käyttää. Vastaantulijan valot hajottavat näkökentän.
Ihmisten valoherkkyydessä on isoja eroja. Itse olen myös valoherkkä, ja tuntuu olevan hyvin vaikea saada ei-valoherkkä ihminen ymmärtämään, että valolle herkempää ihmistä voi häikäistä asia joka ei häntä itseään häiritse.

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tuomas K kirjoitti: Ihmisten valoherkkyydessä on isoja eroja. Itse olen myös valoherkkä, ja tuntuu olevan hyvin vaikea saada ei-valoherkkä ihminen ymmärtämään, että valolle herkempää ihmistä voi häikäistä asia joka ei häntä itseään häiritse.
En siis ole sumariangstissani yksin.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^En mäkään tykkää Gilgameshista yhtään! :silly:
Liitteet
sumerians.jpg
(37.02 KiB) Tiedosto ladattu 3365 kertaa

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

lerppu kirjoitti:^En mäkään tykkää Gilgameshista yhtään! :silly:
A ei ole E
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^jeesjees, close but no cigar. Riittävän hauska että mulla oli kivaa. :roll:

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti: Takaa tulijoille viestimisestä: Sivistysvaltioissa motarilla kun liikenne ruuhkautuu, niin jonon viimeinen kytkee hätävilkut. Vuoro siirtyy kätevästi ja jonon pää ei ole kellekään ULLATUS! - lienee haastavaa juurruttaa kotimaiseen kulttuuriin, mutta paikallaan olisi kyllä.
Tänään ajelin sellaisen reilut 400km baanaa ja toista sataa kilsaa muita teitä Saksassa. Liikenteessä tehdään kyllä juuri noin että vilkuilla varoitetaan hidastuvasta jonosta.

Mutta sivistysvaltiossakin osataan roikkua tarpeettomasti vasemmalla kaistalla nopeampien edessä. Ei mulla hermot menneet mutta harmitti vähän kuitenkin. Kerrankin oli alla auto, josta ei ihan jokainen olisi päässyt ohi vaikka olisi ajanut ns. täysiä.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

nipaka kirjoitti:En siis ole sumariangstissani yksin.
No et todellakaan. Oma inhoni juontaa jo 90-luvun alusta. Silloin takasumuvalo oli uusi tuttavuus, joten jokaisen, jolla näin hieno varuste oli, piti sitä esitellä aina, kun taivaalta tuli tippakin vettä. Minkä jälkeen se valo unohtui päälle 3 päivän ajaksi. Kiva ajaa ruhkassa... Kaupungissahan tätä ei tarvita ikinä, vaan lähinnä moottoritienopeuksissa pöllyävän lumen tai vesisumun kanssa. Mutta tässä tilanteessahan ehkä 5 % kuskeista älyää valoa käyttää ... vaikka melkein joka iikalla on etusumuvalot päällä

Etusumuvalot olivat 90-luvulla vieläkin harvinaisempia, joten niitä myös esiteltiin suurella innolla ja moisten puutteesta kärsivät ripustivat keulalle jälkiasenteisia sumuvaloja. Niiden avulla sai myös kivasti tehtyä kahdennetut ajovalot, kun sumuvalot suunnattiin taivaalle. Häikäisiyä piisasi leveän valokuvion ansiosta aivan kohtaamishetkeen saakka ja myös reilusti ajolinjasta sivulla (nuo veetutti myös fillaroidessani.. ja huom fillaristilla silmämunat kelluu aika paljon korkeammalla kuin alfailijalla).

Nykyään ymmärtääkseni vaaditaan sellaiset kytkennät, ettei sumuvalot voi "unohtua" päälle. Näyttäisi pitävän paikkansa, paljon näkee sitä, että auto käyntiin, lähivalot syttyy samalla ja pari sekuntia myöhemmin etusumuvalot, kun kuskin ehtii tähän kohtaa ajoonlähdön tarkastuslistassaan. Tosin on tästä se hyöty, että etusumuvalojen sytyttämisen sivutuotteena saadaan myös takavalot päälle. Sehän ei datsuneissa yms. itäautoissa muutoin onnistu (vaihtoehdot aikalailla etusumuvalot päällä tai vedellään pimeässä/sateessa perse pimeänä).

Häikäisy. Etenkin nämä tehdasasenteiset valot orkkissäädöillä valaisee onnettoman lyhyen pätkän (10-20 m). Polttimet usein saman tehoisia kuin lähivaloissa, joten auton eteen tulee varsin kirkas läntti, joka jo itsessään häikäisee, kun tien pinta on märkä (etelässä lähes jatkuvasti, kiitos suolauksen) tai jäinen. Näin etenkin silloin, kun oman auton valot ovat kehnonpuoleiset. Sumaripellet tietenkin selittää, ettei sumarit häikäise, jos ei niitä tuijota. Sama pätee myös kaukovaloihin :twisted:

Moottoriteillä näkee paljon myös tätä uudempaa lajia, mikä on tehnyt sumuvaloista apukaukovalot = umpioihin tungettu xenonit/ledit ja suuntaus taivaalle. Häikäisee pahemmin kuin "rehellisesti" pitkät päällä ajavat... sama syy kuin ennekin, paljon leveämpi valokuvio. Mieli tekisi paukuttaa omilla pitkillä vastaan, mutta siinä tulisi "collateral damage". Näähän vetelee yleensä muun liikenteen seassa (samoin kuin pitkät päällä ajavat) eivätkä läheskään aina paalupaikalla.

Niin, sekin on kivaa, kun sumaripellet tarjoilee vitunmoista häikäisyä sivupeilien kautta. Taustapeilin saa himmennettyä, mutta sivupelit vähän haastavampi. Kyseessä joko heijastus märästä tienpinnasta ja/tai suora valo, kun sumuvalot suunnattu taivaalle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

insinörtti kirjoitti:Niin, sekin on kivaa, kun sumaripellet tarjoilee vitunmoista häikäisyä sivupeilien kautta. Taustapeilin saa himmennettyä, mutta sivupelit vähän haastavampi. Kyseessä joko heijastus märästä tienpinnasta ja/tai suora valo, kun sumuvalot suunnattu taivaalle.
Juu, jotain tämmöstä oon suunnitellu lisäpakkivaloksi, menis niin näppärästi kilven alle:

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010120720/

:lol:
Operating at the speed of dark

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Taisinpa eilen aamulla kohdata ihan oikean mielensäpahoittajan. Työmatkalla ajauduin neljänneksi letkaan, joka ei osannut ajaa kahdeksankympin alueella kahdeksaakymppiä eikä sen paremmin kuudenkympin alueella kuuttakymppiäkään. Lähempänä letka lyheni, kun kärki jatkoi suoraan ja edessäni ollut uuden karhea farkku-Golf ja minä käännyttiin toiselle tielle. Golf ei pitänyt kärkiautonakaan suurempaa kiirettä tavoitellessaan suurinta sallittua, joten seuraavan suoran avautuessa riipaisin ohi. Nyt alkoi tapahtua. Golfilla riipaistiin turbo punaisena väli kiinni ja siirryttiin poukkoilemaan kaistojen keskelle/vastaantulijoiden kaistalle. Tätä sekoilua jatkettiin jonkun matkaa, kunnes vastaantuleva auto pakotti palaamaan omalle puolelle, kuitenkin sellaisella etäisyydellä ettei taustapeilistä näkynyt juuri mitään muuta kuin saksalaista highledmatrixmitälie-valoteknologiaa. Sekoilu jatkui vielä oman aikansa edelläkuvatulla reseptillä kunnes jossain vaiheessa kai totesi näyttäneensä kaapin paikan ja jätti turvaväliksi määriteltävän raon. Oli kyllä outo hahmo ja varsinkin tuo vastaantulijan kaistalla tapahtunut poukkoilu sykähdytti ei niin kovin positiivisella tavalla...

Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

-TTY- kirjoitti:Taisinpa eilen aamulla kohdata ihan oikean mielensäpahoittajan. Työmatkalla ajauduin neljänneksi letkaan, joka ei osannut ajaa kahdeksankympin alueella kahdeksaakymppiä eikä sen paremmin kuudenkympin alueella kuuttakymppiäkään. Lähempänä letka lyheni, kun kärki jatkoi suoraan ja edessäni ollut uuden karhea farkku-Golf ja minä käännyttiin toiselle tielle. Golf ei pitänyt kärkiautonakaan suurempaa kiirettä tavoitellessaan suurinta sallittua, joten seuraavan suoran avautuessa riipaisin ohi. Nyt alkoi tapahtua. Golfilla riipaistiin turbo punaisena väli kiinni ja siirryttiin poukkoilemaan kaistojen keskelle/vastaantulijoiden kaistalle. Tätä sekoilua jatkettiin jonkun matkaa, kunnes vastaantuleva auto pakotti palaamaan omalle puolelle, kuitenkin sellaisella etäisyydellä ettei taustapeilistä näkynyt juuri mitään muuta kuin saksalaista highledmatrixmitälie-valoteknologiaa. Sekoilu jatkui vielä oman aikansa edelläkuvatulla reseptillä kunnes jossain vaiheessa kai totesi näyttäneensä kaapin paikan ja jätti turvaväliksi määriteltävän raon. Oli kyllä outo hahmo ja varsinkin tuo vastaantulijan kaistalla tapahtunut poukkoilu sykähdytti ei niin kovin positiivisella tavalla...

Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Näitä ohitetuksi tulleita henkilökohtaisen loukkaantujia riittää.
Menneellä viikolla Espanjalainen VW-edustaja päätti pitää nopeutena 60 km/h 80 tiellä. Pöläytin ohitse, niin jopa löytyikin nopeutta luukussa roikkumiseen. Muutaman kerran kun löysin pientareelta sorakertymän, päätti mielensäpahoittaja jäädä toteuttamaan alkuparäistä nopeuttaan. Tai ainakin peräluukkuhäirikkö jäi taaemmas.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olenko yksin fiilikseni kanssa, vai tuntuuko muistakin siltä, että pimeät peräkärryt ovat lisääntyneet? Enkä nyt meinaa sitä että kuski vetää pimeessä päivävaloilla, vaan ihan vaikka vetoautossa olisi valot oikein päällä, näkyy pimeitä kärryjä nykyään yllättävän paljon. Minusta tuo on ihan tän syksyn ilmiö.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

En osaa tuohon sanoa, mutta vauhdikkaisiin kärryihin olen kiinnittänyt huomiotani. Satasen alueella meni eräskin veturi kärryn kanssa ohitse, kun itse ajelin gepsun mukaan aikalailla just rajoituksen mukaan taikka aavistuksen noppeemmin. Pari muutakin lähes yhtä nopeaa oli liikenteessä. Ja nämä siis Lahdentiellä viikko sitten.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

TeroPee kirjoitti:
lerppu kirjoitti: Takaa tulijoille viestimisestä: Sivistysvaltioissa motarilla kun liikenne ruuhkautuu, niin jonon viimeinen kytkee hätävilkut. Vuoro siirtyy kätevästi ja jonon pää ei ole kellekään ULLATUS! - lienee haastavaa juurruttaa kotimaiseen kulttuuriin, mutta paikallaan olisi kyllä.
Tänään ajelin sellaisen reilut 400km baanaa ja toista sataa kilsaa muita teitä Saksassa. Liikenteessä tehdään kyllä juuri noin että vilkuilla varoitetaan hidastuvasta jonosta.

Mutta sivistysvaltiossakin osataan roikkua tarpeettomasti vasemmalla kaistalla nopeampien edessä. Ei mulla hermot menneet mutta harmitti vähän kuitenkin. Kerrankin oli alla auto, josta ei ihan jokainen olisi päässyt ohi vaikka olisi ajanut ns. täysiä.
Pohjolasta olevia vasemman kaistan minä minä ritareita?

Itselläni on ehdottomasti muualla Euroopassa asumisen kautta tuo hätävikku varoitus takana oleville mennyt ihan lihasmuistiin kun kyseessä on maantie. Mahdollisen törmäyksen välttäminen menee nyt itsellä enemmän järjen perusteella kuin jonkun mustavalkoisen lakipykälän.
Mutta toisena tapana on myös käyttää hätävilkut kiitoksena takana olevalle kun esim ruuhkassa päästää eteensä tms, yhden toiston vilkku siis.

Takasumuvalojen kanssa taas järjen mukaan eli jos edessä olevan takavalot tai jopa täysikokoisen rekan perä ei näy esim. vesisumun seurauksena niin tiedän että takasummareissta on hyötyä juuri nyt.
Eikä ole kauan siitä kun oli juuri tuollainen tilanne motarilla ja takana oleva Volvo yritti antaa oman mielipiteensä valoshow:llä ensin ja myöhemmin ohittamalla pikaisesti ja eteen tulemalla jarru valoilla diskoviestejä lähettämällä. Kaveri ilmoitti niin agressiivisesti että epäilin jos kaikki Valoni ovat kenties pimeät, mut se ei ollut keissi.
Kuva

Vastaa Viestiin